AEPS
Arctic Environmental Protection Strategy. Strategi om beskyttelse af miljøet i Arktis
vedtaget af de otte arktiske lande USA, Canada, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Rusland
og Island på Rovaniemi-konferencen i 1991.
AIA
Aleut International Association er en NGO-organisation, der repræsenterer
Aleuterne i USA og Rusland.
AMAP
Arctic Monitoring and Assessment Programme. Programmets formål er at overvåge
niveauerne af forurening i alle dele af det arktiske miljø og at undersøge effekterne
heraf, samt at kortlægge transportvejene til Arktis og i Arktis. Endvidere at dokumentere
udviklingen i forureningstilstanden i Arktis og at udarbejde statusrapporter herom, samt
rådgive regeringerne om iværksættelse af miljøforanstaltninger i Arktis.
AMP
Det Arktiske Miljøprogram støtter projekter, der genererer og dokumenterer ny viden
af betydning for løsning af miljøproblemer i arktiske samfund. Projekterne skal derved
bidrage til en miljømæssig bæredygtig samfundsudvikling i Arktis, primært i den danske
del af Arktis. Herudover støtter Det Arktiske Miljøprogram initiativer, der sigter på
at forbedre og bevare det lokale miljø og fremme miljøbevidstheden i Grønland. AMP-V
(Videnopbygning): Har et årligt opslag i december, hvor alle kan ansøge om midler.
AMP-K (konkrete tiltag): Projekter der som hovedregel er aftalt med lokale myndigheder
eller virksomheder, institutioner og lignende.
Athabaskanere
Er en NGO-organisation, der repræsenterer Athabaskanere i USA og Canada.
Miljøstøtte til Arktis
Er et miljøstøtteprogram under miljø-, freds- og stabilitets-rammen. (Danish
Cooperation for Environment in the Arctic - Dancea).
Gwich'in
Er en NGO-organisation, der repræsenterer indianere i USA og Canada.
ICC
Inuit Circumpolar Conference er en NGO-organisation, der repræsenterer inuitter i
Canada, Grønland, USA og i Rusland (Chukotka).
IPS
Indigenous Peoples Secretariat. Sekretariatet blev etableret i 1993. Sekretariatets
formål er at støtte de oprindelige folks organisationer i Arktis, så de kan deltage
aktivt i det arktiske miljøsamarbejde.
IWGIA
International Working Group for Indigenous Affairs er en global NGO-organisation,
der samler data om oprindelige folk og udgiver diverse publikationer.
KVUG
Kommissionen for Videnskabelige Undersøgelser i Grønland blev oprettet i 1878 og
fik ny struktur i 2000. Er et samordningsorgan for de danske og grønlandske
forskningsinstitutioner
MIFRESTA
Miljø, freds- og stabilitetsrammen afløste MIKA-rammen i 1999 (Miljø- og
katastroferammen, der blev oprettet i 1993 som opfølgning på FNs konference om miljø og
udvikling i Rio de Janeiro i 1992.)
NFN
Natur og Folk i Nord er en arktisk NGOorganisation, der støtter de oprindelige
folk i Nord.
PAME
Protection of the Arctic Marine Environment blev oprettet i 1993. Programmets
formål er at vurdere de foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte det arktiske
havmiljø mod forurening fra skibsfarten, off-shoreindustrien samt fra landbaserede
aktiviteter.
RAIPON
Russian Association of Indigenous Peoples of the North er en NGOorganisation, der
repræsenterer 29 oprindelige folks organisationer i Rusland.
Den voksende viden om forholdene i Arktis har ført til en bred erkendelse af et behov
for en mere konkret og fremadrettet indsats i selve Arktis. Dette behov afspejles bl.a. i
udbygningen af miljøsamarbejdet AEPS til det i 1996 dannede Arktisk Råd, der med
udgangspunkt i aftalen fra 1991, i mere bred forstand skal beskæftige sig med bæredygtig
udvikling og udnyttelse af de ressourcer og muligheder, som findes eller kan skabes i de
arktiske samfund.
