Udredningsprojekt for anvendelsesområder for genbrug af sekundavand til industrielle formål, herunder identifikation af potentielle risici

Bilag G

Bilag G Standardaftale - Levering af sekundavand (Udkast)

STANDARDAFTALE
LEVERING AF SEKUNDAVAND.

(Udkast)

Mellem undertegnede

_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________

(kaldet Leverandøren)

og medundertegnede

______________________________________
______________________________________
______________________________________

(kaldet Modtageren)

er d.d. indgået nedenstående aftale.

Aftalens genstand.

§ 1.

Leverandøren forpligter sig til at levere, og Modtageren forpligter sig til årligt at aftage mindst m³ sekundavand, der hidrører fra:

____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________

Den anførte vandmængde skal leveres løbende gennem året, således at der uge for uge leveres en forholdsmæssig del.

Ved sekundavand forstås vand, der ikke har drikkevandskvalitet, men som er omfattet af tilladelse til direkte udledning efter miljøbeskyttelseslovens bekg. 501, 21.6.1999, § 28, stk. 1 og 2, eller af tilladelse til udledning til offentligt spildevandsanlæg efter miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 3, og som opfylder de i tilladelsen fastsatte vilkår med hensyn til forurenende stoffer.

Vandet må ikke indeholde tæringsfremmende salte.

Kontrol og tilsyn.

§ 2.

Leverandøren forpligter sig til mindst en gang dagligt/ugentligt/månedligt (det ikke gældende overstreges) at sørge for og bekoste, at et akkrediteret laboratorium kontrollerer, at det leverede vand overholder de efter § 1 gældende krav. Kontrolresultaterne fremsendes løbende direkte til modtageren.

Modtageren er berettiget til på egen bekostning at foretage supplerende kontrol af det leverede van

Modtageren er berettiget til på egen bekostning at foretage supplerende kontrol af det leverede vand og Leverandøren skal med henblik herpå stille alle fornødne oplysninger til rådighed.

Anlægsinvesteringer og driftsomkostninger.

§ 3.

Leverandøren etablerer pumper og ledningsanlæg frem til:

____________________________________________________________

Leverandøren sørger for og bekoster vedligeholdelse, reparationer og fornyelse af det foran omtalte anlægsudstyr.

Alle andre anlægs- og driftsomkostninger betales af Modtageren.

Leveringssted.

§ 4.

Leveringssted er:

____________________________________________________________

Måling af leveret mængde og kvalitet sker på leveringsstedet. Efter leveringen har Modtageren risikoen for de leverede vand, forudsat at dette opfylder kvalitetskravene i § 1.

Betaling.

§ 5.

Det af kontrakten omfattede sekundavand leveres vederlagsfrit/betales af Modtageren med kr. pr. m³/betales af Leverandøren med kr. pr. m³ (det ikke gældende overstreges).

De anførte beløb tillægges moms.

Aftalt betaling faktureres månedsvis med betalingsfrist 30 dage fra fakturamodtagelse.

Force majeure.

§ 6.

En part er ikke erstatningsansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtelser, såfremt han kan godtgøre, at dette skyldes en hindring udenfor hans kontrol, og at han på tidspunktet for aftalens indgåelse ikke med rimelighed kunne forventes at have taget hindringen i betragtning eller at have undgået eller overvundet den eller dens følger.

Ansvar.

§ 7.

Medmindre bestemmelsen i § 6 om force majeure finder anvendelse, er Leverandøren erstatnings-ansvarlig for levering af vand, der ikke opfylder kvalitetskravene i § 1, efter dansk rets almindelige regler, herunder reglerne om følgeskader. Erstatningspligten omfatter ikke driftstab og andet indirekte tab.

Såfremt Leverandøren ikke opfylder sin leveringspligt efter § 1 og bestemmelserne i § 6 om force majeure ikke finder anvendelse, er Leverandøren erstatningsansvarlig for Modtagerens omkostnin-ger til tilvejebringelse af erstatningsvand. Erstatningspligten omfatter ikke driftstab og andet indirekte tab.

Såfremt Modtageren ikke opfylder sin aftagepligt efter § 2, og bestemmelserne i § 6 om force majeure ikke finder anvendelse, er Modtageren erstatningsansvarlig for Leverandørens omkostnin-ger til bortskaffelse af vandet til anden side.

Kontraktens ikrafttræden og varighed.

§ 8.

Kontrakten træder i kraft den /ved underskrivelsen (det ikke gældende overstreges) og er gældende, indtil den opsiges af en af parterne med 3 måneders varsel. Opsigelse kan dog tidligst ske med virkning fra _______________.

Opsigelse skal ske skriftligt.

I tilfælde af væsentlig misligholdelse kan kontrakten ophæves, såfremt den misligholdende part ikke har rettet for sig inden 14 dage efter modtagelsen af skriftligt varsel om, at ophævelse kan blive iværksat.

Tvister.

§ 9.

Eventuelle tvister mellem parterne om forståelse og opfyldelsen af nærværende kontrakt skal søges afklaret i mindelighed ved forhandling.

Såfremt enighed ikke kan opnås, afgøres tvisten endeligt ved voldgift af en voldgiftsret, der nedsættes af Det Danske Voldgiftsinstitut i overensstemmelse med instituttets regler.

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.