| Indhold |
Fælles fremtid - udvikling i balance - Kort udgave
Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling
Indholdsfortegnelse
Forord
Visioner og mål
1. Velfærd og miljø hænger
sammen
2. Et sikkert og sundt miljø
for alle
3. Naturen skal beskyttes
4. Bæredygtig
udnyttelse af naturressourcerne
5. En global aftale
6. Miljøhensyn skal
indgå i alle sektorer
7. Markedet
skal understøtte en bæredygtig udvikling
8. Fra mål til
resultat - fælles ansvar
"Fælles fremtid - udvikling i balance" er Danmarks nationale strategi for
bæredygtig udvikling.
Danmark skal være blandt de lande i verden, hvor det er bedst at arbejde, bo og leve.
Større velstand og en udbygning af velfærdssamfundet skal give alle gode
udfoldelsesmuligheder. Og Danmark skal være blandt de bedste til at passe på miljøet.
Fremtidige generationer skal have mindst lige så gode muligheder for at leve i rene og
sunde omgivelser, som vi har i dag.
Danmark er et samfund, hvor der tages hånd om de økonomiske, miljømæssige og
sociale udfordringer.Vi skal samtidig sikre en sund økonomisk vækst, en socialt
afbalanceret udvikling og beskytte natur og miljø og den enkeltes sundhed.
Den danske strategi for bæredygtig udvikling hviler på otte mål og principper:
- Velfærdssamfundet skal udvikles, og der skal ske en afkobling af sammenhængen mellem
vækst og miljøpåvirkning
- Der skal være et sikkert og sundt miljø for alle, og vi skal opretholde et højt
beskyttelsesniveau
- Vi skal sikre en høj biologisk mangfoldighed og beskytte økosystemerne
- Ressourcerne skal udnyttes bedre
- Vi skal yde en aktiv international indsats
- Miljøhensyn skal indgå i alle sektorer
- Markedet skal understøtte bæredygtig udvikling
- Bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle fremskridt.
Bæredygtig udvikling er både en national og global udfordring. Strategien indgår i
Danmarks bidrag til Verdenstopmødet om Bæredygtig Udvikling, som afholdes i Sydafrika i
august-september 2002.Topmødet finder sted under det danske EU-formandskab. Det giver
Danmark en enestående mulighed for at fremme en global bæredygtig udvikling. Danmark vil
arbejde for, at der skabes en global aftale for bæredygtig udvikling. En aftale, der
forener målsætningerne om bedre markedsadgang og øget udviklingsbistand globalt til
udviklingslandene med krav om god regeringsførelse og bedre miljø. En sådan aftale
indebærer blandt andet, at industrilandene forpligter sig til at afkoble økonomisk
vækst og miljøbelastning, og udviklingslandene støttes i mulighederne for at få vækst
og begrænse fattigdommen.
Bæredygtig udvikling er en langsigtet proces. Derfor har strategien også et
tidsperspektiv på 20 år, hvor der for hvert indsatsområde præsenteres mål og
visioner.
For de kommende år præsenteres udfordringer, mål og indsats.Vore beslutninger skal
bygge på det bedst mulige videngrundlag, så målene nås på den økonomisk mest
effektive måde. Og vi skal ved hjælp af indikatorer, løbende følge fremskridt med at
nå bæredygtig udvikling i Danmark.
Strategiens mål og principper vil blive fulgt op af konkrete initiativer inden for de
enkelte områder og sektorer.
Vi har alle et medansvar for at sikre en bæredygtig udvikling. Det er vigtigt, at alle
- regeringen, erhvervslivet, kommuner og amter, frivillige organisationer og befolkningen
- deltager i gennemførelsen af strategien.
Vi skal sammen skabe en fælles fremtid - en udvikling i balance.
Danmark skal være et samfund med plads til både økonomisk fremgang, social udvikling
og et bedre miljø. Der skal være fornødne tilskyndelser til og mulighed for, at den
enkelte selv kan yde en indsats. Vi skal have høj beskæftigelse, gode levevilkår samt
et godt miljø. Bæredygtig udvikling indebærer, at vi skal tage vare på de økonomiske,
miljømæssige og sociale udfordringer samtidig. De kommende generationer skal have mindst
lige så gode muligheder for et godt liv, som vi har.Vi skal sikre en sund økonomisk
udvikling, der er socialt afbalanceret, og som ikke har negativ virkning på menneskers
sundhed og miljøet.
Bæredygtig udvikling kan ikke gennemføres i et land alene.Visionen for en global
bæredygtig udvikling er en verden med økonomisk fremgang, større velfærd og øget
miljøbeskyttelse. En udvikling, der kommer alle til gode, også de svage og fattige i
andre dele af verden. Derfor forudsætter bæredygtig udvikling også respekt for
menneskerettigheder, åbenhed og demokrati. Som et af verdens rigeste lande, har Danmark
et særligt ansvar for at gå foran i at udvikle et globalt bæredygtigt samfund. Derfor
vil Danmark være aktiv i internationalt samarbejde om miljø og udvikling.
