| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren
Til belysning af transporter i forbindelse med byggeprojekter er der gennemført
registreringer af transporter ved opførelse af ny lufthavnsbygning i Aalborg Lufthavn.
Aalborg Lufthavn er bygherre og NCC Danmark A/S er totalentreprenør. Aalborg Lufthavn og
NCC har stillet projektet til rådighed.
Byggeprojektet omfatter 330 m2 kælder, 5180 m2 stueetage og 960
m2 1. sal. Fundamenter, søjler, kælder og beskyttelsesrum er bevarede fra den
eksisterende lufhavnsbygning. Byggeriet (1. etape) varede fra årsskiftet 2000 til omkring
1. oktober samme år.
Transportregistreringer er gennemført for første etape af projektet, der udgør ca.
2/3 af det samlede byggeri og har en byggesum på i størrelsesordenen 70. mio. kr.
Registreringsarbejdet begyndte, da de første piloteringspæle ankom til byggepladsen i
midten af februar og forløb resten af 1. etape.
Registreringer er dels gennemført ved korte interviews af chauffører, der kommer med
materialer til byggepladsen, dels er der indsamlet følgesedler på materialeleverancer
fra de respektive underentreprenører. Registreringer på baggrund af følgesedler er der
fulgt op på ved telefoninterviews med de respektive leverandører.
Talmaterialet omfatter ikke leverancer til grossistlagre. Kørsler med jordfyld og sand
er heller ikke omfattet. Sidstnævnte område har være specielt på projektet, idet der
har været en stor intern genanvendelse samt en stor transportbesparelse i kraft af, at
betonbelægning fra nogle gamle landingsbaner er blevet nedknust og genanvendt som
fyld/stabilt grus ved luftshavnsbyggeriet. Omfanget heraf er ikke opgjort.
NCC Danmark A/S har være totalentreprenør på projektet. Der har været tilknyttet
underentreprenører indenfor følgende områder:
El, VVS, limtræ, kloak, tagkasetter, tagdækning, glas/alufacader,ventilation,
beklædning med natursten, granitstensgulve, stål, murer og enkelte andre områder.
Bestilling af leverancer er foretaget dels af NCC, dels af de nævnte
underentreprenører.
I nedenstående er projektets væsentligste resultater præsenteret. For nærmere
uddybning af resultaterne se bilag 2.
Der er registreret knap 800 transporter til byggeriet. Der har ikke været tale om en
totalregistrering, men det vurderes at de registrerede transporter udgør en forholdsvis
stor andel af det samlede antal transporter (i størrelsesordenen 70-80%), idet der har
været kontakt til hovedparten af underentreprenørerne på projektet. Set i forhold til
byggesummen på ca. 70. mio.kr. ligger antallet af transporter på ca. 11 transporter pr.
mio.kr. Til- og frakørsel af sand/grus/fyld samt intern kørsel på byggepladsen er, som
tidligere nævnt, ikke omfattet af registreringerne.
Transporterne fordeler sig på materialetyper, som vist figur 4.1.
Materialetype |
Antal transporter |
Beton
Pæle (Vejle)
Betonvarer (Rødkærsbro)
Betonelementer (Esbjerg)
Tagkasetter (Hobro)
Glas (Kjellerup)
Vinduesprofiler (Brønderslev)
Isolering (Hedensted)
Limtræsspær (Bredebro)
Granit (Kina, kørt fra Århus)
Stålplader (Sverige, kørt fra Fr.Havn)
El
VVS
Ventilation
Malervarer
Værktøj
Andet |
130
14
38
12
11
19
32
4
3
2
1
165
180
44
53
45
27 |
I alt |
780 |
Figur 4.1
Der er 130 leverancer med beton (til støbning), ca. 150 transporter med større
leverancer af byggekomponenter og byggematerialer, en række mindre leverancer indenfor
installationsområdet, malervarer, værktøj m.v. samt en gruppe med diverse andre
transporter.
