| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2002
3 Amternes administration af
jordforureningsområdet
3.1 Ressourceforbrug i 2002
Den nye jordforureningslov trådte i kraft pr. 1. januar 2000. Det var en forudsætning for lovforslaget, at den nye
lov ikke ville medføre merudgifter i forhold til den hidtidige indsats.
Den økonomiske ramme, der er til rådighed for den offentlige indsats på jordforureningsområdet, er koncentreret
om amternes bloktilskud, amternes egenfinansiering samt de statsfinansierede tilskudsordninger værditabsordningen
og teknologiudviklingspuljen.
I 1996 indgik regeringen og Amtsrådsforeningen ved de årlige forhandlinger om amternes økonomi aftale om en
samlet ramme for opgaverne på jordforureningsområdet på ca. 270 mio. kr. i 1997. Aftalen blev videreført i 1998,
1999, 2000, 2001 og 2002. I forbindelse med finanslovsaftalen for 1997 blev der afsat yderligere 75 mio. kr. til
grøn beskæftigelse på jordforureningsområdet i 1997 samt 40 mio. kr. i hvert af årene 1998, 1999 og 2000. I
2000 blev udarbejdet et aktstykke, som indebar, at staten skal kompensere kommunerne med 10 mio. kr. årligt fra
og med 2000, mens amterne skal kompenseres med 10 mio. kr. årligt i perioden 2000-2002.
Rammen for 2002 er, som nævnt ovenfor, udvidet med 10 mio. kr. til amterne og 10 mio. kr. til kommunerne.
Midlerne skal dække amternes og kommunernes merudgifter i forbindelse med administration af
jordforureningsloven og tilhørende bekendtgørelser og vejledninger, herunder kortlægning, styring af jordstrømme,
påbud til forurenere, rådgivning af borgerne etc., med henblik på at sikre en prioriteret offentlig oprydningsindsats.
Der er etableret et system, hvorefter kortlagte arealer løbende registreres i matrikelregisteret. Indlægning af
kortlagte arealer i matrikelregister startede 1. januar 2001.
Den faktiske fordeling af ressourcerne i 2002 fremgår af tabel 3.1. Fordelingen af de samlede ressourcer mellem
stat og amter afspejler den decentralisering af opgaverne på jordforureningsområdet, der fandt sted med indførelsen
af affaldsdepotloven 1. september 1996, og som pr. 1. januar 2000 blev videreført med den nye
jordforureningslov.
Tabel 3.1 Fordeling af ressourcer på jordforureningsområdet i 2002
|
Mio. kr. |
Bloktilskud amt |
196 |
Bloktilskud kommune |
10 |
Egenfinansiering |
158 |
Værditabsordning* |
26 |
Teknologipulje* |
7 |
I alt |
397 |
kilde: Miljøstyrelsen
*bevillingen.
Ressourceforbruget på jordforureningsområdet var jf. tabel 3.1. i 2002 397 mio. kr. I 2000 og 2001 var
ressourceforbruget på jordforureningsområdet 387 mio. kr. henholdsvis 375 mio. kr. Det skyldes hovedsageligt en
øget amtslig egenfinansiering.
Det samlede offentlige ressourceforbrug på jordforureningsområdet omfatter ydermere udgifter afholdt af
Banestyrelsen og Forsvaret. Med disse indsatsområder nåede den offentlige indsats på jordforureningsområdet
samlet op på ca. 423 mio. kr. i 2002.
De statslige ordninger, værditabsordningen og teknologiudviklingspuljen, er nærmere beskrevet i kapitel 5 og
kapitel 9, mens Banestyrelsens og Forsvarets indsats er uddybet i kapitel 7. Amternes ressourceforbrug er
nærmere beskrevet i tabel 3.2.
Tabel 3.2. Amternes ressourceforbrug på jorudforureningsområdet i 2002, mio. kr.
|
Kortlægning,
Registrering og tilsyn |
Under-
søgelser |
Projektering
og Afværge
foranstaltninger
|
Drift og
Monitering
|
Samlet forbrug
excl. personale |
Samlet forbrug
incl.. personale |
Københavns Amt |
3,5 |
7,6 |
26,1 |
9,5 |
47,6 |
66,8 |
Frederiksborg Amt |
4,1 |
9,4 |
3,5 |
1,8 |
19,3 |
28,3 |
Roskilde Amt |
1,6 |
2,0 |
12,0 |
2,4 |
18,3 |
24,9 |
Vestsjællands Amt |
4,4 |
0,7 |
1,6 |
0,1 |
7,3 |
15,1 |
Storstrøms Amt |
3,9 |
1,9 |
2,2 |
1,6 |
10,0 |
18,5 |
Bornholms Amt |
0,0 |
0,3 |
0,4 |
0,0 |
0,8 |
1,4 |
Fyns Amt |
1,0 |
14,2 |
7,9 |
2,3 |
26,7 |
39,3 |
Sønderjyllands Amt |
3,2 |
2,7 |
3,2 |
0,1 |
9,4 |
15,8 |
Ribe Amt |
0,5 |
2,1 |
0,7 |
0,6 |
4,6 |
10,0 |
Vejle Amt |
2,4 |
2,8 |
5,7 |
1,2 |
12,5 |
18,3 |
Ringkøbing Amt |
0,3 |
3,0 |
2,0 |
1,0 |
6,8 |
13,5 |
Århus Amt |
3,8 |
1,2 |
0,0 |
3,1 |
8,8 |
16,0 |
Viborg Amt |
2,6 |
1,5 |
1,0 |
0,2 |
5,5 |
10,0 |
Nordjyllands Amt |
5,0 |
3,0 |
2,9 |
0,8 |
12,3 |
19,8 |
Københavns Kommune |
1,0 |
8,3 |
24,2 |
2,9 |
37,6 |
46,3 |
Frederiksberg Kommune |
0,2 |
1,1 |
4,9 |
0,9 |
8,3 |
9,9 |
Total |
37,4 |
62,0 |
98,3 |
28,5 |
235,9 |
354,0 |
Kilde: Amternes skriftlige indberetning
1 De præsenterede tal er afrundede. Der kan derfor være
afvigelser mellem summen af tallene i de enkelte kolonner, rækker og kolonnen
samlet forbrug excl. personale. Samlet forbrug er summen af udgifterne til kortlægning,
registrering og tilsyn, undersøgelser, projektering og afværgeforanstaltninger,
drift og monitering, som er opført i tabellen samt kontingent til AVJ udgifter
til tværgående projekter og andet, som ikke er anført selvstændigt
i tabellen.
