Miljøprojekt nr. 968, 2004

Forenkling af kommunale affaldsregulativer - samlerapport






Indholdsfortegnelse

Resumé

English Summary

Forord

1 Forenkling af kommunale affaldsregulativer

2 Anbefalinger

3 Dokumentation for kvalitetssikring

Bilag A Regulativ for husholdninger

Bilag B Regulativ for erhverv






Resumé

Projektet "Forenkling af kommunale regulativer" er udarbejdet som en del af det udredningsarbejde, der er igangsat af Miljøministeren i 2002 om den fremtidige tilrettelæggelse af affaldssektoren.

Projektet har bestået af 4 faser, som hver er detaljeret beskrevet i en separat faserapport:

  • Fase 1: Kortlægning af centralt fastsatte krav
  • Fase 2: Konkrete forslag til regulativtekst
  • Fase 3: Forslag til ændringer af affaldsbekendtgørelsen
  • Fase 4: Elektronisk vidensdeling.

I fase 1 er der foretaget en systematisk gennemgang og juridisk vurdering af det gældende regelsæt. På baggrund heraf er der identificeret en række bestemmelser, hvor der i dag er uklarheder i lovgrundlaget og som har stor betydning for indholdet i de kommunale regulativer.

Fase 1 har samtidig identificeret en række bestemmelser, som kan fastsættes entydigt ud fra de centralt fastsatte bestemmelser. Disse bestemmelser vil kunne formuleres ens i alle regulativer. Desuden er der ved gennemgangen identificeret bestemmelser, hvor det af hensyn til forskelle i serviceniveau og indretning af ordninger, vil være hensigtsmæssigt med en vis grad af valgfrihed, men hvor der alligevel kan anvendes ens formuleringer af de forskellige valgmuligheder. Endvidere er der identificeret regulativkrav, hvor det er hensigtsmæssigt, at kommunerne bibeholder retten til frit af formulere deres serviceniveau.

Endelig er der i fase 1 udarbejdet en foreløbig struktur til et internetbaseret modul (modul 1), der skal indeholde de kortlagte centralt fastsatte bestemmelser. Ligeledes er der opstillet forslag til funktionaliteten af dette modul.

I fase 2 er der gennemført en behovsanalyse og screening af forudsætninger for skabelon og indhold i affaldsregulativer. På baggrund heraf er der udarbejdet skabelon og forslag til struktur for regulativer. Som følge af anbefalingerne fra fase 1 er der udarbejdet forslag til konkrete regulativtekster for hhv. et regulativ for husholdninger og et regulativ for erhverv. Hvert regulativ er opbygget af en generel del og en særlig del, der beskriver de enkelte ordninger.

Desuden er der i fase 2 udarbejdet forslag til struktur og funktionalitet for et internetbaseret modul (modul 2) for det værktøj, der skal anvendes til at udarbejde, redigere og godkende kommunale affaldsregulativer. Endelig indeholder fasen en vurdering af ressourcebesparelser og begrænsninger i de administrative byrder som følge af projektet.

I fase 3 er der udarbejdet konkrete forslag til ændringer i Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen. Der er således udarbejdet forslag til bestemmelser, der gør anvendelsen af skabelonerne og det internetbaserede værktøj obligatorisk. Desuden er der udarbejdet forslag til nye bestemmelser eller til ændringer af eksisterende bestemmelser med det formål at fjerne uklare eller uhensigtsmæssige bestemmelser, definitioner og terminologier.

I fase 4 er der udarbejdet et forslag til et internetbaseret system til indberetning og formidling af data om kommunale affaldsregulativer (modul 3). Systemet er tilgængeligt på www.affaldsdata.dk.






English Summary

The project "Forenkling af kommunale regulativer" (Simplification of municipal waste regulations) is part of a series of projects, which was started by the Minister of Environment in 2002. These projects concentrate on the future organization of the waste management sector in Denmark.

The project has been divided into 4 phases. Each phase is described in detail in separate reports:

  • Phase 1: Mapping of national rules and legislation
  • Phase 2: Text proposals for municipal waste regulations
  • Phase 3: Proposals for amendments of the statutory order on waste
  • Phase 4: Electronic dissemination of knowledge.

Phase 1 included a systematic survey and legal assessment of rules and regulations in force. As a consequence a number of similar provisions have been identified which is of great importance for the content of the waste regulations.

Phase 1 identified a number of provisions, which can be determined clearly from the national provisions. It will be possible to formulate these provisions identically in all regulations. Also, the survey in phase 1 has identified provisions, where due to differences in the municipal level of services and designs of waste schemes, will be appropriate with a certain level of municipal optional choice. However, still these different options should be formulated in a uniform manner. Further more, provisions have been identified where free municipal optional choice will be appropriate.

Finally, a functional and provisional structure for an Internet based module (module1) has been developed. This module will contain an overview of national rules and regulations in force.

An analysis of the needs and screening of conditions for the setting up template and structure of waste regulations were carried out in phase 2. According to recommendations from phase 1, specific text proposals for regulations for respectively, household waste and industrial waste, were set up. Each regulation contains a general part and a specific part, which describes specific waste schemes.

Proposal for structure for a functional Internet based module (module 2) was also set up in phase 2. Module 2 is the tool, which will make it possible for municipalities to work out, edit and approve municipal waste regulations. Finally, an assessment of saved resources and administrative burdens due to the project was carried out in phase 2.

Proposals for specific amendments in the Environmental Protection Act and the Statutory Order on Waste were set up in phase 3. This includes provisions for obligatory use of the proposed templates and Internet based tool for municipal waste regulations.

Proposals for new provisions or for the amendment of existing provisions has been set up in order to eliminate indistinct or inappropriate provisions, definitions and terminologies.

An Internet based system for reporting and distribution of data on municipal waste regulations was developed in phase 4 (module 3). The system is available on www.affaldsdata.dk.






Forord

Denne rapport er udarbejdet til Arbejdsgruppen om organisering af affaldssektoren. Arbejdsgruppen er nedsat af Miljøministeren i 2002 for at give anbefalinger om den fremtidige tilrettelæggelse af affaldssektoren. Indholdet af rapporten er ikke nødvendigvis udtryk for Arbejdsgruppens holdninger eller vurderinger, men er alene konsulentens ansvar. Rapporten er finansieret af Rådet for renere produkter.

Projektet "Forenkling af kommunale affaldsregulativer" er gennemført i perioden primo januar 2004 til ultimo maj 2004 med støtte fra Miljøstyrelsen.

Baggrunden for projektet er, at antallet af regulativfastsatte ordninger i Danmark er meget højt, og at regulativerne er udformet meget forskelligt. Dette gør det vanskeligt for aktørerne at finde ud af, hvilke regler der gælder i hvilke kommuner. Ligeledes er det svært at få et samlet overblik over gældende affaldsregulativer i hele landet og sammenligne, hvordan kommunerne løser opgaven. Affaldsbekendtgørelsen stiller samtidig mange krav til, hvad affaldsregulativerne skal og kan indeholde. Dette har givet en uensartet og i nogle tilfælde forkert implementering i kommunerne.

Projektet har bestået af 4 faser, der grundet en stram tidsplan til dels er gennemført tidsmæssigt overlappende:

  • Fase 1: Kortlægning af centralt fastsatte krav
  • Fase 2: Konkrete forslag til regulativtekst
  • Fase 3: Forslag til ændringer af affaldsbekendtgørelsen
  • Fase 4: Elektronisk videndeling

Hver fase er detaljeret beskrevet i en separat faserapport. Projektets resultater fremgår kortfattet af denne sammenfattende rapport. For mere detaljeret information, henvises til de enkelte faserapporter og www.affaldsdata.dk. På denne hjemmeside findes en testversion af det internetbaserede system til at udarbejde og indberette affaldsregulativer samt formidle oplysninger herom.

Sideløbende med dette projekt, er der gennemført en række andre projekter i relation til de øvrige emner, som Miljøministerens arbejdsgruppe beskæftiger sig med. Det drejer sig bl.a. om:

  • Model for affaldsdata
  • Affaldstransportørers og mægleres rolle
  • Adskillelse af kommunernes myndigheds- og driftsherrerolle på affaldsområdet
  • Erfaringer med konkurrence og kvalitet i genanvendelsen af affald

Dette projekt er, hvor det har været muligt, koordineret med de øvrige projekter, da delelementerne i projekterne er indbyrdes afhængige. Der er dog fortsat en del problemstillinger, som først kan afklares, når Miljøministerens arbejdsgruppe afslutter sit arbejde.

Projektet er gennemført af Rambøll og Mazanti-Andersen, Korsø Jensen & Partnere. Som ekstern kritiker har været tilknyttet professor dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet.






1 Forenkling af kommunale affaldsregulativer

1.1 Formål

Formålet med projektet er at etablere et grundlag for Miljøstyrelsen til at iværksætte det konkrete arbejde med at forenkle de kommunale affaldsregulativer.

Dette grundlag er søgt tilvejebragt gennem udvikling et internetbaseret system der:

  • gør det nemt og overskueligt at udarbejde affaldsregulativer
  • sikrer mere ensartet og korrekt implementering af gældende regelsæt
  • samler gældende affaldsregulativer ét sted og sikre alle adgang til dem
  • gør det nemt at finde ud af, hvilke regler, der gælder i den enkelte kommune og gør det nemt at sammenligne indhold i affaldsregulativer fra kommune til kommune

Projektteamet har forudsat, at der kan foretages funktionelle og strukturelle forenklinger i de kommunale regulativer inden for de opsatte rammer.

1.2 Forudsætninger for forenkling af affaldsregulativer

De generelle forudsætninger for en forenkling af de kommunale regulativer, som projektet er underlagt, følger af de bundne præmisser, der fremgår af udbudsmaterialet:

  1. Det skal være lettere at finde ud af, hvilke regler der gælder i den enkelte kommune
  2. Det skal være nemt at sammenligne, hvordan reglerne er fra kommune til kommune
  3. Oplysningerne om de gældende regulativer for hele landet skal samles på ét sted, og være let tilgængelige for alle
  4. Unødige administrative byrder for de involverede parter skal undgås
  5. Systemet skal være robust og fleksibelt, og skal kunne rumme evt. fremtidige ændringer i kompetence- og opgavefordelingen mellem aktørerne
  6. Regulativkrav, der er entydigt fastsat i affaldsbekendtgørelsen skal formuleres ens i alle regulativer. På områder, hvor Affaldsbekendtgørelsen giver mulighed for at vælge mellem flere definerede muligheder, skal kommunen kunne angive deres valg, men igen med ens formulering for de tilgængelige muligheder.
  7. Projektet har ikke til formål at indskrænke den enkelte kommunes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen.

Punkt 1-4

De første fire præmisser har relativt simpelt kunnet tilgodeses ved etablering af et internetbaseret system, der dels standardiserer indholdet i regulativerne, dels forenkler procedurerne ved udarbejdelse og godkendelse af disse. Endelig letter etablering af et internetværktøj aktørernes adgang til og brug af regulativer. Systemet samler informationer om gældende regulativer for hele landet ét sted. Et sådant system vil på sigt medføre en administrativ lettelse for alle aktører, skabe centralt overblik over gældende regler og sikre tilgængelighed.

Punkt 5

Funktionaliteten i systemet er designet, så det kan imødekomme eventuelle ændringer i kompetence- og opgavefordeling mellem aktørerne. En ændret kompetence- og opgavefordeling vil dog kun kunne ske via ændring af lovgivningen.

Punkt 6

Den foreslåede funktionalitet og fleksible struktur i systemet gør det muligt, at regulativkrav, hvis indhold kan formuleres éntydigt i Affaldsbekendtgørelsen, vil være formuleret ens i alle regulativer, som obligatorisk standardtekst. Tilsvarende er systemet designet således, at de steder hvor Affaldsbekendtgørelsen giver mulighed for at vælge mellem flere definerede alternativer vil kommunen kunne vælge mellem disse. Endelig er systemet designet sådan at kommunen indenfor nærmere fastsatte rammer via fritekst kan beskrive egne ordninger mv.

Den eksterne juridiske kritiker har under henvisning til den bundne præmis i pkt. 7 anført, at såfremt der indføres sådanne modul-valg, vil det indskrænke det kommunale råderum.

Punkt 7

Projektteamet har forstået udbudsmaterialet således, at projektet ikke i sig selv har til formål at indskrænke den enkelte kommunes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen, men at der kan foretages funktionelle og strukturelle forenklinger i de kommunale regulativer inden for rammerne af dette projekt.

Rammerne har krævet en kontinuerlig afvejning af mulighederne for at forenkle regulativsystemet i forhold til at fastholde kommunernes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen.

Projektteamet opfatter, som tidligere anført, alle punkterne 1-7 som bundne præmisser. Projektteamet medgiver, at der synes at være en vis uklarhed i præmisserne. Især kan punkterne 6 og 7 umiddelbart virke modstridende.

Det er imidlertid projektteamets opfattelse, at den strategi der er valgt til gennemførelse af opgaven, er en farbar vej hen mod en forenkling af de kommunale regulativer under de givne forudsætninger.

Det kommende regelsæts indhold og formkrav kan med fordel ensrettes og gøres obligatorisk i størst muligt omfang. Selv om der kun er tale om en strukturel og funktionel forenkling, vil en sådan ensretning alt andet lige være et indgreb i det kommunale råderum. Men det betyder stadig, at kommunerne selv kan tilrettelægge affaldshåndteringen indenfor disse rammer.

Projektteamet har således ikke opfattet, at det har ligget inden for projektets rammer, at undersøge en radikal ændring, som vil erstatte kommunernes mulighed for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen med centralt fastsatte krav.

Forudsætningerne og deres betydning for projektet er nærmere diskuteret i afsnit 4 – Forudsætninger for forenkling af affaldsregulativer i Fase rapport 2.

1.3 Proces

1.3.1 Møder

Der er afholdt styregruppemøder den 30. januar 2004, den 26. marts 2004 samt den 18. maj 2004 [1], hvor udkast til fase rapporter er diskuteret. Der er ekstraordinært afholdt et møde 5. maj 2004 mellem projektteamet og Miljøstyrelsen om de juridiske problemstillinger, der igennem projektforløbet er blevet kortlagt og diskuteret.

1.3.2 Kortlægning og diskussion af juridiske forhold

Projektets fase 1 og 2 har afdækket en række principielle problemstillinger og uklarheder i lovgivningen, herunder flere omtvistede juridiske forhold med betydning for de kommunale affaldsregulativer. I projektet er det forsøgt, at synliggøre de væsentligste problemstillinger og uklarheder. I processen har projektteamet og den eksterne juridiske kritiker haft omfattende diskussioner. Den eksterne juridiske kritiker har bidraget med værdifuld sparring og konkrete input.

Det har således været nødvendigt i projektet ikke blot at skitsere bestemmelser i Affaldsbekendtgørelsen m.v., der fastlægger indholdet af de kommunale regulativer, men af foretage en dyberegående kortlægning og diskussion af det omfattede lov-kompleks.

Retsstillingen på området er usikker. En række forhold om affaldsordninger og gebyrer har været forelagt domstolene, og afgørelser har peget i forskellige retninger. En række sager afventer endelig afklaring. Derudover har Miljøstyrelsen og Kommunernes Landsforening sammen sendt spørgsmål om indsamlings- og anvisningsordninger til juridisk vurdering hos Kammeradvokaten. Der vil først senere på året komme en udtalelse herfra.

I projektforløbet har det vist sig, at være nødvendigt at udarbejde foreløbige forslag til definitioner på begreberne indsamlings- og anvisningsordninger, selvom retsstillingen på området er usikker. Èntydige og ens definitioner af de anvendte begreber er ikke blot et ønske fra aktørernes side, men også afgørende for at forenkle de kommunale regulativer.

De uklarheder, der er afdækket viser, at der er behov for en nøjere gennemgang af Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen og øvrig gennemgået lovgivning, således at der kan ske en éntydig fastlæggelse af rettigheder og pligter for aktører samt ansvar for borgere og virksomheder med henblik på at forenkle regelsættet.

En endelig udformning af de kommunale regulativtekster vil først kunne ske efter en samlet koordinering og afklaring af de problemstillinger, der behandles i en række af de projekter, der er igangsat i regi af Miljøministerens arbejdsgruppe. Dette skyldes, at indstillinger og beslutninger for en række af de uafklarede forhold, der behandles i disse projekter, kan få afgørende betydning for den konkrete udformning af teksterne i regulativerne.

1.3.3 Brugerne er inddraget i processen

Der har været afholdt en workshop (5. marts 2004) med deltagelse af Miljøministerens Arbejdsgruppe samt repræsentanter fra kommune-, transportør- og behandlersiden.

Workshoppens formål var at diskutere muligheder og barrierer for forenklinger, og at opstille rammer for projektet inden for de givne forudsætninger. Formålet var også at præsentere og få respons på forslag til såvel en strukturel som en funktionel forenkling af kommunale affaldsregulativer, herunder fordele og ulemper ved forslagene samt at få anbefalinger fra deltagerne til det videre arbejde. På workshoppen præsenteredes forslag til strukturelle og funktionelle forenklinger. Derudover fik deltagerkredsen forelagt skitsen til det internetbaserede modul til elektronisk videndeling. Deltagerne blev samtidig opfordret til at deltage i det videre arbejde via hjemmesiden: www.affaldsdata.dk.

Igennem projektforløbet har aktørerne således haft mulighed for af kommentere og komme med forslag til projektet, herunder særligt systemet til elektroniske vidensdeling Modul 1 og 2. Aktørerne har således kunnet se og teste eksempler på brugerflader og funktionalitet for Modul 1 og 2 på www.affaldsdata.dk, mens den stramme tidplan og de juridiske komplikationer ikke har muliggjort en reel indflydelse på Modul 3. Dialog om, hvordan systemet udformes med de kommende brugere, er en væsentlig forudsætning for, at kunne opstille et effektivt, robust og fleksibelt system.

Projektteamet har kunnet konstatere, at der i projektforløbet ikke er fremkommet konkrete input og retningslinier fra brugerne. Dette kan skyldes tidsrammen for projektet, og at denne form for interaktion under et projektforløb er relativ ny.

Projektteamet har - for at opnå et så brugbart materiale for det videre arbejde som muligt - truffet en række begrundede valg. Disse valg bør ikke betragtes som endegyldige, men blot som én ud af flere løsningsmuligheder.






2 Anbefalinger

2.1 Forslag til struktur for regulativer

Projektteamet anbefaler, at regulativernes struktur og skabelon baseres på en systematik, hvor der udarbejdes ét regulativ gældende for affald fra husholdninger og ét regulativ gældende for affald fra erhverv.

Det anbefales desuden, at regulativerne opbygges efter en standardiseret skabelon bestående af en generel del, der omfatter generelle bestemmelser, og en særlig del, der beskriver de enkelte affaldsordninger.

Endelig anbefales det, at der gøres brug af standardiserede formuleringer af tekster og, at det gøres obligatorisk at anvende Affaldsbekendtgørelsens definitioner og centrale begreber.

Anbefalinger og diskussion vedrørende skabelon og struktur for regulativerne fremgår detaljeret i projektets Fase 2 rapport, Konkrete forslag til regulativtekst.

Systematikken kan opsummeres som følger:

  • Obligatorisk adskillelse med kun to regulativer i hver kommune:
    • affaldsregulativ for husholdninger
    • affaldsregulativ for erhverv
  • Krav om ens opbygning af alle regulativer, herunder standardiseret indholdsfortegnelse:
    • generel del
    • særlig del
  • Brug af standardiserede formuleringer af tekster i størst muligt omfang
  • Obligatorisk brug af bekendtgørelsens definitioner og terminologi af centrale begreber, fx affaldsfraktioner.

Indholdsfortegnelsen for hhv. et regulativ for affald fra husholdninger og et regulativ for affald fra erhverv fremgår af tabel 1 nedenfor:

Regulativ for affald fra husholdningerRegulativ for affald fra erhverv
I. Generel del:
1. Formål
2. Lovgrundlag
3. Gyldighedsområde
4. Definitioner
5. Pligter og rettigheder
6. Indsamlingsordninger
7. Anvisningsordninger
8. Tilsyn og administration
9. Gebyrer
10. Henvendelse og klager
11. Overtrædelse og straf
12. Bemyndigelse
13. Ikrafttrædelse
II. Særlig del:
1. Oversigt over affaldsordninger
2. Dagrenovation
3. Papir
4. Emballageaffald af glas
5. Farligt affald
6. Affald fra elektriske og elektroniske produkter
7. CFC-holdige kælemøbler
8. PVC
9. Imprægneret træ
10. Bygge- og anlægsaffald
11.
I. Generel del:
1. Formål
2. Lovgrundlag
3. Gyldighedsområde
4. Definitioner
5. Pligter og rettigheder
6. Indsamlingsordninger
7. Anvisningsordninger
8. Tilsyn og administration
9. Gebyrer
10. Dispensationer
11. Henvendelse og klager
12. Overtrædelse og straf
13. Bemyndigelse
14. Ikrafttræden
II. Særlig del:
1. Oversigt over affaldsordninger
2. Dagrenovationslignende affald
3. Farligt affald
4. (Genanvendeligt affald)
5. (Forbrændingsegnet affald)
6.
7. Anvisningsordninger til genanvendelse
8. Anvisningsordninger til forbrænding
9. Anvisningsordninger til deponering
10. Anvisningsordning til særlig behandling

Tabel 1. Indholdsfortegnelse for regulativer.

Det anbefales, at princippet for udarbejdelse af de konkrete regulativtekster for hvert punkt i skabelonen bygges på følgende opdeling:

  • Bestemmelser, hvis indhold kan fastsættes éntydigt efter de central fastsatte bestemmelser. Disse vil i stort omfang kunne formuleres ens i alle regulativer (RØD tekst)
  • Bestemmelser, hvor der er valgmuligheder i forhold til ordninger, serviceniveau mv. De enkelte valgmuligheder kan have ens formuleringer i regulativer med samme slags ordninger mv. (GUL tekst)
  • Fritekst, udfra et fastlagt "skelet", hvor der ikke er mulighed for at ensrette formuleringer i regulativerne (GRØN tekst).

På denne måde opnås en funktionel forenkling, hvor det er muligt at opnå en vis ensretning i opbygning og indhold af "valgfrie" regulativbestemmelser samtidig med, at kommunerne fortsat har frihedsgrader til at tilrettelægge affaldshåndteringen.

Det anbefales, at bestemmelserne for de enkelte ordninger for givne affaldsfraktioner i regulativernes særlige del, beskrives efter følgende "skelet":

  1. Formål
  2. Definition af fraktion
  3. Affaldshåndtering

Kommunerne skal ifølge Affaldsbekendtgørelsen etablere ordninger for visse affaldsfraktioner, mens de frivilligt kan vælge at etablere ordninger for andre fraktioner. Projektteamet anbefaler, at der, i tilknytning til den særlige del af regulativerne, udarbejdes en nærmere defineret liste [2] over kommunens affaldsordninger.

Forslag til konkrete tekster til regulativer for hhv. affald fra husholdninger og affald fra erhverv fremgår af bilag A og bilag B. Diskussion af regulativernes enkelte bestemmelser fremgår af afsnit 6 og 7 i Fase 2 rapporten.

Projektet har, som nævnt, afdækket en række problemstillinger med væsentlig indflydelse på regulativerne, som endnu er uafklarede. Det drejer sig fx om forhold vedrørende affaldsordninger og gebyrer. Disse problemstillinger og betydningen for projektet er diskuteret nærmere i Fase 2 rapporten, hvor det også fremgår, at projektteamet ikke har fundet det hensigtsmæssigt at udarbejde forslag til komplette regulativtekster for regulativernes særlige del, der omhandler kommunernes affaldsordninger før visse problemstillinger er afklaret. For at vise funktionaliteten i systemet, er der dog udarbejdet eksempel på regulativtekst for husholdninger.

2.2 Det funktionelle værktøj

Projektteamet anbefaler, at der opbygges et internetbaseret system til at udarbejde kommunale affaldsregulativer samt til at indberette og formidle data om disse. Systemet foreslås opbygget af 3 moduler, jf. figur 1 nedenfor. Systemet er detaljeret beskrevet i Fase 4 rapporten, Elektronisk videndeling.

Figur 1. Internetbaseret system til elektronisk videndeling

Figur 1. Internetbaseret system til elektronisk videndeling.

Modul 1 giver via simple søgeværktøjer aktørerne adgang til en systematisk oversigt over gældende centralt fastsatte krav.

Modul 2 er det værktøj, som kommunerne skal bruge til selve udarbejdelsen af de konkrete regulativer. Med værktøjet kan kommunerne opbygge affaldsregulativer i en fælles struktur ved i en række simple trin at vælge blandt de fastsatte muligheder. For at det ikke skal gå ud over kommunernes muligheder for selv at tilrettelægge affaldshåndteringen, kan kommunerne udover de faste valgmuligheder tilføje kommentarer med uddybende beskrivelser. Værktøjet indeholder en række funktioner:

  • Indbygget vejledning i udarbejdelse af regulativer
  • Mulighed for at arbejde med flere versioner af regulativer
  • Udskrift med tydelig angivelse af version og regulativets status som "Udkast" eller "Godkendt"
  • Mulighed for overførsel af regulativ til Word, PDF eller direkte til egen hjemmeside

Modul 3 er et værktøj til indberetning og formidling. Når kommunalbestyrelsen har godkendt et regulativ, indtaster kommunen oplysninger om godkendelsen i systemet, hvorefter regulativet automatisk bliver synligt og tilgængeligt via Modul 3, der formidler oplysninger om gældende regulativer. Modul 3 giver via nærmere fastsatte brugerflader mulighed for, at brugerne kan foretage søgninger i databasen såvel kommunevis som på tværs af kommuner.

Modul 3 er udviklet på baggrund af den viden og de praktiske erfaringer, der er opnået gennem udvikling, drift og vedligeholdelse af Videncenter for Affalds hjemmeside gennem de sidste tre år, herunder Kommunekataloget.

Systemet opfylder de funktionelle og konceptuelle krav, som er opstillet i udbuddet, jf. Fase 4 rapporten. Som et naturligt udgangspunkt, skal Modul 3 kunne integrere oplysninger om de kommunale affaldsregulativer med andre affaldsrelaterede datasystemer, eksempelvis:

  • Kommunekataloget i Videncenter for Affald
  • Model for affaldsdata
  • ERISDA (indberetning af data om deponeringsanlæg)
  • Anlægskataloget i Videncenter for Affald

Implementeringsskitser til Modul 1-3 kan ses på projektets hjemmeside www.affaldsdata.dk. Her har aktørerne, såvel som Arbejdsgruppen, gennem projektforløbet haft mulighed for at se og teste eksempler på brugerflader og funktionaliteter for modul 1 og 2. Aktørerne har dermed haft mulighed for at udstikke retningslinjer for og påvirke udformningen af systemet.

Slutimplementering omfatter:

  • Færdigudvikling af funktionalitet i de tre moduler
  • Færdigudvikling af brugerflade for de tre moduler
  • Installation, konfiguration og test
  • Etablering af sikkerhedsforanstaltninger og sikkerhedsprocedurer
  • Tilpasning af modulerne som følge af ændret lovgivning
  • Udvikling af online vejledning til alle moduler

Som omtalt i denne rapports afsnit 2.1, har det ikke været muligt, at udforme komplette tekster til regulativernes særlige del, før de anførte udestående problemstillinger afklares og koordineres. Når dette er sket, vil der skulle ske en endelig udformning af regulativteksterne, før systemet kan implementeres.

2.3 Omkostninger til etablering og drift

Videncenter for Affald har i de sidste 3-4 år været igennem processen med udarbejdelse af behovsanalyse, kravspecifikation, test og drift og vedligeholdelse af Kommunekataloget [3]. Disse erfaringer indgår i vurderingen af omkostningerne til etablering, drift og vedligeholdelse af Modul 3.

Det vurderes, at slutimplementeringen kan gennemføres for 0,5-1 mio. kr. ekskl. moms. Det forudsættes, at der inden projektets start, er taget stilling til eventuelle ændringer i den danske affaldsterminologi.

