I Danmark anvendes ca.170.000 tons plastemballage om året. Størstedelen af den brugte
emballage afbrændes, hvor energien udnyttes til varme og el. En mindre del genanvendes og
bliver til nye plastprodukter. Der forbruges næsten to kilo olie til at producere et kg
plast. Der synes derfor umiddelbart at være en miljøgevinst ved at genanvende plasten.
Det er primært emballageplast fra virksomhederne, der indsamles til genanvendelse. Det
skyldes, at dette kan indsamles hos virksomhederne i større, renere og mere ensartede
fraktioner end emballageplast fra husholdningerne, som typisk består af mange små og
snavsede emballager af forskellig plasttype. Plastflasker- og dunke fra husholdningerne er
den del af plastemballageaffald fra husholdninger, som det er mest relevant at udsortere
til genanvendelse.
Danmark skal ifølge EUs direktiv om emballage og emballageaffald inden år 2001
nå en målsætning om, at mindst 15 pct. af emballageaffald fremstillet af plast skal
genanvendes. Det forventes, at Danmark når denne målsætning i 2001 primært ved
indsamling af transportemballage af plast fra erhverv. Emballagedirektivet skal revideres
i 2001. EU-kommissionen har i december 2001 fremsat et forslag, hvor målet for
genanvendelse af plastemballage øges til 20 pct. Plastflaske og -dunkeaffald fra
husholdninger udgør et potentielt område for genanvendelse.
I affaldsplan for 1998-2004 "Affald 21" er anført, at det i "1999-2000
skal undersøges, om der er udviklet sorteringskriterier, indsamlingsmateriel og især
behandlingsmetoder, som kan sikre afsætningsmuligheder for og en miljømæssig
hensigtsmæssig genanvendelse af plastflasker og dunke.(
)På baggrund af disse
undersøgelser vil det blive pålagt kommunerne fra år 2002 at give borgerne mulighed for
at sortere de relevante emballager ud og aflevere dem til genanvendelse"1.
På den baggrund er der udført en samfundsøkonomisk analyse af genanvendelse af
plastflaske- og dunkeaffald fra husholdninger.
Der analyseres kun en bringeordning, dvs. en ordning hvor affaldet bringes af
husholdninger til "affaldsøer" (nærgenbrugsstationer) eller genbrugsstationer.
Det skyldes, at potentialet (mængden af plastflaske- og dunkeaffald fra husholdninger)
ikke vurderes at være stort nok til at kunne bære en henteordning, hvor affaldet hentes
hos husholdningerne.
Genanvendelse af plastflasker og -dunke forudsættes at ske ved mekanisk genanvendelse,
hvor plastflasker og dunke bliver vasket, kværnet, smeltet og omdannet til granulat
(regenerat). Granulatet kan anvendes til produktion af f.eks. kabler og ledninger2, vejskilte, affaldssække m.m. Der
analyseres således ikke et direkte genbrug, hvor flaskerne efter rensning atter
påfyldes.
Den potentielle mængde af plastflaske- og dunkeaffald fra husholdninger udgør minimum
10.000 tons3. I denne analyse er der taget
udgangspunkt i et potentiale på 12.500 tons.
Der er analyseret fire alternative bortskaffelsesmetoder af plastflaske- og
dunkeaffald, jf. boks 1. Alternativerne omfatter den nuværende behandlingsform
forbrænding samt tre alternativer for genanvendelse, der adskiller sig ved
indsamlingsmåde, samt ved om behandlingen foregår i Danmark eller i udlandet:
Indsamlingen til genanvendelse kan også ske i kuber til blandet plast- og glasflasker.
Dette har den fordel, at de eksisterende kuber kan anvendes (efter lettere ændring), samt
at støjgener fra glas mindskes. De to danske genanvendelsesvirksomheder har dog udtrykt
betænkelighed herved, da der vil være risiko for glasskår i plasten. Derfor er denne
mulighed ikke analyseret.
Det forudsættes, at når plastaffaldet udgår af forbrændingen, har det resterende
husholdningsaffald uændret brændværdi5.
