Årsrapport for Program for Renere Produkter m.v. 2002

4. forbrug, handel og markedets rammer

4.1 Offentlig grøn indkøbspolitik

Mål 2002

  • Styrke det offentliges indkøb af renere produkter som element i skabelsen af et voksende marked for renere produkter og som element i nedbringelsen af miljøbelastningen fra den offentlige sektor
  • Forberede offentlige institutioners mulighed for ved indkøb at stille krav til miljøet på lige fod med krav til f.eks. pris, funktion, kvalitet, service mm.

Målopfyldelse

Reference Område/
Beskrivelse
Mål Mål opfyldt?
4.1 Offentlig grøn indkøbspolitik    
  1 Information Udarbejdelse af information til grønne indkøbere Ja
  2 Sekretærfunktion Evt. sekretærfunktion til et indkøbspanel Nej

Vurdering af opfyldelse af resultatmål

Projekterne vedr. information er igangsat som planlagt. Indkøbspanelets etablering er blevet udskudt til 2003. For at få en god basis for panelets arbejde blev der i stedet igangsat et projekt, som udarbejdede baggrundsmateriale og et idekatalog til panelet for miljøbevidste indkøb.

Tildelte midler

Reference Område/
Beskrivelse
Projekt-ansvarlig Samlet budget Tilsagn Forventet afslutning
4.1   Offentlig grøn indkøbspolitik        
0534/1 1 Opdatering af det grønne udbudsværktøj Indkøbs Service A/S 24.300 24.300 Afsluttet
0562 2 Grønne indkøb – efteruddannelse til offentlige indkøbere, tilbud til ansatte i byggetekniske afdelinger CASA 339.500 339.500 2003
0563 3 Grønne indkøb- efteruddannelse til offentlige indkøbere på uddannelsessteder / skoler CASA 299.750 289.750 2003
0644 4 Miljøvejledning til offentlige indkøbere om tropisk træ COWI A/S 755.000 755.000 2003
0686 5 Offentlig grøn indkøbspolitik- Miljøvejledninger Jan Viegand Analysis & Information 1.999.600 1.999.600 2005
0808 6 Baggrundsmateriale og idékatalog til panel for miljøbevidste indkøb CASA 399.525 399.525 2003
I alt 3.817.675 3.807.675  

4.2 Miljømærkning af produkter

Mål 2002

  • Forbrugerne bidrager gennem et bevidst tilvalg af miljømærkede produkter til en reduceret miljøbelastning, og dette kan dokumenteres

Delmål 2002

  • Kriterieudvikling for en produktgruppe under Blomsten afsluttes og en ny sættes i gang
  • Den positive udvikling i forbrugerkendskabet til Svanen og Blomsten bliver fastholdt
  • Den positive udvikling i antallet af miljømærkelicenser, som vi har oplevet på tekstilområdet (Blomsten), opnås på mindst et andet produktområde
  • Afsætningen af miljømærkede produkter vokser som følge af markedsføringstiltag
  • Screeningen af miljøbelastning og markedsudvikling for tekstilvaskemidler er afsluttet, og der er igangsat 1-2 tilsvarende undersøgelser på andre produktområder med henblik på at påvise miljøeffekten af miljømærker og andre virkemidler under den produktorienterede miljøindsats
  • Stigningen i afsætningen af miljømærkede produkter inden for mindst et produktområde som følge af markedsføringstiltag er dokumenteret
  • Iværksættelse af aktiviteter, der på baggrund af en analyse stiller forslag til, hvilke virkemidler, der kan anvendes med henblik på at øge salget af miljømærkede produkter
  • Danske erfaringer med markedsføring af miljømærkede produkter skal formidles til relevante kredse i bl.a. EU

