| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Metoder til værdisætning af dansk vejtrafiks forurening af jord og grundvand
1 Indledning
Både i Danmark og EU er det yderst sjældent at trafikkens påvirkning af jord og
grundvand medtages i økonomiske analyser af trafikprojekter, trafikpolitik, mv. I Danmark
anvendes Vejdirektoratets samfundsøkonomiske metode og de trafikøkonomiske enhedspriser,
der benyttes i denne sammenhæng, omfatter således de traditionelle parametre som
luftforurening, ulykker og støj, men ikke forurening af jord og grundvand forårsaget af
trafik. En tilsvarende afgrænsning ses i EU.
I Danmark baserer vi vores vandforsyning på grundvand. Det betyder dels, at trafikkens
forurening af jord og grundvand kan vise sig at være en væsentlig omkostning, som bør
medregnes i samfundsøkonomiske analyser på trafikområdet, dels at eventuelle erfaringer
fra andre lande om værdisætning af denne type forurening ikke nødvendigvis kan
overføres direkte til Danmark.
Miljøstyrelsens Transport- og Luftkvalitetskontor og Jord- og Grundvandskontor har på
denne baggrund iværksat et arbejde, som skal lede frem til, at de samfundsøkonomiske
omkostninger forbundet med trafikkens forurening af jord og grundvand opgøres, således
at de fremover kan indgå på lige fod med øvrige eksterne omkostninger i
samfundsøkonomiske analyser på trafikområdet, f.eks. med hensyn til erstatningsstoffer
for MTBE, kørselsafgifter på veje, afgifter på miljøvenlige biler og lignende.
I første omgang har Miljøstyrelsen iværksat et forprojekt, der har til formål at
give en samlet oversigt over metoder til værdisætning af dansk vejtrafiks forurening af
jord og grundvand. Et eventuelt projekt i forlængelse af forprojektet får med stor
sandsynlighed som mål at give et samlet bud på en værdisætning af vejtrafikkens
konsekvenser for jord og grundvand i Danmark.
Forprojektet er gennemført af COWI, og nærværende rapport er en afrapportering
heraf.
I forprojektet gives et overblik over:
Under det første punkt kortlægges kilder til jord- og grundvandsforurening, typer af
forurenende stoffer, samt typer af skader på mennesker og miljø som følge af
forureningen. Under det andet punkt kortlægges relevant viden om værdisætning, og de
forskellige værdisætningsmetoders relevans for forskellige typer skader vurderes.
Projektet er gennemført i perioden december 2001 til april 2002.
Der har til projektet været nedsat en følgegruppe, som har bistået med faglig
sparring og informationer om kilder, m.v. til projektet. I følgegruppen har deltaget:
Pia Berring, Miljøstyrelsens Transport- og Luftkvalitetskontor (formand)
Lars Olsen Hasselager, Miljøstyrelsens Transport- og Luftkvalitetskontor (stedfortræder
for Pia Berring under dennes orlov)
Christina Burkal, Miljøstyrelsens jordforureningskontor
Lisbeth Strandmark, Miljøstyrelsens økonomikontor
Katja-Birr Pedersen, systemanalyseafdelingen, DMU
Kim Winther, Energistyrelsen
Flemming Clausen, Vejdirektoratet
Gitte Falstrup, Vejdirektoratet
Anne Ohm, COWI
Lena Nilausen, COWI
Der har været afholdt to møder i følgegruppen, i henholdsvis januar og marts 2002.
Rapporten indledes i Kapitel 2 med en beskrivelse af problemstillingen, dvs.
sammenhængen mellem vejtrafik, forurening, skader og samfundsøkonomiske omkostninger.
Dernæst gives i Kapitel 3 en oversigt over kilder til jord- og grundvandsforurening og
typer af forurenende stoffer fra vejtrafikken. I Kapitel 4 identificeres de væsentligste
skader, som vejtrafikkens forurening af jord og grundvand kan give anledning til.
Kapitel 5 indeholder en generel introduktion til værdisætningsætning og forskellige
værdisætningsmetoder. Dernæst gives en oversigt over danske og udenlandske kilder til
værdisætning, og en vurdering af hvilke værdisætningsmetoder der kan være relevante
for værdisætning af jord- og grundvandsforurening.
I Kapitel 6 gives herefter en samlet vurdering af perspektiverne for værdisætning af
jord- og grundvandsforurening.
Endelig er der i Kapitel 7 og 8 angivet henholdsvis en ordliste og en litteraturliste.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|