Kommunale indsamlingssystemer for glasemballage fra husholdninger

2 Ballerup: Kuber og storskraldsordning

2.1 Indsamlingssystem for glas
2.1.1 Beskrivelse af indsamlingssystem og -materiel
2.1.2 Farveseparering
2.1.3 Placering af indsamlingsmateriel/opstillings-tæthed
2.1.4 Information til borgerne
2.1.5 Klunsning
2.2 Indsamlede mængder glas i kommunen
2.3 Økonomi for indsamling af glas
2.4 Indsamlingssystem for dagrenovation

 

Ballerup Kommune

Antal indbyggere (1999):

45.286

Antal husstande:

20.354

Fordeling land/by:

0% / 100%

 
Københavns Amt, kommune nr.: 151

Fordeling af boliger:

Stuehuse

10

0%

Parcelhuse

6.245

30%

Rækkehuse

2.956

15%

Etageboliger

11.429

55%

I alt

20.640

100%

Samt sommerhuse

+3.283

+ 16%

Indsamlede mængder glas og flasker

 
 
Kommunal indsamling af glas
Indsamling fra detailhandel
Anden indsamling
I alt

Fordeling af den kommunale indsamling:

Vin- og spiritusflasker
Skår
 
 
 
Kommunal skårprocent

Ballerup 1999
  
19,4 kg per person
1,6 kg per person
0,9 kg per person
21,9 kg per person

  
  

6,2 kg per person
13,2 kg per person
 
  
 
77%

Landsgennems. 1999
  
14,4 kg per person
? kg per person
? kg per person
24 kg per person

 

 
4,9 kg per person
9,5 kg per person

Svarende til:                   
      
66%

Indsamlingssystem

Bringeordning

Indsamling af flasker og glas er som udgangspunkt etableret som en bringeordning til kuber og genbrugsstation.

Det er muligt i begrænset omfang at farveseparere glasset, da der er opstillet kuber til klart glas på udvalgte standpladser.

Henteordning

I forbindelse med totalaffaldsordningen (storskrald) kan der hver 14. dag stilles flasker og glas ud til vej.

Indsamlingsmateriel

Der indsamles i kuber. Farvede kuber til farvet glas og hvide kuber til klart glas.

I forbindelse med totalaffaldsordningen stilles glas ud i plastposer eller papkasser.

Placering af indsamlingsmateriel

Der er opstillet 138 kuber i kommunen, hvoraf 32 er til klart glas. Der er 100 standpladser svarende til en dækningsgrad på 453 indbyggere per standplads.

2.1 Indsamlingssystem for glas

2.1.1 Beskrivelse af indsamlingssystem og -materiel

I Ballerup Kommune er indsamling af flasker og glas som udgangspunkt etableret som en bringeordning til kuber eller til genbrugsstation.

Der er opstillet 138 kuber i kommunen, hvoraf 32 kuber er til klart glas. De fleste kuber er opstillet i centre samt ved etageejendomme. Kuberne er henholdsvis 2 m3 og 1,6 m3. Det er kommunen, der ejer kuberne, mens I/S Vestforbrænding står for tømning gennem aftale med privat vognmand. Tømning sker, når kuberne er mindst to-tredjedele fyldt og med et spænd fra 1 til 10 uger. Kommunen vil efterhånden skifte alle kuber ud til Vestforbrændings nye kuber.

Borgerne har desuden mulighed for at få hentet flasker og glas i forbindelse med totalaffaldsordningen, der er en storskraldsordning. I områder med haveboliger indsamles der hver 14. dag, mens der i øvrige boligområder indsamles i de containere, kommunen har opstillet. Disse tømmes efter behov.

Ved haveboliger stilles flasker og glas ud i poser eller papkasser. Glasset lægges af vognmanden over i flaskekasser, der medbringes på indsamlingsbilen. Flaskekasserne tømmes efterfølgende forsigtigt over i ophalercontainer på genbrugspladsen. Ophalercontaineren transporteres direkte til flaskehandler, hvorfra tom container tages med tilbage. Det er kommunen, der står for denne ordning gennem aftale med privat vognmand.

På genbrugsstation er opstillet kuber til klart glas og kuber til farvet glas. Desuden er der opstillet en ladcontainer, som kun anvendes af kommunens egne folk i forbindelse med tømning af flasker og glas indsamlet via storskrald.

2.1.2 Farveseparering

Der er i et vist omfang opstillet kuber til klart og til farvet glas på samme standpladser. Det er dog ikke gældende for alle standpladser, men kun de mest benyttede. Der er desuden mulighed for at sortere glasset i klart og farvet på genbrugsstationen.

Efterhånden som kommunen skifter til Vestforbrændings nye containertype, vil containere til klart glas udgå, og kommunen vil dermed stoppe farvesepareringen af glasset.

2.1.3 Placering af indsamlingsmateriel/opstillings-tæthed

Kuberne er placeret i forhold til, hvor der erfaringsmæssigt er behov. De fleste kuber er placeret i forbindelse med centre og ved boligforeninger (etageejendomme).

Der er opstillet 138 kuber fordelt på 100 standpladser. Det svarer til en dækningsgrad på 453 indbyggere per standplads.

2.1.4 Information til borgerne

Der bliver i forbindelse med ejendomsskattebilletten udsendt en folder om sortering på genbrugsstationen. Der har været enkelte annoncer i lokalblade om affaldssortering.

Kommunens holdning er, at der ikke skal informeres for meget, om noget alle ved.

2.1.5 Klunsning

Der bliver sikkert indsamlet glas af forskellige organisationer i kommunen, men det er ikke noget kommunen går op i. Hovedsagen er, at så meget glas som muligt indsamles.

2.2 Indsamlede mængder glas i kommunen

2000

Indsamlede mængder

Indsamlet per person

Indsamlet per husstand

Kuber

641,0 tons

14,2 kg

31,5 kg

Totalaffaldsordning (storskrald)

235,0 tons

5,2 kg

11,5 kg

Kommunal indsamling

876,0 tons

19,4 kg

43,0 kg

Detailhandel4

74,2 tons

1,6 kg

3,6 kg

Anden indsamling

38,9 tons

0,9 kg

1,9 kg

I alt

989,1 tons

21,9 kg

48,5 kg

 

2000

Vin- og spiritusflasker5

Skår

Skårprocent

Tons i 2000

Per person

Tons i 2000

Per person

Kuber6

211,5

4,7

429,5

9,5 kg

67%

Totalaffaldsordning (storskrald)

69,0

1,5 kg

166,0

3,7 kg

69%

Kommunal indsamling

280,5

6,2 kg

595,5

13,2 kg

68%

Detailhandel

57,2

1,3 kg

17,0

0,4 kg

23%

Anden indsamling

28,9

0,6 kg

10

0,2 kg

26%

I alt

366,6

8,1 kg

622,5

13,8 kg

 

2.3 Økonomi for indsamling af glas

2000

Kroner per år
(ekskl. moms)

Indtægter

 

Salg af flasker

105.000 kr.

Salg af klart glas

2.100 kr.

Salg af glas fra totalaffaldsordning (storskrald)

38.100 kr.

Indtægter i alt

145.200 kr.

Udgifter

 

Administration af glasordningen – i planlægnings- og etableringsfasen. (Det er så længe siden, at det ikke vides)

0 kr.

Administration af glasordningen per år (når ordningen er etableret (Anslået: 20 mandetimer per år * 250 kr. per time)

5.000 kr.

Indkøb af nye kuber (50.000 kr./ forventet levetid - 10 år)* 1,123 (kapitalindvindingsfaktor( 4% p.a. og 10 års levetid))

5.615 kr.

Udskiftning af kuber, vedligeholdelse, flytning af kuber m.m.

159.000 kr.

Afhentning af glas (totalaffaldsordningen). Anslået til 1/10 af den samlede udgift til ordningen

122.600 kr.

Tømning af kuber. Der betales 4 kr. per borger til I/S Vestforbrænding for tømning af kuber, administration og fælles information.

168.000 kr.

Udgifter i alt

460.215 kr.

2.4 Indsamlingssystem for dagrenovation

Enfamilieboliger og sommerhuse/kolonihaver

Enfamilieboliger og sommerhuse/kolonihaver kan vælge mellem tre muligheder:
Sækkestativ med 125 liter papirsæk (valgt af 6.091 husstande)
140 liter beholder (valgt af 2.004 husstande)
660 liter minicontainere

Etageejendomme

For etageejendomme med fælles renovation er der mulighed for at vælge mellem 4 løsninger:
Sækkestativ med 125 liter papirsæk (208 stk. hos ejendomme med skakt)
660 liter minicontainere (761 stk.)
Ophalercontainere (15 stk.)

Affald afhentes hver uge. Ophalercontainere dog efter behov.

Affaldsselskab: I/S Vestforbrænding.

Figur 4
Indsamling af farvet glas i kuber
  

Figur 5
Kuber til indsamling af klart glas
 

Figur 6
Flasker indsamling i kasser ved storskrald

4 Oplysninger baseret på FDB og flaskehandlere
  
5 Der omregnes mellem antal flasker og kg flasker med 0,475 kg per flaske.
  
6 Det er ikke muligt at opgøre fordelingen mellem flasker og skår på kubeordningen, da den indsamles fælles for alle tilsluttede kommuner i Vestforbrænding (fællesordningen). Flaskehandler opgør, at skårfraktionen i denne indsamling ligger på omkring 67%. Det er hermed brugt i opgørelsen.