Fordele og ulemper ved liberalisering af affaldsforbrænding og deponering

Bilag F

Eksterne omkostninger fra transport


I opgørelsen af de eksterne omkostninger fra luftforurening er anvendt følgende data.

For det første er transporten antaget at foregå med enten en 48 tons lastbil eller en 24 tons lastbil. Begge lastbiler er antaget at opfylde EUROII norm. For situationen i 2024 er disse lastbiltyper et konservativt valg. Lastbilernes emissionsfaktorer ses i følgende tabel.

Tabel 1 Emissionsfaktorer for affaldstransport, g/km

Lastbilstørrelse, bruttovægt Partikler NOx SO2 CO HC CO2
48 tons 0,25 11,61 0,04 1,34 0,58 1.127
24 tons 0,20 6,84 0,02 0,92 0,43 674

Kilde: TEMA2000.

Der er anvendt den seneste værdisætning på området, som vist i følgende tabel.

Tabel 2 Enhedsomkostninger for luftforurening, kr/kg

Lokalitet Partikler NOx SO2 CO HC CO2
Land 133 20 30 0,003 10 0,12
By 720 40 80 0,014 10 0,12

Kilde: TEMA2000.

Endelig er det antaget, at 25% af transporten foregår i byområde, samt at halvdelen af transporten foregår med store lastbiler (dvs. biler hvor der er foretaget omlastning). Disse valg kan begge betragtes som konservative.

Tabel 3 Øvrige anvendte data

Element Værdi
Belægning 48 tons lastbil 25 tons
Belægning 24 tons lastbil 10 tons
Andel transport med 48 tons lastbil 50%
Andel transport i byområde 25%

På basis af disse antagelser fås en enhedsomkostning på 40 øre per lastbil-kilometer, hvilket svarer til 2 øre per ton-kilometer. Medregnes lastbilernes tomme returtransport fås en værdi på knap 5 øre per ton-kilometer.

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.