| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Produkters forbrug af transport. Systemanalyse
Skemaet på de to næste sider viser beregningen af miljøeffekter fra danske
luftemissioner 1998. Miljøeffekterne er udtrykt som normerede værdier i PE
(personekvivalenter)(Wenzel et al., 1996), se forklaring i hovedrapportens afsnit 4.3.
Miljøeffekterne er beregnet ved at gange det faktiske direkte energiforbrug for hver
aktivitet med miljøeffekterne pr. TJ af de respektive energiprocesser (fyring,
forbrænding i motorer, el- og varmeproduktion).
Miljøeffekterne pr. TJ er beregnet ved hjælp af UMIP PC-værktøj (Miljøstyrelsen,
1999). I forhold til den eksisterende database er der benyttet opdaterede processer.
Emissionsoplysninger for fyring kommer fra (Frischknecht, 1996). Emissionsoplysninger for
transport kommer fra (European Environmental Agency, 1999), idet der for dieselmotor
(lastbil) dog er taget udgangspunkt i grænseværdierne i EURO 2, se bemærkninger i
hovedrapportens afsnit 3.1.4. Dansk el- og varmeproduktion er beregnet ud fra oplysninger
i (Energistyrelsen 1998) for CO2, NOx og SO2 og (Danmarks Miljøundersøgelser,
2000) for de øvrige luftemissioner. Energistyrelsens allokering mellem el og varme er
anvendt.
|
Næringssalt-
belastning
PE |
Fotokemisk
ozondan-
nelse,
PE |
Forsuring
PE |
Drivhus-
effekt
PE |
Faktisk
forbrug
direkte1)
TJ |
Processer, per TJ |
|
|
|
|
|
Fuelolie forbrændt i 1
MW fyr |
1,151 |
4,575 |
4,432 |
10,95 |
1 |
Gasolie forbrændt i
<100 kW fyr |
0,4903 |
4,251 |
1,179 |
10,06 |
1 |
Naturgas forbrændt i
<100 kW fyr |
0,2102 |
0,0992 |
0,2623 |
6,843 |
1 |
Naturgas forbrændt i
>100 kW fyr |
0,2835 |
0,0872 |
0,3583 |
6,827 |
1 |
Stenkul forbrændt i
1-10 MW fyr |
1,22 |
0,8003 |
5,887 |
13 |
1 |
Gasolie forbrændt i
dieselmotor EU2 |
3,302 |
5,889 |
4,647 |
10,22 |
1 |
Benzin forbrændt i
bilmotor m. kat. |
1,461 |
10,74 |
2,39 |
11,7 |
1 |
Gasolie forbrændt i
dieselmotor tog |
4,827 |
7,367 |
6,238 |
11,15 |
1 |
Gasolie forbrændt i
4-t dieselmotor skib |
6,421 |
5,911 |
8,728 |
10,14 |
1 |
Fuelolie forbrændt i
2-t dieselmotor skib |
9,955 |
6,526 |
24,68 |
10,94 |
1 |
Gasolie forbrændt i
jetmotor fly |
1,427 |
4,346 |
2,322 |
10,12 |
1 |
Dansk el 1998 |
2,487 |
2,476 |
6,512 |
25,69 |
1 |
Dansk fjernvarme 1998 |
0,7323 |
0,4834 |
1,696 |
6,165 |
1 |
|
|
|
|
|
|
Danmark, nationalt,
total |
2432982 |
3639311 |
3456487 |
10206582 |
630403 |
|
|
|
|
|
|
Transport |
452979 |
1527845 |
691204 |
2151527 |
196255 |
Vejtransport |
