Priser og risici på internationale markeder for de fleksible mekanismer

Appendix B
Modeldokumentation

Dette appendiks beskriver kort Copenhagen Economics’ klimamodel, CECM og de udvidelser, tilføjelser og ændringer, som har været nødvendige for at kunne besvare spørgsmålene i rapporten. Teknisk modeldokumentation findes i Copenhagen Economics (2002).

CECM modellen er en global generel ligevægtsmodel specielt designet med henblik på analyse af klimapolitik. Modellen opdeler i denne version verden i 11 regioner, som er forbundet via international handel med varer og serviceydelser. Der er en model for hver region, og da alle markeder balancerer samtidig (generel ligevægt), vil alle agenter i alle regioner i modellen have korrekte forventninger om priserne på de forskellige markeder.

Tabel B1 giver en oversigt over sektorer og regioner i modellen. Modellen fokuserer på de sektorer, som har særlig betydning for udslip af CO2, og aggregeringen af regioner er valgt således, at de vigtigste aktører er repræsenteret særskilt.

Tabel B1
Regioner og sektorer i CECM modellen

Regioner

Sektorer

Annex B-regioner:
EU-Norda
EU-Sydb
USA
Resten af OECDc
Ruslandd
Resten af Østeuropa
Non-Annex B regioner
Kina
Indien
Brasilien
Store olieeksportører
Resten af verden

Energi:
Kul
Olieprodukter
Råolie
Gas
Elektricitet
Ikke-energi:
Jern- og stålindustri
Anden metalproduktion
Mineraler
Kemisk industri
Pap- og papirindustri
Øvrige sektorere

      
a Omfatter Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Irland, Belgien, Luxembourg, Holland, Storbritannien og Østrig.
b Omfatter Frankrig, Spanien, Italien, Grækenland og Portugal.
c Inklusive Norge, Schweiz, New Zealand, Australien, Canada og Japan
d Omfatter også de øvrige lande, som tidligere var en del af Sovjetunionen.
e Omfatter i øvrigt service, transport og husholdninger.

Figur B1 giver en oversigt over både markederne og aktørerne i modellen. Figuren illustrerer til venstre modellen for hver enkelt region, og den højre del af figuren repræsenterer de øvrige regioner, som har tilsvarende modeller for produktion og forbrug.

Figur B1
Oversigt over CECM modellen

Alle varer bliver produceret med de primære faktorer kapital, jord og arbejdskraft og med råvarer fra egen og andre sektorers produktion. Alle produktionssektorer er profitmaksimerende, og der er fuldkommen konkurrence på alle markeder. En repræsentativ agent i hver region beskriver den samlede endelige efterspørgsel (privat og offentligt forbrug), og agenten finansierer sit forbrug via indkomst fra kapital, jord og arbejdskraft.

Produktionssektorernes forbrug og det endelig forbrug af råvarerne kul, olie og gas medfører udslip af CO2. Modellen beregner udslippene via emissionskoefficienter, og muliggør derved analyse af blandt andet kvoteregulering af udslippene.

Modellens primære datagrundlag består af to dele. Den ene del er data fra GTAP5 databasen vedrørende udgangsåret (1997). Datasætter omfatter både økonomiske og miljømæssige data for alle sektorer, regioner og agenter i modellen. Den andel del består af data fra EU Kommissionens seneste fremskrivning (Shared Analysis (Europa Kommissionen (1999))) af den økonomiske og miljømæssige udvikling. Vi bruger blandt andet disse data til at fremskrive de forskellige sektorers og regioners fremtidige CO2-udslip og til at fremskrive økonomisk vækst, energipriser og produktion af råolie, kul og gas.

Denne version af modellen er statisk. Modellens resultater fremkommer ved først at simulere ligevægten i en given tidsperiode for en given klimapolitik, og dernæst sammenligne resultaterne med ligevægten i referenceforløbet.

Da der er usikkerhed om fremtidens klimapolitik, har vi desuden udvidet modellen med et modul til at gennemføre Monte Carlo-simulationer. Modulet specificerer først det mulige udfaldsrum for fremtidens klimapolitik og tilknytter en sandsynlighed til hver enkelt hændelse. Dernæst kører modulet et stort antal simulationer, hvor hver enkelt simulation repræsenterer netop én tilfældigt udvalgt klimapolitik. Monte Carlo-modulet oversætter derved usikkerhed om fremtidens klimapolitik til usikkerhed.