Den danske vision om bæredygtig udvikling er baseret på otte mål og principper:
- Velfærdssamfundet skal udvikles, og der skal ske en afkobling af sammenhængen mellem
vækst og miljøpåvirkning
- Der skal være et sikkert og sundt miljø for alle, og vi skal opretholde et højt
beskyttelsesniveau
- Vi skal sikre en høj biologisk mangfoldighed og beskytte økosystemerne
- Ressourcerne skal udnyttes bedre
- Vi skal yde en aktiv international indsats
- Miljøhensyn skal indgå i alle sektorer
- Markedet skal understøtte bæredygtig udvikling
- Bæredygtig udvikling er et fælles ansvar, og vi skal måle fremskridt
Der er er opnået mange resultater siden Rio-konferencen om bæredygtig udvikling i
1992. Men der er fortsat betydelige udfordringer både i Danmark og i en global
sammenhæng, hvis vi skal virkeliggøre visionen om en bæredygtig udvikling.
Stigende international samhandel og det øgede pres på jordens naturressourcer har
gjort de enkelte lande mere afhængige af hinanden. Globalisering af økonomien betyder,
at mange udfordringer, herunder miljøudfordringer kun kan løses gennem internationalt
samarbejde. Klimaforandringer, som er en af de største udfordringer på verdensplan,
forventes at få vidtrækkende sociale og miljømæssige konsekvenser. Fattigdom, sult og
mangel på basale ressourcer er årsag til konflikter, som i nogle regioner skaber store
flygtningeproblemer. Samtidig sættes verdens dyre- og planteliv under pres fra mange
menneskelige aktiviteter.
Den økonomiske vækst skal afkobles fra påvirkningen af miljø og sundhed på de
områder, hvor det endnu ikke er lykkedes. Der skal være styr på de mange kemiske
stoffer, som spredes i miljøet, og som er til fare for sundhed og miljø. Naturen
udnyttes stadig så intensivt, at en række arter og naturtyper fortsat går tilbage.
Denne udvikling skal vendes. Naturressourcerne skal udnyttes bedre, og der skal bruges
mindre og genbruges mere.
- sammenhængen mellem økonomisk vækst og miljøpåvirkning skal afkobles
|
Der skal tages vare på den økonomiske, miljømæssige
og sociale udvikling på samme tid. Velfærdssamfundet skal videreudvikles. Det betyder,
at udviklingen skal være økonomisk forsvarlig og socialt afbalanceret.
Samfundsudviklingen skal tage hensyn til sundhed og miljø. Den økonomiske vækst skal
ske uden stigende miljøbelastning i overensstemmelse med FN målsætningen om at vende
den nuværende udvikling i tabet af naturressourcer i 2015. |
Igennem de sidste to årtier er det lykkedes for Danmark at opnå en klar stabilisering af
den økonomiske udvikling. Det er lykkedes at skabe fremgang i beskæftigelse og
indkomster, blandt andet gennem reformer af arbejdsmarked, skat og uddannelser. Denne
udvikling er lykkedes, uden at det har ført til en større ulighed i samfundet. Der er
endnu meget at gøre, men vi har et godt udgangspunkt for at bevare og videreudvikle
velfærdssamfundet med større individuel frihed og til alles fordel.Ved at styrke
tilskyndelsen til foretagsomhed og virkelyst kan vi sikre det fornødne økonomiske
grundlag for velfærdssamfundet. Samtidig skal borgerne have mulighed for at vælge mellem
forskellige offentlige og private løsninger på en række serviceområder. Regeringen har
med strategien "Vækst med vilje" fremlagt en bred vækststrategi, der sigter
mod, at vi får flere arbejdspladser og højere produktivitet. Der skal iværksættes
reformer og strukturforbedringer, så der er gode rammebetingelser for
vækst.Vækststrategien understreger også, at væksten skal være miljømæssig
bæredygtig.
Vi skal skabe et rummeligt arbejdsmarked, hvor der er plads til personer, der ikke
fuldt ud lever op til de høje krav om effektivitet.Vi skal blive bedre til at integrere
indvandrere og anvende indvandrernes arbejdskraft, sikre, at færre er på kontanthjælp
og forebygge sygefravær bedre end i dag. Regeringen vil med reformprogrammet "Det
fælles ansvar" forstærke indsatsen for at hjælpe de svageste i samfundet. Målet
er, at de svageste grupper får en bedre livskvalitet.
Vi står også over for andre store udfordringer. I løbet af de næste 30 år bliver
der mange flere ældre mennesker, og samtidig bliver andelen af erhvervsaktive stadig
mindre.
Hvis vi opretholder overskuddet på de offentlige budgetter, kan vi afdrage en stor del
af gælden i de kommende år. De penge, vi nu betaler i rente, kan fremover i stedet
bruges til at betale de stigende udgifter til pension, hjemmehjælp, ældreomsorg,
sygehuse m.v.
Men økonomisk vækst og øget beskæftigelse må ikke ske på bekostning af
miljøet.Vi skal forurene mindre og bruge færre ressourcer. På en række afgørende
områder er det allerede lykkedes at afkoble sammenhængen mellem økonomisk fremgang og
øget forurening. Det gælder blandt andet på energiområdet. På andre områder, som for
eksempel den menneskeskabte påvirkning af klimasystemet, er der stadig store
udfordringer.
