www.benchmarks.dk Bilag B: Beregning af nøgletalEnergieffektiviteten beregnes som Denne værdi er uafhængig af antal køretøjer. Udslip af CO2 beregnes på baggrund af dieselforbruget pr. km. Ved forbrænding af 1 liter diesel udledes ca. 2.646 gram CO2. Gennemsnitlig EuronormGennemsnitlig Euronorm beregnes som
Andelen af køretøjer med partikelfilter beregnes ved: Denne værdi angives som et procent-tal. Kapacitetsudnyttelsen beregnes efter nedenstående formel. Enheden som kapacitetsudnyttelsen måles i, anvendes ikke i beregninger. Formlen til beregning af den gennemsnitlige kapacitetsudnyttelse for profilen: Da kapacitetsudnyttelsen er angivet ved et interval for de enkelte grupper, anvendes intervallets midtpunkt som værdi i beregningen. For en kapacitetsudnyttelse på 76-85% anvendes værdien 80%. Resultatet bliver et procent-tal. Kapacitetsudnyttelsen er angivet i intervaller for de enkelte grupper, men i benchmarkingen angives det som absolutte værdier. For intervallet 96-100% anvendes værdien 98%. Det gennemsnitlige antal kilometer pr køretøj beregnes ved:
Det gennemsnitlige antal kilometer uden gods (tomkørsel) pr. køretøj beregnes ved:
Gennemsnitlig transportomsætning, ekskl. udgifter til fremmede vognmænd
Gennemsnitlige transportomkostninger (total)
Gennemsnitlig dieselomkostning og dieselafgift/-told
Gennemsnitlige turudgifter, herunder vejskat
Gennemsnitlige øvrige turudgifter
Dækningsbidrag 1 = Transportomsætning - Udgifter til fremmede vognmænd - Chaufførløn og tilknyttede udgifter - Diesel og dieselafgift/-told - Turudgifter, herunder vejskat - Øvrige turudgifter
Forsikring - ansvar/kasko, CMR/fragtføreransvar
Dækningsbidrag 2 = Transportomsætning ekskl. udgifter til fremmede vognmænd - Transportomkostninger (totale)
Udnyttelsesgrad = (Anvendte timer/2190) * 100 % (der regnes med at der er i alt er 2190 timer pr. kvartal)
Dækningsgrad 1 = (Dækningsbidrag 1/Transportomsætning ekskl. udgifter til fremmede vognmænd)* 100 %
Dækningsgrad 2 = (Dækningsbidrag 2/Transportomsætning ekskl. udgifter til fremmede vognmænd)*100 % Tilsvarende fremgangsmåde anvendes for økonomi-benchmarking pr. kørt km og økonomi-benchmarking pr. anvendt time. I stedet for at dividere med antal køretøjer foretages divisionen med henholdsvis antal kørte km og antal anvendte timer.
|