Miljøstyrelsens Årsapport for regnskabsåret 2006

Bilag

Noter til resultatopgørelse og balance

Note 1: Personale 2003-2007

  2003 2004 2005 2006 2007
Antal årsværk[11] 343 303 271 280 306
Tilgang af medarbejdere       75 -
Afgang af medarbejdere       49 -
Nettotilvækst fra foregående år -23 -84 22 26 -

Note 2: Immaterielle anlægsaktiver (mio. kr.)

Mio. kr. Færdiggjorte udviklings-projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
19,7
2,2
Kostpris pr. 31.12.2006 21,9
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
16,6
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2006 16,6
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2006 5,3
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
0,4
Årets af- og nedskrivninger 0,4
Afskrivningsperiode/år 8 år

Note 3: Materielle anlægsaktiver (mio. kr.)

Mio. kr. Transpor-
tmateriel
Inventar
og IT-udstyr
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
0,3


0,0
4,4


0,0
4,7


0,0
Kostpris pr. 31.12.2006 0,3 4,4 4,7
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
0,3 4,3 4,6
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2006 0,3 4,3 4,6
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2006 0,0 0,1 0,1
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
0,0 0,0 0,0
Årets af- og nedskrivninger 0,0 0,0 0,0
Afskrivningsperiode/år 5 år 5 år  


Note 4: Egenkapital (mio. kr.)

Egenkapital 01.01. 2006 – mio. kr. -103,7
Primobeholdning 01.01.2006 -108,2
Startkapital  
Primoregulering/flytning ml. bogføringskredse 4,5[12]
Bevægelser i året 230,3
Likviditetstildeling 230,3
Mellemregning med andre statsinstitutioner  
Afstemningsdifferencer  
Overført resultat -247,8
Årets resultat -247,8
Egenkapital pr. 31.12.2006 -121,3

Indtægtsdækket virksomhed

Tabel 11. Oversigt over akkumuleret udgiftsbaseret resultat for indtægtsdækket virksomhed (1.000 kr.)

  Ultimo 2003 Ultimo 2004 Ultimo 2005 Ultimo 2006
Miljørådgivning 1.420 1.354 -684 1223[13]
Oliebranchens miljøpulje 712 913 1.023 1299

Gebyrfinansieret virksomhed

Tabel 12. Oversigt over på gebyrordninger på driftsvirksomheden, årets resultat (i 1.000 kr.)

Gebyrordninger 2003 2004 2005 2006
Ansøgning om biocidgodkendelse     2.035 -1.484[14]
Diverse gebyrer -770 -1.195 -2.389 -1.801

Vedr. gebyrer, der opkræves under andre ordninger end driftsvirksomheden, henvises til den aktuelle ordning (konto 23.23.04. Indsamlingsordninger vedr. dæk, blyakkumulatorer og biler og konto 23.23.11. Miljømærkeordninger m.v.)

Tilskudsfinansierede aktiviteter

Tabel 13. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter (1.000 kr.)

Ordning Leverance Overført overskud fra tidligere år Årets tilskud Årets udgifter Årets resultat Overskud til videreførelse
OSIS 250 -20.889 4.384 8.353 -3.969 -24.858[15]
SUSPRISE 191 -484 548 347 201 -283
Regionalt politisk arbejde (inkl. Nordisk  Ministerråd) 143 tidl. 340 486 600 600 0 486
Hav- og luftgruppen Nordisk Ministerråd 251 2.067[16] 8.592[17] 5.284 3.308 5.375
Nordisk markedsundersøgelse 300 -184 0 0 0 -184[18]
Ren Uge 311 0 429 346 83 83[19]
Nordisk miljøovervågning, sekretariatsbistand 240 952[20] 246 822 -576 376[21]
Farligheds- og risikovurdering af kemiske stoffer 97 115 200 69 131 246
DRS 122 0[22] 3.351 2.526 825 825[23]
Drift af Øst projekter 265     1[24]    
Rebecca 363   242 93 149 149
Pro OECD miljøvurdering DK 365     192 -192 -192[25]

Administrerede tilskudsordninger og lovbundne ordninger

Tabel 14. Tilskudsregnskab for Miljøstyrelsen, § 23 (mio. kr.)

        2006       2007  
Hovedkonto Videre-førsel, primo Bevil-ling Til rådig-hed i alt Afgivne tilsagn, udgift Årets resultat Videre-førsel, ultimo Hensæt-telse, ultimo Videre-førsel, primo Bevilling
22.06. Værditabsordning Udgift 16,1[26] 21,6 37,6 22,0 -0,4 16,0 - 16,0 22,1
Indtægt - 0,1 0,1 0,4 0,3 - - - 0,1
22.08. Teknologipulje
Udgift
0,5 5,2 5,7 5,5 -0,3 0,3 16,4 0,3[27] 5,4
23.04. Indsamling dæk, blyakk. og biler
Udgift
135,2 177,8 313,0 226,3 -48,5 112,3 - 112,3 184,8
Indtægt - 179,3 179,3 204,9 25,6 - - - 186,3
23.05. Indsamling nikkel-cadmium-batterier
Udgift
- 28,3 28,3 12,0 16,3 - - - 28,7
23.11. Miljømærke-ordninger m.v.
 Udgift
17,8 18,3 36,1 21,5[28] -3,2 13,8 29,3 13,8[29] 19,1
Indtægt - 8,1 - 7,2 -0,9 - - - 5,5
24.31. Bekæmpelsesmidler Udgift 6,7[30] 19,1 25,8 13,6 5,5 12,2 - 12,2 19,6
Indtægt - 19,1 19,1 19,1 - - - - 19,6
26.11. Miljøstøtte til Østeuropa og CO2-kreditter
Udgift
87,9[31] 114,8 202,7 141,0 -26,2 61,7 441,5 61,7[32] 111,0
26.13.   Miljøstøtte til Arktis
Udgift
4,5 42,6 47,1 9,2 33,4 37,9 85,2 37,9[33] 43,1
27.04. Den grønne fond
Udgift
- - - -0,6 0,6 - 0,3 - -
27.05. Reduktion af partikeludslip
Udgift
22,1 - 22,1 0,5 -0,5 21,6 4,3 21,6[34] -
27.06.Virksomheds-ordning
Udgift
47,0 37,9 84,9 23,9 14,0 61,0 36,2 61,0[35] 35,3
27.07. Renovering af rentolinhuse
Udgift
0 0,6 0,6 - -0,6 - - - 0,7

Bevillingsafregning

Tabel 18. Bevillingsafregning for Miljøstyrelsens tilskudsvirksomhed § 23 (mio. kr.)

Hovedkonto Bevilling Regnskab Årets overskud Disp. overskud der bortfalder Akkumule-ret overskud til videre-førsel ultimo året
22.06 Afhjælpende foranstaltninger,
Værditabsordning (reservation)
-Udgifter
-Indtægter
21,6
0,1
22,0
0,4
-0,4
0,3
  16,0
22.08 Teknologipuljen (anden) 5,2 5,5 -0,3   0,3
23.04 Indsamlingsordninger vedr. dæk, bly-akkumulatorer og biler (drift) -1,5 -21,3 -22,8   112,3
23.11 Miljømærkeordninger m.v. (reservation)
-Udgifter
-Indtægter
18,3
8,1
21,5
7,2
-3,2
-0,9
  13,8
24.31 Bekæmpelsesmidler (reservation)          
- Udgifter 19,1 13,6 5,5   12,2
 -Indtægter 19,1 19,1 -    
26.11 Miljøstøtte til Østeuropa og CO2-kreditter (reservation) 114,8 141,0 -26,2   61,7
26.13 Miljøstøtte til Arktis (reservation) 42,6 9,2 33,4   37,9
27.05 Reduktion af partikeludslip fra køretøjer (reservation) - 0,5 -0,5   21,6
27.06 Virksomhedsordningen (reservation) 37,9 23,9 14,0   61,0

Akkumuleret resultat

Tabel 19. Akkumuleret resultat for administrerede tilskud § 23 (mio.kr.)

