www.benchmarks.dk 4 Beregning af nøgletal
4.1 ResultaterNår brugeren får vist sine resultater for benchmarkingen indgår "Nøgletal for egen gruppe", "Gennemsnit for profil", "Gennemsnit for bedste fjerdedel i profil", "Bedste værdi i profil" og "Gennemsnit for alle uanset profil". Det er de enkelte grupper der benchmarker sig mod hinanden, på baggrund af de gennemsnitlige værdier for lastbilerne i gruppen. 4.2 Beregning af gennemsnit (miljøbenchmarking)Figur 5. Systemet sorterer nøgletallene for alle grupper i størrelsesorden, bedste værdi defineres for de enkelte nøgletal som:
For eksempel beregnes energieffektiviteten som: Denne værdi er uafhængig af antal køretøjer. Tilsvarende fremgangsmåde anvendes for økonomi-benchmarking pr. kørt km og økonomi-benchmarking pr. anvendt time. I stedet for at dividere med antal køretøjer foretages divisionen med hhv. antal kørte km og antal anvendte timer. De resterende formler kan ses i bilag B. 4.3 Beregning af gennemsnit (økonomi-benchmarking).Bruger kan vælge at gennemføre økonomi-benchmarking pr. køretøj, pr. km eller pr. anvendt time. Figur 6. Systemet sorterer nøgletal for alle grupper i størrelsesorden. Bedste værdi defineres for de enkelte nøgletal som:
4.4 Beregning af gennemsnit for den bedste fjerdedelSystemet udtager grupper fra den bedste ende af, på baggrund af de gennemsnitlige værdier, indtil 25 % af de deltagende køretøjer er omfattet. Herefter beregnes på baggrund af gennemsnitsværdierne det vægtede gennemsnit af de 25 % bedste køretøjer. Tabel 1.
Gennemsnittet for den bedste fjerdedel for de øvrige variable (Energieffektivitet, CO2, partikelfilter etc.) og for økonomidata beregnes på tilsvarende vis. Resultaterne der opnås med denne metode afviger fra hvis man alene beregnede gennemsnittet på baggrund af de 25 % bedste køretøjer inden for en profil. 10 grupper med 2 lastbiler hver, en Euro 1 og en Euro 3 har en gennemsnitlig Euro-norm på 2, hvilket også er Gennemsnit og Bedste værdi for profilen. Men baseret på køretøjer vil Gennemsnit for bedste fjerdedel være Euronorm 3. Det er naturligvis ikke konsistent at Gennemsnit af bedste fjerdedel er bedre end Bedste værdi for profil, og derfor er metoden med beregning på baggrund af gennemsnitslastbiler valgt til det færdige system.
|