Disse udfordringer skal mødes med en række forskellige virkemidler, alt efter hvad
der vil være mest effektivt. Det er helt afgørende, at indsatsen sker, hvor vi får mest
muligt miljø for pengene. For at fremme en bæredygtig udvikling kan en øget anvendelse
af markedsorienterede virkemidler, som for eksempel afgifter, tilskud, omsættelige kvoter
samt information og øget dialog være hensigtsmæssig. Regeringen vil med udarbejdelsen
af en rapport om grøn markedsøkonomi analysere mulighederne for praktisk brug af
markedsorienterede redskaber til at fremme et bedre miljø. Forskning i
årsagssammenhænge og i nye miljø- og samfundsmæssige problemer er vigtig, for at
samfundet på et tidligt tidspunkt kan træffe de rigtige og forebyggende beslutninger for
at opnå bæredygtig udvikling.Ved EU topmødet i Barcelona blev det besluttet, at de
samlede udgifter til forskning og udvikling i EU bør øges med henblik på at nærme sig
3 procent af BNP senest i 2010. Indikatorer er vigtige redskaber til at belyse, om
samfundet er på vej mod bæredygtig udvikling.
|
Danmark skal være blandt de industrialiserede lande, der
er bedst til at nedbringe forurening. Miljøet skal være af høj kvalitet. Forurening af
jord, luft og vand skal i stadig mindre grad påvirke menneskers sundhed og dyre- og
plantelivet. Farlig, menneskeskabt påvirkning af klimasystemet skal forhindres. Vi skal
tage særligt hensyn til følsomme grupper af mennesker - især børn og gravide - og til
særligt sårbare økosystemer. Forbrugerne skal have sikre og sunde fødevarer. Farlige
kemikalier skal fjernes fra produkterne, fra hjemmet og fra arbejdspladserne. |
Klimaforandringer er en af de største globale udfordringer. Atmosfærens indhold af
drivhusgasser skal derfor stabiliseres på et niveau, som kan forhindre en farlig,
menneskeskabt påvirkning af klimasystemet. Danmark har internationalt set et højt udslip
af CO2 pr. indbygger. Det giver os et særligt ansvar. For at leve op til
internationale aftaler Kyoto-protokollen - vil Danmark begrænse de samlede udledninger af
drivhusgasser med 21 procent i 2008-2012 i forhold til 1990. FN's klimapanel har peget
på, at en stabilisering af koncentrationen af klimagasser på et niveau, som gør det
muligt at undgå alvorlige menneskeskabte klimaændringer, kan kræve, at udslippene må
reduceres med 50-70 procent. Danmark forventes i lighed med de øvrige parter under
Klimakonventionen at skulle påtage sig væsentlige yderligere reduktionsforpligtelser for
de kommende budgetperioder efter 2012. Et indikativt pejlemærke er, at CO2-udledningen
skal halveres inden for en generation. De såkaldte fleksible mekanismer under
Kyoto-protokollen kan være omkostningseffektive instrumenter, der skal anvendes og
udvikles.
Der er allerede gjort store fremskridt gennem en målrettet indsats. Der er sket en
omlægning af energiforbruget, så mere og mere energi stammer fra naturgas og vedvarende
energi. Overskudsvarmen fra elproduktionen udnyttes langt bedre i dag. Det har betydet et
fald i CO2-udledningerne på ca. 10 procent i løbet af det seneste årti.
Også i andre sektorer - eksempelvis landbrug, transport og industri, skal der gøres en
indsats. Det er også nødvendigt at begrænse udledningerne af de industrielle
klimagasser.
Miljø og sundhed hænger sammen. Fremstilling, brug og bortskaffelse af produkter og
må hverken skade mennesker eller miljø. I 2002 vil regeringen præsentere et forslag til
strategi for indsatsen over for sundhedsskadelige påvirkninger fra miljøfaktorer. Der
vil bl.a. være fokus på kemikalier. Også indsatsen for bedre fødevarer, arbejdsmiljø
og indeklima indgår i strategien.
Forbruget af farlige kemikalier skal reduceres mest muligt i de kommende år.
Forsigtighedsprincippet skal ligge til grund for indsatsen. Der gøres en aktiv indsats
mod de farlige stoffer. I 2020 må der ikke være produkter på markedet, som indeholder
kemikalier med særlig problematiske sundheds- og miljøeffekter - som risiko for kræft,
mindsket forplantningsevne, ændret arvemasse eller skadelig virkning på sårbare
økosystemer. I EU vil Danmark arbejde for, at kemiske stoffer ikke må markedsføres,
hvis de nødvendige data fra industrien ikke foreligger inden for en fastsat tidsfrist.
Producenterne skal have ansvar for, at de produkter, de sender på markedet, kan anvendes
uden fare for sundhed og miljø.
Fødevarer skal være sikre og sunde og af høj kvalitet. Vurderingen af sikkerhed og
risiko i relation til fødevarer, tager udgangspunkt i forsigtighedsprincippet.Vi skal
begrænse brugen af tilsætningsstoffer mest muligt. Myndighederne skal sikre, at der er
klare regler, effektiv kontrol, åbenhed og information og gennemskuelighed på området.
Fødevareproducenterne har bl.a. gennem egenkontrol et væsentligt ansvar for
fødevaresikkerheden. Fødevaresektorens postion skal styrkes ved at fremme innovation,
forskning, videnformidling, produktudvikling og omstillingsevne i virksomhederne.Vi skal
have en effektiv indsats på ernæringsområdet, hvor målet er at øge befolkningens
sundhed og forebygge sygdomme.
