Miljøprojekt nr. 1056, 2005

Videreudvikling og udbredelse af affaldskortlægningsmodellen

- Affaldsøkonomi og Idékatalog






Indholdsfortegnelse

Forord

Sammenfatning og konklusioner

Summary and conclusions

1 Indledning

2 Projektforløb

3 Resultater






Forord

Nærværende rapport er en afrapportering af projekt "Videreudvikling og udbredelse af affaldskortlægningsmodellen".

Projektet er blevet finansieret af Miljøstyrelsens program for renere produkter og er gennemført i perioden marts 2003 til december 2004 af KPMG konsulenterne Dorthe Nedermark og Lone Gjørret.

Desuden har Rambøll v. Erik Nørby deltaget som underleverandør på projektet, med den opgave at udføre programmeringen værktøjet "Affaldsøkonomi" ud fra de indsamlede erfaringer.

Videncentret for affald v/Anders Christiansen har stået for etablering af Idékataloget på affaldsinfo.dk

Følgegruppe

Projektet har haft en følgegruppe, der har bistået med konstruktive input, synspunkter og erfaringer til stor gavn for konsulenterne og projektet.

En tak til følgegruppens medlemmer som var:

  • Miljøstyrelsen, Tonny Christensen
  • Reno-Sam, René Rosendahl og Lisbeth Jacobsen
  • Miljøkontrollen i København, Jette Jungsberg og Erik Jørgensen
  • Valdemar Birn, Eddy Boe Nielsen
  • Videncenter for Affald, Anders Christiansen
  • Grafisk Arbejdsgiverforening, Carsten Bøg
  • Plastindustrien, Lars Blom
  • Dansk Handel og Service, Christian Hjort-Hansen

Desuden har ca. 60 virksomheder, 12 kommuner og affaldsselskaber samt 1 amt landet over deltaget i workshopforløb, hvor de har anvendt den 1. generation af affaldskortlægningsmodellen. Resultaterne af de afholdte workshopforløb har været input til 2. generation af affaldskortlægningsmodellen, den elektroniske version, kaldet "Affaldsøkonomi" samt ideer til affaldsminimering, som er blevet offentliggjort i Idékataloget på hjemmesiden www.affaldsinfo.dk/idekatalog.






Sammenfatning og konklusioner

Affald forbedrer bundlinjen

Der kan være god økonomi i at kigge en ekstra gang på virksomhedens affald, for der er penge at hente, hvis man se ordentligt efter. Det elektroniske værktøj Affaldsøkonomi kan hjælpe virksomheden på vej mod mindre spild og større genanvendelse.

Baggrund og formål

Virksomhedens affaldsmængder og -typer ændrer sig over tid. Det samme gør transportørernes priser og udviklingen i markedet for genanvendelse af affaldsprodukter. Derfor er det let at miste overblikket over økonomien i affaldet.

Nærværende projekt har haft til formål at omdanne den trykte Affaldskortlægningsmodel, som KPMG udviklede for Miljøstyrelsen i år 2000, til et elektronisk værktøj med funktionaliteter, der gør det muligt for virksomhederne at håndtere og analysere deres affaldsdata samt udskrive de lovpligtige affaldsstamkort. Desuden skulle projektet levere en offentligt tilgængelig vidensbank indeholdende ideer og inspiration til affaldsminimering til brug for erfaringsudveksling mellem virksomheder, rådgivere og tilsynsmyndigheder.

Undersøgelsen

For at kunne videreudvikle affaldskortlægningsmodellen i tråd med brugernes ønsker, gennemførte KPMG fem workshopforløb landet over med deltagelse af i alt 60 virksomheder, 12 kommuner og affaldsselskaber og et amt.

Virksomhederne fik indledningsvis en introduktion til affaldskortlægningsmodellen og input til, hvordan de kunne komme i gang med at arbejde med affaldsminimering og ressourceoptimering.

På anden workshopdag blev virksomhedernes erfaringer med værktøjets kortlægnings- og analysedel præsenteret, og der blev givet feedback fra de øvrige virksomheder samt input til, hvordan udvalgte problematiske affaldsprodukter kunne undgås.

Afslutningsvis præsenterede de enkelte virksomheder deres indsatsområder og handleplaner samt kom med ideer og input til videreudvikling af affaldskortlægningsmodellen.

Generelt var det virksomhedernes ønske, at kortlægningsmodellen blev gjort elektronisk, således at det bliver muligt at opdatere virksomhedens affaldsdata periodisk, at eksportere affaldsdata over i det grønne regnskab, samt at få mulighed for at udskrive affaldsstamkort på baggrund af de registrerede data.

