www.benchmarks.dk

4 Beregning af nøgletal

4.1 Resultater
4.2 Beregning af gennemsnit (miljøbenchmarking)
4.3 Beregning af gennemsnit (økonomi-benchmarking).
4.4 Beregning af gennemsnit for den bedste fjerdedel  

4.1 Resultater

Når brugeren får vist sine resultater for benchmarkingen indgår "Nøgletal for egen gruppe", "Gennemsnit for profil", "Gennemsnit for bedste fjerdedel i profil", "Bedste værdi i profil" og "Gennemsnit for alle uanset profil".

Det er de enkelte grupper der benchmarker sig mod hinanden, på baggrund af de gennemsnitlige værdier for lastbilerne i gruppen.

4.2 Beregning af gennemsnit (miljøbenchmarking)

Figur 5.
Eksempel på output for miljø-benchmarking.

Systemet sorterer nøgletallene for alle grupper i størrelsesorden, bedste værdi defineres for de enkelte nøgletal som:
Energieffektivitet - højeste værdi.
Udslip af CO2 - mindste værdi
Gns. Euronorm - højeste værdi
Partikelfiltre - højeste værdi
Kapacitetsudnyttelse - højeste værdi
Kørte km pr. køretøj - højeste værdi
Tomkørsel - mindste værdi.

For eksempel beregnes energieffektiviteten som:

Denne værdi er uafhængig af antal køretøjer. Tilsvarende fremgangsmåde anvendes for økonomi-benchmarking pr. kørt km og økonomi-benchmarking pr. anvendt time. I stedet for at dividere med antal køretøjer foretages divisionen med hhv. antal kørte km og antal anvendte timer.

De resterende formler kan ses i bilag B.

4.3 Beregning af gennemsnit (økonomi-benchmarking).

Bruger kan vælge at gennemføre økonomi-benchmarking pr. køretøj, pr. km eller pr. anvendt time.

Figur 6.
Eksempel på økonomi-benchmarking pr. kørt time.

Systemet sorterer nøgletal for alle grupper i størrelsesorden. Bedste værdi defineres for de enkelte nøgletal som:
Transportomsætning - højeste værdi
Transportomkostninger - mindste værdi
Chaufførløn og tilknyttede udgifter - mindste værdi
Diesel og dieselafgift/-told - mindste værdi
Turudgifter, herunder vejskat - mindste værdi
Øvrige turudgifter - mindste værdi
Dækningsbidrag 1 - højeste værdi
Reparation og vedligeholdelse - mindste værdi
Dæk - mindste værdi
Vægt- og vejbenyttelsesafgift - mindste værdi
Forsikring - ansvar/kasko, CMR/fragtføreransvar - mindste værdi
Øvrige vognomkostninger - mindste værdi
Dækningsbidrag 2 - højeste værdi
Udnyttelsesgrad (tidsmæssigt) - højeste værdi
Kørte km - højeste værdi
Anvendte timer - højeste værdi
Dækningsgrad 1 - højeste værdi
Dækningsgrad 2 - højeste værdi.

4.4 Beregning af gennemsnit for den bedste fjerdedel

Systemet udtager grupper fra den bedste ende af, på baggrund af de gennemsnitlige værdier, indtil 25 % af de deltagende køretøjer er omfattet. Herefter beregnes på baggrund af gennemsnitsværdierne det vægtede gennemsnit af de 25 % bedste køretøjer.

Tabel 1.
Benchmarkdata for virksomhederne/grupperne A-E, med 109 lastbiler med samme profil.

Gruppe/Virksomhed

Biler

Gns.

Euro 1

Euro 2

Euro 3

Akk. Euronorm

A

5

2,20

 

4

1

11

B

15

2,07

 

14

1

31

C

19

2,47

1

8

10

47

D

25

2,40

 

15

10

60

E

45

2,28

5

22

18

103


Baseret på dataene fra tabel 1 bliver gennemsnit for bedste 1/4-del:
Profilen indeholder i alt 109 køretøjer. Den bedste fjerdedel består af 109/4=27,25 køretøjer.
Der beregnes for en teoretisk gennemsnitslastbil pr. gruppe. Gruppe C er med en gennemsnitlig Euronorm på 2,47 bedst, men omfatter kun 19 køretøjer. Næstbedste gruppe er D med en Gennemsnitlig Euronorm på 2,40 og omfatter 25 køretøjer.
Gennemsnit af bedste fjerdedel beregnes derfor som:
(19*2,47 + (27,25-19)*2,40)/27,25 = 2,45.

Gennemsnittet for den bedste fjerdedel for de øvrige variable (Energieffektivitet, CO2, partikelfilter etc.) og for økonomidata beregnes på tilsvarende vis.

Resultaterne der opnås med denne metode afviger fra hvis man alene beregnede gennemsnittet på baggrund af de 25 % bedste køretøjer inden for en profil. 10 grupper med 2 lastbiler hver, en Euro 1 og en Euro 3 har en gennemsnitlig Euro-norm på 2, hvilket også er Gennemsnit og Bedste værdi for profilen. Men baseret på køretøjer vil Gennemsnit for bedste fjerdedel være Euronorm 3. Det er naturligvis ikke konsistent at Gennemsnit af bedste fjerdedel er bedre end Bedste værdi for profil, og derfor er metoden med beregning på baggrund af gennemsnitslastbiler valgt til det færdige system.