Synliggørelse af de vigtigste forbrugerrelevante miljøegenskaber ved elektronikprodukter

3. Marked og miljø

3.1 Markedet for forbrugerelektronik
3.1.1 Udvikling i salgstallene for hovedproduktgrupperne
3.1.2 Salgskanaler
3.1.3 Miljøoplysninger på markedet
3.2 Konklusion

3.1 Markedet for forbrugerelektronik

Markedet for forbrugerelektronik spænder over mange forskellige produktgrupper, som generelt er kendetegnet ved konstant forandring baseret på nye teknologier. De nye teknologier byder på nye muligheder - både i forhold til tekniske funktioner, design og oplevelser.

Når produkter baseret på ny teknologi bliver introduceret på markedet, er den primære målgruppe ret lille - nemlig dem, der "tænder" på at være de første. Hvis interessen er stor nok, bliver de nye produkter sat i masseproduktion, og her er målet i mange tilfælde, at produkterne skal være billigst mulige, så de appellerer til et så stort forbrugersegment som muligt. Denne type produkter repareres sjældent, men skiftes i stedet ud med et nyt produkt. En væsentlig del af den store - og stigende - mængde elektronikskrot stammer dermed fra disse "køb og smid væk" produkter. Dyrere produkter, som forbrugerne køber med en forventning om, at de holder i flere år, bliver i højere grad repareret.13

3.1.1 Udvikling i salgstallene for hovedproduktgrupperne

Den teknologiske udvikling slår også igennem i salgstallene. For det første ved at produkter baseret på digital teknologi vinder frem på bekostning af analog teknologi. For det andet ved at markedet for nogle produkter er ved at være mættet i forhold til udbredelsen, men at kunderne til gengæld skifter til nye, dyrere og mere avancerede produkter. Udskiftningen går dog ikke lige så hurtigt som den første udbredelse.

For IT-udstyr er salget af DVD drev og fladskærme i fremgang som afløsere for CD-rom drev og billedrørsbaserede skærme. Inden for IT-udstyr ses også flere multifunktionsmaskiner på markedet, hvor printer, telefax, scanner og kopimaskine er smeltet sammen til et enkelt apparat. En anden produktgruppe, som er i markedsfremgang, er navigationsudstyr til biler.

På radio/tv-området har især DVD videomaskiner haft procentvise store stigninger, og salget af bredformats tv-apparater er i stærk fremgang. Senest har de digitale MP3-afspillere vundet markedsandele.

Inden for mobiltelefoner vinder nye teknologier ind og har bl.a. betydet, at der langsomt sker et skifte i måden, hvorpå datatransmissionen foregår, hvilket kræver nye telefoner for at udnytte de nye muligheder. Skærmene på telefonerne skifter fra sort/hvide til farvedisplay, og telefonerne får flere funktioner indbygget f.eks. kamera og musikafspiller.

Den teknologiske udvikling har også nogle miljømæssige implikationer. Generelt er ressource- og energiforbruget per enhed blevet mindre, hvilket f.eks. ses i forbindelse med mobiltelefoner. For produkter baseret på ny teknologi er billedet broget. F.eks. er computerfladskærme langt mindre  energiforbrugende end traditionelle skærme, mens energiforbruget i de nye, store tv-apparater i mange tilfælde er betydeligt større end i de (mindre) produkter, som de afløser. Også i forhold til udfasning af problematiske stoffer som bromerede flammehæmmere synes nogle producenter at have taget udfordringen op. En test af tv-apparater, som blev offentliggjort i Tænk+Test i juni 2002, viste således, at de nye, store (og mere energiforbrugende) apparater var produceret uden brug af bromerede flammehæmmere. Denne udvikling er formentlig sket, fordi der har været og er stor fokus på området, og fordi EU overvejer at indføre forbud mod de farligste bromerede flammehæmmere.