Målopfyldelse

Reference Område/
Beskrivelse
Mål Mål opfyldt?
4.2 Miljømærkning af produkter    
  1 Oplysningsinitiativer Igangsættelse af oplysningsinitiativer inden for papir og andre prioriterede produktområder med inddragelse af relevante aktører Ja
  2 Miljøbelastning og markedsfordeling Screening af miljøbelastning og markedsfordeling for 1-2 produktgrupper med henblik på at påvise markedsudbredelsen og miljøeffekter af miljømærker Ja
  3 Livscyklusvurdering og kriterieudvikling Udarbejdelse af livscyklusvurdering og kriterieudvikling for 2 produktgrupper Ja
  4 Miljømærker miljøeffekt Analyse af miljømærkernes potentielle miljøeffekt Nej
  5 Miljømærkede produkters markedsandel Analyse af mulighederne for at øge miljømærkede produkters markedsandel Delvist
  6 Miljømærkede produkters markedsandel Overvågning af udviklingen af miljømærkede produkters markedsandele Ja
  7 Blomsten Aktiviterer til støtte af Blomstens udbredelse i EU Ja

Vurdering af opfyldelse af resultatmål

Projekterne vedrørende afprøvning af maskinopvaskemidler og sanitetsrengøringsmidler er endnu ikke igangsat. Man afventer resultaterne fra projektet 'Metode til miljøvurdering af produkter' før der endelig tages stilling til, hvordan projekterne skal sættes i gang.

Der er endnu ikke igangsat egentlige aktiviteter til støtte af Blomstens udbredelse i EU, men der er udarbejdet en ansøgning i samarbejde med flere Europæiske lande til LIFE om økonomisk støtte til igangsættelse af projekter. Arbejdet med etablering af det omfattende LIFE projekt reflekterer bl.a. behovet for at øge attraktiviteten af EU's blomst vis a vis producenterne via støtte til markedsføring på det samlede europæiske marked. Ansøgningen er godkendt af LIFE-kommiteen.

Projektet "Miljømærkekampagne for papir, kontor og tryksagsområdet" behandler mulighederne for at øge de miljømærkede produkters markedsandel, men der ikke igangsat yderligere projekter i 2002 på dette område.

Projekter vedrørende miljømærkers miljøeffekt er ikke igangsat i 2002, fordi Danmark ikke vandt EU-kommissionens udbud på dette område.

Tildelte midler

Reference Område/
Beskrivelse
Projekt-
ansvarlig
Samlet
budget
Tilsagn Forventet
afslutning
4.2   Miljømærkning af produkter        
0817 1 Undersøgelse af tekstilers miljøbelastning i produktkæden Teknologisk Institut 725.000 725.000 2003
0349 2 Model for overvågning af markedsudviklingen for miljømærkede produkter Advice 18.750 18.750 Afsluttet
0448 3 Revision af kriteriesæt for miljømærkning af vaskemidler under EU's miljømærke, Blomsten (tillægstilsagn) DHI institut for vand og miljø 25.000 25.000 2003
0484 4 Afprøvning af maskinopvaskemidler Forbrugerstyrelsen 1.315.970 460.000 2004
0485 5 Afprøvning af sanitetsrengøringsmidler Forbrugerstyrelsen 893.870 313.000 2004
0609 6 Forprojekt til europæisk miljømærkekampagne Valør & Tinge A/S 417.000 417.000 2003
0652 7 Miljø- og markedsundersøgelse af danske tekstilvaskemidler DHI institut for vand og miljø 184.500 184.500 2004
0654 8 Revision af den europæiske DID-liste DHI institut for vand og miljø 75.000 75.000 2004
0657 9 Analyse af mulighederne for øget samspil mellem EU Blomsten og EMAS Valør & Tinge A/S 154.300 154.300 Afsluttet
0711 10 Metode til miljøvurdering af produkter DHI institut for vand og miljø 171.000 171.000 2003
0746
0746/1
11 Miljømærkekampagne – for papir, kontor og tryksagsområdet
Tillæg til miljømærkekampagne – for papir, kontor og tryksagsområdet
Valør & Tinge A/S
Dk-TEKNIK
1.871.175
100.000
1.595.925
100.000
2003
2003
0750 12 Miljømærkningens pris – En analyse af gevinster og omkostninger ved miljømærkning af en række udvalgt produkter Handels-højskolen i København 248.400 248.400 2003
0783 13 Miljømærkning af grafiske produkter Grafisk arbejdsgiverforening 750.000 750.000 2003
0805 14 Revision af kriteriesæt for miljømærkning af rengøringsmidler og håndopvaskemidler under EUs miljømærke, Blomsten DHI institut for vand og miljø 600.000 600.000 2004
I alt 7.649.965 5.837.875  

 



Version 1.0 August 2004, © Miljøstyrelsen.