Redegørelse om jordforurening 2005

Sammenfatning og konklusion

Redegørelsen er Depotrådets årlige redegørelse til miljøministeren om indsatsen på jordforureningsområdet.

Samlet er der den 31.12.2005 kortlagt/registreret ca. 24.000 lokaliteter hos de amtslige myndigheder. 10.991 lokaliteter er kortlagt på vidensniveau 2 (konstateret jordforurening, i det følgende forkortet til V2), og 11.852 er kortlagt på vidensniveau 1 (kendskab til aktiviteter, der kan have forårsaget jordforurening, i det følgende forkortet til V1).

I 2005 har der været en tilvækst i antallet af kortlagte lokaliteter på V2 på 1.674 og en tilvækst i antallet af kortlagte lokaliteter på V1 på 2.816. I alt 674 lokaliteter er udgået af kortlægningen i 2005.

Der er tale om et bredt spektrum af forureningskilder. Benzin- og servicestationer og andre aktiviteter med olie/benzin udgør sammen med renserier fortsat de største grupper, som er årsag til kortlægning på V2 i 2005.

Fokus for kortlægningen er stadig overvejende punktkilder. Diffust forurenede arealer kortlægges næsten kun på V2, som oftest i forbindelse med undersøgelse af en punktkilde. I 2005 er der kortlagt 128 lokaliteter på grund af diffus forurening (inkl. arealer, hvor der er tilført forurenet fyldjord). Undersøgelser tyder på, at mange ældre byområder er diffust forurenede.

Amterne har prioriteret både kortlægning, supplerende undersøgelser og oprydninger i jordforureningslovens indsatsområder, dvs. i områder med særlige drikkevandsinteresser, indvindingsoplande for almene vandforsyningsanlæg og arealer med bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads. Dvs. at lovgivningens intentioner bliver fulgt.

Ca. halvdelen af de V2 kortlagte lokaliteter er omfattet af lovens indsatsområde. Der er næsten ligelig fordeling mellem kortlægning af arealer med bolig m.v. på den ene side og arealer, som kortlægges på grund af risiko for forurening af drikkevandsinteresser på den anden side. Ca. 36% af de arealer, der blev kortlagt i 2005, blev således anvendt til bolig, børneinstitution eller offentlig legeplads, 23% lå i områder med særlige drikkevandsinteresser og 27% lå i områder med drikkevandsinteresser.

I 2005 er der gennemført 41 oprydninger, som er finansieret af amterne. Det betyder, at det samlede antal amtskommunalt og kommunalt finansierede oprydninger ligger lidt under niveauet i de foregående år. Der har i den amtsligt finansierede indsats ikke været nogen markant forskel mellem antallet af oprydninger på lokaliteter med boliger og børneinstitutioner og på lokaliteter med drikkevandsinteresser.

Set under ét har amterne i 2005 givet særlig prioritet til kortlægning. Også i forhold til projektering og afværgeforanstaltninger har ressourceforbruget været stigende i 2005, men langt fra i den størrelsesorden på 30 mio. kr. som forventet ifølge amternes budgetter for 2005. Der er endvidere blevet brugt færre ressourcer til undersøgelser i 2005 set i forhold til 2004. Vurderet ud fra amternes budgetter for 2006 forventer Depotrådet, at aktiviteten i forhold til projektering og afværgeforanstaltninger vil forstærkes, idet der er afsat 51 mio. kr. mere, end der blev brugt i 2005. Aktiviteterne vedr. kortlægning forventes at falde lidt, mens undersøgelser forventes at falde yderligere (ca. 16 mio. kr.). Drift og monitering forventes stort set at forblive på niveau med de foregående år.

I 2005 blev der givet tilsagn for ca. 38 mio. kr. på værditabsordningen. Der har været fortsat søgning til ordningen i 2005, men tilgangen fortsætter med at falde i forhold til de foregående år. Ventelisten pr. 31. december 2005 var på 504 ansøgninger til oprydningsprojekter svarende til et samlet beløb på 514 mio. kr. Til sammenligning var ventelisten pr. 31. december 2004 på 500 ansøgninger svarende til et samlet beløb på 464 mio. kr.

Depotrådet konstaterer, at værditabsordningen ikke virker efter hensigten. Tilmeldingen til ordningen er langt større end ordningen giver mulighed for disponering af midler. På sigt bør der bevilliges flere midler til værditabsordningen, eller ordningen bør grundlæggende revurderes.

På grund af den lange venteliste til værditabsordningen blev der i en prøveperiode i 2004 etableret en lånegarantiordning. Depotrådet anbefaler, at låneordningen videreføres, idet det mener, at ordningen er et godt tilbud for boligejere til at få fremskyndet oprydningen af deres ejendom. Det vurderes, at den benyttes af boligejere, der står over for et akut behov for oprydning af deres grund. Låneordningen bør imidlertid forbedres således, at flere boligejere vil gør brug af den.

Kommunerne har opgaver i forbindelse med anmeldelse af jordflytninger og tilsyn med handlepligten. Desuden er opgaverne i forbindelse med påbud, rådgivning og bistand til amternes kortlægning steget i omfang.

De samlede jordmængder, der renses og deponeres i forbindelse med oprydning på kortlagte ejendomme eller med henblik på at undgå kortlægning, er skønnet til ca. 671.000 tons. På grund af stor usikkerhed forbundet med fastlæggelse af mængder, typer og slutdisponeringssteder har Miljøstyrelsen gennemført et projekt under teknologiudviklingsprogrammet med henblik på at klarlægge disse parametre. Projektet blev afsluttet primo 2004 (Miljøprojekt nr. 886).

Kommunerne har i 2005 fortsat temaindberetningen om årsager til lukning af vandindvindingsboringer. Ud af de 78 boringer som lukkede i 2005, angives årsagen som pesticider i 29%, andre miljøfremmede stoffer i 5% og nitrat i 12% af tilfældene.

Samlet er der gennemført minimum 819 oprydninger i 2005. Dette er færre end i de foregående år. 57 oprydninger er offentligt finansieret, herunder værditabsordningen, 164 er gennemført under Oliebranchens Miljøpulje, 168 er under forsikringsordningen for villaolietanke, mens de resterende er frivillige oprydninger eller oprydninger efter påbud til private. De samlede udgifter på jordforureningsområdet er beregnet til at udgøre 798 mio. kr.

Amternes egenfinansiering på 115 mio. kr. ligger stadig væsentligt over det niveau, der blev aftalt med regeringen i 1996. Beløbet er beregnet mindre end i 2004, hvilket dog kun skyldes, at der ved beregningen af amternes personaleomkostninger er anvendt en lavere årsværkspris i 2005 end i de foregående år.

Depotrådet mener, at der fortsat er behov for at udnytte potentialet for at minimere omkostningerne til oprydning. Der er fortsat et stort behov for at afsætte midler til Teknologipuljen for jord- og grundvandsforurening.

I foråret 2006 er der nedsat et udvalg om flytning af jord, som har igangsat arbejdet med at ændre lovgivningen om jordstyring. Udvalgets arbejde har resulteret i et udkast til vejledning om områdeklassificering. Desuden drøftes udkast til bekendtgørelse om anmeldelse af jordflytning og standardskabeloner for kommunernes regulativer herom. Herudover vil der blive indledt arbejdet med nye regler for slutanbringelse af jord, herunder en ny bekendtgørelse om genanvendelse af lettere forurenet jord, og som konsekvens heraf en ændring af den eksisterende genanvendelsesbekendtgørelse.

 



Version 1.0 November 2006, © Miljøstyrelsen.