Rapport fra Jordforureningsgruppen

Bilag 3: Den politiske aftale om opfølgning af kriteriegruppen

MILJØstyrelsen 16. juni 2005

Jord & Affald 3034-0158

UH/IE

Opfølgning på kriteriegruppens anbefalinger

Aftaleparterne er enige om følgende målsætninger:

  • Der skal udarbejdes enklere og klarere regler for indsatsen mod jordforurening
  • Indsatsen skal i højere grad målrettes og prioriteres, så den tager udgangspunkt i den konkrete risiko for sundhed og miljø
  • Det generelle høje beskyttelsesniveau skal bibeholdes, og der skal tages særligt hensyn til børn ved fastlæggelsen af forebyggende kriterier for jord, luft og vand.
  • De ulemper, jordforureningslovens kortlægningssystem medfører for borgerne, skal afhjælpes

På baggrund af bl.a. kriteriegruppens rapport fra december 2004 kan aftaleparterne tilslutte sig, at en jordforureningsgruppe blandt andet arbejder videre med at:

  • Komme med forslag til retningslinier for områdeklassificering af diffust forurenede områder, herunder beskrive hvilken procedure, der skal anvendes for at afgrænse området samt behandle spørgsmålet om, hvorvidt den enkelte grundejer skal kunne komme ud af områdeklassificeringen.
  • Belyse fordele og ulemper ved at kortlægningskriteriet for punktkilder forurenet med lavmobile stoffer hæves til indsatskriteriet, samt beskrive, hvordan potentielle købere af forurenede grunde med punktforurening oplyses om forurening og forebyggende indsats på grunde – også hvis de ikke fremover skal kortlægges som i dag. I den forbindelse belyses også, hvordan ejere og potentielle købere informeres om forureningen og eventuelle forholdsregler i den forbindelse, i de tilfælde hvor sagen omhandler forurenede grunde over jordkvalitetskriterierne, som endnu ikke er blevet kortlagt.
  • Undersøge mulighederne for, samt fordele og ulemper ved, at benytte nuancering som et alternativ til en ændring af kortlægningskriterierne. I dette arbejde inddrages personer med erfaring fra det hidtidige nuanceringsarbejde.
  • Belyse problemstillingen ved restforureninger f.eks. med olie og på denne baggrund overveje om man kan undlade at kortlægge de forureninger, som ikke udgør et miljø- eller sundhedsmæssigt problem. Det skal især overvejes, hvordan man effektivt kan sikre, at de nødvendige oplysninger om restforureningen er til stede, når der sker en ændring af bebyggelsen på matriklen.
  • Beskrive, hvorledes myndighederne skal håndtere eksisterende viden om forurenede grunde.
  • I samråd med amtsansatte med daglig sagsbehandling inden for kortlægning og borgerinformation vurdere, på hvilke punkter og i hvilket omfang de foreslåede kortlægningsprocedurer vil medføre forenklinger af arbejdsgangen eller det modsatte.
  • Vurdere, i hvilket omfang kortlægningen af forurenede ejendomme giver anledning til nedslag i grundværdien og eventuelt også ejendomsværdien.
  • Overveje, om der kan ske en begrænsning af den tid, der går fra påbegyndelse af kortlægningsarbejdet for en boligejendom indtil beslutning om kortlægning af ejendommen.

Aftalen indgås som udgangspunkt under følgende forudsætninger:

  • at der i de generelle principper for fastsættelsen af forebyggende kriterier indgår følgende principper:
    • Det fastholdes, at der højst anvendes en samlet usikkerhedsfaktor på 10.000, når resultater fra dyreforsøg overføres til mennesker.
    • Der accepteres fortsat en livstidsrisiko på 10-6.
    • Hovedparten af befolkningen skal fortsat beskyttes (i modsætning til gennemsnittet)
    • Der skal tages særligt hensyn til børn
  • at regeringen ikke på et senere tidspunkt vil ændre på definitionen af ”lavmobil” uden en ny politisk flertalsbeslutning.
  • at der fortsat skal anmeldes ved jordflytning, og at myndighederne i forbindelse med nybyggeri skal kunne stille krav om, at jord til boliganvendelse o.l. overholder de forebyggende kriterier. Der skal ligeledes kunne stilles særlige krav til børneinstitutioner.
  • Potentielle købere skal gøres opmærksom på eventuel forurening (heri indgår også at fremtidige købere skal have oplysninger ud fra jordkvalitetskriterierne).
  • Beslutningen om kriteriet for tjærestoffer afventer en endelig rapport fra EFSA(EU's videnskabelige komité for fødevarer) – både med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt der er en tærskelværdi ved denne type stoffer, samt begrundelserne herfor (herunder især de sundhedsvidenskabelige resultater og beregningerne fra dette arbejde). Rapporten forventes at foreligge i oktober 2005. Herefter vil parterne blive indkaldt til drøftelse af resultaterne.
  • Miljøstyrelsen udsender på denne baggrund en vejledning om principperne for fastsættelse af forebyggende kriterier for jord, luft og vand.

Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg vil blive orienteret om EU's videnskabelige komité for fødevarers beslutning om tjærestoffer. Jordforureningsgruppens rapport vil blive offentliggjort ultimo 2005 med henblik på fremsættelse af lovforslag i foråret 2006. Udvalget vil blive orienteret, inden jordforureningsgruppens rapport offentliggøres, og vil blive inddraget forud for fremsættelsen af lovforslaget.

 



Version 1.0 Februar 2006, © Miljøstyrelsen.