Grafen herunder viser de sidste 10 års udvikling i omsætningen af hovedproduktgrupper i milliarder kroner. Den samlede omsætning i Danmark har været svagt stigende de senere år og ligger i dag nogenlunde stabilt på ca. 12 milliarder kr. om året Kilde: www.bfe.dk

 

Markedsudviklingen


3.1.2 Salgskanaler

Detailhandlen inden for forbrugerelektronik gennemgår i disse år en strukturforandring. Fra at elektronikken tidligere blev solgt gennem fagforhandlere, sker salget i dag i stigende omfang gennem varehuse og supermarkeder. Et overordnet skøn14 indikerer, at 70% af salget i dag sker via faghandelen, mens 30% sker via varehuse, supermarkeder og lignende. Endvidere er grænserne udvisket, så radio/tv, IT-udstyr, telefoni, foto, belysning og hårde hvidevarer forhandles side om side.

Faghandelen inden for forbrugerelektronik kan opdeles i følgende 4 salgskanaler:

  1. De uafhængige butikker, som der bliver stadig færre af, og som i dag kun står for omkring 5% af omsætningen. Disse butikker kan dog være stærke lokalt. Butikken forsvinder typisk, når ejeren pensioneres, eller den bliver købt op af en af kæderne.
  2. Frivillige kæder, hvor den enkelte butik ejes 100% af butiksindehaveren. Her betaler ejeren et bidrag til kædefællesskabet og nyder så godt af fælles indkøb og markedsføring. Den enkelte butik kan stadig have sit eget sortiment og suverænt bestemme, hvordan butikken skal se ud og opleves af kunderne. 2tal er et eksempel på en frivillig kæde.
  3. Franchise-kæder, hvor butikkerne ejes af hovedkontoret. Butikschefen er ansat, men har et udbredt selvstændigt ansvar for personale, butiksdrift m.m. Mange af butikkerne i disse kæder har tidligere været uafhængige, og den tidligere ejer er nu butikschef. En kæde kan godt være en blanding af frivillig og franchise, hvilket f.eks. er tilfældet for expert-kæden. De frivillige og franchisekæderne skønnes tilsammen at stå for omkring 30% af omsætningen.
  4. Kapitalkæder, hvor butikkerne ejes og styres centralt. Alt personale er ansat, og butikscheferne har mindre ansvar og kompetence end i de andre kæder. Eksempler er Merlin, Fona/Fredgaard, ElGiganten og Electronic World. Disse kæder har omkring 35% af markedet.

Der er desuden sket en centralisering bl.a. via fusioner i detailhandlen, så få kæder i dag står for en væsentlig del af salget af forbrugerelektronik i Danmark. Det mest markante eksempel er sammenlægningen af Fona og Fredgaard.

Salget via internettet er stigende, men udgør stadig en meget lille del.

Der synes at foregå en polarisering af markedet i disse år. På den ene side specialiserer nogle butikker og kæder sig inden for low-cost konceptet, hvor prisen er den altovervejende konkurrenceparameter, mens service og vejledning af forbrugerne er langt mindre vigtig. Low-cost butikkerne er typisk placeret i udkanten af byerne i tilknytning til store indkøbscentre. På den anden side fokuserer andre netop på service og et lidt andet produktsortiment. Også her er prisen meget vigtig, men der er plads til andre salgsparametre, hvilket formentlig vil blive styrket i de kommende års kamp for overlevelse. For de butikker, der ligger centralt i byerne, er salget af tilbehør en væsentlig del af omsætningen15. Konkurrencen i branchen er intensiv, og en undersøgelse foretaget af Købmandsstanden Oplysningsbureau viser, at 44% af forretningerne sidste år havde underskud16.

3.1.3 Miljøoplysninger på markedet

Både mængden og kvaliteten af miljøoplysninger i forbindelse med forbrugerelektronik på markedet er lav. Stikprøver af, hvilke miljøoplysninger, der var tilgængelige om produkterne, viser, at situationen kort sagt - er mangelfuld.

3.1.3.1 På produkterne

I forbindelse med selve produkterne findes miljøoplysninger kun på enkle produktgrupper. Et eksempel er computerskærme, som næsten alle er godkendt efter TCO-99, men mærket ses kun på enkelte af produkterne, og det er tilfældigt hvilke.

3.1.3.2 I kataloger m.m.

Producentkataloger udgives kun på det audiovisuelle område, mens udviklingen på de andre områder ifølge detailhandelen går så hurtigt, at det ikke kan betale sig med trykte kataloger. I stedet henvises til producenternes hjemmesider, som imidlertid ikke indeholder miljøoplysninger om de enkelte produkter.

