Biocider, også kaldet aktivstoffer, tilsættes bundmaling for at forhindre begroning
af alger, dyr o. lign. på skibes bunde. Den ideelle biocidbaserede bundmaling indeholder
biocider, der frigives til det omgivende miljø med den lavest mulige hastighed, men som
samtidig opretholder en begroningshindrende effekt. Ydermere må biociderne nedbrydes
eller inaktiveres (hurtigt efter at have forladt skibsbunden) til stoffer, der udgør en
så lav miljømæssig risiko for det omgivende miljø som muligt.
Med forbuddet mod Irgarol og Diuron i 2000, blev nye biocider introducet i de
traditionelle malinger, der netop synes at opfylde ovenstående kriterier. Det drejer sig
for lystbådsmarkedets vedkommende bl.a. om stoffet zinkpyrithion, der er hurtigt
nedbrydeligt, og hvor nedbrydningsprodukterne er mindre skadelige end det oprindelige stof
(Miljøstyrelsen, 1999a). Der er dog mistanke om, at zinkpyritionen kan gå i forbindelse
med kobber, når dette findes i vandfasen og danne forbindelsen kobberpyrition, der
regnes for mere stabil end zinkpyrition. Indtil videre er tesen kun undersøgt i
laboratorieforsøg ved, at der til vand med opløst kobber er tilsat zinkpyrithion. Det
vides derfor ikke, om omdannelsen finder sted, såfremt der testes på bundmalinger (iht.
samtale med Ingela Dalöv, DMU 23. januar 2002).
2.1.1.1 Kobber
Kobber har i mange år været anvendt som aktivstof i bundmaling til skibe for at
forhindre begroning generelt og desuden specifikt for at beskytte træbåde mod pæleorm.
Kobbers begroningshindrende virkning opstår ved frigivelse af kobber (i form af Cu2+)
fra malingsoverfladen til havvandet. Frigivet til havvandet er kobberionerne giftige for
vandlevende organismer, men kobberionerne bindes normalt hurtigt til organisk eller
partikulært materiale, hvorved giftigheden falder. Efterfølgende sedimentation fjerner
kobberet fra vandfasen til sedimentet, hvor det findes stærkt bundet til organisk og
uorganisk materiale. I denne form er biotilgængeligheden af kobber lav, og den biologiske
aktivitet dermed stærkt reduceret. En vis mængde kobber vil dog genfrigives til
vandfasen, idet der indstiller sig en ligevægt mellem kobberet i sedimentet og kobber i
vandfasen.
I Danmark har anvendelsen af kobber i bundmaling skabt bekymring i forbindelse med
uddybning af havnebassiner. Opgravning af sedimentet kan remobilisere det bundne kobber,
hvilket kan medføre effekter på følsomme organismer i nærheden af havne og
klappladser. Forhøjede koncentrationer af kobber i havnesedimentet komplicerer således
mulighederne eksempelvis for at give klaptilladelse.
Som følge af ønsket om at begrænse forureningen af det marine miljø og udsigten til
øget regulering, har der især gennem de seneste år været eksperimenteret, udviklet og
forsket i et hav af bud på alternativer. En række af disse løsninger er blevet
markedsført. Det er denne udvikling nærværende rapport søger at skabe overblik over.
Med Bekendtgørelse nr. 761 af 25.september 1999 om begrænsning af import, salg og
anvendelse af biocidholdig bundmaling er der lagt op til en stramning af reglerne for
brugen af bundmaling til fartøjer under 25 meter.
Fra 1. januar 2003 forbydes biocidholdig bundmaling til
fritidsfartøjer, hvis der fra malingen frigives stoffer, der kan forårsage uønskede
langtidsvirkninger i vandmiljøet. Det vil mere specifikt sige, hvis stofferne
klassificeres i forhold til en bestemt risikosætning, kaldet R53, enten alene eller i
kombination med andre risikosætninger vedrørende fare for vandmiljøet (Risikosætningen
R53 lyder: "Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet").
I "Listen over farlige stoffer" (Bek. nr. 733 af 31. juli 2000) er ikke alle
kendte biocider miljøklassificeret, det betyder ikke nødvendigvis, at et givent stof
ikke er farligt for miljøet. Det kan simpelthen være, at stoffets miljømæssige
egenskaber endnu ikke er vurderet.
Som følge af bekendtgørelsen blev der nedsat et rådgivende udvalg til at følge
udviklingen af alternativer og rådgive ministeren herom. Udvalgets kommissorium var som
følger: "Det rådgivende udvalg har til formål at vurdere denne tidsfrist i
forhold til udviklingen af alternativer". Efter regeringsskiftet i november 2001
blev dette udvalg nedlagt.
Sideløbende med stramningerne af reguleringen har Miljøstyrelsen siden 1997 via
Renere produktordningen bevilget midler til forskning i og udvikling af alternative
antifoulingmetoder. En række firmaer og organisationer har derigennem modtaget midler til
udvikling af forskellige produkter og metoder. Det drejer sig både om malingsløsninger
og mekaniske metoder (se uddybende beskrivelse herom i kapitel 4).
Denne rapport skal søge at give en status over de alternativer, der i dag eksisterer
på markedet ikke kun i Danmark, men også internationalt og samtidig
vurdere disse alternativers effektivitet ledsaget af en miljø- og sundhedsscreening.
Rapporten skal endvidere søge at skabe overblik over den forskning og udvikling, der
har fundet sted de senere år både i og uden for Miljøstyrelsens regi.
Andre EU-lande har nationale regler for brugen af bundmaling på lystfartøjer blandt
andet Sverige og Holland.
I Sverige besluttede Kemikalieinspektionen, at give dispensation til at bruge
biocidholdig maling på vestkysten efter 2001, hvor malingerne oprindeligt skulle
forbydes. På vestkysten, der begroningsmæssigt kan sammenlignes med danske farvande, må
malingerne indeholde Irgarol og kobber. Der er dog krav om reduceret frigivelse af kobber.
De biocidholdige bundmalinger må anvendes i yderligere fem år, dvs. frem til 2006, fordi
Kemikalieinspektionen ikke anser de biocidfri bundmalinger for tilstrækkeligt effektive
(Samtale med Karin Hanze, april 2002).
På Sveriges østkyst blev det derimod fra og med 1. januar 2001 forbudt at sælge alle
typer af giftholdige bundmalinger (Kemikalieinspektionen, 2001).
I Holland er der indført et forbud mod at påføre kobberholdig bundmaling. Det er
imidlertid lovligt at eje og benytte et fartøj påført denne maling. Kobberholdig maling
kan i øvrigt købes over alt. I praksis anvender rigtig mange bådejere derfor stadig den
kobberholdige bundmaling. Hovedparten af de hollandske lystfartøjer er beliggende i
områder, hvor saltindholdet og dermed begroningsintensiteten er lavere end i danske
farvande (Samtale med Pieter de Vries, april 2002).
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|