Hovedkonklusioner

Ved hjælp af de fire elementer i Affaldskortlægningsmodellen: Kortlægning, Analyse, Forbedringsforslag og Handlingsplan får virksomhederne på kort tid overblik over affaldsmængder og økonomi samt ideer til, hvor der eventuelt kan spares. De let tilgængelige besparelser er typisk bedre sortering, ændrede transportøraftaler eller krav om andre emballagetyper fra leverandørerne, men de store gevinster er at hente, når virksomheden får sat fokus på spild og genindvinding af spildprodukter i produktionsprocessen.

Projektresultater

Der er udviklet en elektronisk version af affaldskortlægningsmodellen kaldet Affaldsøkonomi, som er et værktøj, der giver overblik over mængder og økonomi i affaldet, og som kan generere de lovpligtige affaldsstamkort. Affaldsøkonomi henvender sig til alle virksomheder, der frembringer affald i et omfang, der gør det interessant at beskæftige sig med.

Med Affaldsøkonomi bliver det let at kortlægge og analysere omkostningerne og få overblik over forbedringsmuligheder. Besparelsespotentialet er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, men erfaringerne viser, at de fleste virksomheder kan reducere deres spild og optimere deres håndtering.

En lang række virksomheder har opnået erfaringer med affaldsminimering ved at benytte Affaldsøkonomi.

Affaldsøkonomi er et værktøj, der hjælper virksomheden med:

  • At få overblik over affaldsmængder og priser.
  • At se mulighederne for affaldsreduktion og besparelser.
  • At generere de lovpligtige affaldsstamkort.

I boksene er et par eksempler på ganske enkle forbedringer, der har skabt resultater.

Case: Hempel A/S

"Da vi kortlagde, i hvilke processer der forekom spild, blev vi bl.a. opmærksom på, at der i perlemølleprocessen kasseres ca. 20 l maling, hver gang der laves en produktion. Spildet opstår, fordi der er løbet ublandede råvarer ned i aftapningsrøret til den videre proces. Før produktet kan videreforarbejdes, skal den ublandede maling derfor aftappes og kasseres.

Dette kan undgås, hvis der monteres en "aktuator" under hvert kar, så røret lukkes af, når der startes en ny produktion. Besparelsespotentialet er 120.000 kr. årligt i råvareindkøb og bortskaffelse."

Eva Larsen, HSE Co-ordinator



Case: Jem & Fix

"Hos Jem & Fix gennemgik vi alle transportørbilagene og fandt, at fordi vi havde en aftale om ugentlig afhentning fra alle butikkerne, fik vi til tider tømt tomme eller næsten tomme containere. Jem & Fix valgte at skifte transportør og indgå aftale om, at der kun afhentes, når der ringes. Den forventede besparelse er i størrelsesordenen 100.000 kr./årligt, og dertil kommer, at der skal håndteres ca. 600 færre fakturaer."

Lasse Riisgaard, Miljøchef



Case: Odense Renovationsselskab A/S

Odense Renovationsselskabs A/S' erhvervskonsulent hjalp en virksomhed med at få kortlagt de forskellige affaldstyper og containere i virksomhederne vha. Affaldskortlægningsmodellen.

Mængden af forbrændingsegnet affald var stor, og ved at flytte om på containere internt i virksomheden kunne der sorteres mere affald fra til genanvendelse. Størsteparten af dette affald var klar plast og gummi. Der forventes indsamlet omkring 8% mere klar plast om året til genanvendelse.

Virksomhedens har to typer gummiaffald - vulkaniseret gummi og uvulkaniseret gummi. Begge typer er tidligere blevet sendt til forbrænding. For det vulkaniserede gummi er der nu fundet et modtageanlæg, som kan genanvende dette. Det vulkaniserede gummi granuleres med videresalg for øje. Virksomheden forventer årligt at kunne sende ca. 99 tons vulkaniseret gummi til genanvendelse, hvoraf ca. 40% returneres til virksomhedens egen produktion.

Der er derved opnået en større besparelse, idet en mindre mængde gummi skal til forbrænding og en del af det granulerede gummi bliver genbrugt i virksomhedens egen produktion og erstatter nye råvarer.

Virksomheden har opnået økonomiske besparelser og bedre plads, idet forbedret sortering har medført færre lejede containere.

Jimmy S. Bækholm, Erhvervskonsulent

Affaldsøkonomi er udviklet af KPMG og programmeret af Rambøll for Miljøstyrelsen.

