Belastning af danske havne med antibegroningsmidler - modelberegninger af koncentrationer i vand og sedimenter

4 Sammenfatning

Med udgangspunkt i en eksisterende matematisk model er belastningen af lystbådehavne og en trafikhavn med TBT, kobber, Irgarol og Sea-Nine estimeret. Den opstillede model estimerer koncentrationer i vand og på partikler i vandfasen. De koncentrationer af TBT og kobber, som modellen beregner er i god overensstemmelse med koncentrationer, der er fundet i vand og overfladesedimenter i tilsvarende havne.

Modelberegningerne viser, at belastningen af havne med kobber i dag generelt er stor og substitutionen af TBT-baseret maling med kobberbaseret bundmaling generelt ikke løser problemerne med belastede havnesedimenter. I de beregnede scenarier overstiger koncentrationen af kobber de hidtil anvendte grænseværdier for havnesedimenter som ønskes klappet.

I projektet er der anvendt en nyudviklet matematisk model til beskrivelse af koncentrationer af aktivstoffer fra skibsbundmaling i lystbådehavne og en trafikhavn. Til beregningerne er der antaget en række forhold, herunder havnenes geometri, antal både/skibe i havnene, hvor stor del af bådene der anvender bundmaling med forskellige aktivstoffer og hvor hurtigt aktivstofferne frigives fra malingen og nedbrydes. Endvidere er det antaget, at udskiftning af vandet i havnene primært sker via tidevandet samt dispersion drevet af strømningshastigheden udenfor havnene. De mest kritiske antagelser er vedrører frigivelsehastigheder af stofferne fra skibene. De anvendte rater er dog i overensstemmelse med værdier godkendt af sammenslutningen af europæiske malingproducenter og repræsenterer derfor med stor síkkerhed ikke overestimater.

Den anvendte model bygger på ligevægte og det er derfor ikke muligt at beregne hvor hurtigt der vil ske ændringer i sedimenternes koncentrationer efter der indføres nye malingstyper og aktivstoffer. Dette vil kræve en mere avanceret modeltilgang. I stedet er der gennemført modelscenarier repræsenterende år 1990 (hvor alle lystbåde formodes at være behandlet med tinholdig maling) og år 2000, hvor forbudet mod anvendelse af TBT på lystbåde mindre end 25 meter havde været i kraft i 5 år og andre aktivstoffer har erstattet TBT.

Modelberegninger kan være et nyttigt værktøj i planlægningen og vurdering af havnens drift, herunder identificere hvilke havnetyper hvor der vil opbygges problematiske koncentrationer i havneslammet så behovet for klapning, deponering eller rensning kan fastlægges. De gennemførte beregninger i dette projekt er kun af generel karakter og en konkret vurdering af de enkelte havne kan falde anderledes ud pga. af lokale forhold. I konkrete tilfælde bør modelberegninger optimeres med realistiske værdier for vandudveksling indenfor havnene samt mellem havnene og deres ydre rand, men også mere præcise tal for havnenes saltholdighed, tidevand, strømhastighed, sedimenttransport, sedimentation vil forbedre modelestimaterne.

 



Version 1.0 Januar 2006, © Miljøstyrelsen.