| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
OMIT - Vejledning til miljø-opgørelse/dokumentation af international
godstransport
Bilag A.1
Datagrundlag lastbil
40 t lastbildata findes ikke p.t. i TEMA2000, hvorfor beregningerne baseres på en 48
ton lastbil. Da disse to lastbiltyper og de transporter der indgår i på mange punkter er
forskellige, medfører det en fejl. Ved brug af realiserede dieselforbrugstal i OMIT
forventes det at denne fejl er uden betydning.
Energiindhold i diesel er på 36,295 MJ/l - ved 42,7 MJ/kg diesel, 850 g / l diesel.
Km/l findes ved at dividere 36,295 med "Energy consumption in MJ per km" fra
resultatarket.
Der henvises til TEMA2000 for yderligere dokumentation.
Beregningerne er baseret på simulering i TEMA2000 som vist i tabel 3.
Tabel 1.
Energiforbrug i MJ per km.
ton gods |
EU 0 |
EU 1-4 |
1 |
9,4894 |
9,3491 |
2 |
9,6988 |
9,5554 |
3 |
9,9082 |
9,7617 |
4 |
10,1176 |
9,968 |
5 |
10,327 |
10,1743 |
6 |
10,5364 |
10,3806 |
7 |
10,7458 |
10,5869 |
8 |
10,9552 |
10,7932 |
9 |
11,1646 |
10,9995 |
10 |
11,374 |
11,2058 |
11 |
11,5834 |
11,4121 |
12 |
11,7928 |
11,6184 |
13 |
12,0022 |
11,8247 |
14 |
12,2116 |
12,031 |
15 |
12,421 |
12,2373 |
16 |
12,6304 |
12,4436 |
17 |
12,8398 |
12,6499 |
18 |
13,0492 |
12,8562 |
19 |
13,2586 |
13,0625 |
20 |
13,468 |
13,2688 |
21 |
13,6774 |
13,4751 |
22 |
13,8868 |
13,6814 |
23 |
14,0962 |
13,8877 |
24 |
14,3056 |
14,094 |
25 |
14,515 |
14,3003 |
26 |
14,7244 |
14,5066 |
27 |
14,9338 |
14,7129 |
28 |
15,1432 |
14,9192 |
Emissionerne afhænger af belastningen af lastbilen. De er belastningsafhængige og
beregnes derfor på baggrund af forbruget målt som MJ/km. Der er givet et eksempel på
formelgrundlaget i tabel 2 for en EURO 2 motor.
Tabel 2.
Formelapparat for EURO II lastbil.
EURO II |
|
|
|
MJ pr km som funktion af
godsvægt i ton |
Y= 9,1428 (MJ/km) + 0,2063
(MJ/tkm ) * X (ton) |
|
|
|
|
g/km som funktion af MJ/km
Y=a*X + b*X^c |
|
a (g/MJ) |
b (g/MJ) |
c |
CO2 |
73,3 |
0 |
1 |
SO2 |
0,0024 |
0 |
1 |
CO |
0 |
0,3411 |
0,4652 |
HC |
0 |
0,3398 |
0,1488 |
PM10 |
0 |
0,1186 |
0,2382 |
NOx |
0 |
0,8743 |
0,9489 |
Tabel 3.
Beregningsforudsætninger i TEMA2000.
Brændstof |
LavSvovl |
Rejsehastighed, Motorveje udenfor
byområder |
80 |
Rejsehastighed, øvrige veje udenfor
byområder |
70 |
Andel af kørsel, Motorveje udenfor
byområder |
90 |
Andel af kørsel, øvrige veje udenfor
byområder |
10 |
Rejsehastighed km/t Andel kørsel i %.
For at bevare OMIT som et operationelt værktøj er en række af de indgående
parametre i TEMA2000 lagt fast på standardværdier. I tabel tre ses de hastigheds og
kørselsprofiler der er anvendt i OMIT for international transport.
Der er medtaget muligheden for at bruge forskellige former for røggasrensning. Disse
påvirker emissionerne som vist i tabel 4.
Tabel 4.
Multiplikationsfaktor for røgrensningsteknologier.
|
PM 10 |
NOx |
CO |
Oxid. kat |
0,81 |
0,95 |
0,1 |
Kat+filter |
0,06 |
0,95 |
0,1 |
Endelig kan det være praktisk at inkludere en kort for- eller eftertransport i OMIT,
fremfor at skulle beregne den separat. Da de forskellige motorer har forskellige
emissionsprofiler vil det medføre en fejl. Energiforbruget vil derimod blive korrekt hvis
man tager udgangspunkt i de realiserede km/l og en fordeling af emissionerne på godset
der følger modellen for 40 t lastbilerne.
Dvs. at energiforbrug og emissioner fordeles på godset udfra dets andel af den
gennemsnitlige godsvægt, eller ved volumengods udfra andelen af den transporterede
volumen. Opgørelsen omfatter alle kørte km således, at hvis den anvendte metode
anvendes på alt gods der transporteres vil alle emissioner og energiforbruget fra den
givne lastbil blive fordelt på godset. (Der vil ikke blive "glemt" noget).
Man kan få en idé om fejlen ved at anvende den angivne metode ved at se på tabel 5,
hvor 40 ton data er sammenlignet med distributionslastbiler fra TEMA2000.
Tabel 5.
Afvigelse i % per ton gods for distributionslastbiler fra TEMA2000 opgørelse til
beregning i OMIT, på basis af dieselforbrugsdata og den anvendte standard eksportlastbil
og køremønster.
lastbil type |
kapacitets- udnyttelse |
ton gods |
Energi- forbrug |
SO2 |
CO2 |
CO |
HC |
NOx |
PM10 |
25 t |
50 % |
8,5 |
0 |
0 |
0 |
19 |
27 |
0 |
29 |
10 t |
50 % |
2,6 |
0 |
0 |
0 |
48 |
64 |
3 |
62 |
Som det fremgår af tabel 5 er der en ingen afvigelse for de direkte dieselafhængige
komponenter som energiforbrug, SO2, og CO2. For de øvrige
komponenter variere afvigelserne mellem 0 og 64 %, størst for en 10 ton lastbil. Hermed
fremgår det også at denne tilnærmede metode kun kan anvendes hvor der er tale om en
begrænset del af den samlede transport.
Standardværdierne for tomkørsel på 9 %, EURO-norm på 1,5 og gennemsnitsgodsvægten
på 16 ton er baseret på Danmarks Statistik, 2000:20.
Padborg, 2001.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|