Andre kilder

Hos Videncenter for Affald på www.affaldsinfo.dk kan man downloade det elektroniske værktøj Affaldsøkonomi og Affaldskortlægningsmodellen i en pdf-version eller lade sig inspirere af Idékataloget, hvor alle virksomheder, rådgivere og tilsynsførerne kan udveksle ideer og tips til affaldsminimering.






Summary and conclusions

Waste improves the bottom line

It may be worthwhile paying extra attention to the waste generated by enterprises. In fact, enterprises may well save money. The electronic tool, Affaldsøkonomi, can help enterprises find ways to reduce wastage and improve recycling.

Background and purpose

The volume of waste and the types of waste generated by enterprises change over time, and so do the prices charged by carriers as well as the market for recycling waste products. Therefore, there is a risk that enterprises will loose track of the financial aspect of waste.

The purpose of this project was to transform the printed model for charting waste, developed by KPMG for the Danish Environmental Protection Agency in 2001, into an electronic tool with functions that enable enterprises to manage and analyse waste data and to print out the statutory waste data. Also, the project was to create a public knowledge bank containing ideas and inspiration on waste minimisation to be shared between enterprises, consultants and supervisory authorities.

The investigation

In order to develop the waste charting model in line with the wishes of the users, KPMG arranged five workshops throughout Denmark, comprising 60 enterprises, 12 municipalities and waste companies and one county.

In the workshops, the enterprises were introduced to the model and received input on waste minimisation and resource optimisation.

The enterprises' experience on the charting and analyses function of the tool was presented, and the other enterprises provided feedback as well as input as to how to avoid hazardous waste.

Finally, the individual enterprises presented their focus areas and action plans and provided ideas and input for the continued development of the waste charting model.

The general impression was that enterprises want an electronic tool to enable them to update waste data continuously, to export waste data to the environmental report, and to print out waste data based on the data registered.

Main conclusions

By means of the four elements of the waste charting model: charting, analysis, proposed improvements and action plan, the enterprises quickly get an overview of the volume of waste generated and the financial aspects involved, as well as of potential cost-cutting measures. The benefits most easily attainable are typically improved sorting, changed carrier agreements or requirements for other types of packaging from the suppliers. However, the greatest advantages may be achieved when enterprises focus on waste and recycling of waste products in the production process.

Project results

An electronic version of the Affaldsøkonomi waste charting model has been developed as a tool to provide an overview of waste volumes and the economic viability of waste, as well as to generate the statutory waste data. The model is aimed at all enterprises generating waste to an extent that may justify further consideration.

When using Affaldsøkonomi, it becomes easier to chart and analyse costs and to get a general view of potential improvements. The potential savings differ from enterprise to enterprise, but experience shows that most enterprises can reduce waste and optimise waste management.

A large number of enterprises have gained experience from waste minimisation by using Affaldsøkonomi.

Affaldsøkonomi is a tool that helps enterprises to:

  • control waste volumes and prices
  • see the possibilities of waste reduction and savings
  • generate the statutory waste data.

Below, we provide some examples of simple improvements that have generated good results.

Case: Hempel A/S

"When we charted which processes generate waste, among other things we became aware that in the pearl-mill process approx. 20 l paint is discarded in each production run. The waste is attributable to the fact that unmixed raw materials run into the drain pipe for further processing. Before the product can be further processed, the unmixed paint therefore has to be be drained off and discarded.

This may be avoided if an "actuator" is mounted under each vat so that the pipe is closed when a new production is started. The savings potential is DKK 100,000 annually in raw materials procurement and disposal."

Eva Larsen, HSE Co-ordinator



Case: Jem & Fix

"At Jem & Fix, we examined all the carrier vouchers and found that, because we had an agreement on weekly collections from all the outlets, we sometimes had empty or almost empty containers. Jem & Fix chose to change carrier and entered into an agreement according to which containers were only collected when the outlet had requested collection. The expected saving is in the amount of DKK 100,000 annually. In addition, approx. 600 less invoices will have to be processed."

Lasse Riisgaard, Environmental manager



Case: Odense Renovationsselskab A/S

Odense Renovationsselskabs A/S' business consultant assisted the enterprise by charting the different types of waste and containers in the enterprises by means of the waste charting model.

The volume of waste suitable for incineration was large, and by relocating the containers in the enterprise, more waste could be used for recycling. The majority of this waste consisted of clear plastics and rubber. It is expected that about 8% more clear plastics a year will be collected for recycling.

The enterprise has two types of rubber waste – vulcanised rubber and unvulcanised rubber. Both types have previously been sent for incineration. For vulcanised rubber, a receiving station has now been found that can recycle this rubber. The vulcanised rubber is granulated with a view to resale. The enterprise expects to be able to send approx. 99 tonnes of vulcanised rubber a year to recycling, of which approx. 40% is returned to the enterprise's own production.