Ligeledes forudsættes, at en separat indsamlingsordning for plastflaske- og dunkeaffald
ikke får nævneværdige konsekvenser for indsamling og forbrænding af dagrenovation
generelt. Disse to forudsætninger er selvsagt en forenkling, men er begrundet i den
relativt lille mængde plastflaske og dunkeaffald set i forhold til den samlede
mængde dagrenovation. Således udgør den indsamlede mængde af plastplaske- og
dunkeaffald under 2 promille af den samlede mængde dagrenovation som forbrændes6.
Det forudsættes, at plastflaskerne og dunkene rengøres af husholdningerne,
inden de afleveres på genbrugsstationer og affaldsøer.
Husholdningernes forbrug af ressourcer (f.eks. tid, brændstof, vand og sæbe) til
sortering, rengøring og aflevering af plastflaskerne på affaldsøer eller
genbrugsstationer indgår ikke i beregningerne. Det skyldes, at der er tale om en
frivillig (og ikke tvungen) indsamlingsordning. De økonomiske og miljømæssige
konsekvenser af husholdningernes ressourceforbrug er således ikke medtaget i analysen.
Der er udført en følsomhedsanalyse, der medtager husholdningernes forbrug af ressourcer
til vask og rengøring samt transport.
De parter, der primært bliver økonomisk berørt af de fire alternativer, er
kommunerne, husholdninger og genanvendelsesvirksomheder. Herudover vil også en række
øvrige parter blive økonomisk påvirket i mindre omfang (f.eks. privat vognmand,
eksportfirma og staten). Disse påvirkninger er dog ikke opgjort separat. En opgørelse af
den direkte økonomiske påvirkning af de enkelte berørte parter betegnes en
budgetøkonomisk analyse.
Kommunen har de højeste nettoudgifter ved alternativ 2, hvor genanvendelsen
sker ved indsamling på affaldsøer samt genbrugsstationer og behandlingen foregår i
Danmark (ca. 3.900 kr./tons), jf. tabel 1. (Det er forudsat, at kommunen ingen
nettoindtægt har ved salg af materialet til genanvendelsesvirksomheden.) Kommunens
nettoudgifter reduceres med ca. 900 kr. til ca. 3.000 kr./tons, hvis affaldet i stedet
eksporteres til Tyskland (alternativ 3). Indsamling alene på genbrugsstationer og eksport
(alternativ 4) er endnu billigere (ca. 2.100 kr./tons). Det billigste for kommunen er
forbrænding, der koster netto ca. 1.300 kr./tons.
Det skal dog påpeges, at affaldsbehandling er underlagt hvile-i-sig-selv princippet og
dermed brugerbetalt. Det vil derfor være husholdningerne, der finansierer kommunens
udgifter til affaldshåndtering over affaldsgebyret.
Kommunens udgifter til indsamling på genbrugsstation er lidt billigere pr. tons i
alternativ 4 sammenlignet med alternativ 2 og 3. Det skyldes, at der (i forhold til
alternativ 2 og 3) med det samme udstyr indsamles den dobbelte mængde på genbrugsstation
i alternativ 4, hvilket mere end opvejer, at containerne skal tømmes hyppigere, og der
skal køres længere til sorteringsanlæg, som der nu kun er 5 af (mod 10 i alternativ 2
og 3).
Tabel 1.
Budgetøkonomiske omkostninger. Kr. pr. tons.
Se her!
Genanvendelsesvirksomheden bliver kun økonomisk berørt under alternativ 2,
hvor virksomhedens nettoindtægt udgør ca. 300 kr./tons. Der er forudsat, at virksomheden
ikke modtager betaling for behandling af affaldet, men alene for salget af regeneratet.
Den velfærdsøkonomiske analyse søger at vise den samlede påvirkning af hele
samfundsøkonomien under ét. Der er således tale om en samlet betragtning og lokale
forskelle i affaldsbehandling afspejles ikke i analysen.
