Mindre virksomheders brug af genbrugspladser

6 Virksomhedsundersøgelse ved udvalgte genbrugspladser

For at belyse virksomhedernes anvendelse af genbrugspladserne er der udvalgt syv genbrugspladser til en nærmere analyse. Genbrugspladserne er valgt, så de repræsenterer forskellige betalingssystemer. Ved valget af genbrugspladser er det desuden søgt at indkredse, hvor udbredt fænomenet med transport af affald til nabokommunens genbrugsplads er, når der er mere lempelige vilkår for virksomheders adgang til genbrugspladserne. De syv genbrugspladser er beliggende i:

  • Broby kommune
  • Frederiksberg kommune
  • Hvorslev kommune
  • Høje Taastrup kommune (erhvervsgenbrugsplads)
  • Ribe kommune
  • Ringsted kommune
  • Roskilde kommune

Der indgår to genbrugspladser i landkommuner, tre i mellemstore købstæder, én i forstadskvarter og én i Hovedstaden.

På hver af disse genbrugspladser er der gennemført interviews med erhvervskunderne gennem to dage i hele åbningstiden. På fire af genbrugspladserne er pladsinterviews gennemført i det sene efterår 2002 og på de tre øvrige i foråret 2003. Oprindeligt skulle alle pladsinterviews være gennemført i 2002, men da det var pladsfolkenes vurdering, at erhvervsfrekvensen er aftagende i vinterhalvåret, besluttedes det at udsætte de resterende pladsinterviews.

Interviewene er i praksis foregået ved, at erhvervsbrugerne er blevet kontaktet inde på pladsen eller ved indgangen og bedt om at svare på en række spørgsmål vedrørende genbrugspladsen samt virksomhedens håndtering af affald (spørgeramme er vedlagt som bilag 2). Det er blevet understreget, at interviewerne ingen relation har haft til pladsen/kommunen. Kun enkelte erhvervsbrugere har ikke ønsket at medvirke i undersøgelsen. Som udgangspunkt skulle alle erhvervsbrugere interviewes, men på grund af periodevis stor besøgsfrekvens på Ribe genbrugsplads, indgår kun 2/3 af erhvervsbrugerne i undersøgelsen fra denne plads.

På en række pladser er der blevet iagttaget en del brugere, som øjensynligt er erhvervsbrugere, men som har udgivet sig for at være private. Dette fænomen er især iagttaget på pladser, hvor der er direkte betaling eller begrænsning for erhvervsbrugere, men fri adgang for private husholdninger. Disse kunder er ikke indgået projektets resultater.

Foruden at interviewe erhvervskunderne er deres sortering og antallet af affaldsfraktioner blevet vurderet. Erhvervskundernes affaldsmængder er derimod ikke blevet vurderet.

I hver kommune er der desuden gennemført telefoninterviews samt fremsendt spørgeskemaer til en række virksomheder i oplandet til genbrugspladserne. Målet har været at indhente besvarelser fra mindst 20 virksomheder i oplandet til hver af de syv genbrugspladser. Der er således et vidt forskelligt antal respondenter, der har været rettet henvendelse til afhængigt af, hvor mange brugere af genbrugspladser det har været muligt at få kontakt til. I alt har der været gennemført telefoninterview med 437 virksomheder, hvor de 130 er regelmæssige brugere af genbrugspladser (spørgeramme vedlagt som bilag 3).

6.1 Usikkerhedsfaktorer

Med hensyn til at generalisere på baggrund af resultaterne skal der tages forbehold for følgende forhold:

  • Da pladsundersøgelsen kun er gennemført over to "tilfældigt" udvalgte dage, må de registrerede besøgsfrekvenser tages med et gran salt.
  • Endvidere er en række erhvervs affaldsdannelse sæsonafhængig, hvilket ikke bliver indfanget af undersøgelsen.
  • Nogle erhvervskunder ankommer af praktiske hensyn i privatbil, fx butiksejere, hvorfor de ikke indgår i undersøgelsen.
  • Nogle erhvervskunder udgiver sig for at være private for at undgå betaling eller andre regler for erhvervsbrugere.
  • Kunderne opgiver bevidst forkerte oplysninger, fx af hensyn til ikke at kompromittere sig i forhold til pladsen.

Det vurderes, at ovennævnte forhold ikke har stor betydning for projektets konklusioner vedrørende brugertilfredshed og sorteringseffektivitet.

I de følgende afsnit præsenteres en karakteristik af hver genbrugsplads ud fra en sammenstilling af pladsundersøgelsen og telefon/oplandsinterviewene.

6.2 Ribe Genbrugsstation

Karakteristik

Adresse: Ørstedvej 69, 6760 Ribe

Kommune: Ribe

Oplandskommuner: Ribe Kommune

Brugere:
Private såvel som erhverv fra Ribe kommune har adgang til genbrugspladsen. Erhverv må kun benytte pladsen mandag til torsdag.

Åbningstider:
Man-fre: 7-17
Lør-søn: 10-17
Ingen adgang for erhverv fredag-søndag.

Betalingssystem:
Der er fri adgang for kommunens virksomheder, som har lov til at komme med mindre mængder affald.
Private fra Ribe kommune har fri adgang til genbrugspladsen.

Adgangskontrol:
Der er ingen vægt, bom eller tælleapparat på pladsen. Brugerne skal være hjemmehørende i Ribe kommune og skal vise dokumentation på forlangende.

Bemanding:
Genbrugspladsen er bemandet i hele åbningstiden. Der er 2-3 pladsfolk, som arbejder med at vejlede i sortering, rydde op efter fejlsortering, holde pladsen ren mv. I alt er der ca. 20 personer, som arbejder på pladsen med aktiviteter som efterbehandling, presning af affald og lignende.

Regler for virksomheders benyttelse:
Virksomheder har fri adgang til genbrugspladsen med en begrænset mængde affald (500 kg) pr. år. Hvis virksomhederne har mere affald, er de forpligtet til at anskaffe egne containere i virksomheden.

Affaldsfraktioner:
Aviser, papir, pap, flamingo, møbler & indbo, farligt affald, bilbatterier, elektronikaffald, lysstofrør, flasker & glas, plastfolie, plastdunke, hård PVC, tøj & sko, mineraluld, dæk, køleskabe & frysere, planglas, grenaffald, træ (rent), jord & muld, fliser & belægningssten, haveaffald, jern & metal, murbrokker, trykimprægneret træ, eternit, småt brændbart, stort brændbart, deponi.

Sorteringskontrol:
Kontrol ved containerne, generelt på pladsen samt ved generel vejledning og rådgivning af virksomhederne.

Affaldsmængder:
Der modtages årligt 4528 tons affald på genbrugspladsen, hvoraf kommunen skønner, at 30% kommer fra erhverv.

Undersøgelse på pladsen

Ved undersøgelsen på genbrugspladsen (maj 2003) var der 97 erhvervskunder, svarende til ca. 22% af det samlede besøgstal de pågældende dage. 61 erhvervskunder er interviewet og indgår i nedenstående opgørelse. De interviewede erhvervskunder var opdelt på følgende erhverv:

  • Bygge-anlæg: 34
  • Fremstilling (herunder landbrug): 2
  • Institution, handel og kontor: 25

Med en enkelt undtagelse var alle virksomhederne fra Ribe. 95% af virksomhederne oplyser, at de valgte Ribe Genbrugsplads på grund af beliggenhed. 10% anførte dog også prisen som en afgørende faktor, og 12% åbningstiden.

Figur 13: Afleverede affaldsfraktioner

Figur 13: Afleverede affaldsfraktioner

Som det fremgår af figuren ovenfor, er forbrændingsegnet affald den oftest afleverede fraktion. 40 virksomheder, svarende til 65%, afleverede forbrændingsegnet affald. Med en enkelt undtagelse afleverede alle disse virksomheder desuden én eller flere øvrige fraktioner. Kun 7 virksomheder (ca. 10%) afleverede en enkelt fraktion, heraf var de 3 haveaffald. 40 virksomheder (65%) afleverede 3 eller flere fraktioner de pågældende dage undersøgelsen forløb over.

Det kan undre, at 20 virksomheder (svarende til 33%) afleverede papir og pap, idet virksomheder i Ribe Kommune gratis kan få opstillet og afhentet containere til papir og pap. Det var dog kun én af disse virksomheder, der afleverede papir og pap som eneste fraktion.

Som det fremgår af tabellen, afleverer relativt mange erhvervsvirksomheder (30 %) haveaffald.

Figur 14 Antal fraktioner der sorteres i Ribe

Figur 14 Antal fraktioner der sorteres i Ribe

Figuren ovenfor viser, hvor mange containere virksomhederne afleverer det medbragte affald i på genbrugspladsen, og hvor mange containere samme virksomhed har opstillet hjemme på virksomheden.

Det fremgår, at langt de fleste virksomheder havde flere affaldsfraktioner med, end de havde opstillet containere til i virksomheden foruden container til dagrenovation.

Pladsforhold

Tabel 3 Hvad karakteriserer erhvervsbrugerne som godt på genbrugspladsen?

