Efter loven har boligejere, hvis ejendom kortlægges på V1, krav på at få ejendommen undersøgt m.h.p. kortlægning på V2 inden for 2 år, efter at anmodningen er fremsat. Frederiksborg og Vestsjællands Amt oplyser, at hver anden boligejer benytter sig af muligheden. Det er ikke muligt på baggrund af indberetningen at se, om der er tale om en generel tendens for hele landet. 3.3.4 Arealer, som udgår af kortlægningen Lokaliteter, som kortlægges efter jordforureningsloven eller tidligere blev registreret efter affaldsdepotloven, kan udgå af kortlægningen på basis af fornyede undersøgelser, afværgeforanstaltninger på arealet eller andet. Lokaliteter kan udgå på kortlægningen på både vidensniveau 1 og 2. I tidens løb er 1.229 lokaliteter fuldstændig udgået af kortlægningen, og på 443 lokaliteter er en del af arealet udgået af kortlægningen. Baggrunden for, at de 1.229 lokaliteter er udgået af kortlægningen, fremgår af nedenstående tabel 3.8. Tabel 3.8.
Antallet af lokaliteter, der udgår af kortlægningen pr. år, er steget betydeligt de seneste to år og særligt i 2001. Det skyldes, at arealer, der udgår efter kortlægning på V1, nu også medregnes. Med den forøgede kortlægningsaktivitet, der kan ses efter jordforureningslovens ikrafttræden, særligt i 2001, stiger antallet af lokaliteter, der afmeldes. ligeledes. 3.4 Prioritering/undersøgelseNår en lokalitet er kortlagt på V2, gennemfører amterne supplerende undersøgelser på de lokaliteter, som ligger inden for de offentlige indsatsområder, med henblik på at få fastlagt det nærmere indsatsbehov. I 2001 er der i hele landet gennemført 473 undersøgelser, heri ikke indregnet kortlægningsundersøgelser. (Tabel 3.9) En del af undersøgelserne har fundet sted på lokaliteter, der ikke har været kortlagt på V2. Det drejer sig om lokaliteter, hvor amterne på indrapporteringstidspunktet ikke havde taget stilling til, om en forurening, som var lokaliseret ved undersøgelse, eller en restforurening efter oprydning, skulle kortlægges. Tabel 3.9.
Tabel 3.10.
3.5 OprydningI perioden 19942001 er der gennemført 568 amtsligt finansierede oprydninger(før uddelegeringen i 1996 også statsligt finansierede) (tabel 3.11). I 14 tilfælde er der desuden gennemført oprydning efter værditabsordningen på de samme lokaliteter, som der er sket amtsligt finansierede oprydninger på. I alt er der indberettet 115 oprydningsprojekter efter værditabsordningen på i alt 100 lokaliteter. Oprydninger gennemført under værditabsordningen er beskrevet i kapitel 5. Tabel 3.11.
Efter at der i 2000 var en stigning i antallet af amtsligt finansierede oprydninger primært pga. en stigende oprydningsaktivitet i Københavns Kommune, er antallet af amtsligt finansierede oprydninger faldet en smule, til trods for at oprydningsaktiviteten i Københavns Kommune er steget yderligere. Blandt de 87 afværgeprojekter, som er finansieret af amterne i 2001, er der en overvægt af projekter på lokaliteter med boliger og børneinstitutioner set i forhold til lokaliteter med drikkevandsinteresser. Dette kan forklares ved de mange projekter, som Københavns Kommune har gennemført i børneinstitutioner. Tabel 3.12.
3.5.1 Valg af afværgemetodeAfgravning og/eller rensning af jord er den dominerende afværgeforanstaltning på forurenede grunde. Af tabel 3.13 fremgår det, at tendensen fra de foregående år fortsætter, således at der igangsættes et mindre antal afværge-pumpninger, end der gjorde tidligere. I kategorien afgravning/rensning af jord indgår også in-situ oprensning, hvor jord renses uden opgravning. Tabel 3.13.
Tabel 3.14 indeholder en oversigt over, hvor mange amtslige afværgeforanstaltninger, der var i drift i 2001. Tabel 3.14.
1 Incl monitering3.6 Andre indsatsformer3.6.1 OvervågningI en række situationer vælger amterne at overvåge forureningsudbredelsen, f.eks. spredning i retning af et grundvandsmagasin, hvorfra der indvindes drikkevand, eller i retning af en bolig, hvor forureningen kan dampe op. Det fremgår af tabel 3.15, at amterne i 2001 foretog moniteret ved ca. 160 lokaliteter. Det kan supplerende oplyses, at moniteringen i 2001 i ca. 2/3 af tilfældene var rettet mod grundvandet. Potentiel indtrængning af lossepladsgas og forureninger i indeklimaet havde også relativt stor bevågenhed. Tabel 3.15.
1 Ikke oplyst2 Inkluderer også drift 3.6.2 Naturlig nedbrydningOrganiske forureninger kan under de rette betingelser nedbrydes til ufarlige nedbrydningsprodukter. Hvis de rette betingelser er til stede, kan det være unødvendigt at iværksætte afværgeforanstaltninger over for forureningen. Det er imidlertid vigtigt at sikre, at nedbrydningen rent faktisk finder sted, samt at nedbrydningen foregår hurtigt nok til, at forureningen ikke spreder sig og gør skade. Ifølge amternes indberetning finder der overvågning sted med henblik på naturlig nedbrydning på 15 lokaliteter fordelt på 6 amter (Tabel 8.1). 3.6.3 Rådgivning af beboereRådgivning om eksponeringsbegrænsende foranstaltninger kan anvendes som middel til at imødegå eksponering for lettere forurenet jord. I flere større byer, bl.a. Århus og København, har myndighederne i samarbejde med embedslægevæsenet udsendt pjecer med gode råd om, hvordan man bedst undgår kontakt med forureningen, og hvilke forholdsregler der bør tages. Amternes indberetninger beskriver ikke i hvor stort omfang, rådgivning har været praktiseret. 3.6.4 Tidlig indsats overfor forurening af indeklimaUndersøgelser af forureninger fra specielt renserigrunde viser ofte en forureningsspredning, som udover nedtrængning til grundvandsmagasiner, også berører indeklimaet i flere naboejendomme, ofte boliger. Påvirkningen af den enkelte boligejendom kan variere betydeligt fra store overskridelser tæt ved hotspots til mindre overskridelser længere væk fra forureningsfanen. Fælles for disse sager er, at en teknisk/økonomisk optimal indsats over for den samlede forurening kræver dyre, langvarige undersøgelser og efterfølgende ofte omkostningstunge oprensninger. Det er ofte en langsommelig proces set i forhold til de mere moderat påvirkede boligejendomme. Derfor er der under Teknologiprogrammet for Jord- og Grundvandsforurening udarbejdet et katalog, "Afværgekatalog tidlig indsats overfor indeklimapåvirkning", med en række simple og billige afværgetiltag til at eliminere eller reducere indeklimapåvirkninger fra jord- og grundvandsforurening. De beskrevne tiltag kan iværksættes på et meget tidligt tidspunkt i undersøgelsesforløbet, hvor ved indeklima påvirkningen hurtigt kan nedbringes, længe inden et endeligt afværgeprogram er fastlagt over for den samlede forurening. Kataloget indeholder beskrivelse af 14 forskellige metoder.
4 Planer for den offentlige indsats i 2002
4.1 Ressourceforbrug i 2002Indsatsen skal i 2002 fortsætte efter de samme principper der var gældende for 2001. Miljøstyrelsen forventer i 2002 et ressourceforbrug i stat og amter på ca. 410 mio. kr. Hertil kommer indsatsen fra DSB/Banestyrelsen og Forsvaret. Ca. 200 mio. kr. vil være fordelt over bloktilskud, mens der er afsat henholdsvis 25,5 mio. kr. og 7,3 mio. kr. til Værditabsordningen og Teknologipuljen. Amternes budgetlægning er foretaget på denne baggrund. Tabel 4.1 viser amternes budgetter for 2002. Amternes udgifter til kontingent til Amternes Videnscenter for Jordforurening er ikke medtaget. Tabel 4.1.
Budgettet for 2002 ligger godt 40 mio. kr. over regnskabs-tallene fra 2001 I forhold til regnskabet for 2001 er der afsat flere midler til projektering og afværgeforanstaltninger. Specielt forventer Københavns Amt, Roskilde Amt, Storstrøms Amt, Sønderjyllands Amt, Vejle Amt og Københavns Kommune en øget indsats. Budgettet for 2002 ligger på næsten samme niveau som budgettet for 2001, hvor amterne ikke anvendte så mange ressourcer på projektering og afværgeforanstaltninger som budgetteret. Amternes prioritering af hvilke opgaver de selv skal udføre og hvilke de skal købe er meget forskellig. 4.2 Fastlæggelse af indsatsområderMed henblik på den videre offentlige indsats skal amterne udpege de arealer, der kan
Figur 4.1. 1 For 55 % af de V2 kortlagte lokaliteter foreligger, der ikke oplysninger Amterne har ved indberetningen for 2001 indberettet oplysning om indsatsområder for 3.721 ud af de 6.349 V2-kortlagte lokaliteter. Det er oplyst, om lokaliteterne ligger inden for eller uden for lovens indsatsområder, og i givet fald hvilket. Det fremgår af opgørelsen, at i alt 2.360 eller ca. 63 % af de 3.721, som der er oplysninger om, ligger indenfor lovens indsatsområder, og de resterende udenfor. En lokalitet kan have flere indsatsområder. Fordelingen på de enkelte indsatsområder fremgår af tabel 4.2. Det fremgår, at der for de lokaliteter, der er oplysninger om, er overvægt af lokaliteter der ligger inden for indsatsområder vedrørende drikkevandet. Tabel 4.2.
1 Vedr. indsatsområder for i alt 2.360 V2 kortlagte5 Værditabsordningen
5.1 VærditabsordningenMed værditabsordningen, der trådte i kraft i 1993, fik boligejere, der uforvarende var blevet ejere af en forurenet grund, mulighed for at få foretaget en offentligt finansieret oprydning af grunden mod en egenbetaling som udgangspunkt på ca. 40.000 kr. for en almindelig parcelhusgrund. Hvis der efter oprydning på en grund stadig er en restforurening tilbage, vil boligejeren normalt få egenbetalingen retur sammen med en erklæring om, at restforureningen er uden betydning for ejendommens anvendelse som helårsbolig. Den enkelte boligejer skal selv søge sit amt om at komme med i ordningen. Amtet står for alle de praktiske opgaver i forbindelse med oprydningen, såsom undersøgelser på grunden, ansøgning om midler til Finansstyrelsen og selve arbejdet med oprydningen. Hvor amterne foretager en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af den almindelige offentlige oprydningsindsats, sker indsatsen efter værditabsordningen i den rækkefølge ansøgningerne indkommer. De ansøgninger, der ikke kan imødekommes inden for den gældende økonomiske ramme, kommer på venteliste og bliver efterfølgende imødekommet, når der igen er bevillingsmæssig dækning på ordningen. Figur 5.1 viser udviklingen i aktiviteten på ordningen siden 1994 Der var en begrænset søgning på ordningen i 1994, 1995 og 1996, men siden da har efterspørgslen på ordningen været omkring 60 mio. kr. Det betyder, at der opstår en venteliste, idet bevillingen ikke har kunne imødekomme alle de indkomne ansøgninger.
Figur 5.1 Ventelistens størrelse kan ses på figur 5.2. Den forholdsvis store venteliste på ca. 60 mio. kr. i 1996 blev fjernet i 1997, hvor der blev tilført ordningen ekstraordinære midler. Herefter er der igen opstået en venteliste.
