Efteruddannelse i integreret miljø-og energiledelse

Sammenfatning og konklusioner

Nærværende rapport beskriver projektet Efteruddannelse af rådgivere og formidlere indenfor integreret miljø- og energiledelse, der havde til formål at opbygge et undervisningsforløb for at styrke kompetencen hos rådgivere og derigennem fremme arbejdet med integrerede systemer.

Undervisningsforløbet blev planlagt, materiale blev udviklet og forløbet blev afprøvet i perioden marts 2003 til december 2004. Først blev en struktur for undervisningsforløbet opstillet, men da deltagerinteresses manglede blev strukturen ændret. Det andet forløb var der interesse for og kursusmateriale mv. blev udviklet, kurserne afholdt og materialet tilpasset efter de indhøstede erfaringer.

Tabel 1: Oversigt over målgrupper og forventet resultat

Målgruppe Forventet resultat
A: Energisynskonsulenter med kendskab til energiledelse Viden om de væsentligste miljøtekniske forhold, herunder målestørrelser, luft, vand og affald samt RT og prioritering.
B: Miljøkonsulenter med kendskab til miljøledelse Viden om de væsentligste energitekniske forhold, herunder nøgletal, energiforbrugende processer samt energibesparelser
C: Konsulenter med kendskab til integrerede systemer Opkvalificering på manglede tekniske områder. Hertil motivation, økonomi samt praktiske øvelser
D: Kommunale medarbejdere og andre uden specielle forkundskaber Orientering om fordele ved integrerede systemer samt kendskab til forskelle mellem ledelsessystemer.

Det første forløb blev opbygget at 14 korte ½-dags moduler, hver rettet mod forskellige de målgrupper.

Tabel 2: Oversigt over moduler og målgrupper

ModulMålgruppeModul Målgruppe
Introduktion til integrerede systemerA, B, D Energiteknik – Energiproduktion og procesintegrationB
Hvordan motiveres medarbejderne i en virksomhedA, B,C Miljøteknik, introduktionA
Hvordan udbygges et miljøledelsessystem med energiledelseB,D Væsentlige miljøpåvirkningerA
Hvordan udbygges et energiledelsessystem med miljøledelseA,D Miljøteknik – spild, affald og genanvendelseA
Energiledelse, introduktion & energiledelsens begreberB Miljøteknik, Miljøforbedringer A
Energiteknik – Destillation, inddampning & smeltningB Økonomi for miljø- og energiledelseskonsulenterA,B,C
Energiteknik – Opvarmning, tørring & eludstyrB Praktisk øvelse i etablering af et integreret systemA,B,C

Den struktur der er vist i Tabel 2 vil formentlig være velegnet indenfor en større virksomhed eller en kreds af mindre virksomheder, hvor flere ½ dage eller gåhjem kurser kan indpasses.

Da det var vanskeligt at få potentielle deltagere til flere korte arrangementer blev strukturen revideret og der blev planlagt en temadag samt to faglige kurser.

Tabel 3: Målgrupper og arrangementer

 Tema-
dag
Miljø-
teknik
Energi-
teknik
A: Energisynskonsulenter med kendskab til energiledelse prik prik  
B: Miljøkonsulenter med kendskab til miljøledelse prik   prik
C: Konsulenter med kendskab til integrerede systemer prik prik prik
D: Kommunale medarbejdere og andre uden specielle forkundskaber prik prik prik

prik Meget relevant prik Kan være relevant

Kursusmateriale til de 3 arrangementer blev udviklet i form af:

  • Kursusbeskrivelse, mål, indhold og undervisningsplaner
  • Anvisninger til undervisere
  • Overhead-materiale og andet præsentationsmateriale
  • Skriftligt materiale til kursisterne

De tre arrangementer blev gennemført i 4. kvartal 2004 med god tilslutning og tilfredshed fra deltagernes side.

Efter arrangementerne blev afholdt blev det udviklede materiale revideret og findes som nærværende rapport sammen med en kursusmappe for hvert af de 3 arrangementer. Alt materiale er ligeledes elektronisk tilgængeligt.

 



Version 1.0 Marts 2006, © Miljøstyrelsen.