Forenkling af kommunale affaldsregulativer fase 1: Kortlægning af centralt fastsatte krav

2 Proces

Med henblik på at skabe et dækkende overblik over gældende lovkrav

for kommunale affaldsregulativer er der foretaget en systematisk gennemgang og en juridisk vurdering af det gældende regelsæt. Gennemgangen er foretaget med udgangspunkt i den i tilbuddet udarbejdede oversigt over de konkrete bestemmelser i Affaldsbekendtgørelsen og øvrig regulering vedr. kommunale regulativer (Bilag A).

Parallelt med dette arbejde blev der udarbejdet en oversigt over ”kan” og ”skal” beføjelser relateret til de kommunale regulativer (Bilag B). Denne oversigt tænkes anvendt i den videre analyse frem mod et forenklet regelsæt for de kommunale affaldsregulativer.

På baggrund af kortlægningen over de centralt fastsatte bestemmelser er der identificeret en række bestemmelser, hvor der i dag er uklarheder i lovgrundlaget og som har stor betydning for indhold i de kommunale regulativer. Uklarhederne i disse bestemmelser skal nærmere afklares i fase 2 og 3.

Samtidigt er der bestemmelser, hvis indhold kan fastsættes entydigt ud fra de centralt fastsatte bestemmelser. Disse vil kunne formuleres ens i alle regulativer. De konkrete anbefalinger hertil, vil fremgå af Fase 2 rapporten. Desuden er der ved gennemgangen af centrale krav identificeret bestemmelser, hvor det af hensyn til forskelle i serviceniveau og indretning af ordninger, vil være hensigtsmæssigt med en vis grad af valgfrihed, men hvor der alligevel kan anvendes ens formuleringer af de forskellige valgmuligheder. Endelig er der identificeret regulativkrav, hvor det er hensigtsmæssigt at kommunerne bibeholder retten til frit at formulere deres serviceniveau. De konkrete regulativtekster vil fremgå af Fase 2 rapporten.

Som en del af Fase 1 er der udarbejdet en foreløbig struktur til det internetbaserede modul 1, der skal indeholde de centralt fastsatte bestemmelser der er kortlagt i fasen. Ligeledes er der arbejdet med funktionaliteten af dette modul. Der er taget udgangspunkt i erfaringer fra Lovgivningskataloget på www.affaldsinfo.dk hos Videncenter for Affald, da såvel struktur som funktionalitet kan indgå i det videre arbejde.

Som en del af Fase 1 har der været afholdt en workshop (5. marts 2004) med deltagelse af miljøministerens arbejdsgruppe samt repræsentanter fra kommune-, transportør- og behandlersiden. Forud for workshoppen blev deltagerne bedt om at besvare et par spørgsmål og på selve workshoppen præsenteredes forslag til strukturelle og funktionelle forenklinger. Derudover fik deltagerkredsen forelagt skitsen til det internetbaserede modul til elektronisk videndeling (Fase 4).

Fokus for workshoppen var:

  • at diskutere muligheder og barrierer for forenklinger
  • at opstille rammer indenfor hvilke der arbejdes
  • at præsentere og få respons på forslag til såvel en strukturel som en funktionel forenkling. Hvad er fordele og ulemper ved forslagene?
  • at slutte med en anbefaling fra deltagerne til det videre arbejde

På workshoppen var der generelt enighed om opdeling i to regulativer med standardtekster, hvor dette er muligt. Endvidere var der enighed om, at det vil

være en god idé at standardisere regulativernes indholdsfortegnelse og skelet, samt

  • at fastsætte en række definitioner centralt i Affaldsbekendtgørelsen.

Der viste sig dog fortsat behov for at afklare grænsefladerne mellem Affaldsbekendtgørelsen og regulativerne – samt en afgrænsning i forhold til kommunens informationsmateriale.

Sideløbende med Fase 1 er der arbejdet med udarbejdelse af de konkrete forslag til regulativtekster (Fase 2), herunder forslag til ændringer af Affaldsbekendtgørelsen (Fase 3).

Umiddelbart efter workshoppen arbejdedes der ligeledes videre med udbygning af skitsen til den elektroniske videndeling, med baggrund i aktørernes anbefalinger.

I forbindelse med projektet om en ny affaldsdatamodel er der oprettet en hjemmeside www.affaldsdata.dk med det formål at udbrede viden om projektet og give alle interesserede mulighed for at deltage med synspunkter. Det er aftalt med Miljøstyrelsen at denne hjemmeside også benyttes i nærværende projekt, da det er fundet vigtig at inddrage de kommende brugere i processen hen mod et robust koncept for fremtidens kommunale regulativarbejde. Aktørerne har således fået adgang til at følge udviklingen i Regulativ projektet og komme med bemærkninger til udarbejdede udkast, idet brugerne på www.affaldsdata.dk kan finde relevante dokumenter og kommentere disse. Ligeledes er der etableret en mailservice, hvor tilmeldte brugerne får en mail, når der lægges nye dokumenter op på siden.

Der blev i perioden afholdt to styregruppemøder: 30. januar 2004 og 26. marts 2004, samt et arbejdsmøde den 5. maj 2004.

 



Version 1.0 September 2004, © Miljøstyrelsen.