Figur 5.2 5.2 Aktiviteten på Værditabsordningen i 2001I 2001 var tilsagnsbevillingen på finansloven 18,2 mio. kr. Der var imidlertid flere penge til rådighed for ordningen end selve årets bevilling, fordi der hvert år tilbageføres uforbrugte midler fra afsluttede projekter. I 2001 blev der tilbageført 17,0 mio. kr., som derfor kunne disponeres til nye projekter. Der blev i 2001 indgivet i alt 219 ansøgninger fordelt på 114 ansøgninger til undersøgelse og 105 ansøgninger til oprydning af forurenede grunde. Der blev disponeret midler til henholdsvis 145 undersøgelses- og 24 oprydningsansøgninger på i alt 34,6 mio. kr. Heraf stod alle oprydningsprojekterne allerede på ventelisten ved årets begyndelse. Fra den 1. januar 2001 er der lavet en ændring af administrationen af ordningen, således at der disponeres penge til undersøgelse med det samme. Det betyder, at der ikke opstår en venteliste til undersøgelser. Formålet er at lade amterne gennemfører undersøgelser med det samme for bedre at kunne bedømme et evt. oprydningsprojekt og at give boligejere en hurtigere afklaring af alvor og omfang af forureningen. Den store søgning på ordningen igen i 2001 har samtidig betydet, at der stadig er en venteliste for at få disponeret penge til oprydning. Ventelisten var pr. 31. december 2001 på 132 ansøgninger til oprydningsprojekter svarende til et samlet beløb på 95,3 mio. kr. Til sammenligning var ventelisten pr. 1. januar 2001 på 82 ansøgninger eller 44,6 mio. kr. Tabel 5.1 viser den amtsvise fordeling af de disponerede beløb på ordningen i 2001. Tabel 5.1
Der blev i 2001 afsluttet 23 undersøgelses- og 22 oprydningssager. Af de 22 oprydninger fik 16 boligejere tilbagebetalt egenbetaling fordi der efter oprydningen fortsat var en restforurening på grunden. Tabel 5.2
Kilde: Finansstyrelsen Efter værditabsordningen er det den enkelte boligejer, der ansøger om undersøgelser og oprydninger. Derfor ansøges der om undersøgelser/oprydninger på enkelte matrikelnumre og ikke samlet for en lokalitet (et område, hvor der er en fælles kilde/aktivitet, der har eller kan have forårsaget forurening). Finansstyrelsen opgør ansøgningerne pr. matrikelnummer og den tilhørende lokalitet er ikke præcist defineret og afgrænset i opgørelsen. Antallet opgjort pr. matrikelnummer henholdsvis pr. lokalitet er derfor ikke sammenligneligt. Amterne har via ROKA indberettet, at der i 2001 har været 11 oprydninger under værditabsordningen. Selv om denne opgørelse er per lokalitet og ikke per matrikelnummer, er dette tal formentlig i underkanten af det korrekte. 6 Den private indsats
6.1 Frivillige undersøgelser/oprydningerPrivate grundejere ønsker i mange situationer at igangsætte undersøgelser og/eller oprydning for at kunne få tilladelse til ændret anvendelse af ejendommen eller for at undgå kortlægningeller få hævet kortlægning af en ejendom. I henhold til jordforureningsloven skal ejeren søge amtet om tilladelse, såfremt det pågældende areal er fastlagt af amtet som indsatsområde eller skal anvendes til bolig, børneinstitution, offentlig legeplads, rekreativt område, alment tilgængeligt område, kolonihave, sommerhusgrund eller institution. I alle andre situationer stilles der ikke i jordforureningsloven krav om ansøgning forud for ændret arealanvendelse eller byggeri, herunder frivillig oprydning. Kommunen, som er byggemyndighed, har dog mulighed for at stille vilkår i forbindelse med byggesagsbehandlingen om oprydning m.v. 6.2 Påbud om undersøgelser/oprydningMyndighederne har ligeledes mulighed for at udstede påbud til en forurener om at gennemføre undersøgelser og/eller oprydning over for forureningen. En af de væsentligste ændringer med jordforureningsloven er bestemmelsen vedr. påbud efter lovens § 41. Bestemmelsen trådte i kraft den 1. januar 2001. Herefter kan de påbuds-kompetente tilsynsmyndigheder meddele påbud om oprydning af forureninger på ubetinget ansvarsgrundlag (objektivt ansvar) til den, der i erhvervsmæssigt eller offentligt øjemed driver eller drev den virksomhed eller anvender/anvendte det anlæg, hvorfra forureningen stammer. Anvendelsen af bestemmelsen i § 41 er dog underlagt en væsentlig begrænsning, idet lovens § 42 bestemmer, at bestemmelsen i § 41 kun kan anvendes ved forureninger, såfremt miljømyndigheden godtgør, at den væsentligste del af forureningen er sket efter den 1. januar 2001. 6.2.1 Påbudsmuligheder ved villaolietankeFra den 1. marts 2000 har det været muligt for de påbuds-kompetente myndigheder at udstede påbud om undersøgelser eller oprensning i forbindelse med forureninger fra private olietanke. De nærmere betingelser for at kunne udstede et sådant påbud findes § 48 i jordforureningsloven. Påbud kan herefter meddeles ejere af olietanke, hvis blot forureningen er konstateret efter den 1. marts 2000. Det er dog en forudsætning, at der er tale om en olietank med et rumindhold på under 6.000 liter, som primært anvendes til boligopvarmning. Derudover skal tanken have været anvendt efter den 1. marts 2000 og skal have været eller kunne have været anvendt umiddelbart før konstateringen af forureningen. Samtidig med at § 48 trådte i kraft, trådte også lovens § 49 i kraft. Sidstnævnte bestemmelse fastsætter en forsikringspligt for ejere af olietanke, til hvem der kan meddeles påbud efter § 48. Forsikringen skal dække de udgifter til undersøgelse og oprensning, der følger af et påbud udstedt i medfør af § 48. Oliebranchen i Danmark har i samarbejde med Topdanmark A/S etableret en forsikringsordning, der opfylder lovens krav til forsikringsdækning. Denne ordning blev gjort tilgængelig, samtidig med at forsikringspligten i medfør af loven indtrådte. Ordningen indebærer, at ejere af olietanke, der får leveret fyringsolie fra et af de selskaber, der deltager i ordningen, automatisk er dækket af forsikringen. Oliebranchens Miljøpulje, der står for den praktiske indsats vedr. undersøgelse og oprensning af forureninger, har ifølge sin beretning for 2001 registreret 166 skader. Oliebranchens Miljøpulje oplyser, at i lighed med det forrige år er den kategori af tanke, hvor der oftest er konstateret uheld, de overjordiske udendørs tanke. De samlede udgifter til oprensning af villaolietanke udgjorde i 2001 67 mio. kr. Oprensningerne betød, at 23.000 tons jord er sendt til deponering/rensning. Det fremgår af tabel 6.1 at der er en vis underrapportering til ROKA, idet der kun er indberettet 90 sager. 6.3 Antal oprydningerEfter et mindre fald i det samlede antal privat finansierede oprydninger, excl. oprydninger foretaget af Oliebranchens Miljøpulje, i 2000 er aktiviteten steget igen i 2001 (tabel 6.1). Indberetning af de oprydninger, hvor kommunerne har myndighedsansvaret, dækker kun perioden fra 1996 og fremefter. Opgørelsen af det totale antal privat finansierede oprydninger i 1994 og 1995 dækker derfor kun sporadisk oprydning af forureninger, hvor kommunerne har haft myndighedsansvaret. Det gælder derfor også totaltallet for perioden 1994-2001. Erfaringer fra tidligere års indberetninger viser, at der sker en forsinket indberetning af de projekter, der har fundet sted i indberetningsåret. For indberetningsåret 2000 blev der indberettet yderligere 15% flere oprydningsprojekter, der havde fundet sted i 2000. Der er, jf. tabel 6.1., indberettet i alt 384 oprydningsprojekter vedr. 2001, som er privat finansierede (excl. projekter finansieret af forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje). Det samlede antal (excl. forsikringsordningen for villaolietanke og Oliebranchens Miljøpulje) estimeres derfor til 440, svarende til en forventning om at det korrekte antal oprydningsprojekter er 15% større, end hvad der fremgår af årets indberetning. Tabel 6.1.
Med henblik på at vurdere hvordan antallet af indberettede private oprydninger fordeler sig geografisk, er der i Tabel 6.2 præsenteret en fordeling af antal igangsatte privat finansierede oprydninger fordelt på amter. Tabel 6.2.
I alt vedrører opgørelsen 2.829 lokaliteter. I alt 244 af landets 275 kommuner er repræsenteret i ovenstående opgørelse. Myndighedsansvaret er som nævnt tidligere delt mellem amter og kommuner, og kommunerne er myndighed i en stor del af de private oprydningssager. I tabel 6.3 er det præsenteret, hvorledes de private oprydninger fordeler sig på kommunerne i de enkelte amter. Det fremgår, at i langt de fleste af landets amter deltager kommunerne ved indberetningen af oplysninger om privat finansierede oprydninger, men at der i mange kommuner kan gå år imellem, at der er jordforureningssager, hvor kommunen er myndighed. Tabel 6.3.
|
<0,1 mio.kr. |
0,1-0,5 mio.kr |
0,5-1,0 mio.kr |
1,0-5,0 mio.kr |
>5,0 mio.kr |
I alt1 |
|
1998 |
215 (0,038) |
85 |
17 |
17 |
6 |
340 |
1999 |
227 |
73 |
20 |
24 |
9 |
353 (0,497) |
2000 |
144 (0,036) |
73 |
19 |
20 |
6 |
262 |
2001 |
151 (0,042) |
60 |
25 |
13 |
8 |
257 |
I alt |
17342 |
1 | Procentdelen af indberettede lokaliteter, der udover oplysning om privat finansieret oprydning (tabel 6.1) har oplysninger om udgifter til oprydning, er 70%(1998), 72% (1999), 65% (2000) og 67%(2001). |
2 | Opgørelsen vedrører privatfinansierede oprydninger excl. oprydninger efter forsikringsordningen, i alt vedrører opgørelsen 1.665 lokaliteter. |
Det må derfor antages, at udgifter til mange af de projekter, som ikke er indberettet ved
årets indberetning, selv om de er gennemført i 2001 (afsnit.6.3)eller der ikke er
tilknyttet økonomioplysninger til, ligger noget under gennemsnittet for de indberettede
udgifter til privat finansierede oprydninger i 2001. Det antages således, at udgiften for
disse projekter svarer til den gennemsnitlige udgift for projekter med et udgiftsniveau
på under 5 mio. kr. gennemført i perioden 1998-2001, svarende til en udgift på 275.000
kr. pr. projekt.
I afsnit 6.3 blev antallet af gennemførte privat finansierede oprydninger (excl. projekter under forsikringsordningen for villolietanke og Oliebranchens miljøpulje) estimeret til 440. Ifølge estimatet mangler der således økonomioplysninger vedr. 183 oprydningsprojekter (440 minus 257).
Baseret på en antagelse om at de gennemsnitlige udgifter for de 183 oprydningsprojekter uden økonomioplysninger er 275.000 kr, og de indberettede økonomioplyssninger vedr. 257 oprydningsprojekter, estimeres de samlede udgifter for privat finansierede oprydninger (excl. projekter under forsikringsordningen for villolietanke og Oliebranchens miljøpulje) i 2001 til 350 mio. kr.
Tabel 6.5.
Afværgeforanstaltninger1 opgjort på type af afværgeforanstaltninger.
(Privat finansierede excl. om)
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2001
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Afværgepumpning |
35 |
20 |
21 |
21 |
Jordbortgravning/rensning |
470 |
471 |
436 |
457 |
Immobilisering/afskæring |
6 |
6 |
2 |
4 |
Indeklima |
10 |
15 |
8 |
9 |
Lossepladsgas |
|
3 |
|
|
I alt |
521 |
515 |
467 |
491 |
1 | Der kan være foretaget mere end en type afværgeforanstaltning pr. lokalitet. I alt vedrører opgørelsen 1834 lokaliteter, heraf 473 vedrørende 2001. |
Afværgeforanstaltninger i form af bortgravning/rensning af jord er den helt dominerende
metode ved privat finansierede oprydninger. I kategorien afgravning/rensning af jord
indgår også in-situ oprensning, hvor jord renses uden opgravning. I 2001 fandt der
afgravning sted på 97% af de 473 lokaliteter, hvor der blev foretaget
afværgeforanstaltninger. Til sammenligning blev der bortgravet/renset jord på 80% (63 ud
af 79 afværgeforanstaltninger/tabel 3.13) af de amtsligt finansierede projekter, der er
indberettet elektronisk.
7.1 | Oliebranchens Miljøpulje |
7.2 | Forsvaret, Banestyrelsen og DSB. |
7.2.1 | Forsvaret |
7.2.2 | Banestyrelsen og DSB |
Oliebranchens Miljøpulje (OM) blev stiftet af benzinselskaberne i Danmark i 1992. OM forestår undersøgelser og oprydning på grunde, hvor der tidligere har været detailsalg af benzin. Kommuner og amter kunne frem til 1. april 1999 tilmelde nedlagte detailsalg til ordningen, og branchen har frem til den 31. december1995 tilmeldt detailsalg, som skulle lukkes. Ordningen finansieres ved, at benzinselskaberne indbetaler et bidrag til OM (baseret på p.t. 5 øre pr. liter solgt benzin).