Hovedkonto Ultimo 2003 Ultimo 2004 Ultimo 2005 Resultat 2006 Ultimo 2006
22.06 Afhjælpende foranstaltninger, værditabsordning 0 6,3 14,2 -0,1 16,0[36]
22.08 Teknologipuljen 0 1,4 0,5 -0,3 0,3
23.04 Indsamlingsordninger vedr. dæk, bly akkumulatorer og biler 245,9 191,9 135,2 -22,8 112,3
23.11 Miljømærkeordninger mv. 32,1 30,0 17,8 -4,0 13,8
24.31 Bekæmpelsesmidler 4,9 11,6 16,1  5,6 12,2[37]
26.11 Miljøstøtte til Østeuropa 103,0 38,9 100,1 -26,2 61,7[38]
26.13 Miljøstøtte til Arktis 1,4 2,7 4,5 33,4 37,9
27.05.Reduktion af partikeludslip fra køretøjer 0 6,1 22,1 -0,5 21,6
27.06 Virksomhedsordningen 0 26,9 47,0 14,0 61,0

Regnskabsmæssige forklaringer

Regnskabsmæssigt underskud på Miljøstyrelsens driftskonto 23.21.01

Resultatet for Miljøstyrelsens driftsbevilling for 2006 alene blev et underskud på 26 mio. kr. efter det udgiftsbaserede regnskab, men der er videreført et overskud på 20,6 mio. kr. fra 2005, derved bliver underskuddet på 5,4 mio. kr. Underskuddet har baggrund i OSIS-sagen, hvor Miljøstyrelsen har finansieret et projekt ved at foretage udlæg for de selskaber, der udvikler OSIS, indtil disse modtog støtte fra projektets finansieringskilder. Miljøstyrelsen har reelt fungeret som bank for et kommercielt udviklingsprojekt og har i november 2006 oparbejdet et underskud på 25 mio. kr. som følge heraf. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at Miljøstyrelsen ikke har haft lov- og bevillingsmæssig hjemmel til de foretagende dispositioner.

Miljøstyrelsen har dermed en samlet akkumuleret videreførelse til 2007 på -5,4 kr. Miljøministeren fremsendte ultimo 2006 et aktstykke på 15 mio. kr. for at få dækket underskuddet, men Finansudvalget afviste aktstykket i december 2006 med henvisning til en række uafklarede forhold, som udvalget ønskede nærmere belyst - hhv. status for personalesagen, EU statsstøttesagen, Rigsrevisionens undersøgelser og de miljømæssige konsekvenser.

Underskuddet for 2006 blev således ikke på de 15 mio. kr., som det var forudsat i OSIS-aktstykket. Det skyldes helt overvejende, at en række politiske bundne aktiviteter er udskudt fra 2006 til 2007. MST har samlet udskudt politisk bundne aktiviteter for 12,4 mio. kr.

Miljøministeriet har orienteret Rigsrevisionen om Miljøstyrelsens engagement i OSIS-projektet. Rigsrevisionen har herefter gennemført to undersøgelser af hhv. Miljøstyrelsens projekt vedr. OSIS og Miljøstyrelsens interne kontroller og forretningsgange, herunder styrelsens virksomheds- og regnskabsinstruks, projektstyring og regnskabsaflæggelse. I den første undersøgelse sammenfatter Rigsrevisor, at det var tilfredsstillende, at Miljøstyrelsens direktion orienterede Rigsrevisionen, da den blev bekendt med de konstaterede uregelmæssigheder. I den anden undersøgelse vurderer Rigsrevisionen, at de gennemgåede forretningsgange og interne kontroller fungerede ikke helt tilfredsstillende på de reviderede områder og opfyldte generelt ikke fuldt ud de krav, der stilles til en god og pålidelig regnskabsforvaltning. Forretningsgangene og de interne kontroller medvirkede derfor ikke helt til at sikre regnskabets rigtighed. Miljøministeriet og Miljøstyrelsen har på baggrund af undersøgelserne og i dialog med Rigsrevisionen iværksat en række tiltag, som Rigsrevisionen finder tilfredsstillende.

Ekstraordinære indtægter på konto 23.21.01

Miljøstyrelsen har haft indtægter på 46, 4 mio. kr. i 2006 mod de budgetterede 38,4 mio. kr. på Finansloven. Dette skyldes især, at der i 2006 blev foretaget en afregning fra CfK til Miljøstyrelsen af overhead vedr. Dansk Retursystem for de seneste år (2,1 mio. kr.) samt, at der i 2006 skete en afregning for et projekt i Ungarn (indtægtsdækket virksomhed), som blev gennemført i 2005 (1,8 mio. kr.)

Regnskabsmæssigt underskud på konto 23.21.97. Andre tilskudsfinansierede aktiviteter:

Det akkumulerede underskud relaterer sig primært til leverance 250 – OSIS, hvor der har været et negativt årsresultat på næsten 4 mio. kr. Miljøstyrelsen har sammen med Rigsrevisionen opgjort projekt regnskabet for OSIS projektet for perioden 2001 til og med juni 2006. Regnskabet dækker alle kendte omkostninger og indbetalinger i projektperioden. Det positive årsresultat på leverance 251, skyldes at hovedparten at tilskuddet fra Nordisk Minister Råd i 2005 ikke blev konteret på leverancen før i budgetåret 2006.


Regnskabsmæssigt overskud på konto 23.21.01.90 Indtægtsdækket virksomhed

En forsinkelse i afregningen på et projekt i Ungarn udført i 2004-05 har medført et stort overskud på aktiviteten i 2006.

Status for videreførselsbeløb vedr. 23.22.06.20 Låneordning, værditab:

I 2004 blev der i en prøveperiode etableret en lånegarantiordning, der gjorde det muligt for boligejere at få et statsgaranteret lån med rentetilskud til oprydning af deres ejendom, hvis den var tilmeldt værditabsordningen. Lånegarantiordningen var en forsøgsordning, og tilbuddet om statsgaranti med rentetilskud udløb i september 2004.

Udgifterne forbundet med prøveordningen finder sted som løbende udbetalinger via Økonomistyrelsen og vil samlet beløbe sig til ca. 3,1 mio. kr. over en 17-årig periode (hvor det sidste lån forventes indfriet). Derudover skal der være bevillingsmæssigt dækning for evt. indfrielse af lån, hvis der gøres brug af statsgarantien. Det resterende af låneordningens bevilling forventer Miljøstyrelsen, at bruge til en ny forbedret forsøgsordning.

Miljøstyrelsen har anbefalet, at der laves en ny lånegarantiordning på forsøgsbasis inden for rammen af den samme bevilling og aktstykke som den tidligere ordning.

Merforbrug på konto 23.23..04.10. Indsamlingsordning for dæk:

En del af underskuddet skyldes, at en del af de udbetalte tilskud anvendes til dækning af indsamlingsvirksomhedernes momsudgifter. Baggrunden herfor er, at Miljøstyrelsen ikke kan afløfte den del af de udbetalte tilskud, der ydes til dækning af indsamlingsvirksomhedernes momsudgifter.

Dette er hovedårsagen til det betydelige underskud, der ultimo 2006 udgør 105 mio. kr. Sagen har været forelagt Finansministeriet og Ø-udvalget har imødekommet anmodningen, hvilket betyder, at underskuddet nedbringes til 28 mio. kr. Det resterende underskud udlignes ved forhøjelse af gebyrsatserne med 25 % og nedsættelse af tilskudssatserne med 10 %.

Mindreforbrug på konto 23.23.04.30. Indsamlingsordning vedr. blyakkumulatorer:

Tilskuddet til oparbejdning af blyakkumulatorer reguleres med den aktuelle skrotblyværdi. Således fratrækkes en positiv skrotblyværdi fra det udbetalte tilskud, mens en negativ skrotblyværdi tillægges. I 2006 var skrotblyværdien positiv hele året. Der blev derfor ikke udbetalt tilskud i 2006. For ikke at akkumulere yderligere overskud er gebyrsatsen pr. 1. januar 2007 sat til 0 kr.

I september 2006 blev der vedtaget et nyt EU-direktiv omhandlende batterier og akkumulatorer. Direktivet skal implementeres inden september 2008. I december 2007 vil der blive fremlagt et lovforslag, som etablerer et producentansvar for sikring af indsamling og genanvendelse af blyakkumulatorer. Der vil fra dette tidspunkt ikke længere være behov for den eksisterende ordning. Forslaget vil samtidig forholde sig til, hvordan eventuelle resterende opsparede midler, når lovforslaget træder i kraft, skal anvendes.

Overskud på konto 23.23.04.40. Indsamlingsordning for biler:

Satserne er allerede blevet reguleret, hvilket betyder, at overskuddet bliver nedbragt indenfor en periode på ca. 3 år. Når denne periode er gået, skal der fastsættes nye satser for miljøbidrag og skrotningsgodtgørelse, således at der fremover bliver balance mellem indbetalinger og udbetalinger.

