| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Årsrapport for Program for Renere Produkter m.v. 2002
4. forbrug, handel og markedets rammer
4.1 Offentlig grøn indkøbspolitik
Mål 2002
- Styrke det offentliges indkøb af renere produkter som element i skabelsen af et voksende marked for renere produkter og som element i nedbringelsen af
miljøbelastningen fra den offentlige sektor
- Forberede offentlige institutioners mulighed for ved indkøb at stille krav til miljøet på lige fod med krav til f.eks. pris, funktion, kvalitet, service mm.
Målopfyldelse
Reference |
Område/
Beskrivelse
|
Mål |
Mål opfyldt? |
4.1 |
Offentlig grøn indkøbspolitik |
|
|
|
1 |
Information |
Udarbejdelse af information til grønne indkøbere |
Ja |
|
2 |
Sekretærfunktion |
Evt. sekretærfunktion til et indkøbspanel |
Nej |
Vurdering af opfyldelse af resultatmål
Projekterne vedr. information er igangsat som planlagt. Indkøbspanelets etablering er blevet udskudt til 2003. For at få en god basis for panelets arbejde blev der i
stedet igangsat et projekt, som udarbejdede baggrundsmateriale og et idekatalog til panelet for miljøbevidste indkøb.
Tildelte midler
Reference |
Område/
Beskrivelse
|
Projekt-ansvarlig |
Samlet budget |
Tilsagn |
Forventet afslutning |
4.1 |
|
Offentlig grøn indkøbspolitik |
|
|
|
|
0534/1 |
1 |
Opdatering af det grønne udbudsværktøj |
Indkøbs Service A/S |
24.300 |
24.300 |
Afsluttet |
0562 |
2 |
Grønne indkøb – efteruddannelse til offentlige
indkøbere, tilbud til ansatte i byggetekniske afdelinger |
CASA |
339.500 |
339.500 |
2003 |
0563 |
3 |
Grønne indkøb- efteruddannelse til offentlige indkøbere
på uddannelsessteder / skoler |
CASA |
299.750 |
289.750 |
2003 |
0644 |
4 |
Miljøvejledning til offentlige indkøbere om tropisk
træ |
COWI A/S |
755.000 |
755.000 |
2003 |
0686 |
5 |
Offentlig grøn indkøbspolitik- Miljøvejledninger |
Jan Viegand Analysis & Information |
1.999.600 |
1.999.600 |
2005 |
0808 |
6 |
Baggrundsmateriale og idékatalog til panel for miljøbevidste
indkøb |
CASA |
399.525 |
399.525 |
2003 |
I alt |
3.817.675 |
3.807.675 |
|
4.2 Miljømærkning af produkter
Mål 2002
- Forbrugerne bidrager gennem et bevidst tilvalg af miljømærkede produkter til en reduceret miljøbelastning, og dette kan dokumenteres
Delmål 2002
- Kriterieudvikling for en produktgruppe under Blomsten afsluttes og en ny sættes i gang
- Den positive udvikling i forbrugerkendskabet til Svanen og Blomsten bliver fastholdt
- Den positive udvikling i antallet af miljømærkelicenser, som vi har oplevet på tekstilområdet (Blomsten), opnås på mindst et andet produktområde
- Afsætningen af miljømærkede produkter vokser som følge af markedsføringstiltag
- Screeningen af miljøbelastning og markedsudvikling for tekstilvaskemidler er afsluttet, og der er igangsat 1-2 tilsvarende undersøgelser på andre produktområder
med henblik på at påvise miljøeffekten af miljømærker og andre virkemidler under den produktorienterede miljøindsats
- Stigningen i afsætningen af miljømærkede produkter inden for mindst et produktområde som følge af markedsføringstiltag er dokumenteret
- Iværksættelse af aktiviteter, der på baggrund af en analyse stiller forslag til, hvilke virkemidler, der kan anvendes med henblik på at øge salget af miljømærkede
produkter
- Danske erfaringer med markedsføring af miljømærkede produkter skal formidles til relevante kredse i bl.a. EU
Målopfyldelse
Reference |
Område/
Beskrivelse
|
Mål |
Mål opfyldt? |
4.2 |
Miljømærkning af produkter |
|
|
|
1 |
Oplysningsinitiativer |
Igangsættelse af oplysningsinitiativer inden for papir og andre prioriterede
produktområder med inddragelse af relevante aktører |
Ja |
|
2 |
Miljøbelastning og markedsfordeling |
Screening af miljøbelastning og markedsfordeling for 1-2 produktgrupper
med henblik på at påvise markedsudbredelsen og miljøeffekter
af miljømærker |
Ja |
|
3 |
Livscyklusvurdering og kriterieudvikling |
Udarbejdelse af livscyklusvurdering og kriterieudvikling for 2 produktgrupper |
Ja |
|
4 |
Miljømærker miljøeffekt |
Analyse af miljømærkernes potentielle miljøeffekt |
Nej |
|
5 |
Miljømærkede produkters markedsandel |
Analyse af mulighederne for at øge miljømærkede produkters
markedsandel |
Delvist |
|
6 |
Miljømærkede produkters markedsandel |
Overvågning af udviklingen af miljømærkede produkters markedsandele |
Ja |
|
7 |
Blomsten |
Aktiviterer til støtte af Blomstens udbredelse i EU |
Ja |
Vurdering af opfyldelse af resultatmål
Projekterne vedrørende afprøvning af maskinopvaskemidler og sanitetsrengøringsmidler er endnu ikke igangsat. Man afventer resultaterne fra projektet 'Metode til miljøvurdering af
produkter' før der endelig tages stilling til, hvordan projekterne skal sættes i gang.
Der er endnu ikke igangsat egentlige aktiviteter til støtte af Blomstens udbredelse i EU, men der er udarbejdet en ansøgning i samarbejde med flere Europæiske lande til LIFE om
økonomisk støtte til igangsættelse af projekter. Arbejdet med etablering af det omfattende LIFE projekt reflekterer bl.a. behovet for at øge attraktiviteten af EU's blomst vis a vis
producenterne via støtte til markedsføring på det samlede europæiske marked. Ansøgningen er godkendt af LIFE-kommiteen.
Projektet "Miljømærkekampagne for papir, kontor og tryksagsområdet" behandler mulighederne for at øge de miljømærkede produkters markedsandel, men der ikke igangsat
yderligere projekter i 2002 på dette område.
Projekter vedrørende miljømærkers miljøeffekt er ikke igangsat i 2002, fordi Danmark ikke vandt EU-kommissionens udbud på dette område.
Tildelte midler
Reference |
Område/
Beskrivelse
|
Projekt-
ansvarlig |
Samlet
budget |
Tilsagn |
Forventet
afslutning |
4.2 |
|
Miljømærkning af produkter |
|
|
|
|
0817 |
1 |
Undersøgelse af tekstilers miljøbelastning i produktkæden |
Teknologisk Institut |
725.000 |
725.000 |
2003
|
0349 |
2 |
Model for overvågning af markedsudviklingen for miljømærkede
produkter |
Advice |
18.750 |
18.750 |
Afsluttet |
0448 |
3 |
Revision af kriteriesæt for miljømærkning
af vaskemidler under EU's miljømærke, Blomsten (tillægstilsagn) |
DHI institut for vand og miljø |
25.000 |
25.000 |
2003 |
0484 |
4 |
Afprøvning af maskinopvaskemidler |
Forbrugerstyrelsen |
1.315.970 |
460.000 |
2004 |
0485 |
5 |
Afprøvning af sanitetsrengøringsmidler |
Forbrugerstyrelsen |
893.870 |
313.000 |
2004 |
0609 |
6 |
Forprojekt til europæisk miljømærkekampagne |
Valør & Tinge A/S |
417.000 |
417.000 |
2003 |
0652 |
7 |
Miljø- og markedsundersøgelse af danske tekstilvaskemidler |
DHI institut for vand og miljø |
184.500 |
184.500 |
2004 |
0654 |
8 |
Revision af den europæiske DID-liste |
DHI institut for vand og miljø |
75.000 |
75.000 |
2004 |
0657 |
9 |
Analyse af mulighederne for øget samspil mellem EU Blomsten
og EMAS |
Valør & Tinge A/S |
154.300 |
154.300 |
Afsluttet |
0711 |
10 |
Metode til miljøvurdering af produkter |
DHI institut for vand og miljø |
171.000 |
171.000 |
2003 |
0746
0746/1
|
11 |
Miljømærkekampagne – for papir, kontor og
tryksagsområdet
Tillæg til miljømærkekampagne – for papir, kontor og tryksagsområdet
|
Valør & Tinge A/S
Dk-TEKNIK
|
1.871.175
100.000
|
1.595.925
100.000
|
2003
2003
|
0750 |
12 |
Miljømærkningens pris – En analyse af gevinster
og omkostninger ved miljømærkning af en række udvalgt produkter |
Handels-højskolen i København |
248.400 |
248.400 |
2003 |
0783 |
13 |
Miljømærkning af grafiske produkter |
Grafisk arbejdsgiverforening |
750.000 |
750.000 |
2003 |
0805 |
14 |
Revision af kriteriesæt for miljømærkning
af rengøringsmidler og håndopvaskemidler under EUs miljømærke,
Blomsten |
DHI institut for vand og miljø |
600.000 |
600.000 |
2004 |
I alt |
7.649.965 |
5.837.875 |
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 August 2004, © Miljøstyrelsen.
|