En sammenfattet beskrivelse og vurdering af produkterne i de fire grupper findes
nedenfor:
Det vurderes, at der på nuværende tidspunkt ikke er udviklet tilstrækkeligt
effektive biocidfri alternativer til anvendelse på størsteparten af danske
lystfartøjer, dvs. langsomtgående både, herunder sejl- og motorbåde.
De biocidfri malinger, der findes på markedet, er generelt meget følsomme over for
sejladsaktiviteten. Antibegroningseffekten er således i høj grad afhængig af, hvor
meget og hvor hurtigt, der sejles. På de både, der kun sejler lidt, observeres der
markant mere begroning end på dem, der sejler meget.
I modsætning til de biocidholdige malinger, giver de biocidfri malinger ofte en
fartreduktion samt sløvhed i bådens manøvreringsevne. En sejlbåds sejlegenskaber, fart
og manøvredygtighed er med disse malinger forringede og må betegnes som
utilfredsstillende. Det kan derfor forventes, at jævnlige afrensninger på land vil være
nødvendige ved brug af disse malinger.
Visse af de biocidfri produkter vil dog sandsynligvis give en rimelig
begroningshindrende virkning på hurtigtgående motorbåde (over 15 knob), der sejler
hyppigt, idet begroningen herved vil kunne "sejles af".
Af de biocidholdige malinger er to af de kobberbaserede (Mille Ocean Test og Mille
Solo Test) gode bud på mindre miljøbelastende bundmalinger, der giver en rimelig
beskyttelse mod begroning. Ganske vist forekommer der mere begroning på disse malinger
sammenlignet med traditionelle bundmalinger, men de vurderes på baggrund af en række
tests at kunne accepteres på størsteparten af danske lystfartøjer, nemlig
langsomtgående både som sejl- og motorbåde (Mille Ocean Test) og
træmotorbåde/-kuttere (Mille Solo Test). Disse to malinger findes også i lavt
polerende udgaver (Hard Racing Test) beregnet til hurtiggående både, hvor
testresultaterne dog er sparsomme.
Malingernes antibegroningsegenskaber anses dog for den absolutte nedre grænse.
Kobberfrigivelsen er i de første 42 dage reduceret med 50% i forhold til traditionelle
bundmalinger. Det er en miljømæssig fordel, da opblomstring af alger m.m. netop finder
sted omkring det tidspunkt, hvor bådene søsættes. Malingen SSC-44
(kobberfri), vurderes også at ville kunne accepteres af hovedparten af danske
lystsejlere. Det er dog uvist, om produktet (pga. indholdet af biocidet chlorothalonil)
kan betegnes som "mindre miljøbelastende".
Generelt vurderes alle disse bundbehandlinger at begro mere end de ovenfor nævnte
malinger (Mille Ocean Test, Mille Solo Test, Hard Racing Test og SSC-44).
Bundbelægningerne vil derfor primært være egnede til motorbåde med høj fart og
sejlaktivitet, idet det vil være nødvendigt specielt på de biocidfri
belægninger - at sejle en del for at holde bunden fri for begroning. Selv med høj
sejladsaktivitet må det dog forventes, at det på visse belægninger vil være
nødvendigt at supplere med afvaskninger for at bevare acceptable sejladsegenskaber.
Det er formentlig kun de epoxybaserede kobbermalinger, der vil kunne anvendes på
sejlbåde, men da det er nødvendig at sejle meget for at holde bunden begroningsfri, er
kobberbelægningerne sandsynligvis ikke tilstrækkeligt effektive til den typiske
tursejlersejlbåd med en lav eller middel sejlaktivitet. (Det skal dog nævnes, at det i
forbindelse med projektet ikke har været muligt at skaffe særlig megen dokumention for
virkningen af de epoxybaserede kobberbelægninger.)
Derudover skønnes silikonebelægningerne Seajet Speed og Veridian at
kunne anvendes af ekstreme kapsejlere, der hyppigt tager båden på land og vasker bunden
fri for begroning.
På den baggrund er den samlede vurdering, at der endnu ikke er udviklet
tilstrækkeligt effektive biocidfri bundbelægninger, der vil kunne anvendes af
hovedparten af den danske fritidsflåde (langsomtgående sejl- og motorbåde), men at der
inden for denne gruppe findes produkter, der egner sig til hurtigtgående motorbåde og
både med høj sejladsaktivitet.
Der er i løbet af projektforløbet identificeret 4 undervandsvaskmaskiner på
markedet, hvoraf et firma (Rule) dog er gået konkurs. Der eksisterer ikke mange
erfaringer med afprøvninger af vaskemaskiner i saltvand. Marina-Tec er indtil
videre kun afprøvet i ferskvand, og Boat Scrubber omtales kun anvendt til
rengøring af både, der i forvejen er behandlet med biocidholdig bundmaling.
Kun Stark bådvaskeren er blevet afprøvet i saltvand gennem en test på
Sveriges vestkyst. Svenska Båtunionen (SBU) og Sjöfartsverket anser ikke Starkvaskeren
som et alternativ til de biocidholdige bundmalinger i saltvand. Vaskeren er ikke effektiv
nok til at klare den kraftige begroning - især rurer - der forekommer i havvand.