Der, hvor der findes kataloger, indeholder de sjældent miljøoplysninger om produkterne. Undtaget er oplysninger om energiforbrug i brug og standby. Disse oplysninger indgår i sammenhæng med mange andre oplysninger om produktets funktioner og dimensioner og er derfor ikke specielt tydelige.

Enkelte producenter skriver i deres produktkataloger om produkternes miljøegenskaber. Disse beskrivelser er oftest på et overordnet niveau og ikke direkte brugbare i en købssituation. Det fremgår som regel ikke præcist, hvilke produkter i producentens sortiment som er mindre miljøbelastende.

3.1.3.3 På internettet

De fleste forhandlere af elektronikprodukter har hjemmesider på internettet, hvor det også er muligt at købe varer. Derudover findes også forretninger inden for elektronikprodukter, som kun sælger via internettet. På hjemmesiderne kan man som regel finde en række oplysninger om de produkter, de sælger, og i få tilfælde er det muligt at finde oplysninger af miljømæssig karakter. F.eks. på www.edbpriser.dk, hvor det er oplyst om edb-skærmene er TCO-mærkede. Ved enkelte produkter er det muligt at se producentens brochure om produktet, og denne kan indeholde omlysninger om miljøforhold ved produktet.

3.2 Konklusion

I forhold til at få miljø med ud på markedet som en del af udbud og efterspørgsel er der flere aspekter, som er værd at overveje nærmere.

For det første er mange producenter i dag meget opmærksomme på miljøforholdene og arbejder aktivt med at forbedre disse i forbindelse med produktudviklingen. For at fastholde producenternes interesse og motivation - som i dag i høj grad er baseret på lovkrav og en vis grad af almen samfundsinteresse - er det vigtigt at stimulere efterspørgselen efter de mindst miljøbelastende produkter. F.eks. vil det være hensigtsmæssigt, hvis detailhandlerne stillede krav til producenterne om at tage miljøhensyn, når et nyt produkt blev modnet og sat i masseproduktion. På dette tidspunkt er prislejet for det givne low-cost produkt endnu ikke fastlagt, og der er derfor et vist spillerum. Når først det billige produkt er på markedet, så er prisen den eneste parameter, og her er det meget vanskeligt at ændre på produkterne, hvis det medfører selv små prisstigninger.

For det andet bør indsatsen fokuseres og prioriteres, så der opnås succes på én produktgruppe, primært fordi det kan være vanskeligt for ekspedienterne, som er en meget central fremtidig aktør, at holde styr på miljøforholdene ved en lang række forskellige elektronikprodukter. Succes'en fra én produktgruppe kan så bruges til at trække andre produktgrupper med. En kom-i-gang produktgruppe, hvor der stadig er tid og plads til en dialog med kunderne i forbindelse med salget, vil formentlig være mere hensigtsmæssig end en standardvare, der ekspederes uden videre. Tv-apparater kunne være en egnet kom-i-gang produktgruppe, fordi der dels er et pris- og kvalitetsspænd, og dels fordi tv-apparatet også har en image-værdi for forbrugerne hjemme i stuen, hvilket giver plads til at diskutere miljøværdier i forbindelse med salget.

For det tredje bør det overvejes hvilke salgskanaler/butikstyper, der er mest egnede til et miljøfremstød. De store low-cost butikker har den fordel, at der kommer rigtig mange kunder - til gengæld er dialogen mellem ekspedienten og kunden begrænset. I disse tilfælde er det nødvendigt med enkel og tydelig information, som kunderne selv kan finde og "afkode". De mindre, serviceorienterede butikker har den fordel, at de er mere gearet til at vejlede kunderne. Her er det vigtigt at opbygge viden hos ekspedienterne og motivere dem til at sælge de miljømæssigt bedste produkter. Til gengæld har disse butikker ikke så mange kunder som low-cost butikkerne.

13 Interview med butikschef Ib Wendrup, 2tal.
  
14 Interview med markedschef Marianne Hauerslev, expert a/s.
  
15 Interview med Torben Nielsen, Merlin
  
16 Citeret fra Politiken, 24. september 2002