En tilsvarende ændring af fokus fra den konstaterende monitering til mere konkrete
aktiviteter til afhjælpning af forureningen i selve Arktis er foregået i
Miljøstøtteordningen.
I overensstemmelse hermed er det overordnede formål for Miljøstøtte til Arktis at
forebygge og begrænse forureningen af miljøet og sikre naturbevarelsen i Arktis,
herunder at støtte implementeringen af den internationale arktiske miljøstrategi, og at
medvirke til at sikre en miljømæssig bæredygtig udvikling af især de danske dele af
Arktis med særlig vægt på en bæredygtig udnyttelse af de arktiske naturressourcer.
Miljøstøtteprogrammet omfatter det arktiske område med særlig vægt på den danske
del af Arktis, dvs. Grønland og i nogen sammenhænge også Færøerne. Desuden hjælp til
de stærkt trængte oprindelige arktiske folk i Rusland.
Selvom det arktiske miljø endnu er forholdsvis rent mange steder, har undersøgelser
de sidste år dokumenteret, at sundhedstilstanden hos visse befolkningsgrupper i Arktis,
og herunder Grønland, er truet som følge af grænseoverskridende forurening med
tungmetaller, især kviksølv, persistente organiske forurenende stoffer, de såkaldte
POPer, samt radioaktive stoffer. I forbindelse med de globale miljøproblemer mangler der
endvidere tilstrækkelig viden om effekten af klimaændringer og nedbrydningen af
ozonlaget i de arktiske egne.
I Grønland har man desuden fortsat konkrete miljøproblemer i forbindelse med en
utidssvarende affaldshåndtering, efterladenskaber i naturen fra tidligere tiders
aktiviteter, manglende effektivitet i energiforsyning og et utidssvarende energiforbrug i
blandt andet boligsektoren. Dertil kommer en overudnyttelse af visse levende ressourcer og
begrænsede muligheder for nye bæredygtige erhvervsmuligheder. En særlig problemstilling
knytter sig til fortidsminder og disses beskyttelse og eventuelle udnyttelse i forbindelse
med turisme.
Rusland dækker en meget stor del af det arktiske område, og mange områder har store
miljømæssige problemer som følge af en hensynsløs udnyttelse af mineraler og fossile
ressourcer. Ødelæggelsen af de oprindelige folks traditionelle jagt- og fangstområder
tiltager, mens arbejdsløsheden stiger. Den økonomiske krise i Rusland har ramt de
oprindelige folk særligt hårdt, og eksempelvis er den forventede gennemsnitlige
levealder 20 år lavere end for Ruslands øvrige befolkning. Dertil kommer, at der er et
stort behov for opbygning af institutionelle systemer, som kan varetage de oprindelige
folks synspunkter både i lokalsamfundene og internationalt.
Regeringen fremlagde i 1993 en overordnet handlingsplan for Miljø- og
Katastroferammen, som indgik i betænkning 1252/1993 om "Danmarks Internationale
Indsats". Handlingsplanen var en opfølgning på Riokonferencen i 1992 og
Folketingets beretning af 18/12 1992 om global miljø- og katastrofebistand. Planen
opererede med fire indsatsområder, herunder "Indsatser til beskyttelse af
Arktis". I forlængelse heraf fremlagde regeringen den 1. februar 1994
"Delstrategi vedrørende indsatser til beskyttelse af det arktiske miljø",
dateret oktober 1993.
