Baggrundsdokument for fastsættelse af grænseværdi for nedfald af støv og regulering af støvemissioner fra diffuse kilder

Kommentar fra: Dansk  Industri.  Kommentarer til udkast til slutrapport fremført i brev af 17. januar 2003. Afsnit Kommentar Reaktion til kommentar fra dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ på mindst 3 mdr. ved en måleperiode på mindst 1 år ved måling på flere typer anlæg, således at det kan blive afklaret, om grænseværdien skal være for totalstøv (opløst+uopløst) eller alene for uopløselig støv. For øvrigt er Styregruppen enig om, at fastlæggelse af midlingstider står åbent, indtil mere viden er tilvejebragt. Ved kontrolmåling på en virksomhed vil en  midlingstid på 2 vinddage med en måletid på 30 dage give et for spinkelt grundlag til at fastlægge immissionsniveauet på endsige bruge dette som beslutningsgrundlag for tilsynsmyndighederne til at meddele kostbare foranstaltninger til virksomheden. Det er DI's opfattelse, at ved kontrolmåling skal der for fastlæggelse af immissionsniveauet være en  midlingstid på mindst 14 dage ved en måleperiode på mindst 3 mdr. For at den fremsendte slutrapport kan blive anvendelig i det videre arbejde, anmoder DI om, at ovennævnte bemærkninger/kommentarer bliver behandlet, afdækket og tilføjet rapporten. maksimalt månedligt bidrag, eller om grænseværdien  for eksempel bør overholdes som gennemsnit af bidraget fra kilden over hele kontrolperioden. Det anbefales, at der er indhentes mere viden om konsekvensen for specifikke anlæg ud fra længerevarende målinger omkring for eksempel grusgrave ved hjælp af den vindretningsbestemte metode. Resultaterne af sådanne målinger bør inddrages ved fastlæggelsen af en grænseværdi for støvfald.” Rapporten lægger således op til en nærmere fastlæggelse af (1) længden af kontrolperioden og (2)  midlingstiden. Ikke angivet Dansk Industri anbefaler, at nærværende slutrapport på det foreliggende grundlag ikke anvendes i forbindelse med sagsbehandling hos kommuner og amter. Herudover kan Dansk Industri anbefale, at der yderligere sker en kortlægning/registrering af de faktiske forhold, herunder at de indkomne klager sammenholdes med de ovennævnte problemers omfang, og at disse bedst løses i samarbejde med myndighederne ved driftskontrol, driftsinstrukser mm. i stedet for gennemførelse af kostbare målinger, måleprogrammer mm. Rapporten er et baggrundsdokument og ikke en vejledning fra Miljøstyrelsen.