OMIT - Vejledning til miljø-opgørelse/dokumentation af international godstransport

Bilag A

Bilag A.1
Datagrundlag lastbil

40 t lastbildata findes ikke p.t. i TEMA2000, hvorfor beregningerne baseres på en 48 ton lastbil. Da disse to lastbiltyper og de transporter der indgår i på mange punkter er forskellige, medfører det en fejl. Ved brug af realiserede dieselforbrugstal i OMIT forventes det at denne fejl er uden betydning.

Energiindhold i diesel er på 36,295 MJ/l - ved 42,7 MJ/kg diesel, 850 g / l diesel.

Km/l findes ved at dividere 36,295 med "Energy consumption in MJ per km" fra resultatarket.

Der henvises til TEMA2000 for yderligere dokumentation.

Beregningerne er baseret på simulering i TEMA2000 som vist i tabel 3.

Tabel 1.
Energiforbrug i MJ per km.

ton gods

EU 0

EU 1-4

1

9,4894

9,3491

2

9,6988

9,5554

3

9,9082

9,7617

4

10,1176

9,968

5

10,327

10,1743

6

10,5364

10,3806

7

10,7458

10,5869

8

10,9552

10,7932

9

11,1646

10,9995

10

11,374

11,2058

11

11,5834

11,4121

12

11,7928

11,6184

13

12,0022

11,8247

14

12,2116

12,031

15

12,421

12,2373

16

12,6304

12,4436

17

12,8398

12,6499

18

13,0492

12,8562

19

13,2586

13,0625

20

13,468

13,2688

21

13,6774

13,4751

22

13,8868

13,6814

23

14,0962

13,8877

24

14,3056

14,094

25

14,515

14,3003

26

14,7244

14,5066

27

14,9338

14,7129

28

15,1432

14,9192


Emissionerne afhænger af belastningen af lastbilen. De er belastningsafhængige og beregnes derfor på baggrund af forbruget målt som MJ/km. Der er givet et eksempel på formelgrundlaget i tabel 2 for en EURO 2 motor.

Tabel 2.
Formelapparat for EURO II lastbil.

EURO II

 

 

 

MJ pr km som funktion af godsvægt i ton

Y= 9,1428 (MJ/km) + 0,2063 (MJ/tkm ) * X (ton)

 

 

 

 

g/km som funktion af MJ/km Y=a*X + b*X^c

 

a (g/MJ)

b (g/MJ)

c

CO2

73,3

0

1

SO2

0,0024

0

1

CO

0

0,3411

0,4652

HC

0

0,3398

0,1488

PM10

0

0,1186

0,2382

NOx

0

0,8743

0,9489


Tabel 3.
Beregningsforudsætninger i TEMA2000.

Brændstof

LavSvovl

Rejsehastighed, Motorveje udenfor byområder

80

Rejsehastighed, øvrige veje udenfor byområder

70

Andel af kørsel, Motorveje udenfor byområder

90

Andel af kørsel, øvrige veje udenfor byområder

10

Rejsehastighed km/t – Andel kørsel i %.

For at bevare OMIT som et operationelt værktøj er en række af de indgående parametre i TEMA2000 lagt fast på standardværdier. I tabel tre ses de hastigheds og kørselsprofiler der er anvendt i OMIT for international transport.

Der er medtaget muligheden for at bruge forskellige former for røggasrensning. Disse påvirker emissionerne som vist i tabel 4.

Tabel 4.
Multiplikationsfaktor for røgrensningsteknologier.

 

PM 10

NOx

CO

Oxid. kat

0,81

0,95

0,1

Kat+filter

0,06

0,95

0,1


Endelig kan det være praktisk at inkludere en kort for- eller eftertransport i OMIT, fremfor at skulle beregne den separat. Da de forskellige motorer har forskellige emissionsprofiler vil det medføre en fejl. Energiforbruget vil derimod blive korrekt hvis man tager udgangspunkt i de realiserede km/l og en fordeling af emissionerne på godset der følger modellen for 40 t lastbilerne.

Dvs. at energiforbrug og emissioner fordeles på godset udfra dets andel af den gennemsnitlige godsvægt, eller ved volumengods udfra andelen af den transporterede volumen. Opgørelsen omfatter alle kørte km således, at hvis den anvendte metode anvendes på alt gods der transporteres vil alle emissioner og energiforbruget fra den givne lastbil blive fordelt på godset. (Der vil ikke blive "glemt" noget).

Man kan få en idé om fejlen ved at anvende den angivne metode ved at se på tabel 5, hvor 40 ton data er sammenlignet med distributionslastbiler fra TEMA2000.

Tabel 5.
Afvigelse i % per ton gods for distributionslastbiler fra TEMA2000 opgørelse til beregning i OMIT, på basis af dieselforbrugsdata og den anvendte standard eksportlastbil og køremønster.

lastbil type

kapacitets- udnyttelse

ton gods

Energi- forbrug

SO2

CO2

CO

HC

NOx

PM10

25 t

50 %

8,5

0

0

0

19

27

0

29

10 t

50 %

2,6

0

0

0

48

64

3

62


Som det fremgår af tabel 5 er der en ingen afvigelse for de direkte dieselafhængige komponenter som energiforbrug, SO2, og CO2. For de øvrige komponenter variere afvigelserne mellem 0 og 64 %, størst for en 10 ton lastbil. Hermed fremgår det også at denne tilnærmede metode kun kan anvendes hvor der er tale om en begrænset del af den samlede transport.

Standardværdierne for tomkørsel på 9 %, EURO-norm på 1,5 og gennemsnitsgodsvægten på 16 ton er baseret på Danmarks Statistik, 2000:20.

Padborg, 2001.