[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Affald 21

E 10 Kommunalt spildevandsslam

E 10.1 Status
E 10.2 Fremtidige initiativer
E 10.3 Regulering
E 10.4 Kapacitet
E 10.5 Miljøvurdering
E 10.6 Betydning for nationale myndigheder
E 10.7 Betydning for kommunale myndigheder

Miljøproblem

Spildevandsslammet udgør en ressource, der i dag ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang

Initiativer

Revurdering af gældende regler for jordbrugsmæssig anvendelse af spildevandsslam

E 10.1 Status

Mål år 2004

  • 50% genanvendelse til jordbrugsformål
  • 30% forbrænding
  • 20% deponering
  • øge udnyttelse af både gødningsindhold og energiindhold i slammet ved genanvendelse

Det er muligt at udnytte både gødningsindhold og energiindhold ved genanvendelse af spildevandsslam. I dag sker der ofte kun en udnyttelse af gødningsindholdet, fordi spildevandsslam udbringes direkte på landbrugsjord på grund af slammets indhold af plantenæringsstoffer - især fosfor.

Der blev i 1997 produceret ca. 1.209.000 tons slam (våd vægt) på de kommunale renseanlæg. Heraf blev 72% genanvendt, hvilket opfylder regeringens tidligere målsætning om 50% genanvendelse i år 2000. 20% blev forbrændt og 8% deponeret.

Image77.gif (3662 bytes)

De krav til visse organiske kemiske stoffer i slammet ved jordbrugsmæssig anvendelse, der trådte i kraft i 1997 og skærpes år 200025, forventes at medføre, at der i en overgangsperiode skal ses på alternativer til udbringning på landbrugsjord.

Den nuværende høje udbringning af slam på landbrugsjord forventes ikke at kunne opretholdes. Målet er derfor at fastholde 50% genanvendelse i år 2004. Det forventes, at 30% forbrændes og 20% deponeres i år 2004.

Kvaliteten af slammet og mulighederne for øget genanvendelse forventes at blive forbedret gennem en reduktion af forbruget af de miljøfremmede stoffer. Slammets indhold af visse af de kemiske stoffer, der er fastsat grænse- og afskæringsværdier for, forventes derfor nedbragt på sigt.

En række undersøgelser er igangsat for løbende at kunne vurdere de gældende krav i forbindelse med genanvendelse af slammet. Disse handler om vurdering af nedbrydning af miljøfremmede stoffer i slam ved forskellige former for behandling, langtidseffekter af udbringning af slam på landbrugsjord og planternes optag af miljøfremmede stoffer.

E 10.2 Fremtidige initiativer

Midler

  • revurdering af gældende regler
  • undersøgelse af bioforgasning af slam

I udviklingsprogrammet for biogas vil der blive afsat midler til nærmere at undersøge bioforgasning af slam før udbringning på landbrugsjord. Det er intentionen, at så meget spildevandsslam som muligt skal bioforgasses på længere sigt.

Det vil blive overvejet, at revidere reglerne for jordbrugsmæssig anvendelse af spildevandsslam på baggrund af resultaterne af gennemførte undersøgelser og vurderinger.

I slutningen af 1999 vil Miljøstyrelsen bl.a. på grundlag af resultater af de igangværende undersøgelser, udarbejde en status for genanvendelse af organisk dagrenovation og spildevandsslam. Denne status vil kunne danne grundlag for en handlingsplan for genanvendelse af det organiske affald.

E 10.3 Regulering

Genanvendelsen af slam på landbrugsjord er underlagt Slambekendtgørelsen26, samt Ministeriet for Fødevarer, landbrug og fiskeri’s Bekendtgørelse om tilsyn med kvaliteten af kommunalt spildevandsslam og komposteret husholdningsaffald m.m. til jordbrugsformål27. I Slambekendtgørelsen er fastlagt grænseværdier for en række tungmetaller og afskæringsværdier for de organiske, miljøfremmede stoffer NPE, DEHP, LAS og visse PAH’er. Afskæringsværdierne for de organiske stoffer trådte i kraft 1. juli 1997 og bliver tillige med grænseværdien for cadmium skærpet pr. 1. juli 2000.

E 10.4 Kapacitet

Der vurderes, at kapaciteten til behandling af slam på biogasfællesanlæg stiger. I år 2004 vurderes disse anlæg således at kunne behandle 100.000 tons slam (vådvægt).

E 10.5 Miljøvurdering

Ved bioforgasning opnås udnyttelse af slammets energiindhold. Således vil eksempelvis bioforgasning af 100.000 tons slam give et energiudbytte i størrelsesordenen 100-150 TJ. Processen vurderes ikke at resultere i en forringelse af slammets gødningspotentiale, men vil tværtimod i nogle tilfælde medføre en forbedring.

E 10.6 Betydning for nationale myndigheder

Det skal overvejes at ændre Slambekendtgørelsen, hvis en evaluering viser, at der er behov for dette.

Der skal i slutningen af 1999 udarbejdes en status for genanvendelsen af organisk dagrenovation og spildevandsslam.

E 10.7 Betydning for kommunale myndigheder

Kommunerne skal undersøge mulighederne for at bioforgasse spildevandsslammet, f.eks. ved at tage kontakt til biogasfællesanlæg, samt sikre alternativer til udbringning på landbrugsjord, hvis grænse- og afskæringsværdierne ikke kan overholdes.

________________________

25 Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 823 af 16. september 1996 om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål. Der er indført afskæringsværdier for forskellige organiske kemiske stoffer pr. 1. april 1997. Disse skærpes i år 2000.

26 Bekendtgørelse nr. 823 af 16. september 1996 om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål.

27 Bekendtgørelse nr. 528 af 20. juni 1997.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]