Miljøstyrelsens årsrapport 2003






Indholdsfortegnelse

Beretning

Målrapportering

Regnskab

Påtegning

Bilag






Beretning

Mission, vision, værdigrundlag og hovedopgaver

Det er Miljøstyrelsens mission at bidrage til beskyttelse af miljøet. Miljøstyrelsen har ansvaret for at administrere og bidrage til udformningen af den danske lovgivning og internationale aftaler om miljøbeskyttelse, der skal sikre rene produkter, ren luft, vand og jord og dermed gode levevilkår for mennesker, flora og fauna. Indsatsen retter sig primært mod danske forhold, men strækker sig i stadig større grad udover landets grænser.

Miljøstyrelsens hovedopgaver består i:

  • Betjening af minister og Folketing, lov- og regelforberedende arbejde samt administrative opgaver som udstedelse af godkendelser, tilskudsadministration og opfølgning på lovgivning
  • Vejledende myndighed og klageinstans i forbindelse med miljølovgivningen
  • Strategiarbejde i udvikling af miljøpolitikken

I opgavevaretagelsen gøres brug af virkemidler som traditionel administrativ regulering, økonomiske virkemidler og kommunikation.

Det er Miljøstyrelsens vision at spille en central rolle i arbejdet for en bæredygtig udvikling, hvor mennesker og miljø beskyttes mod forurening - først og fremmest ved en forebyggende indsats. Dette gælder såvel i Danmark som i forhold til andre lande.

Miljøstyrelsens værdigrundlag er at styrelsen på grundlag af et højt fagligt niveau skal være:

  • En effektiv, omstillingsberedt og grøn virksomhed
  • Internationalt orienteret, og på udvalgte områder førende
  • En åben virksomhed, der kommunikerer og samarbejder
  • En attraktiv, mangfoldig og familievenlig arbejdsplads, hvor alle bidrager og gør en forskel

Miljøstyrelsen administrerer flg. lovgivninger:

  • Miljøbeskyttelsesloven
  • Vandforsyningsloven
  • Lov om kemiske stoffer og produkter
  • Havmiljøloven
  • Lov om betaling for spildevandsanlæg
  • Lov om jordforurening

Overordnede resultater

Faglige og organisatoriske resultater

Miljøministeriet og Finansministeriet har i foråret 2003 i fællesskab udarbejdet en budgetanalyse af Miljøstyrelsens organisering og ressourceforbrug. Konklusionen var, at der kunne gennemføres en yderligere tilpasning af Miljøstyrelsens tværgående aktiviteter, og at der burde gennemføres en yderligere tilpasning og udvikling af styrelsens organisering. Det var vurderingen at der ikke var mulighed for at gennemføre yderligere budgetforbedringer på lønsummen, end de der var forudsat på FL 03 med tilhørende budgetoverslagsår. Der er på FL 2004 indbudgetteret en budgetforbedring på øvrig drift på 5 mio. kr. i 2004 og 10 mio. kr. i 2005-2007. Indsatsen for kemikalier sundhed og miljø opretholdes fra 2005-2007 med 15 mio. kr. årligt, og styrelsen fik mulighed for at konvertere 1,1 mio. kr. årligt fra gebyrindtægter til lønsum med henblik på at sikre dækningen af de faktiske omkostninger ved administrationen af de pågældende ordninger.

Miljøstyrelsen har i 2003 nået den helt overvejende del af de miljøfaglige og organisatoriske resultatmål for året. Samtlige mål bortset fra ét eksternt mål blev opfyldt.

Miljøstyrelsens mål om Miljø og sundhed blev kun delvist opfyldt, men siden er aktiviteter igangsat med henblik på fuld målopfyldelse i 2004.

I november 2003 blev der offentliggjort en vejstøjsstrategi, som gav ny viden om bl.a. sundhedsmæssige konsekvenser af vejtrafikstøj. Derudover blev det belyst, hvilke virkemidler der kan være med til at reducere vejtrafikstøj.

Virksomhedsudvalget afsluttede dets arbejde med et lovforslag med forenklingsforslag. Det var en forudsætning for forenklingerne, at de ikke måtte have negative effekter på miljøet. Dette mål anses for opfyldt.

For så vidt angår Miljøstyrelsens mål "Miljøstyrelsen mod 2010" er målet på enkelte områder reformuleret i forbindelse med direktørskiftet og den ændrede organisatoriske kurs. På andre områder er vi nået længere end forventet. Dette gælder f.eks. i f.t. arbejdet med projektorganiseringen og etableringen af enhedssekretariater.

I 2003 blev der iværksat en række konkrete aktiviteter med henblik på at modernisere Miljøstyrelsen og styrke fokus på sammenhængen mellem ressourceforbruget og resultater. De organisatoriske rammer for projektorganisation blev etableret og 11 projekter blev i efteråret 2003 igangsat i en pilotfase. Derudover blev der udviklet et nyt arbejdsprogramkoncept, hvis hovedformål er at forenkle styringen og skabe overblik. Det nye koncept er ligeledes en forberedelse til regnskabsreformens krav om omkostningsbaserede regnskaber, som træder i kraft i 2005.

Miljøstyrelsen opnåede i 2003 miljøcertificering (EMAS). Opgaverne i relation til Miljøstyrelsens EMAS-certificering indebærer, at styrelsen arbejder aktivt med miljøforbedringer og at denne indsats er underkastet uvildig kontrol.

Samlet set er resultatet af styrelsens arbejde i 2003 meget tilfredsstillende. En række af resultaterne fastsætter retningen for miljøpolitikken og –forvaltningen i de kommende år.

Tabel 1 Oversigt over virksomhedens finansielle resultat (mio. kr.)

Indtægter 21,8
Udgifter 321,5
Resultat; brutto 299,7
Bevilling; netto 298,0
Resultat, nette -1,7
Til videreførsel 22,1

Det finansielle resultat for driftsvirksomheden udviser et underskud på 1,7 mio. kr. Da videreførelsen fra 2002 var på i alt 23,8 mio. kr., er det samlede resultat til videreførsel på 22,1 mio. kr. Af det beløb, der bliver videreført, udgør 8 mio. kr. planlagt lønsums opsparing, der skal anvendes til at gennemføre den langsigtede personaletilpasning som Miljøstyrelsen er i gang med. Af det resterende beløb på 14,1 mio. kr. der videreføres, er de 13,8 mio. kr. bundne til specifikke aktiviteter i forbindelse med finanslovsaftaler mv. jfr. afsnit 3.

De kommende år

Miljøstyrelsen vil fortsat arbejde på at implementere regeringens mål om Et bedre miljø og Mere vækst i erhvervslivet og allerede igangsatte mål vedrørende klimastrategien, vejstøjsstrategien og virksomhedsudvalget vil blive videreført i 2004. I forbindelse med opgavevaretagelsen vil der fremover blive lagt særlig vægt på økonomiske vurderinger, såvel budgetøkonomiske som samfundsøkonomiske vurderinger. Miljøstyrelsens mål- og resultatstyring vil ligeledes blive styrket af de igangværende aktiviteter. Miljøstyrelsen vil arbejde videre med digitalisering af interne arbejdsprocesser og eksterne services, herunder forventes det, at Miljøstyrelsen i 2005 indfører elektroniske sags- og dokumenthåndtering (ESDH). Arbejdet skal bl.a. ses som opfølgning på regeringens strategi for digital forvaltning 2004-06.

Hovedkonti

I denne årsrapport aflægges der regnskab for flg. hovedkonti:

23.21.01.Miljøstyrelsen
23.22.06.Afhjælpende foranstaltninger, værditabsordningen
23.22.08.Teknologipulje
23.22.09.Reserve til opgaver på jordrensningsområdet
23.23.04.Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler
23.23.05.Indsamlingsordninger vedr. nikkel-cadmium-batterier
23.23.11.Renere produkter mv.
23.23.12.Miljøstyring og miljørevision mv. i virksomheder
23.24.31.Aktiviteter vedrørende bekæmpelsesmidler
23.26.11.Miljøbistand til Østeuropa
23.26.13.Miljøbistand til Arktis mv.
23.27.03.Den Grønne Jobpulje
23.27.04.Den Grønne Fond
23.28.02.Støtte til forureningstruede vandindvindinger og økologisk omstilling





Målrapportering

Oversigt over målopfyldelse

Af de 11 institutionsmål for 2003 er 10 fuldt opfyldt, mens 1 er delvist opfyldt.

Tabel 2 Koncern og institutionsmål

Institutionsmål 2003 Ressour-ceforbruget
1. Opdatering af dansk klimapolitik, herunder fleksible mekanismer, forskning og effekter af klimaforandringer         Samlet årsstatus:Opfyldt
•Der er udarbejdet en opdatering af Danmarks klimastrategi
•Der er udarbejdet en publikation om tilpasning til klimaændringer i Danmark
•Der er udarbejdet en rapport om forskning og udvikling på klimaområdet
•Der er gennemført kommunikation om disse 3 ovenstående rapporter
•Miljøstyrelsen bidrager med at udvikle det nationale arbejde med de fleksible mekanismer
•Der gennemføres en række konkrete JI pilotprojekter i Østeuropa (hvor mange og hvilke afhænger af den udmøntningen af reserven herfor)
•Der underskrives rammeaftaler med 10 østeuropæiske værtslande om køb af projektkreditter og kvoter.
6,2 ÅV
2. Opfølgning på Johannesborgtopmødet, herunder forberedelse og gennemførelse af Kievkonferencen        Samlet årsstatus: opfyldt
•Opfølgningsarbejdet i UNEP og CSD følges tæt, bl.a. ved Miljøstyrelsens deltagelse i relevante internationale møder og arbejdsgrupper
•Gennemgang af den Nationale Strategi for Bæredygtig Udvikling og udarbejdelse af regeringens handlingsplan for opfølgning
•Rådskonklusioner om de generelle linier for EU's aktiviteter vedr. bæredygtig produktion og forbrug, samt kemikalier er indarbejdet i den nationale handlingsplan
•Arbejdet med den danske ratificering af PIC (Prior Informed Consent) er afsluttet
•Miljøstyrelsens deltagelse i Vandkonferencen i Kyoto
•Afvikling af Kiev-mødet
•Miljøstyrelsen har bidraget med notater til behandlingen af bæredygtig produktion og forbrug og om kemikalier ved UNEPs styrelsesråd i begyndelsen af februar.
2 ÅV
3. Implementering af vandrammedirektivet i dansk lovgivning         Samlet årsstatus: Opfyldt
•Coreteam er nedsat, der er udarbejdet kommissorium, udarbejdet tids- og aktivitetsplan samt afholdt regelmæssige møder
•Lovforslag klar til ministergodkendelse og høring
•Udkast til vejledning i basisanalyse
 
4. Miljø og sundhed – især med fokus på kemikalieområdet         Samlet årsstatus: Delvis opfyldt
•Der er nedsat en koordinerende arbejdsgruppe om miljøfaktorer og sundhed mellem de berørte myndigheder
•Der er udarbejdet en prioriteret plan for arbejdet i arbejdsgruppen med henblik på at følge op på mål og indsatser i strategien for miljøfaktorer og sundhed.
•Der er udarbejdet en ny version af Listen over uønskede stoffer
•Der er udarbejdet en ny version af Effektlisten
•Der er gennemført projekter med henblik på beskyttelse af den grønlandske og færøske befolkning mod miljøfremmede stoffer
•Der er gennemført handlingsanvisninger i Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalgs beretning om hormonforstyrrende stoffer.
2,5 ÅV
7 mio. kr.
5. Teknologi og Miljø – opfølgning på rapport om Grøn Markedsøkonomi         Samlet årsstatus: Opfyldt
•Sammen med Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling er der udarbejdet en samlet plan for opfølgning på rapport om grøn markedsøkonomi i relation til teknologi og innovation. Miljøstyrelsen ansvarlig for processen
•Rammerne for teknologisk fremsyn er af aftalt med øvrige ministerier. På de områder hvor der er enighed om indholdet, er disse sat i gang ultimo 2003 med henblik på afslutning i 2004. Miljøstyrelsen er ansvarlig for processen
•Udarbejdelse af udredning der skal pege på initiativer, der kan øge danske virksomheders mulighed for at udnytte det hastigt voksende marked for miljøteknologi. Miljøstyrelsen er ansvarlig for proces samt for slut rapportering.
•Udarbejdelse af rapport med forslag til hvordan Miljøstyrelsen udforme sin indsats så den bedst muligt bidrager til en miljørettet innovationsproces i virksomhederne. Miljøstyrelsen er ene ansvarlig.
1/3 ÅV
ca. 3 mio. kr.
6. Ressourcer og strategi for affald         Samlet årsstatus: Opfyldt
•Miljøstyrelsens udkast til Affaldsstrategi 2005-08 sendes i ekstern høring
•Regeringens udkast til Affaldsstrategi 2005-08 sendes til Folketinget
•Affaldsstrategi 2005-08 foreligger
•Notat om status for den hidtidige indsats, herunder resultaterne af de gennemførte metodeprojekter om kortlægning af ressourceforbrug og opstilling af indikatorer, samt forslag til den videre indsats udarbejdet
1,25 ÅV
7. Etablering og igangsættelse af Service Center for Information         Samlet årsstatus: Opfyldt
•Der udarbejdes en model for registrering af ressourceforbruget i forbindelse med udførslen af hver enkelt opgave
•Der opstilles målbare succeskriterier for alle opgaver
•Der udarbejdes en virksomhedsplan for servicecenteret
•Der indgås servicekontrakter med departementet og Miljøstyrelsen for 2003
•Der udarbejdes et ydelseskatalog og en finansierings/betalingsmodel for 2004 og årene frem
•Der gennemføres en tilfredshedsmåling blandt servicecenterets interne og eksterne kunder
140 timer
8. Miljøstyrelsen mod 2010         Samlet årsstatus: Opfyldt
•Tværgående netværksgruppe til udarbejdelsen af "Miljøstyrelsen mod 2010" er nedsat
•"Miljøstyrelsen mod 2010" er udarbejdet
•Identifikation af prioriterede arbejdsgangsanalyser er gennemført
•Arbejdsgangsanalyser er gennemført
•Chef-ERFA-gruppernes drøftelse om projektorganisering er afsluttet
•Analyse af mulighederne for en større anvendelse af projektledelse i Miljøstyrelsen er gennemført
•Konkrete initiativer m.h.p. at styrke projektsamarbejdsformen er iværksat
•Der er etableret fælles forkontor for 1., 2. og 4. kt.
•Personalekonference 2003 er afholdt
•Handlingsplan for udviklingen af styrelsens mål- og resultatstyring 2003-2005 er udarbejdet og konkrete initiativer iværksat
•Fortsat integration af administrative IT-værktøjer er gennemført
•Udvikling af nyt AP-koncept for 2004 med fokus på forenkling og strategisk orientering
•IT-baseret ledelsesinformation af relevans for styrelsens ressourcestyring samt mål- og resultatstyring er udviklet
1,07 ÅV
9. Virksomhedsudvalget         Samlet årsstatus: Opfyldt
•Udvalgsarbejdet er afsluttet med en betænkning
•Lovforslag udarbejdet
•Lovforslaget sendt til høring inden udgangen af 2003. Det endelige tidsaspekt herfor må dog vurderes i sammenhæng med evt. andre regelforenklingsinitiativer.
1,6 ÅV
316.000 kr.
10. Miljøstyrelsen gennemfører kvalificerede samfundsøkonomiske analyser         Samlet årsstatus: Opfyldt
•Relevante analyser for alle initiativer i 2003 er identificeret, og der er udarbejdet en aftale mellem Miljøøkonomigruppenog kontorene om igangsættelse
•Der er igangsat eller udarbejdet relevante analyser på alle initiativer i 2003 (specificeres senere)
•Resultaterne fra de økonomiske analyser er indarbejdet i SVØK (sager med væsentlige økonomiske konsekvenser) og EU-pipeline
•Der er med bistand fra relevante kontorer udarbejdet forslag til forbedret procedure for analyser af EU-initiativers økonomiske konsekvenser
•Der er udarbejdet en handlingsplan for evaluering af miljørettede afgifter (afhænger af endelig godkendelse af rapport om Grøn Markedsøkonomi)
•Der er oprettet et tværministerielt miljøøkonomisk netværk, hvor konkrete analyser og tværgående metodiske problemstillinger kan drøftes.
Ca. 2,5 ÅV
11. Vejstøjstrategi         Samlet årsstatus: opfyldt
•Offentliggørelse af forslag til vejstøjstrategi
•Delrapport om de tekniske aspekter i vejstøjstrategien er udarbejdet
•Delrapport om sundhed, gener og vejtrafikstøj er udarbejdet
•Delrapport om plan- og lovspørgsmål ved vejstøjstrategien er udarbejdet
•Delrapport om scenarieanalyser og samfundsøkonomiske beregninger er udarbejdet
Ca. 2 ÅV

