På Verdenstopmødet blev det diskuteret, om der skulle udvikles ét globalt program
for bæredygtig produktion og forbrug, men det blev afvist. I stedet blev der truffet en
mere fleksibel beslutning. Kunsten vil være at undgå, at fleksibiliteten fører til
ansvarsforflygtigelse, men i stedet udnyttes til at give plads til dynamik og kreativitet.
I beslutningen fra Johannesburg indgik dels, at der skulle udvikles en ramme af
programmer, dels at alle lande og relevante internationale organisationer bør spille en
aktiv rolle. For at komme videre er det nødvendigt med en afklaring af, i hvilket regi og
på hvilken måde rammen skal udvikles.
FNs Kommission for Bæredygtig Udvikling (CSD) er det organ, som er ansvarlig for
den overordnede opfølgning på Verdenstopmødet, og som sådan det mest logiske sted at
placere ansvaret for udvikling af rammen.
CSD har imidlertid tidligere diskuteret bæredygtig produktion og forbrug. Der er også
truffet en række beslutninger, hvoraf de færreste kan siges at have haft den store
praktiske betydning. Der synes med andre ord at være behov for en ny tilgang.
En ny tilgang kan opnås ved at udnytte fleksibiliteten i beslutningen fra
Johannesburg. CSD bør således snarest diskutere og lægge sig fast på den overordnede
målsætning for de kommende 10 års indsats for bæredygtig produktion og forbrug.
Samtidig bør det besluttes, at en række navngivne internationale organisationer
inden en nærmere angivet frist - hver især bør udvikle programmer for deres bidrag til
at opnå bæredygtig produktion og forbrug, ligesom de bør igangsætte aktiviteter, der
også på kort sigt kan gøre en mærkbar forskel. Verdens lande bør udvikle nationale
programmer for bæredygtig produktion og forbrug indenfor samme frist.
Når landene og de internationale organisationer har udviklet deres programmer bør CSD
igen diskutere bæredygtig produktion og forbrug, blandt andet med henblik på at udvikle
målsætninger for indsatsen på mellemlang sigt og med det formål at fremkomme med
forslag til forstærket samarbejde mellem de forskellige aktører.
EU har en særlig rolle at spille i dette arbejde. Samlet set udgør medlemsstaterne
det næststørste produktions- og forbrugsområde i verden. EU er samtidig verdens
største handelsmagt og den største donor af udviklingsbistand. EUs beslutninger
om, hvordan man vil accelerer skiftet til bæredygtig produktion og forbrug, har med andre
ord stor betydning globalt set. Det forpligter. EU må gå i spidsen.
I dag er der 800 millioner mennesker i verden, som er underernærede. Der er 1.100
millioner, som ikke har adgang til rent vand. Der er over 2.000 millioner uden adgang til
moderne energiforsyning, og hundreder af millioner lever i slumkvarterer i u-lande.10
Der er således store udækkede behov for føde, vand, energi og husly. Et skift til
bæredygtige produktions- og forbrugsmønstre indebærer, at disse bassale behov dækkes.
Visse former for forbrug bør med andre ord fremmes.
Verdenssamfundets langsigtede indsats på dette område handler i høj grad om at
opfylde målene i Millenium-deklarationen, fx målene om inden 2015 at halvere andelen af
mennesker, som lever for under 1$ om dagen, halvere andelen af sultende og halvere andelen
af mennesker uden adgang til rent vand.
Det ligger imidlertid lige for, at en række internationale organisationer som en
naturlig del af deres arbejde tager forskellige initiativer, som på kort sigt trækker i
retning af at fremme fattige menneskers forbrug af vand, føde, energi mv. Her er tre
forslag:
Forslag 1: Re-vurdering af privatiseringer af vandsektoren (Verdensbanken m.fl.)
Verdensbanken og andre bistandsydere har i det seneste årti rådgivet om og støttet
privatiseringer indenfor vandsektoren i en række u-lande og tidligere østbloklande.
