Partikeludslip fra nye tunge køretøjer (Euronorm IV og V)

8 Konklusioner

Formålet med studiet har været at tilvejebringe et overblik over den nyeste viden om tunge køretøjers udslip af partikler og NOx fra tunge køretøjer. Især med fokus på antallet af ultrafine partikler.

En omfattende litteratursøgning har afsløret tre relevante studier.

  • R. Carbone, et al.(2005): (CONCAWE/Particulates)
  • Andreas Mayer et al (2007).
  • Magdi Khair, Chris Sharp & Imad Khalek(2005).

De tre studier viser, at EURO V med SCR/urea teknologi, som antagelig vil blive den mest almindelige teknologi i de kommende år, reducerer antallet af de ultrafine kulstofbaserede partikler med omkring 70%.

Med hensyn til NOx emissionerne, så viser studierne at SCR/urea technologien er effektiv til at reducere både NO og de mere skadelige NO2 emissioner. Derimod tyder undersøgelserne på, at EURO IV med PM-kat har en markant højere direkte emission af NO2 sammenlignet med en EURO V med SCR teknologi.

 



Version 1.0 Februar 2008, © Miljøstyrelsen.