De velfærdsøkonomiske omkostninger omfatter både de samlede økonomiske ressourcer
(udgifter ved alternativerne) og miljøeffekterne. Det er i videst muligt omfang søgt at
beregne værdien af miljøeffekterne i kroner og ører. Hvor dette ikke har været muligt,
er de alene opgjort i fysiske størrelser (dvs. tons).
Alternativ 2 (genanvendelse ved indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer og
behandling i Danmark) giver de højeste velfærdsøkonomiske udgifter (ca. 4.300
kr./tons), jf. tabel 2. Udgifterne reduceres, hvis affaldet i stedet eksporteres
til Tyskland (alternativ 3). Indsamling på genbrugsstationer og eksport (alternativ 4) er
endnu billigere. Forbrænding er det billigste alternativ (ca. 2.200 kr./tons). Dette på
trods af at alternativ 1 er forbundet med de højeste miljøskader til en værdi af 885
kr./tons, primært fra forbrændingsprocessen.
Det er således ca. 2.000 kr./tons dyrere eller næsten dobbelt så dyrt - at
etablere en indsamlingsordning på affaldsøer og genbrugsstationer og behandle i Danmark
end den nuværende behandling med forbrænding. Dette svarer til samlede merudgifter på
10,2 mill.kr. for en indsamlet mængde på 5.000 tons i forhold til forbrænding.
Hvis plastflaskerne og dunkene i stedet eksporteres til Tyskland, er det kun
1.450 kr./tons dyrere end at forbrænde, svarende til samlede merudgifter på 7,2 mill.kr.
Merudgiften bliver 8,0 mill.kr. inkl. miljøeffekt i eksportlandet.
Indsamling alene på genbrugsstationer og eksport er ca. 240 kr./tons dyrere, svarende
til en merudgift på ca. 600.000 kr. for en indsamlet mængde på 2.500 tons. Merudgiften
bliver ca. 800.000 kr. inkl. miljøeffekt i eksportlandet.
Forbrænding er således velfærdsøkonomisk den billigste løsning. Det er ca. dobbelt
så dyrt at genanvende med indsamling på affaldsøer og genbrugsstationer og behandle i
Danmark som at forbrænde. Det koster ca. 240 kr./tons mere at genanvende ved indsamling
alene på genbrugspladser og eksport end at forbrænde.
Tabel 2.
Velfærdsøkonomiske omkostninger. Kr. pr. tons.
Se her!
Ved sammenligning af de fire alternativer skal tages det forbehold, at ikke alle
miljøkonsekvenser er prissat. De prissatte miljøkonsekvenser omfatter udledning til
luften (CO2, NOx, SO2, PM10, CO og VOC)7. Derimod er det ikke lykkedes at finde
priser på udledning af COD8, ultrafine
partikler samt dioxin. COD og ultrafine partikler har størst betydning for alternativ 2,
mens dioxin betyder mest for alternativ 1. Udledning af COD vil ikke være direkte til
vandmiljøet, men går gennem renseanlæg, hvorfor der ikke er tale om en alvorlig
miljøbelastning. Effekten vil bestå i den øgede rensning i form af luftning. Dioxin er
en langt mere alvorlig miljøeffekt end COD. Prisen på dioxin skal dog overstige ca. 24
mia. kr./kg, for at alternativ 1 ikke længere er det bedste9. Det vurderes dog, at det er de mest betydende
miljøeffekter, som det er lykkedes at værdisætte, og at en værdisætning af COD,
ultrafine partikler samt dioxin ikke vil forrykke rangordenen mellem de fire alternativer
afgørende.
Endelig er der en række miljøeffekter, som slet ikke er medtaget. Det drejer sig om
effekterne fra husholdningernes rengøring og transport af affaldet. Husholdningernes vask
og rengøring indgår således ikke i den opgjorte udledning af COD10. Inddragelse heraf vil øge udledningen af COD
væsentligt for alternativ 2, 3 og 4. Det kan groft skønnes, at udledningen af COD vil
øges til ca. 500-700 kg/tons (mod 0,3 kg/tons i alternativ 2). Der er udført en
følsomhedsberegning, hvor husholdningernes ressourceforbrug medtages11. Hertil kommer, at de toksiologiske effekter i form af
tungmetaller heller ikke er medtaget12.
