Samlet konkluderes det, at der i dag ikke er udviklet tilstrækkeligt effektive
biocidfrie eller brugbare mekaniske alternativer, der kan anvendes på hovedparten af
danske lystfartøjer.
Der findes en række biocidfri løsninger, som vil kunne anvendes på hurtigtgående
motorbåde (over 15 knob), der samtidig sejler meget. Samtidig vurderes algedugen at kunne
anvendes af fartøjer, der ikke sejler på længere ture, herunder f.eks. klubjoller,
skolebåde m.m.
Til gengæld findes der i dag en række mindre miljøbelastende biocidholdige
bundmalinger og til dels bundbehandlinger, hvis begroningshindrende virkning vurderes at
kunne accepteres af størsteparten af danske sejlere.
Samlet set anses disse produkter at kunne dække behovet på markedet. Det drejer sig
om produkterne Mille Ocean Test (langsomtgående både herunder sejl- og
motorbåde), Mille Sole Test (kuttere) og Kobberhud 2000, Copperpoxy, Copperboat
og Hard Racing Test (motorbåde og til dels sejlbåde med høj sejlaktivitet).
Ses der på den igangværende forskning og udvikling, må det generelt konstateres, at
der vil gå nogle år, før der kan siges noget om kommende alternativers virkning som
antibegroningsmiddel til lystfartøjer.
Det konkluderes derfor, at der vil gå en årrække før der findes brugbare
løsninger, som vil kunne leve op til reglen udstukket i § 5 i
Bundmalingsbekendtgørelsen (Bek. 761). I følge denne forbydes fra 1. januar 2003
biocidholdig bundmaling til fritidsbåde, som frigiver stoffer, der kan forårsage
uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|