Miljøprojekt nr. 790, 2003 Fuldskalaforsøg i Kolding områdetIndhold
1 Indledning
Denne rapport indeholder dels den tredje sorteringsundersøgelse i Kolding Kommunes forsøgsområde med Bates Combi System og dels en redegørelse for de erfaringer Kolding Kommune har gjort i forbindelse med indførelse af et 2-strømssystem. 1.1 Den tredje sorteringsundersøgelseDe foregående 2 undersøgelser blev gennemført dels i august 1997 ca. 3 måneder efter implementeringen af systemet og dels i oktober 1998. Bates Combi Systemet er et sækkebaseret indsamlingssystem, hvor restaffald opsamles i 150 l papirsække og det organiske affald opsamles i 90 l papirsække. Papirsækkene er monteret i sækkeholdere af plast og disse holdere hænger på et stativ ved borgeren. Tømning sker som et vandresystem, hvor skraldemanden hægter en ny sækkeholder med sæk af på stativet og medtager den fyldte, som dernæst hægtes på bilen, tømmes og automatisk forsynes men en ny papirsæk. Forsøget med indsamling af organisk- og restaffald i Bates Combi Systemet har siden disse undersøgelser forløbet stort set uden nogen form for direkte information til brugerne og nærværende undersøgelse vil således afspejle denne situation og resultaterne kan sammenlignes direkte med de to foregående undersøgelser. Til sorteringsundersøgelsen er udvalgt stort set de samme 100 husstande, som blev undersøgt i 1998. Undersøgelsen indeholder således 60 husstande som hjemmekomposterer og 40 husstande, der frasorterer organisk affald til centralkompostering. Undersøgelsen er gennemført på grundlag af de samme principper som de foregående undersøgelser. Disse principper er: Fra de 40 husstande hvor organisk affald frasorteres til central kompostering, er der foretaget en screening af såvel sækken med organisk affald som sækken med restaffald. Screeningen af affaldet fra denne gruppe husstande er primært gennemført med henblik på at få et overblik over, om det organiske affald udsorteres med et tilfredsstillende resultat. Ved screeningen af restaffaldssækken er der også foretaget en vurdering af sækkens indhold af genbrugelige materialer (aviser, ugeblade og glas) og af sækkens fyldningsgrad. Fra de 60 husstande hvor der hjemmekomposteres, er der ved screeningen foretaget en vurdering af i hvilket omfang restaffaldssækken benyttes til organisk affald og genbrugelige materialer samt sækkens fyldningsgrad. Ved alle de 100 indsamlingssteder er der foretaget en vurdering af hygiejnen i og omkring renovationsstativet.
2 Udvælgelse af husstandeVed udvælgelsen af husstande til sorteringsundersøgelsen er der lagt vægt på, at de 3 områder Vonsild, Tved og Rebæk er forholdsmæssig ligelig repræsenteret både hvad angår antal og renovationsordning (hjemmekompostering og centralkompostering). Udvælgelsen skete efter nøglen i tabel 2.1. Tabel 2.1
Tabel 2.2
Tabel 2.3
Tabel 2.4
Tabel 2.5
3 Sækken med organisk affald
3.1 IndsamlingIndsamlingen blev foretaget mandag den 15. april og onsdag den 17. april 2002, som var de ordinære indsamlingsdage for de udvalgte adresser. De indsamlede sække har således været i brug i fulde 14. dage. Indsamlingen i de tre områder blev gennemført således:
Vejret på indsamlingsdagene var overskyet og temperaturen lå omkring 7 - 10 0 C. Den forudgående 14 dages periode var præget af tørvejr og solskin dagtemperaturer på 10 -15 0 C, og nattemperaturer på 3 - 7 0 C. Der var altså køligere end ved de første undersøgelser, men til gengæld mere tørt end undersøgelsen i 1998. I forbindelse med indsamlingen mandag den 15. april blev der konstateret:
Der blev indsamlet 13 sække mandag den 15. april. På 3 af de indsamlede sække kunne der konstateres "våde pletter" i bunden, heraf lækkede 2 sække væske. I forbindelse med indsamlingen onsdag den 17. april blev der konstateret:
Der blev indsamlet 24 sække onsdag den 17. april. 3.2 Screening af sækkeindholdDer blev foretaget screening af sækkeindholdet begge dage umiddelbart efter indsamlingen. Screeningen mandag den 15. april af sækkene fra Vonsild gav følgende billede af brugernes vilje til at sortere affaldet. Af de 13 indsamlede sække var der:
Screeningen onsdag den 17. april af sækkene fra Tved og Rebæk gav følgende billede af brugernes vilje til sortering. Af de 24 indsamlede sække var der:
3.3 Stativer, standpladser og hygiejneDet kunne konstateres, at sækkestativerne generelt var pæne og rene og uden tegn på tilsmudsning fra opbevaringen af affald. Flere stativer havde dog algebelægninger, men ikke i større omfang end det kunne forventes efter ca. 5 års drift. Enkelte stativer manglede låsering ved håndtagsbolten og et enkelt låg var delvist flækket i samlingen omkring håndtagsbolten (se fotos i bilag 4). Der blev ikke konstateret lugtgener ved de besøgte indsamlingssteder, og der blev ikke iagttaget særlige problemer omkring renhed og hygiejne. Som nævnt ovenfor blev der konstateret udsivende væske fra enkelte sække. Dette havde dog ikke givet anledning til lugtgener eller synlige tegn på tilsmudsning af sækkeholderen. 3.4 Affaldsmængde (vægt)Affaldet fra de 2 indsamlingsdage blev vejet på brovægten hos Marius Pedersen A/S i Kolding (vejeusikkerhed +/- 20 kg.) jf. tabel 3.4.1 Vejeudstyret har således de samme usikkerheder, som udstyret, der blev anvendt ved undersøgelserne i 1997 og 1998. Tabel 3.4.1
3.5 KonklusionSom det også blev konstateret ved de foregående undersøgelser ses der ingen problemer ved systemet med opsamling og opbevaring af organisk affald i papirsække i op til 14 dage. Med hensyn til sorteringen, kan brugerne deles op i 3 grupper.
Fordelingen mellem de 3 grupper i undersøgelsen er 65 % som sorterer i overensstemmelse med anvisningen, 19 % som delvist ignorer sorteringsanvisningen og 16 %, som groft ignorerer sorteringsanvisningen jf. tabel 3.5.1. Tabel 3.5.1 Sorteringseffektivitet
Gruppen af brugere som delvist fejlsorterer optrådte ikke ved undersøgelsen i 1998. Brugerne i denne gruppe viser stadig vilje til at følge sorteringsanvisningen, men i praksis anvendes den organiske sæk også til restaffald. Gruppen af brugere som fuldstændig ignorerer sorteringsanvisningen ligger stort set på samme niveau som ved undersøgelsen i 1998. Der synes således at være indikationer på, at en fornyet informationsrunde bør overvejes, selv om der er tale om et relativt begrænset statistisk grundlag,
4 Sækken med restaffald
4.1 IndsamlingIndsamlingen blev foretaget mandag, tirsdag og onsdag den 22, 23 og 24. april 2002. Indsamlingen i Vonsild skete på de ordinære indsamlingsdage, hvorimod indsamlingen i Tved og Rebæk blev foretaget sidst på dagen før den ordinære indsamlingsdag (indkøring op til Bededag). Indsamlingen i de tre områder blev gennemført således: Centralkompostering restaffald
I forbindelse med indsamlingen mandag den 22. april blev der konstateret:
Der blev indsamlet 28 sække mandag den den 22. april. De indsamlede sække var generelt set fyldte som forventet. Der var 3 steder hvor der var tale om decideret overfyldning. Der var enkelte steder, hvor der kun var meget lidt restaffald i sækken. I forbindelse med indsamlingen tirsdag den 23. april blev der konstateret:
Der blev indsamlet 42 sække tirsdag den 23. april. De indsamlede sække var generelt set fyldte som forventet. Der var 6 steder hvor der var tale om decideret overfyldning, heraf 1 adresse med 2 poser til restaffald, som begge var overfyldte. I forbindelse med indsamlingen onsdag den 24. april blev der konstateret:
Der blev indsamlet 30 sække onsdag den 24. april. De indsamlede sække var generelt set fyldte som forventet. Der var 2 steder hvor der var tale om decideret overfyldning. Der var enkelte steder, hvor der kun var meget lidt restaffald i sækken. 4.2 Stativer, standpladser og hygiejneDet kunne konstateres, at sækkestativerne generelt var pæne og rene og uden tegn på tilsmudsning fra opbevaringen af affald. Flere stativer havde dog algebelægninger, men ikke i større omfang end det kunne forventes efter ca. 5 års drift. Flere stativer manglede låsering ved håndtagsbolten og flere låg var delvist flækket i samlingen omkring håndtagsbolten (se fotos i bilag 4). Der blev ikke konstateret lugtgener ved nogen af de besøgte indsamlingssteder, og der blev ikke iagttaget særlige problemer med fluer eller andre insekter i eller omkring renovationsstativerne. Der blev i alt konstateret 10 våde sække. 3 sække var trykket ud af sækkeholderen. En sæk var trykket sammen til midt i sækkeholderen, og affald lagt ovenpå. 4.3 Affaldsmængde (vægt)Affaldet fra de 3 indsamlingsdage blev vejet på brovægten hos Marius Pedersen A/S i Kolding (vejeusikkerhed +/- 20 kg.) jf. tabel 4.3.1 Vejeudstyret har således de samme usikkerheder, som udstyret, der blev anvendt ved undersøgelserne i 1997 og 1998. Tabel 4.3.1
Tabel 4.3.2
Det skal bemærkes at nogle af sækkene i nærværende undersøgelse 2002 blev indsamlet dagen før den ordinære indsamling. 4.4 Screening af sækkeindholdFormålet med screening af sækkenes indhold af restaffald er det samme som ved de tidligere undersøgelser:
Der blev foretaget screening af sækkeindholdet alle 3 dage umiddelbart efter indsamlingen. Resultatet af screeningen er sammenfattet i tabellerne 4.4.1 til 4.4.3 nedenfor. Tabel 4.4.1
Tabel 4.4.2
Tabel 4.4.3
Ud fra denne grundlæggende forudsætning er der i registreringen kun medtaget fejlsorteringer, som er skønnet at være på 10 % (volumen) eller derover. Angivelsen "korrekt" sorteret omfatter således fejlsorteringer på op til 10 %. Nedenfor i tabel 4.4.4 og tabel 4.4.5 er sammenstillet den procentvise fordeling af brugere med korrekt sortering og fejlsortering opdelt på brugere som afleverer til centralkompostering og brugere som hjemmekomposterer. Tabel 4.4.4
Tabel 4.4.5
Tabel 4.4.6
Tabel 4.4.7
4.5 KonklusionGenerelt er sækkene fyldte og der blev konstateret 10 overfyldte sække. Sækkenes gennemsnitlige fyldningsgrad synes dog ikke at have ændret sig siden 1998. Sorteringsundersøgelsen giver anledning til følgende gruppering af brugerne:
Udviklingen fra 1997 til 2002 i sorteringseffektiviteten indenfor hver af de to ordninger er skitseret nedenfor i tabel 4.5.1 og 4.5.2. Tabel 4.5.1 Tabel 4.5.2
5 Sammenfatning og anbefaling
5.1 SorteringenFrasorteringen af organisk affald til central kompostering er faldet med ca. 20 % i forhold til undersøgelsen i 1998 og andelen af korrekt sorterede sække ligger nu på et niveau omkring 65 %. Antallet af husstande som bevidst ignorerer sorteringsanvisningen og benytter sækken til decideret restaffald ligger dog uændret på et niveau omkring 15 %. Der er imidlertid ca. 20 % af husstandene, som godt nok frasorterer en del af det organiske affald men også benytter sækken til restaffald. Frasorteringen af organisk affald til hjemmekompostering er faldet betydeligt i forhold til undersøgelsen i 1998. Der blev således fundet organisk affald, som kunne have været hjemmekomposteret, i ca. 75 % af restaffaldsækkene. Frasorteringen af genbrug (aviser, ugeblade og reklamer) er samlet set forbedret i forhold til undersøgelsen i 1998. Dog bortset fra Rebækområdet, hvor der blev fundet genbrugsmaterialer i ca. 30 % af restaffaldssækkene. 5.2 Brugerfunktion og udstyrBorgernes anvendelse af Bates Combi Systemet var efter alt at dømme tilfredsstillende, der var således kun ganske få eksempler på sække som var faldet sammen i forbindelse med fyldning. Flere stativer manglede dog låsering ved håndtagsbolten og flere låg var delvist flækket i samlingen omkring håndtagsbolten (se fotos i bilag 4). Generelt er sækkene fyldte, men overfyldning og/eller ekstra affald forekommer ved ca. 10 % af husstandene. Overfyldning og ekstra affald kunne i flere tilfælde sammenkædes med erhvervsaktivitet i form af dagpleje. Der var generelt rent og pænt omkring stativerne, og der blev ikke konstateret lugt- eller skadedyrsproblemer (fluer, rotter mv.) i eller omkring stativerne. Det blev ligeledes konstateret, at flere stativer havde algebelægninger, men ikke i større omfang end det kunne forventes efter ca. 5 års drift. Det vurderes således ikke nødvendigt med en systematisk rengøring af stativer eller sækkeholdere. Skraldefolkenes anvendelse af systemet fungerede umiddelbart tilfredsstillende, men en mindre del af sækkeholderne havde karakteristiske slidskader, som må skyldes unormale forhold et sted på indsamlingsbilen (se foto bilag 4). 5.3 AffaldsmængderTil screeningsundersøgelsen af affald fra enfamilieboliger blev der indsamlet følgende:
Efter indsamlingen blev gennemsnitsvægten på de indsamlede sække registreret. Resultatet er vist i tabel 5.3.1. Tabel 5.3.1
Iagttagelserne og resultaterne fra den gennemførte sorteringsundersøgelse efter 5 års drift med Bates Combi System i forsøgsområderne giver anledning til følgende anbefalinger vedrørende sorteringen af affaldet:
Og følgende anbefalinger vedrørende udstyret og borgernes anvendelse af systemet:
6 Erfaringer med indførelse af 2-strømssystem i Kolding Kommune
Nærværende notat indeholder en beskrivelse af Kolding Kommunes erfaringer i forbindelse med bestræbelser på indførelse af et 2-strømssystem med optisk sortering af det indsamlede affald. Notatet indeholder en beskrivelse af de forventede etablerings- og driftsforhold, herunder opgørelser af forventede investeringer og driftsøkonomi samt beskrivelse af kommunens forsøg på at få etableret et forbehandlingsanlæg og de omstændigheder, som førte til en udskydelse af planerne indtil år 2003. 6.1 BaggrundBaggrundsforløbet omkring indførelse af et 2-delt affaldssystem i Kolding Kommune kan kort skitseres som følger:
6.2 2-strømssystemet og optisk sorteringSkitseprojekteringen af 2-strømssystemet med optisk sortering baserede sig på følgende forudsætninger og planer: Det eksisterende opsamlingsmateriel ved etageboliger, fællesløsninger og erhverv m.v. kunne anvendes umiddelbart i det nye 2-strømssystem med fælles indsamling af affaldet i poser for efterfølgende optisk sortering. Ved øvrige ejendomme med affaldssække skulle der indføres 2-hjulede beholdere på mellem 140 og 240 l efter husstandens størrelse og behov. Der skulle udleveres grønne affaldsposer til sortering af det organiske affald, men borgerne skulle selv anskaffe poser til restaffaldet og der blev ikke taget stilling til om kommunen skulle indkøbe og videresælge køkkenstativer. Ved haveboliger blev der regnet med en vis udbredelse af hjemmekompostering samtidigt med den centrale indsamling i grønne poser. Planen var at bibeholde ugetømningen ved etageboliger og ændre til 14-dages tømning ved enfamilieboliger. Indsamlingen skulle ske med almindelige komprimatorbiler, men med krav om nedsat komprimering af hensyn til bevarelse af hele poser for den efterfølgende optiske sortering. De eksisterende krav til borgernes adgangsveje skulle ikke ændres i forhold til det eksisterende system. Det optiske sorteringsanlæg skulle indbygges i kommunens eksisterende miljøterminalbygning på Bronzevej 3 i umiddelbar nærhed af affaldsforbrændingsanlægget på Bronzevej 6. Efter den optiske frasortering af grønne poser skulle disse poser oprives og indholdet sigtes inden den videre transport til bioforgasning. Det blev i skitseprojektet forudsat at bioforgasning skulle ske på anlægget i Grindsted Kommune. 6.3 Økonomi og UdbudUd fra skitseprojekteringen af 2-strømssystemet og tilsagnet om tilskud fra miljøstyrelsen var der en forventning om at man kunne indføre systemet med en anlægsinvestering på ca. 13,5 mill. kr. og årlige driftsudgifter på ca. 13 mill. kr. incl. forrentning og afskrivning af anlægget. Den forventede driftsøkonomi indeholdt således en forventet besparelse i forhold til det eksisterende system på ca. 1.8 mill. kr. pr. år, hvilket primært kunne forklares med ændringen af indsamlingsfrekvensen fra ugetømning til 14-dages tømning ved enfamilieboliger. Med henblik på realisering af 2-strømssystemet indledte Kolding Kommune i mats 2002 et begrænset EU-udbud af maskinanlægget for optisk sortering og sigtning af organisk affald. 2 interesserede tilbudsgivere blev prækvalificeret til at afgive bud og der indkom 2 tilbud, som begge væsentligt oversteg den forventede økonomi. Det nye overslag, hvor de affødte bygningsændringer i miljøterminalen var indregnet, viste således en overskridelse af den budgetterede økonomi på ca. 18 mill. kr. Det komplette anlæg til indsamling, sortering og sigtning af affaldet ville således koste ca. 31,5 mill. kr. (incl. tilskud fra Miljøstyrelsen) Med udgangspunkt i udsigten til en voldsom overskridelse af den budgetterede økonomi valgte Kolding Kommune at annullere udbudet. I den periode hvor der var udbud på maskinanlægget, havde Kolding Kommune også udbud på behandlingen af det organiske affald på bioforgasningsanlæg. Kommunen modtog imidlertid ingen bud på denne opgave og besluttede derfor, at tage direkte kontakt til hhv. Grindsted og Herning bioforgasningsanlæg. Det viste sig i den sammenhæng, at anlægget i Herning kunne modtage de grønne poser fra Kolding Kommune og også foretage opsprætning og sigtning. Med udgangspunkt i en tilkendegivelse fra bioforgasningsanlægget i Herning om modtagelse og behandling af grønne poser indledte Kolding Kommune i oktober 2000 endnu et begrænset EU-ubud af maskinanlægget, men denne gang omfattede anlægget kun den optiske sorteringsdel og ikke anlæg for opsprætning og sigtning af det organiske affald. 4 interesserede tilbudsgivere blev prækvalificeret til at afgive bud og der indkom 3 tilbud, hvoraf kun et af tilbudene var konditionsmæssigt. Tilbudet oversteg væsentligt den forventede økonomi. Det nye overslag, hvor de affødte bygningsændringer i miljøterminalen var indregnet, viste således en overskridelse af den budgetterede økonomi på ca. 9 mill. kr. Det komplette anlæg til indsamling og sortering af affaldet ville således koste ca. 22,5 mill. kr. (incl. tilskud fra Miljøstyrelsen). Der var således igen udsigt til en voldsom overskridelse af den forventede økonomi og blandt andet var prisen på maskinanlægget væsentligt større end forudsat i overslaget fra 1999. Da udbudet endvidere alene omfattede et sorteringsanlæg og ikke poseopsprætter og sigte, anså Kolding Kommune det for at være en uforholdsmæssig høj pris at betale for frasortering af det organiske affald. Kolding Kommune valgte således endnu engang at annullere udbudet. 6.4 Udsættelse af planerneKolding Kommune vedtog i forbindelse med den politiske behandling af sagen den 14. maj 2001, at implementeringen af 2-delt indsamling af restaffald indtil videre skulle stilles i bero. Det blev samtidigt besluttet, at andre muligheder for indsamling af organisk affald skulle undersøges og at de igangværende forsøg og ordninger i bl.a. Århus, Aalborg og en række hovedstadskommuner skulle følges nøje og granskes for erfaringer og metoder, som eventuelt kunne finde anvendelse i Kolding Kommune.
Bilag 1 Oversigtskort forsøgsområder
Bilag 2 Organisk affald til centralkompostering.
Korrekt sorteret
Korrekt sorteret
Delvis fejlsortering
Delvis fejlsortering
Grov fejlsortering
Grov fejlsortering
Overfyldning i organisk fraktion
Udsivende væske fra organisk fraktion
Dryp på standpladsens belægning
Bilag 3 Screening af Restaffaldsække
Hjemmekompostering
Hjemmekompostering
Hjemmekompostering
Centralkompostering
Centralkompostering
Centralkompostering
Fejl i begge fraktioner
Udsivende væske fra restaffaldsfraktion
Overfyldning, ekstra affald og "betaling"
Bilag 4 Øvrige iagttagelser.
Flækket låg ved håndtagsbolten
Delvist flækket låg ved håndtagsbolten og manglende afdækning af låsering
Flækket låg ved håndtagsbolten og manglende afdækning af låsering
Manglende låsering ved håndtagsbolten
Borgeren har selv udbedret med møtrik i stedet for låsering.
Slidskade på sækkeholder
|