Uddybende analyser og vurderinger

I den uddybende analyse er det valgt at fokusere på flg. institutionsmål:

  • Institutionsmål 9 om Virksomhedsudvalget og
  • Institutionsmål 11 om Vejstøjstrategi som er politisk bundne opgaver.
  • Instituionsmål 8 Miljøstyrelsen mod 2010, som er et internt mål.

Virksomhedsudvalget

Mål og baggrund

Miljøstyrelsen var ansvarlig for, at Virksomhedsudvalget afsluttede sit arbejde primo maj 2003, og at lovforslag med forenklingsforslag som følge heraf blev sendt til ekstern høring med henblik på forelæggelse i Folketinget i samlingen 2003/2004. Det endelige tidsaspekt herfor skulle dog vurderes i sammenhæng med evt. andre regelforenklingsinitiativer.

Formålet med Virksomhedsudvalgets arbejde var at komme med anbefalinger til effektivisering og forenkling af

  • godkendelsesarbejdet efter miljøbekyttelseslovens kapitel 5,
  • virksomhedstilsynet, herunder omlægge brugerbetalingsordningen,
  • virksomhedsrapporteringen

med henblik på at lette virksomhedernes administrative byrder og reducere myndighedernes samlede ressourceforbrug i forhold til godkendelse og tilsyn med virksomheder.

Målet er udstukket politisk (ministeren) bl.a. på baggrund af et forudgående samarbejde med Dansk Industri, og som et led i regeringens indsats for at lette erhvervslivet for administrative byrder (25% i 2010).

Miljøstyrelsen har deltaget aktivt i målopfyldelsen gennem sine bidrag i Virksomhedsudvalget, herunder sekretariatsbetjening til udarbejdelse af udvalgets rapport, og udarbejdelse lovforslag (L 93), der udmønter udvalgets forslag til et forenklet godkendelsessystem (jf. mission og værdier).

Miljøstyrelsen har under udvalgsarbejdet været med til at sikre, at forenklingsforslagene opfylder kommissoriets betingelse om at miljøbeskyttelsesniveauet ikke påvirkes negativt af de foreslåede omlægninger (jf. mission og vision).

Resultater

Den officielle færdiggørelse af Virksomhedsudvalgets arbejde blev udskudt til oktober, bl.a. fordi der først skulle ske en samlet forelæggelse for regeringen, som også omfattede brugerbetaling. Samtidigt med rapportens offentliggørelse den 24. oktober 2003 udsendtes forslag til ændring af miljøbeskyttelsesloven i offentlig høring med svarfrist den 14. november 2003. Lovforslaget (L 93) blev den 27. november 2003 fremsat i Folketinget.

På tilsynsområdet igangsattes i december 2003 to projekter som opfølgning på Virksomhedsudvalgets anbefalinger. Det ene projekt drejer sig om udarbejdelse af en vejledning fra Miljøstyrelsen til tilsynsmyndighederne om differentieret tilsyn. Det andet projekt er et pilotprojekt om benchmarking af tilsynsadministrationer. Begge projekter forventes afsluttet oktober 2004.

Ligeledes blev der i november 2003 iværksat et projekt om alternativer til anmeldeordningen som opfølgning på Virksomhedsudvalgets anbefaling om at ophæve denne ordning.

Økonomi

Der er i alt anvendt ca. 1 ¾ årsværk i 2003 samt ¾ årsværk i 2002 til sekretariatsbetjening af og deltagelse i Virksomhedsudvalgets møder, samt til udarbejdelse af lovudkast.

I 2003 er anvendt 52.000 kr. under selve udvalgsarbejdet. Desuden er der i 2003 anvendt 265.000 kr. til de tre iværksatte projekter, der jf. pkt. 2 ovenfor skal forberede den praktiske gennemførelse pr. 1. januar 2005.

Analyse

Udskydelsen af tidspunktet for offentliggørelsen skyldes dels, at hovedparten af udvalgets medlemmer ikke ønskede at forholde sig til brugerbetalingsordningen, og at der skulle ske en samlet forelæggelse for regeringen af såvel rapport som brugerbetalingsordning, dels at ministeren ønskede en præcisering af de økonomiske konsekvenser af udvalgets anbefalinger.

Selve resultatet af Virksomhedsudvalgets arbejde må anses som robust, da alle deltagende parter har bidraget med en konstruktiv indsats om de centrale temaer, så hele udvalget står bag langt hovedparten af anbefalingerne for så vidt angår omlægningerne af godkendelses- og tilsynssystemerne.

Vurdering

Det vurderes, at gennemførelsen af forslagene ikke vil have negative effekter på miljøet samtidigt med at virksomhedernes administrative byrder lettes og myndighedernes samlede ressourceforbrug til godkendelse og tilsyn med virksomheder reduceres.

Resultatet vurderes samlet set som tilfredsstillende. At rapporten først blev offentliggjort i oktober må vel formelt ses som en afvigelse, men det har dog ikke betydet forsinkelser i arbejdet med at gennemføre udvalgets anbefalinger.

Vejstøjsstrategi

Mål og baggrund

Regeringen besluttede i 2002 at nedsætte en Vejstøjgruppe, der havde til formål at udarbejde et forslag til en vejstøjstrategi. Strategien skal belyse mulighederne for en væsentlig begrænsning af antallet af stærkt støjbelastede boliger. Det er endvidere et formål, at vejstøjstrategien skal være med til at sikre et godt grundlag for implementering af det nye EU-direktiv om vurdering og styring af ekstern støj.

Som et led i vejstøjstrategien skulle der bl.a. gives

  • en vurdering af de sundhedsmæssige konsekvenser af støj fra vejtrafikken,
  • en vurdering af hvilke virkemidler, der kan anvendes for at reducere vejtrafikstøj,
  • en vurdering af behovet for at give de aktører, der kan realisere målsætningerne, ændrede kompetencer
  • forslag til finansiering af de udgifter, der vil være forbundet med opfyldelse af strategiens mål.

Resultater

Forslaget til vejstøjstrategi blev offentliggjort i november 2003. Forinden var forslaget i form af en rapport blevet udarbejdet af den nedsatte Vejstøjgruppe og godkendt af regeringens Økonomiudvalg. Dermed er der tilvejebragt ny viden om og overblik over forskellige virkemidler til at nedbringe vejtrafikstøj, herunder analyser af virkemidlernes støjreducerende effekt samt samfundsøkonomiske profil. I strategien præsenteres 10 statslige tiltag, som både indeholder initiativer for de statslige veje og samtidig udgør en ramme for lokale myndigheder til at reducere vejstøj.

I strategien præsenteres den første undersøgelse om omfanget af de sundhedsmæssige konsekvenser af vejstøj i Danmark på baggrund af et litteraturstudie baseret på international viden om sammenhængen mellem vejstøj og forhøjet blodtryk/hjertesygdom. Det anslås forsigtigt i vejstøjstrategien, at i størrelsesordenen 160-520 personer, heraf 40-130 personer under 65 år, årligt dør som følge af vejstøj.

Idégrundlaget fra Grøn markedsøkonomi står centralt i strategien. Strategien viser, at der er gode muligheder for at tilrettelægge en indsats for at begrænse vejtrafikstøj, der giver samfundsøkonomisk overskud, da stort set alle virkemidler med et par enkelte undtagelser, giver et positivt samfundsøkonomisk nettoresultat.

Dette på trods af, at mange virkemidler kræver betydelig finansiering (f.eks. udgifter ved facadeisolering eller ved brug af den bedste kvalitet af støjsvag asfalt). Overskuddet opstår, fordi gevinsten ved øgede huspriser og sparede helbredsomkostninger overgår udgifterne til støjbekæmpelse.

Ifølge Vejstøjgruppens kommissorium skulle strategien belyse muligheden for at nå den tidligere regerings mål om at nå ned på 50.000 stærkt støjbelastede boliger i 2010. Vejstøjgruppens beregninger viser, at dette mål kun kan nås med meget store investeringer (ca. 7 mia. kr.) – og på en ikke omkostningseffektiv måde. På den baggrund lægger strategien op til, at indsatsen mod vejstøj planlægges over en længere tidshorisont, så denne kan tilrettelægges mere omkostningseffektivt. Det anses i strategien for hensigtsmæssigt, at indsatsen for at reducere vejstøj bliver vurderet i tilknytning til, at de ansvarlige myndigheder i 2008 – 08 udarbejder støjhandlingsplaner, jf. støjdirektivet.

Økonomi

Ressourceforbruget til udarbejdelsen af strategien blev større end forventet, især på grund af ekstra behov for afklaringer i Vejstøjgruppen og forhandlinger om de endelige formuleringer og omkring finansieringsspørgsmålet.

Der var afsat 37 uger til udarbejdelse af vejstøjstrategien, samt 11 uger til opfølgende aktiviteter. Da tidsplanen er blevet yderligere skubbet, blev det samlede ressourceforbrug endnu større, ca. 77 uger i alt svarende til ca. 2 årsværk, frem til offentliggørelsen af vejstøjstrategien..

Internt i Miljøstyrelsen er det besluttet at anvende mindst 0,5 mio. kr. i 2004 til opfølgning af de statslige initiativer i vejstøjstrategien, som Miljøministeriet har ansvaret for. Det drejer sig om at afholde en konference med kommuner som målgruppe om det fremtidige arbejde med vejstøj,fremme brugen af støjreducerende ruder, og endelig skal der etableres en overvågningsmekanisme for at følge udviklingen i antallet af støjbelastede boliger og implementeringsgraden af virkemidler på landsbasis. I 2005 vil MST desuden opdatere en vejledning om vejstøj i boligområder (forventet pris: 0,5-1 mio. kr.).

Analyse og vurdering

Miljøstyrelsens mål om at udarbejde en vejstøjsstrategi anses for opfyldt idet samtlige delmål er opfyldt.

Det er et stort og tilfredsstillende videnskridt, at MST (Vejstøjgruppen) med vejstøjstrategien har givet ny viden om:

  • Antallet af støjbelastede boliger er lidt større end tidligere antaget
  • Vejstøj påvirker huspriser med ca. 1% pr. dB.
  • Der er deciderede helbredseffekter forbundet med vejstøj (ikke kun gener)
  • Det kan være samfundsøkonomisk rentabelt at reducere vejstøj
  • Scenarier viser at det vil kræve 2-3 mia. kr. at reducere vejstøjproblemet markant

Miljøstyrelsen mod 2010

Mål og baggrund

Miljøstyrelsen gennemførte i 2003 den anden fase af den samlede langsigtede personalereduktion i form af afskedigelser. Parallelt hermed påbegyndte arbejdet med en modernisering og reorganisering af styrelsen. Som led i dette arbejde skulle der

  • opstilles mål for Miljøstyrelsens faglige kerneområder samt organisations- og kompetencemål frem mod 2010.
  • iværksættes konkrete aktiviteter med henblik på at modernisere organisationen og styrke fokus på sammenhængen mellem ressourceforbrug og resultater.

I f.t. en modernisering af organisationen skulle det miljøfaglige sigte være klart. Derfor skulle der opstilles mål for Miljøstyrelsens faglige kerneområder frem mod 2010. Samtidig skulle opgavevaretagelsen udvikles og effektiviseres. Ud fra analyser af arbejdsgange og forsøg med nye samarbejdsformer skulle der som led i arbejdet tages initiativ til en tilpasning af organisationen til nye vilkår. Udover en tilpasning af organisationen var det målet at styrke styringen af ressourcer og skabe en mere sammenhængende mål- og resultatstyring. Den digitale forvaltning skulle samtidig fremmes. Arbejdet skal bl.a. ses på baggrund af regeringens moderniseringsprogram, ministeriets strategi for digital forvaltning samt den personalemæssig tilpasning til de finanspolitiske rammer for årene 2004-2006.

Resultater

Der er i 2003 blevet gennemført tre arbejdsgangsanalyser i Miljøstyrelsen: "dansk fornyet godkendelse af pesticider", "klage over miljøgodkendelse" og "grænseoverskridende transport af affald". Formålet med analyserne var at identificere muligheder for at spare tid ved at løse opgaverne mere smidigt og effektivt. Derudover blev der som led i analyserne peget på en række muligheder for at digitalisere arbejdsgangene. Forslagene til effektivisering af arbejdsgangene er delvist blevet implementeret og vil blive fuldt implementeret i forbindelse med indførelsen af Elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) i 2005.

Der er i 2003 blevet iværksat en række initiativer for at styrke projektarbejdsformen i Miljøstyrelsen. Muligheder og rammerne er blevet drøftet i chefkredsen, og der er blevet gennemført en modenhedsanalyse af konsulentfirmaet Implement. Modenhedsanalysen viste, at der i Miljøstyrelsen er et potentiale for at arbejde projektorganiseret (inden for rammerne af en projektorganisation). Analysen var derudover en vigtig del af grundlaget for at træffe beslutning om at indføre arbejdsformen i Miljøstyrelsen. I f.t. at iværksætte projektarbejdsformen i Miljøstyrelsen er der blevet udarbejdet rammer og principper for projektarbejdet og der er blevet udarbejdet en projekthåndbog. På chefmødet i august blev der udpeget 11 projekter, som i en pilotfase organiseres inden for rammerne af en projektorganisation. Af disse projekter er et projekt afsluttet. Arbejdet med projektorganiseringen er således nået betydeligt længere end oprindeligt planlagt.

Der er udviklet et nyt koncept for AP2004. Konceptets hovedformål er at skabe et mere simpelt værktøj, der giver et bedre overblik over styrelsens forskellige opgaver, og som i højere grad skaber et strategisk ledelsesgrundlag. Det nye koncept er ligeledes en forberedelse til regnskabsreformens krav om omkostningsbaserede regnskaber, som træder i kraft i 2005. Systematikken betyder, at de tidligere års seks uafhængige bestillinger (arbejdsprogram, budget, konto 14/54, kommunikationsprojekter, DUT-aktiviteter og databaser) nu er koordineret i én bestilling til styrelsens enheder.

Økonomi

Såvel projektarbejdsformen som det ny AP-koncept er initiativer, der generelt set øger fokus på ressourceanvendelsen. I det nye AP-koncept angives ressourcer i såvel tid som penge pr. leverance. Derudover giver organiseringen af de større udviklingsopgaver inden for rammerne af en projektorganisation et bedre overblik over, hvad det koster at lave en opgave. Dette giver samtidig bedre prioriteringsmuligheder for Miljøstyrelsens direktion.

Analyse & vurdering

Målet "Miljøstyrelsen mod 2010" er på enkelte område opfyldt i en højere grad end forventet. Dette gælder f.eks. etableringen af en projektorganisation. På to områder er målet dog ikke nået. Dette gælder udarbejdelsen af "Miljøstyrelsen 2010", som blev sat i bero i forbindelse med den tidligere direktørs afgang. Arbejdet med en vision for Miljøstyrelsens fremtidige arbejde er udskudt til den nye struktur i Miljøstyrelsen er faldet på plads. Samtidig er der ikke etableret et fælles forkontor i 1.,2. og 4. kontor. Til gengæld er der i januar 2004 som led i den nye struktur etableret enhedssekretariater i hele styrelsen bestående af bl.a. forkontorerne fra de sammenlagte kontorer. I den forbindelse er der etableret fælles sekretariat omfattende 1., 2., 4. - og 3. kontor i enheden Stab & Strategi.






Regnskab

Driftsregnskabet

Tabel 3, Regnskab for Miljøstyrelsens drift 2003 (§23.21.10)(mio.kr.)

  Regnskab 2002 Budget 2003 Regnskab 2003 Difference Budget 2004
Udgifter 340,9 313,0 321,5 -8,5 276,0
Heraf lønsum 157,5 141,8 141,2 0,6 125,4
Indtægter 26,5 15,0 21,8 -6,8 28,7
Resultat, brutto 314,4 298,0 299,7 -1,7 247,3
Bevilling (nettotal) 300,5 298,0 298,0 0,0 247,3
Resultat, netto -13,9 0,0 -1,7 1,7 0,0

Miljøstyrelsens driftsresultat for 2003 udviser et merforbrug på 1,7 mio. kr., som dækkes af en videreførsel fra 2002 på i alt 23,8 mio. kr. Det samlede akkumulerede overskud ultimo 2003, der overføres til 2004 er på 22,1 mio. kr.

Lønsumsbevillingen udgjorde 141,8 mio. kr., forbruget var 141,2 mio. kr. der videreføres 0,6 mio. kr. i lønsum fra 2003 til 2004. Fra 2002 til 2003 blev der videreført 7,4 mio. kr. i lønsum. Til 2004 videreføres 8 mio. kr., der anvendes til gradvis tilpasning af personaleressourcerne jfr. implementering af Finanslovs bevillingen 2004.

De øvrige driftsudgifter var i 2003 netto 158,5 1 mio. kr. I forhold til nettobevillingen på 156,2 mio. kr. har Miljøstyrelsen haft et merforbrug på 2,3 mio. kr. Merudgifterne dækkes af et videreført beløb fra 2002 på 16,4 mio. kr. Til 2004 viderefører styrelsen 14,1 mio. kr. fra øvrig drift. Af de 14,1 mio. kr. til videreførsel for øvrige driftsmidler er de 13,9 mio. kr. bundne til specifikke opgaver, heraf 9,9 mio. kr. til opgaver der var projekteret til udførelse i 2003, men ikke kunne gennemføres på grund af tidspres. 4 mio. kr. er bundet i forbindelse med nedtrapning af Miljøstøtte til Østeuropa, som blev overført på Tillægsbevillingsloven til anvendelse i 2004. De resterende 0,2 mio. kr. vedrører Indtægtsdækket virksomhed mv.

Det samlede resultat vurderes at være tilfredsstillende.

Miljøstyrelsen har en administrationsaftale med den selvejende institution Temacenteret for Affald, som medfører, at styrelsen varetager lønadministration og service i forbindelse med IT.

Bevillingsafregning

Tabel 4, Bevillingsafregning, § 23.21.01 Drift (mio.kr.)

Hovedkonto Bevilling Regnskab Årets
overskud
Disp. der
bortfalder
Akkumuleret
overskud til
videreførsel
ultimo året
Driftsbevilling          
- Lønsum 141,8 141,2      
- Øvrig drift 156,2 158,5      
- I alt 298,0 299,7 -1,7 0,0 22,1

Tabel 5, Bevillingsafregning for Miljøstyrelsens tilskudsvirksomhed

§ 23 (mio. kr.)
Hovedkonto Bevilling Regnskab Årets
overskud
Disp. der
bortfalder
Akkumuleret
overskud til
videreførsel
ultimo året
22.79 Reserve til jordrensningsområdet 0,7 0,7 0 0 0
23.04 Indsamlings-ordninger vedr. dæk, blyakk. Og biler -1,5 45,5 -47 0 245,9
23.11 Renere produkter
- Udg.
81,3 85,9 -4,6 0  
-Indt. 7 5,5 -1,5 0 33,5 2
24.31 Bekæmpelsesmidler 18,4 20,4 -2,0 0 4,9 3
26.11. Miljøstøtte til Øst-
europa
- Udg.
296,8 203,9 92,9    
-Indt. 4,4 4,5 -0,1 0 102,8
26.13 Miljøstøtte til Arktis 92,6 101,6 -9,0 0 1,4

Tabel 6, Akkumuleret resultat for Miljøstyrelsen § 23 (mio. kr.)

Hovedkonto Ultimo
2000
Ultimo
2001
Ultimo
2002
Årets
resultat
Ultimo
2003
21.01 – Driftsvirksomhed 27,2 37,7 23,7 -1,7 22,1
22.79 – Reserve til jordrensningsområdet 20,7 10,7 0,7 -0,7 0
23.04 – Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakk. og biler 138,6 259,0 293,0 -47,0 245,9
23.11 – Renere produkter mv. 13,1 32,5 38,1 -4,6 33,5 4
24.31 – Bekæmpelsesmidler 14,3 3,8 6,8 -2,0 4,9 5
26.11 – Miljøbistand til Østeuropa 67,5 0 18,8 84,1 102,8
26.13 – Miljøbistand til Arktis 15,0 7,0 10,3 -9,0 1,4

Indtægtsdækket virksomhed, gebyrer og tilskudsfinansieret forskning

Indtægtsdækket virksomhed:

Miljøstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed omfatter projekter vedrørende internationale miljørådgivning, en række mindre projekter i samarbejde med andre danske rådgivningsfirmaer, myndigheder og institutioner samt sekretariatsbistand for Oliebranchens Miljørådgivning.

Tabel 7, Akkumuleret resultat for ordninger for indtægtsdækket virksomhed (1.000 kr.)

  2000 2001 2002 2003
Miljørådgivning 519 386 1.460 1.420
Oliebranchens miljørådgivning 266 311 612 712

Gebyrer:

Miljøstyrelsen administrerer 15 gebyrordninger, der indtægtsføres på driften. De afrapporteres samlet, da provenuet for de enkelte gebyrer ikke overstiger 5 mio. kr.

Tabel 8, Oversigt over gebyrordninger på driftsvirksomheden. (1000 kr.)

  Gebyrordninger Årets resultat for ordningerne
  2000 2001 2002 2003
Diverse gebyrer -426 -1283 2100 -770

Vedr. gebyrer, der opkræves under andre ordninger end driftsvirksomheden, henvises der til den aktuelle ordning (konto 23.23.04. Indsamlingsordningerne vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler og konto 23.23.11. Renere produkter).

Anden tilskudsfinansieret virksomhed:

Styrelsen har modtaget medfinansiering til gennemførsel af div. flerårige undersøgelser, udvikling og udredningsprojekter fra Nordisk Ministerråd, EU-kommissionen og Erhvervsfremmestyrelsen.

Tabel 9, Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter(1.000 kr.) 6

Ordning Overført overskud
fra
tidligere år
Årets
tilskud
Årets
udgifter
Årets
resultat
Overskud til
videre-førelse
5020 Oil Spill Ident -2.361 4.306 11.606 -7.299 -9.661 7
5021 Pjece om Sundhed og Trafik 100   59 -59 41
5023 Arktisk råd miljøsamarbejde 678   499 -499 189
5024 IMPEL ref. Book 297 107 210 -103 194
5025 Rådg. Nordisk Kemikaliegruppe 43 372   372 415
5026 Nordisk Ministerråd arb. Udvalg 869 81 627 -546 457
5027 Nordisk miljøovervågning sek. 0 890 1.327 -437 -437 8
5028 LIFE-EU Flower Week 0 6.463 50 6.413 6.413
5029 Eufram Projekt 0 16   16 16

Tilskudsregnskab m.v.

Tabel 10, Tilskudsregnskab for Miljøstyrelsen, § 23, mio. kr.

  2003 2004
Hovedkonto Videre-
førsel,
primo
Bevil-
ling
Til
rådig-
hed
i alt
Afgivne
tilsagn,
udgift
Resultat Videre-
førsel,
ultimo
Hen-
sæt-
telse,
ultimo
Videre-
førsel,
primo
Bevil-
ling
22.06. Værditabs-ordning 0,3 20,9 21,2 20,9 0,3 0,3 63,9 0,3 20,8
Indtægt   0,1 0,1 0,1 0,0 - - - 0,1
22.08. Teknologi-pulje - 5,5 5,5 2,8 2,7 2,7 9 15,2 - 5,1
23.04. Indsamling dæk, blyakk. og biler
Udgift
292,9 224,6 517,5 220,3 4,3 297,3 - 245,9 171,3
Indtægt - 225,8 225,8 174,4 -51,4 - - - 172,8
23.05. Indsamling nikkel-cadmium-batterier
Udgift
- 27,0 27,0 9,3 17,7 - - - 27,5
23.11. Renere produkter 38,1 81,3 126,4 85,9 2,4 40,5 186,3 33,5 10 20,1
Indtægt - 7,0 7,0 5,5 -1,5 - - - 7,0
23.12. Miljøstyring og miljø-revision Udgift 0,7 - 0,7 -3,6 -4,3 - 0,1 0,1 -
24.31. Bekæm-pelsesmidler
Udgift
2,4 18,4 20,8 20,4 -2,0 0,4 - 0,4 11> 26,5
26.11. Miljøstøtte til Østeuropa 14,4 12 296,8 311,1 208,3 88,4 102,8 580,1 102,8 13 120,6
26.13. Miljøstøtte til Arktis 10,3 92,6 102,9 101,6 -9,0 1,3 122,1 14 1,4 15 42,6
27.03. Den grønne jobpulje
Udgift
- - - -4,0 4,0 - 7,6 - -
27.04. Den grønne fond
Udgift
- - - -9,7 9,7 - 5,3 - -
28.02. Forurenings-truede vandindvin-dinger og øk. Omst.
Udgift
- - - 2,5 -2,5 - - 16 - -

Personale

Tabel 11, Personaleforbrug. Årsværk 2000-2004

  2000 2001 2002 2003 2004
Driftsbudget incl. Indtægtsdækket virksomhed 405 417 373 334 281 17
Antal ansatte 18 ultimo året 419 440 342 316 244

Tabel 12, Personaleomsætning. 2000-2004

  2000 2001 2002 2003 2004 19
Budgetårsværk 400 413 371 329 281
Tiltrædelser/rokering 31 67 4 12 10
Fratrædelser/rokering 55 45 91 33 66





Påtegning

Påtegning






Bilag

Grønt regnskab 2003

Miljøstyrelsens arbejde med det grønne regnskab er en del af Miljøministeriets samlede interne miljøpolitik og handlingsplan for 2001 - 2004. Den overordnede målsætning i ministeriets politik er, at vi skal løse vores opgaver med en så lille miljøpåvirkning som muligt. De overordnede indsatsområder er miljøledelse og aktiv medarbejderinddragelse, grønne indkøb, drift og produktion, anlæg, affald, transport, farlige stoffer og formidling.

Miljøstyrelsen blev i marts 2003 certificeret efter den Europæiske forordning for miljøledelse, EMAS.

Dette års grønne regnskab er et uddrag fra Miljøstyrelsens miljøredegørelse.

Miljøstyrelsens miljøpåvirkninger

Miljøstyrelsen påvirker med sin virksomhed det omgivende miljø. Med EMAS certificeringen skal redegøres for såvel direkte som indirekte miljøpåvirkninger af styrelsens virksomhed.

Den altoverskyggende indsats var arbejdet med EMAS certificeringen, der betød at der blev udarbejdet præcise beskrivelser for Miljøstyrelsens miljøpåvirkninger og miljøledelsessystem.

(De direkte miljøpåvirkninger)

Miljøstyrelsens drift giver anledning til en række direkte miljøpåvirkninger. Det er primært papir-, el-, vand- og varmeforbruget samt affaldsproduktion og indkøb.

For de direkte miljøpåvirkninger specifikt beskrevet i Miljøhandlingsplanen for 2003 er de udvalgte indsatser:

  • Gennemførelse af interne sparekampagner – visualisering af forbrug.
  • Reduktion i elforbrug samt udbygning af energiovervågning til alle styrelsens lejemål.
  • Reduktion af det samlede papirforbrug.
  • Efteruddannelse af internt anvendte håndværkere.

De interne kampagner i forbindelse med EMAS-registreringen ser ud til at have skabt en øget bevidsthed om forbrug og besparelser, da alle områder på nær varmeforbruget viser faldende tendens.

(De indirekte miljøpåvirkninger)

Miljøstyrelsens miljøpåvirkninger omfatter ikke kun de direkte miljøpåvirkninger ved vores daglige drift. Det er også effekten af vores produktion af love, bekendtgørelser, vejledninger, politiske oplæg, afgørelser, projekter, strategier, handlingsplaner, ny viden, svar til Folketinget, formidlingsaktiviteter, forhandlingsresultater, tilskudsbevillinger mv.

For de indirekte miljøpåvirkninger specifikt beskrevet i Miljøhandlingsplanen for 2003 er de udvalgte indsatser:

  • Udarbejdelse af kommunikationsregnskab 2003. (offentliggøres i april/maj 2004 på www.mst.dk.)
  • Gennemføre Grønne indkøb - kontorartikler

Miljøstyrelsen har i samarbejde med hele ministeriet udarbejdet et egentligt grønt katalog for kontorartikler. Dette katalog er til rådighed for ministeriets indkøbere af kontorartikler på leverandørens hjemmeside. Kataloget er samtidig udarbejdet, så det kan implementeres direkte i den fælles offentlige indkøbsportal – DOIP, når dette bliver relevant.

Drift og forbrug

På alle forbrugsområder er det samlede forbrug faldet i 2003 i forhold til 2002. Dette skyldes primært en reduktion i antal medarbejdere, og for varme-, vand- og elforbrug, også et reduceret kontorareal. Opgjort pr årsværk, kan der dog også for vand, el, vand konstateres en forbedret miljøperformance.

Figur 1 viser udviklingen i vand-, fjernvarme- elforbrug og papirforbrug i Miljøstyrelsen.

Figur 1 viser udviklingen i vand-, fjernvarme- elforbrug og papirforbrug i Miljøstyrelsen.

Varmeforbruget er opgjort pr årsværk steg med ca. 4 %, mens elforbruget er faldet ca. 8 % og vandforbruget er faldet med 22 %, som dels skyldes ombygning af toiletterne og dels indikerer, at de gennemførte kampagner i 2003 har haft en effekt.

Miljøstyrelsens papirforbrug faldt i 2003 med 28 %, til det laveste forbrug endnu målt siden man begyndte at arbejde med grønne regnskaber. Dette skal ses på baggrund af en stigning på ca. 400.000 ark fra 2001 til 2002, som følge af ekstra papirforbrug i forbindelse med EU-formandskabet i andet halvår 2002. Stigningen var forventet. Papirforbruget opgjort pr årsværk, faldt 4 % hvilket er det bedre end målsætningen på 2 %. Der er således tale om en bevidst indsats hos medarbejderne for mindre papirforbrug, og derudover kan det også skyldes øget anvendelse af elektronisk post efter e-dag.

Efter flere år med stigende affaldsmængder, skete der i 2003 et betydeligt fald i affaldsproduktionen. Den samlede affaldsmængde er mere end halveret. Mængden af affald til genbrug er øget fra 51 % i 2002 til 69 % i 2003 og brændbart affald er reduceret fra godt 51 tons til 14 tons.

Fra november 2003 blev en fast udgift på papirindsamling på ca. 125 kr. pr. tons papiraffald eksklusiv leje af containere m.m. ændret til en indtægt på 250 kr. pr tons inkl. containerleje m.m. Da aftalen ikke kunne ændres tidligere grundet opsigelse, vil den økonomiske effekt først være markant i 2004.

Fig. 2 Sortering af affald i Miljøstyrelsen 20

Fig. 2 Sortering af affald i Miljøstyrelsen

Der arbejdes løbende med at finde nye miljøvenlige produkter, jf. tabel A.

Tabel A. Indkøb af kontorartikler og inventar i Miljøstyrelsen 2003.

Produktgruppe Leverandør Miljøforhold ( miljømærkning, Miljøcertificering e.a.)
Elartikler   Som deltager i A-klubben indkøber Miljøstyrelsen a-mærkede elartikler, hvor det er muligt
Kontormøbler Scan Office EMAS og ISO 14001
Rengøringsmidler Diversy – Lever Svanemærkede
Papir Cyclus Office Køber svanemærket genbrugspapir
Kontorartikler. Lyreco Der indkøbes i det omfang det er muligt udelukkende miljømærkede ( svanemærkede) kontorartikler efter en fælles ministeriel aftale. Kontorartikler er pvc-fri
It-udstyr Fujitsu – Siemens Energimærke A og svanemærket udstyr. Endvidere er elkabler til It-udstyr nu pvc-fri. Se "elartikler".
Vask og vaskemidler Diversy – Lever Svanemærkede produkter
Kantinemad Eurest Økologisk mødeservering, mål for 50 % økologisk kantinedrift, økologisk efteruddannelse af personalet m.m.

Økonomisk opgørelse af årets miljøindsats:

Miljøstyrelsens nedskæringer i de seneste år har naturligt nok haft en direkte effekt på udgifterne til forbrug ( tabel B). Effekterne af ombygningen af toiletterne og en øget indsats på at bevidsthedsgøre medarbejderne om forbrug har betydet fald i ressourceforbruget (fig. 3). De samlede udgifter indenfor de 4 områder der måles på er siden den første systematiserede opgørelse i 2000 nu faldet med i alt 498.000 kr. (2001-2003).

Tabel B : Værdi af miljøbesparelser i 2003.

Forbrugsområde 2002 Værdi af indsats
2003- priser*
Sparede enheder Besparelse / udgift i kr. i forhold til 2002
Varmeforbrug (målt) 503,87 kr/MWh 44 MWh 22.170
Elforbrug 1,32 kr/kWh ex. Moms 129.000 kWh 170.280
Vandforbrug 29,33 kr. pr. m3 784 m3 22.995
Papirforbrug 0,043 kr. pr. ark 1.770.000ark 76.110
Besparelse samlet i 2003 i forhold til 2002:     291.555

*El- vand og varmepriser er oplyst af Københavns Energi.

Den kommende indsats

Miljømålsætninger 2001-2004 – fra Miljøstyrelsens interne miljøpolitik – det vil vi! Miljømål 2004 for Miljøstyrelsen –miljøhandlingsplanen – det gør vi!
- Vi vil årligt evaluere ministeriets interne miljøarbejde og udgive en miljøredegørelse. - Udarbejder en miljøredegørelse for 2003 marts 2004 og en miljøhandlingsplan 2005 ultimo november 2004.
- Udnytte ressourcerne i affaldet bedre, ved at øge affaldssorteringen samt reducere eller undgå affald, der ikke kan genanvendes.
- -"...livscyklusvurderinger og sundhed er centrale tankegange ved al planlægning"
- Reduktion i mængden af brændbart affald og kampagner for bedre sortering
- Bidrage til ministeriets samlede reduktion af energi- og varmeforbrug med 4 % inden 2004 - Reduktion af styrelsens natforbrug ( tomgangsforbrug) af el med 25 % i forhold til 2003.
- Miljøledelse og aktiv medarbejderinddragelse
- -"....livscyklusvurderinger og sundhed er centrale tankegange ved al planlægning"
- Kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø - Udarbejdelse og brug af kompetenceprofiler i MUS-samtaler

Grønt regnskab 2003:

Energiforbrug. 1998-2003, Strandgade 29.

Energiforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Energiforbrug, MWh – målt
Fjernvarme
El, hovedbygning
484
378
457
285 21
483
394
507
361
505
358
466
352
Energiforbrug, MWh –korrigeret
Fjernvarme
484 496 556 540 542 454
Nøgletal(kWh/m2)
Fjernvarme, korrigeret
El
71
56
73
42
77
58 22
72
43
72
43
61
42
Forbrugsudv. - indeks 2000(%)
Fjernvarme (korr)
El, hovedbygning
87
96
89
72
100
100
97
91
97
91
82
89

Energiforbrug. 1998-2003, Wilders Plads, bygning O, D og W.

Energiforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Energiforbrug, MWh – målt
Fjernvarme
El
211 264
404
234
465
199
402
212
397
207
274
Energiforbrug, MWh –korrigeret
Fjernvarme
  287 258 212 227 202
Nøgletal(kWh/m2)
Fjernvarme, korrigeret
El
  51
72
46
106
38
72
40
71
23
Forbrugsudv. – indeks 2000 %
Fjernvarme
El, hovedbygning
  111
87
100
100
82
86
88
85
78
59

Vandforbrug. 1998-2003 (Strandgade 29)

Vandforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Vandforbrug, m3 1768 1663 1961 2115 1925 1725
Nøgletal, (m3/ansat) ( 280 personer i Strandgade) 7 6 7 8 7 6
Forbrugsudv. – indeks 2000 (%) 90 85 100 108 98 86

Vandforbrug. 1998-2003 (Wilders Plads).

Vandforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Vandforbrug, m3     1322 1368 1091 507
Nøgletal, (m3/ansat)     8 8 13 10
Forbrugsudv. – indeks 2000 (%)     100 103 83 38

Papirforbrug. 1998-2003.

Papirforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Forbrug, antal ark (1000) 24 10.769 6.875 5.895 4.804 5.220 3.450
Nøgletal, ark/ansat 24.364 16.250 14.069 10.918 14.262 10.486
% genbrugspapir, svanemærket. 75 100 100 100 90 100
Forbrugsudvikling - indeks 2000 25 183 116 100 81 89 59
Forbrug, internt trykkeri, antal ark (1000) 3900 2.676 2747 1497 1.474 NB.NB

Affaldsmængder. 1998-2003.

Affaldsfraktioner (ton) 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Papir 36,29 36,28 49,41 27,79 46,9 10,6
Pap 4,88 5,52 2,70 5,76 6.1 2,67
Blandet pap & papir 4,75 11,03   35,72 26 0 19,61
Glas 0,24 0,67 0,86 0,68 0 0,26
Elektronisk affald 0,23 -     0 0,72
Andet affald, brændbart 31,11 40,27 24,86 23,98 51,3 27 13,98

CO2 emission, Strandgade 29. 1998-2003

CO2 i tons – samlet 1998 1999 2000 2001 2002 2003
El 302 228 28 312 289 294 209
Varme 111 55 57 61 61 67
Total   283 369 349 355 276

CO2 emission, Wilders Plads. 1998-2003

CO2 i tons – samlet 1998 1999 2000 2001 2002 2003
El 169 323 372 321 333 163
Varme   32 28 24 25 30
Total   355 507 345 358 193



Fodnoter

[1] Incl. bevillingstekniske omflytninger på 0,3 mio. kr.

[2] Beløbet skal korrigeres for mindreindtægt vedr. miljømærker på 1,5 mio. kr.

[3] Beløbet skal korrigeres se nedenstående note.

[4] Beløbet skal korrigeres se ovenstående note.

[5] Der henvises til note nr. 9 i Årsrapporten for 2002, hvor det fremgår at 4,5 mio. kr. fejlagtigt var blevet bogført på en beholdningskonto i 2002, rettelsen er fejlagtigt ikke blevet gennemført i 2003, således at det videreførte beløb reelt er 0,4 mio. kr.

[6] Der er fejlagtigt bogført 12.000 kr. på Tilskudsfinansierede aktiviteter som skulle have været bogført på Temacenteret for Affalds konto.

[7] Det forventes at Ministeriet for Videnskab indbetaler det fulde beløb i 2004.

[8] Nordisk Ministerråd har indbetalt beløbet i 2004

[9] Under henvisning til note 5 i Årsrapport 2002 hvor et reelt merforbrug på 2,6 mio.kr. opgøres anvendes mindreforbruget i dette år til dækning heraf.

[10] Størstedelen af de overførte midler er ikke uforbrugte midler men udestående vedrørende drift som er konteret på en beholdningskonto. Beløbet skal korrigeres med 1,5 mio. kr. som følge af mindreindtægt vedr. miljømærker

[11] Beløbet er korrigeret med 4,5 mio. kr. jf. note 9 i årsrapport 2002

[12] Uforbrugte midler fra 2002 på 4,4 mio.kr. er på tillægsbevillingslov 2002 overført til konto 23.21.01. Miljøstyrelsen

[13] En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler men udestående vedrørende drift som er konteret på en beholdningskonto, og udlån til NEFCO.

[14] I regnskabssystemet mangler bogføring af 88.010 kr. på konto 9795 og 1.363.882 kr. på konto 9841/9845. Det korrekte udestående beløb er 122,1 mio. kr.

[15] En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler men udestående vedrørende drift som er konteret på en beholdningskonto.

[16] I regnskabssystemet er bogført 161.129 kr. på 9841/9845 som skulle have været trukket på 9795. Der er ingen udestående tilsagn på denne konto.

[17] Nettopersonaleforbrug eksl. Videreførsel af lønsum til 2005

[18] Fra og med 2003 kun fastansatte inkl. Eksternt finansierede, 2003 inkl. 18 ansatte i Frontlinien

[19] Tallene er baseret på et skøn

[20] Uagtet at Miljøstyrelsen udsorterer papirfraktion særskilt, er en stor del af dette papiraffald 2003 i fejlagtigt registreret som blandet pap og papir hos transportøren.

[21] Energikonsulenten har oplyst, at der ultimo 1999 blev udskiftet en elmåler p.g.a. målerfejl.

[22] Arealberegningsgrundlaget er ændret løbende. Af hensyn til sammenlignelighed er anvendt det tidligere grundlag på 6767 m2 for Strandgade 29.

[23] Nøgletal pr. m2 er ikke opgivet for 2003, da arealet varierer stærkt over året.

[24] Papirforbruget er incl. forbrug i Miljøstyrelsens interne trykkeri.

[25] Inkl. forbrug i Miljøstyrelsens interne trykkeri.

[26] Affald fra en ekstraordinær enkeltstående makulering af "ikke-relevant" sagsmateriale efter sager overdraget til Rigsarkivet.

[27] Ekstraordinært høj mængde af brændbart affald grundet nednormering af stillinger og rydning af kontorer

[28] CO2 emissionen: Der tages forbehold p.g.a. fejlmåler og deraf for lavt tal.

 



Version 1.0 April 2004 • © Miljøstyrelsen.