Miljøstyrelsen er sekretariat for Miljøpuljerådet, som prioriterer de indkomne ansøgninger, der herefter oversendes til OM med henblik på undersøgelse og oprensning.
Det endelige antal grunde, som blev tilmeldt ordningen inden tilmeldingsfristen udløb, var 9.666. Heraf har oliebranchen tilmeldt 864 grunde og amter og kommuner de resterende. I oktober 2000 blev der prioriteret 464 grunde til undersøgelse i 2001, og i oktober 2001 blev der prioriteret 596 grunde til undersøgelse i 2002. Til undersøgelse, afværge og monitering har OM anvendt i alt 116 mill. kr. i 2001 ekskl. udgifter til administration.
Tabel 7.1:
Tilgang af grunde til undersøgelse/oprensning.
Kilde: OMs beretning 2001.
År |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Total |
Antal Grunde |
119 |
162 |
178 |
244 |
422 |
402 |
567 |
520 |
458 |
3072 |
Når tilgangen af grunde er mindre end det prioriterede antal, skyldes det, at der er
tilmeldt grunde, hvorfra der ikke har været detailsalg af benzin m.v.
Af de i alt 3.072 grunde som OM har behandlet siden 1993, er der ved udgangen af 2001 færdigbehandlet knap 2900, heraf 503 i 2001. På størstedelen af de grunde som tilmeldes OM-ordningen er der ikke forudgående gennemført tekniske undersøgelser. OM kan derfor afslutte en række sager uden at gennemføre oprensning, såfremt resultatet af den tekniske undersøgelse viser, at grunden ikke er forurenet. I 2000 og 2001 blev henholdsvis 44% og 39% af de prioriterede grunde afsluttet med undersøgelsen. Samlet set er andelen af uforurenede grunde på knapt 50% af de første knap 2.900 færdigbehandlede grunde.
På basis af ovenstående procentsatser er det beregnet, at OM fra ordningens start og til og med udgangen af 2001 har gennemført oprydning på 1.535 lokaliteter, heraf ca. 250 i 2001. På baggrund heraf korrigeres antallet af gennemførte oprydninger til og med udgangen af 2000, som i redegørelsen for 2000 blev beregnet til 1.440, til 1.285 (1535 minus 250).
Tabel 7.2:
Amtsvis status for OM-projekter fra ordningens ikrafttræden og frem til 31. december
2001.
Kilde: Oliebranchens Miljøpulje.
Amt |
Afsluttet oprensning eller undersøgelse |
Under |
Københavns Amt |
108 |
7 |
Frederiksborg Amt |
154 |
6 |
Roskilde Amt |
108 |
4 |
Vestsjællands Amt |
246 |
25 |
Storstrøms Amt |
227 |
15 |
Bornholms Amt |
107 |
0 |
Fyns Amt |
296 |
31 |
Sønderjyllands Amt |
183 |
11 |
Ribe Amt |
185 |
9 |
Vejle Amt |
138 |
6 |
Ringkjøbing Amt |
209 |
4 |
Århus Amt |
240 |
12 |
Viborg Amt |
265 |
8 |
Nordjyllands Amt |
373 |
20 |
Københavns Kommune |
46 |
14 |
Frederiksberg Kommune |
12 |
3 |
Total |
2897 |
175 |
Ca. 65% af de prioriterede grunde anvendes til boligformål o.l., 17 % anvendes til
kontor- og erhvervsformål, herunder industri, 10% anvendes til både bolig, kontor og
erhverv, mens de resterende lokaliteter anvendes til andre formål.
Hovedparten af de oprensninger som OM har foretaget i 2001, er sket ved bortgravning og efterfølgende rensning af den forurenede jord på jordrensningsanlæg. I alt er 103.000 tons jord transporteret til jordrensningsanlæg i 2001.
I 2001 er der igangsat 14 nye in situ- eller moniteringsprojekter, og i samme periode er der afsluttet 2 projekter.Ved udgangen af 2001 havde OM 47 in situ- eller moniteringsprojekter under udførelse, og de ældste projekter har nu været i drift i knap otte år.
De gennemsnitlige udgifter pr. lokalitet til undersøgelse og afværgeforanstaltninger var i 2001 181.000 kr. Udgifterne til undersøgelser og oprensninger i 2001 varierer fra i snit ca. 33.000 kr. i sager, som har kunnet afsluttes med undersøgelse, og op til 1,7 mio. kr. for grunde med kritisk forurening. Der er i 2001 gennemført 315 oprensninger ved afgravning til en gennemsnitsomkostning på 281.000 kr.
Forsvaret, Banestyrelsen og DSB har i en årrække fortaget undersøgelse og oprydning af egne ejendomme.
Med jordforureningsloven fik Forsvarsministeriet til opgave i samarbejde med amtsrådene at kortlægge Forsvarsministeriets ejendomme på vidensniveau 1 og føre sit eget register over egne arealer på vidensniveau 1.
Forsvarets Bygningstjeneste forestår den overordnede planlægning og styring af forsvarets aktiviteter på miljøområdet, herunder den praktiske gennemførelse af miljøundersøgelser og afværgeforanstaltninger på jord- og grundvandsområdet.
Forsvarets Bygningstjeneste har i 2001, som led i det løbende samarbejde med amterne, drøftet forsvarets kortlægningsarbejde med 7 amter. På møderne fremlægger Forsvarets Bygningstjeneste status for vidensniveau 1-kortlægningen på forsvarets etablissementer i amtet, og prioriteringen af den fortsatte kortlægning drøftes.
I 2001 er 46 etablissementer kortlagt på vidensniveau 1. Det samlede kortlagte areal udgør 3,6 km2. En række lokaliteter er kortlagt på hvert etablissement ved afgrænsede polygoner, der defineres ud fra kilden og den potentielle jordforurenings udstrækning. I alt er der kortlagt 348 lokaliteter på de 46 etablissementer.
Amterne har i 2001 kortlagt 33 af forsvarets etablissementer på vidensniveau 2.
Forsvarets Bygningstjeneste har i 2001 gennemført miljøundersøgelser på 47 etablissementer, afværgeforanstaltninger på 12 etablissementer og moniteringer på 5 etablissementer. De samlede udgifter til aktiviteter på jordforureningsområdet udgjorde i 2001 i alt 8,7 mio. kr., heraf 2,5 mio. kr. til afværgeforanstaltninger.
Banestyrelsen har i 2001 i samarbejde med DSB gennemført historisk kortlægning på vidensniveau 1 af hele stationsarealer. I alt 126 stationer blev kortlagt i 2001. Tidligere er kortlagt 291 stationer. 25 stationer mangler at blive vurderet.
Desuden har Banestyrelsen udført orienterende og/eller supplerende undersøgelser på 12 stationer, svarende til 53 lokaliteter. Der er drift af afværgeforanstaltninger på 5l0 kaliteter, samt afsluttet afværgeforanstaltninger på 4 lokaliteter.
DSB har i 2001 gennemført undersøgelser på 9 områder, hovedsagelig ved dieseltankanlæg og i forbindelse med salg af arealer. Desuden er der sket oprydning i forbindelse med 3 anlægsprojekter. Monitering af forureningsudbredelse sker på 6 lokaliteter.
De samlede udgifter på jordforureningsområdet i 2001 udgjorde for Banestyrelsens 3,7 mio. kr. og for DSB 4,4 mio. kr.
8.1 | Den
samlede økonomi på jordforureningsområdet |
I de foregående kapitler er beskrivelsen af indsatsen på jordforureningsområdet opdelt efter de ordninger, lovområder m.v., som indsatsen gennemføres under.
Beskrivelsen bygger på de forskellige forudsætninger, som er knyttet både til aktiviteterne og til det omfang og den detaljeringsgrad, som dataene inden for de enkelte områder tillader. Til og med udgangen af 2001 er der gennemført mere end 5.800 afværgeforanstaltninger på forurenede lokaliteter. De udgøres af 4.086 oprydninger på lokaliteter, som er indeholdt i amter og kommuners edb-indberetning (tabel 8.1), og 1.535 lokaliteter, hvor Oliebranchens Miljøpulje har ryddet op. Desuden er medregnet ca. 180 oprydningsprojekter, som tidligere er indberettet af amterne, men som ved en fejl ikke indgår i dette års elektroniske indberetning.
Opgørelsen går i princippet tilbage begyndelsen af 80erne, men dækker ikke systematisk alle frivillige oprydninger efter kemikalieaffaldsdepotloven og affaldsdepotloven. Særligt vil mange oprydninger i 80erne og begyndelsen af 90erne ikke være inkluderet. Ligeledes indeholder opgørelsen ikke oprydninger fra før 1996 i de tilfælde, hvor kommunerne havde myndighedsansvaret.
Tabel 8.1 indeholder en beskrivelse af status og aktiviteter i 2001 baseret på amter og kommuners edb-indberetning. Erfaringen viser, at for så vidt angår antallet af gennemførte oprydninger bliver en række oplysninger først indberettet med et års forsinkelse. På basis af disse erfaringer er der i tabel 8.2 givet skøn over det reelle antal oprydninger pr. 31.12.2001.
Tabel 8.1.
Afværgeforanstaltninger (offentligt finansierede og frivillige), drift,
monitering og overvågning af naturlig nedbrydning. Inkluderer ikke
afværgeforanstaltninger m.m. gennemført af Oliebranchens Miljøspulje.
Kilde: Amters og kommuners edb indberetning.
Amtskommune |
Lokalite- ter kortlagt på V2 |
Afværge i alt2 til og med 2001 |
Afværge 20011. |
Drift 2001 |
Antal Monite- ringer 2001 |
Naturlig Nedbryd- ning 2001 |
Københavns Amt |
351 |
452 |
57 |
52 |
25 |
2 |
Frederiksborg Amt |
614 |
341 |
34 |
13 |
10 |
3 |
Roskilde Amt |
389 |
242 |
11 |
19 |
6 |
1 |
Vestsjællands Amt |
583 |
283 |
31 |
5 |
4 |
|
Storstrøms Amt |
433 |
264 |
21 |
16 |
25 |
2 |
Bornholms Amt |
74 |
30 |
5 |
0 |
1 |
|
Fyns Amt |
678 |
512 |
49 |
9 |
34 |
4 |
Sønderjyllands Amt |
353 |
183 |
10 |
5 |
3 |
2 |
Ribe Amt |
277 |
226 |
18 |
6 |
4 |
|
Vejle Amt |
497 |
76 |
32 |
6 |
23 |
|
Ringkjøbing Amt |
416 |
162 |
42 |
7 |
i.o.1 |
|
Århus Amt |
518 |
130 |
28 |
11 |
112 |
|
Viborg Amt |
335 |
321 |
13 |
4 |
32 |
1 |
Nordjyllands Amt |
550 |
284 |
35 |
4 |
3 |
|
København Kommune |
217 |
559 |
143 |
10 |
1 |
|
Frederiksberg Kommune |
64 |
47 |
13 |
6 |
5 |
|
I alt |
6349 |
4112 |
542 |
173 |
187 |
15 |
1 | Der kan være igangsat flere afværgeforanstaltninger på samme lokalitet. I kolonnen er opgjort samtlige afværgeforanstaltninger, der er indberettet med start i 2001. Såfremt der er indberettet flere afværgeforanstaltninger med startdato i 2001, er det opgjort som én afværgeforanstaltning. Tallene kan indeholde projekter, hvor afværgeforanstaltningen er startet et tidligere år, såfremt der er oprettet en ny afværgeetableringsfase for det pågældende projekt. Modsat kan der i nogle tilfælde mangle projekter, som først indberettes, når det samlede projekt er afsluttet, eller når amtet har taget stilling til, hvorvidt lokaliteten skal kortlægges. |
2 | Alle afsluttede og igangværende afværgeforanstaltninger pr. 31.12.2001. Hver lokalitet tælles en gang. |
Tabel 8.2:
Skøn over status for antal oprydninger pr. 31.12.2001
|
1994-2000 |
2001 |
2001 |
Oprydning finansieret af amterne |
4742 |
874 |
87 |
Værditabsordningen |
104 |
11 |
11 |
Privat finansierede oprydninger(excl.OM og forsikringsordning) |
26033 |
384 |
440 |
Oliebranchens Miljøpulje |
1285 |
250 |
250 |
Forsikringsordning vedr. villaolietanke |
42 |
166 |
166 |
DSB/Banestyrelsen |
37 |
3 |
3 |
Forsvaret |
65 |
12 |
12 |
I alt |
4610 |
913 |
969 |
1 | Er opskrevet med 15 % for privat finansierede oprydninger. |
2 | Inkluderer 23 oprydninger, som ved fejl er udgået af indberetningen og |
3 | Inkluderer 180 oprydninger, som ved fejl er udgået af indberetningen |
4 | Inkluderer 8 oprydninger vedr. 2001 som ikke er elektronisk indberettet. |
I 2001 er der på de beskrevne ordninger sammenlagt brugt ca. 869 mio. kroner fordelt som følger:
Tabel 8.3:
De samlede udgifter på jordforureningsområdet1 i mio. Kr.
|
2001 |
Amternes indsats efter jordforureningsloven |
217 |
Værditabsloven og Teknologipuljen |
33 |
DSB/Banestyrelsen |
8 |
Forsvaret |
9 |
Oliebranchens Miljøpulje |
116 |
Forsikringsordningen for villaolietanke |
67 |
Privat finansierede oprydninger |
350 |
I alt |
800 |
1
Eksklusiv udgifter til administrationDe samlede udgifter på jordforureningsområdet i 2001 er således skønnet til at være 200 mio. kr. større end i 2000 og ca. 120 mio. kr. større end i 1999. Det større forbrug ligger i gruppen af privat finansierede oprydninger. Her er det primært en række store projekter i det Københavnske område, som betyder at de samlede udgifter er større i 2001 end de foregående år.
Amternes Videncenter for Jordforurening (AVJ) drives af Amtsrådsforeningen og Københavns og Frederiksberg Kommuner. Videncentret arbejder med at indsamle, bearbejde og formidle viden om jord- og grundvandsforurening.
AVJ og Miljøstyrelsens Teknologipulje startede i 2001 et projekt, der i samarbejde med en række interessenter fra det private ejendomsmarked og offentlige parter havde til formål at afdække de barrierer, der eksisterer i forbindelse med belåning og salg af forurenede og muligt forurenede boliggrunde. Formålet med projektet har været at hjælpe de mennesker, der er ved at købe/sælge/belåne boliger, som ligger på kortlagte grunde. Det skal bl.a. ske ved at afdække, hvad der skal til, for at kreditforeningerne og ejendomsmæglerne har tillid til, at boligen/grunden har en værdi. Projektet forsætter i 2002.
AVJ har i 2001 deltaget i en række projekter, som har haft til formål at belyse forekomsten af diffus jordforurening. Det kan konstateres, at diffus jordforurening ikke kun er et storbyfænomen. Jorden i mindre provinsbyer, hvor industrierne har ligget tæt på bykernen, har også et forhøjet indhold af tungmetaller og tjærestoffer. Sammen med Miljøstyrelsen og Københavns Kommune arbejdes der fortsat på et stort feltprojekt, som skal afklare en række tekniske problemstillinger vedrørende undersøgelser og analyser.
Undersøgelser af forureninger med MTBE står fortsat højt på amternes indsatsliste. Miljøstyrelsen handlingsplan for udfasning af MTBE fra det danske benzinmarked har været en succes, men samtidig viser en række undersøgelser i amterne, at der desværre allerede er sket udslip af MTBE til grundvandet. Der blev i årets løb bragt en række artikler i Videncentrets blad "AVJinfo" om erfaringer med MTBE-undersøgelser og forskellige renseteknologier.
Analyser og analysekvalitet er en evig kilde til diskussion, som er med til at skabe udvikling inden for den tekniske side af sagsbehandlingen. I løbet af 2001 udgav AVJ fem tekniske rapporter, der på forskellige måder belyser analyser og analysemetoder.
En samlet datamodel for jordforureningsområdet er en forudsætning for udveksling af data og et udvidet samarbejde mellem forvaltningerne i amterne. AVJ har deltaget i et fælles datamodelprojekt. I efteråret 2001 kom der en rapport med en samlet beskrivelse af de data, der findes om jordforurening. Arbejdet danner sammen med andre datamodeller grundlaget for det projekt, der i 2002 skal resultere i en samling af amternes data i en fælles "Miljøportal".
På kursussiden samarbejdede AVJ også eksternt i 2001. Sammen med Vestsjællands Amt arrangerede AVJ en temadag om frakturering, en ny afværgeteknik, som Vestsjællands Amt var de første til at afprøve i Danmark.I et samarbejde med GEO-Centret ved Københavns Universitet arrangerede AVJ en temadag om betydningen af naturlige sprækker i moræneler. Kursusudbuddet rummede derudover også temaer som toksikologi, EUs udbudsdirektiv og kommunikation/formidling.
2001 bar på mange områder præg af samarbejder på tværs, erfaringsudveksling og vidensdeling.
I 1996 blev der fastsat en særlig ordning for udvikling af rensnings- og afværgeteknologier på jordforureningsområdet.
Baggrunden og strategierne for udviklingsordningen er beskrevet i "Teknologiprogram for jord- og grundvandsforurening, 2002" /Orientering nr. 3, 2002, fra Miljøstyrelsen/. Programmet indeholder også en samlet liste over alle de projekter, der er igangsat siden ordningens start.
Siden ordningen trådte i kraft, er der igangsat omkring 112 projekter, hvoraf lidt under halvdelen (53) er ydet som tilskud til afprøvning af forskellige afværgeteknikker, mens den anden del (59) er udredningsprojekter om forskellige afværgemetoder eller generel viden på jordforureningsområdet.
Der er udarbejdet en samlet rapport over alle de afværgeteknikker og målemetoder, der er afprøvet siden ordningen trådte i kraft. Alle faglige sekretærer, som Miljøstyrelsen har udpeget på grundlag af personernes faglige viden på området, og Miljøstyrelsen har udarbejdet statusrapporter/-notater for de forskellige projekter de varetager. Disse notater vil komme til at ligge på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Bevillingen for 2002 er blevet halveret til 7.3 mio. kr. i forhold til de foregående år. I den forbindelse er fordelingen mellem udgifter til udredningsprojekter og feltprojekter ændret, således at den fremover vil være ca. 50 % til hver. Pga. af den ændrede bevilling forventes der fremover ikke igangsat mere end 3-5 feltprojekter, der primært retter sig mod forureninger med klorerede opløsningsmidler.
Både offentlige og private bygherrer kan søge om tilskud til at få dokumenteret eller afprøvet specifikke afværgeteknologier. Miljøstyrelsen igangsætter selv udredningsprojekterne og andre projekter om jordforurening - primært efter udbud.
Omkring årsskiftet opfordrer Miljøstyrelsen samtlige amter til at komme med forslag til lokaliteter, der kan anvendes til at afprøve udvalgte afværgeteknologier. Hvis amterne planlægger at benytte andre afværgeteknologier end nævnt i programmet, opfordres de løbende til at sende disse forslag til Miljøstyrelsen. De private bygherrer kan løbende indsende forslag til projekter. Som oftest sker det via amterne.
På baggrund af en teknisk/faglig gennemgang af de indkomne forslag fra både amterne og private bygherrer udvælges en række lokaliteter med henblik på en nærmere gennemgang. Det er afgørende for udvælgelsen af lokaliteterne, at de er repræsentative for de danske geologiske forhold, samt at forureningstyperne indgår i programmet. Disse kriterier er med til at sikre, at der kan uddrages generelle erfaringer fra projekterne.
Herefter prioriteres de projekter, hvor der kan tilknyttes et teknologiprojekt. Selve udvælgelsesprocessen foregår i et samarbejde mellem Miljøstyrelsen og de faglige sekretærer.
Når lokalitet og projekt er udvalgt, udarbejder bygherren (som oftest bygherrens rådgiver) og den faglige sekretær i samarbejde en projektbeskrivelse for teknologiprojektet. Denne beskrivelse ligger til grund for aftalen om tilskud.
Den bygherre (amt eller privat), der modtager et tilskud, har bygherrefunktionen for det samlede projekt.
For hver sag indgås en specifik aftale mellem bygherren (amtet eller andre) og Miljøstyrelsen om udgiftsfordelingen. Udgangspunktet er:
At Teknologipuljen betaler alle de merudgifter, der er forbundet med, at der er knyttet et teknologiprojekt til afværgeprojektet. Det vil sige alle yderligere undersøgelser, tolkninger m.v. | |
I de situationer, hvor der er større usikkerhed om metodernes anvendelighed og dermed risiko for, at der efterfølgende skal suppleres med traditionelle afværgeforanstaltninger, kan tilskuddet på baggrund af en konkret vurdering blive forøget. Teknologipuljen vil ikke blive brugt til eventuelle efterfølgende supplerende traditionelle afværgeforanstaltninger. |
I 2001 blev der i alt disponeret 14.653 mio. kr. af den samlede bevilling på 15 mio. kr. På grund af regeringens bevillingsstop den 12. december 2001 var det ikke muligt at disponere hele bevillingen samt de tilbageførte uforbrugte midler på i alt ca. 800.000 kr.
Siden ordningens start i 1996 er der i alt givet tilskud til 53 feltprojekter, i alt ca. 59 mio. kr. (svarende til ca. 70% af den samlede bevilling), og der er igangsat 59 udrednings- og andre projekter for i alt ca. 24 mio. kr. (svarende til ca. 26 % af den samlede bevilling). Der er desuden brugt ca. 3 mio. kr. til faglige sekretærer, trykning og internetkodning af rapporter (svarende til ca. 4 % af den samlede bevilling).
I 2001 modtog Miljøstyrelsen 15 ansøgninger om tilskud til feltprojekter, primært fra amterne.
Der er i 2001 givet tilskud til 9 feltprojekter og budgetudvidelse til 2 projekter for et samlet beløb af ca. 8.5 mio. kr. Der er primært fokuseret på håndtering af forureninger med klorerede opløsningsmidler og blandingsforurening, herunder diffus forurening. Der er givet tilskud til 5 projekter, der omhandler forurening med klorerede opløsningsmidler, 2 projekter med blandingsforureninger/diffus forurening, 1 projekt om MTBE forurening og 1 projekt med olieforureninger .
De projekter, der i 2001 har modtaget tilskud, var alle beskrevet i Teknologiprogrammet for 2001.
Formålet med feltprojekterne er at afprøve og dokumentere metoderne og specielt vurdere, om de opstillede forudsætninger bliver opfyldt. Ved afprøvning af metoderne opstilles specifikke krav til forundersøgelser, indledende tests til dimensionering og design af anlæggene. På baggrund af tests kan der opstilles prognoser for gennemførelsen af oprydningen, primært med hensyn til varighed og oprensningsniveau. Inden igangsættelsen af afværgeforanstaltningerne skal det specificeres, hvordan der løbende foretages driftskontrol og afsluttende dokumentation af oprensningen. Der udføres desuden oftest miljøvurderinger og økonomiske vurderinger af udgifter og gevinster ved brugen af de enkelte teknikker.
Listen nedenfor viser hvilke metoder, der i 2001 er igangsat feltprojekter for i forhold til de forskellige indsatsområder.
Indsatsområde: |
Metode: |
||
Klorerede opløsningsmidler |
|
||
Klorerede opløsningsmidler |
|
||
Klorerede opløsningsmidler |
|
||
Klorerede opløsningsmidler |
|
||
Klorerede opløsningsmidler |
|
||
Olie |
|
||
Blandingsforurening |
|
Der er i 2001 iværksat 17 udredningsprojekter for et samlet beløb på ca. 5.3 mio. kr. Der er både igangsat deciderede teknologiudredningsprojekter og andre projekter på jordforureningsområdet. Langt hovedparten af de igangsatte projekter er beskrevet i Teknologiprogrammet for 2001, der er dog også igangsat to udredningsprojekter, der ikke var nævnt i programmet for 2001: "Belåning af forurenede grunde" samt "Flushing og MPPE".
Ordningen er ved at blive evalueret, og evalueringen forventes at være færdig i slutningen af 2002. Evalueringen skal vise, om den fastsatte målsætning er opfyldt, om regler og rutiner for administration, kontrol og tilsyn har virket efter hensigten, og om der er brug for korrektioner.
På nuværende tidspunkt vurderes det, at teknologipuljen er i god overenstemmelse med formålet og intentionerne med puljen og dermed bidrager til udviklingen af nye teknologier over for jord- og grundvandsforurening.
På grund af den væsentlige besparelse på finanslovsbevillingen forventes der fremover igangsat væsentligt færre projekter end de tidligere år.
I det følgende nævnes udvalgte projekter og konklusioner. Dette er blot et udpluk af det samlede antal projekter og konklusioner. Der skal i øvrigt henvises til Miljøstyrelsens hjemmeside om jordforurening.
I de forløbne 5 år har Teknologiprogrammet primært fokuseret på afværgeteknologier over for klorerede opløsningsmidler, olie- benzinforureninger og blandingsforureninger. De projekter, der er blevet iværksat under programmet, har foreløbigt resulteret i flere nye teknologier over for klorerede opløsningsmidler, bl.a. termisk assisteret oprensning og herunder dampstripning og reaktive permeable vægge.
I rapporten "Afprøvede teknologier under Miljøstyrelsens Teknologiprogram for jord- og grundvandsforurening" gives en samlet status over alle de afværgeteknikker og målemetoder, der er afprøvet siden Teknologi-programmet trådte i kraft. For 31 forskellige teknikker/målemetoder er der oplyst om metodernes fordele og ulemper, hvor metoderne forventes at kunne benyttes, hvilke oprensningsniveauer, der kan forventes, og hvilke udgifter, der kan forventes. I det følgende nævnes blot ganske få af resultaterne, for nærmere vurdering af resultater henvises til rapporten.
Via programmet har man fundet frem til en billig metode til rensning af krom(VI)-forurenet grundvand via et jernfilter. I de forløbne år er metoden benyttet på en konkret afværgeforanstaltning i Roskilde og har fungeret upåklageligt. Der er opnået en betydelig reduktion af opløst krom(VI) i vandet, og den praktiske anvendelse ved oprensningen har vist, at både de teoretiske betragtninger og rapportens anvisning til dimensioneringen er anvendelig. (Miljøprojekt nr. 497, 538 og 566, 2000).
Der er via programmet afprøvet en ny in-well aerator, der har vist sig anvendelig og konkurrencemæssig i specifikke situationer (Miljøprojekt nr. 642, 2001).
Et nyt udviklet mobilt ekstraktionsanlæg, der kan benyttes som en hurtig, midlertidig afværgeindsats på forurenede grunde, viser foreløbig meget lovende og overbevisende resultater. Ekstraktionsanlægget er indbygget i en trailer, således at det let kan flyttes til andre forurenede grunde, hvor der er brug for en hurtig indsats (sag 3252-0129).
På Miljøstyrelsens hjemmeside ligger der et statusnotat om reaktive vægge med jernspåner, som den faglige sekretær har udarbejdet. I notatet gives en international status for nye erfaringer og viden om oprensningsteknologier, der gør brug af jernspåner. Desuden gives en detaljeret status for de fem projekter, der er igangsat under Teknologiprogrammet. I notatet er beskrevet fordele ved metoderne og specielt ulemper. Netop inden for reaktive vægge har Danmark, via Teknologiprogrammet, markeret sig internationalt ved flere lejligheder.
I forbindelse med dampoprensningen på Bruël & Kjær har den faglige sekretær udarbejdet en rapport, "Miljøprojekt nr. 543, 2000", der bl.a. indeholder en gennemgang af teori for oprensning ved hjælp af dampstripning, og hvor det er listet, hvad man bør være opmærksom på, når man etablerer og benytter et dampstripningsanlæg. Det vurderes, at teknologiprojekterne om dampstripning har været med til at implemetere termisk assisterede oprensningsmetoder i Danmark. Der er opnået meget fine resultater i de dampoprensningsprojekter, der er gennemført i Odense (sag 3252-0090), Hedehusene (sag 3252-0033) og i Ålborg (sag 3252-0029).
Der er igangsat en række phytooprensningsprojekter for organiske forureninger (olie og tjære). Der foregår monitering på disse, men det er endnu for tidligt at se tendensen i disse projekter.
Airspargings- og vakuumventilationsprojektet på Drejøgade er afsluttet. Afprøvningen af airsparging med vandrette boringer viser, at der kan ske en væsentlig oprensning, men at oprensningen er forskellig over dybden. Det er derfor vigtigt at udtage niveauspecifikke prøver til dokumentation af oprensningen. Desuden viser projektet, at der opnås relativt god stripning af flygtige komponenter, mens de tungere fraktioner spredes ved konvektion nedad i grundvandet. Der blev opnået en influensradius på 5 7 meter.
Der er sket en afprøvning og videreudvikling af elektrodialytisk metode til rensning af blandingsforureninger fra træimprægneringsarealer. Undersøgelsen viser, at der er taget et skridt mod en videreudvikling af den elektrodialytiske metode på træimprægneringsarealer, men der er et stykke vej, før metoden kan anvendes i fuldskala. (Miljøprojekt nr. 626, 2001).
Inden for det næste år vil der komme en nærmere vurdering af metoderne passiv ventilering og rensning med varmelegemer. Alle disse metoder er ved at blive afprøvet og afsluttes inden for det næste år.
Der er udviklet og testet en metode (foliemetoden), som gør det muligt at måle mængden af de forurenede dampe, der trænger op igennem gulve. Målemetoden vurderes at være et væsentlig supplement til den traditionelle risikovurdering, baseret på beregning og transport gennem gulv.
Der er udviklet en ny og miljøvenlig analysemetode til bestemmelse af PAH i jord. Miljøstyrelsen forventer, at metoden i fremtiden skal anvendes ved analyse af PAH-forurenet jord. Før metoden fastlægges som standardmetode, er der ved at blive gennemført en metodeafprøvning.
Der er især lagt vægt på rensemetoder og analyse af MTBE-forureninger og at beskrive optagelsen af metaller og PAH i frugt og grøntsager. Andre projekter har bl.a. vurderet PAH´ers nedbrydning og risiko for gaseksplosion fra lossepladser.
Trods flere tiltag har programmet endnu ikke fundet frem til egnede metoder til rensning af uorganiske forureninger og blandingsforureninger.
Der er nyudviklet en numerisk model til beregning af opvarmning af jord ved dampinjektion. Modellen er tænkt som et værktøj, der kan benyttes til designe og dimensionere oprensninger ved dampinjektion. Modellen er indbygget i et Excel-regneark efter samme modelopbygning som JAGG-modellen. Der foreligger også en manual for programmet, og selve programmet vil blive lagt ud på Miljøstyrelsens hjemmeside.
"Teknologiprogram for jord- og grundvandsforurening 2002" indeholder en liste over de projekter, der planlægges igangsat inden for de næste par år. P.g.a. de reducerede bevillinger er denne liste reduceret. I forhold til tidligere og som tidligere nævnt planlægges en ændret fordeling mellem felt- og udredningsprojekter.
I de kommende år skal programmet sikre fortsat afprøvning og dokumentation af metoder til oprensning af forureninger, der truer grundvandet (klorerede opløsningsmidler og olie/benzin-forureninger, herunder MTBE-forureninger). Andre indsatsområder bliver metoder overfor tjære-/PAH-forureninger, og der planlægges fortsat afprøvet forskellige in-situ teknologier. Desuden planlægges der i højere grad forsøg på forskellige eksisterende eller nye jordrensningsanlæg, bl.a. med blandingsforureninger og tungmetalforureninger, der udgør et væsentligt jordforureningsproblem. Der vil i de fremtidige projekter blive fokuseret på kvaliteten af det slutprodukt, der fremkommer efter rensning, og det skal specielt vurderes, om den rensede jord kan anvendes frit.
I de fremtidige projekter vil et væsentligt indsatsområde være miljøvurdering og økonomisk vurdering af de enkelte teknikker og af oprensningerne generelt. Desuden vil et væsentligt indsatsområde være at få minimeret driftsudgifterne for de forskellige afværgeforanstaltninger.
Bevillingen for 2002 er blevet halveret i forhold til tidligere års bevillinger. Derfor er målsætningen for 2002 og fremefter at ca. 50 % af bevillingerne benyttes til afprøvning af forskellige teknologier, og at de resterende 50 % af bevillingerne benyttes til udredningsprojekter, der kan være med til at fremme oprydningsindsatsen eller kan danne et bedre grundlag for forståelsen af forureningsspredning og risikovurdering.
For afprøvning af forskellige afværgeteknologier er det for 2002 målsætningen:
At de fagligt mest lovende teknologier afprøves, vurderes og beskrives. | |
At der afprøves teknologier over for de stoffer, der udgør de største miljømæssige og sundhedsmæssige problemer. | |
At der afprøves teknologier inden for de områder, hvor der anvendes store økonomiske midler til oprydning. | |
At der årligt igangsættes ca. 3 - 5 feltprojekter. | |
At projekterne er anvendelsesorienterede. | |
At afprøvningerne sker målrettet og på et højt fagligt niveau. | |
At der ved afprøvning af teknologierne uddrages generel viden om teknologiernes fordele og begrænsninger. | |
At der udarbejdes tekniske rapporter for de afprøvede teknologier. | |
At projektrapporter løbende offentliggøres på Internettet og i bladet "Ny Viden". | |
At resultaterne præsenteres på faglige møder. | |
At amterne årligt får mulighed for at komme med forslag til lokaliteter, hvor teknologier kan afprøves. | |
At amterne løbende får mulighed for at komme med forslag til teknologier, der skal afprøves. | |
At de ansatte i amterne får mulighed for fagligt at blive inddraget i projekterne. | |
At der udarbejdes et katalog over alle de teknologier, der er afprøvet. | |
At der sikres en koordinering med andre ordninger og programmer. | |
At ordningen evalueres 5 år efter ordningens start. |
Der vil løbende ske præsentation/videreformidling af Teknologiprogrammet ved udarbejdelse af publikationer, der bliver offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside. Desuden bliver programmet og projekterne jævnlig præsenteret på forskellige faglige møder som f.eks. ATV-møder (Akademiet for de Tekniske Videnskaber), samt møder, der arrangeres af Amternes Videncenter for Jordforurening, Ingeniørforeningen og Universiteter.
11.1 | Regler om jordflytning |
11.2 | Flytning af jord i forbindelse med oprydning |
11.2.1 | Offentligt finansieret oprydning |
11.2.2 | Privat finansierede oprydninger excl.OM og forsikringsordningen |
Lovens regler om jordflytning består af
en generel pligt for jordflyttere til at sikre sig at jord, der flyttes, ikke giver anledning til skadelig virkning på grundvand, menneskers sundhed og miljøet i øvrigt (§ 50, stk. 1) | |
anmeldepligt og en følgeseddelordning for jordflytning (§ 50, stk. 2-6)2 | |
hjemmel til at fastsætte regler om genanvendelse af jord (§ 51)3 | |
forbud mod fyldjord i råstofgrave (§ 52) |
De 3 førstnævnte bestemmelser blev indført med lov om forurenet jord den 1. januar 2000. Forbudet mod fyldjord i råstofgrave var trådt i kraft den 1. januar 1998 som en ændring af lov om miljøbeskyttelse, og blev overført til lov om forurenet jord den 1. januar 2000.
Det må antages at de nye regler, efterhånden som de bliver indkørt af myndigheder, bygherrer og entreprenører, på forskellige måder griber ind i den sædvanlige praksis for jordarbejde og kontrol.
Anmeldepligten for flytning af jord får gradvist større betydning, efterhånden som flere arealer kortlægges. For arealer, som anvendes som offentlig vej, har anmeldepligten dog haft virkning lige fra lovens ikrafttrædelse den 1. januar 2000.
Amter og kommuner indberetter til Miljøstyrelsen, hvilke forurenede jordmængder der er renset eller opgravet som led i oprydning på kortlagte lokaliteter eller på lokaliteter, hvor der er ryddet op for at undgå kortlægning. Indberetningerne om jordmængder er ikke direkte relateret til anmeldelserne (afsnit 11.1). Der sker således ikke indberetning om jord forurenet såvel som uforurenet - , som flyttes med andre formål end oprydning, typisk som overskudsjord i forbindelse med bygge- og anlægsarbejder og vedligeholdelse af veje.
Det er derfor ikke muligt, at præsentere et samlet billede over, hvor store jordmængder der er anmeldt og flyttet i 2001.
