Evaluering af blybekendtgørelsen

Sammenfattende artikel

Der er foretaget en vurdering af behovet for revision af bekendtgørelse nr. 1012 af 13. november 2000 (blybekendtgørelsen). Denne revision viser, at det på en række punkter er relevant at justere bekendtgørelsen. De foreslåede justeringer omfatter bl.a.:

  • At en række af de nuværende undtagelser fra bekendtgørelsens forbud mod anvendelse af bly ophæves, fordi der i dag er udviklet blyfri alternativer.
  • At der foreslås indført undtagelser for enkelte anvendelser, som i dag ikke er undtaget reguleringen.

Hertil kommer, at der er peget på muligheden for at indføre begrænsning i anvendelsen af bly for visse anvendelser af bly som metal, som ikke er reguleret i dag samt, at det kan overvejes at ophæve en række af de nuværende undtagelser mod anvendelser af bly, som også er omfattet af EU-lovgivning.

Baggrund og formål

Siden blybekendtgørelsen blev indført er der foregået en løbende udvikling af alternativer til bly for en række anvendelser både i Danmark og internationalt. Denne udvikling er en følge af blybekendtgørelsen såvel som EU's RoHS direktiv (EU direktiv 2002/95/EC) og EU direktivet om udrangerede køretøjer (EU direktiv 2000/53/EC) samt - ikke mindst - det generelle arbejde i industrien for at udfase skadelige stoffer.

Det har siden 2003 været planlagt at blybekendtgørelsen skulle revurderes for at afklare behovet for justeringer. I denne forbindelse har der især været opmærksomhed på den generelle undtagelse for reparation, om- og tilbygning af huse.

Formålet med denne undersøgelse har derfor været at vurdere behovet for revision af blybekendtgørelsen og i denne forbindelse overveje dels de praktiske erfaringer med implementeringen af bekendtgørelsen og dels den udvikling af ny viden og teknologi, som har fundet sted indenfor bekendtgørelsens område, siden den er trådt i kraft.

Undersøgelsen

Undersøgelsen har bestået i indhentning og vurdering af oplysninger fra både virksomheder, tekniske skoler, internettet og litteraturen om status for alternativer for de forskellige anvendelsesområder.

Der er især fokuseret på de anvendelser, hvor der har været givet dispensationer i forhold til bekendtgørelsen samt den generelle undtagelse for bly til reparation, til - og ombygning af huse. Herudover er tillige lagt vægt på at undersøge udviklingen for de anvendelser af bly som kemisk forbindelse, der indtil videre har været undtaget regulering.

Endelig er for alle de anvendelser af bly som metal, der indtil nu har været undtaget reguleret vurderet, om der er sket væsentlig nyudvikling således at regulering kunne være realistisk. Der er i denne forbindelse dels været kontakt med nøgle virksomheder i Danmark, dels undersøgt den internationale udvikling herunder konsekvenserne af nye EU direktiver såsom RoHS direktivet og direktivet om udrangerede køretøjer.

For alle de anvendelser hvor der har været givet dispensation i forhold til blybekendtgørelsen er taget kontakt til de relevante firmaer for at undersøge baggrunden for dispensationsansøgningen og status for anvendelsen og alternativer i dag.

Konklusioner

Undersøgelsen har vist, at det på en række punkter er relevant at justere bekendtgørelsen.

Bly som kemisk forbindelse
Hvad angår brugen af bly som kemisk forbindelse vurderes, at følgende undtagelser for blyforbudet kan ophæves, da der i betydeligt omfang er udviklet alternativer, der kan erstatte bly:

  • Varmestabilisatorer i elastomere
  • Bremsebelægninger
  • Glasurer, emaljer og pigmenter til kunsthåndværk

Der må regnes med et behov for dispensationer, hvilket især gælder kunsthåndværk, da bly også anvendes ved fremstillingen af produkter med kulturhistorisk betydning, såsom Flora Danica.

For stabilisatorer i el-kabler, der indgår i produkter, samt el-kabler i øvrigt vurderes, at der alene er brug for en undtagelse for højfleksible kabler til maskindele, der bevæger sig i forhold til hinanden, herunder elevatorkabler.

Undtagelsen kan endvidere ophæves for anvendelser som bilruder og coating af planglas. Det kan tillige overvejes om undtagelsen skal ophæves for anvendelser som udladningslamper, samt blyholdigt glas til billedrør, lyskilder, optik og plader i kopimaskiner, da disse anvendelser i dag er omfattet af EU's RoHS direktiv.

Derimod er der for en række andre anvendelser, hvor der så vidt vides ikke er alternativer til bly i dag, behov for at indføre undtagelser eller anden form for langvarig dispensation. Dette gælder for anvendelser som:

  • Superledere
  • Tændsats til ammunition
  • Blymønje til restaurering af historiske genstande

Det er dog muligt, at behovet for brug af blymønje kan løses ved at udvikle andre metoder til restaureringsarbejder.

Der er i dag dispensation for brugen af blyholdig benzin til mindre fly med stempelmotorer, da der ikke i Danmark markedsføres blyfri benzin. Blyfri benzin markedsføres imidlertid i Sverige og det vurderes at størsteparten af de pågældende fly vil kunne benytte blyfri benzin. Der er således behov for at overveje, om der kan der sikres forhandling af blyfri benzin i Danmark og hvordan dette i praksis arrangeres.

Bly som metal
Hvad angår brugen af bly som metal vurderes, at den generelle undtagelse for brug af bly ved reparation, om- og tilbygning af huse kan ophæves, hvad angår bly til inddækning omkring vinduer etc., da der i dag findes tilfredsstillende alternativer til alle formål. Undtagelsen kan formodentlig begrænses til huse, som er fredede eller klassificeret som bevaringsværdige og hvor det af arkitektoniske årsager skønnes hensigtsmæssigt med brug af bly.

Det er tillige muligt at udvide det nuværende forbud mod brug af bly i kabelkapper til jordkabler over 24 kV til at omfatte alle jordkabler.

Det bør overvejes, om det er muligt at indføre et generelt forbud mod bly i hjulvægte. Bly vægte er i dag total forbudt i EU for biler med plads til op til 8 passagerer og varevogne med totalvægt op til 3,75 tons. Andre køretøjer er ikke omfattet af EU's direktiv, men der er i princippet intet, der teknisk forhindrer, at der udvikles blyfri hjulvægte for disse køretøjer.

Herudover kan overvejes, om bly til afbalancering af vindmøllevinger kan undværes.

Også mht. ammunition er det teknisk muligt at reducere brugen af bly. Der findes i dag blyfri riffelammunition til jagtformål i standard kalibre, og det bør overvejes, om der skal indføres et forbud mod bly til dette formål i lighed med det forbud, der vil træde i kraft i Sverige den 1. januar 2008. Anvendelsesbegrænsning kunne også overvejes for blyammunition til sportsskydning, men alternativer til bly synes at være mindre veludviklede end for jagtammunition.

Herudover er ikke foreslået ændringer hvad angår brugen af metallisk bly, på nær, at erfaringerne med substitutionsarbejdet for fiskeudstyr til erhvervsfiskeri, viser, at der på dette område er store vanskeligheder med at udvikle konkurrencedygtige alternativer til blybaseret udstyr. Der er derfor behov for forlængelse af de eksisterende dispensationer.

Sammenfattende er vurderet, at der for mange anvendelsesområder er sket en væsentlig bevægelse bort fra bly, når der sammenlignes med situationen før blybekendtgørelsen blev indført. Gevinsten, der følger af denne udvikling er en reduceret emission af bly til miljøet, både direkte gennem produktion og brug af blyholdige produkter og indirekte ved affaldsbehandling og affaldsbortskaffelse.

 



Version 1.0 Marts 2006, © Miljøstyrelsen.