Alle arbejdspladser skal have et forsvarligt arbejdsmiljø. Ingen ansatte må i 2020
udsættes for kemiske stoffer, organiske opløsningsmidler eller tungmetaller eller andre
sundhedsskadelige påvirkninger under arbejdet. Indeklimaet må ikke give gener for
beboere og ansatte. Bygge- og boligmaterialer skal have en kvalitet, så de ikke afgiver
eller udvikler skadelige stoffer.
|
Naturen og økosystemerne er grundlag for alt liv på
jorden. Derfor skal vi sikre et varieret og levedygtigt naturgrundlag. Både for vores
egen og for vores efterkommeres skyld. Vi skal beskytte den biologiske mangfoldighed og
værne om enestående og uerstattelige naturværdier og landskaber i overensstemmelse med
målsætningen i EU's 6. Miljøhandlingsprogram om at få standset tabet af biologisk
mangfoldighed i år 2010. |
Der er genskabt mange søer, åer og våde enge i løbet af det seneste årti. Der er
plantet ny skov, og der er etableret et stort antal vildtreservater og internationale
naturbeskyttelsesområder. Flere af de arter, som Danmark har et internationalt ansvar for
at beskytte, er nu i fremgang. Men udviklingen er stadig ikke tilfredsstillende. Mange
arter og naturtyper er i fare for at forsvinde fra Danmark. Næringsstoffer og
miljøfarlige stoffer fra jordbrug, fiskeri og andre erhverv påvirker naturen og
økosystemerne.
Det vigtigt, at vi sikrer og genskaber levesteder for dyr og planter. Vi skal skabe et
større sammenhængende net af beskyttede naturområder, og vi skal beskytte de
eksisterende områder af høj naturkvalitet mod forringelser.
Regeringen vil i 2003 fremlægge en samlet plan for beskyttelsen af den biologiske
mangfoldighed. Handlingsplanen skal sikre og målrette indsatsen for biologisk
mangfoldighed og naturbeskytttelse blandt andet ved at hensynet til biologisk
mangfoldighed integreres i de relevante sektorers politikker og aktiviteter.
Friluftsliv giver sundhed og livskvalitet, naturoplevelser og større forståelse for
natur og kulturmiljø. Befolkningen skal have gode muligheder for at komme ud i naturen.
4. Bæredygtig
udnyttelse af naturressourcerne
Naturens ressourcer indgår i mange af samfundets aktiviteter. Vi skal bruge mindre
og genbruge mere. Vi skal specielt begrænse brugen af naturressourcer, der er særligt
knappe eller følsomme, eller som i særlig grad påvirker miljøet, når de udnyttes. På
lang sigt er pejlemærket at begrænse forbruget af ressourcer til cirka 25 procent af det
nuværende forbrug.
Verdens befolkning vokser stadig, og vi kan generelt forvente en stigende økonomisk
velstand - både i industrilandene og i udviklingslandene. Det vil skabe et øget pres på
natur og miljøressourcerne. Derfor er det vigtigt, at vores produktion og forbrug
indrettes, så vi bruger færre ressourcer.
Mange virksomheder anvender mere miljørigtig teknologi og har indført miljøstyring.
Mange forbrugere køber i dag flere miljørigtige produkter end tidligere. Det er lykkedes
at stabilisere Danmarks totale energiforbrug, og vandforbruget er også nedbragt.
Affaldsmængderne er over de seneste 10 år steget i de fleste sektorer. Affald, der
ikke genbruges, er et spild af ressourcer. Regeringen vil i 2003 fremlægge en strategi
for forebyggelse af ressourcetab og miljøbelastning fra affald. Det affald, vi ikke kan
undgå, skal så vidt muligt genanvendes. Indsatsen skal fremover rettes mod de materialer
i affaldet, der giver anledning til mest miljøbelastning eller til det største ressource
forbrug. Regeringen vil blandt andet undersøge, om målene om ressourceeffektivitet og
affaldsforebyggelse mest effektivt nås gennem en mere målrettet anvendelse af
markedsbaserede virkemidler, herunder om råstof- og materialeafgifter kan anvendes.
Vi skal fremme en bæredygtig anvendelse af de danske råstoffer. Det er relevant
at overveje pejlemærker for den vedvarende energis andel af bruttoenergiproduktionen på
længere sigt, så der sker en fortsat udbygning af den vedvarende energi. Det skal ske i
det omfang den vedvarende energi kan bidrage til en omkostningseffektiv opfyldelse af
miljømålene.
Bæredygtig udvikling og bedre miljø kan kun opnås gennem et bredt
internationalt samarbejde. Som et lille, internationalt orienteret land har Danmark en
interesse i og et medansvar for at bidrage til en global bæredygtig udvikling. Danmark
vil på Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesborg arbejde for en global
aftale for bæredygtig udvikling og globalt partnerskab. De rige lande i OECD har
forpligtet sig til at afkoble sammenhængen mellem økonomisk vækst og miljøbelastning -
og samtidig støtte u-landene i at opnå økonomisk vækst, bekæmpe fattigdom samt at
gennemføre god regeringsførelse. Alle lande, også u-landene, skal give tilsagn om at
overholde internationale aftaler og til at tage hensyn til miljø i udviklingen. |
|
Danmark vil også fremover bidrage til en verden med fred og stabilitet, mindre fattigdom
og øget miljøbeskyttelse. Global bæredygtig udvikling indebærer bl.a., at alle lande
viser respekt for menneskerettigheder, demokrati, åbenhed og ansvarlighed i
forvaltninger. Danmark lægger vægt på at balancere de økonomiske, sociale og
miljømæssige hensyn i den internationale indsats for global bæredygtig udvikling.