I alle fire alternativer er det velfærdsøkonomiske resultat negativt, dvs.
nettoomkostninger. Det skyldes, at det drejer sig om omkostninger ved bortskaffelse af en
affaldsmængde, hvor værdien af produktionen ikke overstiger omkostningerne ved
bortskaffelsen. Miljøeffekterne er ligeledes alle negative, da det drejer sig om øgede
emissioner.
De to alternativer med eksport er i tabel 2 vist med og uden miljøeffekterne i
eksportlandet (alternativ 3 og 4). Eksportlandet er nabolandet Tyskland, og
miljøeffekterne og deres prissætning kan dermed antages at være meget tæt på danske
forhold. Inddragelse af eksportlandets miljøeffekter vil bringe alternativ 2 og 3 langt
tættere på hinanden. Forskellen mellem de to alternativer ligger nu alene i
eksportindtægten contra udgiften til behandling i Danmark. Det bemærkes, at
valutaindtægten fra eksport dækker over de økonomiske effekter (drift og anlæg) i
eksportlandet.
Sverige har netop udført en samfundsøkonomisk analyse af deponering, forbrænding og
genanvendelse af forskellige typer affald fra husholdninger, herunder plast. Analysen
forventes offentliggjort primo 2002. Den viser ifølge en forhåndsomtale13, at der ingen tydelig samfundsøkonomisk gevinst er
ved at genanvende plastaffald fra husholdninger. En samfundsøkonomisk analyse af
Plastkretsens14 virksomhed i Sverige
viser også negative resultater for genanvendelse af plastemballage fra husholdninger15.
Ligeledes er EU-kommissionen ved at udarbejde en undersøgelse af forbrænding,
deponering og genanvendelse af PET-flasker. Denne undersøgelse forventes færdig i 2002.
Norge har i 1998 udført en samfundsøkonomisk analyse af deponering, forbrænding og
genanvendelse af plastaffald fra husholdninger16.
Den norske undersøgelse konkluderer, at genanvendelse er ca. dobbelt så dyr som både
forbrænding og deponering (som koster lige meget). Dette skyldes især høje indsamlings-
og sorteringsomkostninger, men også miljøeffekterne fra transporten.
En østrigsk samfundsøkonomisk analyse fra 199817
af genanvendelse af plastemballage fra husholdninger viser ligeledes et klart negativt
resultat.
Resultaterne fra de udenlandske undersøgelser passer meget fint overens med
konklusionerne i denne analyse.
For at teste resultaternes robusthed over for ændringer er der udført en række
følsomhedsanalyser for de velfærdsøkonomiske beregninger, dvs. analyser af hvilken
betydning ændringer i beregningsforudsætninger har for resultaterne.
Nogle af følsomhedsanalyserne er af mere ekstrem og illustrativ karakter, men
følsomhedsanalyserne viser, at det mest realistiske udsving i nettoomkostninger spænder
fra et fald på 400 kr. til en stigning på ca. 2.200 kr. pr. tons, jf. tabel 3. De
største udsving er forbundet med alternativ 218
hvor ikke mindst salgsprisen på regeneratet er en usikkerhedsfaktor, der kan bidrage til
at forværre alternativ 2, idet salgsprisen ligger på et historisk højt niveau. Hvis de
allerede afholdte investeringer ikke medtages, vil alternativet omvendt forbedres, idet
genanvendelsesvirksomheden rent faktisk allerede er opført. Medtagelse af
husholdningernes ressourceforbrug øger omkostningerne med 2.200 kr./tons.
Udsvingene for forbrænding ligger i størrelsesordenen +/-500 kr./tons. Forbrænding
har den højeste værdi af miljøskader, og er derfor meget følsom overfor ændringer i
priserne på miljøeffekter. Således kan en høj CO2-pris forværre
alternativet betragteligt. Hvis de allerede afholdte investeringer ikke medtages, bliver
alternativet derimod forbedret, da forbrændingsanlæggene allerede er opført.