Amter og kommuners oplysninger om jord, som flyttes i forbindelse med oprydning, indberettes primært som en del af edb-indberetningen. I 2001 har der også været supplerende oplysninger i nogle af de skriftlige indberetninger. Desuden er der indhentet oplysninger om de samlede jordmængder der opgraves og/eller renses i forbindelse med afværgeprojekter, der er gennemført under ordningen om Oliebranchens Miljøpulje og forsikringsordningen for villaolietanke.
De samlede jordmængder, der er håndteret i forbindelse med oprydningsprojekter, er estimeret til 1.168.000 tons (tabel 11.1). Dette er meget højere end de foregående år, hvor de samlede jordmængder i forbindelse med afværgeprojekter blev opgjort til 612.000 tons (1999) og 544.000 tons (2000). Den kraftige stigning skyldes formentlig en kombination af to forhold. Dels at der særligt i Københavns-området har været en meget stor bygge- og anlægsaktivitet, dels at der i år fra Københavns Kommune og Frederiksberg Kommuner er indberettet jordmængder, som går ud over de oplysninger, der er knyttet til oprydningsprojekter. Københavns Kommune har oplyst, at der i Københavns Kommune i 2001 er registreret jordmængder på i alt 1.142.200 tons. Denne mængde fratrukket den mængde, der er elektronisk indberettet fra Københavns Kommune (793.383) svarer til 349.000 tons. Det må antages, at disse 349.000 tons ikke er knyttet til egentlige oprydningsprojekter. Desuden har Frederiksberg Kommune oplyst, at 20.000 tons jord genereret i forbindelse med metroprojektet ikke er elektronisk indberettet.
Tabel 11.1.
Jordmængder der er deponeret og renset i 2001
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning, OMs beretning 2001
|
Tons jord |
Offentligt finansierede projekter |
42.000 |
Privat finansierede projekter |
1.000.000 |
Oliebranchens Miljøpulje |
103.000 |
Forsikringsordningen for villaolietanke |
23.000 |
I alt oprydningsprojekter |
1.168.000 |
Supplerende jordmængder fra Kbh./Frederiksberg Kommuner |
369.000 |
I alt oprydningsprojekter + supplerende jordmængder i Kbh/Frederiksberg Kommuner. |
1.537.000 |
Da indberetningerne ikke giver et samlet overblik over jordflytninger og jordhåndtering i
Danmark, men primært et billede af de jordmængder der håndteres i forbindelse med
oprydningsprojekter, har Miljøstyrelsen igangsat et projekt, som har til formål at:
tilvejebringe et kvantitativt overblik over jordflytninger og jordhåndtering i Danmark | |
opgøre omkostninger ved de enkelte jordhåndteringsformer | |
vurdere samfundsmæssige konsekvenser på længere sigt |
Projektet ventes afsluttet i begyndelsen af 2003.
De jordmængder, der generes ved offentligt finansierede projekter udgør mindre end 4% af de jordmængder, der er genereret i forbindelse med oprydningsprojekter.
Ligesom de totale jordmængder varierer meget over årene 1999, 2000 og 2001, varierer de samlede jordmængder, der er håndteret ved offentligt finansierede oprydningsprojekter. Estimatet for 2001 er baseret på oplysninger fra den elektroniske indberetning om, at der er sket bortgravning og/eller rensning af jord på i alt 71 af de 90 elektronisk indberettede lokaliteter i 2001, hvor oprydningen blev finansieret af amterne (79 lokaliteter) eller af værditabsordningen (11 lokaliteter). Der er indberettet data om deponerede og rensede jordmængder for 66 af de 79 lokaliteter, svarende til i alt 35.290 tons jord. Jordmængderne varierer fra 2 tons til 3.041 tons med et gennemsnit på ca. 535 tons. Som det fremgår af afsnit 3, har der været offentligt finansieret oprydning på yderligere 8 lokaliteter, som ikke er indberettet elektronisk. Med udgangspunkt i en gennemsnitlig jordmængde på 535 tons er det beregnet, at der mindst er sket bortgravning/rensning af yderligere ca. 6.000 tons jord, svarende til at der minimum er bortgravet/renset 42.000 tons jord ved offentligt finansierede oprydninger i 2001.
2/3 af de indberettede jordmængder blev deponeret direkte på specialdepot, mens 1/3 blev renset, størstedelen på jordrensningsanlæg. Der foreligger ikke oplysninger om, hvad jorden er anvendt til, efter den er kommet ud fra jordrensningsanlæggene.
Langt den største del af den jord, der håndteres i forbindelse med oprydningsprojekter, håndteres i forbindelse med privat finansierede oprydningsprojekter.
Estimatet for 2001 er baseret på elektronisk indberetning om bortgravning og/eller rensning af jord på i alt 355 lokaliteter i forbindelse med privat finansierede oprydninger i 2001, når oprydninger foretaget af Oliebranchens Miljøpulje eller under forsikringsordningen for villaolietanke undtages. Der er imidlertid kun indberettet data om deponerede og rensede jordmængder for 335 af disse lokaliteter.
Den gennemsnitlige deponerede/rensede jordmængde er ca. 28.700 tons pr. lokalitet. Gennemsnittet dækker over store variationer. Hvis lokaliteter, hvor jordmængderne overstiger 5.000 tons, ikke medtages i gennemsnitsberegningerne, er den gennemsnitlige deponerede/rensede jordmængde for de resterende 326 lokaliteter 600 tons.
Når det antages, at der er er en forsinket indberetning på i størrelsesordenen 15%, vil det samlede antal lokaliteter med deponerede/rensede jordmængder være ca. 440. Det antages desuden, at jordmængden for de "forsinket indberettede" og jordmængderne fra de lokaliteter, der ikke er indberettet, svarer til gennemsnittet på 600 tons. De samlede jordmængder, som renses/deponeres i forbindelse med privat finansierede projekter, kan på baggrund af ovenstående antagelser estimeres til ca. 1.000.000 tons.
Ca. 85% af jorden blev deponeret uden forudgående rensning, mens ca. 15% blev renset. Det er oplyst, at ca. 1/3 af de rensede jordmængder efterfølgende blev deponeret på specialdepot eller kontrolleret losseplads. Der er ingen oplysninger om, hvad der skete med de sidste 2/3 af den rensede jordmængde efter rensning.
2 | Anmeldepligten er nærmere reguleret i bekendtgørelse nr.
675 af 27. juni 2000 om anmeldelse af flytning af jord og jord fra forureningskortlagte
arealer og offentligt vejareal (anmeldebekendtgørelsen) |
3 | Hjemmelen er udnyttet med bekendtgørelse nr. 655 af 27. juni 2000 om genanvendelse af restprodukter og jord til bygge- og anlægsarbejder (genanvendelsesbekendtgørelsen) |
I slutningen af 1997 fik Miljøstyrelsen udarbejdet en opgørelse over årsager til lukning af vandværksboringer, herunder også jordforurening fra punktkilder (Status for lukkede boringer ved almene vandværker, Miljøprojekt nr. 380 1998).
Opgørelsen viste, at 1.625 vandværksboringer var lukket inden for de 11 år, som opgørelsen omfatter. Heraf var 525 dog lukket før 1987 eller manglede oplysning om lukningsår. Langt de fleste var lukket af tekniske årsager, på grund af dårlig naturlig vandkvalitet, eller f.eks. fordi vandværket var lukket. På daværende tidspunkt blev der kun i enkelte tilfælde analyseret for miljøfremmede stoffer. Der er i dag ca. 11.000 vandværksboringer i Danmark.
På basis af anbefaling fra Depotrådet blev det besluttet at videreføre opgørelsen af årsager til lukning af vandforsyningsboringer. Som en del af indberetningen om jordforurening vedr. 1998, 1999 og 2000 og 2001 har kommunerne indberettet oplysninger om lukkede boringer. Ud over oplysninger om lukninger i indberetningsårene har nogle kommuner, som ikke tidligere har fremsendt oplysninger, suppleret med oplysninger om lukninger tidligere år.
I alt var der pr. 31.12.2000 indberettet oplysninger om 1.953 lukkede boringer. Med indberetningen pr. 31.12.2001 er det samlede antal indberettede lukkede boringer 2.148, heraf 126 i 2001 og 1.488 i perioden 1987-2000. De resterende 532 boringer er lukket før 1987 eller indberettet uden oplysning om lukningsår.
De 126 boringer, som er lukket i 2001, fordeler sig på 49 kommuner. 70 kommuner har ikke fremsendt indberetning, mens de resterende 156 kommuner har oplyst, at der ikke er lukket boringer eller igangsat avanceret vandbehandling i 2001. I alt har 233 kommuner i løbet af hele perioden indberettet oplysninger om lukkede vandindvindingsboringer.
Det er primært mindre landkommuner, som ikke har indberettet.
Naturskabte kvalitetsproblemer og tekniske årsager er den primære årsag til lukning, mens menneskabte forureninger i form af pesticider, nitrat eller andre miljøfremmede stoffer er årsag til i alt 739 tilfælde (34%). Punktkilderne er primært at finde i gruppen "andre miljøfremmede stoffer". Disse var pr. 31.12.2001 årsag til lukning af 134 boringer, heraf 11 i 2001. Der forekommer en stor andel (23%) i gruppen "anden årsag eller ukendt", som f.eks. kan være at et vandværk af økonomiske grunde har valgt at lukke boringen og tilslutte sig et andet vandværk.
Tabel 12.1
Årsager til Lukkede boringer ved almene vandværker
|
Før 19871 |
1987-2000 |
2001 |
Total |
Naturskabte kvalitetsproblemer og tekniske årsager |
329 |
550 |
43 |
922 |
Pesticider |
13 |
353 |
47 |
413 |
Andre miljøfremmende stoffer |
11 |
112 |
11 |
134 |
Nitrat |
33 |
151 |
8 |
192 |
Anden årsag eller ukendt |
148 |
322 |
17 |
487 |
I alt |
534 |
1488 |
126 |
2148 |
Kilde: Amternes skriftlige indberetning
1 Inkluderer også oplysninger om lukninger, hvor lukningsår mangler.
I de senere år har der været fokus på risikoen for pesticidforurening af vandforsyningsboringer. Det har ført til at der er gennemført mange analyser af vandkvaliteten ved almene vandværker for forurening med pesticider. Ved undersøgelserne er der konstateret pesticidforurening af en række boringer. Udviklingen i årsager til lukning af boringer opgjort på pesticider, andre miljøfremmede stoffer og nitrat fremgår af figur 12.1.
Figur 12.1.
Forureningskilder, der har været årsag til lukning af boringer ved almene
vandværker.
I alt 128 ud af 2148 lukninger er forårsaget af punktkilder, primært forurenede industrigrunde og utætte kloakledninger jf. tabel 12.2. Punktkilderne udgør 12% af de samlede lukninger. Ved 1347 boringer var kilden til lukning ukendt, svarende til 63% af lukningerne. Det kan ikke udelukkes, at en del af disse skyldes punktkilder.
Tabel 12.2
Kilder til lukning af boringer ved almene vandværker fra 1987-99.
Kilde |
før 19871 |
1987-2000 |
2001 |
Sum |
||
Fladekilder: |
|
|
|
|
||
|
0 |
27 |
2 |
29 |
||
|
21 |
156 |
14 |
191 |
||
Punktkilder: |
|
|
|
|
||
|
7 |
62 |
0 |
69 |
||
|
12 |
18 |
1 |
31 |
||
|
3 |
10 |
0 |
13 |
||
|
0 |
15 |
0 |
15 |
||
Andet |
48 |
337 |
68 |
453 |
||
Ukendt |
443 |
863 |
41 |
1347 |
||
I alt |
534 |
1488 |
126 |
2148 |
Kilde: Amternes skriftlige indberetning.
1 Inkluderer også oplysninger om lukninger, hvor lukningsår mangler.
Ud af de 126 boringer, som lukkede i 2001, angives punktkilder som kilde i 1 tilfælde, mens fladekilder i form af landbrug, skovbrug, gartneri og plantage angives som kilde i 15 af tilfældene.
Indberetningen omfatter også boringer, hvor det har været nødvendigt at gennemføre avanceret vandbehandling. Ifølge indberetningen er der igangsat avanceret vandbehandling i forbindelse med 2 indvindingsboringer i 1970, 3 i 1994, 2 i 1997, 1 i 1998, og 1 i 2000.