Danmark yder sit bidrag, når det gælder om at støtte bæredygtig udvikling og miljø
i udviklings og østlande. Danmark yder i 2002 ca. 12,6 mia. kr. i udviklingsbistand. Den
danske indsats er rettet mod at bekæmpe fattigdom på en måde, så hverken
naturressourcer eller samfundets ressourcer overudnyttes. Indsatsen har været med til at
styrke Danmarks internationale anseelse. Danmark forsøger aktivt at få de mange lande -
også EUlande - som yder en udviklingsbistand, der er mindre end FN's mål på 0,7 procent
af bruttonationalindkomsten (BNI), til at øge deres bistand.
Danmark har været aktiv med hensyn til at stille øgede midler til rådighed for
miljøindsatser i ulandene og østlandene.Vi skal også støtte u-landene med at leve op
til de globale miljøkonventioner, og hjælpe dem med at løse de enorme miljøproblemer,
der opstår i forbindelse med de hurtigt voksende millionbyer.
Danmark arbejder aktivt for at forbedre den europæiske og internationale
miljøbeskyttelse gennem EU-samarbejdet. Danmark vil bidrage til at gennemføre og følge
op på EU's 6. miljøhandlingsprogram og EU's strategi for bæredygtig udvikling. Danmark
vil igennem Cardiff-processen fortsat arbejde for, at miljøhensyn indgår i EU's
politikker. Cardiffprocessen er en af de vigtigste nyskabelser i EU's
bæredygtighedspolitik. Det er vigtigt, at EU's regeringer følger arbejdet tæt.
Danmark vil arbejde for en aktiv opfølgning af OECD's strategi for bæredygtig
udvikling i forlængelse af topmødet om bæredygtig udvikling under det danske
OECD-formandskab i maj 2001.
Danmark ønsker et verdensmarked med fri handel baseret på høje miljø- og sociale
standarder, hvor forsigtighedsprincippet står centralt. Danmark vil bidrage aktivt til at
sikre, at den ny WTO-forhandlingsrunde bliver en egentlig udviklingsrunde, hvor
udviklingslandene bliver aktive aktører, og hvor resultatet kommer til at afspejle
udviklingslandenes interesser samt nødvendigheden af, at også de fattigste lande, ikke
mindst i Afrika, integreres i den globale økonomi.
Verdenstopmødet om bæredygtig udvikling afholdes i Sydafrika i august-september 2002.
Danmark vil som formandsland i EU arbejde aktivt for, at der skabes en ny global aftale
for bæredygtig udvikling og et globalt partnerskab. Aftalen skal blandt andet gå ud på,
at de rige lande giver tilsagn om at afkoble sammenhængen mellem økonomisk vækst og
miljøbelastning, og at u-landene støttes i deres bestræbelser på at opnå vækst,
begrænsning af fattigdom, øget markedsadgang og gennemførelse af god regeringsførelse.
Andre elementer kunne være gældslettelse, investeringer og teknologioverførsel.
Samtidig skal alle lande, også u-landene, leve op til deres internationale forpligtelser
og indarbejde hensyn til miljø i deres produktion og forvaltning.
Danmark ønsker også, at Verdenstopmødet fører til initiativer, der styrker
offentlighedens adgang til information om miljø, bæredygtig udvikling og deltagelse i
beslutningsprocesserne.
6.
Miljøhensyn skal indgå i alle sektorer
|
Hensyn til miljø og natur skal indgå i alle politikker
og beslutningsprocesser. Det gælder på centralt og på lokalt niveau - det gælder for
myndigheder, for erhvervslivet og for andre dele af samfundet. Det er en af
forudsætningerne for at opnå bæredygtig udvikling. |
Danmark har i mange år arbejdet med at integrere miljøhensyn i alle politikker og
beslutninger.Vi lægger vægt på at vurdere og beskrive de miljømæssige konsekvenser af
lovforslag, andre regeringsforslag og større statslige anlægsprojekter. Herved sikres et
beslutningsgrundlag, der også omfatter virkningerne på miljøet. På en række
politikområder er der desuden gennem en længere årrække udarbejdet
miljøhandlingsplaner.
Den nationale strategi for bæredygtig udvikling har fokus på at forstærke arbejdet
med at inddrage miljøhensyn i syv udvalgte sektorer.
Fødevareproduktion - landbrug og fiskeri
Den danske fødevareproduktion skal forsyne forbrugerne med sunde og sikre fødevarer.
Samtidig skal fødevareproduktionen tilgodese et fortsat produktionsgrundlag,
dyrevelfærd, hensyn til natur og miljø samt lønsom produktion og afsætning i
erhvervene.
Sunde fødevarer er afgørende for befolkningens livskvalitet og sundhed. Sunde
fødevarer og en bæredygtig produktion betyder, at vi må stille krav til
produktionsmetoderne i landbrug og fiskeri.
Pesticider og næringsstoffer påvirker natur og miljø. Siden 1994 er over 200
pesticidprodukter, der er uacceptable for sundhed, miljø eller grundvand, blevet forbudt,
eller anvendelsen er blevet stærkt begrænset. Pesticider, der truer grundvandet, vil
også fremover blive forbudt. Regeringen ønsker inden for de kommende år at minimere
forbruget af pesticider. Overforbruget af pesticider skal fjernes, og der skal fastsættes
nye konkrete reduktionsmål. Internationalt ønsker regeringen at sætte fokus på
overforbrug af pesticider, og pesticider skal endvidere vurderes restriktivt både i
Danmark og internationalt.