This has generated major savings, as a minor quantity of rubber will be sent for incineration, and part of the granulated rubber will be recycled in the enterprise's own production and will replace new raw materials. The enterprise has achieved savings and more space, as improved sorting has resulted in a reduced number of rented containers.

Jimmy S. Bækholm, Business consultant

Affaldsøkonomi has been developed by KPMG and the program was developed by Rambøll for the Danish Environmental Protection Agency.

Other sources

At Videncenter for Affald on www.affaldsinfo.dk, you can download the Affaldsøkonomi electronic tool and the waste charting model in a pdf version, or you can obtain inspiration from the index of ideas where all enterprises, consultants and supervisory authorities can exchange ideas and tips on waste minimisation.






1 Indledning

1.1 Baggrund

I løbet af 1999 og 2000 udviklede KPMG en affaldskortlægningsmodel for Miljøstyrelsen. Modellen havde til formål at sætter virksomheder i stand til at analysere deres affaldsproduktion og finde miljømæssige og økonomisk gunstige løsninger, der kan minimere affaldsmængden og fremme genanvendelse.

Affaldskortlægningsmodellen blev udviklet som et let tilgængeligt værktøj til at kortlægge og efterfølgende analysere virksomhedens affaldsstrøm. Modellen baserer sig på grundtanken i miljøstyring, og hensigten med modellen er at synliggøre, at affald er ressourcespild og dermed både miljømæssigt og økonomisk uhensigtsmæssigt.

Affaldskortlægningsmodellen består af fire vejledninger og registreringsskemaer, som fører virksomheden gennem forløbet med at kortlægge, analysere, vurdere og indføre forbedringsforslag. Som hjælp hertil er der desuden en tjekliste over affaldsprodukter, som vil være at finde i de fleste virksomheder. Tjeklisten indeholder også henvisninger til, hvem man kan søge rådgivning hos samt idéer til kendte genanvendelsesmuligheder.

Modellen har sine begrænsninger, dels registreres virksomhedens affaldsoplysninger på papir og det er derfor vanskelige at vedligeholde data, dels indeholder modellen kun et begrænset antal eksempler på, hvordan adfærdsmæssige og tekniske ændringer kan forebygge og reducere affaldsmængden. Brugere af modellen har derfor efterspurgt en elektronisk version, således at data kan opdateres periodisk samt en mulighed for at finde flere eksempler på affaldsminimering, evt. ved at kunne søge elektronisk.

1.2 Formål

Formålet med nærværende projekt har været:

  • At samle konkrete ideer og erfaringer til affaldsreduktion og øget genanvendelse i et elektronisk Idékatalog til inspiration for virksomheder, myndigheder og rådgivere.
  • At udvikle næste generation af affaldskortlægningsmodellen på baggrund af virksomhedernes ønsker og behov.
  • At øge udbredelsen og anvendelsen af affaldskortlægningsmodellen og dens idégrundlag.

Alle elementer er gennemført med henblik på, at reducere virksomheders ressourcespild og dermed forebygge affaldsfrembringelse.

Indsamling og formidling af erfaringer med modellen blev struktureret således, at der blev opsamlet erfaringer til brug for udvikling af næste generation af affaldskortlægningsmodellen samt at reduktions- og genanvendelses-ideer blev indsamlet og publiceret på www.affalsinfo.dk/idekatalog.

Næste generation af affaldskortlægningsmodellen er elektronisk og baseret på virksomhedernes erfaringer og ønsker om at kunne foretage en hurtig konsekvensberegning af påtænkte ændringer i affaldshåndteringen samt stille affaldsdata til rådighed for virksomhedens grønne regnskab/miljøredegørelse og tilsynsmyndighederne, herunder opfylder kravene til registrering af affaldsstamkort.

En øget udbredelse og anvendelse af affaldskortlægningsmodellen blev opnået ved at gennemføre workshopforløb i to etablerede miljønetværk samt tre til projektet dannede virksomhedsnetværk.

Det var intentionen at afholde et workshopforløb specifikt for medlemmer af Dansk Handel og Service for, således jf. udbuddets ønsker, at indsamle affaldsideer specifikt fra handels- og servicevirksomheder. Det viste sig dog, at der ikke kunne skabes tilstrækkelig interesse herfor, hvorfor eneste interesserede medlem deltog i et af de til projektet dannet virksomhedsnetværk.

Idékataloget er oprettet på Videncenter for Affalds hjemmeside, under Vidensbank for erhvervsaffald, og den fremtidige godkendelse af ideer omfattes af Videncentrets aktiviteter.

1.3 Målgruppe

Den primære målgruppe for projektet har været danske virksomheder, der i kraft af deres erhverv frembringer eller håndterer affald i et omfang, der gør det interessant at beskæftige sig med affaldsminimering og genanvendelse.

Sekundær målgruppe er de rådgivere, som virksomhederne konsulterer i deres søgen efter viden om optimal affaldshåndtering bl.a. tilsynsførende, erhvervsaffaldskonsulenter og andre konsulenter.






2 Projektforløb

2.1 Etablering af Idékatalog

Projektet blev indledt med, at KPMG i samarbejde med Videncenter for Affald definerede en standardrapportering af affaldsminimerings ideer til Idékataloget. Idékataloget blev efterfølgende etableret på Videncentrets hjemmeside som et supplement til den nyudviklede Vidensbank om erhvervsaffald. Det var intentionen, at der fortløbende i projektet skulle lægges ideer ind i takt med at de fremkom i de fem workshopforløb.

2.2 Opsamling af ideer til Idékataloget

Med henblik på at opsamle eksisterende ideer til Idékataloget samt erfaringer med affaldskortlægningsmodellen blev en række virksomheder og erhvervsaffaldskonsulenter kontaktet. Det var intentionen at interviewe udvalgte personer, som projektgruppen vidste havde erfaringer med modellen fra det første projekt og få dem til at bidrage til Idékataloget med deres ideer. Det viste sig dog at være vanskeligt at fat i de relevante personer, bl.a. på grund af jobskifte, og få indsamlet deres bidrag og erfaringer inden for den til formålet afsatte tidsramme. De nøglepersoner, som det lykkedes at komme i kontakt med, lovede at bidrage med ideer, men tilskyndelsen har tilsyneladende ikke været tilstrækkelig.

Samtidig blev der udsendt mere generelle opfordringer til de eksisterende miljø- og affaldsnetværk om at bidrage med ideer til Idékataloget, dette gav dog ikke noget videre resultat. Projektteamet gennemgik afrapporteringer af tidligere renere teknologiprojekter, brancherapporter o.a. litteratur og opsamlede her en række ideer, som løbende er langt ind i Idékataloget.

2.3 Nye ideer og erfaringer med modellen

For at opfylde projektets formål om at indsamle ideer til affaldsminimering, udvikle næste generation af affaldskortlægningsmodellen på baggrund af en virksomheds ønsker og erfaringer samt øge udbredelsen af den systematiske affaldsanalyse, blev der afhold fem workshopforløb landet over.

For at afprøve flere forskellige indgangsvinkler til rekruttering af virksomheder, der blev inviteret via eksisterende miljønetværk, via erhvervsaffaldskonsulenter og tilsynsførende og via arbejdsgiverforeningen for Dansk Handel og Service.

Resultatet blev, at der kunne gennemføres workshopforløb følgende steder:

I København hos Miljøkontrollen, som i forvejen havde prioriteret en indsats i forhold til affaldsminimering overfor virksomhederne, og som kunne invitere gennem deres Miljønetværk. Workshopforløbet her blev gennemført over to temadage.

I København i regi af Københavns Amts Affaldsforum, som inviterede virksomheder og kommuner, og hvor virksomhedernes tilsynsførende deltog aktivt i workshopforløbet og i flere tilfælde hjalp virksomhederne med kortlægningen.

I Odense, hvor erhvervsaffaldskonsulenter fra fire forskellige affaldsselskaber på Fyn, hver især fandt virksomheder for hvem det var relevant at deltage, og hjalp dem med kortlægningen.

I Esbjerg, hvor der dels blev inviteret via Ribe Amts Miljønetværk samt via de tilsynsførende hos Esbjerg Kommune.

I Holstebro, hvor KPMG inviterede via kundenetværk og erhvervsaffaldskonsulent ved affaldsselskabet 4S i Skive.

Intentionen om at afholde et workshopforløb for medlemmer af Dansk Handel og Service for at kunne indsamle erfaringer specifikt fra denne branche, jf. udbuddets ønske, løb ud i sandet, da der kun meldte sig en virksomhed efter annoncering i deres medlemsblad. Denne virksomhed deltog i stedet på workshopforløbet i Holstebro.

I forløbet var det planen, at de lokale aktører skulle være rådgivere for virksomhederne, således at viden og erfaringer med affaldskortlægningsmodellen blev forankret lokalt, mens KPMG primært fungerede som workshopleder og sparringspartner for de lokale aktører.

Det viste sig i forløbet, at tilslutning til workshoppen var størst de steder, hvor lokale interessenter arbejdede for at få virksomhederne til at deltage og her fik virksomhederne mest rådgivning og vejledning og de lokale aktører størst erfaring med affaldskortlægningsmodellen.

De enkelte workshopforløb bestod af tre halve workshopdage og strakte sig over tre måneder, afholdt i perioden september 2003 til maj 2004.

I workshopforløbet skulle virksomhederne gennemføre en kortlægning, analyse, undersøgelse af forbedringsforslag samt implementering af udvalgte forslag ved brug af affaldskortlægningsmodellen.

1. workshop indeholdte bl.a. præsentation af projekt og workshopforløb, oplæg om de ressourcer der ligger gemt i affaldet, erfaringer med affaldsminimering ved brug af modellen, ideer til affaldsminimering, eksempler på hvordan kortlægning og analyse gennemføres, og øvelse hermed samt opgaverne til næste workshop.

2. workshop indeholdt bl.a. virksomhedernes præsentation af deres kortlægning og analyse, fælles brainstorm på de affaldsprodukter virksomhederne fandt problematiske at reducere samt introduktion til mål og handlingsplaner og opgaver til næste workshop.

3. workshop indeholdt bl.a. virksomhedernes præsentation af de forslag, som de ville arbejde videre med, opsamling af virksomhedernes ideer til Idékataloget, oplæg om fastholdelse i fremtiden samt virksomhedernes fif og finter til hvordan modellen kunne forbedres, så den kan fungere optimalt på virksomhederne.

På workshopdagene blev der opnået en god stemning og erfaringsudveksling mellem virksomhederne som blev støttet med ideer og input fra de lokale aktører, hvor disse deltog. Den bedste dynamik blev opnået på de workshopper, hvor der var 10-25 deltagere, var gruppen større lagde det en dæmper på deltagernes mod til at snakke frit. Virksomhedernes størrelse og branchetilhørsforhold var af stor variation, men dette var på ingen måde af betydning for erfaringsudvekslingen.

De ideer, der fremkom, var kreative og brugbare, men da workshopperioden var begrænset, var det dog de færreste, der nåede længere end til at beslutte umiddelbare ændringer i form af bedre sorteringspraksis i virksomheden og ændringer i transportøraftaler. Derefter skulle de i gang med at undersøge rækken af ideer og vurdere, om de var realiserbare.

Ideerne, der er fremkom i workshopforløbene, kan opdeles i følgende typer:

  • Ændringer i transportøraftaler (typisk - fra fast afhentning til ringeaftale)
  • Bedre sortering og øget afsætning til genanvendelse (typisk - fokuseret på papir og plast)
  • Afsætning til genbrug (typisk - diverse emballagetyper)
  • Krav til leverandører om brug af anden emballagetype (typisk - specifikation for plastfolier)
  • Ændrede indkøbsvaner i forhold til volumen eller substitution (typisk - større volumen, mere koncentreret eller alternativt produkt)
  • Genindvinding af eget spildprodukt via oparbejder
  • Tekniske løsninger der reducerer eller eliminerer affaldsmængden (separation, inddampning, procesomlægning m.v.)

Virksomhederne kom med følgende "Fif og Finter" til, hvordan næste generation af affaldskortlægningsmodellen skulle se ud.

Papirversion

  • Kunne godt dø, hvis der var en elektronisk version
  • Vejledninger er gode
  • Eksempler er gode
  • Godt kom-igang-værktøj
  • Mulighed for at angive containerstørrelse i volumen, da man med små containere afregner i volumen og ikke i vægt.
  • Fortsat en papirudgave som tilsendes de små virksomheder
  • Papirudgaven skal være endnu mere simpel og så kan man evt. hente hjælp på nettet
  • Teste papirudgaven på virksomheder med 5 ansatte
  • Fjern MST logo fra modellen, det skræmmer virksomhederne
  • Nyt navn - a la "Spind guld".

Elektronisk version

  • Skal kunne beregne omkostninger
  • Skal kunne beregne transportørudgifter
  • Web-løsning der kan sammenligne virksomhedens resultater med andres resultater - sådan at man har password til egne data
  • Muligt at hente værktøjet på nettet og rekvirere CD-rom, hvis den fylder for meget
  • Mulighed for registrering af data på månedsbasis eller ad hoc som man får afregningerne
  • Vejledning til værktøjet som pdf eller windows hjælpemenu
  • Plads til ISAG-koder evt. som drop-down menu
  • Plads til EAK-koder med søgefunktion
  • Generering af data til affaldsstamkort
  • Mulighed for at eksportere data til det grønne regnskab eventuelt som excel-fil
  • Flere felter til at beregne
  • Forskellige print muligheder/rapportformater
  • Mulighed for arkivering af data fra flere år og sammenligne dem - historisk udvikling
  • Importere data fra andre regneark
  • Valg mellem om man indtaster mængde i vægt eller volumen
  • Grafiske illustrationer over f.eks. fordeling mellem typer, eller afgift og behandlingsgebyr, eller udvikling over året, eller over åerne
  • Register over godkendte/registrerede transportører og behandlingsanlæg som opdateres af Miljøstyrelsen
  • Kortlægning og registrering af hver enkelt fraktion på hver sit "ark", og en mulighed for at akkumulere en oversigt over alle fraktionerne
  • Mulighed for at trække grafer/figurer/ekstrakt af data over i Word til brug for f.eks. grønt regnskab.

Det blev af projektets følgegruppe besluttet, at der ikke skulle foretages en revision af den trykte version af affaldskortlægningsmodellen, da der ikke var midler til at genoptrykke den. Modellen kan i dag downloades på KPMGs hjemmeside www.kpmg.dk og på www.affaldsinfo.dk.

2.4 Videreudvikling af affaldskortlægningsmodellen

De erfaringer og ideer, som blev indsamlet i workshopforløbene, blev anvendt til at udvikle næste generation af affaldskortlægningsmodellen i form af et elektronisk værktøj kaldet Affaldsøkonomi. Affaldsøkonomi er i endnu højre grad tilpasset virksomhedernes behov og giver mulighed for at samle registreringen af affaldsoplysninger et sted i virksomheden uanset om det er til brug for affaldsanalysen, virksomhedens grønne regnskab eller dokumentation for affaldsstamkort.

Af førnævnte ønsker til det elektronisk værktøj er følgende ikke implementeret:

Affaldsøkonomi er ikke web-baseret, og man kan ikke sammenligne direkte med andre virksomheder: Årsag ikke alle affaldsansvarlige i virksomhederne kan arbejde on-line, og der kan opleves modstand mod at lægge data på et serverhotel, hvor virksomheden ikke selv har mulighed for at sikre data.

Import af data fra andre programmer er ikke muligt, da data skal struktureres så de passer ind i databasen.

I den første version af Affaldsøkonomi vil der ikke være mulighed for registrering af data på månedsbasis eller ad hoc, som man får afregningerne. Affaldsøkonomi baserer sig på årsopgørelser. Det vil derfor være nødvendigt at oprette f.eks. et Excel-ark, hvis man ønsker løbende at registrere og følge udviklingen (se bilag B). Eksemplet i bilag B kan hentes samme sted som Affaldsøkonomi.

Register over godkendte/registrerede transportører og behandlingsanlæg, som opdateres af Miljøstyrelsen vil ikke blive indarbejdet i denne version. Ideen vil først være aktuel, hvis Affaldsøkonomi konverteres til en web baseret løsning, i det registret så løbende vil kunne opdateres.

Første og anden prototype af Affaldsøkonomi er blevet testet af en række af de virksomheder, der deltog i workshopforløbene, og deres kommentarer er der så vidt muligt taget højde for i den endelige version.

2.5 Udbredelse af Affaldsøkonomi og Idékataloget

Viden om Affaldsøkonomi og Idékataloget formidles via en inspirationspjece til virksomheder, brancheforeninger, erhvervsaffaldskonsulenter, tilsynsmyndigheder samt i artikler til fagblade. Formålet er at udbrede brugen af Affaldsøkonomi og Idékataloget.

Folder og link er udsendt til:

  • Kommunekatalog (affaldsfolk og erhvervsaffaldskonsulenter)
  • Key2Green - miljønetværker distribution af mail
  • Tilbud til kommuner og amter om infomøder eller workshopforløb for ansatte og virksomheder mod egenfinansiering (Renviden nr. 4-2004).
  • Genvindingsindustrien
  • Dakofa
  • Miljøstyrelsens pressecenter
  • Link til Idékataloget på MST, amter, kommuner og branchers hjemmesider.

Pressemeddelelse er sendt til:

  • Pressemeddelelse til Urban, Metropol, Børsen, Erhvervsbladet, Horisont net, Fyns Stiftstidende, JP København, Reuter.

Affaldsøkonomi kan downloades hos Videncenter for affald, KPMG, Miljøstyrelsen.

Præsentationer af Affaldsøkonomi inden for projektet

Nov. 2003 - Reno-Sam Konference

Maj 2004 - FMK Konference

Okt. 2004 - Københavns Amt - Affaldsforum

Nov. 2004 - Reno-Sam Konference.






3 Resultater

Projektet har resulteret i:

  • Et Idékatalog på affaldsinfo.dk med affaldsrelaterede løsninger med p.t. 300 tilmeldte.
  • En elektronisk version af affaldskortlægningsmodellen, der gør det muligt, hurtigt og enkelt at beregne effekterne af ændringer i de eksisterende affaldsordninger samt anvende de registrerede affaldsoplysninger i virksomhedernes grønne regnskaber og som dokumentation for affaldsstamkortene.
  • En inspirationspjece (trykkeklart) til virksomheder, tilsynsførende, affaldskonsulenter og rådgivere med succeshistorier, som opmuntrer til at anvende affaldskortlægningsmodellen og Idékataloget.
  • Artikler til fagblade, som kan øge udbredelsen og anvendelsen af affaldskortlægningsmodellen.
  • Foredrag og præsentationer i relevante miljø- og affaldsfora.

3.1 Idékataloget

Idékataloget henvender sig primært til virksomheder, der som led i deres miljøarbejde beskæftiger sig med ressourceoptimering og affaldsminimering. Idékataloget kan give konkrete og praktiske løsninger, som virksomhederne kan anvende i deres analyse af affaldsstrømmene og som inspiration til at omlægge processer i virksomheden. Sekundært er Idékataloget henvendt til tilsynsmyndighederne og rådgivere, som kan henvise virksomheder, samt opfordre dem til at bidrage med input hertil.

Idékataloget er udformet således, at det undervejs i projektforløbet og efterfølgende løbende kan suppleres med nye erfaringer og praktiske løsninger fra erhvervsaffaldskonsulenter, virksomheder, affaldsmodtagere, KPMG eller andre rådgivere, der har en effektiv og hensigtsmæssig løsning på håndtering af affaldsmæssige problemer. Idékataloget er således et opsamlingsforum for konkrete løsninger.

Hver idé eller forslag til en adfærdsmæssig eller teknisk løsning beskrives kort under overskrifterne:

Affaldstype

Initiativ

Effekt

Derudover kan man søge mellem løsningsforslagene, således at den enkelte virksomhed kan få præsenteret alle idéer og forslag, eksempelvis vedrørende pap og papir.

I forbindelse med Idékataloget er der mulighed for at stille spørgsmål og få svar. Alle kan stille spørgsmål og alle kan svare, der sidder således ikke et ekspertpanel og vurderer hvad der er rigtigt og forkert.

Idékataloget er placeret i tilknytning til Videncenter for Affalds hjemmeside, idet Idékataloget supplerer Videnbank om erhvervsaffald, som Reno-Sam har etableret med konkrete og praktiske løsningsforslag vedrørende ressourceoptimering og affaldsforebyggelse.

Placeringen knytter Idékataloget til den ekspertise og kapacitet, som Videncenter for Affald har, ligesom det sikrer en fremtidig kvalitetssikring og drift af Idékataloget.

3.2 Affaldsøkonomi

Affaldsøkonomi er et elektronisk værktøj, som kan anvendes af virksomheder til at få et overblik over deres affald med hensyn til mængder, oprindelse og økonomi. Affaldsøkonomi indbefatter en kortlægning af affaldsprodukter i virksomheden, en opgørelse af diverse afregninger med transportører og en analyse af de kortlagte affaldsprodukter. Ved at anvende affaldsøkonomi får virksomheden systematiseret sin viden om affaldet på en måde, der gør det muligt at træffe beslutninger om, hvorvidt der er potentiale for forbedringer, både økonomisk og miljømæssigt. For virksomheden bliver det synligt, om det er en fornuftig transportøraftale der er indgået, eller om der betales for tømning af tomme containere. Desuden bliver det tydeligt om det affald, der betales bortskaffelsesomkostninger for, stammer fra transportemballage eller råvarer, der er gået tabt i produktionsprocessen.

For at virksomheden kan nøjes med at samle sine affaldsoplysninger et sted, har virksomhederne, der er underlagt kravet om at udarbejde affaldsstamkort, mulighed for at generer disse på baggrund af de oplysninger, der er lagt ind i affaldsøkonomi. Virksomhederne kan desuden lave udtræk af oplysningerne til brug for det grønne regnskab eller deres miljøredegørelse.

Har virksomhederne behov for løbende registrering af deres affaldsoplysninger, er dette ikke muligt i denne første version af Affaldsøkonomi. Derfor er det nødvendigt at oprette et supplerende Excel-regneark til inddatering af de fortløbende oplysninger, som efterfølgende en gang årligt manuelt må overføres i Affaldsøkonomi. Dette var ikke den oprindelige intention, men et af de kompromiser der er indgået i programmeringsfasen.






 



Version 1.0 December 2005 • © Miljøstyrelsen.