De mest sandsynlige udsving for de to øvrige alternativer er fra 200 kr. til
+500 kr./tons. En højere eksportpris (der er forsigtigt skønnet) vil forbedre disse to
alternativer. Dog vil inddragelse af husholdningernes ressourceforbrug øge omkostningerne
med ca. 2.200 kr./tons.
Den indbyrdes rangorden mellem alternativerne er forbavsende stabil overfor ændringer.
Høje priser på miljøeffekter ikke mindst en høj CO2-pris - kan dog
true førstepladsen for forbrænding. Tilsvarende gælder, hvis eksportprisen stiger. Hvis
allerede afholdte investeringer ikke medtages, bliver alternativ 2 bedre end alternativ 3,
dvs. det er bedre at behandle i Danmark end at eksportere til Tyskland. Medtagelse af
husholdningernes ressourceforbrug øger nettoomkostningerne for de tre alternativer med
genanvendelse, således at forbrænding bliver relativt endnu bedre.
Tabel 3.
Følsomhedsanalyser. Velfærdsøkonomiske nettoomkostninger. Kr. pr. tons
Se her!
Ændringerne i den samfundsøkonomiske kalkulationsrente har begrænset effekt på
resultaterne, og rangordenen mellem de fire alternativer forbliver uændret, jf. tabel
3.
Eksportprisen udviser store udsving og har stor betydning for alternativ 3 og 4 og
dermed på rangordenen mellem de fire alternativer. En stigning i eksportprisen til 1.500
kr./tons forbedrer alternativ 4 så meget, at det rykker op på en førsteplads og dermed
bedre end forbrænding. Alternativ 3 vedbliver at være nr. tre. En stigning i
eksportprisen til 1.000 kr./tons bevirker, at alternativ 1 og 4 bliver stort set lige
gode. Et fald i eksportprisen til 500 kr./tons forværrer alternativ 3 og 4, men
rangordenen ændres ikke.
Salgsprisen for regenerat på det danske marked har stor betydning for alternativ 2.
Markedsprisen udviser store svingninger, men har siden slutningen af 2000 ligget på
niveauet 3.500 kr./tons, hvilket historisk set er en høj pris. Hvis salgsprisen forøges
til 4.500 kr./tons, forbedres alternativ 2 og rykker fra en fjerde til en tredjeplads.
Hvis prisen omvendt falder til 2.500 kr./tons (prisniveauet for et år siden), forbliver
alternativ 2 at være det dårligste alternativ.
Priserne på miljøeffekterne har også stor indflydelse på de fire alternativers
nettoomkostninger. Det skal dog bemærkes, at ikke alle miljøkonsekvenser er værdisat.
En fordobling af alle priserne ændrer rangordenen, idet forbrænding nu rykker ned på en
andenplads. En halvering lader rangordenen uændret. En lav CO2-pris (45
kr./tons) ændrer ikke på rangordenen, mens en høj CO2-pris (450 kr./tons)
gør forbrænding dårligere end alternativ 4.
En stigning i den indsamlede mængde til 7.500 tons (indsamlingsrate på 60 pct.)
ændrer ikke nævneværdigt på udgifterne pr. tons til indsamling og sortering. Til
gengæld bliver behandlingen på genanvendelsesvirksomheden billigere pr. tons pga.
stordriftsfordele. Alt i alt forbedres alternativ 2 og rykker op på en tredjeplads. Ved
en større indsamlet mængde kan det således bedre betale sig at behandle affaldet i
Danmark end at eksportere det som følge af stordriftsfordelene ved behandlingen i
Danmark. Resultatet er imidlertid meget påvirkeligt over ændringer i salgsprisen for
regenerat. Et fald i salgsprisen til 2.500 kr./tons (niveauet for et år siden) vil atter
gøre alternativ 2 til det dårligste alternativ.