|
|
|
|
150812 |
Vejtransport
gods |
1,843E+05 |
3,286E+05 |
2,593E+05 |
5,703E+05 |
|
Vejtransport
l person |
1,565E+05 |
9,738E+05 |
2,488E+05 |
1,097E+06 |
|
Benzin, petroleum &
LPG |
|
|
|
|
85400 |
Heraf gods4) |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0 |
Heraf person |
1,248E+05 |
9,172E+05 |
2,041E+05 |
9,992E+05 |
85400 |
Gas/dieselolie |
|
|
|
|
65412 |
Heraf gods4) |
1,843E+05 |
3,286E+05 |
2,593E+05 |
5,703E+05 |
55800 |
Heraf person |
3,174E+04 |
5,661E+04 |
4,467E+04 |
9,824E+04 |
9612 |
Banetransport |
|
|
|
|
4440 |
Banetransport
l gods |
5,358E+03 |
8,177E+03 |
6,924E+03 |
1,238E+04 |
|
Banetransport
l person |
1,350E+04 |
1,914E+04 |
2,107E+04 |
5,315E+04 |
|
Gas/dieselolie |
|
|
|
|
3338 |
Heraf gods4) |
5,358E+03 |
8,177E+03 |
6,924E+03 |
1,238E+04 |
1110 |
Heraf person |
1,076E+04 |
1,642E+04 |
1,390E+04 |
2,485E+04 |
2228 |
El |
|
|
|
|
1102 |
Heraf gods4) |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0 |
Heraf person |
2,740E+03 |
2,728E+03 |
7,174E+03 |
2,830E+04 |
1102 |
Søtransport,
indenrigs i alt |
|
|
|
|
5457 |
Søtransport
gods |
1,361E+04 |
1,253E+04 |
1,850E+04 |
2,150E+04 |
|
Søtransport
l person |
2,616E+04 |
2,055E+04 |
5,050E+04 |
3,491E+04 |
|
Gas/dieselolie |
|
|
|
|
4117 |
Heraf gods5) |
1,361E+04 |
1,253E+04 |
1,850E+04 |
2,150E+04 |
2120 |
Heraf person |
1,282E+04 |
1,181E+04 |
1,743E+04 |
2,025E+04 |
1997 |
Fuelolie |
|
|
|
|
1340 |
Heraf gods |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0,000E+00 |
0 |
Heraf person |
1,334E+04 |
8,745E+03 |
3,307E+04 |
1,466E+04 |
1340 |
Luftfart |
|
|
|
|
|
Luftgods |
2,804E+03 |
8,540E+03 |
4,563E+03 |
1,989E+04 |
|
Luftperson |
4,394E+04 |
1,338E+05 |
7,149E+04 |
3,116E+05 |
|
Luftfart, indenrigs
i alt |
|
|
|
|
1300 |
Benzin, petroleum &
LPG |
|
|
|
|
1300 |
Heraf gods5) |
1,113E+02 |
3,390E+02 |
1,811E+02 |
7,894E+02 |
78 |
Heraf person |
1,744E+03 |
5,311E+03 |
2,837E+03 |
1,237E+04 |
1222 |
Luftfart, udenrigs i
alt |
|
|
|
|
0 |
Benzin, petroleum &
LPG |
|
|
|
|
31453 |
Heraf gods5) |
2,693E+03 |
8,201E+03 |
4,382E+03 |
1,910E+04 |
1887 |
Heraf person |
4,219E+04 |
1,285E+05 |
6,865E+04 |
2,992E+05 |
29566 |
Forsvarets transport
2) |
|
|
|
|
2792 |
Forsvaret
person |
6,848E+03 |
2,269E+04 |
1,007E+04 |
3,044E+04 |
|
Benzin, petroleum &
LPG |
1,881E+03 |
1,383E+04 |
3,077E+03 |
1,506E+04 |
1287 |
Gas/dieselolie |
4,967E+03 |
8,859E+03 |
6,991E+03 |
1,537E+04 |
1504 |
|
|
|
|
|
|
Produktionserhverv i
alt |
1,838E+05 |
3,875E+05 |
