Bæredygtig udvikling er en løbende proces, som indebærer, at de miljømæssige,
økonomiske og sociale hensyn integreres bedre.
Danmark skal være et samfund med plads til både økonomisk fremgang og et bedre
miljø. Der skal være fornødne tilskyndelser til og mulighed for, at den enkelte selv
kan yde en indsats. Der skal være gode rammer for beskæftigelse, levevilkår, sociale
forhold og livskvalitet. Bæredygtig udvikling indebærer, at vi skal tage vare på de
økonomiske, miljømæssige og sociale udfordringer samtidig. De kommende generationer
skal have mindst lige så gode muligheder for et godt liv, som vi har i dag. Vi skal sikre
en sund økonomisk udvikling, der er socialt afbalanceret. En udvikling, der giver den
enkelte størst mulig handlefrihed, som viser respekt for naturens og miljøets grænser,
og som ikke har negativ virkning på menneskers sundhed.
Bæredygtig udvikling kan ikke gennemføres i ét land alene.Visionen for en global
bæredygtig udvikling er en verden med økonomisk fremgang, større velfærd og øget
miljøbeskyttelse. En udvikling der kommer alle til gode, også de svage og fattige i
andre dele af verden. Derfor forudsætter bæredygtig udvikling også respekt for
menneskerettigheder, åbenhed og demokrati. Som et rigt land har Danmark et stort ansvar
for at gå foran med at udvikle et globalt bæredygtigt samfund.
Derfor vil Danmark være aktiv i internationalt samarbejde om miljø og udvikling.
Bæredygtig udvikling kræver globalt samarbejde og internationale løsninger. Samtidig
må vi ikke svigte indsatsen hjemme. I Danmarks nationale strategi for bæredygtig
udvikling præsenteres først og fremmest, hvad vi vil gøre i Danmark for at sikre et
samfund i balance. Strategien er Danmarks svar på opfordringen fra Rio-konferencen i 1992
og et bidrag til at opfylde de internationale forpligtelser til at fremme en bæredygtig
udvikling. Bæredygtig udvikling er et overordnet mål for det europæiske samarbejde i
EU, jf. artikel 2 i Traktaten om den Europæiske Union, hvoraf det fremgår, at Unionen
har som mål at fremme økonomiske og sociale fremskridt og et højt beskæftigelsesniveau
og opnå en balanceret bæredygtig udvikling.
Den danske vision om bæredygtig udvikling hviler på otte mål og principper:
Velfærdssamfundet skal udvikles, og der skal ske en afkobling af sammenhængen
mellem vækst og miljøpåvirkning
Der skal være et sikkert og sundt miljø for alle, og vi skal opretholde et højt
beskyttelsesniveau
Vi skal sikre en høj biologisk mangfoldighed og beskytte økosystemerne
Ressourcerne skal udnyttes bedre
Vi skal yde en aktiv international indsats
Miljøhensyn skal indgå i alle sektorer
Markedet skal understøtte bæredygtig udvikling
Bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle fremskridt
De otte mål og principper afspejler områder, hvor der er et særligt behov for at
gøre en indsats for at sikre en bæredygtig udvikling.
1. Velfærdssamfundet skal udvikles, og der skal ske en afkobling af sammenhængen
mellem vækst og miljøpåvirkning
Velfærden skal sikres, styrkes og udbygges. Men velfærdssamfundet er under pres. I
løbet af de næste 30 år bliver der mange flere ældre mennesker, og samtidig bliver
andelen af erhvervsaktive stadig mindre. Hvis vi opretholder overskuddet på de offentlige
budgetter, kan vi afdrage en stor del af gælden i de kommende år. De penge, vi nu
betaler i rente, kan i stedet bruges til at betale de stigende udgifter til pensioner,
hjemmehjælp, ældreomsorg, sygehuse m.v. Regeringen har i maj 2002 fremlagt en bred
vækststrategi "Vækst med Vilje". "Vækst med vilje" sigter mod, at
vi får skabt flere arbejdspladser og højere produktivitet. Regeringen vil iværksætte
reformer og strukturforbedringer, så der er gode rammebetingelser for vækst. Men den
vækst, vi ønsker, skal også være miljømæssig bæredygtig.
Udvikling af velfærdssamfundet kræver, at der sættes større fokus på den enkeltes
udfoldelsesmuligheder og det frie initiativ. Kun ved at styrke tilskyndelsen til
foretagsomhed og virkelyst kan vi sikre det fornødne økonomiske grundlag for
velfærdssamfundet. Det skal kunne betale sig at arbejde, så alle, der kan arbejde, også
kommer i arbejde. Det vil være til glæde for os alle. Det vil give os mere overskud til
at tage os af de svageste, der ikke er i stand til at klare sig selv. Forandring og
udvikling skal gå hånd i hånd med tryghed og social sikkerhed.
Alle danskere skal sikres en værdig tryg alderdom - uanset om de har haft mulighed for
at spare op eller ej. Folkepensionen vil fortsat have en central rolle i fremtidens
pensionssystem, der skal finansieres af de sparede renteudgifter og af
arbejdsmarkedsreformer, hvor arbejdsstyrken øges. Hertil kommer, at de danske
arbejdsmarkedspensioner udbygges i takt med, at andelen af ældre vokser.
Arbejdsmarkedspensionerne og de private pensioner vil således være et supplement til den
offentlige folkepension.
Vi skal skabe et rummeligt arbejdsmarked, hvor flere skal i arbejde, og der er plads
til personer, som ikke fuldt lever op til de høje krav om effektivitet. Forholdene for
den del af arbejdsstyrken, der er mere end 50 år, skal forbedres, så færre går på
efterløn, førtidspension med videre. Der skal også være bedre mulighed for at få
fleksjobs.
Vi skal blive bedre til at anvende den arbejdskraftressource, som indvandrerne udgør,
sikre at færre er på kontanthjælp, og forebygge sygefravær bedre end i dag.
Som led i at sikre at flest muligt i den erhvervsaktive alder får mulighed for aktivt
at indgå i arbejdsstyrken, både mænd og kvinder, skal det offentlige skabe mulighed for
dagpasning for børn og sikre omsorgen for de ældre.
En langsigtet bæredygtig udvikling er kun mulig i et samfund, der løser
grundlæggende sociale problemer i forhold til de svageste grupper. Regeringen vil med
reformprogrammet "Det fælles ansvar" forstærke indsatsen for at hjælpe de
svageste i samfundet. Programmet indeholder dels en udvidelse af det offentliges indsats,
dels en udvidet inddragelse af private hjælpeorganisationer i det sociale arbejde. Målet
er, at de svageste grupper får en bedre livskvalitet. Samtidig skal den forebyggende
indsats i situationer, der typisk udvikler sig til en social deroute, forstærkes.Ved at
sætte ind her modvirkes det, at sociale problemer bliver kroniske og kommer til at
belaste samfundet i fremtiden. Det vil bidrage til at styrke en social bæredygtig
udvikling.
Velfærdssamfundet skal videreudbygges. Det fælles ansvar for at løse en række
velfærdsopgaver skal i fremtiden kombineres med en personlig frihed til at vælge mellem
forskellige løsninger. Borgerne skal have mulighed for at vælge mellem forskellige
offentlige og private løsninger på en række serviceområder.
Der skal føres en aktiv politik for at fremme bæredygtig udvikling og en aktiv
miljøpolitik, som sikrer, at fremtidige generationer kan leve i et rent miljø.
Internationalt er der enighed om, at afkobling er den overordnede udfordring i forhold til
at sikre en bæredygtig udvikling. Det fremgår af EU's 6. Miljøhandlingsprogram, der
sætter rammerne for de næste 10 års indsats i EU. Det Europæiske Råd i Gøteborg
understregede betydningen af at afkoble økonomisk vækst fra ressourceanvendelse. Som
resultat af OECD's arbejde med bæredygtig udvikling, der blev drøftet på det fælles
OECD ministermøde om bæredygtig udvikling i maj 2001, fremhæves endvidere afkobling som
en af hovedudfordringerne i forhold til en bæredygtig udvikling.
Det kræver en miljøpolitisk indsats at leve op til de ambitiøse miljømål, selvom
meget allerede er opnået. På en række afgørende områder er det allerede lykkedes at
afkoble sammenhængen mellem økonomisk fremgang og øget forurening. Det gælder blandt
andet på energiområdet. Men på andre områder med betydning for vores sundhed, miljø
og natur er der stadig store udfordringer. Det er helt afgørende, at vi får mest muligt
miljø for pengene, og at indsatsen sker, dér hvor miljøeffekterne er størst; at der
sættes ind med de mest effektive virkemidler.
Visse påvirkninger af sundhed, miljø og natur eller brug af ressourcer er af et
sådant omfang, at vi har brug for nye løsninger. For eksempel er påvirkningen af
klimasystemet kritisk, fordi ændringer i systemets balance forventes at have store
konsekvenser for livet på jorden.
En bæredygtig udvikling indebærer en balance mellem generationerne. De kommende
generationer skal have mindst lige så gode muligheder for et godt liv, som vi har i dag.
Derfor skal de økonomiske, sociale og miljømæssige ressourcer sikres.Vi skal undgå
kritiske påvirkninger af miljø, natur og sundhed, og vi skal beskytte og bevare særlige
og enestående naturværdier, der ikke kan genoprettes, hvis de forsvinder.
Disse udfordringer skal mødes med en række forskellige virkemidler, alt efter hvad
der vil være mest effektivt. For at fremme en bæredygtig udvikling kan en øget
anvendelse af markedsorienterede virkemidler, som for eksempel afgifter, tilskud,
omsættelige kvoter, og information og dialog med borgere og virksomheder, være
hensigtsmæssig. Forskning i årsagssammenhænge og i nye miljøog samfundsmæssige
problemer er af betydning for, at samfundet på et tidligt tidspunkt kan træffe de
rigtige og forebyggende beslutninger for at opnå bæredygtig udvikling.
Indikatorer kan belyse, om samfundet er på vej mod bæredygtig udvikling. Det kan
være indikatorer for påvirkning af kritiske natur- og miljøfaktorer, og indikatorer for
om der sker afkobling mellem økonomisk vækst og påvirkning af miljø og natur. Begrebet
"ægte opsparing" er en økonomisk indikator for udviklingen i samfundets
samlede formue. Det vil sige en økonomisk værdisætning af de økonomiske, sociale og
miljømæssige ressourcer. Begrebet "ægte opsparing" er under udvikling og skal
suppleres af analyser af, hvad der er kritiske påvirkninger af sundhed, miljø og natur.
Sammen med de øvrige indikatorer kan "ægte opsparing" give et billede af, om
udviklingen kan betegnes som bæredygtig. Den første analyse fra 1998 tyder på, at den
"ægte opsparing" er positiv i Danmark.
2. Der skal være et sikkert og sundt miljø for alle, og vi skal opretholde et
højt beskyttelsesniveau
Miljøkvaliteten i Danmark må ikke belaste mennesker, dyr og planter. Der skal gøres
en indsats for, at jorden, luften og vandet er så rent og frit for skadelige stoffer og
mikroorganismer, at sundheden for mennesker, dyr og planter ikke belastes. Regeringens
mål er, at Danmark skal være blandt de OECD lande, der er mest effektive til at
nedbringe forureningen.
Klimaforandringer er en af dette århundredes største globale udfordringer. Derfor
bør vi stabilisere koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren på et niveau, som kan
forhindre farlig, menneskeskabt indvirkning på klimasystemet. For at leve op til
Kyoto-protokollen har Danmark påtaget sig at begrænse de samlede udledninger af
drivhusgasser med 21 procent i 2008-2012 i forhold til 1990.
Fremstilling, brug og bortskaffelse af produkter og varer må ikke skade miljø og
mennesker. Regeringen vil lave en samlet strategi, hvor der sættes fokus på, hvad der
kan gøres i forhold til miljøfaktorers påvirkning af sundheden. Forbruget af farlige
kemikalier skal begrænses mest muligt. Industrien skal have ansvar for at undersøge
kemikaliers farlighed og sikre, at de kan anvendes uden fare for sundhed og miljø.Vi gør
en aktiv indsats mod de farlige kemikalier, og i 2020 må der ikke markedsføres eller
anvendes produkter, som indeholder kemikalier med særlig problematisk virkning på
sundhed eller miljø.
Det er vigtigt at opretholde et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø. Den
europæiske miljøpolitik bygger på forsigtighedsprincippet og princippet om en
forebyggende indsats, princippet om indgreb over for miljøskader fortrinsvis ved kilden
og princippet om at forureneren betaler.
Forsigtighedsprincippet skal være med til at sikre et højt beskyttelsesniveau og er
et anerkendt og traktatfæstet princip i EU's politik og i Danmarks politik. Vi skal gribe
ind, allerede når der er mistanke om uacceptabel risiko og fare.
3. Vi skal sikre en høj biologisk mangfoldighed og beskytte økosystemerne
Naturen og økosystemerne er grundlag for alt liv på jorden. Både de nuværende og
kommende generationers udviklingsmuligheder er afhængige af et levedygtigt og varieret
naturgrundlag. Derfor skal naturkvaliteten forbedres og skovarealet forøges.
Internationale fremskrivninger viser, at den globale økonomiske udvikling de næste 20
år vil true verdens biologiske mangfoldighed. Det betyder, at en række af
økosystemernes funktioner, som for eksempel vandkredsløbet og nedbrydningen af
affaldsstoffer, også trues. Derfor skal vi mindske de fysiske påvirkninger af naturen.
Og vi skal især begrænse udledning af næringsstoffer og miljøfarlige stoffer til
naturen. Af hensyn til vore efterkommere må de erhverv, som påvirker naturen, både
tilpasses udnyttelsen af naturressourcerne og være med til at udvikle teknologiske
løsninger, så påvirkningerne kan begrænses.
Visse værdier i kultur- og naturlandskaber, særlige naturtyper og variationen af
arter og genpuljer, er uerstattelige. Indsatsen for at beskytte den biologiske
mangfoldighed skal prioriteres og målrettes ved at forbedre kvaliteten af de eksisterende
naturområder, øge naturarealernes størrelse og skabe bedre sammenhæng mellem
naturområderne. Det er vigtigt, at befolkningen har gode muligheder for friluftsliv og
naturoplevelser i skove og i det åbne land. Endelig skal vi - også af hensyn til
turisterhvervet - værne om vores kulturmiljø, herunder kulturspor i landskabet og den
levende kulturarv i landdistrikterne og kystegnene.
4. Ressourcerne skal udnyttes bedre
De kommende år kan vi imødese en øget, global befolkningstilvækst og stigende
økonomisk velstand - også i ulande. Derfor er det vigtigt, at den mængde
naturressourcer, der er til rådighed, udnyttes på en bæredygtig måde. Danske
virksomheder skal producere effektivt, så der anvendes stadigt færre ressourcer per
produceret enhed. Det vil medvirke til at sikre konkurrenceevnen på det globale marked,
hvor der må imødeses knaphed på visse ressourcer.
Vi skal tilpasse vores forbrugsmønstre og produktionsmetoder, så produktion og
forbrug af varer og tjenesteydelser fører til mindre påvirkning af miljøet og bedre
udnyttelse af vores ressourcer. I løbet af de kommende år skal ressourcerne udnyttes
mere effektivt for at begrænse affaldsmængderne og mindske spredning af forurenende
stoffer. Ressourceeffektivitet kan medvirke til at forbedre konkurrenceevnen, for eksempel
gennem sparede omkostninger.
Det Europæiske Råd understregede i Gøteborg, at klare og stabile mål for en
bæredygtig udvikling vil give betydelige økonomiske muligheder. Dette har potentiale til
at udløse en ny bølge af teknologisk innovation og investeringer og vil dermed skabe
vækst og beskæftigelse. Det Europæiske Råd opfordrede erhvervslivet til at deltage i
udviklingen og til i højere grad at anvende nye, miljøvenlige teknologier i sektorer som
for eksempel energi og transport.
FNs generalsekretær har peget på ændrede produktions og forbrugsmønstre som en
væsentlig udfordring for en bæredygtig udvikling. I denne sammenhæng peges på
afkobling og ressourceeffektivitet med en faktor 4 og faktor 10 som pejlemærker. Som et
led i regeringens bestræbelser på at opnå en bæredygtig udvikling og bæredygtige
produktions- og forbrugsmønstre er pejlemærket på lang sigt at begrænse forbruget af
ressourcer til cirka 25 procent af det nuværende forbrug. I det videre arbejde er der
behov for yderligere at konkretisere indsatsen på ressourceområdet. Dette skal ses i
lyset af de internationale diskussioner om formulering af mål for
ressourceeffektivisering med en faktor 4 i løbet af de næste 20-30 år og en faktor 10
på længere sigt. Denne proces blev indledt på FN's særlige generalforsamling (UNGASS),
der blev afholdt fem år efter Rio-konferencen. Faktor fire betyder, at
ressourceeffektiviteten øges med en faktor 4 i forhold til dagens niveau, - det vil sige
en fordobling af velfærden med en halvering af ressourceanvendelsen. Faktor 10 begrebet
indebærer, at de globale materialestrømme halveres, og at ressourceforbruget fordeles
ligeligt blandt jordens befolkning. Det vil betyde, at ressourceforbruget i de
industrialiserede lande skal effektiviseres med en faktor 10.
