Forurening fra traktorer og ikke-vejgående maskiner i Danmark

7 Vurderinger og anbefalinger

Der er et godt kendskab til lovgivningen blandt importørerne, og de maskiner, der importeres, er mærket efter lovgivningen af producenterne. Det skriftlige materiale, der følger maskinen, viser, at i hvert fald førstegangsejeren er informeret om, at der ikke må foretages ændringer af motoren, der kan influere på emissionen.

Der er ingen tvivl om, at der bliver behov for information til ejerne og de virksomheder, der handler med brugte maskiner eller reparerer og justerer dem. Det vil vare en årrække, inden de traktorer og maskiner, der er godkendt, bliver almindelige i branchen, og man bliver klar over, at de ikke må ændres.

Justering af traktorer og andre maskiner til højere effekt bør forsøges reduceret ved hjælp af information. For at holde maskinerne på det emissionsniveau, de har som nye, burde man overveje en kontrolordning.

For at reducere non-road-sektorens emissioner er det væsentligt, at der snarest stilles krav til benzinmotorer. Det vil kunne reducere sektorens emissioner af CO og HC. Heldigvis er levetiderne for de mindre motorer korte, hvilket vil give en hurtig reduktion af sektorens emissioner.

Selve opgørelsen af emissionerne er behæftet med forholdsvis stor usikkerhed. Ved fremtidige opgørelser ville det være en væsentlig forbedring, hvis der blev opbygget et bedre statistikgrundlag for antallet af maskiner og deres brugsmønster, eller hvis de forskellige segmenters brændstofforbrug kunne opgøres. Emissionsfaktorerne vil utvivlsomt blive lettere at fastsætte, fordi der er så stor fokus på sektoren i andre lande, og fordi der kommer emissionsgrænser for motorerne.

Selvom opgørelsen er behæftet med forholdsvis stor usikkerhed, og selvom der findes mange leverandører af maskiner, der ikke er blevet besøgt, er det vores opfattelse, at denne rapport over sektorens emissioner og sektorens indsigt i de nye regler og krav er retvisende.