Kildestyrkedata for togstøj til Nord2000

2 Gennemførte målinger

Der er gennemført målinger af støj fra forbikørende tog i to retninger ved tre målesteder for Øresundstog og to målesteder for Metro. For hvert målested er der målt på mindst 8 forbikørsler i hver retning.

Målestederne er udvalgt som repræsenterende lange, lige strækninger med egnet skinnetilstand og udbredelsesforhold, dvs. omgivet af fladt, porøst terræn.

Der er ikke foretaget en identifikation af de enkelte tognumre ved forbikørslerne. Forskelle i hjultilstand mv. for de enkelte tog forudsættes udlignet ved midling af et antal forbikørsler af forskellige tog.

Ved målingerne er støjen fra de forbikørende tog registreret på en digital båndoptager via en målemikrofon anbragt i en enkelt måleposition ved hvert målested. Sideløbende er der foretaget radarregistrering af togets fart.

Ved den efterfølgende analyse af båndoptagelserne i laboratoriet er dosisniveauet LE pr. 1/3-oktav og det A-vægtede dosisniveau LAE fundet.

De gennemførte målinger opfylder de betingelser til målinger, der er angivet i KILDE notat N383 [2].

2.1 Øresundstog

Øresundstogene er regionaltogsæt beregnet til kørsel mellem Sjælland og det sydlige Sverige.

Øresundstogene er sammensat af op til 5 eldrevne togsæt. Et togsæt består af to motorvogne Litra ET og en mellemvogn Litra FT. Længden af hvert togsæt er 78,9 m. Den maksimale hastighed er 180 km/t. Målingerne har omfattet Øresundstog bestående af ét eller to togsæt.

2.1.1 Målesteder og -betingelser

DELTA har foretaget målinger af støjen fra forbikørende Øresundstog ved tre målesteder på Kystbanen mellem København og Helsingør. Målestederne er angivet i Tabel 1. Alle målesteder har dobbeltspor. Ved hvert målested er der alene målt i en position på den ene side af banen. De to spor benævnes henholdsvis nær og fjern ud fra deres afstand til målepositionen. Målingerne er gennemført i efteråret 2004 mellem kl. 9 og kl. 14 i solrigt vejr (14-22°C, skydække 0/8) med vindstille til svag vind fra nord (0-3 m/s).

Udvælgelsen af målestederne er foretaget i samarbejde med Banedanmark, der har vurderet skinnetilstanden som værende i orden på de tre målesteder. Det er dog efterfølgende fundet, at målested Nivå, fjern har en ringere skinnetilstand end de øvrige (rifler og skinnepletter) samt en isolering (skinnesamling) i nærheden af målepositionen. Overbygningen er udført med helstøbte betonsveller, ved målestedet Trepile dog med duoblokbetonsveller.

Tabel 1: Målesteder for Øresundstog

Målested Trepile Rungsted Nivå
København – Helsingør km 15.450 km 24.300 km 30.900
Beliggenhed Nord for Trepilevej, 2930 Klampenborg Syd for Folehavevej, 2960 Rungsted Kyst Syd for Møllevej, 2990 Nivå
Måleposition Øst for banen Vest for banen Vest for banen
- højde over terræn 1,20 m 1,20 m 1,20 m
- afstand til spormidte, nær 7,50 m 7,50 m 8,25 m
- afstand til spormidte, fjern 11,82 m 11,87 m 12,51 m
Måledato 7. september 2004 8. september 2004 9. september 2004
Skinneslibning, nær Ikke slebet de sidste 10 år Ikke slebet de sidste 10 år 2001
Skinneslibning, fjern 1993 1999 Ikke slebet de sidste 10 år

2.1.2 Måleresultater

Der er i alt foretaget måling af støjen fra 64 forbikørende Øresundstog. Målingerne fordeler sig som anført i Tabel 2.

Tabel 2: Antal forbikørende Øresundstog ved de tre målesteder

Målested Trepile Rungsted Nivå
Enkelt togsæt, nær 7 7 8
Dobbelt togsæt, nær 3 5 3
Enkelt togsæt, fjern 8 5 6
Dobbelt togsæt, fjern 3 6 3

I Bilag B er de ved målingerne fundne dosisniveauer LE pr. 1/3-oktav og det A-vægtede dosisniveau LAE for alle 64 forbikørende Øresundstog gengivet i tabelform.

Ud fra disse data er den normaliserede LAE-værdi som funktion af farten fundet ved korrektion til 100 m toglængde og 10 m afstand til spormidte, jf [2]. Resultaterne er gengivet i Figur 1 og kan sammenlignes med tilsvarende resultater for andre togtyper, se f.eks. [3].

Figur 1: Normaliserede LAE-værdier som funktion af farten for 64 forbikørende Øresundstog

Figur 1: Normaliserede L<sub>AE</sub>-værdier som funktion af farten for 64 forbikørende Øresundstog

Det fremgår, at en gruppe af data (primært Nivå, fjern) har normaliserede LAE-værdier, der er væsentligt højere end de øvrige forbikørende Øresundstog. For målestedet Nivå, fjern må dette tilskrives skinnetilstanden, herunder evt. bidrag fra skinnesamlingen. Brugen af disse data som grundlag for fastsættelse af kildestyrkedata til Nord2000 er vurderet i Afsnit 4.1.

2.2 Metro

Metrotogene er beregnet til kørsel på Metroen i København.

Metrotoget er et eldrevet togsæt bestående af to endevogne og en mellemvogn. Togsættene kører kun enkeltvis. Længden af et togsæt er 39,0 m. Den maksimale hastighed er 80 km/t.

2.2.1 Målesteder og –betingelser

DELTA har foretaget målinger af støjen fra forbikørende Metrotog ved to målesteder på Metroen. Målestederne er angivet i Tabel 3. Begge målesteder har dobbeltspor. Langs sporene ud mod et omgivende terræn er der på de to målesteder placeret ca.1,2 m høje stenskærme. Ved begge målesteder er der alene målt i en position på den ene side af banen. Målepositionen er placeret umiddelbart over skærmkronen. De to spor benævnes henholdsvis nær og fjern ud fra deres afstand til målepositionen. Målingerne er gennemført i efteråret 2004 mellem kl. 9 og kl. 13 i overskyet vejr (7-8°C, skydække 5-7/8) med svag vind fra øst (2-4 m/s).

Målestederne er udvalgt i samarbejde med Rambøll, og skinnetilstanden ved de to målesteder er vurderet at være repræsentativ for Metroens sporanlæg. Overbygningen er udført med helstøbte betonsveller.

Tabel 3: Målesteder for Metrotog

Målested Frederiksberg Amager
Strækning Flintholm – Lindevang Universitetet – Sundby
Beliggenhed Syd for C.F. Richs vej, 2000 Frederiksberg Vest for Nordre Digevej, 2300 København S
Måleposition Nord for banen Øst for banen
- højde over terræn 1,45 m 1,45 m
- afstand til spormidte, nær 3,55 m 2,60 m
- afstand til spormidte, fjern 7,80 m 14,50 m
Måledato 12. oktober 2004 12. oktober 2004
Skinneslibning Efterår 2003 Efterår 2002

2.2.2 Måleresultater

Der er i alt foretaget måling af støjen fra 45 forbikørende Metrotog. Målingerne fordeler sig som anført i Tabel 4.

Tabel 4: Antal forbikørende Metrotog ved de to målesteder

Målested Frederiksberg Amager
Togsæt, nær 14 8
Togsæt, fjern 12 11

I Bilag B er de ved målingerne fundne dosisniveauer LE pr. 1/3-oktav og det A-vægtede dosisniveau LAE for alle 45 forbikørende Metrotog gengivet i tabelform.

Ud fra disse data er den normaliserede LAE-værdi som funktion af farten fundet ved korrektion til 100 m toglængde og 10 m afstand til spormidte, jf [2]. Resultaterne er gengivet i Figur 2 og kan sammenlignes med tilsvarende resultater for andre togtyper, se f.eks. [3].

Figur 2: Normaliserede LAE-værdier som funktion af farten for 45 forbikørende Metrotog

Figur 2: Normaliserede L<sub>AE</sub>-værdier som funktion af farten for 45 forbikørende Metrotog

Det fremgår, at en gruppe af data (Amager, fjern) har normaliserede LAE-værdier, der er noget højere end de øvrige forbikørende Metrotog. Ifølge Rambøll er det kendt, at der er en markant forskel på støjniveauet fra kørsel på de to spor på Amager. Årsagen hertil er dog endnu ikke fundet. Begge spor er slebet umiddelbart inden Metroens åbning. Brugen af disse data som grundlag for fastsættelse af kildestyrkedata til Nord2000 er vurderet i Afsnit 4.2.

 



Version 1.0 Juli 2005, © Miljøstyrelsen.