Det internationale arbejde vedrørende forurenet jord har frem til 2001, primært haft karakter af uforpligtende samarbejde om udviklingsprojekter, f.eks. CLARINET og CARACAS, og informationsudveksling mellem miljømyndigheder i EU i Common Forum on Contaminated Land.og European Soil Forum og bredere internationalt i f.eks. the Ad Hoc International Working Group on Contaminated Land og NATO/CCMS (nye afværgeteknikker). Desuden har der været samarbejde om indsamling af data om forurenet jord til det Europæiske Miljøagentur. Dette arbejde er fortsat i 2001, men er desuden begyndt at få en mere forpligtende karakter, idet EU-kommissionen har stillet forslag til Direktiv om Miljøsansvar, og Rådet har vedtaget en resolution om en "Tematisk strategi for jordforurening". Disse initiativer beskrives nedenfor.
EU-Kommissionen har den 22. februar 2002 offentliggjort et forslag til direktiv om ansvar for forebyggelse og genopretning af miljøskader. Direktivforslaget omhandler nye skader på biodiversitet, vandmiljø eller jord.
Forslaget tilsigter at indføre et ubetinget forureneransvar (objektivt ansvar) for visse typer af virksomhed og aktiviteter. Det betyder, at myndigheden, uden at der foreligger uforsvarlig adfærd, kan påbyde en virksomhed at foretage genopretning eller, hvis der er overhængende fare for en miljøskade, kan påbyde virksomheden at træffe de nødvendige foranstaltninger til afværgelse af faren.
Pligten falder tilbage på det offentlige i tilfælde, hvor driftsherren ikke kan gøres ansvarlig.
Status er, at direktivforslaget i løbet af 2002 er gjort til genstand for intensiv forhandling i Rådets arbejdsgruppe om miljø med henblik på at foretage de ændringer, der skal til, for at medlemslandene kan nå til en fælles holdning.
Ifølge det 6. miljøhandlingsprogram skal der udarbejdes en strategi for beskyttelse af jord. Strategien omfatter bl.a. forebyggelse af forurening, erosion, ørkendannelse, jordforringelse, arealforbrug og hydrogeologiske risici under hensyntagen til den regionale diversitet, herunder de særlige forhold i bjergområder og tørre områder.
Kommissionen har i april 2002 udsendt en meddelelse, der er første skridt på vej til at udvikle en strategi for beskyttelse af jord. Meddelelsen blev vedtaget med en række anbefalinger på Rådsmødet (Miljø) den 25. juni 2002.
Meddelelsen har til formål at bygge videre på tilsagnet i 6. miljøhandlingsprogram for herigennem at sikre en bedre og mere systematisk beskyttelse af jord i de kommende år. Det er første gang, Kommissionen sammenhængende behandler beskyttelse af jord.
Sigtet er, at
beskrive jords mangeartede funktioner, | |
identificere de egenskaber ved jord, der skal tages hensyn til ved udvikling af en politik på området, | |
indkredse de alvorligste trusler mod jord, | |
give et overblik over fællesskabspolitik af betydning for dette område, | |
redegøre for den nuværende situation med hensyn til information om jord og overvågning og finde frem til de mangler, der skal udbedres, så der kan skabes grundlag for en indsats for beskyttelse af jord, og | |
etablere strategigrundlag og gøre rede for de forskellige skridt hen imod forelæggelse af en tematisk strategi for beskyttelse af jord. |
Meddelelsen redegør for forhold omkring 8 hovedtemaer, der kan påvirke jord negativt. Teksten ide følgende afsnit stammer fra meddelelsen.
Det vil sige de processer, hvor vand og vind fjerner jordpartikler. Dette fører til tab af arealer, der er tilgængelige og anvendelige i forhold til dyrkning og opretholdelse af levesteder. Store del af Middelhavslandene er udsat for voldsom erosion, og det ser ud til, at der også sker voldsom erosion i Midteuropa. 26 millioner hektar lider således under vanderosion, og 1 million hektar lider under vinderosion.
13.3.1.2 Tab af organisk materiale
Det organiske materiale består af plantedele og jordlevende organismer samt humus, der er komposteringsproduktet af det førnævnte organiske materiale. Kulstoffet i jordens organiske materiale indgår i vekselvirkning med atmosfærens CO2, hvilket har betydning for klimaændringer. Organisk materiale er en nøgleparameter i forhold til at begrænse erosion og frugtbarhed. Specialisering inden for landbruget har ført til dyrkningsmetoder der i langt mindre grad end tidligere genopretter det organiske materiale i jord.
13.3.1.3 Jordforurening punktkilder og diffus forurening.
Hvis jord forurenes med miljøskadelige stoffer over et vist niveau, kan det medføre tab af flere af de funktioner, jord varetager, og kan desuden føre til forurening af grund og overfladevand. Dette kan have konsekvenser for økosystemer og folkesundhed og andre naturressourcer. For at vurdere konsekvenserne skal man tage hensyn til koncentrationen, stoffernes egenskaber og mulige eksponeringsveje og de hermed forbundne sundhedsrisici.
Det vurderes, at der er mellem 300.000 og 1,5 millioner forurenede grunde i EU. Udveksling af viden og målsætninger for jordrensning er vigtige midler til at løse forureningsproblemer i dag, og fremadrettet skal der satses på forebyggelse.
Diffus forurening skyldes primært nedfald fra atmosfæren, men inddrager også visse landbrugsmetoder samt uhensigtsmæssig genanvendelse og håndtering af affald og spildevand.
13.3.1.4 Arealbefæstelse
Når jord dækkes med huse, veje, etc. reduceres det areal, hvor de naturlige processer, herunder optag og filtrering af regnvand kan foregå. Befæstede arealer vil påvirke de omliggende arealer ved at ændre strømningsmønsteret for vand, hvilket kan føre til oversvømmelser m.m. Befæstede arealer i form af veje kan også føre til opdeling af de naturlige levesteder for dyrelivet.
13.3.1.5 Jordkompaktering.
Når jord udsættes for mekanisk pres, f.eks. som følge af brug af tunge maskiner, medfører det, at porerne i jorden formindskes. Dette medfører begrænsning i rodvækst, evnen til at opmagasinere vand, biologisk aktivitet, frugtbarhed og stabilitet. Dette medfører igen øget overfladeafstrømning, således at risikoen for erosion og oversvømmelse øges.
13.3.1.6 Reduktion i jordens biodiversitet.
Jord er levested for en lang række forskellige organismer. Jordbakterier, svampe, protozoer og andre små organismer spiller en central rolle for opretholdelsen af de fysiske og biokemiske egenskaber, der er afgørende for jords frugtbarhed. Når biodiversiteten falder, bliver jord mere sårbar over for påtrykte forandringer. Antallet af jordlevende organismer anvendes ofte som indikator for jords sundhedstilstand.
13.3.1.7 Tilsaltning
Hvis der anvendes kunstvanding og samtidig er en høj fordampning, eller jordens tekstur forhindrer udvaskning, kan der ske en ophobning af salte. Saltene stammer fra det naturlige indhold, der findes i vand. Fænomenet kan forværres i kystnære områder ved indtrængning af havvand, der har et forhøjet saltindhold. Ligeledes kan brug af vejsalt føre til ophobning af salt. Hvis koncentrationen af salte bliver betydelig, kan det føre til fald i frugtbarheden.
13.3.1.8 Oversvømmelser og jordskred.
Oversvømmelser forårsager erosion, forurening med sediment og tab af jord som ressource, hvilket har konsekvenser for menneskelige aktiviteter, bygninger, infrastruktur og landbrugsarealer. Kompaktering og arealbefæstelse kan ændre vandets strømning og medføre oversvømmelse. Oversvømmelse forekommer oftere i områder med stærkt erosionsudsatte jorde, stejle skrænter og kraftig nedbør.
Processer, der forringer jord, skyldes eller forværres af menneskelige aktiviteter, og de mindsker jords evne til at opfylde dens mange funktioner.
Processer, der forringer jord, finder sted i hele EU, men problemet er ikke lige alvorligt i alle lande.
Der er ikke tegn på, at den negative udvikling i forringelsesprocesserne vil vende. Tværtimod syntes foreliggende data at vise, at der i de seneste årtier er sket en forværring i forhold til en række forringelsesprocesser.
Der er ikke sikker dokumentation for, om klimaændringerne har konsekvenser for jord, men det anses for sandsynligt, at klimaændringerne vil forøge de potentielle trusler. Dette synes at pege på, at beskyttelse af jord vil blive stadig vigtigere i fremtiden.
På nuværende tidspunkt vurderer Kommissionen, at beskyttelse af jord bedst varetages ved, at der etableres ny lovgivning på en række områder, samtidig med at der sker en integration i andre sektorpolitkker.
Som opfølgning på meddelelsen vil der blive etableret et informations- og overvågningssystem, som skal have særligt fokus på forureninger, som kan overføres fra jord til fødevarer eller have potentielle sundhedsproblemer på andre måder.
Den fremtidige strategi må forventes at tage højde for det samspil, der er mellem klima, geologi, plantevækst, biologisk aktivitet, tid og arealanvendelse. Da jord stort set ikke er en fornybar ressource, vil udgangspunkt være forebyggelse, forsigtighed og bæredygtig forvaltning af jord. Politikken omkring jord vil sætte fokus på bæredygtig anvendelse af landbrugsjord og beskyttelse af biodiversitet.
På denne baggrund har Rådet den 25. juni 2002 vedtaget en række konklusioner, herunder:
Kortlagte arealer opgjort på Aktiviteter, som har været baggrund for kortlægning. Kilde : Amter og kommuners edb-indberetning.
|
Kortlagt V1 til og med 2000 |
Kortlagt V1 i 2001 |
Kortlagt V2 til og med 2000 |
Kortlagt V2 i 2001 |
||||
Aktiviteter |
Antal |
% |
Antal |
% |
Antal |
% |
Antal |
% |
Akkumulator- og tørelementfabrikker |
3 |
0,2 |
4 |
0,1 |
22 |
0,4 |
3 |
0,3 |
Apoteker |
1 |
0,1 |
9 |
0,3 |
2 |
0,0 |
0 |
0,0 |
Asfaltfabrikker |
44 |
2,4 |
106 |
3,6 |
119 |
2,0 |
52 |
4,5 |
Autoreparations- værksteder |
155 |
8,3 |
436 |
14,8 |
389 |
6,5 |
126 |
10,9 |
Fremst. af færdigbl. Bekæmpelsesmid |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
6 |
0,1 |
0 |
0,0 |
Anden fremst. af elektrisk materiel |
3 |
0,2 |
14 |
0,5 |
26 |
0,4 |
3 |
0,3 |
El-, gas- og varmeforsyning |
8 |
0,4 |
56 |
1,9 |
160 |
2,7 |
13 |
1,1 |
Farve- og lakfabrikker |
3 |
0,2 |
8 |
0,3 |
44 |
0,7 |
1 |
0,1 |
Gartnerier, frugtplantager, planteskoler |
64 |
3,4 |
31 |
1,1 |
36 |
0,6 |
12 |
1,0 |
Galvaniseringsanstalter m.v. |
6 |
0,3 |
14 |
0,5 |
106 |
1,8 |
4 |
0,3 |
Garverier |
1 |
0,1 |
13 |
0,4 |
26 |
0,4 |
5 |
0,4 |
Gasværker (tidligere Gasforsyning) |
3 |
0,2 |
1 |
0,0 |
170 |
2,9 |
56 |
4,8 |
Fremst. af glasuld og glasfiber |
2 |
0,1 |
4 |
0,1 |
7 |
0,1 |
1 |
0,1 |
Anden grafisk virksomhed i øvrigt |
6 |
0,3 |
23 |
0,8 |
27 |
0,5 |
18 |
1,6 |
Industrilakering |
12 |
0,6 |
45 |
1,5 |
66 |
1,1 |
9 |
0,8 |
Jern- og metalstøberi og industri |
35 |
1,9 |
71 |
2,4 |
194 |
3,3 |
33 |
2,9 |
Kabelfabrikker |
1 |
0,1 |
0 |
0,0 |
5 |
0,1 |
0 |
0,0 |
Kemisk industri m.v. |
5 |
0,3 |
19 |
0,6 |
91 |
1,5 |
10 |
0,9 |
Handel med korn, foder- og gødningsstof. |
8 |
0,4 |
61 |
2,1 |
40 |
0,7 |
6 |
0,5 |
Limfabrikker |
0 |
0,0 |
1 |
0,0 |
3 |
0,1 |
2 |
0,2 |
Fyld- og lossepladser |
38 |
2,0 |
61 |
2,1 |
1738 |
29,2 |
103 |
8,9 |
Maskinindustri |
56 |
3,0 |
162 |
5,5 |
245 |
4,1 |
52 |
4,5 |
Medicinalvarefabrikker |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
7 |
0,1 |
1 |
0,1 |
Nærings- og nydelsesmiddelindustrien |
4 |
0,2 |
4 |
0,1 |
27 |
0,5 |
5 |
0,4 |
Træ- og møbelindustri |
22 |
1,2 |
65 |
2,2 |
45 |
0,8 |
23 |
2,0 |
Papir- og papfabrikker |
0 |
0,0 |
3 |
0,1 |
7 |
0,1 |
0 |
0,0 |
Plastvareindustri |
4 |
0,2 |
7 |
0,2 |
24 |
0,4 |
7 |
0,6 |
Renserier |
24 |
1,3 |
84 |
2,9 |
354 |
6,0 |
91 |
7,9 |
Benzin- og servicestationer |
1032 |
55,2 |
1220 |
41,5 |
806 |
13,5 |
165 |
14,3 |
Andre virksomheders oplag af olie o.l. |
143 |
7,6 |
234 |
8,0 |
571 |
9,6 |
150 |
13,0 |
Skrotpladser og produkthandel |
33 |
1,8 |
79 |
2,7 |
178 |
3,0 |
33 |
2,9 |
Tekstilfarverier og imprægneringsfabrik. |
9 |
0,5 |
13 |
0,4 |
31 |
0,5 |
2 |
0,2 |
Træimprægnerings- anstalter |
6 |
0,3 |
8 |
0,3 |
78 |
1,3 |
13 |
1,1 |
Andre virksomheder |
16 |
0,9 |
24 |
0,8 |
140 |
2,4 |
23 |
2,0 |
Skovdrift |
25 |
1,3 |
1 |
0,0 |
4 |
0,1 |
6 |
0,5 |
Landbrugsmaskin- stationer m.v. |
55 |
2,9 |
38 |
1,3 |
16 |
0,3 |
7 |
0,6 |
Diffus forurening |
0 |
0,0 |
1 |
0,0 |
31 |
0,5 |
32 |
2,8 |
Tilført forurenet fyldjord |
0 |
0,0 |
3 |
0,1 |
1 |
0,0 |
41 |
3,5 |
Andet |
43 |
2,3 |
15 |
0,5 |
107 |
1,8 |
48 |
4,2 |
I alt |
1870 |
100,0 |
2938 |
100,0 |
5949 |
100,0 |
1156 |
100,0 |
Miljø- og Energiministeriets cirkulære af 19. oktober 2000
Cirkulære om indberetninger for 2000 og 2001 om jordforureninger.
(Til samtlige amtsråd og kommunalbestyrelser)
Indledning.
I lov nr. 370 af 2. juni 1999 om forurenet jord, senest ændret ved lov nr. 447 af 31. maj 2000 om ændring af visse miljølove fremgår det af lovens § 24, stk. 2 og 4, at amtsrådet afgiver en årlig indberetning til det efter § 24, stk.1 nedsatte råd, Depotrådet, om gennemførte aktiviteter, og om den planlagte indsats, budgetter m.v. for det kommende år.
Miljø- og Energiministeren kan endvidere efter § 61 i jordforureningsloven fastsætte nærmere regler om, at amtsrådene og kommunalbestyrelserne skal sende indberetninger om deres kortlægnings- og tilsynsvirksomhed. Miljø- og Energiministeren kan endvidere fastsætte regler om, at indberetningen skal ske i bestemt form.
Jordforureningsloven omfatter al jord, der på grund af menneskelig påvirkning kan have skadelig virkning på grundvand, menneskers sundhed og miljøet i øvrigt. Det betyder, at jord dækkes uanset tidspunktet for den skete forurening, eller hvordan forureningen er sket (punktkilde/diffus kilde). Dog er jord påvirket af jordbrugsmæssig spredning af slam, gødning og pesticider ikke omfattet.
Med jordforureningsloven videreføres den rapporteringsstruktur som var fastlagt i den tidligere affaldsdepotlov til de områder, som er omfattet af jordforureningsloven.
Indberetningen efter jordforureningsloven tager sit udgangspunkt i de arealer, som amtsrådet i samarbejde med kommunalbestyrelsen undersøger og/eller kortlægger på henholdsvis vidensniveau 1 og 2 i henhold til jordforureningsloven § 4 og 5.
Indberetningerne skal som de tidligere år ske i elektronisk format til det edb-baserede register ROKA (Register Over Kortlagte Arealer) og i form af en skriftlig beretning om generelle forhold.
Amtsrådet forestår indberetningen, men kommunalbestyrelsen skal bistå amtsrådet med oplysninger om tilladelser/oprydning m.v. på kortlagte arealer, hvor kommunalbestyrelsen er myndighed.
Der forudsættes efter jordforureningsloven at ske et samarbejde mellem amtsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser med hensyn til opsporing og behandling af jordforureninger. Amtskommunerne samler derfor kommunernes oplysninger, og indberetter dem til Miljøstyrelsen.
Miljøstyrelsen fik i 1997 udført en opgørelse over indvindingsboringer, som var lukket ved almene vandværker de foregående 10 år. Opgørelsen blev ved indberetningen for 1998 og 1999 fulgt op af indberetning af vandforsyningsboringer ved almene vandværker, som blev lukket i indberetningsåret, eller hvor der blev igangsat avanceret vandbehandling. Indberetning af vandforsyningsboringer videreføres i indberetningerne for 2000 og 2001.
Amtskommunerne samler kommunernes oplysninger, og indberetter dem til Miljøstyrelsen.
Indberetninger for 2000 og 2001.
Indberetninger til Miljøstyrelsen skal ske dels til det edb-baserede landsdækkende register ROKA , og dels som en skriftlig indberetning.
Indberetningen for 2000 skal indsendes til Miljøstyrelsen senest den 1. marts 2001. Tilsvarende skal indberetningen for 2001 fremsendes senest den 1. marts 2002.
ROKA.
Til ROKA indberettes oplysninger om arealer, som er kortlagt på vidensniveau 1 og 2. Desuden skal de arealer indberettes, som tidligere har været registreret efter affaldsdepotloven og siden afmeldt eller udgået af registreringen. Ligeledes indberettes oplysninger om nyere forureninger, hvor forureningen er konstateret fra 1996 og fremefter eller ryddet op indenfor samme periode, og som ikke er kortlagt. Frivillige oprydninger samt oprydninger efter påbud på arealer i indberetningsårene, og hvor oprydningen betyder, at arealet ikke kortlægges, skal ligeledes indberettes.
Edb-indberetningen til ROKA er fastlagt i Miljøstyrelsens "Vejledning til brug ved amterne og Københavns og Frederiksberg kommuners indberetning til Miljøstyrelsen" af 13. september 2000. I vejledningen angives blandt andet kodelister for indberetningerne.
Følgende punkter skal oplyses, som beskrevet i vejledningen:
Stamoplysninger om lokalitetens nummer, navn, adresse, UTM-koordinater, status. | |
Kortlægnings-/registreringsdato, areal, anvendelse, frigivelse, afmelding, risikogruppe, forureningsårsag, forureningsårti forureningskomponenter, forurenet medie. | |
Status for afværgeprojekter m.v. | |
Økonomi for behandling af lokaliteten. (Økonomi er undtaget for oprydninger gennemført under ordningen om Oliebranchens Miljøpulje og forsikringsordningen for villaolietanke). |
Kommunerne skal fremsende oplysninger til amtskommunerne om oprydninger og oprydninger efter påbud, hvor kommunerne har tilsynsmyndigheden. Med mindre andet aftales mellem amt og kommune, fremsender kommunerne oplysningerne i vedlagte skema "Oplysningsskema vedrørende oprydning af jordforurening, hvor kommunen er tilsynsmyndighed". Amterne taster oplysningerne ind i de amtslige databaser og indsender en samlet indberetning for hele amtskommunen til Miljøstyrelsens ROKA database. Med henblik på kommunernes opdatering af tidligere indberettede nyere forureninger, sender amtskommunen en oversigt til kommunen over de oplysninger, som kommunen tidligere har indberettet.
Det anbefales, at kommunerne indberetter til amterne senest 1. februar 2001 for året 2000 og 1. februar 2002 for året 2001.
Ved fremsendelsen af den elektroniske indberetning skal amtskommunen angive, hvilke kommuner, der har oplyst, at der ikke i indberetningsåret er sket oprydning af forureninger, hvor kommunen har været tilsynsmyndighed.
Den skriftlige indberetning.
De skriftlige indberetninger fra amtsrådene omfatter oplysninger om gennemførte aktiviteter efter jordforureningsloven, som ikke indgives til ROKA. Indberetningerne pr. 1. marts 2001 og pr. 1. marts 2002 skal omfatte følgende:
Beskrivelse af prioriteringen af den samlede indsats på jordforureningsområdet. Herunder beskrives amtets arbejde med kortlægning, indsatsområder samt områder med følsom anvendelse efter jordforureningslovens § 6, tilsyn og påbud samt frivillige oprydninger. | |
En regnskabsoversigt over amtets udbetalinger på jordforureningsområdet i det forløbne år excl. personaleomkostninger specificeret på: a) kortlægning, registrering og generelle tilsynsforpligtelser , b) undersøgelser, c) projektering og afværgeforanstaltninger, d) drift og monitering af afværgeforanstaltninger eller i forhold til forureningsudbredelse af forurenede arealer, og e) tværgående projekter (f.eks. informationsvirksomhed, arbejde med grundvandsmodeller). Alle udgifter opgøres excl. moms og disponeringer under værditabsordningen, og kontingent til Amternes Videnscenter for Jordforurening skal ikke indgå i opgørelsen. Budgetoverførsler fra indberetningsåret til det efterfølgende finansår skal anføres. Udbetalinger under pkt. b, c og d vedrører projekter på enkeltlokaliteter, som ligeledes indberettes til ROKA. Eventuelle uoverensstemmelser mellem den elektroniske og skriftlige indberetning for pkt. b, c og d skal forklares. | |
Beskrivelse af indholdet af tværgående projekter (regnskabsoversigtens punkt e). | |
oplysning om antal årsværk beskæftiget på jordforureningsområdet i amtskommunen. Årsværk skal opgøres inkl. ledelse og tegnestue. | |
Aktivitetsplaner for det følgende budgetår sat i relation til amtets målsætninger samt de forventede omkostninger hertil. Der redegøres endvidere for amtets prioritering af henholdsvis grundvands-, arealanvendelses- og recipienthensyn. | |
Budget for det kommende år specificeret på samme måde som regnskabsoversigten for det forløbne år. Desuden skal det budgetterede antal beskæftigede på jordforureningsområdet i amtskommunen oplyses. Årsværk skal opgøres inkl. ledelse og tegnestue. |
Den skriftlige indberetning skal herudover indeholde oplysninger om boringer ved almene vandværker, der er lukket, eller hvor der er igangsat avanceret vandbehandling, i 2000 henholdsvis 2001. Oplysningerne skal indberettes af kommunerne via amterne i overensstemmelse med skema om "opgørelse over lukkede boringer ved almene vandværker, incl. boringer, hvor der gennemføres avanceret vandbehandling" (vedlagt). Ved amtskommunens fremsendelse af indberetningen skal det angives, hvilke kommuner, der har oplyst, at der ikke har været lukket boringer ved almene vandværker eller er igangsat avanceret vandbehandling på sådanne i 2000 henholdsvis 2001.
Med henblik på at undgå dobbeltregistrering, udsender Miljøstyrelsen senest 1. november 2000 og 1. november 2001 oversigter til amtskommuner, som disse videresender til kommunerne, over boringer, som tidligere er indberettet til Miljøstyrelsen.
Det anbefales, at kommunerne indberetter til amtskommunerne senest 1. februar 2001 for året 2000 og 1. februar 2002 for året 2001.
Afsluttende bemærkninger
Ovenstående krav er fastsat efter drøftelse i Depotrådet og høring i Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen og Københavns og Frederiksberg Kommuner
Miljø- og Energiministeriet den 19. oktober 2000
Svend Auken
/Jesper Hermansen
|