Teknologiske nybrud og innovation er nødvendig. Vi må fortsat udvikle ny teknologi,
nye materialer og nye løsninger for at omstille samfundet mod en bæredygtig udvikling.
Udbredelse af eksisterende teknologier og nye teknologiske gennembrud giver mulighed for
at udvikle mere bæredygtige produktionsformer. Ved at ændre det teknologiske grundlag
for produktion og forbrug kan samfundets afhængighed af visse ressourcer på sigt
reduceres afgørende. Nye energiformer, for eksempel brændselsceller, vil kunne nedsætte
CO2-udslippet betydeligt. Brug af nye typer materialer kan mindske
ressourceforbruget og øge mulighederne for genanvendelse. Også informations- og
bioteknologi kan tænkes at føre til helt nye miljøvenlige produktionsmåder og
produkter. Derfor er det vigtigt at skabe gode rammer og et godt grundlag for, at nye,
miljøvenlige teknologier bliver udviklet og udbredt, og at eventuelle barrierer for
miljøvenlige teknologiers markedsadgang bliver fjernet.
5. Vi skal yde en aktiv international indsats
Danmark vil arbejde aktivt for at fremme en global bæredygtig udvikling.Vi har et
medansvar for at ændre vores omgivende verden til det bedre. På de områder, hvor vi har
særlig viden, eller som har høj politisk prioritet, kan det være nødvendigt, at
Danmark går foran.
Danmark vil bidrage til en verden med fred og stabilitet, der bygger på demokrati og
respekterer menneskerettigheder. Danmark skal fortsat arbejde for at bekæmpe fattigdom og
for at fremme økonomisk vækst og social udvikling i verdens fattige lande. Den
økonomiske og sociale udvikling i verdens fattige egne skal bidrage til global
bæredygtig udnyttelse og bevaring af naturen og miljøet. I dag yder Danmark klart over
FN's målsætning på 0,7 procent af bruttonationalindkomsten i ulandsbistand, og Danmark
er blandt de lande i verden, som yder relativt mest. Danmark vil prioritere den
multilaterale og bilaterale bistand til ulande og østlande i partnerskab med regeringer,
civilsamfund og erhvervsliv i disse lande, så vi får den mest effektive indsats. Den
mangeårige indsats har medvirket til at styrke Danmarks internationale troværdighed og
goodwill.
Som led i den internationale indsats indebærer mulighederne for brug af de såkaldte
fleksible mekanismer, som f. eks. "joint implementation", at CO2
reduktionerne opnås med største mulig effekt for de anvendte midler.
De miljøproblemer, vi står over for, er for en stor del globale eller regionale af
natur. Derfor kan de kun løses ved internationalt samarbejde. Danmark arbejder aktivt for
at forbedre den europæiske og internationale miljøbeskyttelse gennem EU-samarbejdet.
Danmark vil fortsat bidrage til løbende opfølgning og gennemførelse af EU's 6.
Miljøhandlingsprogram. Danmark vil bidrage til, at miljøhensyn indarbejdes i EU's
sektorpolitikker, og vi lægger vægt på, at bestræbelserne følges af EU's stats- og
regeringschefer. Danmark er formandsland i EU i efteråret 2002. Det giver os en særlig
mulighed for at få højt prioriterede mål på dagsordenen. Ikke kun i EU, men også i de
bredere sammenhænge hvor EU spiller en rolle. Danmark vil arbejde for en aktiv
opfølgning af OECD's strategi for bæredygtig udvikling, i forlængelse af det topmøde
om bæredygtig udvikling, som blev afholdt under dansk formandskab i maj 2001.
Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling afholdes i Sydafrika i august-september 2002.
