Forundersøgelse af forudsætninger for og konsekvenser af en liberaliseret affaldssektor

1 Baggrund

1.1 Forundersøgelsen
1.2 Følgegruppe
1.3 Hovedprojekt
1.4 Hvad er gået forud for FFL2000?

For at styrke grundlaget for den politiske og offentlige debat om miljø, økonomi og samfundsudvikling, udarbejdede Finansministeriet tidligere hvert år en miljøvurdering af Finanslovsforslaget.

"Miljøvurdering af Finanslovsforslaget for 2000" indeholder blandt andet et kapitel om affaldssektoren med fokus på mulige samfundsøkonomiske besparelser.

Finansministeriet konkluderede blandt andet, at "en øget effektivitet via f.eks. udlicitering og benchmarking i affaldssektoren vil betyde, at det er muligt at opnå samme miljøtilstand for færre økonomiske omkostninger", men at dette skal afvejes i forhold til de konsekvenser for planlægning, forsyningssikkerhed og øget transportarbejde, som en øget konkurrence kan medføre.

Miljøministeriet har vurderet, at der er behov for en nærmere undersøgelse af konsekvenserne af en liberaliseret affaldssektor. Formålet er at få undersøgt om det er muligt at opnå en større samfundsøkonomisk effektivitet via en liberaliseret affaldssektor, uden at hensyn til forbruger- og miljøbeskyttelse tilsidesættes.

1.1 Forundersøgelsen

For at beskrive de miljømæssige, økonomiske, juridiske og organisatoriske problemstillinger, der knytter sig til en liberaliseret affaldssektor samt hensynet til de miljø- og energipolitiske prioriteringer, har Miljøstyrelsen valgt at iværksætte denne forundersøgelse forud for et hovedprojekt.

Nærværende forundersøgelse skal beskrive opgaven i hovedprojektet, herunder beskrive hvilke problemstillinger, det vil være relevant at undersøge, vurdere datamæssige krav samt, hvor det er muligt, angive relevante kilder til brug i hovedprojektet.

Parallelt med dette projekt er der igangsat et forprojekt om effektiviseringspotentialet for deponering og forbrænding, herunder om brug af benchmarking i affaldssektoren. Hovedprojektet har været i udbud og er afsluttet primo 2002.

Denne forundersøgelse er udarbejdet af Peter Kjær Madsen, Affaldsteknisk Samarbejde. Miljøstyrelsen, Bent Ole Gram Mortensen Syddansk Universitet Odense, Ole Jess Olsen RUC og Birgitte B. Mortensen, Carl Bro A/S har kommenteret og leveret bidrag til dele af undersøgelsen.

Forundersøgelsen har desuden været i høring, og er rettet til på baggrund heraf. Hovedprojektet om liberalisering forventes udbudt i løbet af sommeren 2002, og arbejdet med liberalisering af forbrændings- og deponeringssektoren vil indgå i den arbejdsgruppe om organisering af affaldssektoren, som Miljøministeren har nedsat.

1.2 Følgegruppe

Som en del af forundersøgelsen nedsatte Miljøstyrelsen en ekstern følgegruppe med repræsentanter fra:
Kommunernes Landsforening
Københavns Kommune
Reno-Sam
Affaldsteknisk Samarbejde
Finansministeriet
Konkurrencestyrelsen
Energistyrelsen
Miljøstyrelsen

Følgegruppen blev ledet af Miljøstyrelsen.

1.3 Hovedprojekt

Hovedprojektet skal med baggrund i dette forprojekt analysere forudsætninger for, og konsekvenser af, en liberalisering af affaldssektoren.

Fokus i projektet skal ligge på affaldsproducenternes sikkerhed for at kunne bortskaffe affald på en økonomisk og miljømæssig forsvarlig måde.

1.4 Hvad er gået forud for FFL2000 ?

Finansministeriet offentliggjorde i 1997 en budgetredegørelse, hvori spørgsmålet om kommunernes opgavevaretagelse på affaldsområdet blev vurderet, specielt med fokus på gebyrer og opgavevaretagelsen. Redegørelsen pegede blandt andet på, at det er nødvendigt at kunne sammenligne takster for derigennem at skabe incitamenter til effektiviseringsforbedringer.

Konkurrencestyrelsen udsendte i marts 1999 en redegørelse om affaldssektoren. Redegørelsen skal ses i forlængelse af Konkurrencerådets henvendelser til Miljøministeren i 1993 og 1996. I redegørelsen giver Konkurrencestyrelsen en række anbefalinger, blandt andet om muligheden for at kunne sammenligne takster for affaldsbehandlingen, om at kommunerne udbyder indsamlingen af affald med jævne mellemrum, om muligheden for at affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg kan afsætte overskudskapacitet samt at genanvendelsen vil blive fremmet ved fri og lige adgang til markedet. Konkurrencestyrelsen oplyser, at den overvejende del af kommunerne har udbudt indsamlingen af dagrenovation.

Samtidig peger Konkurrencestyrelsen på, at der er væsentlige argumenter for at fastholde det offentlige ejerskab af deponeringsanlæg, og at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt fuldt ud at konkurrenceudsætte forbrændings- og deponeringsområdet. Dette blandt andet begrundet i, at det altid skal være muligt at gøre et ansvar gældende overfor evt. følgeskader.

På baggrund af Finansministeriets budgetredegørelse, blev der iværksat et projekt omkring gebyrfastsættelse på affaldsområdet, "Råd og vink" projektet.

"Råd og vink" projektet blev støttet af Rådet vedrørende genanvendelse og renere teknologi, og beskriver metoder, der skal gøre det muligt at opnå en højere grad af gennemsigtighed i gebyrfastsættelsen. Projektet er afrapporteret i Miljøprojekt nr. 465, 1999, fra Miljøstyrelsen.

Den 28. januar 1999 havde folketinget en forespørgselsdebat om affald i Danmark. Et stort set enstemmigt folketing, vedtog blandt andet at:
fastholde kommunerne som ansvarlig myndighed
nedbringe affaldsmængderne, øge genanvendelsen og dermed reducere forbrændings- og deponeringsbehovet
styrke indsatsen for at reducere og eliminere problematiske stoffer og materialer i affaldet

I Finansministeriets Miljøvurdering af Finanslov 2000 konkluderes det bl.a., at "En skærpelse af konkurrencen gennem en åbning af markedet kan betyde effektiviseringsforbedringer" og at "Fraværet af konkurrence i affaldssektoren betyder, at omkostningerne ikke automatisk holdes nede". Samtidig angiver Finansministeriet, at hvile-i-sig-selv princippet sikrer, at udbyderen ikke udnytter sin monopolstatus til at tage overpris. Men hvile-i-sig-selv princippet sikrer ikke, at behandlingsprisen ikke er for høj, og at der på denne baggrund sker samfundsøkonomiske tab.

Eventuelle potentielle muligheder for lavere behandlingspriser skal ses i lyset af, at de gennemsnitlige danske behandlingspriser for deponering og forbrænding af ikke-farligt affald sammenlignet med andre EU-lande er i den nederste halvdel , jf. Det Europæiske Miljøagenturs rapport fra 1999 om "Environment in the EU at the turn of the century".

I forlængelse af høringen af forprojektet har ISWA udarbejdet et notat om erfaringer med liberalisering i andre lande. Dette notat erstatter i høj grad forundersøgelsens kapitel 7.