Diffus jordforurening og trafik

Sammenfatning og konklusioner

Nærværende datarapport omhandler den fysiske afprøvning af undersøgelsesstrategier for kortlægning af diffus jordforurening, forårsaget af emission fra trafikken. Rapporten beskriver dataindsamling og resultater for undersøgelse af diffus jordforurening langs to forskellige vejstrækninger i København.

Datarapporten er én af 7 rapporter udarbejdet i forbindelse med et projekt iværksat af Københavns Kommune, Miljøkontrollen under Miljøstyrelsens teknologiprogram. Projektets overordnede formål er, at udarbejde metoder til optimering og forenkling af myndighedernes faglige arbejde ved kortlægning af diffus jordforurening på Vidensniveau 2.

Testareal

Undersøgelsen er foretaget på to forskellige vejarealer, henholdsvis Hareskovvejen og Frederikssundsvej, som er etableret for mindst 60 år siden og har en trafikdensitet på 20.000 - 48.000 biler/dag.

Forureningsmodel

Den diffuse jordforurening langs hovedveje antages at kunne beskrives med

  • en liniemodel, dvs. emissioner fra trafik og vejanlæg

Hypoteser om liniemodel

Det antages, at forureningen består af bly og andre tungmetaller, PAH, olie, PCB, pesticider, dioxiner, og evt. phthalater. Det antages, at forureningen aftager med afstanden fra vejen, og at det forureningspåvirkede areal strækker sig fra 0 til mindst 30 m fra vejrabatten. Ved større afstand antages forureningsniveauet alene at være bestemt af områdets øvrige diffuse kilder (kulturlag - bidragsmodel). Det antages, at jordforureningen aftager i dybden.

Forsøgsplan

Liniemodellen forudsætter at forureningsniveauet i prøvetagningspunkter langs de to testarealer aftager med afstanden fra vejen og i dybden.

Til dokumentation af forureningens niveau og afhængighed af afstand fra vejen udtages derfor en række prøver fra prøvetagningsfelter placeret med forskellige afstande fra vejen. For at bestemme variationerne i dybden udtages der prøver i forskellige dybder ned til 1m's dybde.

I alle prøver måles indikatorparametre og der udvælges passende prøver til analyse for de øvrige parametre.

Resultater

Generelt konkluderes det, at forureningsmønstret på testarealet er godt beskrevet ved liniemodellen i et nærområde på 0 – 15 m fra vejkanten, mens at arealer i større afstand af vejrabatten kan beskrives med bidragsmodellen.

Det er dog observeret, at der langs vejene findes stor spredning i koncentrationsniveauerne. Det antages at skyldes, at jorden langs rabatten er blevet vilkårlig fjernet eller afhøvlet i forbindelse med vedligeholdelse og anlægsarbejder.

Generelt ses det, at forureningen er størst i det øverste jordlag (bidrag ovenfra), men den kan godt fortsætte til mindst 0,3 m's dybde.

En sammenligning af PAH-sammensætningen af jordprøver udtaget på testarealer i kulturlag og omkring industrien samt jordprøver udtaget tæt på de to veje, viser tegn på, at PAH-indikatorerne for emission fra trafikken er lidt forhøjede tæt på vejene. Disse forhold er imidlertid ofte slørede, hvilket antagelig skyldes, at der er bidrag fra mange kilder. Vurderingen af PAH-sammensætningen er især interessent i forbindelse med kildekarakterisering, men bidrager ikke væsentligt til kortlægningen af diffus jordforurening.

Tungmetaller, olie og PAH

Generelt ses overskridelser af JKK for bly og BaP samt cadmium i jorden tæt på vejkant, og få overskridelser af ASK for BaP. Kobber og zink viser enkelte overskridelser og indholdet er generelt forhøjet i forhold til baggrundsværdierne i landområder. Indholdet af bly, kobber og zink i jordprøver er ofte i en vis grad korrelerede.

Overskridelse af JKK for kulbrinter ses for ca. 50% af prøverne udtaget i det øverste jordlag fra 0 - 0,1 m's dybde, inden for 10 m's afstand fra vejen. Olieindhold på op til 700 mg/kg TS er målt.

Benzo(a)pyren (BaP) er en hyppig og særlig kritisk forureningsparameter. Ved at måle på alle 7 PAH kan det desuden kontrolleres, at der er overensstemmelse mellem koncentrationsniveauerne for BAP og DiBahA (dibenz(ah)anthracen), idet de enkelte PAH er direkte korreleret.

PCB

Generelt er der ikke påvist indhold af polychlorerede biphenyler (PCB) i jordprøver udtaget langs veje (intet påvist i 85% af prøverne).

Phthalater

Der er målt lave indhold af phthalater i alle prøver, men ingen overskridelser af JKK. Der er tilsyneladende lidt højere indhold i prøver udtaget tæt på vejen.

Dioxin

Der er fundet lave indhold af dioxiner i alle jordprøver(2 - 8 ng internationale toksicitetsækvivalenter (ITE)/kg TS). Der er ikke opstillet et dansk JKK for dioxin, hvorfor den sundhedsmæssige betydning ikke umiddelbart kan vurderes. Til orientering kan det nævnes, at baggrundsniveauet i landbrugs- og byområder i Tyskland er henholdsvis 1 - 5 ng ITE/kg TS og 10 – 30 ng ITE/kg TS /18,25/.

Pesticider

Pesticidindholdet (kun pesticider med lange nedbrydningstider) er analyseret i 9 jordprøver, men der er kun fundet lave indhold af DDT i 3 af de 9 prøver (0,005 - 0,018 mg/kg TS). JKK på 0,5 mg DDT/kg TS er ikke overskredet.

Erfaringer vedrørende strategien

Standardanalyseparametre

De mest dominerende forureningskomponenter ved diffus jordforurening langs trafikerede veje er bly og benzo(a)pyren (BaP). Supplerende analyser for andre tungmetaller (cadmium, kobber, zink) og sum af PAH vil dog medvirke til en bedre beskrivelse af forureningsfordelingen og identificering af eventuelle påvirkninger fra andre forureningskilder.

Forsøgsplan

Forsøgsplanen for undersøgelse af diffus jordforurening og trafik har været baseret på tilfældige prøvetagningsfelter af 2 x 2 m (4 m2) placeret i forskellige afstandsintervaller. Prøvetagningspunkterne er ikke forsøgt etableret som en række tværsnit til vejtracen, selv om tværsnit forekommer.

Det blev antaget, at forureningsniveauet inden for et afstandsinterval - f.eks. zone A (0-2 m fra vejen) - er sammenligneligt (ens). Det vil sige, at indholdet i jordprøver fra samme dybder i hver zone bør ligge inden for et relativt smalt konfidensinterval. Imidlertid har afprøvningen vist, at spredningen indenfor en zone har været stor, mens spredningen i de enkelte prøvetagningsfelter af 4 m2 har været væsentlig mindre.

For at sikre, at forureningsforholdene kan evalueres i forhold til positionen langs vejen, anbefales det, at den fremtidige strategi omfatter prøvetagning langs et tværsnit 0 – 20 m fra vejkant.

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.