OMIT - Vejledning til miljø-opgørelse/dokumentation af international godstransport

Bilag C

Bilag C.1
RO-RO færge


  

Bilag C.2
Containerskib


   

Bilag C.3
Bulkcarrier


   

Bilag C.4
Skibes aldersfordeling og energiforbrug & emissioner

1 Aldersfordeling

Aldersfordelingen for de forskellige skibstyper under dansk flag er som følger iflg. Danmarks Rederiforening:

- Fragtskibe i trampfart (dvs. ikke i fast rute). (Bulk carriers indgår i denne kategori): 11,7 år
- Fragtskibe i liniefart (Containerskibe og Ro-Ro lastskibe m.v): 6,2 år
- Tankskibe: 8,0 år
- Passagerskibe/færger: 14,6 år
- Specialskibe (Offshore fartøjer, kvægtransportskibe mv): 11,4 år


2 Korrektion af energiforbrug

På basis af det gennemsnitlige specifikke olieforbrug i 1973 og 1999 på henholdsvis 220 g/kW time og 170 g/kW time er tillægget i olieforbrug med udgangspunkt i 2000 følgende: (220 – 170)/170/27 x 100 = 1,09 % pr. år

Da alle beregningsformler for energiforbruget gælder for nye skibe med basisår 2000 foreslås flg. procentvise korrektion, svarende til at et skib betragtes som et gennemsnitligt ældre skib:

- Bulk carriers: 11,7 x 1,09 = 12,8 %, dvs. korrektionsfaktor: 1,128
- Containerskibe og Ro-Ro lastskibe: 6,2 x 1,09 = 6,8 %, dvs. korrektionsfaktor: 1,068


3 Korrektion af emissionsfaktorer

Der er i samme periode næppe sket de store fremskridt med hensyn til emissioner, hvorfor der kun tages højde for ændring i specifikt olieforbrug, som dog indirekte også vil medføre en korrektion af emissionsforholdene.

Energiforbrugsdata i bilag C.1 til C.3 i OMIT er baseret på Hans Otto Kristensen, tilsvarende TEMA2000.