Erfaringerne med integration af miljøhensyn på markedet kan sammenfattes indenfor tre
områder: 1) dokumentation og information, 2) viden og kompetenceopbygning hos aktørerne
og 3) fora for markedssamarbejde. Den efterfølgende beskrivelse er koncentreret om
erfaringerne med de mest centrale virkemidler.
Dokumentation og information
Velfungerende metoder og værktøjer til at dokumentere produkternes miljøegenskaber
er grundlæggende forudsætninger for, at virksomheder på en troværdig måde kan
kommunikere og synliggøre deres miljøarbejde overfor kunderne.
Livscyklusvurderinger
Formålet med livscyklusvurderinger (LCA) er at dokumentere et produkts potentielle
bidrag til miljøbelastningen set over hele produktets livscyklus fra råvareudvinding
over produktion og brug til bortskaffelse. På den baggrund kan de væsentlige
miljøproblemer udpeges. Livscyklusvurderinger er et væsentligt grundlag for
produktudviklingsarbejde, udvikling af miljømærkekriterier, udarbejdelse af
miljøvaredeklarationer, fastlæggelse af anbefalinger i miljøvejledninger m.v. Det er
vigtigt, at livscyklusvurderinger udføres efter en videnskabelig anerkendt metode for at
sikre troværdighed overfor kunderne.
Der er gjort en stor indsats for at udvikle grundlæggende LCA-metoder og enkle
redskaber. Den danske såkaldte UMIP-metode11
til livscyklusvurderinger fra 1996 er internationalt anerkendt. På grundlag af
UMIP-metoden er der udviklet en række redskaber, som virksomhederne kan anvende direkte i
deres indsats for udvikling og afsætning af renere produkter.
På internationalt plan er der sket en betydelig metodeudvikling indenfor LCA-området
i regi af især ISO og SETAC12, og
der er udarbejdet ISO standarderne for livscyklusvurdering. I 2003 åbnede et dansk
LCA-videncenter. Centerets formål er at formidle viden og udvikle relevante redskaber,
der kan sikre udbredelsen af en livscyklustilgang i dansk erhvervsliv, herunder at indgå
i det internationale samarbejde på området.
Miljøvaredeklarationer
Virksomheder og andre professionelle aktører i varekæden har behov for at udveksle
detaljeret information om råvarers, halvfabrikatas og hjælpestoffers miljøbelastning
set i et livscyklus perspektiv. Denne detaljerede produktinformation kan f.eks.
videregives gennem såkaldte miljøvaredeklarationer og kan bruges, når der vælges
mellem forskellige halvfabrikata og til at dokumentere den samlede miljøbelastning fra
slutprodukterne.
I Holland, Finland, Sverige, Norge, Italien og Japan er der indenfor de seneste år
indført frivillige ordninger for miljøvaredeklarationer. EU-kommissionens grønbog om en
integreret produktpolitik nævner muligheden for en fælles europæisk ordning for
miljøvaredeklarationer.
Miljømærker mv.
Miljømærker, energimærker og Ø-mærker er rettet mod forbrugere og virksomheder,
der hurtigt og troværdigt skal have mulighed for at vælge mindre miljøbelastende varer.
EU-Blomsten og den nordiske Svane kan tildeles produkter, der lever op til en række
kriterier fastlagt på baggrund af en vurdering af produktets samlede miljøbelastning.
Der er ca. 370 svane-licenser i Danmark svarende til mere end 2.300 produktnavne indenfor
54 varegrupper. Der er 28 licenshavere, der har Blomsten, og Danmark er dermed et af de
lande i Europa, der er længst fremme med EU-Blomsten. Kendskabet til mærkerne blandt
forbrugerne er steget i de senere år: Ca. 2/3 af de danske forbrugerne kunne i 2001
genkende Svanemærket, mens 1/3 kunne genkende Blomsten.
EU-energimærkningsordningen er obligatorisk og omfatter en lang række apparater og
produkter f.eks. hvidevarer og lyskilder. Mærkningen indeholder dels en angivelse af
produktets relative energiforbrug (A til G) i forhold til andre produkter af samme type,
det absolutte energiforbrug samt oplysninger om f.eks. vaskeevne, centrifugeringsevne og
lysmængde. Der er i løbet af få år sket en markant forskydning af salget over mod A og
B-mærkede køleskabe og frysere i Danmark. Den offentlige indsats for at nå disse
resultater har været betydelig og har været hjulpet af de privatøkonomiske fordele for
forbrugerne ved at købe de energieffektive apparater.
Det røde og det grønne Ø-mærke er frivillige, danske kontrolmærker, som er
underlagt offentlig kontrol. Danske myndigheder kontrollerer, at gårde og virksomheder
producerer, forarbejder, pakker eller mærker varerne i overensstemmelse med
økologireglerne. Ø-mærket er derfor for mange forbrugere en garant for de økologiske
produkters troværdighed og flere analyser viser, at 80-90 pct. af forbrugerne kender til
det. Detailkæderne kræver efterhånden, at de økologiske produkter skal kunne
konkurrere på pris, leveringssikkerhed, udseende, emballage, smag og holdbarhed mv.
Omsætningen af økologiske fødevarer har de seneste år stabiliseret sig på ca. 5
pct. Men inden for enkelte varegrupper er den væsentligt større. Konsummælk har som
spydspids opnået næsten en 1/3 af det samlede marked, og æg ligger på ca. en 1/4. De
økologiske produkters markedsandele viser, at forbrugerne har efterspurgt økologiske
varer, selvom de er dyrere end de konventionelle.
Grønne investeringer
En investering kaldes grøn, når investeringen bl.a. medtager hensyn til
miljømæssige forhold. Der er udviklet en række indeks over virksomheder, der har en
grøn profil for at give et bedre grundlag for investorerne. Dow Jones
introducerede i 1999 verdens første globale bæredygtighedsindeks. Det dækker de bedste
10 pct. af verdens 2.500 største virksomheder med hensyn til økonomiske, miljømæssige
og sociale kriterier. Fem danske virksomheder er repræsenteret i indekset. I 2001
introducerede Financial Times Stock Exchange (FTSE), der er ejet af London Stock Exchange
og Financial Times, FTSE4Good-indeksene, der lægger vægt på sociale og
miljømæssige forhold. 10 danske virksomheder er med heri.
Der er endnu kun få eksempler på grønne investeringsfonde o.l. i Danmark. Der er i
2002 i Danmark i alt tretten initiativer fordelt på to miljøpuljer hos pensionskasser,
seks miljø/energipuljer hos investeringsforeninger, to ordninger indenfor venture kapital
og tre banker med en delvis miljøprofil. Flere europæiske lande har taget særlige
politiske initiativer. F.eks. etablerede den hollandske regering i 1995 den grønne fond
(GFS), hvor renteindtægter og dividende er skattefrie. I UK er alle pensionsinstitutter
fra 2002 forpligtet til at offentliggøre, om deres investeringspolitikker inddrager
sociale og miljømæssige kriterier. Tyskland har indført tilsvarende regler. Formålet
er at give forbrugerne flere og mere informerede valg, når de placerer deres kapital.
Viden og kompetence hos markedets aktører
Det er vigtigt, at markedets aktører har den nødvendige viden og kompetence til at
kunne medtage miljøhensyn i f.eks. forretningsstrategier, produktudvikling,
markedsføring, investeringer og ved indkøb.
Miljøledelse
En del virksomheder arbejder med miljøledelse. Det indebærer, at fastlægge en
miljøpolitik for virksomheden, kortlægge miljøforhold og gennemføre en miljøindsats
med vægt på medarbejderinddragelse. Herigennem kan virksomheden ofte reducere
omkostninger til f.eks. råvarer, energi og vand. Omkring 800 danske virksomheder lever op
til enten den internationale standard for miljøledelses-systemer ISO 14001 eller
EUs miljøledelsesordning EMAS.
I juli 2001 blev en dansk standard for energiledelse offentliggjort. Standarden skal
gøre det nemmere og mere attraktivt at arbejde systematisk med energiforbrug.
Energiledelse er et centralt element i den aftaleordning, som betyder at energiintensive
virksomheder har mulighed for at få reduceret deres CO2-afgift, hvis de
gennemfører en række initiativer for at fremme energibesparelser.
Miljøarbejdet i virksomhederne afstedkommer krav gennem hele produktkæden f.eks. krav
om miljøoplysninger fra udenlandske kunder. I visse brancher kan det derfor være
nødvendigt at indføre miljøledelse for at komme i betragtning som underleverandør.
Opbygning af miljøkompetence i virksomhederne
Mange virksomheder har vanskeligt ved at udnytte de muligheder, som en styrket
miljøindsats kan indebære. Siden 1994 har Miljøstyrelsen støttet opbygning af
miljøkompetence hos markedets aktører gennem Miljøkompetence-ordningen. Formålet er at
sprede anvendelsen af teknologier og fremme af virksomhedernes miljøarbejde. Indsatsen
har været en del af Danmarks forpligtelse i relation til EU's EMAS-forordning.
Forbrugere og offentlige indkøb
Den offentlige sektor i Danmark køber ind for ca. 140 mia. kr. om året svarende til
11 pct. af BNP. Det offentlige er dermed også en vigtig forbruger. Inddragelse af
miljøhensyn i det offentliges indkøb kan give en reduceret miljøbelastning fra det
offentliges aktiviteter og give virksomhederne incitamenter til udvikling og udbud af
renere produkter. Den offentlige efterspørgsel efter renere produkter har været stigende
gennem de sidste 10 år, men der er fortsat et stort potentiale. Mulighederne for at tage
miljøhensyn i EU-udbud er blevet afklaret og forbedret, således at barriererne for at
tage miljøhensyn i det offentlige indkøb er blevet mindre.
Statens institutioner er med Cirkulæret om miljø- og energihensyn fra 1995 pålagt at
tage hensyn til miljøaspekter ved indkøb på lige fod med andre hensyn så som pris og
kvalitet. Der er desuden i 1999 indgået en aftale mellem miljøministeren og de kommunale
organisationer om fremme af miljø- og energihensyn ved indkøb, der følger intentionerne
i cirkulæret. Denne aftale er i 2002 blevet suppleret med aftale om nedsættelse af et
indkøbspanel for det samlede professionelle offentlige og private indkøb. Panelet skal
være bredt sammensat med repræsentanter for både udbuds- og efterspørgselssiden og har
til opgave at fremme miljøhensyn ved professionelle indkøb af renere produkter.
Der er siden 1993 udsendt en række pjecer, håndbøger og vejledninger samt
gennemført efteruddannelsesaktiviteter til støtte for de offentlige indkøbere. En
evaluering i 2000 viste, at 50 pct. af statens institutioner, 1/3 af kommunerne og 2/3 af
amterne har en miljø- og energibevidst indkøbspolitik. Konkrete produktområder, hvor
der stilles miljøkrav er bl.a. EDB-udstyr, papir og rengøringsmidler.
Forbrugerne har mange forskellige præferencer som skifter over tid. For de private
forbrugere, der vil tage miljøhensyn ved indkøb, kan det være vanskeligt at gennemskue
miljøforhold ved produkterne. Derfor er der gjort en indsats for at øge kendskabet til
de enkle informationsmidler: EUs miljømærke Blomsten, det nordiske miljømærke
Svanen, EUs-energimærke og Ø-mærket. Informationsarbejdet er bl.a. sket i tæt
samarbejde med detailhandel og interesserede virksomheder, der markedsfører mærkede
produkter. Denne indsats er desuden suppleret med information til borgerne i form af
foldere, TV-spots og produkttest mv.
Produktpaneler
Der er i perioden 1999-2003 etableret produktpaneler inden for følgende områder:
tekstil, elektronik, godstransport, detailhandel, landbrug, og byggeri. Formålet er, at
markedets aktører indenfor et konkret produktområde identificerer barrierer for fremme
af udbud og efterspørgsel efter renere produkter, samt foreslå hvordan disse barrierer
kan reduceres.
De første tre produktpaneler blev evalueret i 2001 (godstransport, elektronik,
tekstil). Evalueringen vurderede, at panelerne var et relevant og nyttigt instrument i den
produktorienterede miljøindsats ved at styrke implementeringen af en produktrettet
miljøindsats, øge markedets selvregulering og udbrede livscyklustankegangen. Panelerne
har bl.a. medvirket til at fremme miljømærkede produkter, teknologiudvikling,
vidensopbygning og forbrugernes miljøforståelse mv. For eksempel har tekstilpanelets
kampagne i 2001 for miljømærkede tekstiler resulteret i en markant stigning i antallet
af Blomstlicenser. I starten af 2000 var der kun givet én Blomstlicens på tekstiler i
Danmark. I dag er der 15 licenser og de Blomstmærkede tekstiler bliver solgt i over 16
detailhandelskæder i hele landet.
Regionale netværk
Der er i Danmark siden starten af 1990erne etableret en række regionale grønne
netværk mellem private virksomheder og offentlige myndigheder. Gennem disse netværk er
der etableret en tættere dialog mellem myndigheder og virksomheder og sket en
erfaringsudveksling mellem virksomhederne.
En evaluering af sytten netværk viser, at en netværksindsats kan være en
hensigtsmæssig måde til at styrke miljøarbejdet i især små- og mellemstore
virksomheder. De mest velfungerende netværk har spillet en vigtig rolle i forhold til
små- og mellemstore virksomheders miljøindsats.
Producentansvar
Udviklingen i EU tyder på, at producentansvar i stigende grad vil blive anvendt
indenfor produktområder, der giver særlige miljø- og ressourcemæssige problemer, jf.
direktiverne om udrangerede køretøjer og affald fra elektriske og elektroniske udstyr.
Instrumentet medfører, at fabrikanten eller importøren af et produkt pålægges ansvaret
for affaldshåndtering af de kasserede produkter. Det betyder, at ansvaret for
affaldshåndteringen flyttes fra offentlige myndigheder til producenten/importøren. Det
synliggør omkostningerne til affaldsbehandling for producenten og vil derfor give
producenten et incitament til at ændre produktet, så udgifterne til affaldshåndteringen
reduceres.