Som formand i EU vil Danmark arbejde for, at der skabes en ny global aftale for
bæredygtig udvikling og globalt partnerskab. En sådan aftale kan blandt andet gå ud
på, at industrilandene forpligter sig til at afkoble økonomisk vækst og
miljøbelastning, og at udviklingslandene støttes i mulighederne for at få vækst og at
begrænse fattigdommen. Elementer kunne være øget markedsadgang, gældslettelse,
investeringer og teknologioverførsel. Samtidig skal ulandene leve op til deres
internationale forpligtelser og indarbejde hensyn til miljø i deres produktion og
forvaltning.
6. Miljøhensyn skal indgå i alle sektorer
Integration af hensyn til miljø i politikker og beslutningsprocesser er en betingelse
for at opnå en bæredygtig udvikling, hvor sammenhængen mellem den økonomiske vækst,
den stigende miljøbelastning og det stigende ressourceforbrug brydes. Det indebærer, at
alle sektorer og myndigheder har ansvaret for at integrere hensyn til miljø, sundhed og
bæredygtig udvikling i alle beslutningsprocesser inden for deres område. Det gælder på
centralt niveau, og det gælder på lokalt niveau hos virksomheder og borgere.
En vigtig model er arbejdet i EU med at integrere miljøhensyn i sektorernes udvikling,
den såkaldte Cardiff-proces. Cardiff-processen er en af de vigtigste nyskabelser i EU på
bæredygtighedsområdet. Processen indebærer, at alle sektorer er ansvarlige for at
udvikle strategier og indikatorer og for at integrere miljøhensyn inden for deres
politikområder, for at opnå bæredygtig udvikling. Cardiff processen blev igangsat af
Det Europæiske Råd som opfølgning på artikel 6 i traktaten om det Europæiske
Fællesskab, hvoraf det fremgår, at miljøbeskyttelseskrav skal integreres i udformningen
og gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktioner med henblik på at fremme en
bæredygtig udvikling. Foreløbig er 9 formationer af Rådet blevet opfordret til at
udarbejde strategier for integration af miljøhensyn.
I Danmark har vi arbejdet med at integrere miljøhensyn på flere måder og niveauer.
Lovforslag og andre regeringsforslag, der forelægges Folketinget, skal gennemgå en
strategisk miljøvurdering, så konsekvenserne for miljøet er en del af
beslutningsgrundlaget. På samme måde skal større statslige anlægsprojekter vurderes
for virkningerne på miljøet. På en række politikområder er der gennem en længere
årrække udarbejdet miljøhandlingsplaner.
I dag er det kun 10-20 procent af virksomhederne, der oplever miljø som en
konkurrenceparameter. Visionen er, at hovedparten af de danske virksomheder skal udnytte
måden, de udøver deres samfundsansvar på, som en strategisk fordel på markedet. Det
skal blandt andet ske ved, at virksomhederne integrerer hensyn til miljø i deres
beslutningsprocesser.
Men der er fortsat behov for at styrke den helhedsorienterede og tværsektorielle
indsats. Integration af miljøhensyn i sektorer, politikker og beslutninger vil fortsat
være et bærende element i Danmarks indsats for bæredygtig udvikling.
7. Markedet skal understøtte bæredygtig udvikling
Bæredygtig udvikling og økonomisk fremgang er ikke hinandens
modsætninger.Virksomheder, der gør en stor miljøindsats, klarer sig generelt godt i
konkurrencen. En fremadrettet indsats for miljø og bæredygtig udvikling kan fremme
konkurrenceevnen og omstilling til videnøkonomien. Udvikling og udbredelse af
bæredygtige teknologier er et vigtigt instrument til at forberede virksomhederne på de
krav, som fremtidens marked stiller.
Det skal kunne betale sig at tage hensyn til miljøet. Det kan blandt andet ske ved at
sikre, at de, der producerer, leverer, bortskaffer eller forbruger produkter og
tjenesteydelser, betaler miljøomkostningerne. Når priserne afspejler de reelle
samfundsmæssige omkostninger, bliver forbrugere og producenter tilskyndet til at træffe
bæredygtige valg. Princippet om, at forureneren skal betale, skal efterleves. Til det
formål kan der anvendes markedsorienterede virkemidler, som for eksempel miljøafgifter,
tilskud og omsættelige kvoter. Regeringen ønsker at undersøge, hvordan anvendelse af
markedsorienterede virkemidler kan medvirke til at løse miljøproblemer på den måde,
det er bedst og billigst for samfundet. Regeringen vil derfor undersøge, om der blandt
andet gennem omlægninger i miljøafgifterne er mulighed for at opnå en større
miljøeffekt.
Danmark vil arbejde for, at miljøafgifter så vidt muligt aftales på internationalt
niveau. Som et første skridt i den retning bør der indføres fælles minimumssatser for
miljøafgifter i EU. Valget mellem forskellige virkemidler afhænger af, hvilken
udfordring der skal løses. Ofte er det nødvendigt med en kombination af virkemidler, som
samlet set skaber de rigtige adfærdsændringer. OECD's rapport om politikker, der fremmer
en bæredygtig udvikling, indeholder specifikt en række anbefalinger til OECD-landene med
henblik på at få markedet til at understøtte en bæredygtig udvikling.
Regeringen vil derfor udarbejde en rapport om grøn markedsøkonomi, som skal analysere
de praktiske muligheder for øget brug af markedsorienterede redskaber til at fremme et
bedre miljø.
En væsentlig drivkraft er, at forbrugerne og dermed markedet i større omfang stiller
krav til virksomhedernes miljøindsats. Det er vigtigt med troværdig information om,
hvordan produkterne påvirker miljøet, således at udbud og efterspørgsel efter
miljøvenlige produkter øges. Der skal skabes incitamenter og rammebetingelser, så det
bliver attraktivt for såvel producenter som forbrugere, at udbyde og efterspørge
bæredygtige produkter. På den måde vil markedskræfterne virke for, at de
miljømæssige mål nås effektivt. Regeringen har også som mål, at danske virksomheder
og investorer har let ved at dokumentere deres miljøindsats, og at forbrugerne har let
adgang til information om, hvordan produkterne er fremstillet.
Det offentlige er selv en vigtig forbruger og har derfor mulighed for at påvirke
markedet.
8. Bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle fremskridt
En bæredygtig udvikling kan kun realiseres, hvis alle parter arbejder med og tager
ansvar for at integrere og fremme hensynet til miljø og bæredygtig udvikling i deres
beslutninger. Forbrugere og producenter, medarbejdere på virksomheder, samfundets
institutioner, børn og unge er alle vigtige aktører i arbejdet med at opnå en
bæredygtig udvikling. De skal inddrages og tage medansvar. Information, uddannelse og
undervisning kan udbrede viden om bæredygtig udvikling, og dermed ændre holdninger og
adfærd. Offentlighedens deltagelse i beslutninger om og gennemførelse af strategien for
bæredygtig udvikling er væsentlig. Derfor er det vigtigt, at der i befolkningen er bred
opbakning og tillid til den førte bæredygtighedspolitik. Århuskonventionen, der
indeholder principper om borgernes miljørettigheder, er nu indført i Danmark.
Forskning og udvikling skal sikre, at vi løbende har et godt videngrundlag.Ved EU
topmødet i Barcelona i foråret 2002 blev det besluttet, at de samlede udgifter til
forskning og udvikling i EU bør øges med henblik på at nærme sig 3 procent af BNP
senest i 2010. Det omfatter blandt andet forskning i grundlæggende årsagssammenhænge,
og i hvordan samfundets aktiviteter påvirker mennesker og miljø. På den måde kan vi
træffe de rigtige beslutninger, prioritere indsatsen og vælge de rigtige virkemidler.
Miljøøkonomi, miljøadfærd, prognoser og scenarier for den forventede udvikling er
vigtige områder. Miljøpolitikken skal være videnbaseret.
Regeringen har oprettet et Institut for Miljøvurdering. Gennem forskning på højt
internationalt niveau skal instituttet sikre, at miljømålene nås på den økonomisk
mest effektive måde. Instituttet skal skabe overblik over den aktuelle og den langsigtede
miljøsituation, såvel i Danmark som globalt. I den forbindelse skal instituttet trække
på og udnytte al den viden og de kompetencer, der er opbygget på andre nationale samt
internationale forskningsinstitutioner. Desuden skal denne viden og indsigt formidles til
offentligheden og politiske beslutningstagere.
Regeringen vil løbende overvåge og rapportere om, hvordan det går med at gennemføre
Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling. Der er i tilknytning til strategien
et sæt indikatorer, som belyser strategiens mål og initiativer. Indikatorerne
offentliggøres på en særlig hjemmeside for bæredygtig udvikling på Internettet.
Indikatorerne vil blive opdateret hvert år, og på den måde er det muligt at holde øje
med, hvordan det går med at nå målene.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|