En ændring af indsamling på affaldsøerne til flere og mindre kuber og med hyppigere
tømning (fra 250 til 125 husstande/kube og fra tømning hver 4. uge til hver 2. uge) mere
end fordobler udgifterne til indsamling. Indsamlingen på genbrugsstationerne er uændret.
Rangordenen forbliver uændret, men alternativ 2 og 3 bliver væsentligt dyrere.
Det er omdiskuteret, hvorvidt der skal anvendes den såkaldte skatteforvridningsfaktor.
I denne følsomhed antages, at de offentlige udgifter forbundet med hvert alternativ
skattefinansieres. Det er imidlertid ikke omkostningsfrit for samfundet at foretage en
sådan omfordeling via skattesystemet, idet skatterne sædvanligvis medfører en
forvridning af aktiviteten i økonomien. Den marginale omkostning for samfundet herved er
fastsat til 20 øre pr. krone opkrævet i skat. Inddragelse af skatteforvridningstabet
øger omkostningerne med 14-225 kr. pr. tons, mest for alternativ 2 og 3 pga. udgifterne
til indsamling og sortering. Rangordenen mellem alternativerne ændres ikke.
Valg af tidshorisont har betydning for resultaterne. I analysen er anlagt en langsigtet
betragtning, hvor det er forudsat, at samfundet står i en situation, hvor der skal
vælges mellem forskellige teknikker (her mellem forbrænding og genanvendelse). Det
betyder, at der startes helt fra grunden, så de fulde investeringer i alle alternativer
medtages, uanset om de (faktisk) allerede er afholdt eller ej. Alternativt kan anlægges
en mere kortsigtet og marginal betragtning, hvor der tages hensyn til, at
forbrændingsanlæg og genanvendelsesvirksomheden allerede er bygget, således at kun
driftsudgifterne medtages. Indsamlingen er uændret. Dette vil forbedre alternativ 1 så
meget, at det nu klart er det bedste alternativ, hvor der ikke var den helt store forskel
mellem alternativ 1 og 4 i grundscenariet. Alternativ 2 forbedres også og bytter plads
med alternativ 3.
Der er udført en følsomhedsberegning hvor der både er anvendt skatteforvridningstab,
samfundsøkonomisk kalkulationsrente på 6 pct. og uden allerede afholdte investeringer.
Alternativ 1 og 2 bliver forbedret, især pga. den manglende investering i hhv.
forbrændingsanlæg og genanvendelsesvirksomhed, der mere end opvejer effekten af
skatteforvridningstabet. De øvrige to alternativer forringes, især pga. effekten af
skatteforvridningstabet. Rangordenen ændres mellem alternativerne, idet alternativ 2 og 3
bytter plads.
Endelig er udført en følsomhed hvor husholdningernes ressourceforbrug til vask og
rengøring samt transport til genbrugsstationerne indgår. Dette øger nettoomkostningerne
med ca. 2.200 kr./tons i de tre alternativer med genanvendelse. Vandforbruget udgør ca.
halvdelen heraf. Dette er baseret på forsøgsresultater, hvor emballagen blev totalt
rengjort. Vandforbruget er derfor betydeligt større, end det kan forventes i en
almindelig husholdning. Krav til rengøring af emballagen er en vigtig parameter, når en
indsamlingsordning planlægges. Selve tidsforbruget indgår ikke, da afleveringen og
rengøringen foretages frivilligt af husholdningerne. De må derfor formodes at have en
nytte heraf, hvorfor der ikke er forbundet nogen omkostning hermed.
Kapitel 2 omtaler de fire alternative bortskaffelsesformer samt metoden for
analysen. I kapitel 3 opgøres de fysiske konsekvenser opgjort i mængder (tons,
km, styk etc.) for hver af de fire alternativer. I kapitel 4 beregnes de
budgetøkonomiske omkostninger for hver af de berørte parter (i dette tilfælde kommuner
og genanvendelsesvirksomheder) for hvert alternativ. I kapitel 5 beregnes de
velfærdsøkonomiske omkostninger. Kapitel 6 indeholder en række
følsomhedsanalyser, hvor effekten af at ændre på udvalgte størrelser belyses.