Stimulering af mindre virksomheders interesse for arbejdet med renere produkter

9. Konklusion

9.1 Behovsafklaringen
9.2 Faktaark
9.3 LCC

Formålet med projektet "Stimulering af mindre virksomheders interesse for arbejde med renere produkter" er efter TICs opfattelse blevet opfyldt. Der har været kontakt med over 300 virksomheder, og de er alle blevet præsenteret for den produktorienterede miljøstrategi og dermed for produktvinklen i miljøarbejdet.

Samtidig skal man dog være klar over, at der er tale om starten på et langt, måske sejt, træk: Virksomhederne er blevet opmærksomme på, at de ikke bare skal have fokus på egen virksomheds miljøbelastning, men også på deres produkters miljøstatus. Men derfra og til en systematisk produktudvikling med fokus også på produkternes miljøbelastning er der et stykke vej.

Det ses dog, at en del virksomheder allerede er gået i gang med et efterfølgende produktorienteret miljøarbejde: Videre arbejde med LCA, miljømærkning af produkter, produktudvikling/produktjusteringer med inddragelse af miljøvinklen.

Tilbudene i projektet har været:
Behovsafklaring
Faktaark
LCC

Der ud over har TIC afholdt en del temamøder om emnet samt givet indlæg på adskillige konferencer/seminarer/workshops om emnet.

9.1 Behovsafklaringen

Behovsafklaringen er en rigtig god ydelse for virksomhederne. Der er blevet gennemført flere end målsat.

I den oprindelige projektbeskrivelse var denne ydelse af mere uformel karakter. Det har været ret tidskrævende at udvikle den som et standardværktøj, men det har været det værd.

Behovsafklaringen vil fortsat være TICs introduktion til livscyklustankegangen overfor virksomhederne.

9.2 Faktaark

Faktaark er også en rigtig god ydelse. Stor interesse og tilfredshed fra både virksomheder, andre interessenter og TIC rådgivere, som skal have en hurtig introduktion til specifikke miljøemner.

Faktaarkene var ikke med i den oprindelige projektbeskrivelse, og det har derfor gjort projektet en del mere omfattende for både TIC og samarbejdspartnerne. Miljøstyrelsen har gjort det muligt at Faktaarkene ajourføres over de næste 3 år.

9.3 LCC

LCC har været en for stor ydelse for mange virksomheder, derfor svær at "sælge". Det oprindelige måltal er blevet nedjusteret undervejs, og dette nye nedjusterede måltal er knap nået.

LCCet har også været en stor opgave for TIC at gennemføre, hvilket også har vanskeliggjort målopfyldelsen. Ikke alle centre har været i stand til at afsætte personaleressourcer til så store individuelle virksomhedsopgaver.

Der ud over tog det længere tid at udvikle LCCet for både TIC og samarbejdspartnere end budgetteret.

Det må dog påpeges, at LCCet er en rigtig god ydelse for den virksomhed, som er nået til dette punkt i deres miljøarbejde. Værktøjet til LCC vil være tilgængelig mindst de næste 3 år, og TIC hjælper gerne virksomhederne i gang med arbejdet.

Men tommelfingerregler havde nok været tilstrækkeligt for de fleste virksomheder, og det vil være tilbudet fremover fra TIC.

Alt i alt: Virksomhederne har været interesserede, hvis de har kunne se et behov. En vigtig motivationsfaktor er dog stadig: Er der krav fra interessenterne?