Finansministeriet er blevet orienteret om dette på møder og har umiddelbart tilkendegivet, at det var tilfredsstillende.

Mindreforbrug på konto 23.23.05. NiCd-batterier:

Der er sket en akkumulering af afgiftsmidler på NiCd-batterierne, idet den indsamlede mængde af brugte NiCd-batterier ikke svarer til den markedsførte mængde. At mængderne ikke stemmer overens, skyldes til dels batteriernes lange levetid og den tid, de bliver opbevaret hos brugeren inden de ender i affaldssystemet, hvilket betyder, at der ikke nødvendigvis er overensstemmelse mellem hvor meget der bliver markedsført og hvor meget der bliver til affald indenfor et enkelt år. EU-direktivet for batterier og akkumulatorer blev vedtaget i september 2006 og skal være implementeret i dansk lovgivning senest september 2008. I den forbindelse skal de danske afgifts- og tilskudsordninger for NiCd-batterier gennemgås og eventuelt revideres. Der er indledt drøftelser om hvordan et dansk system skal designes og lovforslag vil blive fremsat primo 2008.

Mindreforbrug vedr. konto 23.24.31. Bekæmpelsesmidler

Der er uforbrugte midler på 12,2 mio. kr. Heraf udgør overførsel for Pesticidforskningsprojekter (8.1 mio. kr.), og myndighedspengeprojekter (4.0 mio. kr.). For pesticidforskningsprogrammet kan beløbet inddeles i 4 kategorier: Faktura fra projektindehavere er indsendt for sent i forhold til tidsfristen 4. januar 2007 (2.1 mio. kr.), projekter, hvor forbruget har været mindre end det for 2006 budgetterede (1,9 mio. kr.), projekter, hvor afslutning i forbindelse med udfærdigelse af rapport og slutregnskab er blevet rykket fra 2006 til 2007, og hvor Miljøstyrelsen derfor tilbageholder 10% af den samlede projektbevilling (2,5 mio. kr.) og ikke disponeret beløb, der er udgået at disponering i årets løb i forbindelse med tilsagn til forlængelse af projektperioden og dermed formindskelse af budget 2007 (0,8 mio. kr.)

Miljøstyrelsen har overfor de deltagende forskningsinstitutioner i pesticidforskningsprogrammet fastsat, at der skal fremsendes fakturaer kvartalsvis, således at det økonomiske afløb i 2007 kan blive mere optimalt end det har været i 2006.

Status for videreførselsbeløb vedr. konto 23.26.11 Miljøstøtte til Østeuropa

Det indgår som en del af Miljøministeriets finansiering af en COP15 i Danmark i 2009, at der allokeres uforbrugte lukkemidler i perioden 2005-07 svarende til i alt 52 mio. kr. til finansiering af COP15, ligesom der allokeres 5 mio. kr. fra naboskabsmidlerne i 2007, dvs. i alt 57 mio. kr. til COP15-finansiering. I 2006 er der i alt registreret ca. 35 mio. kr. af de identificerede lukkemidler.

Status for videreførselsbeløb vedr. konto 23.27.05. Tilskudsordning for reduktion af partikeludslip

Antallet af ansøgninger har også i 2006 været beskedent, da der ikke har været krav om partikelfiltre. Ultimo året blev der vedtaget en lov om miljøzoner, og det forventes, at de resterende midler i støttepuljen vil blive anvendt i 2007.

Mindreforbrug på konto 23.27.06. Virksomhedsordningen 

Bevillingen er ikke fuldt ud anvendt i 2006. Det mindre forbrug i 2006 skyldes, at vandservice-eftersynet stadig var til politisk forhandling, at arbejdet med organisering af affaldssektoren forsat var forsinket, bl.a. afklaring i en gruppe om forbrænding og deponering under Finansministeriets ledelse samt, at arbejdsgruppen om grønne regnskaber stadig er i gang indtil primo 2007. Hertil kommer enkelte specifikke områder, hvor midlerne først kan udnyttes i 2007, f.eks. til videreførelse af Panel for Professionelle Indkøb i 2007-2008. Midlerne til Virksomhedsordningen forventes hovedsageligt anvendt inden udgangen af 2007. Dog forventes det, at der kan opstå et behov for at overføre en del af de midler, der skal anvendes til opfølgning på arbejdet med organisering af affaldssektoren, fra 2007 til 2008. En del af de overførte midler er ikke uforbrugte midler, men er disponeret til aftaler på en beholdningskonto.

Detaljeret oversigt over målopfyldelse

Miljøstyrelsen havde oprindeligt i 2006 9 institutionsmål, hvoraf mål 1-3 udmønter Miljøministeriets koncernmål for 2006. Efter midtvejsstatus i 2006 udgik hele mål 7 Opfølgning på serviceeftersyn på Vandsektoren, da målopfyldelsen blev hindret af, at de politiske forhandlinger ikke var afsluttede. Der skete desuden en række tilpasninger af mål 2, mål 6 og mål 8. Miljøstyrelsen har i 2006 desuden haft aggregerede mål for arbejdsprogram, sagsbehandlingstider og ministersager.

Mål og delmål
(Institutionsmål, aggregerede mål)
Status (opfyldt/ ikke opfyldt) Bemærkninger (Forklaringer)
Mål 1: Miljøstyrelsens bidrag til det fortsatte arbejde med gennemførelse af kommunalreformen
Målet udgør Miljøstyrelsens andel af koncernmålet om implementering af kommunalreformen og knytter til ambition A Miljøministeriet skal være en åben og serviceorienteret organisation, B Miljøministeriet skal arbejde for at hensyn til miljøet integreres i alle sektorer i det danske samfund, C Miljøministeriet skal være god til at implementere andre ministeriers politiske initiativer og F Miljøministeriet skal være en effektiv organisation på et højt fagligt niveau.
Samlet status: Opfyldt Ressourceforbrug (ÅV/kr.) i forhold til budget: [budget: 8 ÅV/ indirekte udgifter: kr. 1.800.000]
I alt opgjort ressourceforbrug (ÅV/kr.): godt 10 ÅV/ 370.000kr. (konsulentbistand)
(inkl.. usikkerhed i forbindelse med tidsregistrering + inkl. chefers ressourceforbrug skønnes forbruget snarere at være 12 – 13 årsværk)
(det angivne ressourceforbrug under de enkelte delmål bygger alene på et skøn)
a. Bekendtgørelser til opfyldelse af kommunalreformen, som skal foreligge inden 2007, er udstedt Opfyldt  
b. Der er besluttet en strategi for vejledningsarbejdet Opfyldt  
c. Der er fremsat lovforslag, der implementerer kvalitetsstyringsordningen. Der er udstedt bekendtgørelse, der udmønter kvalitetsstyringsordningen. Opfyldt  
d. Der er udarbejdet vejledning om kvalitetsstyringsordningen (udarbejdelse af standardprocedurer foretages af arbejdsgruppe med KL og Amtsrådsforeningen) Opfyldt  
e. Der er fremsat lovforslag vedr. kommunale fællesskaber (såfremt der er taget beslutning herom) Opfyldt  
f. Der er udarbejdet administrationsgrundlag for de nye lokale miljøcentre for de faglige områder, som Miljøstyrelsen overtager fra amterne Opfyldt  
g. Miljøstyrelsen har bidraget ved en lang række opgaver internt i ministeriet i forhold til overflytningerne, samarbejdsstrukturer, organisationsstruktur, økonomi, IT, lokaler m.v., men også eksternt i forhold til samarbejde med regioner og kommuner, relationer til lokalpolitikere, borgere, virksomheder og organisationer samt i forhold til markedsføringen af Det nye Miljøministerium i omverdenen. Mange af disse opgaver vil fortsætte i 2007 og senere. Opfyldt  
Mål 2 fortsat implementering af Vandrammedirektivet
Det opstillede mål udgør Miljøstyrelsens andel af koncernmålet om implementering af Vandrammedirektivet og skal sikre en koordineret indsats af direktivets implementering og gennemførelse i Danmark. Målet knytter sig til ambition B, Miljøministeriet skal arbejde for at hensyn til miljøet integreres i alle sektorer i det danske samfund.
Samlet status: Opfyldt Ressourceforbrug (åv/kr.) i forhold til budget: [budget: Ca. 4,5 ÅV/indirekte udgifter: kr. 1.012.500]. Ressourceforbrug ca.4.2 ÅV/ kr. 883.000
a. Bidrag til EU interkalibreringsproces Opfyldt. MST har udarbejdet materiale til og deltaget i møderne i EU-arbejdsgrupper. MST koordinerer arbejdet i interkalibreringsgruppe for Østersøen.
MST har tillige repr. DK på møderne i VRD-komiteen hvor interkalibreringen har været drøftet. Der har været afholdt koordinerende møder med FM og FVM forud for alle EU-møder hvor relevant. Covernote og andet materiale om EU-interkalibreringen er udarbejdet til forberedelse af Ø-udvalgsmøde i maj
b. Køreplan for udarbejdelse af bekendtgørelse om vandplaner og indsatsprogrammer Opfyldt Der er etableret og godkendt en organisering  af arbejdet for 2007-09
c. Forslag til tidsplan og arbejdsprogram for vandplan-  processen Opfyldt Arbejdsprogram lagt på hjemmeside december 2006
d. Samle basisanalyse del II og afrapportere til Kommissionen Opfyldt. Basisanalyse del II rapporteret til Kommissionen juli 2006. 
e. EU-beslutning om datterdirektiv om prioriterede stoffer Opfyldt så langt som muligt. Afhængig af EU procedure. Direktivforslag foreligger. Rammenotat, konsekvensvurdering  mv. under udarbejdelse.
f. Bekendtgørelse om udledning af visse farlige stoffer Opfyldt Bekendtgørelse er udstedt
g. Sammenfatning af viden og erfaring baseret på omkostningseffektivitet og cost-benefit vurderinger til brug for implementering af vandplaner for opnåelse af miljømål Delvist opfyldt (opfyldt primo 2007) Konsulentrapport (COWI) om metoder og omkostninger ved virkemidler er udarbejdet. Ifm. arbejdet i Gotfredsenudvalget er udarbejdet delrapport med beskrivelse af fremgangsmåde ved omkostningseffektivitetsanalyser. Ifm. arbejdet i Virkemiddeludvalget er rapport om costbenefitanalyser udarbejdet (DMU).
Mål 3 Miljø og Sundhed
Målet består af flere indsatsområder rettet mod hhv. virksomheder og borgere og omfatter kemikaliehandlingsplanen, risikoinformation, opfølgning på vejstøjstrategi og indsats mod partikelforurening. Målet indgår i regeringens Miljø & Sundhedsstrategi, udmønter koncernmålet om miljø og sundhed og har desuden direkte ophæng i regeringsgrundlaget. Målet relaterer sig til ambition A, Miljøministeriet skal være en åben og serviceorienteret organisation, ambition C Miljøministeriet skal være god til at implementere andre ministeriers politiske initiativer og ambition D, Miljøministeriet skal udarbejde relevante strategier for miljøområdet på et videnbaseret grundlag og sikre deres implementering.
Samlet status: Opfyldt Ressourceforbrug (åv/kr.) i forhold til budget: [ I alt 13-14 ÅV/ indirekte udgifter kr. 2.925.000 – 3.150.000]. Ressourceforbruget forløber som planlagt.
Kemikaliehandlingsplan   Der er i alt til handlingsplanen og aftalen om handlingsplanen afsat 15,5 mio. kr. årligt i perioden 2006-2009. MST har etableret et projekt, der skal sikre gennemførelsen af de enkelte aktiviteter
a. Mere kontrol
- 10 kampagner med fokus på kontrolanalyser
- System til elektronisk indberetning fra borgere og virksomheder om mulige overtrædelser
- Kompetence vedrørende kontrol med pesticider i landbruget mv. overføres til Plantedirektoratet
Opfyldt I kemikaliehandlingsplanen er der afsat: Øget kontrol og tilsyn: 4,2 mio. kr. (drift: 1,5 mio. kr., årsværk: 4). Styrket indsats mod import af ulovlige bekæmpelsesmidler: 1,3 mio. kr. (årsværk: 2)
· 6 kampagner er gennemført: Allergifremkallende stoffer i luftfriskere, Azofarvestoffer i tekstiler, Tungmetaller i emballage, Parallelimporterede bekæmpelsesmidler, Opbevaringen af muldvarpe- og mosegrisegifte hos brugere, Internethandel med kemiske stoffer og produkter.
· 5 kampagner er igangsat Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler, Kontrol med firmaer fra tidligere sager, Autoplejeprodukter, Kontrol med mærkningen af produkter med lav eller høj pH og Parfumestoffer i babyplejeprodukter.
· 1 kampagne under planlægning: Tungmetaller i legetøj (udskudt til 2007).
· Indberetningsskemaet til elektronisk indberetning blev gennemført ultimo 2006 i forbindelse med lanceringen af MST’s hjemmeside
· Kompetencebekendtgørelse trådte i kraft 1. april 2006 med overførsel af hjemmel.
b. Større fokus på produkter til forbrugerne
- Vidensbank om kemikalier i produkter sættes i drift
- Halvårlig vurdering af, om der skal indberettes viden fra forbrugerprogrammet til EU’s risikovurderingsprogram, foretages
- Ressourceanvendelse til EU og OECD risikovurderinger øges
Opfyldt I kemikaliehandlingsplanen er der afsat: Regulering af kemikalier i forbrugerprodukter: 3,2 mio. kr. (drift: 0,5 mio. kr., årsværk: 4)
· Arbejdet med oprettelse af en videnbank med oplysninger om kemikalier i forbrugerprodukter er sat i gang og afsluttes i løbet af 2007
· Fra forbrugerprogrammet er der vedr. legetøj sendt 2 rapporter til DG Sanco. Der er ikke fundet risiko fra stoffer under EU’s risikovurderingsprogram
· Der er ansat personer både til at styrke den økotoksikologiske og den sundhedsfaglige del af risikovurderingerne.
c. Bedre kommunikation til virksomhederne
- 4 dialogmøder med relevante brancher gennemføres
- Help desk, hvor virksomheder kan få oplysninger om gældende og kommende regler på kemikalieområdet, etableres
- Help desk, der kan vejlede virksomheder i forbindelse med REACH, etableres
- MSTs hjemmeside målrettes til virksomheders behov for ny viden om kemikalier
- Faktaark for nye væsentlige bekendtgørelser udarbejdes og eksisterende faktaark opdateres
Opfyldt I kemikaliehandlingsplanen er der afsat: Mere information og målrettet rådgivning af virksomhederne: 2,3 mio. kr.(drift: 1 mio. kr., årsværk: 2)
· Der har været afholdt et møde om VOCD-direktivet, 2 møder om ROHS-direktivet, tre om legetøj, to om REACH og to om kosmetik.
· Virksomhedsguide er lanceret på MST´s hjemmeside
· REACH help-desken er lagt på nettet. Der er på dansk initiativ afholdt en nordisk workshop om REACH help-desk og et EU projekt om help-desk samarbejde er ligeledes i gang med dansk deltagelse. 
· Nye faktaark om reglerne er udarbejdet og de sidste er på vej.
Risikokommunikation    
a. Retningslinjer for risikokommunikation markedsføres internt.
Enhederne får rådgivning vedr. intranetværktøj om risiko (1 møde pr. enhed)
Der afholdes fælles gå-hjem-møde for alle om risikokommunikation generelt
Service- og visionsregnskabsmåling gennemført i ’05’s tilbagemeldinger om MSTs evne til risikohåndtering følges op
Opfyldt
-
Retningslinjer er markedsført internt, pjece og paptrekant uddelt til alle i MST, risiko-site på intranet med interaktiv guide.
- Der er afholdt enhedsmøder om risiko i efteråret 06
- De afholdte enhedsmøder har erstattet fælles gå-hjem-møde (vurderes overflødigt)
- Der følges løbende op på regnskabets resultater i forbindelse med Risikohåndtering. Målingen, offentliggjort primo 2006, viste en særdeles høj tilfredshed - over 80 % var i høj grad eller nogen grad tilfreds med MSTs evne til at kommunikere om risici. Opfølgning er derfor at risikokommunikation er en del af driften i forbindelse med pressehenvendelser, udmeldinger osv.
b. Ny hjemmeside (mst.dk) er søsat.
”Risiko-rum” er etableret/udviklet på intranettet med såvel aktuelt nyhedsflow samt baggrundsinformation, pixibog om god risikokommunikation etc.
www.rummet.dk ”Danskerne og miljøet” med udgangspunktet risikokommunikation udvikles løbende til gavn for eksterne brugere
Opfyldt/ - Ny mst.dk er søsat 27. november 2006
- Risikorum, pixibog etc. er udarbejdet og lanceret (se ovenfor)
- www.rummet er suppleret med nye undersøgelser m.v.
c. Indholdet af et ”risiko-rum” på mst.dk overføres/kopieres til Forbrugerstyrelsens hjemmeside Opfyldt  
Vejstøjstrategi og støjpartnerskaber    
a. 4-8 kommuner og boligforeninger har accepteret ideen om støjpartnerskaber ved at deltage i pilotforsøg (dette mål er særligt centralt for målopfyldelsen) Opfyldt. 0,1 ÅV + 500.000 kr. af støjpartnerskabspuljen
4 kommuner har fået tilsagn til støtte til i alt 5 lokale støjpartnerskabsprojekter.
b. Hjemmeside for støjpartnerskaber er oprettet Opfyldt. Hjemmesiden er oprettet: www.stojpartner.dk
Partikelforurening    
a. Reduktion af luftforurening fra brændeovne og -kedler. Der er udstedt bekendtgørelse med skærpede krav til luftforureningen fra brændekedler. EU har igangsat arbejde med skærpede regler for brændeovne Delvist opfyldt Bekendtgørelsen har været i høring og notifikation i efteråret 2005. Kommissionen bad om en miljømæssig begrundelse og om en gensidig anerkendelsesordning for ovne, der overholder tilsvarende krav. En revideret bekendtgørelse er notificeret i december 2006. National høring afventer juridisk kvalitetssikring, der er forsinket p.g.a. kommunalreformarbejdet.
b. Der er gennemført en informationskampagne om korrekt fyring med træ Opfyldt Kr. 450.000 til Kommunikationskompagniet.
Informationskampagnen har været i udbud og opgaven tilfaldt Kommunikationskompagniet. Kampagnen blev lanceret 2. oktober 2006 som planlagt.
c. Der gennemføres projekter, der styrker vidensgrundlaget for regulering af emissioner fra brændeovne og –kedler Delvis opfyldt Kr. 148.000 (excl. moms) til Teknologisk Institut samt kr. 200.000 (excl. moms) til DMU. Hertil kommer DMU’s medfinansiering på kr. 100.000 (excl. moms). Teknologisk Institut Kr. 45.000 (excl. moms).
DMU er i samarbejde med Teknologisk Institut og Miljøstyrelsen i færd med at kortlægge mulighederne for at nedbringe partikelemissionerne fra brændefyring i danske husstande. Projektet omfatter dels en gennemgang af de forskellige virkemidler og dels en velfærdsøkonomisk omkostningseffektivitetsanalyse for udvalgte tiltag. Projektet er afsluttet i efteråret 2006. Dog mangler et delprojekt  færdiggørelse.
Teknologisk Institut har endvidere gennemført et projekt, hvor det undersøges om CO-emissionerne, som målt i den europæiske brændeovnsstandard EN 13240, kan anvendes som proxy for partikelemissionerne, som ikke måles ifølge den nuværende standard. Projektet er afsluttet i efteråret 2006.
d. Der er gennemført projekter, der øger vores viden om sundhedseffekter af partikler, kemikalier og støj Opfyldt. Projektmidler anvendt i Industri – ca. 2 mio. kr.
Der er gennemført en række projekter med DMU som partner.
Endvidere har Miljøstyrelsen sendt et lovforslag om miljøzoner i høring, der vil medvirke til at nedbringe luftforurening med partikler i de største byer. Lovforslaget blev vedtaget i Folketinget december 2006.
Mål 4 Miljøeffektiv teknologi
Baggrunden for målet er at udarbejde en handlingsplan for miljøeffektiv teknologi og at fremme løsningen af væsentlige miljøproblemer gennem teknologiske og innovative løsninger. Handlingsplanen er en opfølgning på regeringsgrundlaget. Målet relaterer sig til ambition B, Miljøministeriet skal arbejde for at hensyn til miljøet integreres i alle sektorer i det danske samfund og D, Miljøministeriet skal udarbejde relevante strategier for miljøområdet på et videnbaseret grundlag og sikre deres implementering.
Samlet status: Opfyldt/delvist opfyldt Ressourceforbrug (åv/kr.) i forhold til budget: [budget: 0,5 ÅV/indirekte udgifter: kr. 112.500]. Der er anvendt 1,2 ÅV/kr. 104.000
a. Arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe er afsluttet Opfyldt  
b. Arbejdet i de igangsatte projekter under handlingsplanen er afsluttet Opfyldt. Der er udgivet tre arbejdsrapporter
c. Der er udarbejdet en handlingsplan for miljøeffektiv teknologi Delvist opfyldt Der er fremsendt en redegørelse til Folketinget, som beskriver en række initiativer, som regeringen vil tage på området. Selve handlingsplanen har afventet udmøntningen af globaliseringsreserverne og energistrategien og færdiggøres derfor først i 2007.
d. Handlingsplanen er godkendt i K-udvalget Ikke opfyldt i 2006, forventes opfyldt i foråret 2007 K-udvalget har godkendt redegørelsen til Folketinget. Handlingsplanen forventes godkendt i 2007.
e. Ministeren har afgivet sin redegørelse til Folketinget Opfyldt Redegørelsen blev afgivet i maj 2006.
f. Der er orienteret om handlingsplanen i relevante fora Opfyldt Redegørelsen og handlingsplanen er blevet omtalt på en række møder og i en række medier.
g. Der er truffet beslutning om, hvordan MST arbejder videre med at implementere handlingsplanen/med miljøeffektiv teknologi i styrelsens arbejde Opfyldt. Der er truffet aftale med departementet om den overordnede arbejdsfordeling. Endvidere er der på Finansloven for 2007 afsat midler til implementeringen af handlingsplanen.
h. 20 virksomheder og organisationer mv. har tilmeldt sig partnerskabsordningen på Miljøministeriets hjemmeside www.ecoinnovation.dk Opfyldt. 15 tilmeldt hjemmesidepartnerskabet – til gengæld er der sat gang i et partnerskab for vand med mere end 20 interessenter og andre partnerskaber er under etablering.
i. En søgning i avisdatabasen via informedia på ordene miljø og teknologi i et interval på et halvt år giver over 800 hits (artikler) Opfyldt. Der er 1972 hits inden for første halvår af 2006.
j. Der er afholdt møde mellem ministeren og parter til ministeriets hjemmeside www.ecoinnovation.dk Delvist opfyldt Denne dimension af arbejdet med handlingsplanen har været nedprioriteret. Men ministeren har holdt et række andre møder med virksomheder og organisationer, hvor miljøeffektiv teknologi har været på dagsordnen.
k. Der er truffet beslutning om, hvordan hjemmesiden www.ecoinnovation.dk videreføres, herunder hvem der vedligeholder siden Opfyldt. Der er indgået aftale med en konsulent om bistand til relancering af hjemmesiden. Den løbende opdatering varetages af Miljøstyrelsen.
l. Der er truffet beslutning om, hvordan partnerskabsordningen videreføres Opfyldt Partnerskabsordningen om hjemmesiden planlægges ikke videreført i dens nuværende form, men der vil stadig være virksomhedscases på hjemmesiden.  Der lægges i stedet vægt på partnerskaberne om fremme af teknologi på konkrete områder.
Mål 5 Opfølgning på serviceeftersyn af affaldssektoren
Som opfølgning på anbefalingerne fra arbejdsgruppen om organisering af affaldssektoren, skal der udarbejdes en redegørelse til Folketinget om den fremtidige organisering af affaldsområdet.
Samlet status:
Delvist opfyldt
Ressourceforbrug (åv/kr.) i forhold til budget: [budget: Ca. 3 – 5 ÅV/Indirekte udgifter: kr. 675.000 – 1.125.000] Forbrug ca. 3-4 ÅV/ ca. kr. 600.000 – 700.000
a. Der er udarbejdet en redegørelse til Folketinget om den fremtidige organisering af affaldssektoren Delvist opfyldt Redegørelse var planlagt medio 2006, men blev offentliggjort i februar 2007
b. Den interne projektgruppe har holdt nyt opstartsmøde Opfyldt Afholdt 2 møder pr. måned fra august 2006
c. Projektgruppen har udarbejdet en handlingsplan for det videre arbejde Ikke opfyldt De politiske forhandlinger er endnu ikke afsluttede
d. Projektgruppen har afklaret behovet for lovændringer Ikke opfyldt De politiske forhandlinger er endnu ikke afsluttede
Mål 6 Fremdrift på klimaområdet – nationalt og internationalt
Målet består af flere indsatsområder, herunder udarbejdelse af nationale allokeringsplan for CO2-emissioner, fortsættelse af Grønlandsdialogen og opfølgning på Montreal beslutningerne om fremtidige forpligtelser. Kvoteordningen er et centralt element i regeringens klimastrategi og er væsentlig for, at Danmark kan indfri sine internationale forpligtigelser under Kyoto Protokollen. De internationale klimaforhandlinger er ligeledes centrale med henblik på Danmarks fremtidige forpligtelser.
Målet relaterer sig til ambitionerne B. Miljøministeriet skal arbejde for at hensyn til miljøet integreres i alle sektorer i det danske samfund.D. Miljøministeriet skal udarbejde relevante strategier for miljøområdet på et vidensbaseret grundlag og sikre deres implementering.
E. Miljøministeriet skal have en høj international profil på miljøområdet.Derudover direkte sammenhæng til Klimakonventionen, Kyoto Protokollen, de internationale klimaforhandlinger samt regeringens klimastrategi
Samlet status: Opfyldt Ressourceforbrug (åv/kr.) i forhold til budget: [budget: 8 ÅV/Indirekte udgifter: kr. 1.800.000] Pga. forsinkelsen blev ressourceforbruget på hele allokeringsplanen væsentlig større end budgetteret (skønnet ½-1 ÅV mere). Desuden en lille stigning i ressourceforbruget pga. teknologiarbejdet i klimaforhandlingerne.
a. Forelæggelse på Ø-udvalg af hovedlinjer i allokeringsplanen Opfyldt Er forelagt.
b. Afklaring af basisårsspørgsmålet Opfyldt Dog først endelig tilbagemelding fra Kommissionen i efteråret 2008.
c. Fortsættelse af Grønlandsdialog – uformelt ministermøde i Sydafrika Opfyldt Afholdt Juni 2006.
d. SBI/SBSTA 24 i Bonn Opfyldt Afholdt Maj 2006.
e. COP/MOP 2 i Nairobi Opfyldt Afholdt November 2006. En øget satsning på teknologiarbejdet i Klimaforhandlingerne har medført lille stigning i ressourceforbruget.
Mål 8 Digitalisering af arbejdsgange
Målet om digitalisering af arbejdsgange er dels rettet mod koncernens og Miljøstyrelsens interne arbejdsgange med indførelsen af ESDH og dels eksternt rettet mod de virksomheder, der indberetter til Miljøstyrelsen. Målet relaterer sig til ambition A, Miljøministeriet skal være en åben og serviceorienteret organisation og F, Miljøministeriet skal være en effektiv organisation på et højt fagligt niveau. Målet bidrager til realiseringen af ministeriets effektiviseringsstrategi og de heri fastsatte mål for organisationsudvikling, borgerrettede opgaver og digital forvaltning. Målet er endvidere en opfølgning på regeringens moderniseringsprogram – Klare mål og mere åbenhed og understøtter handlingsplanen for digitalisering.
Samlet status: Opfyldt Ressourceforbrug (åv/kr.) i forhold til budet: [budget:17,5 ÅV/ indirekte udgifter kr. 3.937.500 ] Det faktiske ÅV-forbrug har stort set været som budgetteret, dog er der anvendt lidt færre timer i projektgruppen. Indirekte udgifter knap kr. 800.000.
a. Alle medarbejdere uddannes i brugen af ESDH Opfyldt Interne kurser afholdt dagligt  i perioden medio september 06 til primo oktober 07. Desuden er der afholdt 3 opsamlingskurser i resten af 06 og 2 kurser for nyansatte i 07. Der er desuden afholdt 6 erfa-møder for superbrugere i 06 efter implementeringen i september.
b. ESDH indføres Opfyldt.  
c. Ved en evaluering efter en indkøringsperiode på tre måneder vurderer 70 % af medarbejderne, at de har fået den relevante uddannelse Delvist opfyldt 63 % af medarbejderne vurderer, at de har fået den relevante uddannelse. Samme undersøgelse viser at mange vurderer at de tekniske forudsætninger for at opnå det fulde udbytte af systemet ikke er til stede. Alligevel er der så stor en andel af medarbejderne, der vurderer, at have fået den relevante uddannelse.
Mål 9 Ledelse, modernisering og service
Målet består af en eksternt rettet og en internt rettet del og omfatter Service og betjening af virksomheder og borgere, Fokus på virksomheders administrative omkostninger, EMAS og Trivsel og sundhed. Målet bidrager til realiseringen af ministeriets effektiviseringsstrategi og de heri fastsatte mål for kontraktstyring, organisationsudvikling og borgerrettede opgaver. Målet er endvidere en opfølgning på regeringens moderniseringsprogram Klare mål og mere åbenhed og relaterer sig til ambition A, Miljøministeriet skal være en åben og serviceorienteret organisation og F, Miljøministeriet skal være en effektiv organisation på et højt fagligt niveau. Målet hænger sammen med Miljøministeriets fælles miljøpolitik: Grøn i eget hus – ét skridt foran.
Samlet status: Opfyldt/delvist opfyldt Ressourceforbrug (åv/kr.) i forhold til budget: [budget: Ca. 1,3 ÅV/Indirekte udgifter kr. 292.500] Der er anvendt ca. 2 ÅV/ kr. ca. 52.000 kr.
Service og betjening af virksomheder og borgere    
a. Miljøstyrelsen har udarbejdet en serviceprofil – vores menukort for eksterne services – som er tilgængelig på hjemmesiden Delvist opfyldt Servicemenukort er udarbejdet og vil blive forelagt til godkendelse på chefmødet og MIO i april. Herefter vil menukortet blive lanceret på MST’s hjemmeside.
b. Mindst 10 % forbedring i antallet af adspurgte interessenter, der oplyser i høj grad at være tilfredse med kvaliteten af den tilgængelige information på Miljøstyrelsens hjemmeside Delvist opfyldt MST hjemmeside har været under omlægning i 2006. Det er derfor besluttet, at udskyde målingen til 2008.
c. Mindst 10 % forbedring i antallet af adspurgte interessenter, der oplyser i høj grad at finde den information, som de søger på Miljøstyrelsens hjemmeside Delvist opfyldt MST hjemmeside har været under omlægning i 2006. Det er derfor besluttet, at udskyde målingen til 2008.
Reduktion af virksomheders administrative omkostninger    
a. Der er nedsat de relevante forenklingsgrupper Opfyldt Der er nedsat forenklingsgruppe vedrørende Grønne regnskaber primo 2006. Etablering af øvrige grupper sker i overensstemmelse med tidsplanen i handlingsplan
b. Der er udarbejdet handlingsplan og opnået enighed med interessenter om forenklingspotentialet på Miljøstyrelsens område Opfyldt Handlingsplan er planmæssigt leveret til Finansministeriet i juni 2006.
EMAS    
a. Der er igangsat kampagne for at nedsætte forbruget af korte taxature Opfyldt  
b. Antallet af korte taxature på under 100 kr. udgør under 20 % af det samlede antal taxature Delvis opfyldt Resultatet af indsatsen i 2006 er, at det totale taxaforbrug er faldet i 2006 i forhold til 2005 trods flere ansatte, og andelen af korte taxature er faldet fra 27 % i 2005 til 25 % i 2006.
c. Der er udarbejdet vejledning for god sagsbehandling Opfyldt  
Trivsel og sundhed    
a. 60 % af medarbejderne mener, at organisationen har udviklet et bedre forebyggende beredskab med hensyn til stress end tidligere Delvis opfyldt Ved en måling i januar 2007 tilkendegav 45 % af de adspurgte, at beredskabet er bedre end tidligere. At vi ikke har nået de 60 % skyldes, at implementering af initiativerne for håndtering af det grænseløse arbejde i enhederne først afsluttes i foråret 2007.
b. Antallet af stresstilfælde med sygemelding skal være reduceret ved udgangen af 2006 Opfyldt I forhold til 2005 er antallet af stresstilfælde med sygemelding reduceret fra 8 til 5.
c. Enhedsledelserne tilkendegiver, at de har fået bedre værktøjer til at forebygge stress Opfyldt Ved en måling i januar 2007 tilkendegav 86 % af cheferne, at de har fået bedre værktøjer til at forebygge stress
Aggregerede mål Samlet status: Opfyldt/delvist opfyldt  
A. Opfyldelse af arbejdsprogrammet
- Mindst 70 % af arbejdsprogrammet skal være opfyldt
Opfyldt Det vurderes, at mindst 70 % af Miljøstyrelsens samlede arbejdsprogram er opfyldt
B. Sagsbehandlingstider
- I mindst 70 % af sagerne skal de sagsbehandlingstider, som er offentliggjort på internettet, overholdes
- Bunken af klagesager skal være nedbragt til 130 klagesager pr. 1. oktober 2006
- Alle sager om import/eksport af affald skal højst have en nettosagsbehandlingstid på 30 dage
Kan ikke opgøres automatisk
Opfyldt
Delvist opfyldt
Den 19. september gik MST fra ScanJour 8.4 til Captia. Sagsbehandlingstider, for sager der strækker sig hen over 19. september er dermed registreret i to forskellige systemer og kan ikke opgøres automatisk. Når koncernens forsinkede projekt om ledelsesinformation, LIS, går i luften inden sommeren 07, vil MST kunne trække sagsbehandlingstiderne automatisk. De sagsbehandlingstider, vi kan trække, vil kun være valide i det omfang, at
1) sagerne er fra efter 19. september og
2) vi har en høj grad af ensartet systematik i registreringerne. Denne systematik arbejder vi på at opbygge for 2007, og det forventes, at der for alvor kan komme gang i den iterative proces mod automatisk trukne valide sagsbehandlingstider, når LIS projektet kører.
113 klagesager blev afleveret til Miljøklagenævnet d. 1. januar 2007
Sagsbehandlingstider for import/eksport-sager overholdes i 85 % af sagerne
C. Ministersager
- 90 % af de ”grønne” og ”røde” ministersager skal opfylde krav til tidsfrist og form
- Højst 10 % af de ”grønne” ministersager returneres fra departementet med henblik på genforelæggelse
Opfyldt
Opfyldt
Ikke overholdt tidsfrist: i alt 5 sager (ud af 540 returnerede sager) - hvilket svarer til 0,9 %
Ikke overholdt form krav: i alt 3 sager (ud af 540 returnerede sager) - hvilket svarer til 0,6 %
Antal genforelæggelser: i alt 17 sager (ud af 186 returnerede grønne sager) - hvilket svarer til 9,1 %
D. Gennem det internationale samarbejde løses en række miljøopgaver, hvis løsning forudsætter en internationalt koordineret indsats, bl.a. i EU. Det er Miljøstyrelsens målsætning, at 100 % af nye EU-direktiver skal være implementeret rettidigt, dog med forbehold for udefrakommende/eksterne forhold, der kan forsinke processen. Opfyldt Baseret på opgørelser fra EU- Koordinationen i departementet
E. Miljøstyrelsen ønsker at styrke kvaliteten i opgaveløsningen og tilstræber, at dette sker med anvendelse af færrest mulige ressourcer. Dette skal ske ved, at projektværktøjet/tankegangen skal anvendes på mindst 20 % af Miljøstyrelsens opgaver målt på personaleressourcer i 2006. Delvist opfyldt Der er i 2006 registreret tid svarende til ca. 37 ÅV på enhedsprojekter og projekter i projektforum. Forholdsmæssigt svarer dette til ca. 18 % af Miljøstyrelsens personaleressourcer.

Grønt regnskab for Miljøstyrelsen 2006

Miljøstyrelsens miljøindsats i 2006

Miljøstyrelsen har kvalitets- og miljøledelse efter EMAS forordningen (nr. 761/2001) og udgiver derfor en årlig miljøredegørelse, hvor styrelsens miljøarbejde og miljøpåvirkning beskrives uddybende. Der udarbejdes en årlig miljøhandlingsplan, hvor der sættes mål for årets indsatser. I 2006 blev der arbejdet med følgende indsatser:

  • Reduktion af andelen af korte taxature
  • Fokus på grønne indkøb
  • Vejledning i god sagsbehandling

Ud over arbejdet med de særlige indsatser er der løbende fokus på at nedbringe forbruget af ressourcer samt produktionen af affald. Herunder gives en status for udviklingen i 2006.

Forbrug af ressourcer og produktion af affald i 2006

Miljøstyrelsens forbrug af vand er faldet markant i 2006, og elforbruget har været stabilt i forhold til 2005 på trods af, at vi har fået flere ansatte – dermed er vi blevet mere energieffektive. Dette skyldes udskiftning af lysarmaturer til mere energirigtige armaturer, samt at mange ”gammeldags” computerskærme med billedrør er udskiftet til fordel for energirigtige fladskærme.

Det målte varmeforbrug er faldet, men korrigeres der for det rekord-varme vejr i 2006, er forbruget steget i forhold til 2005.

Papirforbruget er steget, både totalt og pr. ansat. Dette skyldes muligvis den store produktion i forbindelse med kommunalreformen.

Affaldsproduktionen er faldet for fraktionerne elektronisk affald og blandet pap og papir, mens der er en stigning for papir, pap og andet brændbart affald. Stigningen skyldes, at der i 2006 har været ombygninger på flere etager, der har været gennemført en større oprydning hvor gamle reoler og lignende er smidt ud, og der har været skift i journalperiode i forbindelse med indførelse af ESDH. Det stigende medarbejderantal har også påvirket affaldsproduktionen. Der optræder to nye affaldsfraktioner i 2006: deponi og kviksølvaffald. Kviksølvaffaldet består af lysstofarmaturer, og affald til deponi udgøres af gipsplader, porcelæn mm. fra ombygningerne.

Der er fortsat et fald i CO2 udledningen pr. ansat, mens den samlede udledning af CO2 er steget med 4 ton eller 1,4 % i forhold til 2005.

I figuren nedenfor ses udviklingen i forbruget af vand, papir, varme og el fra 2000-2006. Bemærk, at figuren viser det korrigerede fjernvarmeforbrug, mens udviklingen af de andre forbrugsområder er beregnet ud fra det målte forbrug.

Udvikling i forbrug (Indeks 2000=100)

Taxakørsel

I 2005 begyndte vi at registrere vores taxaforbrug i EMAS-sammenhæng. I 2006 satte vi et mål om at reducere antallet af korte taxature, dvs. ture under 100 kr. Målet om at reducere de korte taxature er sat, fordi det er de ture, vi lettest kan erstatte med cykelture og offentlig transport. Resultatet af indsatsen i 2006 er, at det totale taxaforbrug er faldet i 2006 i forhold til 2005 trods flere ansatte, og andelen af korte taxature er faldet fra 27 % i 2005 til 25 % i 2006.

I tabellen nedenfor ses udviklingen på alle forbrugsområder.

  1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Ansatte pr. 31.12 i året     391 460 342 316 257 247 287

Energiforbrug totalt[39]

Energiforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Energiforbrug, MWh – målt
Fjernvarme
El
484
211
721
689
717
859
706
763
717
755
673
626
640
468
474
454
466
467
Energiforbrug, MWh – korrigeret
Fjernvarme
  783 814 752 769 656 670 514 539
Nøgletal(kWh/m²)
Fjernvarme, korrigeret
El
              61
49
64
50
Forbrugsudv. - indeks 2000(%)
Fjernvarme (korr)
El
    100
100
92
89
94
88
81
73
82
54
63
53
66
54


Vandforbrug totalt[40]

Vandforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Vandforbrug, m³ 1768 1663 3283 3483 3016 2232 1917 1662 1522
Nøgletal, (m³/ansat) [41]     8,4 7,6 8,8 7,1 7,5 6,7 5,3
Forbrugsudv. – indeks 2000 (%)     100 106 92 68 58 51 46
Forbrugsudv. Pr. ansat  – indeks 2000 (%)     100 90 105 84 89 80 63

Papirforbrug 1998-2006.

Papirforbrug 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Forbrug, antal ark (1000) [42] 10.769 6.875 5.895 4.804 5.220 3.450 2.880 2.690 3.183
Nøgletal, ark/ansat 24.364 16.250 14.069 10.918 14.262 10.486 11.206 10.890 11.089
% genbrugspapir, svanemærket. 75 100 100 100 90 100 100 100 100
Forbrugsudvikling – indeks 2000[43] 183 116 100 81 89 59 49 46 54
Forbrug, internt trykkeri, antal ark (1000) 3900 2.676 2747 1497 1.474 1.013 520 i.o.  

Affaldsmængder 1998-2005.

Affaldsfraktioner (ton) 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Papir 36,29 36,28 49,41 27,79 46,9 10,6 27,34 21,5 22,08
Pap 4,88 5,52 2,70 5,76 6.1 2,67 2,34 1,26 1,55
Blandet pap & papir 4,75 11,03 - 35,72[44] - 19,61 2,08 - 0,24
Glas 0,24 0,67 0,86 0,68 0 0,26 0,9 i.o i.o
Elektronisk affald 0,23       0 0,72 1,4 1,2 0,96
Beton               12,24 7,3
Uglacerede tegl               1,8  
Andet affald, brændbart 31,11 40,27  24,86 23,98 51,3[45] 13,98 34,5 13,3 23,68
Kviksølvaffald                 0,02
Deponi                 6,3

CO2- emission, Miljøstyrelsen. 1998-2006

CO2  i tons – samlet 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004[46] 2005 2006[47]
Varme 111 87 85 85 86 97 83 58 57
El 471 551 684 610 627 372 278 231 263
Total 582 638 769 695 713 469 361 289 293
Forbrugsudv. indeks 2000 (%)     100 90 93 61 47 38 38
Nøgletal CO2 per ansat (ton / åv)     1,97 1,51 2,08 1,48 1,4 1,17 1,02
Forbrugsudv. per ansat (%)     100 77 106 75 71 59 52

Miljøstyrelsens taxaforbrug 2005-2006

  2005 2006              
Totalt taxaforbrug i kr. 455.459 449.305              
Andel af taxature under 100 kr. i % 27 25              
Andel af taxature over 100 kr. i % 73 75              

Årets besparelse

Grundet det højere forbrug af el og papir har der i år ikke været nogen samlet økonomisk besparelse som følge af miljøarbejdet. Der er en besparelse på varme, vand og taxa men det opvejes af et øget el- og papirforbrug.

Forbrugsområde Værdi af indsats
2006-priser
Sparede enheder Årets besparelse i kr.
Varmeforbrug (målt) 530,23 kr/MWh 8 4.242
Elforbrug 1,71 kr/KWh -13.000 -22.230
Vandforbrug 34,41 kr/m³ 140 4.817
Papirforbrug 0,046 kr/ark -493.000 -22.678
Taxa   6154 6.154
Samlet besparelse i 2006 i forhold til 2005:     -29.695

Hvis elforbruget beregnes pr. ansat er der dog en væsentlig besparelse. Ved at blive mere effektive har vi sparet ca. 103.000 kr. på el[48].

Besparelse hvis elforbruget opgøres pr. ansat:

Forbrugsområde Værdi af indsats
2006- priser
Sparede enheder Årets besparelse i kr.
Varmeforbrug (målt) 530,23 kr/MWh 8 4.242
Elforbrug 1,71 kr/KWh 60.270 103.062
Vandforbrug 34,41 kr/m³ 140 4.817
Papirforbrug 0,046 kr/ark -493.000 -22.678
Taxa   6154 6.154
Samlet besparelse i 2006 i forhold til 2005:     95.597


Fodnoter

[11] 2003-2006 regnskabstal, 2006 budget for personaleforbrug målt i ÅV

[12] Primokorrektionen består af to fejl ved åbningsbalancen for 2005. Den ene vedrører et beløb, hvor der blev hensat beløb til fraflytning af Miljøstyrelsens nuværende lejemål. Fejlagtigt blev beløbet afskrevet på åbningsbalancen i stedet for at blive hensat. Fejlen blev forsøgt rettet ved årsregnskabet for 2005, men her blev der gjort en ny fejl. Derfor korrigeres fejlen i regnskabet for 2006 med 4.239.842 kr. Den anden fejl vedrører en regulering vedr. anlæg på 215.860 kr. på åbningsbalancen, som nulstilles ved primokorrektion i årsregnskabet 2006.

[13] Overskud på miljørådgivning skyldes, at et IV-projekt i Ungarn blev gennemført i 2005, mens afregningen først fandt sted i 2006.

[14] Indtægterne på biocidgodkendelse modtages i begyndelsen af et godkendelsesforløb, hvorfor den store forskel på 2005 og 2006.

[15]Miljøstyrelsen har sammen med Rigsrevisionen opstillet et projektregnskab for OSIS projektet for perioden 2001 til og med juni 2006. Regnskabet dækket alle kendte omkostninger og indbetalinger i projektperioden. Se i øvrigt regnskabsmæssig forklaring for OSIS-sagen.

[16] Beløbet er primokorrigeret efter en regnskabsmæssig korrektion af forbruget fra 2004-05.

[17] Årets tilskud indeholder delvist tilskud fra 2005 på i alt 2.982.000 kr., som ikke har været indbetalt fra Nordisk Minister Råd (NMR) før 2006

[18] Pengene vil blive rekvireret hos NMR i foråret 2007.

[19] Mindreforbrug på 82.987 kr. vil blive returneret til Dansk Retur System, DRS i 2007.

[20] Beløb er opjusteret med 23.000 kr. i forbindelse med at projektet er afsluttet og resultatet for tidligere år endeligt opgjort. Overhead vil blive overført til Miljøstyrelsens drift i 2007.

[21] Overskud vil blive overført som overhead til Miljøstyrelsens almindelige drift i 2007.

[22] Resultatet fra tidligere år bliver successivt overført til Miljøstyrelsens almindelige drift

[23] Overskud relaterer sig til Miljøstyrelsens overhead fra 2005 og 2006.

[24] Beløbet er fejlkonteret og vil blive overført til Miljøstyrelsens almindelige drift primo 2007.

[25] Aktiviteten er fejlagtigt blevet konteret som tilskudsfinansieret aktivitet. Den vil i 2007 blive tilbageført til Miljøstyrelsens drift.

[26] Videreførselsbeløbet er korrigeret med merindtægt på 1,9 mio. kr. jf. note 8 i årsrapport 2005

[27] Beløbet videreføres til ansøgninger modtaget i 2006.

[28] Beløbet skal korrigeres for et resttilsagn på 0,9 mio. kr. til Informationscenter for miljø og sundhed, som skulle have været konteret på konto 23.21.01.65 Kemikaliehandlingsplanen, dette sker ved en primokorrektion.

[29] 3,5 mio. kr. af de overførte midler er ikke uforbrugte midler, men udestående tilsagn vedr. drift på underkonto 20.

[30] Videreførselsbeløbet er korrigeret for fejlkonteret indtægt på 9,4 mio. kr. vedr. 2005 jf. note 16 i årsrapport 2005

[31] Videreførselsbeløbet er korrigeret med 12,2 mio. kr. vedr. fejlkontering i 2003.

[32] 26,4 mio. kr. af de overførte midler er ikke uforbrugte midler, men udestående tilsagn vedr. kontrakter, som er konteret på en beholdningskonto.

[33] 35,5 mio. kr. af de overførte midler er ikke uforbrugte midler, men udestående tilsagn vedr. kontrakter, som er konteret på en beholdningskonto.

[34] 0,9 mio. kr. af de overførte midler er ikke uforbrugte midler, men udestående tilsagn vedr. kontrakter, som er konteret på en beholdningskonto.

[35] 21,7 mio. kr. af de overførte midler er ikke uforbrugte midler, men udestående tilsagn vedr. kontrakter, som er konteret på en beholdningskonto.

[36] Se note 26

[37] Se note 28

[38] Se note 29

[39] Forbruget for adresserne Strandgade 29, Strandgade 95 og Wilders Plads. Data fra Prags Boulevard (lager) indgår ikke i opgørelserne, da forbruget er ganske lille.

[40] Forbruget for adresserne Strandgade 29, Strandgade 95 og Wilders Plads. Data fra Prags Boulevard (lager) indgår ikke i opgørelserne, da forbruget er ganske lille.

[41] Baseret på ca 220 Årsværk placeret i Strandgade i 2004 og tidligere.

[42] Papirforbruget er incl. forbrug i Miljøstyrelsens interne trykkeri.

[43] Inkl. forbrug i Miljøstyrelsens interne trykkeri.

[44] Affald fra en ekstraordinær enkeltstående makulering af ”ikke-relevant” sagsmateriale efter sager overdraget til Rigsarkivet.

[45] Ekstraordinært høj mængde af brændbart affald grundet nednormering af stillinger og rydning af kontorer

[46] Data fra Energimærke 2005

[47] CO2 beregningen for el er efter ønske foretaget med basis i emissionstal energinet.dk for det østlige Danmark for 2005. Tallet for 2006 skal efterfølgende korrigeres med 2006 tal, når disse er klar ultimo marts 2007.

[48] Dette er beregnet ud fra, at vi ville have brugt 528,08 MWh i 2006 hvis vi havde haft samme effektivitet som i 2005. Ved at blive mere energieffektive har vi sparet 60,87 MWh af en værdi på 1,71 kr. pr. kWh.

 



Version 1.0 Maj 2007, © Miljøstyrelsen.