I 1999 fremlagde regeringen sin redegørelse af 14. januar om den hidtidige anvendelse
af Miljø- og Katastroferammen og den fremtidige anvendelse af Miljø- Fredsog
Stabilitetsrammen. Det fremgik af redegørelsen, at den hidtidige indsats bl.a. havde
bidraget til at afdække miljøproblemerne i Grønland, og at indsatsen derfor nu i
højere grad ville blive rettet mod konkrete støtteforanstaltninger i Grønland. Desuden
ville initiativer, der fremmer en miljømæssig bæredygtig erhvervs- og samfundsudvikling
blive inddraget.
Som opfølgning på regeringens redegørelse og en forespørgselsdebat om
miljøbistanden vedtog Folketinget i maj 1999 en opfordring, V79, til regeringen om bl.a.:
Disse indsatsområder behandles primært i de to delprogrammer Det Arktiske
Miljøprogram - Konkrete Miljøtiltag ogVidenopbygning.
Endelig gives fortsat støtte til inddragelse af de oprindelige folk i Arktis i
miljøsamarbejde, herunder støtte til Oprindelige Folks Sekretariat i København (IPS).
Desuden har der i 2001 været en øget indsats for bedring af miljøforholdene for den
oprindelige befolkning i den arktiske del af Rusland.
Da indsatsen i Miljøstøtteordningen i høj grad hviler på det internationale
arktiske samarbejde, er de overordnede rammer for en væsentlig del af de støttede
projekter fastlagt gennem en flerårig programmering. Dette har en afgørende indflydelse
på, hvilke projekter der fremmes. Indsatsen især i Grønland aftales i tæt dialog med
Grønlands Hjemmestyre, hvorfor der også her sigtes mod en langsigtet målopfyldelse.
Ved prioriteringen af støttetilsagn vurderes det enkelte projekts mål og forventede
resultater i relation til de prioriterede indsatsområder, og til dokumentationen af den
miljømæssige væsentlighed og gennemførligheden af indsatsen. Ansøgerens kompetence
på de relevante fagområder tillægges også stor vægt.
Der foretrækkes projekter, som kan relateres og anvendes direkte til en konkret
indsats til løsning af et problem eller klarlæggelse af en væsentlig problemstilling
inden for indsatsområderne, ligesom benyttelse af eksisterende dansk og grønlandsk
erfaring og ekspertise inden for de konkrete fagområder og initiativer foretrækkes.
Elementer, som indebærer videnoverførsel til eller videnopbygning i lokale arktiske
administrationer eller institutioner, organisationer og lignende vægtes ligeledes højt.
Projektresultater skal afrapporteres fyldestgørende og offentliggøres i en form, som
gør resultaterne direkte synlige og anvendelige for relevante målgrupper.
Resultaterne af moniteringsprojekterne (AMAP) vurderes i de periodiske internationale
miljø-assessments (rapporter), som udføres i internationale ekspertgrupper i regi af
Arktisk Råd. Rapporterne indgår efterfølgende som dokumentationsmateriale i det
internationale miljøpolitiske arbejde, f.eks. i forbindelse med udarbejdelse af nye
konventioner og andre miljøpolitiske tiltag.
Resultaterne af projekterne under det arktiske miljøprogram (AMP) anvendes enten
direkte i de berørte sektorer og forvaltninger eller mere indirekte som ny viden
tilgængelig for offentligheden i projekt-rapporter og artikler i internationale
fagtidsskrifter.
Resultaterne af støtten til de oprindelige folk udmønter sig i høj grad i en øget
synlighed af de arktiske oprindelige folk og deres miljøproblemer i de internationale
miljøfora. De oprindelige fok i Arktis får derved mulighed for at påvirke de
internationale aftaler og konventioner, som er bestemmende for disse folks fremtidige
muligheder. En række af projekttyperne beskrives i øvrigt i temaartikler i Danceas
årsrapporter.
Betænkning nr. 1252 Danmarks Internationale indsats, regeringens handlingsplan for den
nye internationale miljø og katastroferamme, juni 1993.
Delstrategi vedrørende indsatser til beskyttelse af det arktiske miljø,
Miljøministeriet 1994.
Strategi for Miljøbistand til udviklingslande under Miljø- og katastroferammen,
Udenrigsministeriet, Miljø- og Energiministeriet, 1996.
Miljøindsatsen i Arktis.
Rapport fra Miljøstyrelsen, 1998.
Natur- og Miljøpolitisk redegørelse, Miljø og Energiministeriet, 1999.
Et dansk bidrag til en renere klode, Miljø- og Energiministeriet, Miljøstyrelsen
1999.
A Danish contribution to a cleaner World, Ministry of Environment and Energy, Danish
EPA 1999.
"MiljøDanmark", nr. 6 "Dansk miljøbistand" 1999.
Folketingets vedtagelse af dagsordensforslag nr. F 43, 1999, vedr. støtte til løsning
af konkrete miljøproblemer i den danske del af Arktis.
Det arktiske miljøprogram, ansøgningsmateriale til Det arktiske miljøprogram,
vejledning og diskette, Miljøstyrelsen, Kontoret for Nordsamarbejde og Miljøeksport,
2000.
Miljøstøtte til Arktis' hjemmeside: http://www.mst.dk/Internationalt
Dansk Polarcenters hjemmeside: http://www.dpc.dk/
AMAPs hjemmeside: http://www.grida.no/amap/
Arktisk Råd hjemmeside: http://arctic-council.usgs.gov/
Indigenous Peoples Secretariat: http://www.arcticpeoples.org
Nærmere oplysninger om rapporterne, herunder hvorledes de rekvireres, kan fås ved
henvendelse til Det Arktiske Miljøsekretariat på telefon 32 88 01 19.
Chefrådgiver
Marianne Jensen,
formand
ILO, Geneve
Journalist
Anne-Marie Bjerg
WWF Verdensnaturfonden
Direktør
Martin Ghisler
Danmarks & Grønlands Geologiske Undersøgelser
Professor
Philippe Grandjean
Syddansk Universitet,
Afdeling for miljømedicin
Universitetsdirektør
Anne Grete Holmsgaard
Danmarks Tekniske Universitet
Lektor
Christian Lohse
Syddansk Universitet, Kemisk Institut
Akademiingeniør
Henrik Nørrelund Mai
Niras, Allerød og Nuuk
Forskningschef
Rolf Norstrand
Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut
Direktør
Hanne Petersen
Dansk Polarcenter
Direktør, civiløkonom
Preben Schou
Poppelalle 12B, 2840 Holte
Direktør
Hans J. Høyer
Grønlands Hjemmestyre,
Direktoratet for Miljø og Natur
Direktør
Martha Labansen
KANUKOKA,
De Grønlandske Kommuners Landsforening
Afdelingsleder
Jacob Pauli Joensen
Miljø- og Levnedsmiddelstyrelsen på Færøerne
Kontorchef Lars Moseholm,
formand
Miljøstyrelsen
Konsulent
Ole Samsing
Udenrigsministeriet
Konsulent
Kirsten Trolle
Statsministeriet
Embedslæge
Anders Carlsen
Embedslægerne i Viborg Amt
Afdelingsleder
Jacob Pauli Joensen
Miljø- og Levnedsmiddelstyrelsen, Tórshavn
Lektor
Jens C. Hansen
Aarhus Universitet
Direktør
Hanne Petersen
Dansk Polarcenter
Seniorforsker
Niels Zeuthen Heidam
Danmarks Miljøundersøgelser
Kemiker
Jesper Platz,
Danmarks Miljøundersøgelser
Programleder
Sven P. Nielsen
Forskningscenter Risø
Fuldmægtig
Birte Rindom,
næstformand
Miljøstyrelsen
Cand. scient.
Ulrik Torp
Miljøstyrelsen
Cand. scient.
Kjeld F. Jørgensen
Miljøstyrelsen
Cand.med.vet.
Linda Bagge,
Miljøstyrelsen
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top |