Privatiseringerne har været baseret på en grundlæggende antagelse om, at private
investorer ville sikre en mere effektiv vandforsyning.
Der har imidlertid i nogle tilfælde vist sig at være forskellige bivirkninger af
privatiseringerne, herunder fx kraftige prisstigninger, hvorfor det bliver vanskeligere at
få adgang til rent vand. Det er med andre ord tvivlsomt, om privatiseringerne for alvor
bidrager til at skabe bæredygtig udvikling, hvorfor Verdensbanken gerne i
samarbejde med andre donorer bør gennemføre en re-vurdering af politikken på
området. Repræsentanter for de fattige i u-landene bør inddrages direkte i arbejdet.
Forslag 2: Fleksibilitet til u-lande mhp. at fremme selvforsyning af fødevarer (WTO)
De rige landes omfattende statsstøtte til landbruget har ført til voldsomme
forvridninger af de internationale markeder for fødevarer og landbrugsprodukter.
Verdensmarkedspriserne trykkes i bund til ugunst for bønderne i u-landene. Salg af rige
landes overskudsproduktion med direkte eksportstøtte resulterer i endnu mere unfair
konkurrence i mange u-lande.
De kunstigt lave priser på udenlandske fødevarer undergraver u-landenes muligheder
for at skabe fødevaresikkerhed og udvikle deres eget potentiale for fødevareproduktion.
Deres muligheder for at brødføde sig selv og den stigende befolkning forringes.
Mange u-lande har i dag åbnet deres markeder for landbrugsprodukter langt mere end de
rige lande. Det er sket som led i økonomiske reformprogrammer og de dertil knyttede
betingelser for lån fra IMF og Verdensbanken.
U-landene er også i et vist omfang bundet af forpligtelser i WTO. Omfanget af
u-landenes forpligtelser er genstand for forhandling i den igangværende runde af
handelsliberaliseringsforhandlinger i WTO.
I disse forhandlinger bør der hurtigt kunne opnås enighed om indførelse af en
såkaldt "fødevaresikkerhedsboks" i WTOs landbrugsaftale, så u-landene
får mulighed for at beskytte og støtte sårbare fødevaremarkeder.
Forslag 3: Realisering af EUs partnerskabsinitiativer om vand og energi via
additionelle midler (EU)
I Johannesburg lancerede EU partnerskabsinitiativer, der sigtede mod at forbedre
adgangen til vand og adgangen til energi i verden.
Partnerskabsinitativet om vand er rettet mod Afrika og den tidligere østblok.
Initiativet skal bidrage til at opfylde målsætningerne i Millenium-deklarationen om rent
drikkevand og fra Johannesburg om adgang til sanitet.
Partnerskabsiniativet om energi har til hensigt at bidrage til at forsyne fattige i
u-landene med moderne energi, og dermed bidrage til at halvere andelen af fattige
mennesker i verden.
De to initiativer kan således potentielt bidrage til bæredygtigt forbrug i verden.
Det er imidlertid afgørende, at der sikres fast og betydelig finansiering af
initiativerne, og at det sker fra midler, som ikke i forvejen var afsat til at skabe fra
bæredygtig udvikling.
Endvidere bør der skabes en sammenhæng mellem EUs partnerskabsinitiativ om
energi og den klub af lande, som i Johannesburg forpligtede sig til at anvende
kvantitative målsætninger for udbygning af vedvarende energi. Midler i EUs
energiinitiativ bør anvendes målrettet til at bidrage til opfyldelsen af de kvantitative
målsætninger.
Et vigtigt element i den hidtidige nationale og internationale indsats for bæredygtig
produktion og forbrug har været anvendelsen af politiske instrumenter, som mere sigter
mod at omlægge produktion og forbrug fra mere til mindre miljøbelastende produkter, end
på at fremme eller stoppe bestemte former for forbrug.
Der vil også i fremtiden være behov for en massiv indsats på dette område, om end
det helt overordnet er vigtigt, at der ikke alene fokuseres på produkternes
miljøbelastning, men også ses på andre konsekvenser for bæredygtig udvikling, herunder
ikke mindst om produkterne forbedrer eller forringer fattige menneskers livsvilkår.
Forslag 4: Verdenskommissioner om råvareproduktion (UNEP og Verdensbanken)
U-landene spiller stadig i vid udstrækning en rolle som leverandører af råvarer til
de rige lande. I de senere år, er opmærksomheden øget om råvareproduktionens
bieffekter. Minedrift, olieudvinding og tømmerhugst er eksempler på aktiviteter, hvor
der ofte kan være tale om skadelige virkninger for lokalsamfund og miljø i u-lande.
I 2000 offentliggjorde Verdenskommissionen om Dæmninger en revurdering af den globale
udbygning af vandkraft.11 Kommissionen,
som bestod af en kreds af eksperter og interessenter, vurderede de positive og negative
effekter og fremkom med anbefalinger til, hvilke forholdsregler der bør tages i
forbindelse med bygning af dæmninger i fremtiden. Initiativet til kommissionen kom blandt
andet fra Verdensbanken, der også bidrog økonomisk til dens virke.
Efter samme model bør der etableres verdenskommissioner, som revurderer
råvareproduktionen i u-lande. Det vil formentlig være mest hensigtsmæssigt, hvis det er
UNEP og Verdensbanken, der i fællesskab organiserer kommissionerne. UNEP kunne følge op
på kommissionernes arbejde ved at udvikle branchespecifikke retningslinier for
miljøbeskyttelse, som kunne tjene til inspiration for såvel råvareproducenter som
miljømyndigheder i u-lande.
Forslag 5: Sektormålsætninger for bæredygtig produktion og forbrug (OECD)
En af ambitionerne med den 10-årig ramme af programmer for bæredygtig produktion og
forbrug bør som nævnt være, at der i de rige lande vil være en hel række eksempler
på sektorer, hvor det er lykkedes igennem en årrække - ikke blot at fastholde en
afkobling af miljøbelastningen fra den økonomiske vækst - men også at reducere
miljøbelastningen markant.
Hvis dette skal lykkes, vil det være nødvendigt meget hurtigt at påbegynde et
samarbejde om en målbar indsats på sektorniveau i de rige lande. Sådan et samarbejde
vil ligge i umiddelbar forlængelse af OECDs hidtidige indsats for bæredygtig
udvikling, men EU bør ikke afvente OECD, før der tages initiativer på dette område.
Etablering af et internationalt samarbejde om udvælgelse af sektorer, målsætninger,
politikredskaber mv. vil indebære praktiske fordele for såvel myndigheder som den
private sektor. For virksomheder, der skal investere i at producere mindre
miljøbelastende produkter, vil internationalt samarbejde have den fordel, at deres
konkurrenceevne ikke forringes, da andre landes producenter også skal til at investere.
For virksomheder, der leverer miljøvarer og ydelser, vil en international indsats
have den fordel, at det potentielle marked for deres produkter forøges.
I forbindelse med udvælgelse af sektorer og fastlæggelse af målsætninger mv. er det
vigtigt, at konsekvenser for miljø og udvikling i u-landene vurderes og inddrages. I den
forbindelse bør det vurderes, om der vil være behov for en særlig indsats for at
overføre miljøteknologi til u-lande.
Vigtige redskaber i indsatsen vil være klare anbefalinger til offentlige indkøbere og
andre forbrugere. Med sådanne anbefalinger kan også lokale myndigheder inddrages på en
meningsfyldt måde i indsatsen for bæredygtig produktion og forbrug.
Forslag 6: Forsøg med internationale miljøafgifter afgift på flybrændstof
(OECD)
Forureneren-betaler princippet har længe været anerkendt i internationale
miljøpolitik som et ønskværdigt mål. Alligevel er det sparsomt, hvad verdenssamfundet
har af erfaringer med internationale afgifter på miljøbelastende aktiviteter, ligesom
det ikke er lykkedes at opnå enighed om udfasning af subsidier, der fremme
miljøbelastende produktion og forbrug.
Flybrændstof er et af de produkter, som det er mest oplagt at etablere et system med
internationale miljøafgifter for. Flybrændstof er i modsætning til brændstoffer til
køretøjer som regel ikke pålagt nogen særlige afgifter, men skadevirkningen på
klimaet er langt større i luften end på landjorden. Da udledning af kvælstofilter (NOx)
i højere luftlag og dannelse af kondensstriber også bidrager til den globale opvarmning,
er drivhusvirkningen af flyvning 2-4 gange højere end effekten af CO2-udledningen
fra flyene.12
For at komme i gang med internationale miljøafgifter bør der ikke satses på at
udvikle et globalt system fra starten. Afgifter på flybrændstof i alle OECD-lande, eller
blot EU, vil formentlig have betydelige virkning, og være til at administrere.
Det er også relevant at indføre internationale miljøafgifter på andre områder,
eksempelvis på de kraftige industrielle drivhusgasser (HFCer, PFCer og SF6)
eller på udvinding af sjældne råstoffer.
Forslag 7: Forstærket implementering af retningslinier for multinationale selskaber
(OECD)
På sigt bør der etableres bindende globale regler for virksomheders ansvar for
bæredygtig udvikling. I dag eksisterer kun forskellige frivillige regelsæt. Det
vigtigste af disse blev vedtaget af alle OECDs medlemslande på et ministermøde i
2000.
OECDs retningslinier for multinationale selskaber vedrører virksomhedernes
aktiviteter i hele verden. Ifølge retningsslinierne skal virksomhederne blandt andet
respektere menneskerettighederne; respektere arbejderes ret til at danne fagforeninger og
bidrage til at udrydde børnearbejde; etablere et miljøstyringssystem med målbare mål,
udbrede den bedste miljøteknologi til alle dele af virksomheden og informere
befolkningen; afstå fra at give bestikkelse; og afstå fra at søge undtagelser for
nationale regler vedrørende miljø, arbejdsforhold, skat mv.13
Selv om retningslinierne er frivillige, findes der i hvert OECD-land et nationalt
kontaktpunkt, der skal tage imod klager over virksomheder, som menes at overtræde
reglerne. Hvis retningslinierne for alvor skal få betydning må myndighederne begynde at
informere aktivt om reglerne, monitorere deres overholdelse og tage konkrete klager
seriøst.
OECD-landene har også mulighed for at stille krav om overholdelse af retningslinierne
i forbindelse med udnyttelse af offentlige tilskudsordninger, for eksempel
eksportkreditter. Det er også oplagt at stille krav til pensionskasser, der jo som oftest
er skattebegunstigede, om, at de søger at sikre, at de virksomheder, de investerer i,
overholder OECDs retningslinier.
I OECD-regi bør der indgås konkrete aftaler om en ambitiøs og koordineret indsats
landene imellem for at fremme overholdelsen af retningslinierne.
Forslag 8: Udvikling af programmer for teknologioverførsel (EU, WTO)
I Rio forpligtede de rige lande sig til at overføre miljøteknologi til u-lande på
favorable vilkår.14 Denne forpligtelse
blev bekræftet på Johannesburg-topmødet.15
På WTOs Ministerkonference i Doha forpligtede de rige lande sig også til at yde
finansiel og teknisk bistand til mindst-udviklede lande, der får problemer som følge af
nye miljø- og sundhedskrav i andre lande.16
Nogle få rige lande har i længere tid søgt at leve op til forpligtelsen fra Rio. Det
gælder eksempelvis Danmark, som har haft et særskilt program for miljøbistand til
u-landene siden 1993. En af erfaringerne fra dette program er, at der er stor interesse i
u-lande for at få adgang til moderne miljøteknologi. På globalt plan arbejdes der i
Montrealprotokollens multilaterale fond systematisk på at overføre teknologi til
u-lande, ligesom der i regi af Den Globale miljøfacilitet (GEF) og internationale
miljøkonventioner gøres en vis indsats.
Det er afgørende for at engagere u-landene positivt i det globale miljøarbejde, at de
rige lande lever op til deres forpligtelser til at overføre miljøteknologi til u-lande.
I kraft af sin høje miljøprofil og sin bistandsindsats i stort set alle u-lande vil det
være oplagt, hvis EU tager têten på dette område. EU bør således etablere et
særskilt miljøbistandsprogram, som bistår med teknologioverførsel,
demonstrationsprojekter og tilhørende kapacitetsopbygning til alle u-lande, på grundlag
af landenes egne vurderinger af behovet. Samtidig bør der arbejdes på at konkretisere og
udbygge forpligtelserne i WTO.
Forslag 9: Globalt initiativ om uddannelse af produktkonstruktører (UNESCO)
I Rio påtog alle lande sig at integrere undervisning i miljø og udvikling på alle
uddannelsesniveauer senest i 1995.17
Desværre er det ikke alle lande, der har levet op til denne forpligtelse.
Helt uforståeligt er det, at der fortsat er rige lande, som ikke arbejder systematisk
med at undervise de kommende konstruktører af produkter i at tage hensyn til miljøet.
For at fremme mindre miljøbelastende produkter er det vigtigt at sikre, at designere,
ingeniører, arkitekter, bygningskonstruktører m.fl. har en solid viden om miljøforhold.
De bør naturligvis også undervises i, hvordan de produkter, de skal konstruere,
påvirker sociale forhold i u-lande.
På FNs generalforsamling i 2002 blev det besluttet at iværksætte et globalt
10-år for uddannelse for bæredygtig udvikling fra 1. januar 2005. FNs Organisation
for Uddannelse, Videnskab og Kultur (UNESCO) er overordnet ansvarlig for at organisere
10-året. Det er oplagt at benytte denne lejlighed til at etablere et globalt initiativ,
som har til hensigt at sikre, at kommende produktkonstruktører uddannes til at tage
hensyn til bæredygtig udvikling.
Erfaringer bør udveksles lande imellem, ligesom frister for integrationen i
læseplaner bør sættes. Rige lande burde kunne nå dette inden 10-året går i gang. Der
bør også sættes mål for bistand til undervisningsministerier og
uddannelsesinstitutioner i u-lande.
Forslag 10: Vurdering af fremtidige teknologier (OECD og UNEP)
I international miljøpolitik lægges betydelig vægt på de muligheder for at reducere
miljøbelastningen, som fremtidens teknologiudvikling vil give. På trods af denne
optimistiske tilgang findes der ikke noget internationalt samarbejde, som tager sigte på
kontinuerligt at vurdere de miljømæssige potentialer af den fremtidige
teknologiudvikling indenfor et bredt felt af teknologier.
Et sådan samarbejde bør etableres med henblik på at bidrage til prioritering af
forskningsindsatsen, sikre hurtigere udbredelse af mindre belastende teknologier og undgå
investeringer i teknologier, som indebærer større risici for miljøet.
Det vil formentlig være mest hensigtsmæssigt, hvis der etableres særskilte
samarbejder om overvågning af teknologiudvikling, der primært rettes mod i-lande og
teknologiudvikling, der primært rettes mod u-lande. Det virker hensigtsmæssigt at
placere førstnævnte i OECD-regi og sidstnævnte i UNEP.
Den moderne miljøkamp har varet i fire årtier. En del af læren af disse årtiers
indsat er, at visse former for produktion og forbrug er så skadelig for natur og
mennesker eller indebærer så store risici, at aktiviteten helt bør ophøre. Brugen af
ozonlagsnedbrydende stoffer og en række andre kemikalier, produkter af truede dyr og
planter samt atomkraft er eksempler på dette.
Heldigvis har verdenssamfundet udviklet en række internationale konventioner og andre
samarbejdsfora, der tager hånd om nogle af de mest problematiske og altså meget
lidt bæredygtige produkter og aktiviteter.
Der er imidlertid også huller i reguleringen, ikke mindst på grund af en tendens i de
rige lande til primært at være bekymrede over deres "eget" miljø. Der er
eksempelvis tilfælde, hvor rige lande for længst har grebet ind overfor et skadeligt
produkt eller aktivitet, men har undladt at bekymre sig om, hvordan de kan hjælpe andre
lande til også at slippe af med problemet. Der er også tilfælde, hvor produktion og
forbrug i de rige lande er baseret på råvarer eller materialer, som stammer fra u-lande
og frembringes på yderst problematisk vis.
I de kommende ti år bør den internationale regulering udbygges. PIC- og
POP-konventionerne må sættes i kraft; antallet af stoffer, der reguleres i
konventionerne øges; og reglerne om optagelse af nye stoffer i konventionerne
smidiggøres. Anvendelsen af kviksølv og andre tungmetaller bør reguleres i en
international miljøkonvention.
Der er også en række andre initiativer, som umiddelbart kan og bør tages af
internationale organisationer. Nogle af de skridt, som ligger lige for, er disse tre:
Forslag 11: Globalt informationssystem om nationalt forbudte varer (UNEP, WTO)
I de fleste rige lande er der opbygget omfattende systemer, som muliggør indgreb
overfor kemiske stoffer og andre produkter, som er skadelige fx pga. fare for miljø,
sundhed eller ulykker. I forbindelse med sådanne indgreb, er der ofte tale om et
nationalt snæversyn.
Den værste form for nationalt snæversyn er, når landet kun griber ind overfor den
hjemlige anvendelse af et produkt, men fortsat tillader omfattende eksport. En mildere
form for nationalt snæversyn forekommer, når myndigheder undlader at orientere andre
landes myndigheder om baggrunden for indgrebet, de forventede virkninger og alternativer
til produktet.
U-landene har tidligere rejst problematikken om nationalt forbudte produkter i WTO,
ligesom der i FN-regi har eksisteret et forholdsvis manuelt informationssystem.
Det er oplagt at bruge den moderne informationsteknologi til at sikre hurtig og
effektiv information til alle lande om indgreb mod kemiske stoffer og andre produkter. Det
vil formentlig være mest hensigtsmæssigt at lade FNs miljøprogram, UNEP, forestå
arbejdet med indsamling og formidling af informationer. Et samarbejde med WTO bør
aftales, idet medlemslande er forpligtede til at notificere tekniske handelsbarrierer, fx
importforbud, overfor WTO.
Forslag 12: Global indsats overfor ulovlig tømmerhugst (EU m.fl.)
Ulovlig tømmerhugst er et betydeligt problem i mange tømmerproducerende lande og en
af de væsentligste årsager til skovødelæggelse. Ulovlig tømmerhugst er udbredt i
såvel tropiske lande som i Rusland og Østeuropa. Det anslås, at op mod halvdelen af det
træ, som importeres til EU, er illegalt.18
Der er på nuværende tidspunkt kun meget begrænset regulering af den internationale
handel med træ - i praksis kun af de træarter, som er omfattet af Konventionen om
International handel i Truede Arter af Vilde Dyr og Planter (CITES).
Ulovlig tømmerhugst er et bredt begreb, som dækker over mange forskellige aktiviteter
i forbindelse med skovdrift: (1) Ulovlig konvertering af skov til andre formål; (2)
Ulovlige aktiviteter i skovene udført af skovejer eller koncessionsholder; (3)
Tømmertyveri og tømmersmugling; og (4) Korruption i tømmersektoren.
Det anslås, at 90% af verdens 1,2 mia. fattigste mennesker er direkte påvirket af de
negative konsekvenser af skovødelæggelse, og at verdens tømmerproducerende lande
tilsammen taber i størrelsesordenen 15 mia. $ årligt, som følge af ulovlig
tømmerhugst. 19
Der bør sættes en effektiv stopper for den internationale handel med træ og
træprodukter, som kommer fra ulovlig tømmerhugst. Målene må være, at: