| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Sporstoffer til benzin, diesel og fyringsolie, - indledende screening
I det følgende er samlet en række karakteristika for råolie, der er typiske for benzin
og diesel.
Oplysningerne er samlet dels ved kontakt til myndigheder og udvalgte kontaktpersoner og
dels ved søgning i databaser (f.eks. HSDB, Hazardous Substance DataBase) og tilgængelig
litteratur.
Råolie er en kompleks opløsning af kemiske stoffer, hvoraf de fleste er af
hydrokarbontypen med en stor variation af kemiske egenskaber. Råolien transporteres fra
kilden med tankskib eller via rørledninger (pipelines) til raffinaderier, hvor råolien
opbevares i tanke. I raffinaderiet adskilles råolien ved flere processer til forskellige
produkter efter de ønskede specifikationer. Råolien raffineres primært til
brændstoffer, der bruges i transportsektoren (benzin, diesel, petroleum) eller til
opvarmning (fyringsolie, flydende gas). Brændstofferne udgør tilsammen 80-90% af
produkterne, og resten af råolien anvendes indenfor andre områder af den petrokemiske
industri (naphtha, smøreolier, asfalt, opløsningsmidler, voks, osv.)
Råoliedestillationsprodukterne benzin, diesel og fyringsolie er sammensat af et stort
antal forskellige kemiske stoffer. Produkterne er defineret ud fra tekniske
specifikationer fremfor kemisk indhold. De fleste destillationsprodukter er komplekse
opløsninger, der indeholder mellem 50 og 150 komponenter, og som er formuleret under
hensyntagen til forbrændingsrate (oktantal), fordampelighed af hensyn til ensartet
funktion i koldt og varmt vejr og emissionskontrol (ved tilsætning af oxygenater).
Alle olieprodukterne består af hydrokarbon-blandinger og kun få produkter som
enkeltstoffer som propan, svovl, BTX aromater (benzen, toluen og xylen), osv.
Olieprodukter defineres normalt ud fra deres ekstraktionsintervaller, se tabel 2.1,
hvor Cx angiver antallet af kulstofmolekyler. Benzin har et relativt stort
indhold af lavtkogende aromater og C9-aromater. I fyringsolie og diesel er mængden af
lavtkogende aromater beskedent, da disse oliefraktioner afdestilleres over 180° C, hvor BTX aromaterne er afdestilleret. Her er det især de
højerekogende alkaner, polycycliske forbindelser og polyaromater, der er dominerende.
Tabel 2.1
Definition baseret på destillationsinterval ( Andersen 1994, Christensen et al. 1987)
|
Destillations-
interval, ºC |
Dominerende indholdsstoffer |
Benzin |
30-220 |
Alkaner (C4-C12), BTX-aromater,
ethylbenzen,
C9-aromater |
Dieselolie |
180-360 |
Alkaner (C10-C18), polycycliske og
polyaromatiske kulbrinter |
Fyringsolie |
180-380 |
Alkaner (C10-C20), polycycliske og
polyaromatiske kulbrinter |
Svær fuelolie |
180-500 |
Alkaner (C10-C30), polycycliske og
polyaromatiske kulbrinter |
Alkanerne, som er en af hovedingredienserne i råolie, opdeles i de raffinerede
olieprodukter som:
| Lineære alkaner (n-alkaner) med C-atomerne i en ubrudt række. Den generelle formel er
CnH2n+2. Som eksempel er til venstre vist butan. |
| Forgrenede alkaner (isoparaffiner) med C-atomer, der forgrener sig ud fra
hovedkulstofkæden. De forgrenede alkaner er giver anledning til en stor mængde
molekylkonfigurationer. Den generelle formel er CnH2n+2. Som
eksempel er til venstre vist isooctan (2,2,4-trimethylpentan). |
| Cycloalkaner (naphthener), hvor kulstofkæderne er arrangeret i en (monocycliske) eller
flere ringe (polycycliske). Den generelle formel er CnH2n. Som
eksempel er til venstre vist cyclohexan. |
Alkener (olefiner) er molekyler med en eller flere dobbeltbindinger mellem C-atomerne.
Dobbeltbindingerne gør dem mere reaktive end alkanerne. Det er derfor ikke i denne
gruppe, en potentiel markør skal søges. Som eksempel er vist 2-penten. Aromaterne
indeholder en eller flere ringe med 6 kulstofatomer med tre dobbeltbindinger. Eksempler
på en-ringede aromater (monoaromatiske hydrokarboner) er benzen, toluen, ethylbenzen og
xylen. Eksempler på flerringede aromater (polyaromatiske hydrokarboner, PAH) er
naphthalen, anthracen og pyren.
Tabel 2.2
Typisk fordeling af alkaner, cycloalkaner, alkener og aromater (vægt%) (Andersen
1994, Ladefoged og Prior 1984)
|
Alkaner |
Cycloalkaner |
Alkener |
Aromater |
Råolie |
13% |
56% |
- |
31% |
Benzin a |
50% |
40% |
- |
10% |
Benzin b |
28-64% |
2-7% |
3-9% |
20-50% |
Fyringsolie |
41-61% |
11-32% |
0-0,7% |
19-25% |
Fuelolie (No.2) |
30% |
45% |
- |
25% |
Tabel 2.3
Typisk fordeling af forgrenede og uforgrenede alkaner, (vægt%) (Andersen 1994)
|
Alkaner, forgrenede |
Alkaner, uforgrenede |
Cycloalkaner |
Aromater |
Benzin b |
26-43% |
7-21% |
2-6% |
29-54% |
Dieselolie |
|
55% |
|
35% |
Af de flydende produkter, som anvendes til transport og opvarmning, er motorbenzin et
blandingsprodukt af kulbrinter (hydrokarboner) med kogepunkt mellem 40 og 200° C (Irion and Neuwirth 1991). Hvert produkt er produceret ved en
kombination af mange kulbrinte stoffer, som alle har lidt forskellige damptryk og
kogepunkter (tabel 2.1). Typiske bestanddele er let og tung krak og reformeret benzin,
alkylater, isomerater, polymerater. Benzin består typisk af stoffer med lavere
kogepunkter såsom C4-C12 alkaner, C4-C7 alkener og BTEX aromater. Diesel og fyringsolie
er sammensat af stoffer med et lidt højere kogepunkt som f.eks. C10-C24 alkaner og
polyaromatiske kulbrinter og få eller ingen alkener (tabel 2.2). Desuden kan der være en
forskel imellem forgrenede og uforgrenede alkaner (tabel 2.3). Alkoholer og ethere
tilsættes som non-hydrokarbon produkter.
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for motordrevne køretøjer skal overholde
visse kvalitetskrav, som er anført i bekendtgørelse nr. 77 af 15. januar 2001. Her er
anført grænseværdier for visse tilsætningsstoffer, som det er nødvendigt at tage
hensyn til ved overvejelser omkring tilsætning af sporstoffer. Uddrag af bekendtgørelsen
er gengivet som bilag A.
Benzin skal opfylde flere specifikationer. Som de vigtigste kan f.eks. nævnes
bankningseffekt (oktantal), fordampelighed, kogepunktskarakteristika, vægtfylde,
oxidationsstabilitet, blyindhold. Benzin består af en blanding af råolieprodukter, som
har gennemgået forskellige processer derunder destillation og krakning. Et benzinprodukts
sammensætning er variabel, idet de ønskede tekniske egenskaber kan opnås ved en række
formuleringer. Foruden de geografiske forskelle er der årstidsbestemte variationer, idet
f.eks. benzins damptryk afpasses efter udetemperaturen ved ændringer udført på
raffinaderiet.
Petroleum er et specifikt produkt med et kogepunkt mellem 150 og 250°
C. Flybenzin er et delprodukt, hvortil der stilles specielle krav.
Nogle stoffer er tilsat, fordi de har vist egenskaber, som er vurderet ønskelige. For
eksempel er MTBE påvist at have gode egenskaber som høj-oktan brændstof samt økonomisk
fordelagtig. Tilsætningsstoffet MTBE er produceret ud fra isobuten og methanol.
MTBE ønskes udfaset, da det udgør en trussel mod grundvandet. Stoffet er ikke
specielt giftigt, men det giver lugt og afsmag til grundvandet. Efter oktober 2001 vil
oktan 92 og 95 stort set være fri for MTBE, mens den MTBE-holdige 98-oktan fra maj 2001
kun vil kunne købes på 200 benzinstationer i modsætning til 2000 benzinstationer ultimo
2000 (jfr. Miljøstyrelsens hjemmeside, www.mst.dk).
Udfasningsplanen er dog begrænset til januar 2005, når de strengere EU krav til
aromater i benzin og diesel indføres (Direktiv 98/70, EU 1998). Det kan betyde, at MTBE
igen kommer på tale med mindre Danmark får indført undtagelser eller overbevist resten
af EU om nødvendigheden af alternativer.
Diesel beskrives med cetan tal, som er modsat oktantal, dvs. et hydrokarbon med et
højt oktantal har et lavt cetantal og omvendt.
Gasolier er en gruppe af lette og tunge gasoliefraktioner og -blandinger, som har et
kogepunkt mellem 250 og 350° C. De anvendes hovedsageligt til
diesel og lette fyringsolier. Tunge fyringsolier anvendes til skibsmotorer, industriovne
og elværker.
Dieselmotorers brændstof adskiller sig fra benzindrevne køretøjers brændstof ved
dets heterogene sammensætning af blandingen og brændstoffets selvantændelse ved
kompression.
Fyringsolie minder i sammensætning meget om diesel. Ligheden er så stor, at
farvestoffer ofte tilsættes for at kunne påvise misbrug, eftersom beskatningsregler
betyder, at fyringsolie er billigere end dieselolie. Fyringsolie er derfor i denne
sammenhæng vurderet som diesel (se afsnit 2.3).
Til identifikation af de enkelte kulbrinter eller andre stoffer anvendes analyser med
gas chromatografi (GC) og massespektrofotometri, hvorved der fås et samlet billede
(chromatogram), der er forskelligt for de enkelte kulbrinter og de sammensatte produkter.
Man kan således for de enkelte brændstofprodukter producere et specifikt billede til
identifikation, kaldet olieproduktets fingeraftryk ("petroleum fingerprinting",
Wigger et al. 2000). Ved udslip til miljøet vil kulbrinterne dog ændre
sammensætning ("weathering") som følge af fordampning, nedbrydning,
omdannelser osv., som for de enkelte produktkomponenter er afhængig af deres
fysisk-kemiske egenskaber og omstændighederne.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|