Vandmiljøplan II forventes at sikre, at kvælstofudvaskning fra landbruget reduceres
med 100.000 tons pr. år inden udgangen af 2003. Regeringen vil indbyde Folketingets
partier til forhandling om en Vandmiljøplan III. Der vil blive iværksat en række
initiativer for at nedbringe ammoniakfordampningen fra landbruget yderligere. Landbrugets
tab af nitrat, fosfor og ammoniak skal begrænses til et niveau, som ikke er til gene for
mennesker, som sikrer vandmiljøet og sårbare naturtyper, og som giver mulighed for et
rigt dyre- og planteliv. Husdyrproduktionen skal vurderes i forhold til natur og miljø.
Genetisk modificerede organismer skal vurderes konkret i lyset af forsigtighedsprincippet
og etiske aspekter. Regeringen vil udarbejde en strategi for sameksistens mellem
GMO-afgrøder, konventionelle og økologiske afgrøder.
Bæredygtigt fiskeri er en betingelse for at bevare havets økosystem og fiskebestande
og dermed for erhvervets udvikling i fremtiden. Flere af de bestande, der er økonomisk
vigtigst for dansk fiskeri, overfiskes. Fiskeriindsatsen skal derfor snarest begrænses og
tilpasses i forhold til, hvad bestandene kan bære, og utilsigtede bifangster og udsmid
skal begrænses. De berørte fiskebestande og dansk fiskeri er afhængig af såvel den
danske indsats som af vore nabolandes indsats. Vi skal derfor fremme miljøhensyn i
fiskeriet såvel nationalt som internationalt.Vi skal udvikle redskaber og tilpasse
fiskeriflådens kapacitet og forvalte fiskekvoterne, så der bliver mindre pres på
bestandene. Forbedrede fangstredskaber kan nedbringe utilsigtet bifangst og mindske
belastningen af havbunden og økosystemet.
Skovbrug
Skove er et af samfundets velfærdsgoder. Skovene giver mulighed for friluftsliv og
naturoplevelser, og de huser en stor del af dyre- og plantelivet. Skovene medvirker til at
beskytte grundvandet og lagrer CO2. Men ikke mindst forsyner de os med en
række træprodukter.
Et nyt skovprogram vil være klart i 2002. Hensigten er at fremme naturnær og
miljøvenlig skovdrift med en højere andel af hjemmehørende arter. De fremtidige skove
skal være mere robuste. Pesticidforbruget skal udfases i statsskovene og gennem
videnopbygning og oplysning begrænses i de private skove.
Skovarealet i Danmark skal forøges, så skovlandskaber dækker 20-25 procent af det
danske landskab i løbet af en trægeneration (80- 100 år). Og der skal rejses nye
robuste skove efter stormen i 1999. De nye skove skal dække flere behov. De skal skabe
rammer for den biologiske mangfoldighed og sikre sammenhæng mellem eksisterende natur- og
skovområder i det åbne land. Dialog, information, rådgivning og frivillige aftaler
bliver nøgleordene for den fremtidige skovpolitik.
Industri, handel og service
Et vigtigt skridt imod bæredygtig udvikling er at fremme et miljøvenligt marked, hvor
miljøhensyn er en vigtig konkurrenceparameter. Vi skal både opnå en renere produktion
og renere produkter. Der er behov for nye løsninger og innovation samt produktog
teknologiudvikling.
Det er fortsat en væsentlig opgave at få miljø højere på dagsordenen, når
virksomheder tager beslutninger i alle produktionens led. Virksomhederne må indtænke
miljøhensyn i alle forretningsgange og tage ansvar for både produktionen og produkterne
"fra vugge til grav".Ved at bruge miljømærker, miljøvaredeklarationer,
miljøredegørelser og grønne regnskaber kan virksomhederne aktivt bruge miljøet som
konkurrenceparameter. En vigtig målsætning er at fremme den frivillige egenindsats på
miljøområdet i virksomhederne. Lovgivning og styringsinstrumenter skal tilpasses i takt
med teknologien og markedet, så virksomhederne også frivilligt øger miljøbeskyttelsen.
Et væsentligt virkemiddel er miljøvenlige offentlige indkøb, der kan bidrage til en
mærkbar efterspørgsel efter miljøvenlige produkter. Miljøhensyn skal i højere grad
indgå, når der fastlægges internationale standarder for produkter. Flere miljømærkede
produkter og godt kendskab til mærkerne skal motivere producenter og forbrugere til at
ændre adfærd.
For at fremme den danske miljøinnovation har regeringen igangsat et teknologisk
fremsyn, der gennemføres i samarbejde mellem en række større danske virksomheder,
universiteter, NGO'er og investorer.
Transport
Befolkningen skal have mulighed for effektiv og sikker transport. Samtidig skal
hensyn til miljø stå centralt i transportpolitikken. Det overordnede mål på
transportområdet er at bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljøog
sundhedsbelastning og vækst i økonomien.
Der er brug for at fortsætte den integration af miljøhensyn i transportpolitikken,
som er foregået gennem det sidste årti både på EUplan og i Danmark. Det betyder blandt
andet, at transportsektoren skal yde sit rimelige bidrag til at mindske udslippet af
drivhusgasser. På langt sigt - det vil sige frem mod 2030 - er det regeringens hensigt,
at transportsektorens CO2-udslip skal begrænses med 25 procent i forhold til
1988. Og et mere effektivt energiforbrug i sektoren skal medvirke til at nå målet. I
byerne ydes der en særlig indsats for at mindske trafikkens påvirkning af byernes
miljø. Luftforurening fra NOx'er og kulbrinter skal inden 2010 begrænses med
60 procent i forhold til 1988-niveauet. Luftforurening med fine partikler udgør et
særligt problem. Regeringen vil overveje, hvordan anvendelsen af effektive partikelfiltre
på lastbiler og busser kan fremmes. Dieselbiler er mere energieffektive end benzinbiler,
og giver dermed mindre udslip af CO2, men til gengæld giver dieselbilerne
større udslip af kvælstofoxider (NOx) og partikler.
Støj fra transport er en gene for mange. Regeringen har nedsat en vejstøjgruppe, som
skal udarbejde et forslag til en vejstøjstrategi. I vejstøjstrategien vil muligheden for
at nå en væsentlig begrænsning af antallet af stærkt støjbelastede boliger blive
belyst. Det skal være mere sikkert at færdes i trafikken. Målet er, at der inden
udgangen af 2012 skal være 40 procent færre tilskadekomne og trafikdræbte.
Teknologisk udvikling er et vigtigt middel til at udvikle en mere miljøvenlig
transport. Priserne på transport skal i højere grad afspejle de omkostninger, som
transporten påfører samfundet. Regeringen vil nedsætte et udvalg, der skal se på
mulighederne for at omlægge registreringsafgiften til fordel for salget af miljøvenlige
biler. Desuden vil regeringen analysere indholdet i de kørselsafgiftordninger, der
fremmes i udlandet i disse år, samt effekterne af sådanne ordninger i en dansk
sammenhæng.
Energi
Energiforbrug og energiforsyning er vigtig, når det gælder om at skabe en bæredygtig
udvikling. Regeringen vil udvikle de markedsorienterede virkemidler, der kan sikre en
stabil, omkostningseffektiv energiforsyning og samtidig fremme de miljømæssige mål.
Danmark har på energiområdet brudt sammenhængen mellem den økonomiske vækst og
belastning af miljøet. Økonomien er vokset med cirka 27 procent siden 1988. Men
energiforbruget er i samme periode kun vokset med godt 2 procent.
Regeringen vil liberalisere det danske el- og gasmarked for at øge effektiviteten i
energiproduktion, reducere energipriserne og samtidig sikre, at energien produceres mindre
miljøbelastende. Med forpligtigelsen til at begrænse udslippet af drivhusgasser med 21
procent fra 1990 til 2008-2012, vil Danmark yde et væsentligt bidrag til
Kyotoprotokollen.
Regeringen vil undersøge, hvordan en omkostningseffektiv og fleksibel regulering af
elsektorens CO2-udslip kan udføres efter udløbet af den nuværende ordning
med CO2 kvoter ved udgangen af 2003. Danmark støtter Europa-Kommissionens
forslag om et kvotesystem på europæisk plan. Der skal fortsat ske en udbygning af
forsyningen med vedvarende energi, i det omfang den vedvarende energi vil kunne bidrage
til en omkostningseffektiv opfyldelse af miljømålene. Det er også en mulighed at
konvertere fra brug af kul til naturgas i elproduktionen for at nedbringe CO2-udslippet.
Atomkraft anses fortsat ikke for at være en bæredygtig energikilde.
En effektiv indsats på hele energiområdet vil bedst kunne ske i et internationalt
samarbejde for at sikre, at indsatsen sker der, hvor det bedst kan betale sig, og at der
er lige konkurrencevilkår for erhvervslivet i de enkelte lande. Danmark støtter brugen
af de fleksible mekanismer under Kyotoprotokollen.
By- og boligudvikling
Regeringen vil fremme en bæredygtig udvikling af byer, boliger og bygninger.
Beboere og brugere skal deltage aktivt. Byerne skal være levende og mangfoldige med en
blanding af boliger, erhverv, institutioner og grønne områder.Byerne skal organiseres og
forvaltes med sigte på at opnå en betydelig reduktion af ressourceforbrug og
miljøbelastning.
Regeringen vil i løbet af 2002 fremlægge sin politik for en udvikling for Danmark,
der skal sikre og udvikle mangfoldigheden i landet og give plads til både økonomisk
fremgang og et bedre miljø. Der skal være en fornyet indsats i belastede by- og
boligområder. I byfornyelsen skal der være balance mellem nyt og gammelt. Kvalitet, god
arkitektur, byøkologi og bedre rekreative muligheder skal være i højsædet.Vi skal
sikre bevaringsværdige kulturmiljøer. Byernes ældre erhvervs- og havneområder skal
udnyttes bedre blandt andet ved genbrug til andre formål. Byens trafikskabende funktioner
skal ligge sådan, at flere med fordel kan bruge den kollektive trafik.
Byernes vækst kan med fordel foregå på arealer, der allerede er by i dag. En
udvikling af landsbyer i landdistrikter skal fortsat være mulig, så de lokale samfund
kan styrkes og bevares.
7.
Markedet skal understøtte en bæredygtig udvikling
|
Bæredygtig udvikling og økonomisk fremgang er ikke
modsætninger. Virksomheder, der gør en stor miljøindsats, klarer sig generelt godt i
konkurrencen. En fremadrettet indsats for miljø og bæredygtig udvikling kan fremme
danske virksomheders konkurrenceevne. |
Det skal kunne betale sig at tage hensyn til miljøet.Virksomhederne skal motiveres til at
satse mere på at udvikle og sælge miljøvenlige produkter. Og det skal gøres mere
attraktivt for forbrugere at vælge miljøvenlige produkter. Princippet om, at forureneren
betaler, skal efterleves. Regeringen ønsker at fremme brugen af markedsbaserede
virkemidler - som miljøafgifter, tilskud og omsættelige kvoter, så priserne afspejler
de reelle miljøomkostninger. Herved påvirkes forbrug og produktion, så forureningen
mindskes dér, hvor det er billigst for samfundet.
Danmark vil arbejde for, at miljøafgifter så vidt muligt aftales på internationalt
niveau.
Tilskudsordninger, herunder afgiftsfritagelser i sektorerne, kan påvirke adfærden,
så det har negative konsekvenser for miljøet. Der vil blive set på om de eksisterende
tilskudsordninger kan ændres eller justeres, så de ikke skader miljøet. Det vil blandt
andet ske gennem arbejdet med en rapport om grøn markedsøkonomi, som forventes
færdiggjort i efteråret 2002.
Troværdig information om, hvordan produkterne påvirker miljøet, er nødvendig for,
at markedet kan understøtte en bæredygtig udvikling. Miljømærker og andre former for
miljøinformation giver forbrugere og virksomheder bedre muligheder for at foretage reelle
valg. Den offentlige sektor er selv en markant forbruger og har derfor mulighed for at
påvirke markedet gennem sine indkøb.
Et øget videngrundlag skal understøtte bæredygtig udvikling. Regeringen har f. eks.
etableret et Institut for Miljøvurdering, der gennem forskning på højt internationalt
niveau skal medvirke til, at miljømålene opnås på den økonomisk mest effektive måde.
Det er vigtigt, at også den finansielle sektor har fokus på miljøhensyn. Når
pensionskasser og andre investorer lægger øget vægt på virksomhedernes miljøprofil,
kan miljøet blive en positivt konkurrenceparameter. Øget brug af grønne og etiske
regnskaber vil styrke mulighederne. Erfaringer, fra f.eks. aktie-index, der opgør
bæredygtige virksomheders økonomiske resultater, har vist, at virksomheder, der satser
på bæredygtighed, ofte klarer sig bedre i konkurrencen.
8. Fra
mål til resultat fælles ansvar
|
Et bæredygtigt samfund bygger på demokrati og åbenhed.
Befolkningen skal have mulighed for at deltage i beslutninger og tage medansvar. Alle dele
af det danske samfund må arbejde engageret og målrettet for, at bæredygtig udvikling
skal føres ud i livet. Lokale Agenda 21-planer er vigtige. Forskning, udvikling og ny
teknologi skal understøtte målet om bæredygtig udvikling. Ved hjælp af indikatorer
skal vi måle, om der sker fremskridt med at få bæredygtig udvikling i Danmark. |
I et bæredygtigt samfund tager alle ansvar for, at udviklingen sker med omtanke. Alle kan
bidrage. Staten, kommuner og amter, virksomheder og medarbejdere, skoler, foreninger,
frivillige organisationer og borgere.Vi kan tænke over transportvaner, være opmærksomme
på energiforbruget eller købe miljømærkede produkter.
Århuskonventionen er nu trådt i kraft i Danmark. Det betyder, at alle i det danske
samfund skal have let adgang til information, mulighed for at deltage i beslutningerne og
adgang til at klage på miljøområdet. Danmark vil internationalt arbejde for, at
principperne i Århuskonventionen bliver mere udbredt.
Dialog er vigtig - både nationalt og lokalt. Løsninger på en lang række problemer
kan have udgangspunkt i lokale aktiviteter. Det nære engagement i Lokal Agenda 21 har
givet gode erfaringer. Staten vil inspirere til arbejdet med at vejlede og formidle
erfaringer med Lokal Agenda 21.
Forskning og udvikling skal sikre, at vi hele tiden har et godt videngrundlag, så vi
kan træffe de bedst mulige beslutninger, prioritere indsatsen og vælge de rigtige mål
og virkemidler. På den måde kan vi få mest miljø for pengene.Viden om samspillet
mellem udvikling af større ressourceeffektivitet og den generelle samfundsudvikling er
nødvendig. Miljøøkonomi, miljøadfærd, prognoser og scenarier for den forventede
udvikling er vigtige områder. Miljøpolitikken skal være videnbaseret og hvile på
forsigtighedsprincippet.
Teknologiske nybrud og innovation er nødvendig. Vi må fortsat udvikle ny teknologi,
nye materialer og nye løsninger for at omstille samfundet til en bæredygtig udvikling.
Uddannelse og undervisning skal udbrede viden om bæredygtig udvikling og påvirke
holdninger og adfærd.
Bæredygtig udvikling er en proces med behov for mål både på langt og kort sigt. Den
nationale strategi præsenterer overordnede mål og sigtelinier frem mod 2020.
Strategien er en samlet ramme for Danmarks nationale indsats for at opnå bæredygtig
udvikling. Strategiens visioner og mål vil blive fulgt op af handlingsplaner, programmer
og konkrete initiativer inden for de pågældende sektorer og områder. Blandt flere kan
nævnes en handlingsplan for Vandmiljøplan III, en handlingsplan for biologisk
mangfoldighed, en strategi for sammenhængen mellem miljøfaktorer og sundhed samt en
rapport om grøn markedsøkonomi. Her vil mål, midler og omkostninger blive nærmere
vurderet.
Regeringen vil løbende overvåge og rapportere hvordan det går med at føre
strategien ud i livet og nå målene. Et sæt indikatorer belyser strategiens mål og
initiativer. Indikatorerne opdateres hvert år og offentliggøres på en særlig
hjemmeside på Internettet. Det giver mulighed for løbende at justere kursen, hvor det er
nødvendigt.
|