Detailleddet fungerer både som indkøbere og sælgere og har derfor en særlig rolle.
Herudover behandles producenterne af elektronikprodukter. Desuden er myndighederne
med, fordi de danske myndigheder har en god tradition for at søge at påvirke
markedsmekanismerne. Endelig diskuteres den videnskabelige holdning, som på sin
vis repræsenterer en objektiv reference for miljørigtighed.
De private forbrugere er groft opdelt i de miljøpositive og de miljøneutrale
forbrugere som defineret i undersøgelsen "Forbrugernes holdninger og interesse for
køb af grøn elektronik"2.
Her udgør de miljøpositive forbrugere 229 respondenter ud af 643 adspurgte. Den anden
gruppe i dette projekt, de miljøneutrale forbrugere, udgør 414 af de adspurgte
forbrugere.
De miljøpositive forbrugere er en samling af de to "grønneste" grupper af
forbrugere: de forankrede og de konvertible. De miljøpositive forbrugere er
karakteriseret ved at være forbrugere, der allerede tænker på miljø eller energi ved
køb af elektronik eller er forbrugere, der er motiveret for at handle grønt.
De miljøneutrale forbrugere er samlingen af de to mindst grønne forbrugergrupper. De
er karakteriseret ved hovedsageligt at være forbrugere, der gennem en vis påvirkning med
tiden kan blive til grønne forbrugere. En mindre del af gruppen kan karakteriseres som
"utilgængelige", da de på ingen måde er motiveret for at tage miljøhensyn
ved køb af elektronik.
De offentlige indkøbere køber elektronikprodukter ind til offentlige virksomheder og
institutioner. Der er tale om tre veje til offentlige indkøb af elektronik:
- Decentrale indkøb uden om rammeaftaler
- Egne udbud og rammeaftaler i kommuner og amter
- Anvendelse af SKIs (Statens og Kommunernes Indkøbs Service) rammekontrakter
Der er stor forskel i miljøkrav afhængig af hvilken model, der anvendes. Især inden
for de decentrale indkøb er der stor forskel. Som med private forbrugere er der
miljøbevidste offentlige indkøbere og miljøneutrale offentlige indkøbere. SKI stiller
omfattende miljøkrav i nogle af deres rammeaftaler, men ikke i dem alle. Dermed kan
brugeren af SKI's rammekontrakter ikke automatisk karakteriseres som en miljøbevidst
indkøber, men kun i de tilfælde hvor de grønne rammeaftaler anvendes. Uanset interne
variationer i miljøbevidsthed, behandles gruppen her samlet.
Indkøbere i detailleddet køber ind til butikker og butikskæder, såsom Merlin,
expert m.fl. Denne gruppe af organiserede indkøbere adskiller sig fra de offentlige
indkøbere ved ikke at have nogen egentlig grøn indkøbspolitik, og de er naturligvis
hovedsageligt fokuseret på, hvad der vil sælge hos den private forbruger. Denne
aktørgruppe dækker også over detailleddets sælgere.
Producenterne er udbydere af produkter og er direkte bestemmende, hvad angår
produkternes egenskaber. Det er derfor vigtigt at inkludere producenterne i undersøgelsen
af holdninger til, hvad miljørigtig elektronik er.
Myndigheder er ofte toneangivende, hvad angår den offentlige holdning, og er her
inkluderet ikke mindst udfra de danske miljømyndigheders tradition for at sætte
dagsordenen, hvad angår miljørigtige valg.
Endelig udgør videnskaben en overvejende objektiv referencegruppe, som repræsenterer
den videnskabeligt fastsatte holdning til, hvad miljørigtigt elektronik er. Denne er
fastlagt ud fra resultaterne af livscyklusvurderinger, som de senere år er gennemført af
elektronikprodukter.
Tabellen nedenfor er udspændt af de enkelte aktørgrupper og de primære
miljømæssige emner, hvad angår miljørigtig elektronik. Det enkelte matrixelement
scorer den vægt, aktørgruppen tillægger det enkelte emne.
Tabel 1.1:
De enkelte aktørers opfattelse af miljørigtig elektronik
Tabellen indeholder også en "styrkeknap", som er et udtryk for, hvor stor vægt
den enkelte aktør tillægger miljø i sammenligning med andre hensyn i produktet. Her
gælder den samme scorenøgle som ovenfor. Bemærk, at ingen aktør menes at tillægge
miljørigtighed den største vægt blandt produktegenskaberne - dvs. ingen aktør scorer 5
på styrkeknappen. Videnskaben tildeles ikke nogen styrke, da den videnskabelige holdning
ses som en reference.
De enkelte matrixelementer kan tilnærmelsesvist sammenlignes, hvis matrixelementets
score multipliceres med den pågældende aktørs styrkeknap.
Baggrunden for scoringen er beskrevet under hver aktørgruppe i bilag A.
Forbrugerne, både de miljøpositive og de miljøneutrale, tillægger holdbarheden stor
vægt, mens andre aktører ikke tillægger holdbarheden så stor vægt blandt
miljøhensynene. Det er da også en tvivlsom sandhed, at lang holdbarhed er godt for
miljøet for elektronikprodukter. Lang holdbarhed er som regel godt for miljøet, hvis der
er tale om passive produkter, dvs. produkter, som ikke har et forbrug af f.eks.
elektricitet under brug, mens elektronikprodukter jo er aktive produkter med en afledt
miljøpåvirkning i brug, hvilket i enkelte tilfælde kan gøre det miljømæssigt
attraktivt at justere eller forkorte produktets levetid, når de nye produkter er
miljømæssigt meget bedre end det produkt, som de afløser. Det er imidlertid tvivlsomt,
om forbrugernes ønske om lang holdbarhed er et rent miljøhensyn, da holdbarhed, kvalitet
og økonomi er knyttet sammen i forbrugerens bevidsthed, og det er kvalitetsklangen af
"lang holdbarhed", som spiller ind.
Opgraderingsmulighed er som et kriterium for at vælge et givet produkt noget mere i
gråzonen end holdbarheden, selv om de to ting er tæt knyttet til hinanden. Det kan for
forbrugernes vedkommende være, fordi opgradering er besværligt at udføre eller i det
hele taget at forholde sig til, da det kræver en vis teknisk stillingtagen til produktet.
Opgradering fylder med rette lidt mere i den objektive, videnskabelige vurdering end
holdbarhed, da netop opgradering er den realistiske strategi for lang levetid for
elektronikprodukter. Det er dog ikke så mange producenter, som har det højt på
prioriteringslisten, og selv om opgradering formentlig er en stærk strategi for både
miljø og fastholdt funktionalitet for forbrugerelektronik, er strategien ikke slået
bredt igennem.
Derimod er der i princippet bred enighed om, at energiforbruget i brugen af produktet
er et vigtigt kriterium. Rent videnskabeligt disponerer energiforbruget en stor del af
produktets miljøbelastning, og da energiforbruget i brug koster forbrugeren penge, er der
således her mulighed for i princippet at skabe, hvad man kan kalde
"miljøværdi" for alle, idet et lavere energiforbrug gavner både miljøet og
pengepungen. Derfor og nok også på grund af de seneste års fokus på energiforbruget
hos hvidevarer og biler scorer kriteriet højt blandt de miljøpositive forbrugere og
andre aktører, mens de miljøneutrale forbrugere som de eneste endnu ikke reagerer på
fordelene ved et lavt energiforbrug.
Man skulle således tro, at et lavt energiforbrug også er et godt salgsargument, men
regner man forskellen i energiforbrug ud i penge, betyder det kun lidt i forhold til
anskaffelsesprisen for de fleste produkttyper inden for forbrugerelektronik. Selv om lavt
energiforbrug i princippet er en vinder, vil det måske ikke have den helt store
gennemslagskraft på markedet. Det skal nævnes, at der kan knytte sig andre fordele til
et lavt energiforbrug, bl.a. er det en indeklimafordel med den ringere varmeafgivelse fra
fladskærme til pc'er i moderne kontorbyggerier med store glasfacader.
Mht. kriterierne om produktets indhold af bly, tungmetaller og kemiske stoffer tegner
der sig et mere broget billede blandt myndighederne og de miljøbevidste producenter.
Ingen aktører prioriterer disse hensyn højest, men de mere oplyste af aktørgrupperne
tillægger typisk disse hensyn nogen eller betydelig vægt, mens de miljøneutrale
forbrugere ikke tillægger disse hensyn nogen vægt overhovedet. Videnskabeligt tillægges
hensynene bredt set kun nogen, men ikke betydelig vægt, hvilket enten kan skyldes, at
hensynene faktisk ikke objektivt set er de vigtigste, eller at videnskaben selv slås med
at forstå betydningen af bly, tungmetaller og kemiske stoffer for både sundhed og
miljø, vurderet i forhold til fx energiforbrug eller affaldsproblematikken. Myndigheder
og producenter tager dog udgangspunkt i et forsigtighedsprincip og prioriterer bredt set
hensynene lidt højere end videnskaben. Flere producenter er f.eks. i gang med at udfase
brugen af bly og bromerede flammehæmmere.
Høj genanvendelsesgrad har traditionelt været et højt prioriteret hensyn blandt de
miljøbevidste producenter og myndighederne, og er det stadig. Dette nok primært pga.
lovgivningsmæssige tiltag, hvor tilbagetagningspligt formelt påfører producenterne
ansvaret for den miljømæssigt korrekte bortskaffelse og den økonomiske byrde forbundet
med bortskaffelsen. En høj genanvendelsesgrad er ikke kun en miljø- og ressourcemæssig
fordel, men gør også bortskaffelse billigere eller måske på sigt til en
overskudsgivende aktivitet, hvis den tilgængelige komponent- og materialeværdi
overstiger omkostningerne. Det er også et højt prioriteret hensyn blandt de
miljøpositive forbrugere og de offentlige indkøbere, og videnskaben peger også på
vigtigheden af, at genanvendelse er mulig med en høj genanvendelsesgrad. Derimod fylder
hensynet kun lidt eller intet for de miljøneutrale forbrugere og detailhandelen. Stort
set det samme billede tegner sig for forbruget af ressourcer.
Kigger man på den såkaldte "styrkeknap", som udtrykker den generelle
bevidsthed om miljøhensynene for forbrugerelektronik, er bevidstheden klart i bund hos de
miljøneutrale forbrugere, som udgør ca. 2/3 af forbrugermassen, hos detailhandelen og
for en stor del af de offentlige indkøberes vedkommende, mens bevidstheden er højere hos
myndigheder, de miljøbevidste blandt producenterne og de miljøpositive forbrugere.
Som også nævnt i kapitel 5 er det svært at forestille sig en kæde bestående af
udbud, afsætning og efterspørgsel efter mindre miljøbelastende produkter, uden at
bevidstheden er høj hos alle centrale aktører. Den ringe bevidsthed hos navnlig den
miljøneutrale forbruger og i detailhandelen er derfor klart et forhold, der bør sættes
ind overfor.
En samlet konklusion på spørgsmålet "Hvad er grøn elektronik?" peger på,
at der er en vis enighed om, at emner som holdbarhed, energiforbrug og i noget omfang de
også sundhedsrelaterede emner omkring bly, tungmetaller og kemiske stoffer er centrale i
opfattelsen af grøn elektronik. Det kan derfor være disse emner, som kampagner,
informationsmateriale etc. skal fokusere på rent indholdsmæssigt. Navnlig
sundhedsrelaterede emner er "tæt på kroppen" og derfor måske mere vedkommende
for mange forbrugere end emner som holdbarhed og energiforbrug. Til gengæld er
producenter og til dels detailhandlere ikke begejstrede for at sætte fokus på
potentielle sundhedsproblemer, da det kan sætte produkterne i et dårligt lys.
Det er nemlig ikke nødvendigvis de videnskabeligt etablerede vigtige emner, som er
bærende for en styrket udvikling hen imod, at mindre miljøbelastende produkter opnår en
større markedsandel. Producenternes prioritering af hensynene svarer meget godt til det
videnskabeligt beviste, mens prioriteringen blandt andre centrale aktører, og her ikke
mindst de miljøneutrale forbrugere, er anderledes og måske mere subjektivt styret. Man
kan sige, at producenternes værdigrundlag er overvejende objektivt, hvilket i princippet
sikrer, at objektive, videnskabeligt underbyggede værdier bygges ind i produkterne, men
at produkterne og den "pakke" af miljøhensyn, som de repræsenterer, ikke
nødvendigvis skal sælges med objektive/videnskabelige argumenter.
Dette understreges af, at "den videnskabelige sandhed" er stykket sammen af
vurderinger af enkeltstående miljøforhold. Den videnskabelige sandhed giver således
ikke det endegyldige svar på, hvordan de enkelte miljøforhold skal vægtes i forhold til
hinanden - eller i forhold til andre hensyn. Begge forbrugergruppers fokusering på
holdbarheden er et eksempel på, at et hensyn, som ikke videnskabeligt ses som så
vigtigt, kan være en subjektivt orienteret indgang til at øge afsætningen af produkter,
som også har andre og objektivt set mere vigtige miljømæssige fordele.
Udover som sagt at kunne reagere på det foreliggende fokus kan strategien også være,
dels at øge den generelle bevidsthed, hvor den mangler, dels i samme proces at erstatte
subjektive værdier med objektive og videnskabeligt korrekte værdier. Det er ikke
underligt, at aktørgrupper med en vis bevidsthed overvejende knytter sig til det, som
videnskaben siger. Navnlig manglen på stillingtagen hos de fleste af forbrugerne gør, at
producenterne og også de mere politisk styrede aktører kun kan hente deres
værdigrundlag hos videnskaben. Om det objektive er mere rigtigt end det subjektive skal
være usagt, men en aktiv (objektiv eller subjektiv) stillingtagen hos dem, som sælger
produkterne og dem, som køber dem, synes at være en forudsætning for, at miljøhensyn
medtages aktivt i markedet.