Amternes ressourceforbrug excl. administration (personaleforbrug) var 235,9 mio. kr. i 2002. Administration af
jordforureningsområdet lagde beslag på 196,8 årsværk (antal personer) i 2002. Værdien af et årsværk i de enkelte
amter er skønnet til kr. 600.000 inkl. overhead. Dermed har amterne haft lønudgifter for samlet ca. 118 mio. kr. i
2002. Amternes totale udgifter beløber sig derved til ca. 354,0 mio. kr.
Til sammenligning var amternes ressourceforbrug excl. administration og kontingent til AVJ 216,6 mio. kr. i 2001
og årsværk forbruget på 191,7 svarende til et samlet forbrug i 2001 på 331,6 mio. kr. Tallene viser, at amternes
samlede ressourceforbrug i 2002 var ca. 14 mio. kr. større end i 2001 (excl. Årsværk og kontingent til AVJ), men
ca. 16 mio. kr. større når personaleforbruget medregnes.
Det fremgår af redegørelse om jordforurening for 2001, at amterne for 2002 budgetterede med et samlet forbrug
inkl. årsværk på 375,6 mio. kr. i 2002, hvilket er ca. 26 mio. kr. over det faktiske forbrug i 2002.
Forskellen mellem det budgetterede forbrug og det faktiske forbrug skyldes, at der ikke er anvendt så mange
ressourcer på projektering og afværgeforanstaltninger som forventet.
Korrigeres amternes samlede udgifter på ca. 355 mio. kr., for amternes bloktilskud på 196 mio. kr., fremkommer
amternes egenfinansiering på 158 mio. kr., jf. tabel 3.1. Der ses her bort fra de 10 mio. kr., kommunerne får. Disse
tal skal ses i forhold til aftalen mellem regeringen og Amtsrådsforeningen i 1996 om ressourcer til
jordforureningsområdet. Her forpligtede amterne sig til at egenfinansiere 60 mio. kr. (1996-niveau) til området.
Amterne har i de seneste fire år tilført området flere penge, end de forpligtede sig til i aftalen med regeringen.
3.2 Amternes indsats
Amternes indsats på jordforureningsområdet falder indenfor 3 hovedområder: kortlægning, undersøgelse og
afværgeforanstaltninger. Disse områder behandles i henholdsvis afsnit 3.3, 3.4 og 3.5.
3.3 Kortlægning
3.3.1 Status for kortlægning pr 31.12.2002
Pr. 31.12 2002 var i alt 7213 lokaliteter kortlagt på V2, svarende til en tilvækst på 864 i 2002. De 7213 lokaliteter
fordeler sig på 4.789 lokaliteter, som er kortlagt på V2, og 1.560 lokaliteter, som er registreret efter den tidligere
affaldsdepotlov og derfor betragtes som kortlagt på V2.
Pr. 31.12.2002 var 5810 lokaliteter kortlagt på V1, svarende til en stigning på 1488 lokaliteter i løbet af 2002.
Frem til jordforureningslovens ikrafttræden skete der ikke en formel kortlægning af lokaliteter på V1.
Der er et mindre overlap mellem V1 og V2 kortlagte lokaliteter, idet 219 lokaliteter har en del af arealet kortlagt på
V2, mens der ikke er foretaget tekniske undersøgelser på den resterende del af arealet. Det drejer sig typisk om
lokaliteter, hvor der både har været detailsalg af benzin samt et autoværksted. Oliebranchens Miljøpulje (OM) har
undersøgt den del af grunden, hvor der har været benzinsalg, mens den resterende del af grunden senere vil blive
undersøgt af amtet. Det samlede antal kortlagte lokaliteter på V1 og V2 er således 12.804.
Herudover er i alt 1.433 lokaliteter indberettet af kommunerne som forureninger, der har fundet sted fra midten af
1996 og fremefter. Amterne har ikke nået at tage stilling til kortlægning af disse lokaliteter.
Samlet betyder det, at godt 14.000 lokaliteter på den ene eller anden måde er kortlagt/registreret hos de amtslige
myndigheder.
Tabel 3.3. Lokaliteter kortlagt på Vidensniveau 1(V1) og Vidensniveau 2(V2) pr. 31.12.2002.
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
|
Kortlagt på
V1 pr.31.12.02
|
Tilvækst i
antal V1 kortlagte i 2002 |
Kortlagt på
V2 pr.31.12.02 |
Tilvækst i
antal V2
kortlagte i
2002 |
Københavns Amt |
60 |
45 |
464 |
113 |
Frederiksborg Amt |
515 |
150 |
714 |
100 |
Roskilde Amt |
68 |
61 |
405 |
16 |
Vestsjællands Amt |
413 |
83 |
732 |
149 |
Storstrøms Amt |
63 |
40 |
499 |
66 |
Bornholms Amt |
6 |
0 |
74 |
0 |
Fyns Amt |
642 |
-45 |
754 |
76 |
Sønderjyllands Amt |
76 |
76 |
457 |
104 |
Ribe Amt |
413 |
138 |
298 |
21 |
Vejle Amt |
685 |
40 |
548 |
51 |
Ringkjøbing Amt |
573 |
264 |
391 |
-25 |
Århus Amt |
579 |
214 |
587 |
69 |
Viborg Amt |
1182 |
237 |
378 |
43 |
Nordjyllands Amt |
484 |
187 |
592 |
42 |
Københavns Kommune |
0 |
0 |
249 |
32 |
Frederiksberg Kommune |
51 |
-2 |
71 |
7 |
I alt |
5810 |
1488 |
7213 |
864 |
Da kortlægningsprocessen indebærer, at nogle lokaliteter først kortlægges på V1, for efter supplerende
undersøgelser at overgå til V2, mens andre lokaliteter kortlægges direkte på V2, ligesom lokaliteter kan udgå af
kortlægningen på begge niveauer, er den opgjorte tilvækst i tabel 3.3 udtryk for differensen mellem antallet af
nykortlagte og antallet af udgåede på begge niveauer. Der er flere oplysninger om lokaliteter, der udgår af
kortlægningen, i afsnit 3.3.4.
3.3.2 Aktiviteter der har været eller kan være kilde til forurening
Frem til jordforureningsloven trådte i kraft, kortlagde amterne forurenede arealer, hvor forureningen var sket før
midten af 70'erne, dvs. før affaldsdepotlovens tidsgrænser. Det var desuden en forudsætning, at forureningen var
spildt, henlagt eller nedgravet, dvs. var en punktkilde. De arealer, som pr. 31.12.2002 er kortlagt på V1 og V2, er
derfor primært punktkildeforureninger. Af bilag A fremgår, hvilke aktiviteter der har været årsag til kortlægning af
arealerne. Det fremgår, at lokaliteter, hvor der har været aktiviteter som fyld- og losseplads, oplag af olie,
autoreparationsværksted, benzin- og servicestation, maskinindustri eller renseri, hver især udgør de procentvis mest
dominerende forureninger (er markeret med fed i bilag A og er desuden præsenteret i tabel 3.4).
Amterne har ved V2-kortlægningen i 2002 (ligesom i 2001 og 2000) prioriteret brancherne
autoreparationsværksteder, renserier, maskinindustri og benzin- og servicestationer højt.
Tabel 3.4. Kortlagte arealer, opgjort på aktiviteter, som har været baggrund for kortlægning. Se i øvrigt bilag A.
Kilde : Amters og kommuners edb-indberetning pr. 1.12.20021
|
Kortlagt på V1
til og med 2001 |
Kortlagt på V1
i 20022 |
Kortlagt på V2
til og med 2001 |
Kortlagt på V2
i 20023 |
Branche |
Antal |
% |
Antal |
% |
Antal |
% |
Antal |
% |
Autoreparationsværksteder |
596 |
12,6 |
396 |
20,5 |
520 |
7,3 |
101 |
11,1 |
Fyld- og lossepladser |
112 |
2,4 |
40 |
2,1 |
1830 |
25,5 |
52 |
5,7 |
Maskinindustri |
208 |
8,2 |
169 |
8,7 |
303 |
4,2 |
44 |
4,8 |
Renserier |
85 |
1,8 |
15 |
0,8 |
454 |
6,3 |
57 |
6,2 |
Benzin- og servicestationer |
2198 |
46,4 |
498 |
25,7 |
982 |
13,7 |
149 |
16,3 |
Andre virksomheders oplag af olie o.l. |
389 |
8,2 |
185 |
9,6 |
750 |
10,5 |
110 |
12,0 |
Brancher I alt |
4737 |
- |
1934 |
- |
7170 |
- |
913 |
- |
1 Enkelte lokaliteter kan være medtaget under flere brancher.
2 Vedrører 1488 lokaliteter, som er V1-kortlagt i 2002
3 Vedrører 864 lokaliteter, som
er V2 kortlagt i 2002
Også i 2002 udgjorde benzin- og servicestationer en meget stor andel af de arealer, der blev kortlagt på V1. Det
skyldes formentlig, at de mange tidligere benzin- og servicestationer (ca. 6500), som er tilmeldt ordningen om
Oliebranchens Miljøpulje og endnu ikke har fået igangsat en oprydning, som konsekvens af den nye
jordforureningslov kortlægges. Kortlægningen af de mange benzin- og servicestationer gør, at de øvrige aktiviteter,
der er årsag til kortlægning, procentvis får en mindre fremtrædende rolle.
Kortlægningen af diffust forurenede arealer, herunder også arealer, hvor der er tilført forurenet fyldjord, er indtil
videre kun sket i meget begrænset omfang. I løbet af 2002 er der dog kortlagt 121 lokaliteter på V2 begrundet i
forurening fra disse aktiviteter. Dermed udgør de tilsammen 13,2 % af de lokaliteter, der blev kortlagt i løbet af
2002. Af det samlede antal V2-kortlagte aktiviteter udgør diffus forurening og tilført forurenet fyldjord dog kun 1,5
% (Bilag A).
Det samlede kortlagte areal var pr. 31.12.2002. 181 km2. 78 km2 er kortlagt på V2, mens de resterende 103
km2 er kortlagt på V1.
Det V2-kortlagte areal er således blevet 3 km2 større og det V1 kortlagte areal 15 km2 større i løbet af 2002.
Som de foregående år er der en klar tendens til, at de nye lokaliteter, som kortlægges, er mindre end tidligere, da
den stadig mere fintmaskede kortlægning betyder, at det er forureninger af arealmæssigt mindre omfang, der
kortlægges. Det gennemsnitlige areal af V2-kortlagte lokaliteter er 10.800 m2, mens det gennemsnitlige areal af de
lokaliteter, der er V2-kortlagt i 2001, er 3.700 m2. Den gennemsnitlige arealstørrelse for arealer kortlagt i 2002 er
dermed en smule mindre end i 2001, hvor den gennemsnitlige arealstørrelse for de arealer, der blev kortlagt, var
4.475 m2, men svarer til størrelsen af de kortlagte arealer i 2000.
Det gennemsnitlige areal af de V1-kortlagte lokaliteter er 17.732 m2, og de er således i gennemsnit væsentligt
større end V2-arealerne. Grunden, til at det gennemsnitlige V1-areal er større end det gennemsnitlige V2-areal, er,
at de branchetyper, som p.t. er kortlagt på V1, typisk består af store arealer. De 10 aktivitetstyper med det
gennemsnitligt største V1-kortlagte arealer fremgår af tabel 3.5.
Tabel 3.5. Gennemsnitlig arealstørrelse opgjort for de 10 aktivitetstyper, der fører til V1 kortlægning af de
gennemsnitligt største arealer.
Kilde: Amter og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2002
Aktivitetstyper |
Antal lokaliteter |
Gennemsnitlig areal i m2 |
Skovdrift |
26 |
547.220 |
Fyld- og lossepladser |
152 |
158.282 |
Medicinalvarefabrikker |
1 |
155.829 |
Industrilakering |
102 |
103.483 |
Landbrugsmaskinstationer m.v. |
121 |
72.773 |
Gartnerier, frugtplantager, planteskoler |
125 |
35.962 |
Andet |
108 |
31.784 |
Tilført forurenet fyldjord |
4 |
27.449 |
Papir- og papfabrikker |
6 |
22.998 |
Skrothandler og produkthandler |
161 |
20.923 |
Arealer som skove og gartnerier, frugtplantager og lignende kan kun kortlægges, hvis forureningen skyldes en
punktkilde, f.eks. en vaskeplads, eller hvis forureningen har en punktkildelignende karakter. Det gennemsnitlige V1
kortlagte areal for disse aktivitetstyper er dog 25% lavere i 2002 end i 2001, hvilket tyder på, at amterne, efter at
dette forhold blev påpeget i redegørelsen for 2001, i højere grad søger at begrænse kortlægningen på V1 til den
del af arealet, som må formodes at kunne have en forurening af punktkildelignende karakter. De stadigt meget store
gennemsnitlige arealer tyder dog på, at det kortlagte areal stadig er unødvendigt stort, og dermed ikke er i
overensstemmelse med kortlægningsvejledningens retningslinier om at afgrænse forureningen til de aktiviteter, der
kan være kilde til forurening, f.eks. en nedgravet tank.
Det gennemsnitlige areal af de brancher, som oftest indgår i kortlægningen, jf. tabel 3.4, er præsenteret i tabel 3.6.
Tabel 3.6.Gennemsnitlig areal for de aktivitetstyper, der oftest fører til kortlægning.
Kilde: Amters og kommuners edb indberetning pr. 31.12.2002
Aktiviteter |
Gennemsnitligt areal i m2 |
Autoreparationsværksteder |
5.721 |
Fyld- og lossepladser |
158.282 |
Maskinindustri |
10.320 |
Renserier |
1.769 |
Benzin- og servicestationer |
2.759 |
Andre virksomheders oplag af olie o.l. |
13.232 |
3.3.3 Prioritering af kortlægningsindsatsen
Jordforureningsloven forudsætter en parallel prioritering af de to hovedhensyn menneskers sundhed og drikkevand.
Det fremgår af flere amters skriftlige indberetning, at grundvandsbeskyttelsen generelt vægtes højest, og at
arealanvendelseskonflikter prioriteres lavt, med mindre forureningen udgør en akut trussel.
397 af de 861 lokaliteter, som blev V2-kortlagt i 2002 svarende til ca. 46%, anvendes til formål, som er angivet i
jordforureningslovens §6, stk.2 (bolig, børneinstitution, eller offentlig legeplads samt rekreative områder, alment
tilgængelige områder, kolonihaver, sommerhusgrunde eller institutioner). Langt hovedparten (355 lokaliteter eller
41,2%) er bolig eller børneinstitution og dermed inden for lovens indsatsområder. Ingen offentlige legepladser blev
kortlagt i 2002. De resterende 506 lokaliteter, som er kortlagt i 2002, anvendes til andre formål, men en stor del af
disse ligger i lovens indsatsområder, idet de ligger i områder, hvor forureningen kan have en skadelig virkning på
grundvandet. Dette gælder både områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande for almene
vandforsyningsanlæg. Ifølge indberetningen fordeler de sidste 58,7% sig på 23,8 % i områder med særlige
drikkevandsinteresser (OSD), 26,1 % i områder med drikkevandsinteresser (OD), mens 8,8% ligger i områder
med begrænsede drikkevandsinteresser (OBD). En del af de lokaliteter, som ligger uden for områder med særlige
drikkevandsinteresser, vil dog kunne udgøre en risiko for forurening af indvindingsoplande til almene
vandforsyningsanlæg og dermed være inkluderet i jordforureningslovens indsatsområder. Det er ikke p.t. muligt at
opgøre antallet. En del af de lokaliteter, der anvendes som bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads, ligger
desuden i OSD(42%) og OD (37%). Langt hovedparten af V2 lokaliteterne, som er kortlagt i 2002, ligger således
inden for jordforureningslovens indsatsområder.
Tabel 3.7: Procentvis og antalsmæssig fordeling af lokaliteter kortlagt på V2, fordelt på henholdsvis bolig, børneinstitution,
offentlig legeplads, på drikkevandsområder.
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
|
V2 i 2002 (Antal)
|
V2 i 2002 ( Procent) |
V2 før 2002 (Antal)
|
V2 før 2002 (Procent)
|
Bolig, børneinstitution, Off. Legeplads |
355 |
41,2 |
2004 |
32,1 |
Områder med særlige drikkevandsinteresser |
205 |
23,8 |
1674 |
26,8 |
Områder med drikkevandsinteresser |
225 |
26,1 |
1726 |
27,6 |
Områder med begrænsede drikkevandsinteresser |
76 |
8,8 |
843 |
13,5 |
Kunne ikke knyttes til drikkevandsområde |
0 |
0 |
0 |
0 |
I alt |
861 |
100,0 |
6247 |
100,0 |
Ca. 9 % af kortlægningen på V2 i 2002 dækker arealer, som ligger i områder med begrænsede
drikkevandsinteresser. Af disse arealer er ca. 1/5 omfattet af § 6, stk. 2, dvs. rekreative områder, alment
tilgængelige områder, kolonihaver, sommerhusgrunde eller institutioner, som amterne ifølge jordforureningsloven
også skal kortlægge på V2 med henblik på amternes administration af tilladelser til ændrede arealanvendelser samt
anbefalinger og handlepligter.
Efter loven har boligejere, hvis ejendom kortlægges på V1, krav på at få ejendommen undersøgt m.h.p.
kortlægning på V2 inden for 2 år, efter at anmodningen er fremsat. Frederiksborg og Vestsjællands Amt oplyste i
2001, at hver anden boligejer benytter sig af muligheden. Det er ikke muligt på baggrund af indberetningen at se,
om der er tale om en generel tendens for hele landet og om det fortsat gælder i 2002.
I alt er der til og med 2002 V2 kortlagt 1077 lokaliteter med parcel- eller rækkehuse, hvilket svarer til 2059
matrikler. Antallet af matrikler med boliganvendelse er baseret på oplysninger fra matrikelregisteret om antallet af
matrikelnumre for 761 af de 1077 lokaliteter (De 761 lokaliteter svarede i gennemsnit til 2 matrikelnumre).
3.3.4 Arealer, som udgår af kortlægningen
Lokaliteter, som kortlægges efter jordforureningsloven eller tidligere blev registreret efter affaldsdepotloven, kan
udgå af kortlægningen på basis af fornyede undersøgelser, afværgeforanstaltninger på arealet eller andet.
Lokaliteter kan udgå på kortlægningen på både vidensniveau 1 og 2. I tidens løb er 2.632 lokaliteter fuldstændig
udgået af kortlægningen, og på 532 lokaliteter er en del af arealet udgået af kortlægningen. Baggrunden for, at de
2.632 lokaliteter er udgået af kortlægningen, fremgår af nedenstående tabel 3.8.
Tabel 3.8. Lokaliteter, som er udgået af kortlægningen fra 1987-2002, antal og baggrund for beslutning.
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
Baggrund for sletning af kortlægning |
I alt |
1987-2000 |
2001 |
2002 |
|
|
Antal |
Pct. |
Antal |
Pct. |
Antal |
Pct. |
Afværgeforanstaltning |
720 |
580 |
30,7 |
56 |
20,0 |
84 |
18,1 |
Undersøgelser |
1149 |
678 |
35,9 |
154 |
55,0 |
317 |
68,5 |
Andet (bl.a. revurdering, fejlkortlægning, matrikulære
ændringer) |
758 |
626 |
33,1 |
70 |
25,0 |
62 |
13,4 |
Ikke oplyst |
5 |
5 |
1,3 |
0 |
0,0 |
0 |
0,0 |
I alt |
2632 |
1889 |
100,0 |
280 |
100,0 |
463 |
100,0 |
Frem til jordforureningslovens ikrafttræden dækker opgørelsen kun lokaliteter, som blev afmeldt efter
affaldsdepotloven, svarende til at udgå af kortlægningen på V2. De arealer, som ryddes op og ikke når at blive
kortlagt, indgår ikke i statistikken.
Antallet af lokaliteter, der udgår af kortlægningen pr. år, er steget betydeligt de seneste tre år og særligt i 2002. Det
skyldes, at arealer, der udgår efter kortlægning på V1, nu også medregnes. Med den forøgede
kortlægningsaktivitet, der kan ses efter jordforureningslovens ikrafttræden, særligt i 2001 og 2002, stiger antallet af
lokaliteter, der afmeldes. Den stigende andel af lokaliteter, der afmeldes på baggrund af undersøgelser, skyldes
formentlig V1 lokaliteter, der udgår efter at der er gennemført tekniske undersøgelser med henblik på afklaring af
evt. kortlægning på V2.
3.4 Prioritering/undersøgelse
Når en lokalitet er kortlagt på V2, gennemfører amterne supplerende undersøgelser på de lokaliteter, som ligger
inden for de offentlige indsatsområder med henblik på at få fastlagt det nærmere indsatsbehov.
I 2002 er der i hele landet gennemført 522 undersøgelser, heri ikke indregnet kortlægningsundersøgelser. (Tabel
3.9)
En del af undersøgelserne har fundet sted på lokaliteter, der ikke har været kortlagt på V2. Det drejer sig om
lokaliteter, hvor amterne på indrapporteringstidspunktet ikke havde taget stilling til, om en forurening, som var
lokaliseret ved undersøgelse, eller en restforurening efter oprydning, skulle kortlægges.
Tabel 3.9. Antal lokaliteter hvor der er gennemført offentligt finansierede undersøgelser i perioden 2000-2002.
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
|
2000 |
2001 |
2002 |
Københavns Amt |
18 |
25 |
19 |
Frederiksborg Amt |
40 |
50 |
291 |
Roskilde Amt |
4 |
17 |
10 |
Vestsjællands Amt |
2 |
6 |
5 |
Storstrøms Amt |
12 |
4 |
381 |
Bornholms Amt |
0 |
2 |
1 |
Fyns Amt |
28 |
12 |
35 |
Sønderjyllands Amt |
47 |
3 |
7 |
Ribe Amt |
9 |
2 |
10 |
Vejle Amt |
10 |
11 |
3 |
Ringkjøbing Amt |
7 |
7 |
10 |
Århus Amt |
3 |
11 |
14 |
Viborg Amt |
19 |
43 |
22 |
Nordjyllands Amt |
15 |
27 |
9 |
Københavns Kommune |
277 |
251 |
2811 |
Frederiksberg Kommune |
24 |
2 |
29 |
I alt |
515 |
473 |
522 |
1 Opgørelsen er lavet således, at der kan forekomme
privat finansierede undersøgelser.
Forurening måles ikke kun i selve jorden, men kan også være udvasket til grundvand eller
overfladevandsrecipienter (søer og vandløb) eller findes i jordens poreluft. (tabel 3.10).
Tabel 3.10. Hyppighed af forureningskomponenter konstateret i forurenet jord1
Kilde: Amters og Kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002.
|
Grundvand |
Jord |
Recipient |
Poreluft |
Andet |
Olie-benzin |
1484 |
4698 |
129 |
76 |
22 |
BTEX'er og lignende |
491 |
541 |
78 |
18 |
10 |
Fenoler |
137 |
73 |
6 |
8 |
|
Andre aromatiske forbindelser |
36 |
70 |
2 |
2 |
|
Diverse alifatiske forbindelser |
89 |
62 |
5 |
1 |
|
Andre cykl. Og heterocykl. forb. |
3 |
7 |
|
|
|
Tjære |
108 |
1790 |
8 |
6 |
1 |
Klorerede opløsningsmidler |
820 |
600 |
302 |
29 |
68 |
Klorfenoler |
13 |
10 |
3 |
3 |
|
Andre chlorerede aromat. forb. |
30 |
22 |
|
|
|
Andre halogenerede aromater |
2 |
1 |
|
|
|
Andre halogenerede alifater |
9 |
4 |
1 |
|
1 |
Pesticider |
126 |
72 |
|
2 |
|
Tungmetaller |
177 |
2182 |
7 |
13 |
|
Andre metaller |
58 |
377 |
1 |
4 |
|
Cyanid |
15 |
35 |
|
|
|
Overfladeaktivestoffer |
1 |
1 |
|
1 |
|
Lossepladsperkolat |
278 |
217 |
27 |
38 |
|
Lossepladsgas |
4 |
147 |
14 |
2 |
|
Andet |
63 |
144 |
4 |
4 |
|
I alt |
3944 |
11053 |
587 |
207 |
102 |
1 Opgørelsen vedrører forureninger konstateret
på i alt 8.069 lokaliteter, hvoraf 5.906 er V2-kortlagt, 417 V1 kortlagt
og 1746, hvor amtet endnu ikke har taget stilling til kortlægning. Der kan
indberettes op til 5 forureningskomponenter pr. lokalitet.
3.5 Oprydning
I perioden 1994–2002 er der gennemført 702 amtsligt finansierede oprydninger (før uddelegeringen i 1996 også
statsligt finansierede) (tabel 3.11).
I 23 tilfælde er der desuden gennemført oprydning efter værditabsordningen på de samme lokaliteter, som der er
sket amtsligt finansierede oprydninger på. I alt er der indberettet 170 oprydningsprojekter efter værditabsordningen
på i alt 124 lokaliteter. Oprydninger gennemført under værditabsordningen er beskrevet i kapitel 5.
Tabel 3.11. Antal offentligt igangsatte oprydninger i perioden 1994 –2002, excl. Oprydninger under
værditabsordningen.
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
Lovgrundlag |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
I alt
1994-2002 |
Offentligt finansieret (amt) 1 |
49 |
34 |
61 |
93 |
83 |
71 |
99 |
87 |
116 |
693 |
1 Der har været gennemført flere afværgeprojekter
på samme lokalitet. De 693 oprydninger vedrører i alt 627 lokaliteter.
På 18 af 627 lokaliteter har der desuden også været gennemført
oprydninger af Oliebranchens Miljøpulje, og på andre 18 af 627 har
der også været gennemført oprydninger under værditabsordningen
Der har været en stigende tendens i antallet af amtsligt finansierede oprydninger.
Blandt de 116 afværgeprojekter, som er finansieret af amterne i 2002, er der en overvægt af projekter på
lokaliteter med boliger og børneinstitutioner set i forhold til lokaliteter med drikkevandsinteresser. Dette kan
forklares ved de mange projekter, som Københavns Kommune har gennemført i børneinstitutioner.
Tabel 3.12. Offentlig indsats(amt). Afværgeprojekter igangsat i 2002 opdelt på årsag til indsats,
Kilde: Amters og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
|
Bolig |
Børne-
inst |
Off.
Legepl |
OSD |
Indv.
Alm vand |
Anden off
indsat |
Andet |
I alt
antal lokali- teter 2002 |
I alt
antal lokali- teter 2001 |
I alt
antal lokali- teter 2000 |
Københavns Amt |
2 |
|
|
7 |
3 |
|
2 |
12 |
9 |
17 |
Frederiksborg Amt |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
2 |
53 |
2 |
Roskilde Amt |
2 |
|
|
3 |
2 |
1 |
|
6 |
9 |
5 |
Vestsjællands Amt |
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
0 |
1 |
Storstrøms Amt |
2 |
|
|
1 |
2 |
|
|
4 |
1 |
3 |
Bornholms Amt |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
1 |
0 |
Fyns Amt |
5 |
|
1 |
4 |
1 |
|
|
2 |
6 |
2 |
Sønderjyllands Amt |
|
|
|
|
1 |
|
1 |
3 |
1 |
8 |
Ribe Amt |
|
|
|
2 |
|
|
1 |
3 |
3 |
2 |
Vejle Amt |
2 |
|
|
|
|
|
1 |
5 |
2 |
1 |
Ringkjøbing Amt |
4 |
|
|
1 |
|
|
|
2 |
3 |
1 |
Århus Amt |
1 |
|
|
|
1 |
|
|
2 |
2 |
1 |
Viborg Amt |
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
0 |
7 |
Nordjyllands Amt |
1 |
|
|
|
|
|
|
56 |
2 |
7 |
Københavns Kommune1 |
|
43 |
13 |
2 |
|
|
|
9 |
43 |
30 |
Frederiksberg Kommune |
1 |
5 |
|
4 |
|
|
|
10 |
2 |
2 |
I alt |
23 |
49 |
14 |
26 |
11 |
1 |
5 |
116 |
87 |
89 |
Nogle af de 116 projekter vedrører mere end et indsatsområde. De 116 afværgeprojekters fordeling på amterne
fremgår af tabel 3.12, der desuden viser, hvorledes projekterne fordeler sig på indsatsområder. Det fremgår af
tabel 3.12, at amterne generelt set ved prioriteringen af oprydningsprojekter følger jordforureningslovens
indsatsområder. 98% af oprydningerne på de 116 lokaliteter ligger inden for indsatsområderne.
3.5.1 Valg af afværgemetode
Afgravning og/eller rensning af jord er den dominerende afværgeforanstaltning på forurenede grunde. Af tabel 3.13
fremgår det, at de foregående års tendens til ikke at igangsætte så mange afværgepumpninger ikke kan ses i 2002,
hvor der ses en mindre stigning. I kategorien afgravning/rensning af jord indgår også in-situ oprensning, hvor jord
renses uden opgravning.
Tabel 3.13. Antal Igangsatte afværgeforanstaltning opgjort på type af afværgeforanstaltning. Amtsligt finansierede
projekter.
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002.
Afværgetype |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Afværgepumpning |
9 |
19 |
19 |
19 |
16 |
14 |
9 |
15 |
Jord bortgravning/rensning |
18 |
36 |
64 |
56 |
48 |
67 |
68 |
95 |
Immobilisering/afskæring |
5 |
|
16 |
8 |
6 |
8 |
3 |
|
Indeklima |
2 |
7 |
6 |
6 |
8 |
12 |
11 |
9 |
Lossepladsgas |
9 |
6 |
10 |
|
1 |
4 |
1 |
|
|
43 |
68 |
115 |
89 |
79 |
105 |
92 |
119 |
1 Der er indgår flere typer afværgeforanstaltning
på samme projekt. I 2002 vedrører opgørelsen oprydning på
116 lokaliteter, der er indberettet elektronisk.
Det er i en del tilfælde nødvendigt at have en kortere eller længere driftsperiode. Det gælder både ved
afværgepumpninger og foranstaltninger over for indeklima og lossepladsgas samt ved in situ projekter.
Tabel 3.14 indeholder en oversigt over, hvor mange amtslige afværgeforanstaltninger, der var i drift i 2001 og
2002.
Tabel 3.14. Antal amtsligt finansierede projekter med driftsfase i 2001 og 2002.
Kilde: Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002
Amt |
2001 |
2002 |
Københavns Amt |
52 |
49 |
Frederiksborg Amt |
13 |
8 |
Roskilde Amt |
19 |
21 |
Vestsjællands Amt |
5 |
2 |
Storstrøms Amt |
16 |
17 |
Bornholms Amt |
0 |
0 |
Fyns Amt |
9 |
10 |
Sønderjyllands Amt |
5 |
6 |
Ribe Amt |
6 |
5 |
Vejle Amt |
6 |
6 |
Ringkjøbing Amt |
7 |
6 |
Århus Amt |
11 |
8 |
Viborg Amt |
4 |
4 |
Nordjyllands Amt |
4 |
5 |
Københavns Kommune |
10 |
11 |
Frederiksberg Kommune |
6 |
8 |
I alt |
173 |
166 |
1 Incl monitering
3.6 Andre indsatsformer
3.6.1 Overvågning
I en række situationer vælger amterne at overvåge forureningsudbredelsen, f.eks. spredning i retning af et
grundvandsmagasin, hvorfra der indvindes drikkevand, eller i retning af en bolig, hvor forureningen kan dampe op.
Det fremgår af tabel 3.15, at amterne i 2002 foretog monitering ved ca. 168 lokaliteter.
Tabel 3.15. Igangværende monitering pr. 31.12.2002 og det samlede antal for 2000 og 2001. Antal lokaliteter
fordelt på hvilken risiko, der moniteres for.
Kilde Amter og kommuners edb-indberetning pr. 31.12.2002.
|
Grundvands- Forurening |
Inde- klima |
Losse- pladsgas |
Reci- pient |
Ikke o plyst |
I alt 2002 |
I alt 2001 |
I alt 2000 |
Københavns Amt |
5 |
|
1 |
|
|
6 |
25 |
33 |
Frederiksborg Amt |
5 |
1 |
|
|
|
6 |
10 |
12 |
Roskilde Amt |
12 |
1 |
|
|
|
13 |
6 |
25 |
Vestsjællands Amt |
|
|
|
|
|
|
4 |
15 |
Storstrøms Amt |
12 |
|
6 |
1 |
3 |
22 |
25 |
16 |
Bornholms Amt |
1 |
|
|
|
|
1 |
1 |
0 |
Fyns Amt |
19 |
|
|
1 |
6 |
26 |
34 |
43 |
Sønderjyllands Amt |
3 |
|
|
|
|
3 |
3 |
6 |
Ribe Amt |
3 |
1 |
|
|
|
4 |
4 |
6 |
Vejle Amt |
2 |
|
|
|
2 |
4 |
23 |
3 |
Ringkjøbing Amt |
2 |
1 |
|
|
4 |
7 |
0 |
6 |
Århus Amt |
10 |
|
|
|
1 |
11 |
11 |
24 |
Viborg Amt |
23 |
|
8 |
1 |
2 |
34 |
32 |
45 |
Nordjyllands Amt |
12 |
|
|
|
11 |
23 |
3 |
25 |
Københavns Kommune |
1 |
1 |
|
|
|
2 |
1 |
14 |
Frederiksberg Kommune |
6 |
|
|
|
|
6 |
5 |
1 |
I alt |
116 |
5 |
15 |
3 |
29 |
168 |
187 |
273 |
Antallet af lokaliteter, hvor der moniteres, ligger lidt lavere end i 2001, hvor det samlede antal blev opgjort til 187.
Der er ikke indberettet oplysninger i 2002 om monitering fra Vestsjællands Amt, hvorfor det samlede antal
formentlig ligger lidt højere, end hvad der fremgår af tabel 3.15
3.6.2 Naturlig nedbrydning
Organiske forureninger kan under de rette betingelser nedbrydes til ufarlige nedbrydningsprodukter. Hvis de rette
betingelser er til stede, kan det være unødvendigt at iværksætte afværgeforanstaltninger over for forureningen. Det
er imidlertid vigtigt at sikre, at nedbrydningen rent faktisk finder sted, samt at nedbrydningen foregår hurtigt nok til,
at forureningen ikke spredes og gør skade. Ifølge amternes indberetning finder der overvågning sted med henblik
på naturlig nedbrydning på 18 lokaliteter fordelt på 7 amter (Tabel 8.1).
3.6.3 Rådgivning af beboere
Rådgivning om eksponeringsbegrænsende foranstaltninger anvendes som middel til at imødegå eksponering for
lettere forurenet jord.
Miljøstyrelsen udsendte i december 2000 vejledning nr.7 2000 "Rådgivning af beboere i lettere forurenede
områder", som indeholder vejledende retningslinier for, hvorledes amter og kommuners rådgivning i forhold til
lettere forurenet jord tilrettelægges.
I flere større byer, bl.a. Århus og København, har myndighederne i samarbejde med embedslægevæsenet udsendt
pjecer med gode råd om, hvordan man bedst undgår kontakt med forureningen, og hvilke forholdsregler der bør
tages. Amternes indberetninger beskriver ikke, i hvor stort omfang rådgivning har været praktiseret.
De anbefalede foranstaltninger hviler især på praktiske overvejelser og gennemgang af international praksis for
anvendelse af differentierede kriterier. Der er derfor gennemført to projekter under Miljøstyrelsens
Teknologiprogram for at vurdere de metoder, som anbefales i vejledningen.
På baggrund af projekterne kan det konkluderes, at rådgivningen har en eksponeringsbegrænsende effekt over for
jordforurening, således som det blev forudsat ved udsendelsen af vejledningen. Projekterne viser også, at det er
påkrævet, at amter og kommuner sikrer, at rådgivningen gentages med rimelige intervaller, således at oplysningerne
ikke glemmes, og f.eks., når rådgivningen gives via børneinstitutioner, tager hensyn til den løbende udskiftning af
forældregruppen/personalegruppen.
3.6.4 Tidlig indsats overfor forurening af indeklima
Undersøgelser af forureninger fra specielt renserigrunde viser ofte en forureningsspredning, som udover
nedtrængning til grundvandsmagasiner, også berører indeklimaet i flere naboejendomme, ofte boliger. Påvirkningen
af den enkelte boligejendom kan variere betydeligt fra store overskridelser tæt ved hotspots til mindre
overskridelser længere væk fra forureningsfanen. Fælles for disse sager er, at en teknisk/økonomisk optimal indsats
over for den samlede forurening kræver dyre, langvarige undersøgelser og efterfølgende ofte omkostningstunge
oprensninger. Det er ofte en langsommelig proces set i forhold til de mere moderat påvirkede boligejendomme.
Derfor er der under Teknologiprogrammet for Jord- og Grundvandsforurening udarbejdet et katalog,
"Afværgekatalog – tidlig indsats overfor indeklimapåvirkning", med en række simple og billige afværgetiltag til at
eliminere eller reducere indeklimapåvirkninger fra jord- og grundvandsforurening. De beskrevne tiltag kan
iværksættes på et meget tidligt tidspunkt i undersøgelsesforløbet. Det betyder, at indeklimapåvirkningen kan
nedbringes langt tidligere end et endeligt afværgeprogram kan være fastlagt over for den samlede forurening.
Kataloget indeholder beskrivelse af 14 forskellige metoder.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 December 2003, © Miljøstyrelsen.
|