Til gengæld kan vaskemaskinen til visse bådtyper være et alternativ i ferskvand og
brakvand, hvor begroningen primært består af slim og beskeden algebevoksning. SBU anses
det dog for meget mere effektivt at tage bådene på land og spule begroningen af med
højtryksrenser.
En generel fordel ved vaskemaskinerne er, at de afvaskede begroningsmængder er
biocidfri, såfremt bådene er behandlet med biocidfri bundmaling. Afvasket begroning må
påregnes at skulle ilandtages til destruktion for ikke at skabe forrådnelse med risiko
for bundvending i havnen. Håndteringen af de afvaskede organiske begroningsmængder må
derfor afklares.
En ulempe er, at vaskemaskinerne er meget pladskrævende og vil optage plads svarende
til min. 5 bådpladser. Placeringen vil være problematisk i langt de fleste havne i
Danmark. Specielt vil dybgangen mange steder være et problem.
Slitageforholdet på bådene ved den gentagne mekaniske vaskeproces er ikke vurderet,
men kan være et problem særligt, hvis der forekommer hårdere begroning på bunden,
hvilket erfaringerne fra Sverige viser. Ligeledes angives Boat Scrubberen at lave
ridser på bådens bund, hvis der herpå findes rurer. Endelig er spørgsmålet om
logistikken et væsentligt problem ved vaskemaskinerne.
Det svenske Sjöfartsverket vurderer, at både i saltvand skal vaskes en gang om ugen.
I større havne med f.eks. 800 både skal der for at klare opgaven anskaffes 8 maskiner,
hvis de kører 8 timer dagligt 5 dage om ugen.
En Stark vaskemaskine er den billigste. Den koster omkring 350.000 SEK. I det
givne eksempel vil det formentligt være nødvendigt at ansætte personale til udførelse
af de mange afvaskninger for at undgå flaskehals-/køproblemer, og det vil fordyre
vaskeprisen væsentligt.
Samlet set anses anvendelsen af vaskemaskiner på nuværende tidspunkt derfor ikke for
at være en brugbar løsning i Danmark.
Algedugen er et antibegroningsalternativ, der består af en presenningsdug, der
sidder tæt om bådens undervandsskrog. Dugen hindrer, at begroning fæstner sig til
bådens bund. Der er dog på en testbåd observeret omkring 50 rurer på bunden, hvilket
vurderes at være uacceptabelt for kapsejlere og de fleste tursejlere, idet
sejladsegenskaberne derved forringes. Dugen begror udvendigt (28 kg på en sæson), og
udbredt anvendelse af konceptet vil medføre nødvendige faciliteter til opsamling og
bortskaffelse af de store mængder begroning.
Bådløfterne fungerer enten vha. pontoner, der hhv. fyldes eller tømmes for
vand (Eurolifts) eller vha. et hejsesystem, der monteres på en række pæle (Golden
Boat Lift og Magnum Boat Lift).
Et problem for både algedugen og bådliftene er, at bådene er ubeskyttede, når
dugen/liften forlades. Af den grund vurderes de primært at være anvendelige til både,
der ikke anvendes til længere ture i modsætning til de fleste tursejlere, der
foretager mange weekendture og ferieture.
Fælles for de to typer af alternativer er tillige, at de optræder som individuelle
løsninger, som kun passer til én bestemt bådtype og -størrelse. Af den grund vil
bådpladsen ikke være egnet som gæsteplads, når fastliggeren er på tur.
Udbredt anvendelse af algeduge/bådlifte i danske havne med mange besøgende
gæstebåde vil være en umulig løsning.
Bådløftere vil set over en 15 års periode være omkring 8 gange dyrere
end traditionel bundmaling, hvorimod algedugen økonomisk ligger på niveau med
bundmalingerne.
Mekanisk rensning på land er afprøvet gennem et større forsøg i 1998, hvor 29 både
behandlet med biocidfri bundmaling deltog. Metoden anses for uoverkommelig for sejlere og
havne, og ekstremt dyr, såfremt den skulle udbredes i større skala.
Der er i dag en række biocidfri og mindre miljøbelastende bundmalinger /
bundbehandlinger under udvikling. Det drejer sig bl.a. om en hård glat belægning, en
silikonebelægning og en enzymbaseret maling. Produkterne skal alle testes i løbet af de
kommende sæsoner for vurdering af deres begroningshindrende effekt. Især den
enzymbaserede maling er interessant og nyskabende, idet enzymerne forhindrer rurerlaver i
at fæstne sig på en skibsbund uden at slå larven ihjel.
Samme effekt er for nylig observeret hos et stof kaldet Katemin. Der forventes
at gå et par år, før stoffet vil blive anvendt i bundmaling, idet Katemin må
kombineres med øvrige stoffer, der er virksomme over for øvrige begroningstyper.
Endelig er en dansk vaskemaskine under udvikling. Maskinen befinder sig i øjeblikket
på prototypestadiet, og det vides pr. nærværende ikke, hvornår den vil være
funktionsklar.
Generelt må det konstateres, at der vil gå nogle år, før der kan siges noget om de
kommende alternativers virkning som antibegroning på lystfartøjer.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |