Punktkilder 2003

6 Ferskvandsdambrug

Skov- og Naturstyrelsens status over ferskvandsdambrugenes miljøpåvirkning er baseret på amternes årlige indberetninger af tilsynsdata vedrørende dambrugenes produktions- og miljøforhold. Amternes tilsyn og registrering af oplysninger om dambrugene finder sted efter reglerne fastsat i dambrugsbekendtgørelsen, Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 204 af 31. marts 1998.

Ved et ferskvandsdambrug forstås et anlæg som:

  • opdrætter fisk
  • udelukkende anvender ferskvand
  • har afløb til vandløb, sø eller havet

Anlæg til opdræt af ål regnes ikke som ferskvandsdambrug. Der produceres overvejende regnbueørreder i ferskvandsdambrugene, men også i mindre udstrækning ørred og laks.

Mens dambrugene tidligere næsten udelukkende producerede portionsfisk på 200 - 300 gram, er produktionen i dag væsentligt mere differentieret. Denne udvikling afspejler sig i en stigende specialisering på de enkelte dambrug i eksempelvis én af følgende produktionsnicher: sættefisk til andre dambrug, konsumfisk i forskellige vægtklasser, fisk til produktion af rogn, fisk til udsætning i havbrug og fisk til udsætning i lystfiskersøer.

6.1 Resultater

6.1.1 Dambrugenes beliggenhed og størrelse

Samtlige ferskvandsdambrug ligger i Jylland. Ca. 60 % af den samlede produktion foregår i Ringkøbing og Ribe amter. Resten er fordelt på Vejle, Nordjylland, Viborg, Århus og Sønderjyllands amter, hvoraf de to sidstnævnte amter hver tegner sig for mindre end 5% af den samlede produktion (Tabel 6.1).

Ferskvandsdambrugenes produktionsgrundlag er fastsat ved et årligt højest tilladeligt foderforbrug enten efter reglerne i dambrugsbekendtgørelsen eller gennem vilkår i en godkendelse efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5.

Amterne har for 2003 indberettet oplysninger om i alt 347 aktive ferskvandsdambrug, og det fremgår heraf, at 64 % af dambrugene må anvende et foderforbrug på op til 100 tons/år. Kun 8 % må anvende mere end 200 tons foder /år. Set i relation til anden erhvervsvirksomhed kan ferskvandsdambrugene således karakteriseres som relativt små virksomheder både med hensyn til omsætning og beskæftiget personale.

Den produktionsmæssige tyngde ligger dog blandt de mellemstore og store dambrug, der har et tilladt foderforbrug på 100 tons/år eller mere. Disse dambrug tegner sig for ca. 70 % af erhvervets samlede årlige produktion.

6.1.2 Produktion og anvendt fodermængde

347 dambrug var i drift i 2003. I forhold til 1989, hvor der blev indberettet oplysninger om 510 dambrug, er antallet af dambrug således faldet med mere end 32%. I 2003 udgjorde dambrugenes samlede produktion 29.435 tons fisk i vådvægt. Til denne produktion medgik 28.056 tons foder, medregnet foder til moderfisk. Der blev i gennemsnit således produceret lidt mere end 1 kg fisk pr. kg anvendt foder.

Foderforbrug og produktion fordelt på amterne er vist i Tabel 6.1.

Tabel 6.1 Amtsvis opgørelse af dambrugenes foderforbrug, produktion og gennemsnitlig foderkvotient i 2003.

Amt Antal dambrug Foderforbrug (tons) Produktion (tons) Foderkvotient
Nordjylland 55 3.585,6 3.623,9 0,989
Ribe 63 7.647,3 8.008,3 0,955
Ringkøbing 102 9.576,5 9.892,9 0,968
Sønderjylland 5 561,2 626,8 0,895
Vejle 71 3.410,6 3.412,5 0,999
Viborg 36 2.424,6 2.442,3 0,993
Århus 15 1.409,4 1.428,1 0,987
Total 347 28.056 29.434,8 0,969

Tabel 6.1 er udviklingen i dambrugenes samlede produktion og foderforbrug vist for perioden 1989 til 2003.

Figuren viser, at den samlede mængde anvendt foder på dambrugene har været faldende specielt i begyndelsen af perioden, hvorimod produktionen har holdt sig nogenlunde konstant. Det samlede foderforbrug er således faldet fra mere end 43.000 tons i 1989 til 28.056 tons i 2003, hvor produktionen i de samme år udgjorde henholdsvis 34.379 og 29.435 tons.

Det fortsatte fald i antallet af aktive dambrug har dermed ikke udløst en tilsvarende reduktion i den samlede dambrugsproduktion.

Udviklingen af mere effektive fodertyper, bl.a. som følge i kravene i dambrugsbekendtgørelsen har været medvirkende til, at det tildelte foder er udnyttet langt mere effektivt i 2003 forhold til 1989. Fiskenes bedre udnyttelse af det tildelte foder har medført en betydelig reduktion i dambrugenes udledning af forurenende stoffer til vandmiljøet.

Endvidere er de tidligere væsentlige overskridelser af det højest tilladte foderforbrug, som i henhold til dambrugskendtgørelsen er blevet fastsat for hvert enkelt dambrug, i det store hele ophørt.

Figur 6.1 Foderforbrug og produktion på dambrugene i perioden 1989 til 2003

Figur 6.1 Foderforbrug og produktion på dambrugene i perioden 1989 til 2003.

6.1.3 Dambrugenes udledning af organisk stof, fosfor og kvælstof

Dambrugenes udledning af organisk stof, fosfor og kvælstof stammer først og fremmest fra foderspild og fiskenes ekskrementer.

Belastningen med organisk stof målt som BI5, fosfor og kvælstof er med udgangspunkt i foderforbruget og produktionen på hvert dambrug opgjort som teoretisk beregnede udledninger. For 2003 er der beregnet en samlet belastning på 3.098 tons organisk stof målt som BI5, 90,2 tons fosfor og 1.119 tons kvælstof.

I Tabel 6.2 er udledningerne opgjort amtsvis.

Tabel 6.2 Amtsvis opgørelse af udledninger af organisk stof (BI5), fosfor (tot-P) og kvælstof (tot-N) fra dambrugene i 2003.

Amt BI5 (tons) Fosfor (tons) Kvælstof (tons)
Nordjylland 335 10,2 137
Ribe 866 24,0 296
Ringkøbing 1.105 30,4 375
Sønderjylland 38 0,9 12
Vejle 342 11,4 135
Viborg 246 7,5 96
Århus 166 5,8 68
Total 3.098 90,2 1.119

6.1.4 Udviklingen i udledningerne siden 1989

Siden dambrugsbekendtgørelsen trådte i kraft i 1989 er der hvert år udført beregninger over dambrugenes samlede belastningsbidrag med hensyn til BI5, fosfor og kvælstof. Udviklingen i disse bidrag er vist i Figur 6.4, Figur6.5 og Figur 6.6.

Figur 6.4 Teoretisk beregnet BI<sub>5</sub>-udledning fra dambrugene i perioden 1989 til 2003

Figur 6.4 Teoretisk beregnet BI5-udledning fra dambrugene i perioden 1989 til 2003.

Figur 6.5 Teoretisk beregnet udledning af fosfor fra dambrugene i perioden 1989 til 2003

Figur 6.5 Teoretisk beregnet udledning af fosfor fra dambrugene i perioden 1989 til 2003.

Figur 6.4 – Figur 6.6 viser, at der med hensyn til udledning af organisk stof, fosfor og kvælstof har været et betydeligt fald siden 1989, hvor dambrugsbekendtgørelsen trådte i kraft, og frem til og med 1996. Siden er udviklingen stagneret, og udledningsniveauet for de tre stoffer har siden været stort set uændret, hvilket også kan forventes, når foderforbruget i samme periode ikke har ændret sig væsentligt.

Figur 6.6 Teoretisk beregnet udledning af kvælstof fra dambrugene i perioden 1989 til 2003

Figur 6.6 Teoretisk beregnet udledning af kvælstof fra dambrugene i perioden 1989 til 2003.

Bekendtgørelsens væsentligste forureningsbegrænsende foranstaltninger i form af krav om bundfældningsanlæg på alle dambrug, bedre sammensætning og udnyttelse af foderet er de væsentligste årsager til det generelle fald. Foderkvoterne tilskynder ligeledes dambrugene til at udnytte foderet mere effektivt, og dermed forurene mindre.

Foruden de nævnte problemer med organisk stof lokalt ved dambrugene, er det først og fremmest udledning af fosfor til fosforbelastede søer og fjorde, der er problematisk.

6.1.5 Analysebaseret beregning af udledningen

Siden 1989 er der blevet anvendt et teoretisk beregningsgrundlag til opgørelse af dambrugenes samlede udledning. Opgørelsen har til formål at følge udviklingen i belastningen fra erhvervet som helhed. Siden 1995 er der desuden beregnet udledning baseret på analyser af dambrugenes ind- og udløbsvand. For de dambrug der indgår i denne beregning er der foretaget 6 eller flere analyser over året og vandforbruget på prøvetagningstidspunkt er desuden blevet oplyst.

I 2003 er udledningen beregnet udfra analyser på knap 150 primært store og mellemstore dambrug med en produktion i 2003 på ca. 16.750 tons. Udledningen af organisk stof målt som BI5 for disse dambrug kan samlet beregnes til alt ca. 942 tons, kvælstof 398 tons og fosfor 34 tons. Hvis det forudsættes, at disse knap 150 dambrug er repræsentative for erhvervet svarer det til i alt 1578 tons organisk stof, 684 tons kvælstof og 57 tons fosfor.

Beregning af udledningen fra ferskvandsdambrug på henholdsvis teoretisk og analyseret baseret grundlag kan ikke umiddelbart sammenlignes direkte, idet de forudsætninger, som metoderne grundlæggende hviler på, er forskellige. Begge metoder vil dog kunne anvendes til at følge et udviklingsforløb.

Den teoretisk beregnede BI5 udledning er dog formentlig overestimeret, idet metoden ikke tager hensyn til de produktudvikling og forbedring af foderkvaliteten mht. til fordøjelighed og energiindhold, men kun forbedringer i foderkvotienten.

6.1.6 Miljøfremmede stoffer

På linie med anden fødevarefremstilling er der større opmærksomhed på anvendelse af medicin og hjælpestoffer i produktionen og den deraf følgende eventuelle belastning af miljøet. Indsatsen de kommende år sigter især på at begrænse forbruget af hjælpestofferne ved substitution med stoffer, som anses for mindre miljøbelastende, og forbruget af antibiotika søges nedbragt ved øget anvendelse af forebyggende vacciner. Endvidere må det forventes, at en øget genanvendelse af produktionsvandet ved recirkulation vil medføre en generel reduktion af forbruget og forbedrede muligheder for rensning.

Amterne behandler for tiden ansøgninger om miljøgodkendelse fra alle dambrug. I det omfang anvendelse og udledning af hjælpestoffer og antibiotika ikke er godkendt, skal dambrugene ansøge herom, da stofferne har en giftvirkning i vandmiljøet. Det må forventes, at den regulering af forbrug og udledning amterne foretager i forbindelse med godkendelsesprocessen vil medføre en væsentlig yderligere reduktion i forbruget og dermed udledningen af stofferne.

Miljøstyrelsen har i 2004 haft reviderede forslag til kvalitetskriterier i høring for samtlige dambrugsstoffer, og de endelige kriterier vil danne udgangspunkt for amternes fastsættelse af vandkvalitetskrav, som skal indføjes i regionplanerne og udgøre grundlaget for fastsættelse af egentlige udlederkrav i godkendelser og udledningstilladelser. Kravene skal træde i kraft senest den 1. april 2005.

Det indberettede forbrug i de fem seneste år er vist i Tabel 6.3.

Tabel 6.3 Opgørelse af forbrug af medicin og hjælpestoffer fra 1998 til 2003.

Stoftype 1998 1999 2000 2001 2002 2003
Hjælpestoffer            
Kalk, tons 1.251 1.491 1.243 1.299 1.100 1.130
Formalin, liter 163.634 92.252 108.843 136.608 134.751 151.284
Blåsten, (CuSO4), kg 10.190 8.052 7.294 7.809 8.772 7.747
Kloramin-T, kg 10.481 8.020 7.352 9.652 8.769 7.147
Brintoverilteprod., liter 389 1.114 4.178 2.941 7.210 5.271
Natriumcarbonater, kg 1.140 20.306 11.696 8.434 23.703 3.598
Natrium Chlorid, kg 2.175 90 400 8.550 67.100 41.200
Benzalkoniumchlorid - - - - - 10
Medicin, antibiotika, kg aktivt stof            
Amoxylin 48 22 30 1 0,2 -
Amoxylintrihydrat 24 19,5 10 0,5 18 8
Oxylinsyre 163 248 283 157 337 141
Oxytetracyclin 1 7 28 4 6 13
Sulfadiazin 3 136 344 324 800 746
Trimethoprim - - 121 168 169 156
Benzokain 2 3,5 2,5 - - -
Florfenicol - - 28 1 41 55
Vacciner (liter) 18 31 678 227 1.178 1.001
Foder m. antibiotika, kg            
Tribissen 28.353 1.440 - - - -
Aquavet 41.371 415 - - - -
Florfenicol - - - - - 2.853

Samlede set er forbruget af hjælpestoffer og antibiotika fortsat højt og der kan umiddelbart ikke spores tendens til at erhvervet forsøger at tilpasse sig et reduceret forbrug, som kan overholde vandkvalitetskravene efter 1. april 2005.

Det skal samtidig bemærkes, at dambrugernes indberetning til amterne af medicinforbruget på dambrugene afviger væsentlig fra dyrlægerne indberetning til Vetstat.

For flere af de anvendte stoffer er det tvivlsomt om udledningerne fra ferskvandsdambrugene vil kunne overholde de kommende krav til vandkvalitet, hvis anvendelsen af medicin og hjælpestoffer fortsætter på samme niveau. Det er derfor behov for omstilling til nogle af de muligheder, der er, f.eks. vaccination af fiskene i endnu større omfang, ændret dambrugspraksis, ændret indretning, sundhedsrådgivning, alternative hjælpestoffer (f.eks. ozon, UV-lys) og forbedrede renseteknikker heriblandt metoder til intern reduktion på dambruget som f.eks. øget opholdstid, ændret doseringspraksis mv. jf. DFU-rapport nr. 135-04.

6.2 Diskussion

Den samlede udledning fra dambrug er i 2003 opgjort til 3.098 tons organisk stof målt som BI5 , 1.119 tons kvælstof og 90,2 tons fosfor. Udledningen af de tre stoffer ligger således på stort set samme niveau som i de seneste år, hvilket er i overensstemmelse med, at erhvervets samlede foderforbrug og produktion, som de senere år har været på ca. 30.000 tons pr. år, ikke er ændret væsentligt.

Dambrugsbekendtgørelsens krav til at begrænse udledningerne af kvælstof, fosfor og organisk stof vurderes på nuværende tidspunkt at være slået helt igennem. Der forventes således ikke væsentlige yderligere reduktioner i dambrugenes udledning af forurenende stoffer som følge af bekendtgørelsens regler om indretning og drift af ferskvandsdambrug.

I forbindelse med den igangværende godkendelsesproces vurderer amterne om den hidtidige miljøbelastning fra det enkelte dambrug kan anses for acceptabel i forhold til recipienternes målsætninger og miljøtilstand. De lokale forhold ved dambrugene kan således medføre mindre reguleringer af udledningerne. Ansøges der om udvidelser af produktionsgrundlaget, forudsætter godkendelse heraf som regel, at der skal foreligge dokumentation for, at udledningerne ikke øges herved.

For erhvervet som helhed medfører denne praksis, at der fremover formentlig kun vil ske mindre ændringer i den samlede udledning.

Forbruget af sygdomsbekæmpede stoffer er fortsat højt og uden tendens til nedgang eller væsentlige substitutioner med mindre farlige stoffer.

Set i forhold til de vandkvalitetskrav, som vil blive håndhævet pr. 1. april 2005, stiller denne udvikling store krav til erhvervet mht. at indføre nye teknikker og driftsformer, som kan reducere sygdomstrykket og reducere dambrugenes udledninger af de pågældende stoffer.

 



Version 1.0 December 2004, © Miljøstyrelsen.