Beliggenhed Pris Åbningstid Kapacitet Indretning Fraktioner Personale
56% 34% 72% 88% 94% 88% 90%

(Fra genbrugspladsinterviews)

Genbrugspladsen vurderes på de fleste forhold meget positivt af brugerne. Nogle brugere kommenterer dog, at kravene til sortering er for strenge eller, at der gives modstridende retningslinier af personalet på pladsen. Endvidere karakteriserer kun 1/3 af erhvervsbrugerne prisen som værende god, selv om der ikke er direkte betaling for benyttelse af pladsen.

På spørgsmålet om, hvad der kunne/burde være anderledes på pladsen, nævner 36%, at pladsen ligeledes burde være åben for erhverv fredag til søndag. Ingen af erhvervsbrugerne nævner pris som et forhold, der burde være anderledes.

Over halvdelen af virksomhederne karakteriserer genbrugspladsen som helt i top ud fra en samlet vurdering. Kun 5% karakteriserer pladsen som mindre god eller dårlig.

Tabel 4 Samlet vurdering af genbrugspladsen

Meget godt                                                                                                                          Meget dårligt
1 2 3 4 5 6
54% 30% 10% 3% 2% -

(Fra genbrugspladsinterviews)

Virksomhedsundersøgelse i oplandet

Der er taget kontakt til 48 virksomheder i oplandet til genbrugspladsen, hvoraf de 20 er brugere af pladsen.

Virksomheders begrundelse for ikke at benytte genbrugspladsen er, at de anvender egne containere. Brugerne fordeler sig således på brancher:

  • Bygge-anlæg: 10
  • Fremstilling (herunder landbrug): 5
  • Institution, handel og kontor: 5

14 virksomheder oplyser, at de kender kommunens regler for affaldsbortskaffelse, og 18, at de kender reglerne for benyttelse af genbrugspladsen.

Kun tre virksomheder oplyser, at de afleverer forbrændingsegnet affald på genbrugspladsen. Til gengæld er der 10 virksomheder, der jævnligt afleverer papir og pap. Næststørste fraktion er byggeaffald, som syv virksomheder oplyser, at de afleverer. Fire virksomheder afleverer jævnligt farligt affald på genbrugspladsen.

Bortset fra, at alle ikke-brugerne har opstillet én eller flere containere i virksomheden, kan der ikke identificeres en forskel mellem brugere og ikke-brugere af genbrugspladsen med hensyn til hvilke og antallet af containere, de har opstillet. 7 af de interviewede brugere har ingen containere i virksomheden.

Besøgsfrekvens
De virksomheder, der er interviewet i forbindelse med besøg på genbrugspladsen, er hyppigere brugere end de virksomheder, der er interviewet ved spørgeskemaundersøgelsen.

Figur 15 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Figur 15 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Hele 70% af virksomhederne, der er interviewet på pladsen, benytter genbrugspladsen én eller flere gange ugentligt.

Vurdering af Ribe genbrugsstation fra telefoninterviews/spørgeskema

Næsten alle brugere har en positiv vurdering af de forskellige forhold på genbrugspladsen. Dette fremgår af nedenstående tabel:

Tabel 5 Vurdering af forskellige forhold på genbrugspladsen i Ribe

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
Geografisk beliggenhed 80 15 5 0 0 0 0
Pris 60 25 10 0 0 0 5
Åbningstid 65 20 10 0 0 5 0
Begrænsning på affaldsmængder 50 30 15 0 5 0 0
Krav til sortering af affald 40 35 10 15 0 0 0
Trafikforhold på og omkring pl. 80 20 0 0 0 0 0
Antal fraktioner 60 25 15 0 0 0 0
Personalet 45 25 10 15 5 0 0

(Fra telefoninterviews)

Dog er der flere, der anfører, at kravene til sortering er lige skrappe nok. Selvom brugerne på pladsen for en tredjedels vedkommende havde ønsker om ændret/udvidet åbningstider, er der overvejende stor tilfredshed med åbningstiden blandt de telefoninterviewede virksomheder. Det skal her bemærkes, at Ribe genbrugsplads fra mandag til torsdag er den plads med den længste åbningstid for erhverv i landet.

6.3 Hvorslev Genbrugsstation

Karakteristik

Adresse: Hammervej 9, Hvorslev, 8860 Ulstrup

Kommune: Hvorslev

Oplandskommuner:
Galten, Gjern, Hadsten, Hammel, Hinnerup, Hvorslev, Langå (Alle kommuner i oplandet til Reno-Syv I/S har adgang til genbrugspladserne. Der er en genbrugsplads i hver kommune).

Brugere:
Borgere og erhverv

Åbningstider:
Man-fre: 12.30-17.30
Lør: 9-14 (ingen adgang for erhverv)
Søn: Lukket

Betalingssystem:
Alle grundejere opkræves et gebyr via ejendomsskatterne, som dækker anvendelse af genbrugsstationen.

Adgangskontrol:
Pladsfolkene vurderer, hvorvidt reglerne overholdes. Der findes ikke vægt, bom eller anden registrering ved indkørsel til genbrugsstationen.

Bemanding:
Der er en fastansat til at holde opsyn på genbrugsstationen, og til tider er der en mere løst tilknyttet ekstra medarbejder. Personalet holder almindeligt opsyn på pladsen og vejleder i sortering. Kommunen oplyser, at der anvendes 1,25 årsværk på genbrugspladsen.

Regler for virksomheders benyttelse:
Virksomheder, der har mindre mængder af jernskrot, haveaffald, glasemballage, papir, pap eller plastik kan aflevere dette i de respektive containere dog max: 500 kg jernskrot / måned, 100 kg papir / måned, 100 kg pap / måned, 50 kg plast / måned, 150 kg glas / måned, 2 m3 haveaffald /måned. Forhandlere kan aflevere elektrisk/elektronisk affald, der stammer fra private husholdninger. Virksomheder, samt offentlige og private institutioner, kan levere mængder u. 50 kg pr. år Der er kun adgang for køretøjer under 3500 kg. Trailere med en totalvægt over 1000 kg har ikke adgang.

Affaldsfraktioner:
Stort brændbart, småt brændbart, deponi, jern, eternit, beton/tegl, køleskab/frysere, pap, aviser/blade, blød plast (klar), blød plast (farvet), hård plast, dæk m. & u. fælge, glas, glas i rammer, grene, trærødder, gulvtæpper, elektronikaffald (opdelt i m/u billedrør), batterier, lysstofrør, farligt affald, genbrugstøj, klunsecontainer.

Sorteringskontrol:
Sorteringskontrol foretages efter behov samt ved generel vejledning/rådgivning af virksomhederne.

Affaldsmængder: 2955 tons årligt. Andelen af erhvervsaffald er ikke opgivet.

Undersøgelse på pladsen

Ved undersøgelsen på genbrugspladsen (juni 2003) var der 17 erhvervskunder, svarende til ca. 8% af det samlede besøgstal de pågældende dage. To erhvervskunder ville ikke deltage i undersøgelsen. De resterende erhvervskunder var opdelt på følgende erhverv:

  • Bygge-anlæg: 6
  • Fremstilling (herunder landbrug): 2
  • Institution, handel og kontor: 7

Alle erhvervskunderne anførte den geografiske beliggenhed som årsag til, at virksomheden netop havde valgt denne genbrugsplads.

Figur 16 Afleverede affaldsfraktioner

Figur 16 Afleverede affaldsfraktioner

Ni erhvervskunder afleverede forbrændingsegnet affald, ofte sammen med én eller flere genanvendelige fraktioner som papir og pap, glas eller jern og metal. Kun to af virksomhederne afleverede kun én fraktion (forbrændingsegnet og haveaffald), og 11 virksomheder (svarende til ca. 75%) afleverede tre eller flere fraktioner. Fem virksomheder afleverede fem eller seks fraktioner.

Kun fem af de besøgende erhvervskunder havde containere til andre affaldsfraktioner end forbrændingsegnet affald i deres egen virksomhed.

Pladsforhold
Som det fremgår af nedenstående tabel fremhævede samtlige erhvervskunder åbningstid, kapacitet og antal af fraktioner pladsen kan modtage, som værende godt ved genbrugspladsen. De fleste har ligeledes en positiv vurdering af personalet, og endvidere er der overvejende tilfredshed med indretningen af pladsen. Derimod fremhæver kun 8% beliggenheden som værende godt for pladsen, selv om beliggenhed angives som væsentligste årsag til, at erhvervskunderne anvender denne plads.

Tabel 6 Hvad karakteriserer erhvervsbrugerne som godt på genbrugspladsen?

Beliggenhed Pris Åbningstid Kapacitet Indretning Fraktioner Personale
8% - 100% 100% 85% 100% 92%

(Fra genbrugspladsinterviews)

På spørgsmålet om, hvad der kunne være anderledes, svarer 11 virksomheder, at alt er ok. To virksomheder påpeger, at det er besværligt med høje containere og kunne godt tænke sig en anden løsning.

En enkelt af virksomhederne bruger pladsen dagligt, 6 virksomheder kommer på pladsen ugentligt og de resterende 8 virksomheder (50% ) bruger pladsen 1-2 gange om måneden.

De besøgende virksomheders overordnede vurdering af forholdene på pladsen er meget positiv, hvilket fremgår af følgende skema.

Tabel 7 Vurdering af forholdene på pladsen

Meget godt                                                                                                                          Meget dårligt
1 2 3 4 5 6
77% 23% - - - -

(Fra genbrugspladsinterviews)

Virksomhedsundersøgelse i oplandet

Der har været kontakt til 34 virksomheder i oplandet til genbrugspladsen, hvoraf de 20 bruger pladsen. Som årsag til, at virksomhederne ikke bruger genbrugspladsen anfører 14, at de benytter egne containere, som er opstillet i deres virksomhed. Disse virksomheder indgår ikke i undersøgelsen nedenfor. Brugerne fordeler sig således på brancher:

  • Bygge-anlæg: 8
  • Fremstilling (herunder landbrug): 5
  • Institution, handel og kontor: 7

17 virksomheder oplyser, at de kender kommunens regler for affaldsbortskaffelse, og 19, at de kender reglerne for benyttelse af genbrugspladsen.

Fem af brugerne oplyser, at de ikke har opstillet containere til eget affald i virksomheden. 11 virksomheder har containere til forbrændingsegnet affald, hvoraf de seks kun har denne ene container. De affaldsfraktioner, som virksomheden ikke har opstillet containere til i virksomheden, afleveres på genbrugspladsen. I øvrigt afleveres der også ofte affald genbrugspladsen, som virksomheden selv har containere til.

Besøgsfrekvens
De virksomheder, der er interviewet i forbindelse med besøg på genbrugspladsen er – ikke overraskende - hyppigere brugere end de virksomheder, der er interviewet ved spørgeskemaundersøgelsen.

Figur 17 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Figur 17 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Knap 50% af de besøgende på genbrugspladsen kommer minimum én gang om ugen på genbrugspladsen. Det er butikker og institutioner, som benytter genbrugspladsen ofte, hvorimod fremstilling og byggeri har en lavere besøgsfrekvens.

Tabel 8 Vurdering af forskellige forhold på genbrugspladsen i Hvorslev

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
Geografisk beliggenhed 60 35 0 0 0 0 5
Pris 50 10 5 0 0 0 35
Åbningstid 45 25 10 10 0 0 10
Begrænsning på affaldsmængder 50 20 15 5 0 0 10
Krav til sortering af affald 60 25 5 5 0 0 5
Trafikforhold på og omkring pl. 55 35 0 5 0 0 5
Antal fraktioner 30 25 0 5 0 0 40
Personalet 55 35 5 0 0 0 5

(Fra telefoninterviews)

Tabellen ovenfor viser, at der er stor tilfredshed med de fleste forhold på pladsen. Der er større spredning af tilfredsheden med åbningstiden og begrænsning på mængderne af affald, der modtages på pladsen.

6.4 I/S KARA Genbrugsstation

Karakteristik

Adresse: Håndværkervej 70, 4000 Roskilde
Kommune: Roskilde

Oplandskommuner:
Roskilde, Skovbo, Lejre, Gundsø, Hvalsø, Køge, Greve, Vallø, Bramsnæs, Ramsø, Solrød

Brugere:
Genbrugspladsen er for private og erhverv.

Åbningstider:
man–fre: 7.00 - 15.30
lør: 7.00 - 13.00
søn: 9.00 - 13.00
(Åbningstiderne er ændret siden denne undersøgelse, så der nu er åbent dagligt fra 10-16 (undtagen helligdage, hvor pladsen er lukket)).

Betalingssystem:
Der opkræves 800 kr. incl. moms pr. ton affald uanset affaldsfraktion. Undtaget er dog elektronikaffald og visse typer farligt affald, som kan afsættes inden indvejning. Virksomheder og private betaler enten med almindeligt betalingskort eller med et særligt kort udstedt af affaldsselskabet, som giver adgang til at aflevere en vis mængde affald årligt. Mængden er fastsat af kommunen og kan være forskellig for kommunerne i oplandet. I Roskilde kommune giver kortet adgang til at aflevere 500 kg. om året. Betalingssystemet er indført 1. januar 1999, og der var ifølge pladsfolkene en indkøringsperiode på ca. et halvt år, før folk havde vænnet sig til det.

Adgangskontrol:
Der er bom og vægt ved indkørsel til og udkørsel fra genbrugspladsen. Hvis der kommer hele læs forbrændingsegnet (fra erhverv) kan det afleveres direkte på forbrændingsanlægget.

Bemanding:
Der er to mand på pladsen det meste af åbningstiden, som sørger for råd og vejledning, hjælp ved indvejning mm. Betalingsanlægget kører fuldautomatisk.

Regler for virksomheders benyttelse:
Der er ingen adgang for køretøjer over 3500 kg.

Affaldsfraktioner:
Pap, papir, telefonbøger, trykimprægneret træ, haveaffald, jern, deponering (sten, brokker, isolering, glas/keramik), asbestholdige tagplader, PVC, andet plast, beton, akkumulatorer, dæk, forbrændingsegnet affald. Desuden elektronikaffald, køle-frys samt farligt affald (vejes ikke).

Sorteringskontrol:
Sorteringskontrol foretages efter behov, ved containerne samt ved generel vejledning/rådgivning af virksomhederne.

Affaldsmængder: 8000 tons årligt. Andelen af erhvervsaffald er ikke opgivet.

Undersøgelse på pladsen

Ved undersøgelsen på genbrugspladsen (december 2002) var der 33 erhvervskunder ud af ca. 200 besøgende, svarende til ca. 17% af alle besøgende. Erhvervskunder var opdelt på følgende erhverv:

  • Bygge-anlæg: 13
  • Fremstilling (herunder landbrug): 1
  • Institution, handel og kontor: 19

Alle erhvervskunderne anførte den geografiske beliggenhed som årsag til, at virksomheden netop havde valgt denne genbrugsplads. Desuden var der fire der påpegede, at de havde fået udleveret et kort, som gav adgang til at aflevere 500 kg affald gratis, som begrundelse for at anvende denne plads.

To af brugerne var fra kommuner uden for KARAs opland, men de havde begge affald med fra Roskilde-området.

Figur 18 Afleverede affaldsfraktioner

Figur 18 Afleverede affaldsfraktioner

20 erhvervskunder (60%) afleverede forbrændingsegnet affald, ofte sammen med én eller flere genanvendelige fraktioner - fortrinsvis papir og pap, men også glas eller jern og metal. Kun to af virksomhederne afleverede alene forbrændingsegnet affald.

Fire virksomheder oplyste, at de ikke har containere i virksomheden (to bygge og anlæg, to handel og service). De øvrige virksomheder har med en enkelt undtagelse én eller to containere. Hvis der ses bort fra containere til dagrenovation, har 10 af virksomhederne containere til affald, hvoraf de seks er til genanvendelige fraktioner. 18% af de besøgende virksomheder har således containere til sortering af genanvendelige fraktioner i virksomheden. Alle virksomhederne afleverede én eller flere affaldsfraktioner, som de ikke havde containere til i virksomheden, men mange af virksomhederne afleverede i øvrigt også affaldsfraktioner, de havde containere til.

Pladsforhold
Genbrugspladsens beliggenhed er det forhold, som af de fleste brugere fremhæves som positivt, hvilket formentlig skyldes, at hovedparten af brugerne de pågældende dage var fra Roskilde.

Tabel 9 Hvad karakteriserer erhvervsbrugerne som godt på genbrugspladsen?

Beliggenhed Pris Åbningstid Kapacitet Indretning Fraktioner Personale
42% 6% 21% 21% 21% 15% 24%

(Fra genbrugspladsinterviews)

Foruden beliggenheden er der flest, som fremhæver hjælpsomt personale (24%) samt pladsens indretning, åbningstid og kapacitet (hver med 21%). Desuden fremhæver mange, at pladsen er velholdt, og at det er nemt at komme til.

Knap 30% af de besøgende på genbrugspladsen fremhæver, at de synes, det skulle være gratis eller billigere at benytte genbrugspladsen. 15% peger på bom-systemet, som et forhold de gerne så anderledes. Det påpeges, at der kan opstå propper ved adgangen til pladsen især, hvis betalingssystemet svigter. Ca. 40% kan ikke pege på forhold ved pladsen, de gerne vil have ændret.

Den samlede vurdering af genbrugspladsen er meget positiv, hvilket fremgår af nedenstående tabel. Kun 12% karakteriserer pladsen som under middel ud fra en samlet betragtning.

Tabel 10 Vurdering af forholdene på pladsen

Meget godt                                                                                                                          Meget dårligt
1 2 3 4 5 6
64% 21% 3% 3% 6% 3%

(Fra genbrugspladsinterviews)

Virksomhedsundersøgelse i oplandet

Der har været taget kontakt til 103 virksomheder for at finde 20 brugere af genbrugspladsen. For de 83 virksomheder, som ikke bruger genbrugspladsen, anfører 72%, at det skyldes, at de anvender egne containere – fortrinsvis for nemheds skyld. 12% anfører, at de har for lidt affald til, at det kan svare sig at køre på genbrugspladsen og kun en enkelt, at det er for besværligt. Ingen virksomheder opgiver prisen som årsag til ikke at benytte genbrugsplads.

Desuden er der gennemført telefoninterviews med 22 virksomheder i to af genbrugsstationens oplandskommuner (Lejre og Hvalsø). Disse kommuner ligger i næsten samme afstand til genbrugspladserne i Ringsted og Tølløse, hvor adgangskontrollen er mere lempelig, og det er billigere at aflevere affald. Af disse 22 virksomheder er 11 brugere af genbrugspladser. De 11 brugere er fordelt på tre bygge- og anlægsvirksomheder, tre inden for fremstilling og fem inden for institution, handel og kontor. De 31 brugere, der er gennemført interview med fordeler sig således på brancher:

  • Bygge-anlæg: 14 (11 Roskilde)
  • Fremstilling (herunder landbrug): 7 (4 Roskilde)
  • Institution, handel og kontor: 10 (5 Roskilde)

75% af de telefoninterviewede erhvervsbrugere i Roskilde kommune oplyser, at de kender reglerne for håndtering af erhvervsaffald og 90% oplyser, at de kender reglerne for benyttelse af genbrugspladsen. I Lejre og Hvalsø er kendskabet til reglerne mindre, idet 60% af virksomhederne oplyser, at de kender reglerne, mens 50% kender reglerne for benyttelse af genbrugspladsen.

20% af virksomhederne i Roskilde anfører, at de benytter andre genbrugspladser fortrinsvis pga. beliggenhed. En enkelt virksomhed oplyser dog, at det skyldes omkostningen ved at anvende KARAs genbrugsplads. I Lejre/Hvalsø oplyser 50%, at de bruger andre genbrugspladser, og her er det fortrinsvis pga. prisen, og kun en enkelt opgiver beliggenhed som årsag.

De fleste virksomheder oplyser, at de oftest afleverer to til tre forskellige affaldsfraktioner ad gangen. 55% af virksomhederne benytter genbrugspladsen til pap og papir, 40% til forbrændingsegnet affald og ligeledes 40% til jern og metal.

Besøgsfrekvens
Som det fremgår af figuren nedenfor kommer hovedparten af de telefoninterviewede virksomheder sjældnere end én gang pr. mdr. på genbrugspladsen. Som på de andre pladsundersøgelser er besøgsfrekvensen højere for virksomhederne interviewet på pladsen. Generelt er besøgshyppigheden lavere på denne genbrugsplads, end de øvrige genbrugspladser, der er indgået i projektets undersøgelse.

Figur 19 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Figur 19 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Som det fremgår af nedenstående tabel, lægger brugerne stor vægt på den geografiske beliggende samt personalet. Desuden fremhæver mange, at pladsen er velholdt og at det er nemt at komme til.

Tabel 12 Vurdering af forskellige forhold på genbrugspladsen i Roskilde.

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
1 2 3 4 5 6
Geografisk beliggenhed 50 30 10 0 0 5 5
Pris 20 5 5 15 0 35 20
Åbningstid 30 15 10 5 5 15 20
Begrænsning på affaldsmængder 30 25 10 10 5 0 20
Krav til sortering af affald 35 20 5 5 5 5 25
Trafikforhold på og omkring pl. 25 25 15 20 0 5 10
Antal fraktioner 20 15 10 15 0 0 40
Personalet 45 30 10 0 0 0 15

(Fra telefoninterviews)

Der er mindst tilfredshed med prisen, hvor hele 35% angiver, at de er højst utilfredse, mens 20% vælger slet ikke at kommentere den. Der er endvidere en spredt vurdering af åbningstiden (7-15.30 på hverdage og 7-13 på lørdage (åbningstiden er siden ændret)).

6.5 Ringsted genbrugsplads

Karakteristik

Adresse: Møllevej 14, Ringsted

Kommune: Ringsted

Oplandskommuner: Ringsted

Brugere: Private borgere og erhverv

Åbningstider:
Man: lukket
Tirs-fre: 11-17
Lør: 10-16
Søn: 9-12 (lukket)

Betalingssystem:
Erhverv skal anvende klippekort, som anskaffes på kommunekontoret. Der er ikke mulighed for at købe eller blive registreret til betaling på pladsen. Ved indkørsel på pladsen er der en klippekort-automat, som erhvervskunder klipper kortet i, hvorefter det placeres i forruden, så pladsfolkene kan se det. Et klip koster kr. 200, og giver adgang til aflevering af ubegrænset mængde affald.

Private har fri adgang til genbrugspladsen.

Adgangskontrol:
Ingen fysisk adgangskontrol (bom, vægt). Pladsfolkene holder øje med brugerne, herunder om erhvervene anvender klippekort.

Bemanding:
Genbrugspladsen er bemandet hele åbningstiden, hvor der er to mand om vinteren og tre om sommeren.

Regler for virksomheders benyttelse:
Ingen adgang for køretøjer over 3500 kg. Trailer må gerne være påmonteret.

Med undtagelser af genopladelige NiCd-batterier og små kølemøbler, der indeholder CFC, må virksomheder ikke aflevere miljøfarligt affald på genbrugspladsen. Det er heller ikke tilladt at aflevere dagrenovation.

Affaldsfraktioner:
Genbrugseffekter, Haveaffald, Elektronik, Pap, Aviser, Reklamer, Glas og flasker, Beton og tegl, Jordfyld, Asbest, PVC, Kølemøbler, Planglas, Gulvtæpper, Bildæk,

Tøj og sko, Miljøfarligt affald, Brændbart (småt og stort), Ikke brændbart, Jern og metal (kompost til afhentning).

Sorteringskontrol:
Kontrol efter behov (hvis personalet ser noget suspekt).

Affaldsmængder:
Der modtages årligt ca. 11.000 tons affald. Det skønnes, at 30% af affaldet stammer fra erhverv.

Undersøgelse på pladsen

Ved undersøgelsen på genbrugspladsen (december 2002) var der 9 erhvervskunder, svarende til under 2,5% af det samlede besøgstal de pågældende dage. Flere kunder lignede erhverv (firmabil med byggeaffald), men på forespørgsel angav de at komme med affald fra egen husholdning. Erhvervskunderne var opdelt på følgende erhverv:

  • Bygge-anlæg: 7
  • Fremstilling (herunder landbrug): 1
  • Institution, handel og kontor: 1

Figur 20 Afleverede affaldsfraktioner

Figur 20 Afleverede affaldsfraktioner

Alle erhvervskunder afleverede forbrændingsegnet affald og alle havde tillige mindst en anden fraktion med. Kun to virksomheder afleverede tre fraktioner – de øvrige afleverede to. Af erhvervskunderne var der kun to, som havde containere til andet end forbrændingsegnet affald på virksomheden: én havde til ikke-forbrændingsegnet, én anden til pap og papir.

Flest erhvervsbrugere lægger vægt på kapacitet og indretning som forhold, de er tilfredse med på genbrugspladsen.

Tabel 13 Hvad karakteriserer erhvervsbrugerne som godt på genbrugspladsen?

Beliggenhed Pris Åbningstid Kapacitet Indretning Fraktioner Personale
11% - - 44% 44% - 22%

(Fra genbrugspladsinterviews)

På spørgsmålet om, hvorfor virksomheden netop har valgt denne genbrugsplads, anføres den geografiske beliggenhed som årsag hos alle virksomhederne, mens to virksomheder yderligere fremhæver prisen som årsag. Alle virksomheder kommer fra Ringsted kommune.

2/3 af brugerne, der er interviewet på genbrugspladsen, tilkendegiver at være generelt meget tilfredse med forholdene på pladsen, mens en enkelt karakteriserer den som værende meget dårlig. På grund af det lave antal erhvervsbesøg, de pågældende dage, svarer denne ene person dog til godt 10%!

Tabel 14 Vurdering af forholdene på pladsen

Meget godt                                                                                                                          Meget dårligt
1 2 3 4 5 6
33% 33% 11% 11% - 11%

(Fra genbrugspladsinterviews)

Erhvervsbrugerne blev desuden spurgt, om der var forhold, de gerne ville have forbedret på pladsen. Her anfører to virksomheder, at de gerne vil have mulighed for at komme på genbrugspladsen med større biler, og to ønsker bedre aflæsningsmuligheder, hvor affaldet kan tippes i containerne.

Virksomhedsundersøgelse i oplandet

20 brugere af genbrugspladsen er interviewet telefonisk/via spørgeskema. Desuden har der været kontakt til yderligere 77 virksomheder, som ikke bruger genbrugspladsen. Disse virksomheder oplyser for godt halvdelens vedkommende, at de har egne containere. Ca. 20% mener ikke, at de har affald nok til, at det kan betale sig, og knap 10% finder det for dyrt. En enkelt angiver åbningstiden som årsag og ligeledes en enkelt pladsens beliggenhed. Brugerne fordeler sig således på brancher:

  • Bygge-anlæg: 12
  • Fremstilling (herunder landbrug): 5
  • Institution, handel og kontor: 3

10 virksomheder oplyser, at de kender kommunens affaldsregulativ, mens 10 ikke kender regulativerne. 18 af de 20 brugere kender reglerne for benyttelse af genbrugspladsen.

Besøgsfrekvens
De virksomheder, der er interviewet i forbindelse med besøg på genbrugspladsen, er hyppigere brugere end de virksomheder, der er interviewet ved spørgeskemaundersøgelsen. Således benytter godt 30% af virksomhederne, der er interviewet på genbrugspladsen, genbrugspladsen mindst én gang om ugen.

Figur 21 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Figur 21 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Af skemaet nedenfor ses det, at der er mindst tilfredshed med prisen – 15% angiver, at de er højst utilfredse med prisen, mens 30% vælger ikke at kommentere den (virksomhederne skal købe klippekort). Desuden er der enkelte negative vurderinger af trafikforholdene og personalet.

Tabel 15 Vurdering af forskellige forhold på genbrugspladsen i Ringsted

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
Geografisk beliggenhed 45 15 25 5 0 0 10
Pris 15 15 10 15 0 15 30
Åbningstid 35 35 10 10 0 0 10
Begrænsning på affaldsmængder 25 20 15 15 10 0 15
Krav til sortering af affald 25 35 20 10 0 0 10
Trafikforhold på og omkring pl. 35 35 10 10 0 5 5
Antal fraktioner 10 30 5 15 0 0 40
Personalet 25 20 20 10 0 5 20

(Fra telefoninterviews)

Der er ingen af punkterne, hvor virksomhederne generelt udtrykker meget stor tilfredshed, men overvejende er der større tilfredshed end utilfredshed med de enkelte forhold på pladsen.

6.6 VEGA's erhvervsgenbrugsplads, Høje Taastrup

Karakteristik

Adresse: Lervangen 1-3, Høje Taastrup

Kommune: Høje Taastrup

Oplandskommuner: Høje Taastrup og Vallensbæk kommuner

Brugere: Erhverv

Åbningstider:
Man-tors: 7.00-15.30
Fredag: 7.00-15.00
lørdag-søndag: lukket

Betalingssystem:
Der er differentieret betalingssystem med faste priser på de enkelte typer af fraktioner. Erhvervskunder kan køre over vægten flere gange, hvor de læsser én fraktion af ad gangen. Erhvervskunder får penge for aflevering af fraktionerne jern og papir (aviser, tryksager mm) , mens der betales for øvrige fraktioner. Prisen er fastsat, så den er tættest muligt på pladsens egentlige omkostninger i forbindelse med de enkelte fraktioner. Hvis kunderne ikke er interesseret i at veje ind ad flere omgange, er der mulighed for at lave en samlet indvejning af flere fraktioner. Her er prisen fastsat som en "mellemting" mellem den dyreste og den billigste fraktion. Dette er den mest benyttede indvejningsmulighed.

Adgangskontrol og regler for virksomheders benyttelse:
Erhvervskunder registreres, når de besøger pladsen første gang. Det er kun muligt at komme ind med denne registrering. På denne måde registreres, hvor mange kunder der kommer fra de enkelte kommuner i oplandet. Kunder uden for oplandskommunerne kan også benytte pladsen mod den samme betaling og oprettes på lige fod med "egne" kunder. Antal besøgende registreres fordelt på kommuner. Langt de fleste kunder er fra Høje Taastrup. Dette skyldes, at VEGA er deres egen største kunde og at deres biler registreres som "Høje Taastrup-kunder".

Bemanding:
Der er som regel én eller to mand på pladsen, som har mange funktioner, herunder sortering af elektronikaffald og flytning af papiraffald i modtagehal. Der bruges ikke megen tid på vejledning af kunder, som allerede er betjent i "vægten". Der tilbydes hjælp til sortering af affald (80 kr. pr. påbegyndt kvarter), men denne ydelse benyttes stort set aldrig af kunderne.

Affaldsfraktioner:
Forbrændingsegnet, Ikke-forbrændingsegnet, Papir, Pap, Glas, Plastfolier, PVC, Jern og metal, Beton, Tegl, Andet bygge/anlægsaffald, Træ, Elektriske og elektroniske produkter, CFC-holdige kølemøbler.

Sorteringskontrol:
Kontrol på genbrugspladsen/ved containerne, Kontrol efter behov (fx hvis pladspersonalet ser noget suspekt), Vejledning/rådgivning af virksomhederne.

Affaldsmængder:
Årlig mængde er opgjort til 613 tons affald, hvor det hele er erhvervsaffald.

Bemærkninger:
Alle borgere fra oplandskommunerne kan benytte "nabo-genbrugspladsen" for private, hvor der blot kræves et sygesikringsbevis for at køre ind. Pladspersonalet har den regel, at firmabiler kan bortvises fra pladsen, hvis personalet vurderer, at firmaet kommer med affald, som hører til firmaets arbejdsområde (fx en tømrer, der ofte kommer med gipsplader, lægter m.v.).

Undersøgelse på pladsen

Ved undersøgelsen på genbrugspladsen (december 2002) var der otte erhvervskunder. Det er indtrykket, at genbrugspladsen ved siden af ofte benyttes af erhvervskunder. Her kan alle borgere i oplandskommunerne komme gratis ind ved benyttelse af sygesikringsbevis. Erhvervskunderne var opdelt på følgende erhverv:

  • Bygge-anlæg: 2
  • Fremstilling (herunder landbrug): 2
  • Institution, handel og kontor: 4

De fleste virksomheder afleverede forbrændingsegnet affald – kun én enkelt som eneste fraktion. To erhvervskunder afleverede to fraktioner, mens resten havde tre eller fire fraktioner med.

Figur 22 Afleverede affaldsfraktioner

Figur 22 Afleverede affaldsfraktioner

De fleste erhvervskunder havde kun container til forbrændingsegnet affald i deres egen virksomhed. Kun én virksomhed havde containere til andet: papir og storskrald.

De fleste erhvervsbrugere lægger vægt på beliggenhed og indretning som forhold, de er tilfredse med på genbrugspladsen.

Tabel 16 Hvad karakteriserer erhvervsbrugerne som godt på genbrugspladsen?

Beliggenhed Pris Åbningstid Kapacitet Indretning Fraktioner Personale
50% - 25% 25% 38% 25% 13%

(Fra genbrugspladsinterviews)

På spørgsmålet om, hvorfor virksomheden netop har valgt denne genbrugsplads, anføres den geografiske beliggenhed som årsag hos alle virksomhederne. Fem erhvervskunder er fra Høje Taastrup kommune, én er fra Albertslund kommune, mens to erhvervskunder er fra kommuner uden for oplandet, og som har været på opgaver i Høje Taastrup kommune og har affald med herfra.

De fleste brugere har generelt en positiv vurdering af forholdene på genbrugspladsen, mens to brugere (svarende til en fjerdedel) er mindre tilfredse.

Tabel 17 Vurdering af forholdene på pladsen

Meget godt                                                                                                                          Meget dårligt
1 2 3 4 5 6
38% 38% - 13% 13% -

(Fra genbrugspladsinterviews)

Erhvervsbrugerne blev desuden spurgt, om der var forhold, de gerne ville have forbedret på pladsen. Her anfører to virksomheder, at det burde være gratis. To påpeger, at indretningen er forvirrende og skiltningen dårlig og én erhvervsbruger mener, at det er besværligt at køre over vægten for hver fraktion, der afleveres.

Virksomhedsundersøgelse i oplandet

Der er foretaget interviews med 40 genbrugspladsbrugere via telefon eller spørgeskema i oplandet til genbrugspladsen – 20 brugere i Høje Taastrup kommune og 20 brugere i Vallensbæk kommune.

Få at opnå svar fra 20 brugere fra henholdsvis Høje Taastrup og Vallensbæk er der gennemført telefoninterview med 48 tilfældigt udvalgte virksomheder i Høje Taastrup og 52 i Vallensbæk kommuner. Resultaterne fra de to kommuner opgøres hver for sig.

Ingen virksomheder i Høje Taastrup og kun én i Vallensbæk angiver prisen som værende årsag til, at de ikke benytter genbrugspladsen. De fleste virksomheder benytter udelukkende egne containere, og enkelte oplyser, at de finder det for besværligt at benytte genbrugsplads.

I Høje Taastrup fordeler de 20 brugere sig på 10 inden for byggeri og anlæg, seks er indenfor industri / fremstilling, og de resterende fire er institutioner, handel og kontor.

I Vallensbæk fordeler de 20 brugere sig på fem inden for byggeri og anlæg, syv er inden for industri / fremstilling og de resterende otte er institutioner, handel og kontor. Omtrent en tredjedel af brugerne i Vallensbæk kommune benytter genbrugspladsen i Brøndby kommune. På denne genbrugsplads er der ikke adgangskontrol, den er gratis og ligger for nogle virksomheder tættere på end den genbrugsplads, de hører til i Høje Taastrup.

Af de telefoninterviewede erhvervsvirksomheder i Høje Taastrup kommune oplyser over 80%, at de kender regulativerne og reglerne for anvendelse af genbrugspladsen. I Vallensbæk kommune er kendskabet mindre, idet godt 60% af virksomhederne kender disse regler.

Besøgsfrekvens
75% af virksomhederne i Vallensbæk benytter andre genbrugspladser end den, som ligger i Høje Taastrup. Halvdelen af dem angiver, at det er på grund af beliggenheden – halvdelen på grund af prisen.

I Høje Taastrup kommune er det omtrent 40% af virksomhederne, der lejlighedsvis benytter andre genbrugspladser. De fleste angiver beliggenhed som årsag til dette, mens kun en enkelt anfører prisen som årsag.

I begge kommuner er det omtrent 40% af de interviewede virksomheder, der anvender en genbrugsplads. Af nedenstående oversigt fremgår virksomhedernes begrundelser for ikke at benytte en genbrugsplads.

Figur 23 Årsager til at genbrugspladsen ikke anvendes

Klik her for at se Figur 23

Det fremgår således, at den overvejende grund til ikke at benytte genbrugsplads er, at virksomhederne har egne containere, samt at det er nemmere at anvende disse. Kun enkelte finder det for tidskrævende eller dyrt at anvende genbrugsplads.

Ved siden af genbrugspladsen for erhverv ligger en genbrugsplads for private borgere i kommunerne. Borgere med sygesikringsbevis fra Høje Taastrup eller Vallensbæk kommuner har fri adgang til at aflevere affald fra private husholdninger. Det er indtrykket fra besøget på pladsen, at der kommer mere end dobbelt så mange erhvervskunder på genbrugspladsen for private som på erhvervsgenbrugspladsen.

Tabel 18 Vurdering af forskellige forhold på pladsen i Høje Taastrup

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
Geografisk beliggenhed 55 25 1 0 0 0 15
Pris 35 0 5 5 5 5 45
Åbningstid 35 20 5 10 10 5 15
Begrænsning på affaldsmængder 30 15 20 0 5 10 25
Krav til sortering af affald 45 30 10 0 5 0 10
Trafikforhold på og omkring pl. 25 30 10 10 15 0 10
Antal fraktioner 15 20 10 5 0 0 50
Personalet 25 25 25 5 5 0 15

(Fra telefoninterviews)

Vurderingen af genbrugspladsen fra virksomheder i Høje Taastrup kommune er overvejende positiv. Den mest negative vurdering er af åbningstiden og trafikforholdene på pladsen. Næsten halvdelen af de interviewede har ikke vurderet pris-forholdene på pladsen.

Tabel 19 Vurdering af forskellige forhold på pladsen i Vallensbæk kommune

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
Geografisk beliggenhed 15 20 5 0 5 15 50
Pris 15 5 5 0 0 0 75
Åbningstid 15 20 1 0 0 10 50
Begrænsning på affaldsmængder 15 15 5 10 0 0 55
Krav til sortering af affald 40 15 0 0 0 5 40
Trafikforhold på og omkring pladsen 15 20 10 10 0 5 40
Antal fraktioner 10 25 0 0 0 0 65
Personalet 20 30 5 0 5 0 40

(Fra telefoninterviews)

En stor del af brugerne af genbrugspladsen har ikke vurderet forholdene. Forklaringen kan formentlig findes i, at mange benytter genbrugspladsen i nabokommunen, hvor de reelt ikke har tilladelse til at komme.

6.7 Genbrugsstationen, Finsensvej, Frederiksberg

Karakteristik

Adresse: Finsensvej 76, Frederiksberg

Kommune: Frederiksberg

Oplandskommuner:
Frederiksberg samt adgang for borgere og erhverv i Amagerforbrændings øvrige oplandskommuner (København, Dragør, Tårnby og Hvidovre)

Brugere: Private borgere og erhverv

Åbningstider:
Man-fre: 15-18
Lør-søn: 11-17

Betalingssystem:
Alle grundejere opkræves et gebyr via ejendomsskatterne, som dækker anvendelse af genbrugsstationen.

Adgangskontrol:
Pladsfolkene vurderer, hvorvidt reglerne overholdes. Der findes ikke vægt, bom eller anden registrering ved indkørsel til genbrugsstationen.

Bemanding:
Der er to faste medarbejdere på pladsen i hele åbningstiden. Personalet holder almindeligt opsyn på pladsen og vejleder i sortering.

Regler for virksomheders benyttelse:
I henhold til sorteringsvejledning er der fastsat max.-grænser for de enkelte affaldsfraktioner – fx byggeaffald: 1 ton pr. dag, elektronikaffald: 50 kg pr. dag. Med mindre der indgås særaftale, gælder samme regler for husholdninger og erhverv. Der er kun adgang for køretøjer under 3500 kg.

Affaldsfraktioner:
Affald til deponering (let/tung), affald til forbrænding (småt/stort), asbest og eternit, asfalt og beton, køleskab og frysere, aviser/ugeblade/reklamer/telefonbøger mv, bygge- og nedrivningsaffald, dæk med og uden fælge, elektronisk og elektrisk udstyr, el-pærer og lysstofrør, flasker og glas, gasbeton/gipsplader og sanitet, haveaffald, jern og metal (småt/stort), jord/ler/grus/sand, mursten og tegl, olie- og kemikalieaffald, pap og karton, PVC til genanvendelse, springmadrasser og fjedermøbler, tøj og sko, vinduer og bilruder.

Sorteringskontrol:
Kontrol efter behov.

Affaldsmængder:
Der modtages årligt 6000 tons affald, hvoraf 25% skønnes at komme fra erhverv.

Undersøgelse på pladsen

Ved undersøgelsen på genbrugspladsen (december 2002) var der 34 erhvervskunder, svarende til ca. 18% af det samlede besøgstal de pågældende dage.

Erhvervskunderne var opdelt på følgende erhverv:

  • Bygge-anlæg: 21
  • Fremstilling (herunder landbrug): 0
  • Institution, handel og kontor: 13

Figur 24 Afleverede affaldsfraktioner

Figur 24 Afleverede affaldsfraktioner

Som det fremgår af ovenstående figur, afleveres forbrændingsegnet affald og pap/papir som de hyppigste fraktioner på genbrugspladsen. Med to undtagelser har alle de besøgende virksomheder mere end én affaldsfraktion med til genbrugspladsen. Antal afleverede affaldsfraktioner og containere opstillet i virksomheder ses af nedenstående figur.

Figur 25 Antal fraktioner der sorteres på Frederiksberg

Figur 25 Antal fraktioner der sorteres på Frederiksberg

Figuren viser endvidere, at der er en tendens til, at virksomhederne afleverer flere forskellige fraktioner på genbrugspladsen, end de har opstillet containere til i virksomheden. Dette indikerer, at virksomhederne sorterer affaldet i flere fraktioner, hvis de benytter genbrugspladser, end hvis de benytter egne containere.

Tabel 20 Hvad karakteriserer erhvervsbrugerne som godt på genbrugspladsen?

Beliggenhed Pris Åbningstid Kapacitet Indretning Fraktioner Personale
14% 3% - 39% 22% - 22%

(Fra genbrugspladsinterviews)

14% fremhæver beliggenheden som et godt forhold ved pladsen. Dette på trods af, at den geografiske beliggenhed er anført som årsag til valget af netop denne genbrugsplads hos knap 90% af virksomhederne.

Samlet betragtet vurderer de fleste besøgende genbrugspladsen positivt. På forespørgsel peger 18% på, at de kunne ønske en længere åbningstid, 12% så gerne en øget kapacitet, mens 6% anfører ønsker om større assistance fra personalet.

Tabel 21 Vurdering af forholdene på pladsen

Meget godt                                                                                                                          Meget dårligt
1 2 3 4 5 6
47% 35% 9% 6% - 3%

(Fra genbrugspladsinterviews)

Den overordnede vurdering af forholdene på pladsen fra de virksomheder, der er interviewet ved besøg på genbrugsstationen, er meget positiv og fremgår af ovenstående skema.

Virksomhedsundersøgelse i oplandet

Der har været taget kontakt til 31 virksomheder i oplandet. Heraf er der 20, der bruger genbrugspladsen, mens 11 ikke bruger genbrugspladsen. Virksomhederne er interviewet telefonisk/via spørgeskema. Brugerne fordeler sig således på brancher:

  • Bygge-anlæg: 12
  • Fremstilling (herunder landbrug): 4
  • Institution, handel og kontor: 4

Besøgsfrekvens
11 brugere oplyser, at de kender kommunens affaldsregulativ, mens ni ikke kender regulativerne. 15 virksomheder af de 20 brugere kender reglerne for benyttelse af genbrugspladsen.

Figur 26 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

Figur 26 Erhvervsbrugernes besøgsfrekvens

De virksomheder, der er interviewet i forbindelse med besøg på genbrugspladsen er hyppigere brugere end de virksomheder, der er interviewet ved spørgeskemaundersøgelsen. Hele 90% af virksomhederne, der er interviewet på pladsen, benytter genbrugspladsen mindst én gang om ugen. En noget højere hyppighed end de 6 øvrige genbrugspladser, der er indgået i projektets undersøgelse.

Tabel 22 Vurdering af forskellige forhold på genbrugspladsen på Frederiksberg

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
Geografisk beliggenhed 60 10 20 5 0 0 5
Pris 30 0 10 10 5 0 45
Åbningstid 10 15 5 10 15 25 20
Begrænsning på affaldsmængder 20 15 20 10 15 5 15
Krav til sortering af affald 35 25 10 5 0 5 20
Trafikforhold på og omkring pl. 30 10 25 10 10 0 15
Antal fraktioner 15 5 35 10 0 0 35
Personalet 25 25 25 0 5 5 15

(Fra telefoninterviews)

Vurderingen viser samtidigt, at der er stor tilfredshed med pladsens geografiske beliggenhed og krav til og mulighed for sortering af affald, ligesom der er en positiv vurdering af personalet. Der er større spredning på begrænsning af affaldsmængder, muligheder for og krav til sortering af affaldet, samt antallet af fraktioner, der modtages på pladsen.

Den mest negative vurdering er af åbningstiden, som af hensyn til støj og naboklager er begrænset til kl. 15-18. Således har 50% af brugerne vurderet åbningstiden under middel herunder 25%, der karakteriserer den som meget dårlig.

6.8 Broby genbrugsplads

Karakteristik

Adresse: Rønnevej 6, Brobyværk

Kommune: Broby

Oplandskommuner: Broby kommune

Brugere: Private borgere og erhverv

Åbningstider:
Man-fre: 14-17
Lør: 9-14
Søn: lukket

Betalingssystem:
Broby kommune har indført et differentieret betalingssystem for erhverv (foråret 2002), hvor der betales forskellige priser for forskellige affaldsfraktioner. Klippekort kan købes på rådhuset, og et klip giver adgang til aflevering af enten:

200 kg genbrugelige materialer (papir, pap, flasker, haveaffald etc.)
400 kg jern
600 kg brokker
100 kg forbrændingsegnet affald
100 kg deponeringsegnet affald
(eller kombinationer heraf, fx kan der for et klip afleveres 100 kg pap og 50 kg forbrændingsegnet affald).

Private har fri adgang til genbrugspladsen.

Adgangskontrol:
Der er ingen vægt, bom eller tælleapparat på pladsen. Pladsmanden klipper klippekort efter skøn af affaldsmængderne.

Bemanding:
Genbrugspladsen er bemandet i hele åbningstiden, hvor en pladsmand sørger for at vejlede folk i sortering og at modtage farligt affald.

Regler for virksomheders benyttelse:
Ingen adgang for køretøjer over 3500 kg.

Affaldsfraktioner:
Genbrugseffekter, Haveaffald, Elektrisk og elektronisk affald, Pap, Aviser, Reklamer, Glas og flasker, Beton og tegl, Jordfyld, Asbest, PVC, Kølemøbler, Planglas, Gulvtæpper, Bildæk, Tøj og sko, Miljøfarligt affald, Brændbart (småt og stort), Ikke brændbart, Jern og metal, Kompost til afhentning.

Sorteringskontrol:
Kontrol på genbrugspladsen/ved containerne, Kontrol efter behov (fx pladspersonalet ser noget suspekt), Vejledning/rådgivning af virksomhederne.

Affaldsmængder:
Den årlige mængde er opgjort til 2072 tons, hvoraf 10% skønnes at stamme fra erhverv.

Undersøgelse på pladsen

Ved undersøgelsen på genbrugspladsen (december 2002) var der kun 5 erhvervskunder, svarende til ca. 8% af det samlede besøgstal de pågældende dage. Erhvervskunderne var opdelt på følgende erhverv:

  • Bygge-anlæg: 1
  • Fremstilling (herunder landbrug): 0
  • Institution, handel og kontor: 4

Figur 27 Afleverede affaldsmængder

Figur 27 Afleverede affaldsmængder

Fire erhvervskunder havde flere fraktioner med, og en enkelt havde kun haveaffald. Alle peger på den geografiske beliggenhed som årsag til, at de har valgt netop denne genbrugsplads (Alle brugerne er fra Broby kommune).

Af nedenstående tabel fremgår de fem erhvervsbrugeres vurdering af, hvad der er godt ved genbrugspladsen.

Tabel 23 Hvad karakteriserer erhvervsbrugerne som godt på genbrugspladsen?

Beliggenhed Pris Åbningstid Kapacitet Indretning Fraktioner Personale
40% - - 80% 40% 80% 60%

(Fra genbrugspladsinterviews)

På forespørgsel er der ingen ønsker til forhold på pladsen, som kunne forbedres – dette på trods af, at der fx kun er åbent tre timer om dagen. Erhvervsbrugernes samlede vurdering af pladsen er meget positiv, som det fremgår af næste tabel.

Tabel 24 Vurdering af forholdene på pladsen

Meget godt                                                                                                                          Meget dårligt
1 2 3 4 5 6
80% - 20% - - -

(Fra genbrugspladsinterviews)

Virksomhedsundersøgelse i oplandet

10 brugere af genbrugspladsen er interviewet telefonisk/via spørgeskema. Desuden har der været kontakt til yderligere 14 virksomheder, som ikke bruger genbrugspladsen. Brugerne fordeler sig således på brancher:

  • Bygge-anlæg: 4
  • Fremstilling (herunder landbrug): 4
  • Institution, handel og kontor: 2

Syv af de ti virksomheder, der jævnligt bruger genbrugspladsen oplyser, at de kender de kommunale affaldsregulativer, mens otte kender reglerne for benyttelse af genbrugspladsen. Det skal tilføjes, at reglerne for benyttelse af pladsen er relativt nye, så virksomhedernes vurderinger skal også ses i lyset af dette – fx at der er indført betaling for erhverv.

Besøgsfrekvens
En enkelt af virksomhederne, der blev interviewet på genbrugspladsen, benytter pladsen 1-2 gange om ugen, resten af de interviewede erhvervsbrugere benytter pladsen 1-2 gange om måneden eller sjældnere.

Figur 28 Virksomhedernes besøgsfrekvens

Figur 28 Virksomhedernes besøgsfrekvens

Generelt er virksomhederne meget tilfredse med de forskellige forhold på genbrugspladsen. Der er størst utilfredshed med åbningstiden, som er begrænset til 3 timer dagligt om hverdagen.

Tabel 25 Vurdering af forskellige forhold på genbrugspladen i Broby.

I procent Meget godt                                      Meget dårligt

1                                                                6
Ubesvaret
Geografisk beliggenhed 50 30 0 0 0 0 20
Pris 30 0 0 0 0 0 70
Åbningstid 30 0 20 20 10 0 20
Begrænsning på affaldsmængder 50 10 0 0 0 0 40
Krav til sortering af affald 80 0 0 0 0 0 20
Trafikforhold på og omkring pl. 60 10 10 0 0 0 20
Antal fraktioner 40 40 0 0 0 0 20
Personalet 60 20 0 0 0 0 20

(Fra telefoninterviews)

En del virksomheder har valgt ikke at kommentere på prisen, hvilket formentlig skal ses i lyset af det nyligt indførte klippekort-system, hvormed der er indført brugerbetaling for erhverv.

6.9 Opsamling

Der er foretaget 155 interviews med erhvervskunder på de syv genbrugspladser i løbet af to besøgsdage ud af et samlet registreret erhvervsbesøg på 203. I snit svarer det til knap 14 erhvervsbesøgende pr. genbrugsplads om dagen. Besøgsfrekvensen svinger dog meget. Således er der på tre af genbrugspladserne registreret under 10 erhvervskunder de pågældende dage, mens Ribe genbrugsplads havde 60 erhvervskunder på en enkelt af dagene.

Hvis der ses bort fra erhvervsgenbrugspladsen i Høje Taastrup, udgjorde erhvervsbrugerne i gennemsnit godt 12% af de samlede besøgstal de pågældende dage, hvor undersøgelsen blev gennemført.

Figur 29 Besøgsandel, erhvervskunder

Figur 29 Besøgsandel, erhvervskunder

Det fremgår, at erhvervsandelen af besøgende er mindst i de to landkommuner - dog med Ringsted som en undtagelse (se kommentarer i afsnittet nedenfor). For Ribe genbrugsplads var erhvervsbelastningen helt oppe på 22% af det samlede antal besøgende.

For enkelte af pladsernes vedkommende var erhvervsfrekvensen formentlig noget højere end den registrerede, idet en række erhvervsbrugere udgav sig for at være private husholdninger, hvorved de kunne undlade at betale for affaldet. For Ringsteds vedkommende vurderedes erhvervs-besøgstallet at være dobbelt så stort som det registrerede. Besparelsen ved at udgive sig for privat var på denne plads kr. 200,- pr. besøg.

De fleste af erhvervsbrugerne er mindre virksomheder med få ansatte. Mere end 85% oplyser, at de har færre end 10 ansatte i virksomheden.

Fordeling på brancher

55% af de besøgende erhvervskunder hører under kategorien "Bygge og anlæg". Det er typisk håndværkere, som udfører opgaver på en række forskellige lokaliteter gennem dagen. På baggrund af de foreliggende oplysninger kan det ikke vurderes i hvilket omfang, affaldet fra bygge og anlæg kommer fra private husstande eller fra byggeplads-aktiviteter.

Godt 40% af erhvervsbrugerne er under kategorien "Institutioner, handel og kontor". En stor del af disse brugere er butikker, gartnerier og lignende.

Kun 5% er erhvervsbrugerne i undersøgelsen er fremstillingsvirksomheder. Ved telefoninterviewene oplyser stort set alle fremstillingsvirksomheder, der ikke benytter genbrugsplads, at de anvender egne containere ofte med den begrundelse, at det er nemmere. Til forskel fra mange mindre håndværksvirksomheder, butikker og lignende har fremstillingsvirksomheder generelt bedre plads til opstilling af containere. Desuden kender fremstillingsvirksomheder generelt deres affaldsmængder og –typer, da det typisk er de samme rå- og hjælpestoffer, der dagligt bearbejdes. Da kun få af disse virksomheder benytter genbrugspladser, er det en indikation af, at de opstillede containere benyttes til alt affald. Hvis der således opstår affald, der ikke er opstillet containere til, vil det ende i de andre containere –fx med affald til forbrænding eller deponering.

Fraktioner og sortering

Langt de fleste virksomheder afleverer to eller flere affaldsfraktioner. Som et gennemsnit for de syv genbrugspladser bliver der afleveret godt 2,5 affaldsfraktion pr. besøg. Der er ikke forskel mellem virksomhedstyperne på, hvor mange affaldsfraktioner de afleverer. Haveaffald og murbrokker er de fraktioner, som oftest afleveres som eneste fraktion. Hvis tallene "renses" for haveaffald og murbrokker, sten mv. ligger gennemsnittet mellem 3-4 affaldsfraktioner pr. virksomhed, der benytter genbrugsplads.

Fordelingen af de afleverede affaldsfraktioner ser således ud:

Affaldsfraktion Procentdel virksomheder, der afleverer pågældende fraktion i procent
Forbrændingsegnet 67 %
Pap og papir 39 %
Murbrokker, sten, gips mv. 26 %
Ikke-forbrændingsegnet 24 %
Jern og metal 23 %
Haveaffald 20 %
Glas 18 %
Plast 17 %
Elektronik 15 %
Farligt affald 5 %

* Opgørelsen beror på interview med 155 virksomheder på de 7 udvalgte genbrugspladser

Op mod 70% af virksomhederne afleverer forbrændingsegnet affald (heraf en del som stort forbrændingsegnet). Den fraktion, som virksomhederne næsthyppigst bringer til genbrugspladsen, er papir og/eller pap, som knap 40% af virksomhederne afleverer.

Det skal bemærkes, at på KARAs genbrugsplads, hvor der er vægtbaseret betaling, var der ingen virksomheder, som afleverede murbrokker, sten mv. og kun få, der afleverede jern og metal.

I gennemsnit har virksomhederne, der er interviewet ude på pladserne, kun én container til affald – heri medregnet eventuelle containere til dagrenovation. Det er således tydeligt, at der for disse virksomheders vedkommende forekommer en øget udsortering af affaldsfraktioner ved at de benytter genbrugsplads. Det er dog ikke muligt at vurdere i hvilket omfang, virksomhederne ville anskaffe sig de nødvendige containere, såfremt de ikke havde adgang til en genbrugsplads.

Telefoninterviews med oplandsvirksomhederne viser bl.a., at de virksomheder, der ikke benytter genbrugsplads, har flere containere i virksomheden. Der er imidlertid en tydelig overrepræsentation af fremstillingsvirksomheder blandt disse virksomheder, herunder virksomheder med mange ansatte. I gennemsnit har denne gruppe virksomheder 2-3 containere stående i virksomheden. Én til forbrændingsegnet og 1-2 til specifikke affaldsfraktioner, der ofte forekommer i virksomheden.

Generelt er erhvervsbrugerne gode til at sortere affaldet i de rigtige fraktioner. Kun i ganske få tilfælde har interviewerne iagttaget fejlsortering. Dette er ligeledes pladsfolkenes vurdering; erhvervskunderne er ofte fortrolige med pladsen, de ved, hvilke containere de skal benytte og de kender genbrugspladsens regler. [4]

Den lokale plads foretrækkes

Virksomhedernes væsentligste begrundelse for at benytte den pågældende genbrugsplads er beliggenheden. Enkelte angiver pris og åbningstid som begrundelse, hvorimod ingen begrunder valget af genbrugspladsen med indretning af pladsen, antal fraktioner eller kapacitet.

Det er hovedsageligt lokale virksomheder, der bruger genbrugspladsen. Kun i få tilfælde kommer der virksomheder, som har adresse uden for genbrugspladsens opland. Og i disse tilfælde er det, fordi virksomhederne har haft en opgave i det pågældende område. Virksomhederne er meget "trofaste" over for den anvendte genbrugsplads. Ca. 90% af virksomhederne benytter kun den samme genbrugsplads. Dette gælder også for en række håndværkere, der udfører arbejde i flere forskellige kommuner med forskellige genbrugspladser.

Projektet har søgt at kortlægge i hvilket omfang, virksomhederne kører rundt med affaldet for at kunne bortskaffe det til andre genbrugspladser billigst muligt. Via pladsinterviewene har et sådant mønster ikke kunnet iagttages. Der har været enkelte erhvervsbrugere, som har benyttet andre genbrugspladser end de burde for at slippe for betaling - og i så fald har genbrugspladsen ligget på deres naturlige kørevej. [5] I en enkelt kommune (Vallensbæk) oplyser 75% af de telefoninterviewede virksomheder, at de benytter andre genbrugspladser end den, de er tilknyttet. Halvdelen oplyser, at det er på grund af beliggenheden, halvdelen på grund af prisen. Denne adfærd har imidlertid ikke kunnet identificeres i KARAs oplandskommuner, der er beliggende ligeså tæt på Tølløse eller Ringsted, hvor det er billigere at komme af med affaldet. På de øvrige genbrugspladser/kommuner er der ikke iagttaget kørsel til andre kommuners genbrugspladser. Dette billede understøtter således, at beliggenheden er det mest afgørende for virksomhedernes valg af genbrugsplads. Virksomhederne vil kun køre til andre genbrugspladser for at spare penge - eller opnå andre fordele - hvis det ikke medfører øget kørsel.

Generelt er erhvervsbrugerne godt tilfredse med deres lokale genbrugsplads. Således udtrykker ca. 90% af brugerne, at de er tilfredse/meget tilfredse med den lokale genbrugsplads.

Bortset fra beliggenhed virker det ikke som om, der er enkelte faktorer omkring pladsen, som har væsentlig større betydning end andre.

Betalingssystemer

Det er tydeligt, at der er størst utilfredshed med prisen på de genbrugspladser, hvor virksomhederne skal betale direkte for at komme af med affaldet. Også selv om det i princippet kan være en billigere løsning for virksomheden frem for en gennemsnitslig betaling over ejendomsskatten. I øvrigt er der mange virksomheder, som ikke er klar over, hvad virksomheden reelt betaler for at anvende genbrugspladsen, medmindre der er betaling ved indgangen.

Virksomhederne foretrækker en lang åbningstid. Der er størst utilfredshed med åbningstiden på Frederiksberg genbrugsplads, som kun har åbent 3 timer dagligt om eftermiddagen. [6] Derimod er der rimelig tilfredshed med åbningstiden på Ringsted genbrugsplads, selv om denne plads først åbner kl. 11.00.

Det er vurderingen, at pladsfolkene har stor betydning for virksomhedernes tilfredshed. Men det er i sig selv ikke en udløsende faktor for valget af genbrugspladsen. Virksomhederne lægger vægt på, at der skal være god plads, og at de kan komme rundt med en bil til de enkelte containere. På KARA, hvor der er bom-system, påpegede enkelte brugere, at der kunne være problemer med propper ved indgangen. 15% påpegede bom-systemet som et forhold, de gerne så ændret.


Fodnoter

[4] Derimod er der ofte problemer med private brugere ifølge pladsfolkene, især med hensyn til, hvordan affaldet skal sorteres.

[5] Derimod har flere af pladserne oplevet en markant stigning i antallet af private hustande efter, at nabo-kommuner har indført betalingssystem.

[6] Åbningstiden er begrænset af hensyn til støjgener for omkringboende.

 



Version 1.0 Februar 2004, © Miljøstyrelsen.