Afstanden mellem leverandør og byggeplads fremgår af figur 4.2 og kortet figur 4.3.
En stor del ligger indenfor en radius af 20 km, hvilket hovedsageligt er
grossistleverancer samt leverancer fra håndværkerlagre.
Inden for el og VVS er leverancerne målt fra sidste omladningssted. El-leverancerne
kommer fra et centrallager i Odense og VVS fra centrallagre i hhv. København og ved
Randers. Ca.20 % af transporterne har været transporteret mellem 100-300 km, det drejer
sig om de større materialeleverancer.
Der er registreret 4 leverancer fra udlandet, hhv. 2 med granit fra Kina, 1 med stål
fra Sverige og 1 med loftsplader fra Belgien. På de to førstnævnte har lasten også
været transporteret med skib.
Afstand mellem leverandør og byggeplads
Antal km |
Antal transporter |
0-10 km
10-20 km
20-30 km
30-100 km
100-300 km
> 300 km |
340
232
35
19
151
3 |
I alt |
780 |
Figur 4.2
Se her!
Figur 4.3
M.h.t. anvendte bilstørrelser har 63 % været mindre biler med lastevne mindre end 10
tons, 22 % har ligget med en lastevne mellem 10-20 tons og de resterende på over 20 tons,
jf. bilag 2.
Der er et bemærkelsesværdigt højt antal leverancer indenfor områder som el og VVS.
Byggeperioden har for disse områder været ca. 6 måneder, hvilket betyder at der i
gennemsnit har været hhv. 28 leverancer indenfor el og 30 indenfor VVS pr. måned.
For el-artikler har mindst 17 leverancer pr. måned været fra den samme grossist.
M.h.t. VVS-artikler er de 30 leverancer pr. måned kommet fra to forskellige grossister
med samme varesortiment.
Der er indenfor begge områder tale om meget små leverancer, der hovedsageligt udgør
mindre end 10 % af bilens kapacitet, jf. bilag 2. Tallene underbygger således
interviewrundens konklusioner om, at grossisterne kommer meget hyppigt, ofte dagligt, på
byggepladserne med små leverancer.
Hver grossist kører en rute med leverancer til en række kunder. På el er det
gennemsnitlige antal kunder på ruten, hvor Aalborg Lufthavn indgår, i størrelsesordenen
18 og på VVS ca. 15 kunder. Fra VVS-grossisterne og en af disses vognmænd er det oplyst,
at bilerne fortrinsvis er fulde (volumenmæssigt) ved start af ruten. På el-artikler er
der forskellige oplysninger om den gennemsnitlige fyldningsgrad ved rutestart varierende
fra 25% til mellem 75-100%. Oplysningerne stammer fra såvel el-grossist som transportør.
VVS og el-arbejderne har pågået indenfor samme periode.
På de ca. 150 større materialeleverancer jf. figur 4.1 og 4.4 har
kapacitetsudnyttelsen været relativ stor, idet ca. 70 % har haft en kapacitetsudnyttelse
på 80-100 % jf. bilag. De større leverancer har endvidere været karakteriseret ved ikke
i særlig stor udstrækning af have materialer med til andre kunder jf. bilag.
På returtransporterne er der derimod konstateret en del tomkørsel. Minimum halvdelen
af disse transporter har kørt tom retur fra Aalborg Lufthavn jf. figur 4.4, og ca. 2/3
hvis de lidt specielle transporter med vinduesprofiler (tomme trådkurve) ikke regnes med.
Kilometermæssigt udgør de tomme returtransporter ca. 17.000 km.
Returtransporter |
Tomme |
Udnyttelse af returtransporter |
Pæle (Vejle)
Betonelementer (Esbjerg)
Glas (Kjellerup)
Limtræsspær (Bredebro)
Ventilation (Hørning)
Betonvarer (Rødkærsbro)
Granit (Århus) m. container
Tagkasetter (Hobro)
Vinduesprofiler (Brønderslev)
Isolering (Hedensted) |
11
12
19
2
8
12
2
7
? |
3 med træspær
tomme stativer fylder 10 %
26 med egne betonvarer/råvarer
4 med tromler til elkabler
32 med tomme trådkurve
4 med møbler/byggemat. |
Transporter i alt: 142 transporter |
Min. 73 |
|
Figur 4.4
Returtransporter på større materialetransporter.
En række af disse transporter vil umiddelbart være egnede til at have returvarer med
som transporterne indenfor ventilation, betonvarer, tagkassetter. Biler der kører med
betonelementer og glas kan ofte lægge deres stativer ned, hvilket åbner mulighed for
udnyttelse af returtransporter til f.eks. pallevarer. En mulighed er også, at
betonelementbiler tager returlæs med for andre betonelementfabrikker. Biler der har kørt
med limtræsspær og vinduesprofiler er i højere grad specialtransporter, hvor det kan
være svært at få udnyttet returtransporten.
Nogle af de barrierer for udnyttelse af returtransporter er dels, at nogle
leverandører har egne biler (f.eks. ventilation, glas) dels tidsfaktoren (f.eks.
tagkasetter), hvor der ikke er tid til at tage returlæs med mellem leverancerne.
Af skemaerne figur 4.5 og 4.6 fremgår dieselolieforbrug (for skibe fuelolie) og de
tilknyttede emissioner, beregnet overslagsmæssigt på baggrund af data fra
Trafikministeriets TEMA 2000.
Det samlede dieselolie-/fuelolieforbrug for de registrerede transporter til
byggepladsen ligger på ca. 20.000 liter (20m3)og den tilknyttede CO2-emission
på ca. 55.000 kg. De faktiske tal vil ligge lidt højere, da det som tidligere omtalt
ikke er alle transporter til byggeriet, der er registreret. I det følgende er
besparelses-potentialet hovedsageligt behandlet i relation til besparelsen i CO2-emission.
Leverancetype |
Andel af CO2-emission
% |
Større materialeleverancer |
67 |
Import fra Kina, Holland og Nord-Sverige |
18-27 |
Beton (støbning) |
5 |
Grossist (incl. kørsel fra centrallager) |
4,5 |
Varebil |
1 |
I alt |
100 |
Figur 4.5
CO2-emission fordel på leverancetyper
Som det fremgår er det de større materialeleverancer der bidrager mest til CO2-emissioner,
men transport af materialer fra udlandet udgør også en stor andel, mens beton- og
grossistleverancer samt kørsel med varebiler ligger forholdsvis lavt.
Som det fremgår af figur 4.6 er ca. 40% af CO2-emissionen relateret til de
større materialeverancers udtur. På ca. 70% af disse transporter har
kapacitetsudnyttelsen ligget på mellem 80-100 % (flest mellem 90-100%) og på 30% af
transporterne har den været lavere. Teoretisk vurderes der at være et
forbedringspotentiale på 10-15 % af CO2-emissionen ved disse udture
(2.200-3.400 kg CO2), når den tomme kapacitet udnyttes fuldt ud.
Det realiserbare forbedringspotentiale vil være lavere. Det vurderes, at det på
baggrund af bedre planlægning og dermed øget koordinering med leverancer til andre
kunder og evt. med andre leverandøreres leverancer, vil ligge på 5-10% af CO2-emissionen
på de pågældende udture svarende til 1.100-2.200 kg CO2.
Øget udnyttelse af tomme returtransporter på de større leverancer vil give en
markant forbedring i den samlede CO2-emission på transporter til byggeriet.
Det teoretiske forbedringspotentiale (hvis alle tomme returtransporter udnyttes) ligger
på 12.600 kg CO2svarende til ca. 20-25 % af den samlede CO2-emission
på transporter knyttet til byggeriet.
Hvis det m.h.t. det realiserbare forbedringspotentiale forudsættes, at hver 3. tomme
returtransport kan udnyttes ved bedre planlægning og øget koordinering, giver det en
besparelse på 4.200 kg CO2svarende til ca. 8% af den samlede CO2-emission.
M.h.t. transport af materialer fra udlandet drejer det sig om sort granit fra Kina,
stål fra Nord-Sverige og loftsplader fra Holland. En ret stor andel af CO2-emissionen
(over 12-22%) er relateret til granitten, der kun har udgjort 2 transporter og en vægt
på 42 tons.
Se her!
Figur 4.6
Ressourceforbrug og emissioner ved registrerede transporter knyttet til
byggeprojekt (baseret på data fra TEMA2000)
Valg af alternativ materiale/leverandør med kortere transportafstand vil ligeledes her
kunne bidrage med en betydelig besparelse på transporten, ligesom det var tilfældet i
anlægsprojektet (jf. endvidere afsnit 3.3 vedrørende bemærkninger om produktion af
granit i Kina contra Europa samt inddragelse af helhedsvurdering i denne forbindelse). Det
teoretiske forbedringspotentiale sættes her til omkring 4.000-10.000 kg CO2,
idet der er fratrukket et par tusinde kg CO2til transport af alternative
materialer fra Europa.
Det realiserbare forbedringspotentiale vurderes under de nævnte forudsætninger at
kunne ligge tæt på det teoretiske.
Bedre planlægning (færre og lidt større leverancer) indenfor grossistleverancer og
mere samkørsel indenfor de forskellige grossistområder vil kunne reducere
miljøbelastningen i det sidste distributionsled. Teoretisk vurderes det at kunne
reduceres til halvdelen (1.200 kg CO2), f.eks. hvis der kun udbringes
materialer på en fast ugentlig dag. I praksis vil besparelsen afhænge af geografi og de
konkrete ruter, men den skønnes her at kunne ligge på 25% svarende til 600 kg CO2.
Endvidere er der et mindre forbedringspotentiale, såfremt nogle af betonleverancer
kunne udnyttes bedre, men dette er i høj grad afhængig af den konkrete byggeproces.
Det samlede forbedringspotentiale, set i forhold til CO2-emission for
byggeprojektet, er vurderet i nedenstående. Der ses på to situationer:
Situation 1: Forbedringspotentialet set i forhold til den
samlede CO2-emission fra de registrerede transporter knyttet til
byggeprojektet.
Teoretisk forbedringspotentiale udgør 40-50% (20.000-27.000 kg CO2)
Realiserbart forbedringspotentiale udgør 20-30 % (10.000-17.000 kg CO2)
Situation 2: Forbedringspotentialet set i forhold til den
samlede CO2-emissionen fra de registrerede transporter, excl. emissioner fra
transport af granit fra Kina.
Teoretisk forbedringspotentiale udgør 35-40 % (16.000-17.000 kg CO2)
Realiserbart forbedringspotentiale udgør ca. 15 % (6.000-7.000 kg CO2)
Projektet på Aalborg Lufthavn adskiller sig nok mest fra hovedparten af andre
byggeprojekter (når der ses bort fra granit fra Kina) på nogle af de større leverancer,
hvor der er anvendt store limtræsspær, meget glas i facaden og forholdsvis begrænsede
mængder betonelementer og murede facader.
Spørgsmålet er dog, om det har nogen markant betydning i forhold til ovennævnte
konklusioner. M.h.t. de andre materialer, som typisk vil optræde hyppigere i andre
byggerier, som f.eks. betonelementer, tagsten, mursten, vil der ifølge projektets
interviewundersøgelse også kunne forekomme en del tom returkørsel.
På grossistområdet (el, VVS, maler) og med hensyn til leverancer fra
håndværkerlager vurderes, at resultaterne i vid udstrækning vil kunne generaliseres til
andre projekter. Transportarbejdet kan dog her være betydeligt større for byggepladser,
der ligger i yderkantområder.
Andre projekter vil imidlertid kunne hente delresultater fra projektet (jf. bilag 2).
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |