Miljø og Shareholder Value

4 Introduktion til virksomhedens miljø

I dette afsnit beskrives, hvad der forstås ved miljø, og de miljøforhold, der har relevans for virksomheden - altså virksomhedens miljø. Vi har valgt at opdele og beskrive virksomhedens miljø i tre delelementer: Virksomhedens miljøpåvirkning, virksomhedens miljøregulering og virksomhedens miljøarbejde. Opdelingen er valgt, fordi det i høj grad er disse tre dele, der på hver sin måde påvirker virksomhedens økonomi.

4.1 Virksomhedens miljøpåvirkning

Virksomhedens miljøpåvirkninger kan opdeles i direkte og indirekte påvirkninger.

De direkte miljøpåvirkninger omfatter virksomhedens ressourceforbrug og emissioner, der primært kommer fra produktionen. De virksomheder, der er forpligtet til at udarbejde grønne regnskaber, redegør for deres direkte miljøpåvirkninger i en massebalance med input af ressourcer til og output af emissioner og affald fra virksomheden.

Virksomhedens indirekte miljøpåvirkninger omfatter de påvirkninger, som virksomheden skaber uden for sit anlægsområde og sine direkte aktiviteter. Det kan eksempelvis være ved valg af leverandører, hvor virksomheden kan vælge leverandører efter miljøkriterier. Andre muligheder kan være ved brug og bortskaffelse af virksomhedens produkt. Hvis virksomheden producerer fjernsyn, har det stor betydning for miljøpåvirkningen, hvor meget energi det bruger, samt hvordan det kan bortskaffes. Er det nemt at skille ad, og kan materialerne genbruges?

Det er sådanne overvejelser, der ligger bag livscyklustankegangen. Her opgøres miljøpåvirkningerne gennem et produkts livscyklus fra udvinding af råstoffer til den endelige bortskaffelse.

Figur 2: Produktets livscyklus

Figur 2: Produktets livscyklus

Virksomhedens miljøpåvirkning er i høj grad bestemt af, hvad den beskæftiger sig med. Virksomhedens produktion og aktiviteter er således af afgørende betydning for miljøpåvirkningen. Nogle brancher har store miljøpåvirkninger, og andre har små. Derfor er den økonomiske betydning af miljø naturligvis også forskellig brancher imellem. Men generaliseringen holder ikke altid. I nogle brancher, der ikke er specielt miljøtunge, såsom eksempelvis telesektoren, er miljøpåvirkningerne alligevel i høj fokus, fordi det kan være en markedsføringsparameter.

4.2 Virksomhedens miljøregulering

Omfanget af virksomhedens miljøpåvirkning er typisk afgørende for, hvor meget den reguleres fra myndighedernes side. I Danmark er en række virksomheder således kategoriseret som miljøtunge ud fra deres produktions miljøpåvirkninger. Det gør dem bl.a. forpligtet til at have en miljøgodkendelse for deres produktion, og nogle skal udarbejde et årligt grønt regnskab for deres miljøpåvirkninger.

En virksomheds miljøgodkendelse fastlægger en række vilkår for virksomhedens produktion. Det kan f.eks. dreje sig om, hvor meget den må støje eller udlede af forskellige forurenende stoffer. I andre tilfælde kan det være, at virksomheden kun har tilladelse til en vis mængde produktion. Miljøvilkårene sætter således nogle helt grundlæggende rammer for virksomhedens eksistens, og hvordan den kan øge sit produktionsvolumen. Endvidere kan vilkårene betyde, at det er nødvendigt at investere i teknik til luft- og spildevandsrensning eller omlægning af produktionsprocesserne. Ud over de vilkår, der stilles til den enkelte virksomhed, vil generel miljølovgivning på eksempelvis kemikalie- eller affaldsområdet også have stor betydning for virksomheden. Det gælder eksempelvis, hvis et centralt kemikalie i virksomhedens processer forbydes, eller der stilles krav til, at virksomheden skal tilbagetage og genanvende sit affald.

Ud over miljøreglerne i lovgivningen er der en lang række afgifter på miljøområdet, der har direkte betydning for virksomhedens driftsøkonomi.

4.3 Virksomhedens miljøarbejde

Virksomhedens miljøpåvirkning kan mindskes gennem virksomhedens miljøarbejde. Tiltagene kan være pålagt virksomheden gennem lovgivning. Men mange virksomheder arbejder også frivilligt med miljøforbedringer.

En del virksomheder har valgt at organisere deres miljøarbejde i et miljøledelsessystem. Miljøledelse bygger på, at virksomheden kontinuerligt arbejder på at forbedre sin miljøpåvirkning og indebærer bl.a., at virksomheden:

  • Kortlægger sine miljøforhold
  • Formulerer en miljøpolitik
  • Fastsætter et ambitionsniveau i form af miljømål
  • Udarbejder handlingsplaner for, hvordan målene skal nås
  • Evaluerer miljøarbejdet periodisk og om nødvendigt foretager justeringer af mål og handlingsplaner

Virksomheden kan arbejde konkret med at forbedre sine miljøpåvirkninger på en række måder. Der skelnes i den forbindelse imellem rensningsteknologier og renere teknologi.

Rensningsteknologierne omfatter rensning af forurening ved brug af eksempelvis luftfiltrer eller spildevandsanlæg. Disse teknologier betegnes også ”end-of-pipe”, idet de typisk sidder ”for enden af skorstenen”.

I modsætning til rensningsteknologierne eliminerer renere teknologi miljøpåvirkningen fra begyndelsen. Renere teknologi kan omfatte:

  • Nedsættelse af ressourceforbruget, f.eks. at processer bruger mindre energi eller vand
  • Redesign af produktet, så materialerne i produktet bedre kan genbruges efterfølgende
  • Substituering af farlige stoffer med mindre farlige

Endvidere arbejder flere og flere virksomheder med en produktorienteret indgangsvinkel, som kort blev beskrevet i afsnit 4.1 om livscyklustankegangen.

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.