5,250E+05 |
2,243E+06 |
175984 |
Gasolie o.a.6) |
2,002E+04 |
1,736E+05 |
4,815E+04 |
4,108E+05 |
40839 |
Fuelolie o.a.7) |
2,245E+04 |
8,922E+04 |
8,643E+04 |
2,135E+05 |
19501 |
naturgas |
1,193E+04 |
3,669E+03 |
1,508E+04 |
2,872E+05 |
42074 |
kul og koks |
1,732E+04 |
1,136E+04 |
8,359E+04 |
1,846E+05 |
14199 |
vedvarende energi m.m. |
|
|
|
|
8756 |
el |
1,063E+05 |
1,059E+05 |
2,785E+05 |
1,099E+06 |
42762 |
fjernvarme |
5,751E+03 |
3,796E+03 |
1,332E+04 |
4,841E+04 |
7853 |
|
|
|
|
|
|
Handels og
serviceerhverv i alt |
1,097E+05 |
1,247E+05 |
2,788E+05 |
1,154E+06 |
75206 |
Gasolie o.a.6) |
2,800E+03 |
2,427E+04 |
6,732E+03 |
5,744E+04 |
5710 |
Fuelolie o.a.7) |
5,625E+02 |
2,236E+03 |
2,166E+03 |
5,351E+03 |
489 |
naturgas |
2,062E+03 |
6,342E+02 |
2,606E+03 |
4,965E+04 |
7273 |
kul og koks |
2,813E+00 |
1,845E+00 |
1,357E+01 |
2,997E+01 |
2 |
vedvarende energi m.m. |
|
|
|
|
1833 |
el |
8,557E+04 |
8,519E+04 |
2,241E+05 |
8,839E+05 |
34407 |
fjernvarme |
1,868E+04 |
1,233E+04 |
4,326E+04 |
1,573E+05 |
25508 |
|
|
|
|
|
|
Husholdninger i alt |
1,634E+05 |
2,926E+05 |
4,024E+05 |
1,932E+06 |
182958 |
Gasolie o.a.6) |
1,924E+04 |
1,668E+05 |
4,625E+04 |
3,947E+05 |
39232 |
Fuelolie o.a.7) |
3,069E+02 |
1,220E+03 |
1,182E+03 |
2,920E+03 |
267 |
naturgas |
6,120E+03 |
2,888E+03 |
7,637E+03 |
1,992E+05 |
29115 |
kul og koks |
2,335E+02 |
1,531E+02 |
1,127E+03 |
2,488E+03 |
191 |
vedvarende energi m.m. |
|
|
|
|
14678 |
el |
9,167E+04 |
9,126E+04 |
2,400E+05 |
9,469E+05 |
36858 |
fjernvarme |
4,585E+04 |
3,027E+04 |
1,062E+05 |
3,860E+05 |
62617 |
|
|
|
|
|
|
Ikke energiprocesser |
1,458E+06 |
9,008E+05 |
1,559E+06 |
1,456E+06 |
|
|
|
|
|
|
|
Natur |
6,509E+04 |
4,059E+05 |
0,000E+00 |
1,270E+06 |
|
1) Ved beregning af miljøbelastningen fra de enkelte energiforbrugende processer
vil disse inkluderer udvinding og produktion af brændsler (= precombustion) samt tab ved
elproduktion, som derved er delt ud på de enkelte forbrug, uafhængigt af, hvor
brændslet er produceret. Miljøbelastningen er derved opgjort for forbruget af primær
energi i Danmark (867334 TJ).
2) Af praktiske grunde er forsvarets transport regnet som persontransport.
4) (Jensen, 2000) har oplyst en estimeret godsandel. N. Frees, IPU, har valgt fordeling
på brændsler.
5) Estimeret af N. Frees, IPU 6) Incl. en lille mængde raffinaderigas, LPG, benzin,
petroleum og bygas 7) Incl. en lille mængde spildolie og petroleumskoks
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|