[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Affald 21

E 2 Bilaffald

E 2.1 Status
E 2.2 Fremtidige initiativer
E 2.3 Regulering
E 2.4 Kapacitet
E 2.5 Miljøvurdering
E 2.6 Økonomi
E 2.7 Betydning for de nationale myndigheder
E 2.8 Betydning for kommunale myndigheder

Miljøproblem

Bilaffald indeholde mange miljøbelastende stoffer især tungmetaller, som i dag ender på affaldsforbrændingsanlæggene eller deponierne.

Initiativer

Etablering af en særskilt ordning for bilaffald. Kravene fastlægges i en bekendtgørelse.

Øget genanvendelse af bilruder ved udvikling af nye separationsteknologier.

Udarbejdelse af miljøvejledninger til offentlige indkøbere af biler.

Mål år 2004

  • 80% genanvendelse af affaldsmængden
  • miljømæssig forsvarlig håndtering af miljøbelastende fraktioner

E 2.1 Status

Der opstår forskellige affaldsfraktioner både før og efter shredning (ophugning) af biler. Bilaffald er bl.a. jern- og metaldele, dæk, plast, bilruder, olie og øvrige væsker.

For bildæk, spildolie og blyakkumulatorer findes der særlige ordninger, som hver især er beskrevet i de respektive afsnit i dette bilag.

Efter shredning fremkommer der fraktioner som jern, aluminium og kobber, som genanvendes. Restfraktionen (shredderaffaldet) deponeres i dag. Der henvises til afsnit E 20.

Bilaffald indeholder miljøbelastende stoffer, som ender i restprodukter fra forbrændingsanlæg og på deponier. Håndteringen af bilaffald skal forbedres, således at der sker en øget genanvendelse og en miljømæssig forsvarlig behandling af de miljøbelastende fraktioner.

I 1997 blev der kasseret ca. 130.000 tons biler, hvoraf ca. 1.000 tons var farligt affald.

Et groft skøn viser, at 95% af bilaffald indsamles via autoophuggere og lignende servicevirksomheder, og 5% kommer direkte fra industrien.

Af den samlede mængde bilaffald skønnes det, at der blev genanvendt ca. 75% og deponeret ca. 20% . De resterende 5% blev forbrændt. Målet i år 2004 om 80% genanvendelse skal nås ved øget genanvendelse af bildæk og bilruder fra biler6.

Image72.gif (3562 bytes)

Der er igangsat projekter med henblik på at udvikle nye separationsteknologier med henblik på nyttiggørelse af glas ved genanvendelse.

Der er udarbejdet en miljøvejledning til offentlige indkøbere om biler.

Et direktivforslag om kasserede biler er under behandling i EU.

E 2.2 Fremtidige initiativer

Midler

  • krav til håndtering af affald fra biler
  • krav til udsortering af genanvendelige og miljøbelastende fraktioner
  • krav til virksomheder, der affaldsbehandler biler
  • udvikling af ny teknologi m.h.p. genanvendelse af bilruder

I 1999 vil der blive udstedt en bekendtgørelse om håndtering af kasserede biler. De genanvendelige og miljøbelastende fraktioner skal udsorteres med henblik på genanvendelse eller miljømæssig forsvarlig bortskaffelse. Der skal indføres en certificeringsordning for de virksomheder, der foretager affaldsbehandling af biler. En certificeringsordning indebærer, at affaldet kun kan anvises til de virksomheder, der kan dokumentere, at de lever op til de krav, som fastsættes i bekendtgørelsen. Kravet om certificeringsordningen forudsætter en ændring af Miljøbeskyttelsesloven.

Initiativer, der støtter udvikling af nye separationsteknologier med henblik på nyttiggørelse af bilruder ved genanvendelse, skal fremmes mest muligt. Resultaterne vil blive vurderet løbende. Regelgrundlaget med henblik på at øge genanvendelse af bilruder vil blive justeret efter behov.

E 2.3 Regulering

Håndtering af bilaffald er reguleret af generelle regler i affaldsbekendtgørelsen og i miljøgodkendelser af de virksomheder, der ophugger og skrotter biler.

E 2.4 Kapacitet

Der eksisterer i dag ca. 350-400 virksomheder, der kan behandle biler i Danmark. Heraf er der fem shreddervirksomheder.

Den kommende bekendtgørelse om håndtering af affald fra biler vil få konsekvenser for antallet af demonteringsvirkomheder, som forventes at falde til 100-150 virksomheder.

Kapaciteten forventes ikke at udgøre en barriere for at nå den nye målsætning for genanvendelse.

E 2.5 Miljøvurdering

Det forventes, at udstedelsen af bekendtgørelsen om håndtering af bilaffald vil medføre:

  • demontering af 3.500 tons dæk til genanvendelse
  • frasortering af 25 tons bly til genanvendelse
  • aftapning af ca. 400 tons olie
  • aftapning af ca. 400 tons andre væsker

Udvikling af nye separationsteknologier med henblik på genanvendelse af glas forventes inden for 2-3 år at medføre, at der fastsættes krav om demontering og nyttiggørelse af bilruder. Ca. 2.000 tons bilruder pr. år forventes genanvendt.

E 2.6 Økonomi

Implementering af bekendtgørelsen om håndtering af bilaffald forventes at medføre øgede merudgifter for forbrugerne på 30-40 mio. kr.

I dag betaler forbrugerne typisk 300-400 kr. pr. bil, som skrottes. Den fremtidige skrotningspris pr. bil forventes at blive 600-700 kr.

E 2.7 Betydning for de nationale myndigheder

Der skal udstedes en bekendtgørelse om håndtering af kasserede biler.

E 2.8 Betydning for kommunale myndigheder

Kommunerne skal i deres affaldsplaner sikre, at affaldet anvises til de anlæg, der opfylder bekendtgørelsens krav til håndtering af bilaffaldet.

________________________

6 I Handlingsplan for affald og genanvendelse 1993-97 var målet at nedbringe affaldsmængderne, der fremkommer ved skrotning af biler. Målet skulle nås ved indgåelse af frivillige aftaler med berørte brancheorganisationer. Miljø- og energiministeren indgik i 1995 en aftale med dæk- og autobranchens organisationer, Genvindingsbrancherådet og de kommunale organisationer om en tilbagetagningsordning for dæk.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]