Drift og vedligeholdelse af det centrale system indeholder følgende elementer:

  • Understøttelse og vedligeholdelse af driftsmiljøet, herunder medvirken i forbindelse med installation og test af nye versioner
  • Kvalitetssikring af systemets oplysninger
  • Vejledning af systemets brugere
  • Mindre justeringer af de tre moduler
  • I begrænset omfang at hjælpe til bearbejdning og udtræk af data fra systemet

Opgavens omfang vil naturligvis være afhængig af eksempelvis antallet af ændringer i regulativernes struktur og indhold, samt det serviceniveau, der vælges overfor brugerne.

I det første år, hvor kommunerne skal udarbejde regulativer ved hjælp af det nye system, vurderes det, at der vil være behov for et budget på 100-125.000 kr. ekskl. moms. Budgettet vil i efterfølgende år kunne reduceres væsentligt. Skønsmæssigt til 30-40.000 kr. ekskl. moms pr år efter en 2-3 års drift.

For Modul 3 er der i udviklingsbudgettet alene regnet med elektronisk videndeling i form af oversigter over de ordninger, der eksisterer for de enkelte fraktioner. De skitserede driftsbudgetter omfatter ikke egentlig nyudvikling.

2.4 Finansiering af systemet

Forslag til finansiering bør ses i sammenhæng med Regeringens udspil til en strukturreform samt de øvrige projekter, der gennemføres i regi af Miljøministerens arbejdsgruppe om den fremtidige organisering af affaldssektoren.

Med Regeringens udspil lægges op til en ny model for arbejdsdelingen på miljøområdet, der skal styrke samarbejdet mellem stat og kommuner. Der er således bl.a. forslag om at introducere videncentre, der skal sikre et solidt og ensartet grundlag for beslutninger gennem samling af specialviden og erfaringer på et sted.

Slutimplementering af systemet estimeres til 0,5-1 mio. kr. ekskl. moms. Med det relativt beskedne budget til drift og vedligeholdelse af systemet anbefales det, at drift og vedligeholdelse placeres hos Videncenter for Affald og at finansieringen sker gennem udvidelse af bevillingen til Videncenter for Affald.

I Videncenter for Affald er den daglige kontakt med brugerne, den faglige viden og praktiske erfaring med drift og vedligeholdelse af tilsvarende systemer tilstede. Samtidig kan det sikres, at informationer om kommunale affaldsregulativer kan koordineres med bl.a. Videncentrets Kommunekatalog og dermed medvirke til øget videndeling. Se i øvrigt nedenfor angående placering af det nye system.

2.5 Placering

Generelt gælder, at det er en forudsætning for systemets succes, at det administreres af en myndighed. Det anbefales derfor, at Miljøstyrelsen er den myndighed, der skal varetage en række administrative opgaver i relation til det nye system, eksempelvis justering af regulativernes struktur og indhold, herunder justering af listen over ordninger og affaldsfraktioner.

En væsentlig del af projektteamet arbejder i dag i Videncenter for Affald. Det er en fordel, dels at Videncentret har et godt kendskab til centrets tilsvarende systemer, dels at centeret er uvildigt.

Som tidligere nævnt er det vigtigt, at det nye system integreres med bl.a. Kommunekataloget og Anlægskataloget. Den mest naturlige placering af systemet vil derfor være i Videncenter for Affald, som i dag varetager driften af Kommunekataloget og Anlægskataloget. Ligeledes taler centrets erfaringer med formidling af viden på affaldsområdet for denne placering.

Placering af det nye system i Videncentret er også helt i tråd med Regeringens Affaldsstrategi 2005-2008, hvor det anføres at:

"Vidensdeling er et centralt virkemiddel for aktørerne, når affaldsstrategien skal gennemføres. Informationer kan støtte og medvirke til at opfylde strategiens forskellige elementer. Relevant information skal gøres tilgængelig for aktørerne via Internettet og andre medier. Videncenter for Affald har en central rolle at spille på dette område, og det er vigtigt, at Videncentret, der er støttet via midler på Finansloven, kan fortsætte med at fremme vidensdeling mellem aktørerne på affaldsområdet".


Projektteamet anbefaler derfor, at placere Systemet i Videncenter for Affald.

Da centret ikke kan være uvildig angående placering af systemet, skal disse anbefalinger vurderes kritisk af Miljøstyrelsen og Miljøministerens arbejdsgruppe.

2.6 Ændringer til lovgivning

Kortlægningen af de centrale bestemmelser i fase 1 har påpeget en række bestemmelser i Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen, som giver anledning til uklarheder og for Affaldsbekendtgørelsens vedkommende, fortolkningsmæssige tvister. Implementeringen af et internetbaseret regulativsystem vil derudover kræve en række ændringer i lovgivningen.

Projektteamet har derfor udarbejdet en række forslag til ændringer i Miljøbeskyttelsesloven og Affaldsbekendtgørelsen. Disse forslag er præsenteret i Faserapport 3: Forslag til ændringer af affaldsbekendtgørelsen.






3 Dokumentation for kvalitetssikring

3.1 Overordnet kvalitetssikringsplan

Til sikring af kvaliteten af arbejdet i forbindelse med dette projekt, er anvendt Rambøll's kvalitets- og miljøledelsessystem (KML-system), som omfatter en række hjælpeværktøjer, vejledninger, interne administrative anvisninger og interne tekniske anvisninger.

3.2 Konkret kvalitetssikring

Den konkrete kvalitetssikringsplan indeholder en række kvalitetsmålsætninger, samt procedurer for hver af nedenstående 5 dele:

Del Område
1Kvalitetssikring af produkter og aktiviteter
2Procedurer for kvalitetssikring og miljøledelse
3Økonomistyring
4Projektstyring
5Kvalitetssikringsorganisation og projektadministration

Del 1: Kvalitetssikring af produkter og aktiviteter

Der opereres med tre niveauer af kvalitetsstyring af produkter:

Niveau 1 Lempet kontrol udføres som egenkontrol.
Niveau 2 Normal kontrol udføres af en medarbejder indenfor projektorganisationen.
Niveau 3 Skærpet kontrol udføres af personer uden for projektorganisationen og er kun relevant ved meget kritiske aktiviteter.

Kvalitetssikringsdokumentation adskiller sig fra andet projektmateriale.

Del 2: Procedurer for kvalitetssikring

Det har været projektlederens ansvar, at sikre projektets fremdrift og sikre at tidsplanen er overholdt.

Del 3: Økonomistyring

RAMBØLL's økonomistyringssystem (RAS) er blevet anvendt, hvorved klienten har haft mulighed for måned for måned, at følge projektets økonomiske stade.

Del 4: Projektstyring

Projektlederen har haft til ansvar at sikre at de enkelte teammedlemmer til enhver tid har været bekendt med hvilken opgave, der påhviler den enkelte. For visse opgavers vedkommende, har der været tale om delopgaver med én ansvarlig for gennemførelsen.

Der har for hver af de 4 faser i projektet været udpeget en ansvarlig, som dels har været ansvarlig for at ressourcepersonerne udnyttede deres spidskompetencer optimalt, dels har været ansvarlig for at såvel processen som resultaterne er forløbet tilfredsstillende.

Projektlederen har haft ansvar for løbende at følge op på kvalitetsplanen, herunder at kontrollere, at projektet levede op til de stillede kvalitetskrav og at fremdriften harmonerede med de forventede omkostninger og det forventede tidsforbrug.

Del 5: Organisering af kvalitetssikringen samt projektadministration

Der har i projektforløbet været anvendt Rambølls standardformat for dokumenter. Edelige rapporter er overført til og fremsendt til Miljøstyrelsen i styrelsens eget rapportformat. Alle dokumenter har generelt været udarbejdet i standard software indeholdt i MS Office-pakken. Der er etableret et elektronisk sagsarkiv, hvor alle elektroniske dokumenter udarbejdet af projektgruppen er arkiveret.

3.3 Afleverede produkter og formater

For hver af de fire projektfaser er der udarbejdet en faserapport. Disse har alle foreligget i udkast, som har været behandlet i projektets følgegruppe, senest på et følgegruppemøde d. 18. maj 2004. De endelige udgaver af rapporterne er derfor resultatet af en proces i projektforløbet. Alle rapporter er fremsendt elektronisk til Miljøstyrelsen som word-dokumenter.

Der har den 5. marts 2004 været afholdt en workshop med en række aktører på affaldsområdet. Materiale til workshoppen og opfølgning herpå har været tilgængelig for Miljøministerens arbejdsgruppe, såvel som øvrige involverede aktører på projektets hjemmeside, www.affaldsdata.dk. Tilsvarende har Modul 1 og Modul 2 til det funktionelle værktøj været tilgængeligt på hjemmesiden.

Modul 1 – 3 er beskrevet i Faserapport 4 og er fysisk afleveret til Miljøstyrelsen i form af hjemmesiden www.affaldsdata.dk.






Bilag A Regulativ for husholdninger

Udkast til tekster: Regulativ for husholdninger

I. Generel del

§ 1 Formål

Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af affald fra alle husstande i [..] Kommune med henblik på at forebygge forurening og begrænse ressource-anvendelsen ved at fremme nyttiggørelse af affald.

Mulighed for fritekst, men med faste overskrifter og eventuelt begrænset tekstfelt.

§ 2 Lovgrundlag

Regulativet er udarbejdet med hjemmel i gældende miljølovgivning:

  1. 1. Lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001 om miljøbeskyttelse med senere ændringer.
  2. 2. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 619 af 27.juni 2000 om affald (med senere) ændringer.
  3. 3. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 1067 af 22. december 1998 om håndtering af affald af elektriske og elektroniske produkter.

§ 3 Regulativets gyldighedsområde

Regulativet gælder for dagrenovation og andet affald fra husholdninger, der fremkommer i [Kommunenavn] Kommune og omhandler håndtering af dette affald.

Regulativets bestemmelser gælder inden for [..] Kommune.

For affald fra erhverv henvises til Regulativ for affald fra erhverv i [Kommunenavn] Kommune.

§ 4 Definitioner

De definitioner, der anvendes i dette regulativ svarer til de definitioner, der fremgår af den til hver en tid gældende bekendtgørelse om affald, i det omfang der her er fastsat definitioner for de enkelte begreber.

Definitionen af de enkelte affaldsfraktioner fremgår af regulativets særlige del, hvor de enkelte ordninger er beskrevet.

Affaldsfraktion: En affaldsfraktion er en gruppering af materialer i affaldet med fælles sammensætning.

Genanvendeligt affald: Affald, der teknisk er egnet til genanvendelse.

Grundejere: (NY) Ved en grundejer forstås den, der ifølge tingbogen har adkomst til ejendommen eller den ubebyggede grund. I en ejendom med andelsboliger eller ejerlejligheder anses andelsboligforeningen eller ejerforeningen som grundejer efter dette regulativ.

Husstande: (NY) Ved husstande forstås alle boliger. En husstand defineres som en enhed, der omfatter samtlige personer på samme adresse uanset familiemæssige tilknytningsforhold.

Indsamlingsmateriel: (NY) Enhver type renovationsbil, kærre o. lign., der anvendes til indsamling og transport af affald.

Kildesortering: (NY) At affaldet sorteres, der hvor det i forskellige ensartede fraktioner, f.eks. papir, pap og glas.

Opsamlingsmateriel: (NY) Affaldsbeholderen, som er den sæk, spand, mini-container, vippe-container, maxi-container, mobilsug og lignende, som bruges på ejendommen til at opsamle affaldet i. Opsamlingsmateriel omfatter ikke nedstyrtnings-skakte og internt transportmateriel.

§ 5 Pligter og rettigheder

Husstande og grundejere i [kommunenavn] kommune, i det følgende benævnt brugere, har pligt til at benytte de af kommunen etablerede ordninger for affald.

Kommunalbestyrelsen fastsætter hvilke affaldsfraktioner, der omfattes af indsamlingsordninger og anvisningsordninger.

Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning, er som udgangspunkt omfattet af en anvisningsordning. Affald, der hverken er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning, anvises konkret af kommunen.

Brugernes opbevaring af affald må ikke give anledning til forurening, lugt eller uhygiejniske forhold. Det er ikke tilladt, at oplagre affald.

Det påhviler brugerne at sortere deres affald i overensstemmelse med de ordninger der fremgår af regulativets særlige del. Affaldet skal sorteres i hjemmet eller på ejendommen (kildesortering), så der opnås så høj genanvendelse som mulig.

Det påhviler endvidere brugeren ved ordninger med afhentning på matrikel, at:

  • anvende godkendt materiel
  • anbringe materiellet således, at adgangsforholdene er bedst mulige for renovatøren
  • vedligeholde og rengøre materiellet
  • sikre mulighed for anbringelse af tilstrækkeligt materiel til, at kildesorteringsbestemmelserne kan overholdes, samt at overfyldning kan undgås
  • sikre fri adgang til materiellet på de tider, der er fastsat for afhentning af affaldet
  • sikre at adgangsveje og standplads er tilstrækkeligt oplyst og holdes i god stand, herunder ryddes for sne og gruses på samme måde som påbudt for fortove på de tider, der er fastsat for afhentning af affaldet

Kommunens tekniske forvaltning fastsætter efter rådføring med Arbejdstilsynet de nærmere bestemmelser om anbringelse og anvendelse mv. af materiel, samt om adgangsforhold mv. for alle eller visse affaldsfraktioner.

Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde bestemme, at mobile sugesystemer eller andre faste afhentningssystemer kan eller skal benyttes.

Kommunens tekniske forvaltning kan fastsætte nærmere bestemmelser om brugergruppe, der er omfattet af en fælles nøgleordning.

Afbrænding af haveaffald, må kun finde stede efter de bestemmelser, der fremgår af regulativets særlige del.

§ 6 Indsamlingsordning

Ved indsamlingsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten overdrager sit affald til kommunen, hvorved kommunen overtager det fulde ansvar for affaldets videre håndtering. Kommunen har således ansvaret for såvel administration, drift, den praktiske udførelse og finansiering af ordningen. Kommunen kan drive ordningen ved egen foranstaltning eller ved at indgå en privatretlig aftale med en transportør. En indsamlingsordning kan organiseres både som en hente- og en bringeordning. Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning er omfattet af en anvisningsordning

Særlige bestemmelser for de enkelte indsamlingsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 7 Anvisningsordning

Ved anvisningsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten er ansvarlig for, at affaldet håndteres efter bestemmelserne i det kommunale affaldsregulativ. Det praktiske, såvel som det økonomiske ansvar for at affaldet håndteres i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens anvisninger, påhviler affaldsproducenten. Såfremt affald ikke er omfattet af en etableret indsamlings- eller anvisningsordning, skal affaldsproducenten rette henvendelse til kommunen med henblik på en konkret anvisning.

Særlige bestemmelser for de enkelte anvisningsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 8 Tilsyn og administration

[Kommunenavn] Kommune administrerer og fører tilsyn med, at affaldet håndteres og opbevares i overensstemmelse med gældende lovgivning og dette regulativs bestemmelser, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 65.Kommunen kan udstede påbud og forbud vedrørende forhold omfattet af regulativet, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 46 og § 69 og affaldsbekendtgørelsens § 62.

§ 9 Gebyrer

Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer, i henhold til bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse nr. 753 af 25. august 2001 §48 samt §29 i Affaldsbekendtgørelsen.

Alle husstande og grundejere, der er omfattet af dette regulativ, skal betale gebyr til dækning af de udgifter, der afholdes af kommunen i forbindelse med kommunens affaldshåndtering.

Gebyrernes størrelse vedtages én gang årligt af kommunalbestyrelsen. Gebyrerne offentliggøres efter vedtagelse.

Alle husstande og grundejere, der er omfattet af dette regulativ, skal meddele kommunen, hvis der sker ændringer, der kan påvirke gebyrerne, herunder meddele forøget eller reduceret affaldsmængde.

Særgebyrer

Kommunen kan opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger, som kommunen påføres fx som følge af særlige ydelser herunder fx for:

? udgifter, der følger af ukorrekt sortering.

? afhentning uden for ordinær rute

§ 10 Henvendelse og klager

Henvendelse om regulativets bestemmelser rettes til [Kommunenavn] Kommune.

Klager over administration af regulativets bestemmelser samt klager over indsamling af dagrenovation rettes til [Kommunenavn]Kommune. Kommunens afgørelser kan ikke påklages til højere administrativ myndighed.

§ 11 Overtrædelse af straf

Overtrædelse af reglerne i dette regulativ eller undladelse af at efterkomme påbud eller forbud vedrørende dette regulativ, straffes med bøde, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 110.

§ 12 Bemyndigelse

Der er ikke udarbejdet tekstforslag hertil.

§ 13 Ikrafttrædelse

Dette regulativ træder i kraft den ...........

Samtidig med ikrafttrædelse af dette regulativ ophæves følgende:

Tidligere gældende regulativer i kommunen - listes

Således vedtaget af Kommunalbestyrelsen [den XX. MÅNED ÅR].

Borgmester                      Kommunaldirektør

II. Særlig del Affaldsordninger for husholdninger

Konkrete regulativtekster afventer afklaring af væsentlige problemstillinger






Bilag B Regulativ for erhverv

Udkast til tekster: Regulativtekster for erhverv

I. Generel del

§ 1 Formål

Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af affald fra erhverv i [..] Kommune med henblik på at forebygge forurening og begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme nyttiggørelse af affald.

Mulighed for fritekst men med fast overskrift og eventuelt begrænset tekstfelt.

§ 2 Lovgrundlag

Regulativet er udarbejdet med hjemmel i gældende miljølovgivning:

1. Lovbekendtgørelse nr. 753 af 25. august 2001 om miljøbeskyttelse (med senere ændringer)

2. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om affald (med senere ændringer)

3. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 1067 af 22. december 1999 om håndtering af affald af elektriske og elektroniske produkter.

§ 3 Regulativets gyldighedsområde

Regulativet gælder for affald fra erhverv, der fremkommer i [Kommunenavn] Kommune og omhandler håndtering af dette affald.

Regulativet omfatter ikke affald, som er reguleret efter anden lovgivning, herunder:

  • Biomasseaffald, der opfylder kravene i Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 638 af 3. juli 1997 om biomasseaffald.
  • Flydende stoffer, der lovligt afledes via kloaksystemet eller til recipient
  • Havnesediment, der opfylder kravene til klapning i havet, jf. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 975 af 19. december 1986, om dumpning af optaget havbundsmateriale.
  • Husdyrgødning, ensilage og kadavere m.v.
  • Radioaktivt affald
  • Restprodukter fra kulfyrede kraftværker, kraftvarmeværker og affaldsforbrændingsanlæg, der opfylder kravene til godkendelsesfri anvendelse efter Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 655 af 27. juni 2000 om anvendelse af restprodukter og jord til bygge- og anlægsarbejder.
  • Slam og andre affaldsprodukter, der opfylder kravene til anvendelse til jordbrugsformål, jf. Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 49 af 20. januar 2000 om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål.
  • Spildevand, der reguleres efter andre bestemmelser i Miljøbeskyttelsesloven

Regulativets bestemmelser gælder inden for [..] Kommune.

For affald fra private husholdninger henvises til Regulativ for affald fra husholdninger i [Kommunenavn] Kommune

§ 4 Definitioner

De definitioner, der anvendes i dette regulativ svarer til de definitioner, der fremgår af den til hver en tid gældende bekendtgørelse om affald, i det omfang der her er fastsat definitioner for de enkelte begreber.

Definitionen af de enkelte affaldsfraktioner fremgår af regulativets særlige del, hvor de enkelte ordninger er beskrevet.

Affaldsfraktion: En affaldsfraktion er en gruppering af materialer i affaldet med fælles sammensætning

Affaldsproducent: (NY) Den (fysiske eller juridiske person), der er ansvarlig for en virksomhed, som ved sit virke producerer affald. Ved bygge- og anlægsvirksomhed er affaldsproducenten bygherren eller den, der på hans vegne har overtaget ansvaret via en skriftlig aftale.

Genanvendeligt affald: Affald, der teknisk er egnet til genanvendelse.

Indsamlingsmateriel: (NY) Enhver type renovationsbil, kærre o. lign., der anvendes til indsamling og transport af affald.

Kildesortering: (NY) At affaldet sorteres, der hvor det genereres (fx på produktionsstedet) i forskellige ensartede fraktioner, f.eks. papir, pap og glas.

Opsamlingsmateriel: (NY) Affaldsbeholderen, som er den sæk, spand, mini-container, vippe-container, maxi-container, mobilsug og lignende, som virksomheden bruger på ejendommen til at opsamle affaldet i. Opsamlingsmateriel omfatter ikke nedstyrtnings-skakte og internt transportmateriel.

Virksomheder: (NY) Alle aktiviteter omfattet af gældende Dansk Branchekode (DB03), samt øvrige aktiviteter, der har erhvervslignende karakter, herunder offentlige og private institutioner, forretninger mv. samt øvrige aktiviteter, der har erhvervslignende karakter.

§ 5 Pligter og rettigheder

§ 5.1 Affaldsproducentens benyttelsespligt

Kommunalbestyrelsen fastsætter hvilke affaldsfraktioner, der omfattes af indsamlingsordninger og anvisningsordninger.

Enhver affaldsproducent, der ved sin produktion eller aktivitet skaber affald, eller den, der på vegne af producenten håndterer affald, er omfattet af dette regulativ og har pligt til at benytte de indsamlings- og anvisningsordninger, der er fastsat i regulativet, medmindre der er tale om genanvendeligt affald.

For farligt affald kan der ansøges om dispensation hos kommunen, når det farlige affald kan håndteres miljømæssigt forsvarlig til anden side. Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning, er som udgangspunkt omfattet af en anvisningsordning. Affald, der hverken er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning, anvises konkret af kommunen.

§ 5.2 Afbrænding af affald

Afbrænding af affald fra erhverv er kun tilladt på dertil godkendte anlæg. Afbrænding af have- og parkaffald kan dog finde sted efter de bestemmelser, der fremgår af regulativets særlige del.

§ 5.3 Sorteringspligt

Affaldsproducenten har pligt til at sortere affald i de fraktioner, der er angivet i beskrivelsen af de enkelte indsamlings- og anvisningsordninger, og således at affaldet opfylder modtageanlæggenes modtageregler. Hvis der er tvivl eller usikkerhed om en affaldsfraktion, er det [Kommunenavn] Kommune, der afgør, hvilket affald der er tale om.

Affaldsfraktioner, som affaldsproducenten ikke kan klassificere i henhold til regulativets særlige del eller i henhold til anden lovgivning og regulering, skal med henblik på klassificering og konkret anvisning anmeldes til [Kommunenavn] Kommune. Kommunen afgør i tvivlstilfælde, hvilken affaldsfraktion der er tale om.

Affaldsproducenter, som undlader at sortere genanvendelige materialer, skal over for [Kommunenavn] Kommune på forlangende, dokumentere overholdelsen af de bestemmelser, der fremgår af regulativets særlige del.

§ 5.4 Forbehandling af forbrændingsegnet affald

Kommunen anviser stort forbrændingsegnet affald til forbehandling på neddelingsanlæg.

Kommunen kan undtage store og uhåndterlige emner fra kravet om forbrænding, hvis de kræver særlig forbehandling med en kompaktor eller lignende.

§ 5.6 Oplagring af affald

[Kommunenavn] Kommune kan bestemme, at oplagret affald skal bortskaffes, uanset om affaldet er frasorteret til genanvendelse, f.eks. hvis affaldet giver anledning til forurening eller uhygiejniske forhold.

For opbevaring af affald gælder i øvrigt:

Materialer, der kan blæse væk eller er støvende, skal opbevares i lukkede beholdere eller inden døre.

Affald til forbrænding samt pap og papir skal opbevares tørt.

Affaldsproducenten skal sikre, at der ikke sker sammenblanding eller kvalitetsforringelse af affaldet under opbevaring.

§ 5.8 Oplysningspligt m.v.

Affaldsproducenten er, efter anmodning fra kommunen, forpligtet til at afgive oplysninger om affald fremkommet hos affaldsproducenten.

Affaldsproducenter skal straks orientere [Kommunenavn] Kommune ved væsentlige ændringer af affaldets sammensætning, egenskaber eller mængde.

§ 6 Indsamlingsordninger

Ved indsamlingsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten overdrager sit affald til kommunen, hvorved kommunen overtager det fulde ansvar for affaldets videre håndtering. Kommunen har således ansvaret for såvel administration, drift, den praktiske udførelse og finansiering af ordningen. Kommunen kan drive ordningen ved egen foranstaltning eller ved at indgå en privatretlig aftale med en transportør. En indsamlingsordning kan organiseres både som en hente- og en bringeordning. Affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning er omfattet af en anvisningsordning

Særlige bestemmelser for de enkelte indsamlingsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 7 Anvisningsordninger

Ved anvisningsordning i dette regulativ forstås:

En regulativbestemt ordning, hvor affaldsproducenten er ansvarlig for, at affaldet håndteres efter bestemmelserne i det kommunale affaldsregulativ. Det praktiske, såvel som det økonomiske ansvar for at affaldet håndteres i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens anvisninger, påhviler affaldsproducenten. Såfremt affald ikke er omfattet af en etableret indsamlings- eller anvisningsordning, skal affaldsproducenten rette henvendelse til kommunen med henblik på en konkret anvisning.

Særlige bestemmelser for de enkelte anvisningsordninger fremgår af beskrivelsen af de enkelte ordninger i regulativets særlige del.

§ 8 Tilsyn og administration

[Kommunenavn] Kommune administrerer og fører tilsyn med, at affaldet håndteres og opbevares i overensstemmelse med gældende lovgivning og dette regulativs bestemmelser, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 65.

Kommunen kan udstede påbud og forbud vedrørende forhold omfattet af regulativet, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 69 og affaldsbekendtgørelsens § 62.

§ 9 Gebyrer

Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer, i henhold til bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse nr. 753 af 25. august 2001 §48 samt §29 i Affaldsbekendtgørelsen.

Alle virksomheder, der er omfattet af dette regulativ, skal betale gebyr til dækning af de udgifter, der afholdes af kommunen i forbindelse med kommunens affaldshåndtering.

Gebyrernes størrelse vedtages en gang årligt af kommunalbestyrelsen. Gebyrerne offentliggøres efter vedtagelse.

Alle virksomheder, der er omfattet af dette regulativ, skal meddele kommunen, hvis der sker ændringer, der kan påvirke gebyrerne, herunder meddele forøget eller reduceret affaldsmængde.

Særgebyrer

Kommunen kan opkræve særgebyrer for de ekstraomkostninger, som kommunen påføres f.eks. som følge af særlige ydelser herunder fx for:

? udgifter, der følger af ukorrekt sortering

? afhentning uden for ordinær rute

§ 10 Dispensationer

Kommunalbestyrelsen kan, hvor lovgivningen åbner mulighed herfor, meddele dispensation fra bestemmelser i dette regulativ. Ansøgning herom indsendes til kommunens tekniske forvaltning.

Alle, der har fået dispensation fra bestemmelserne i dette regulativ, skal oplyse kommunens tekniske forvaltning om væsentlige ændringer i de forhold, der ligger til grund for dispensationen.

§ 11 Henvendelse og klager

Henvendelse om regulativets bestemmelser rettes til [Kommunenavn] kommune.

Kommunens afgørelser kan ikke påklages til højere administrativ myndighed.

§ 12 Overtrædelse og straf

Overtrædelse af reglerne i dette regulativ eller undladelse af at efterkomme påbud eller forbud vedrørende dette regulativ, straffes med bøde, jf. Miljøbeskyttelseslovens §110.

§ 13 Bemyndigelse

Der er ikke udarbejdet tekstforslag hertil.

§ 14 Ikrafttrædelse

Dette regulativ træder i kraft den ...........

Samtidig med ikrafttrædelse af dette regulativ ophæves følgende:

Tidligere gældende regulativer i kommunen - listes

Således vedtaget af Kommunalbestyrelsen [den XX. MÅNED ÅR].

Borgmester                      Kommunaldirektør

II. Særlig del Affaldsordninger for erhverv

Konkrete regulativtekster afventer afklaring af væsentlige problemstillinger


Fodnoter

[1] Projektets eksterne juridiske kritiker, deltog under et specifikt punkt på mødet.

[2] Det skal nærmere fastlægges, hvilke frihedsgrader kommunen har ift. selv at definere denne liste.

[3] Kommunekataloget giver overblik over oplysninger om kommunernes affaldshåndtering og service, herunder affaldsordninger. Kataloget drives af Videncenter for Affald.






 



Version 1.0 November 2004 • © Miljøstyrelsen.