Baggrundsdokument for fastsættelse af grænseværdi for nedfald af støv og regulering af støvemissioner fra diffuse kilder

Metode til måling af støvfald i referenceområde Referenceværdi bestemt på denne måde betegnes her Fordel Ulempe Måling ved hjælp af traditionel bulk sampler i et tilsvarende område, der ligger så langt fra kilden at det ikke vurderes at være belastet af kilden (ca. 1000 meter eller mere fra kilden). R Simpel og billig metode. Der kan fra gang til gang vælges en position, som vurderes repræsentativ for området, inklusive belastning fra vejtrafik m.v. Ved benyttelse til korrektion i forbindelse med vindretningsbestemt opsamler: Måler gennemsnittet for hele kontrolperioden (f.eks. 30 dage) og under alle vindretninger.  Det er afgørende, at målepositionen placeres repræsentativt i forhold til den forventede baggrundsbelastning i det givne område. I modsat fald vil det beregnede bidrag fra kilden afvige systematisk fra den ”sande” værdi. Måling ved hjælp af vindretningsbestemt opsamler i et punkt, der ligger opstrøms kilden, og som opsamler støv under tilsvarende vindretninger og i samme perioder, jf. figur 8 og 9. R’ R’ bestemmes under samme vindretninger og i samme periode som KTOTAL Da støvfaldet kan variere meget inden for ganske korte afstande, skal det sikres, at positionen opstrøms kilden er belastet af ”naturlige kilder” i samme omfang som støvfaldet  i det område, hvor gener forekommer (for eksempel trafik). Måling ved hjælp af vindretningsbestemt opsamler i det område, hvor gener kan forekomme, men ved måling af det støv, der opsamles under alle andre vindretninger end fra kilden R’’ Denne ”simulerede baggrund” fremkommer automatisk ved anvendelse af den nævnte vindretningsbestemte støvfaldsmåler. Metoden er derved billig, når der anvendes vindretningsbestemt støvfaldsmåler. Tidsmæssigt vil den ”simulerede baggrund” repræsentere støvfaldet på alle de dage, hvor vinden ikke kom fra kilden. Det skal sikres, at der ikke er andre kilder i det pågældende område, som påvirker særligt under andre vindretninger (trafik eller lignende).